Деякі питання здешевлення вартості іпотечних кредитів
З метою забезпечення виконання Закону України від 5 липня 2012 р. № 5059-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння іпотечному кредитуванню” Кабінет Міністрів України постановляє:
1) Фонд розвитку підприємництва здійснює компенсацію процентної ставки за іпотечними кредитами, що надаються позичальникам на придбання житла, з метою здешевлення їх вартості відповідно до Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28, - в редакції цієї постанови;
2) Порядок здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 р. № 343 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 33, ст. 1229), не застосовується до іпотечних кредитів, за якими позичальникам надається часткова компенсація процентної ставки Фондом розвитку підприємництва відповідно до Порядку, зазначеного у підпункті 1 цього пункту.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
1. У постанові Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 “Про затвердження Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489; 2021 р., № 4, ст. 227):
1) назву, вступну та постановляючу частини постанови викласти в такій редакції:
“Про надання фінансової державної підтримки
Відповідно до статей 12 і 16 Закону України “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні” та статей 1 і 2 Закону України від 5 липня 2012 р. № 5059-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння іпотечному кредитуванню” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва;
Порядок здешевлення вартості іпотечних кредитів.
2. Міністерству фінансів щороку передбачати у проекті Бюджетної декларації видатки для надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва, а також фізичним особам - позичальникам іпотечних кредитів на компенсацію процентів, сплачуваних банкам за кредитами на придбання житла згідно із затвердженими цією постановою порядками.”;
2) доповнити постанову Порядком такого змісту:
ПОРЯДОК
здешевлення вартості іпотечних кредитів
1. Цей Порядок визначає умови, критерії та механізм здешевлення вартості іпотечних кредитів за рахунок фінансової державної підтримки позичальників іпотечних кредитів.
позичальником іпотечного кредиту (далі - позичальник) вважається фізична особа - громадянин України, яка отримала іпотечний кредит на умовах, визначених кредитним договором, та відповідає критеріям, встановленим цим Порядком, і програмі здешевлення вартості іпотечних кредитів, затвердженій Фондом розвитку підприємництва (далі - Фонд);
під членами сім’ї позичальника розуміється дружина (чоловік), у тому числі особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, але не перебувають у зареєстрованому шлюбі (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких не мають характеру сімейних), їх малолітні та неповнолітні діти (до 18 років (повноліття), якщо згідно із законом вони не набувають прав повнолітньої особи раніше), які проживають разом з позичальником;
під особами, які потребують поліпшення житлових умов, розуміються громадяни, які на підставі статті 34 Житлового кодексу Української РСР перебувають на квартирному обліку; громадяни, які забезпечені за місцем проживання, зареєстрованим в установленому порядку, житловою площею, що не перевищує 13,65 кв. метра на одного члена сім’ї, або проживають (зареєстровані в установленому порядку) у гуртожитку, що підтверджується довідкою про склад сім’ї; мешканці аварійних та ветхих будинків; молоді сім’ї; внутрішньо переміщені особи; науково-педагогічні працівники; медичні працівники; працівники бюджетної сфери;
під іпотечним кредитом розуміється цільовий кредит, який надається позичальнику згідно з програмою здешевлення вартості іпотечних кредитів, затвердженою Фондом, відповідно до правил і процедур уповноваженого банку та законодавства для придбання предмета іпотеки, який передається в іпотеку іпотечному кредитору як забезпечення за таким кредитом;
під кредитним договором розуміється договір про іпотечний кредит, що укладається в установленому законодавством порядку між іпотечним кредитором (уповноваженим банком) і позичальником, відповідно до якого здійснюється іпотечне кредитування на цілі, передбачені цим Порядком;
під предметом іпотеки розуміється зареєстроване відповідно до законодавства нерухоме майно (квартира в житловому будинку квартирного типу (багатоквартирному будинку) та/або індивідуальні житлові будинки, прийняті в експлуатацію у поточному році або не раніше ніж протягом трьох років, що передують поточному) або майнові права на квартиру в об’єкті незавершеного будівництва та/або індивідуальний житловий будинок, які придбаваються або будівництво яких фінансується (інвестується) позичальником;
під нормативною площею предмета іпотеки розуміється 50 кв. метрів загальної площі предмета іпотеки на одинокого громадянина чи сім’ю з двох осіб та 20 кв. метрів - на кожного наступного члена сім’ї;
під іпотечним кредитором розуміється банк України, який здійснює операції з надання іпотечного кредиту та обслуговування рахунків позичальника.
3. Надання фінансової державної підтримки позичальникам (далі - державна підтримка) здійснюється Фондом, який затверджує програму здешевлення вартості іпотечних кредитів, що може містити додаткові умови для уповноважених банків та деталізувати умови надання державної підтримки у визначених цим Порядком межах.
Надання передбаченої цим Порядком державної підтримки може здійснюватися разом з державною підтримкою, яка може надаватися відповідно до законодавства місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування за рахунок місцевих ресурсів.
4. Державна підтримка надається з метою здешевлення вартості іпотечних кредитів.
5. Державна підтримка надається через іпотечних кредиторів, що відповідають критеріям, визначеним цією постановою, та підписали з Фондом договір про співробітництво за програмою здешевлення вартості іпотечних кредитів за формою, затвердженою Фондом (далі - уповноважені банки).
6. Державна підтримка надається в межах отриманих Фондом коштів, передбачених у державному бюджеті, у вигляді:
1) часткової компенсації Фондом процентної ставки за іпотечними кредитами, що надаються позичальникам для реалізації мети, визначеної пунктом 4 цього Порядку, та відповідають визначеним у ньому критеріям (далі - компенсація процентів);
2) надання Фондом гарантій уповноваженим банкам на забезпечення виконання зобов’язань за іпотечними кредитами, наданими позичальникам.
7. Для отримання державної підтримки відповідно до цього Порядку позичальник повинен на момент прийняття уповноваженим банком рішення про надання іпотечного кредиту відповідати таким критеріям:
1) бути громадянином України, мати повну цивільну дієздатність відповідно до законодавства;
2) бути особою, яка потребує поліпшення житлових умов;
3) мати дохід, який надає можливість здійснювати платежі з погашення та обслуговування іпотечного кредиту відповідно до правил і процедур уповноваженого банку. Розмір середньомісячного грошового доходу позичальника та кожного з членів його сім’ї за останні шість місяців не повинен перевищувати п’ятикратного розміру місячної середньої заробітної плати у відповідному регіоні України, де розташований предмет іпотеки, розрахованого згідно з офіційними даними Держстату;
4) розмір боргового навантаження, яке розраховується як співвідношення обов’язкових щомісячних витрат (зобов’язань) позичальника до його сукупного щомісячного доходу, має бути прийнятним відповідно до правил і процедур уповноваженого банку для належного обслуговування позичальником з урахуванням дії компенсаційної відсоткової ставки за кредитом;
5) вік позичальника на дату закінчення строку іпотечного кредиту не повинен перевищувати 70 років (включно);
6) позичальник та члени його сім’ї можуть отримати державну підтримку тільки за одним іпотечним кредитом відповідно до цього Порядку. Не можуть скористатися цим правом особи, які штучно погіршили свої житлові умови (здійснили відчуження житлової нерухомості, яка перебувала в їх власності) протягом останніх п’яти років, крім внутрішньо переміщених осіб у разі відчуження нерухомого майна на тимчасово окупованій території. З моменту реєстрації права власності на предмет іпотеки право на одержання житла вважається використаним, а позичальник і члени його сім’ї знімаються з обліку громадян, які потребують відповідно до законодавства поліпшення житлових умов (у разі перебування на ньому).
8. Відбір уповноважених банків для надання державної підтримки здійснюється Фондом. Порядок відбору Фондом уповноважених банків для надання державної підтримки визначається внутрішніми процедурами Фонду.
У разі наявності договору про співробітництво між уповноваженим банком та Фондом за програмою фінансової державної підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва та відповідності такого банку критеріям, визначеним цією постановою, у частині іпотечного кредитування, такий банк за його письмової згоди може набути статусу уповноваженого банку за програмою здешевлення вартості іпотечних кредитів відповідно до процедур Фонду.
9. Відповідність позичальників критеріям, установленим пунктом 7 цього Порядку, визначається уповноваженими банками.
Уповноважені банки здійснюють відбір, оцінку кредитоспроможності та кредитування позичальників відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених цим Порядком.
Умови кредитування позичальників з урахуванням вимог цього Порядку визначаються у кредитному договорі, що укладається позичальником з уповноваженим банком.
Для укладення кредитного договору позичальник подає уповноваженому банку: заяву, копію паспорта, копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (не подається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), довідку про реєстрацію місця проживання (перебування) позичальника та членів його сім’ї, копію свідоцтва про шлюб (за наявності), копію свідоцтва про народження дитини/дітей (за наявності), документи про доходи позичальника та членів його сім’ї за останні шість місяців, довідку про перебування на квартирному обліку (за наявності) та інші документи відповідно до внутрішніх вимог уповноваженого банку.
10. Компенсація процентів надається Фондом позичальникам, які отримали в уповноваженому банку іпотечний кредит у національній валюті, з метою зниження їх фактичних витрат на сплату базової процентної ставки до рівня 7 відсотків річних. Іпотечні кредити, за якими може бути надана державна підтримка, мають відповідати таким умовам:
1) мета іпотечного кредиту - придбання у власність предмета іпотеки;
2) кредитні кошти надаються шляхом їх перерахування уповноваженим банком єдиним платежем на рахунок продавця предмета іпотеки;
3) максимальна сума кредиту позичальнику - не більш як 2000000 гривень;
4) максимальна вартість предмета іпотеки - не більш як 2500000 гривень. Вартість загальної площі предмета іпотеки, що перевищує нормативну площу предмета іпотеки, сплачується позичальником відповідно до умов договору про придбання предмета іпотеки за рахунок власних коштів без компенсації процентів;
5) строк іпотечного кредиту становить до 240 місяців;
6) строк виплати компенсації процентів відповідає строку іпотечного кредиту;
7) перший внесок (початковий внесок) позичальник має сплатити за рахунок власних коштів у розмірі не менш як 15 відсотків вартості предмета іпотеки;
8) кредитний договір може містити умови про сплату позичальником уповноваженому банку комісій за надання та/або обслуговування іпотечного кредиту, які сукупно за весь строк дії кредитного договору мають становити не більш як 0,5 відсотка суми наданого іпотечного кредиту;
9) процентна ставка за іпотечним кредитом на строкову заборгованість позичальника без урахування компенсації процентів (далі - базова процентна ставка) встановлюється у такому розмірі:
для іпотечних кредитів на придбання предмета іпотеки - квартири або індивідуального житлового будинку - не більше Індексу UIRD (12 місяців) плюс чотири цілих п’ять десятих процентного пункта;
для іпотечних кредитів на придбання предмета іпотеки - майнових прав на квартиру в об’єкті незавершеного будівництва, яка придбавається або будівництво якої фінансується (інвестується) позичальником, або майнові права на індивідуальні житлові будинки - не більше Індексу UIRD (12 місяців) плюс сім процентних пунктів;
після закінчення будівництва та прийняття в експлуатацію предмета іпотеки, визначеного абзацом третім цього підпункту, - за формулою, визначеною абзацом другим цього підпункту.
Індекс UIRD - український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, які оголошуються банками України на строк 12 місяців. Перегляд уповноваженим банком розміру базової процентної ставки за іпотечним кредитом, наданим позичальнику, з урахуванням зміни зазначеного індексу здійснюється щороку. Порядок перегляду розміру базової процентної ставки за іпотечним кредитом, наданим позичальнику, та дата, станом на яку він проводиться, визначаються у кредитному договорі, укладеному між позичальником та уповноваженим банком відповідно до його внутрішніх процедур.
Уповноважений банк має право передбачити в кредитному договорі, укладеному із позичальником, умову про застосування підвищеної (штрафної) процентної ставки за кредитом за невиконання ним умов кредитного договору та/або договору іпотеки (іпотечного договору). Така підвищена (штрафна) процентна ставка за іпотечним кредитом може бути встановлена уповноваженим банком виключно на період, протягом якого позичальник порушив умови кредитного договору та/або договору іпотеки (іпотечного договору), та не може перевищувати максимального розміру базової процентної ставки більше ніж на п’ять процентних пунктів.
У разі порушення позичальником умов цього Порядку або встановлення уповноваженим банком та/або Фондом фактів подання позичальником недостовірної, неправдивої інформації, що призвело до неправомірного надання позичальнику державної підтримки, позичальник зобов’язаний самостійно забезпечити сплату процентної ставки, визначеної кредитним договором;
10) предметом іпотеки не можуть бути:
квартира в житловому будинку квартирного типу (багатоквартирному будинку) та індивідуальний житловий будинок, прийняті в експлуатацію раніше ніж за три роки до початку поточного року;
соціальне житло, службові жилі приміщення та інші жилі приміщення, пристосовані для тимчасового проживання громадян.
Предмет іпотеки (за винятком майнових прав на квартиру в об’єкті незавершеного будівництва або на індивідуальний житловий будинок), вартість якого визначається на підставі звіту про оцінку, проведену незалежним суб’єктом оціночної діяльності, акредитованим в уповноваженому банку, повинен бути застрахований позичальником на його повну вартість, що зазначена в іпотечному договорі, відповідно до законодавства від ризиків, перелік яких визначається у програмі здешевлення вартості іпотечних кредитів. Договір страхування предмета іпотеки має передбачати, що вигодонабувачем за договором страхування у разі виникнення страхового випадку є іпотечний кредитор.
Вимоги до об’єктів незавершеного будівництва, в яких може придбаватися житло та майнові права на квартиру в яких можуть бути предметом іпотеки відповідно до цього Порядку, визначає уповноважений банк відповідно до своїх внутрішніх правил.
11. Компенсація процентів здійснюється Фондом щомісяця. Сума компенсації процентів, що підлягає сплаті, розраховується як різниця між сумою нарахованих процентів за користування позичальником іпотечним кредитом протягом одного місяця із застосуванням базової процентної ставки та сумою нарахованих процентів за користування позичальником іпотечним кредитом протягом цього ж місяця із застосуванням компенсаційної процентної ставки, визначеної з урахуванням вимог підпункту 9 пункту 10 цього Порядку.
12. Сплата Фондом компенсації процентів здійснюється з використанням рахунків умовного зберігання (ескроу), відкритих Фондом.
Фонд з метою сплати позичальникам компенсації процентів за іпотечними кредитами, наданими уповноваженим банком, відкриває рахунок умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку.
Відкриття та обслуговування рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом, здійснюється уповноваженими банками на безоплатній основі.
Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, в сумі, погодженій Фондом, яка згідно з плановим (прогнозним) розрахунком уповноваженого банку необхідна для сплати компенсації процентів на користь відповідних позичальників протягом піврічного періоду кредитування (далі - сума авансування). Перша сума авансування розраховується як прогнозна сума коштів, необхідних для сплати компенсації процентів за іпотечними кредитами, які уповноважений банк планує надати позичальнику протягом піврічного періоду.
За умови вчасного та в повному обсязі виконання позичальником зобов’язань за кредитним договором уповноважений банк щомісяця перераховує кошти компенсації процентів з рахунка умовного зберігання (ескроу) Фонду для подальшого зарахування таких коштів у рахунок часткового погашення нарахованих процентів за іпотечним кредитом позичальника відповідно до умов договору про співробітництво, укладеного між Фондом та уповноваженим банком, кредитного договору та договору іпотеки (іпотечного договору), укладених уповноваженим банком із позичальником, та договору рахунка умовного зберігання (ескроу), укладеного між Фондом і уповноваженим банком.
Поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, здійснюється Фондом на підставі заявки уповноваженого банку на таке поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу), реєстру позичальників, яким були сплачено компенсацію процентів, складеного за формою, встановленою Фондом. Заявка на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) складається за формою, встановленою Фондом, та подається до Фонду в порядку, передбаченому договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком.
Фонд протягом 10 робочих днів з дня отримання заявки на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) розглядає та погоджує її на підставі наданих уповноваженим банком документів. Фонд перераховує необхідну суму поповнення на рахунок умовного зберігання (ескроу) Фонду, відкритого у відповідному уповноваженому банку, за умови попереднього отримання Фондом відповідних коштів з державного бюджету.
У разі коли сума авансування рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, за результатами звітного піврічного періоду використана уповноваженим банком менше ніж на 30 відсотків, Фонд має право здійснювати поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку на наступний піврічний період в розмірі, меншому ніж зазначено в заявці уповноваженого банку.
13. Для отримання державної підтримки позичальників за іпотечним кредитом позичальник подає уповноваженому банку заявку на отримання іпотечного кредиту та інформацію/документи відповідно до внутрішніх процедур та правил уповноваженого банку з урахуванням вимог до переліку інформації та форм документів, установлених Фондом.
14. Позичальник набуває право на отримання компенсації процентів у разі прийняття уповноваженим банком рішення щодо надання йому іпотечного кредиту та надання Фонду інформації щодо такого позичальника.
15. Уповноважений банк протягом усього строку кредитування позичальника здійснює моніторинг предмета іпотеки відповідно до його внутрішніх процедур та правил, а також вимог законодавства.
16. Уповноважений банк має враховувати суму компенсації процентів під час розрахунку показника обслуговування боргу позичальника за його іпотечним кредитом.
17. Надання Фондом державної підтримки шляхом компенсації процентів призупиняється у разі порушення позичальником більше ніж на 30 календарних днів зобов’язання за кредитним договором щодо своєчасного повернення іпотечного кредиту або його частини та/або щодо своєчасної сплати позичальником частини нарахованих процентів за іпотечним кредитом у розмірі компенсаційної процентної ставки (далі - зобов’язання за кредитним договором). Сплата компенсації процентів відновлюється у разі погашення позичальником заборгованості за кредитним договором не більше ніж через 90 календарних днів з дня порушення зобов’язання за кредитним договором або здійснення уповноваженим банком та позичальником реструктуризації простроченої ним заборгованості за кредитним договором. За період призупинення надання державної підтримки відповідна компенсація процентів не сплачується та державна підтримка за цей період не надається. У разі порушення позичальником зобов’язання за кредитним договором понад 90 календарних днів позичальник втрачає право на компенсацію процентів.
18. Відповідальність за недостовірність інформації, поданої до уповноваженого банку для отримання державної підтримки несе позичальник.
19. Надання Фондом державної підтримки, передбаченої підпунктом 2 пункту 6 цього Порядку, може здійснюватися у поєднанні з наданням державної підтримки, передбаченої підпунктом 1 пункту 6 цього Порядку, у вигляді безвідкличної та безумовної гарантії Фонду, наданої уповноваженому банку (далі - гарантія), у порядку, затвердженому Фондом, за іпотечними кредитами, наданими на придбання предмета іпотеки - майнових прав на квартиру в об’єкті незавершеного будівництва та/або індивідуальний житловий будинок, які придбаваються або будівництво яких фінансується (інвестується) позичальником, - на період до прийняття об’єкта незавершеного будівництва в експлуатацію.
20. За надання гарантії уповноважений банк сплачує Фонду комісію в розмірі 0,5 відсотка річних від суми гарантованого Фондом кредитного портфеля позичальників уповноваженого банку.
21. За іпотечним кредитом, наданим позичальнику та включеним уповноваженим банком до кредитного портфеля позичальників, за яким Фондом надано гарантію, Фонд надає гарантію в розмірі 50 відсотків основної суми заборгованості за іпотечним кредитом позичальника.
При цьому максимальний рівень виплат, який Фонд може здійснити на користь уповноваженого банку за гарантією, не може перевищувати 50 відсотків загальної гарантованої суми за всіма іпотечними кредитами позичальників, що були включені до пулу кредитних договорів позичальників, за якими надана гарантія Фонду.
22. Сплата коштів за гарантією в разі настання гарантійного випадку здійснюється Фондом на щоквартальній основі в порядку, передбаченому відповідним договором, укладеним уповноваженим банком з Фондом.
23. Уповноважений банк здійснює за власний рахунок звернення стягнення на предмет іпотеки за іпотечними кредитами позичальників, за якими Фондом надано гарантію, та забезпечує реалізацію предмета іпотеки за іпотечними кредитами позичальників.
24. Кошти, отримані уповноваженим банком у задоволення своїх вимог як кредитора, зокрема від звернення стягнення на предмет іпотеки, добровільного погашення позичальником заборгованості за іпотечним кредитом, погашення заборгованості позичальника за іпотечним кредитом третьою особою, розподіляються між Фондом та уповноваженим банком у таких пропорціях:
50 відсотків отриманої суми, але не більше суми коштів, сплаченої Фондом уповноваженому банку в межах суми наданої Фондом гарантії, уповноважений банк перераховує Фонду;
50 відсотків отриманої суми уповноважений банк зараховує в рахунок погашення (повного або часткового) заборгованості позичальника за таким іпотечним кредитом перед уповноваженим банком.
25. Фонд визначає максимальну суму сплати за гарантією для кожного уповноваженого банку в межах максимального рівня виплат, який не може перевищувати 50 відсотків від гарантованого Фондом портфеля іпотечних кредитів позичальників. Максимальна сума сплати за гарантією Фонду, наданою уповноваженому банку, зазначається у відповідному договорі, що укладається між Фондом та уповноваженим банком.
26. Частка проблемних кредитів у кредитному портфелі позичальників уповноваженого банку, за яким Фондом надана гарантія, не може перевищувати 10 відсотків.
Критерії віднесення простроченої заборгованості до категорії проблемної визначаються Фондом. У разі перевищення уповноваженим банком зазначеного рівня проблемної заборгованості Фонд має право призупинити співробітництво з уповноваженим банком до дати зменшення рівня такої проблемної заборгованості до критично допустимого.
27. Уповноважений банк несе відповідальність за недостовірність поданої Фонду інформації щодо відповідності позичальника вимогам цього Порядку у випадках, якщо Фондом буде доведено, що уповноважений банк володів достовірною інформацією або не доклав належних зусиль для отримання достовірної інформації на момент її подання до Фонду.
28. У разі суттєвого та сталого порушення уповноваженим банком критеріїв, визначених цією постановою, та/або застосування до нього належних заходів впливу з боку органів регулювання та нагляду, та/або невиконання уповноваженим банком своїх зобов’язань за договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком, Фонд має право: призупинити співробітництво з уповноваженим банком та виплату коштів державної підтримки через такий уповноважений банк для нових іпотечних кредитів позичальників до моменту усунення порушень; вимагати негайного перерахування уповноваженим банком грошових коштів державної підтримки (частини суми авансування), не наданих на користь позичальників, на визначений Фондом рахунок.
29. Позичальник позбавляється права на отримання державної підтримки з дати виявлення уповноваженим банком та/або Фондом факту надання позичальником недостовірної або недійсної інформації, що призвело до виплати коштів державної підтримки на користь позичальника, який не мав права на отримання такої державної підтримки, та зобов’язаний повернути Фонду таку незаконно отриману державну підтримку.
30. Уповноважений банк зобов’язаний повернути Фонду кошти державної підтримки позичальників, що була надана уповноваженим банком на користь позичальника з порушенням умов цього Порядку, зокрема, подання уповноваженим банком Фонду недостовірної або неперевіреної інформації, внаслідок чого позичальник, що фактично не відповідав критеріям, визначеним цим Порядком, згідно з інформацією, наявною в уповноваженого банку станом на дату подання відповідної заявки, отримав державну підтримку позичальників.
31. Повернення коштів державної підтримки уповноваженим банком або позичальником внаслідок порушення вимог цього Порядку відбувається відповідно до вимог Фонду та законодавства.”;
3) абзаци четвертий - восьмий додатка до Порядку після слів “малого та середнього підприємництва” доповнити словами “, а також іпотечного кредитування”.
2. У Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 29 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 490; 2021 р., № 4, ст. 239):
1) пункт 2 після слів “впровадження інновацій” доповнити словами “, а також фінансової державної підтримки фізичним особам -позичальникам, спрямованої на здешевлення вартості іпотечних кредитів, наданих їм банками на придбання житла”;
2) пункт 4 викласти в такій редакції:
“4. Бюджетні кошти спрямовуються Фонду розвитку підприємництва (далі - Фонд) на надання фінансової державної підтримки відповідно до затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 63:
Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва (далі - Порядок надання підтримки) - суб’єктам малого підприємництва, у тому числі мікропідприємництва, та середнього підприємництва (далі - суб’єкти підприємництва);
Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів.”;
3) у пункті 5:
абзац другий після слів “компенсація відсотків” доповнити словами “суб’єктам підприємництва”;
абзац третій після слів “наданими суб’єктам підприємництва” доповнити словами “та позичальникам іпотечних кредитів”;
доповнити пункт після абзацу третього новим абзацом такого змісту:
“3) часткової компенсації Фондом відсотків за іпотечними кредитами, що надаються позичальникам іпотечних кредитів відповідно до Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів та відповідають визначеним у ньому критеріям (далі - компенсація відсотків позичальникам іпотечних кредитів).”.
У зв’язку з цим абзац четвертий вважати абзацом п’ятим;
у другому реченні абзацу п’ятого слова “за наданими суб’єктам підприємництва кредитами” замінити словами “за кредитами, наданими суб’єктам підприємництва та позичальникам іпотечних кредитів”;
4) у пункті 6:
абзаци перший і другий викласти в такій редакції:
“6. Планування та здійснення витрат, пов’язаних із компенсацією відсотків суб’єктам підприємництва, та витрат, пов’язаних із компенсацією відсотків позичальникам іпотечних кредитів, за рахунок бюджетних коштів, здійснює Фонд на підставі отриманих від уповноважених банків заявок за формою, встановленою Фондом.
Уповноважені банки, за участю яких надається фінансова державна підтримка суб’єктам підприємництва та позичальникам іпотечних кредитів, мають відповідати критеріям, встановленим у Порядку надання підтримки та у Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів.”;
в абзаці п’ятому слова “суб’єктам підприємництва з компенсації відсотків” замінити словами “з компенсації відсотків суб’єктам підприємництва та з компенсації відсотків позичальникам іпотечних кредитів”;
5) пункт 7 доповнити реченням такого змісту: “Цей рахунок може використовуватися Фондом для здійснення операцій, зазначених у пункті 5 цього Порядку.”.