Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 “Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735) зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2022 року.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530
1. У назві та постановляючій частині постанови слова “діяльності інклюзивних груп” замінити словами “інклюзивного навчання”.
2. У Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затвердженому зазначеною постановою:
1) у назві Порядку слова “діяльності інклюзивних груп” замінити словами “інклюзивного навчання”;
2) пункт 1 викласти в такій редакції:
“1. Цей Порядок визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на заклади дошкільної освіти (ясла-садки) компенсуючого типу, будинки дитини, заклади дошкільної освіти (дитячі будинки) інтернатного типу, структурні (дошкільні) підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
рівні підтримки - обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують, відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната - частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту” і “Про дошкільну освіту”.”;
3) у пункті 2:
абзац перший викласти в такій редакції:
“2. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування, формування груп здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2021 р., № 13, ст. 535).”;
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
“Керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників (одного законного представника) дитини з особливими освітніми потребами та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі - висновок) приймає рішення про утворення інклюзивної групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви.”;
4) у пункті 3 слово “Директор” замінити словом “Керівник”;
5) пункт 5 викласти в такій редакції:
“5. В інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами та складності порушень.”;
6) у пункті 6:
абзаци перший і другий викласти в такій редакції:
“6. Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які мають висновок, відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) або для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, склад якої затверджується керівником закладу дошкільної освіти.”;
в абзаці третьому слово “Працівники” замінити словом “Фахівці”;
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
“Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу - на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.”;
в абзаці шостому слова “з порушеннями інтелектуального розвитку розробляється індивідуальний освітній” замінити словами “, які відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру цього потребують, зокрема дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, або для дітей, які за рішенням закладу освіти потребують підтримки першого рівня, розробляється індивідуальний навчальний”, а слово і цифру “розділ 7” замінити словом і цифрами “пункт 4.3”;
абзац сьомий викласти в такій редакції:
“Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів.”;
доповнити пункт абзацами такого змісту:
“Освітній процес у закладі дошкільної освіти організовується з урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно з додатком 2, та на основі висновку.
Для дітей, у яких виникають труднощі під час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі, за рішенням закладу освіти може надаватися підтримка першого рівня.
Для отримання підтримки першого рівня за рішенням закладу освіти:
за письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника керівник закладу освіти утворює команду психолого-педагогічного супроводу;
команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру;
на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або індивідуальний навчальний план.”;
7) у пункті 7:
в абзаці першому після слова “послуг” доповнити словом “(допомоги)”, а слова “та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини” замінити словами “з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру”;
абзац другий викласти в такій редакції:
“Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у вигляді занять згідно з індивідуальною програмою розвитку в індивідуальній або груповій формі. Заняття проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби - додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 19, ст. 531).”;
слово “Директор” замінити словом “Керівник”;
після слова “послуг” доповнити словом “(допомоги)”;
слово “освітньому” замінити словом “навчальному”;
в абзаці четвертому слова “висновку інклюзивно-ресурсного центру” замінити словами “рекомендованого рівня підтримки, зазначеного у висновку інклюзивно-ресурсного центру”;
абзац п’ятий після слова “послуг” доповнити словом “(допомоги)”;
в абзаці шостому слово “лініями” змінити словом “напрямами”;
8) у додатку до Порядку:
слово “Додаток” замінити словом і цифрою “Додаток 1”;
додаток 1 до Порядку викласти в такій редакції:
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ”;
9) доповнити Порядок додатком 2 такого змісту:
РІВНІ
підтримки в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти
Рівні надання підтримки | Критерії визначення | Умови забезпечення підтримки | Фінансове забезпечення | Механізм отримання підтримки в освітньому процесі | Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації | Забезпечення допоміжними засобами навчання | Облаштування освітнього середовища |
Перший рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні) | наявність бар’єрів (відповідно до однієї або декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти | не створюється інклюзивна група | без додаткового фінансування | підтримка в освітньому процесі ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного з батьків (іншого законного представника): | передбачає: | використання загальних матеріалів | забезпечується універсальний дизайн закладу освіти |
Другий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) | наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти | створюється інклюзивна група | фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних | підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну | необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини | можуть надаватися додаткові ігрові та навчальні матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених потреб | забезпечується універсальний дизайн та облаштування ресурсної кімнати |
Третій рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) | наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/взаємодії/ ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти - додатковій підтримці; | створюється інклюзивна група | фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання | підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром | необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини | надаються додаткові ігрові та навчальні матеріли, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб | забезпечується універсальний дизайн, у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати |
Четвертий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) | наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти | створюється інклюзивна група | фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища | підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром | необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини | надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб | забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |
П’ятий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) | наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти | створюється інклюзивна група | фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища | підтримка надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром | необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини | надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб | забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування, |