open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Попередня

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

21.12.2020  № 162

Про затвердження Положення про сертифікацію осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи

{Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 177 від 23.12.2023}

Відповідно до статей 7, 15, 551, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 20, 21, 28, 29, 47 Закону України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, з метою встановлення умов та порядку сертифікації осіб на право здійснення тимчасової адміністрації відповідного виду небанківських фінансових установ Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Положення про сертифікацію осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи (далі - Положення), що додається.

2. Визнати такими, що втратили чинність:

1) розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27 травня 2005 року № 4081 “Про затвердження Положення про порядок сертифікації осіб на право здійснення тимчасової адміністрації фінансових установ”, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 14 червня 2005 року за № 654/10934;

2) пункт 3 розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27 березня 2008 року № 416 “Про затвердження Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації та про внесення змін до деяких нормативно-правових актів”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 травня 2008 року за № 481/15172;

3) пункт 2 розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 15 жовтня 2009 року № 753 “Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 листопада 2009 року за № 1022/17038;

4) розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 01 грудня 2011 року № 718 “Про затвердження змін до Положення про порядок сертифікації осіб на право здійснення тимчасової адміністрації фінансових установ”, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за № 1542/20280;

5) пункт 46 розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 27 листопада 2012 року № 2421 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2012 року за № 2172/22484.

3. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

К. Шевченко


ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
21.12.2020  № 162

ПОЛОЖЕННЯ
про сертифікацію осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи

{У тексті Положення посилання на додатки 3-6 замінено відповідно посиланням на додатки 2-5 згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

I. Загальні положення

1. Це Положення розроблене на виконання вимог Законів України “Про Національний банк України”, “Про фінансові послуги та фінансові компанії” (далі - Закон про фінансові послуги), “Про страхування” (далі - Закон про страхування), “Про кредитні спілки” (далі - Закон про кредитні спілки) та інших законів України і нормативно-правових актів Національного банку України, з метою визначення порядку та умов сертифікації осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи (страховика, кредитної спілки) та встановлення кваліфікаційних вимог до осіб, які можуть призначатися для виконання функцій тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки.

{Пункт 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}

2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

1) анулювання сертифіката Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи - позбавлення особи права бути допущеною до виконання функцій тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки у випадках, передбачених законодавством України, та в порядку, визначеному цим Положенням, про що Національним банком України (далі - Національний банк) уноситься запис до Реєстру;

{Підпункт 1 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

2) видача сертифіката Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи - надання права особі в порядку, визначеному цим Положенням, бути допущеною до виконання функцій тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки, про що Національним банком уноситься запис до Реєстру;

{Підпункт 2 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

3) електронний реєстр осіб, яким видано сертифікат Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи (далі - Реєстр) - комплекс організаційно-технічних засобів, який забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання та отримання відомостей про осіб, які отримали/яким анульовано сертифікат Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи, яка є страховиком або кредитною спілкою;

{Підпункт 3 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

4) заявник - фізична особа (незалежний експерт, службовець Національного банку), яка самостійно або через уповноваженого представника звертається до Національного банку з клопотанням про отримання сертифіката Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи;

{Підпункт 4 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

5) кваліфіковане бюро кредитних історій - бюро кредитних історій (інший суб’єкт, до функцій якого належать збирання, оброблення, зберігання і використання інформації, що становить кредитну історію), найбільше за кількістю кредитних історій, наявних у відповідній країні, яке поширює свою діяльність на країну, в якій постійно проживає особа;

6) керівник із ліцензування - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування фінансових установ, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їх обов’язки;

{Підпункт 6 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

7) сертифікат Національного банку на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи (далі - Сертифікат) - запис у Реєстрі, який засвідчує відповідність особи, яка може призначатися для виконання функцій тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки кваліфікаційним вимогам, установленим у цьому Положенні, та право особи бути допущеною до виконання функцій тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки;

{Підпункт 7 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}

8) сертифікація - процедура визначення відповідності заявника вимогам, установленим цим Положенням;

{Підпункт 8 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

9) уповноважена особа Національного банку - член Правління Національного банку або керівник з ліцензування, на якого покладені повноваження щодо прийняття визначених цим Положенням рішень;

10) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені фізичної особи, яка має намір отримати Сертифікат, на підставі довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України;

11) член Правління Національного банку - Голова або перший заступник, або заступник Голови Національного банку, який здійснює загальне керівництво та контролює діяльність структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування фінансових установ.

Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, наведених у Законі про фінансові послуги та в інших законах України, нормативно-правових актах Національного банку з питань регулювання ринків небанківських фінансових послуг.

{Абзац тринадцятий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

3. Національний банк під час вчинення дій та прийняття рішень, передбачених цим Положенням:

1) керується принципами, визначеними в статті 21 Закону про фінансові послуги;

{Підпункт 1 пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

2) оцінює факти, правочини, обставини та події з точки зору їх економічного, правового та фактичного змісту, враховує обставини та умови конкретної ситуації, а також оцінює осіб на підставі комплексного та всебічного аналізу:

інформації та документів, поданих до Національного банку в межах передбаченої цим Положенням процедури та/або наявних у Національного банку (уключаючи інформацію та документи, отримані в результаті здійснення ним регулювання та нагляду в сфері ринків небанківських фінансових послуг);

інформації, отриманої Національним банком під час перевірки/уточнення даних, що містяться в поданих до Національного банку документах;

інформації з офіційних та відкритих джерел.

{Абзац четвертий підпункту 2 пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

II. Загальні вимоги до документів, що подаються заявником до Національного банку

4. Заявник:

1) подає до Національного банку документи в межах процедур, переліків та вимог, визначених у цьому Положенні;

2) має право долучити до клопотання про видачу Сертифіката (додаток 1 до цього Положення) додаткові документи, не передбачені цим Положенням, разом з письмовим обґрунтуванням доцільності подання додаткових документів для розгляду Національним банком питання щодо видачі Сертифіката;

3) несе відповідальність відповідно до законодавства України за повноту, достовірність відомостей та справжність документів (їх копій), що подаються до Національного банку згідно з цим Положенням.

5. Документи, що подаються заявником до Національного банку відповідно до цього Положення, мають викладатися державною мовою та не містити виправлень і неточностей.

Заявник або його уповноважений представник пронумеровує, прошиває та засвідчує сторінки документів у встановленому цим Положенням порядку.

6. Документи, складені іноземною мовою, подаються до Національного банку в перекладі на українську мову (справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально). Не перекладаються на українську мову документи, складені іноземною мовою, у разі одночасного наведення їх тексту українською мовою.

{Пункт 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

7. Документи, видані в іноземній країні, крім документів, зазначених в абзаці другому підпункту 5, абзаці четвертому підпункту 6 та абзаці третьому підпункту 7 пункту 42 розділу V цього Положення, для подання до Національного банку мають легалізовуватися в установленому законодавством України порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

8. Заявник у разі неможливості дотримання визначених у пункті 7 розділу II цього Положення вимог щодо оформлення документів, виданих в іноземній країні, з незалежних від нього причин подає до Національного банку відповідні обґрунтовані пояснення.

Національний банк розглядає документи, видані в іноземній країні, оформлені без дотримання визначених у пункті 7 розділу II цього Положення вимог, якщо визнає пояснення заявника обґрунтованими.

9. Документи щодо особи, видані в іноземній країні та легалізація яких не передбачена міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, подаються заявником до Національного банку за підписом самої особи або її уповноваженого представника.

10. Документи, отримані з електронних джерел, засвідчуються підписом особи, щодо якої такі документи видані, або її уповноваженого на такі дії представника.

11. Заявник подає у випадках, установлених цим Положенням, до Національного банку копію документа, засвідчену в такому порядку та з урахуванням вимог законодавства України:

1) копія документа, виданого уповноваженим державним органом, засвідчується органом, який видав цей документ, або нотаріально;

2) копії документів, зазначених у підпунктах 3-7 пункту 42 розділу V цього Положення, засвідчуються підписом фізичної особи-заявника або її уповноваженого на такі дії представника. Засвідчення копії відповідного документа підписом фізичної особи - заявника або її уповноваженого на такі дії представника не вимагається, якщо заявник (уповноважений представник заявника) за своїм бажанням подав до Національного банку нотаріально засвідчену копію відповідного документа;

3) копія документа юридичної особи засвідчується підписом її уповноваженого на такі дії представника.

12. Пакет документів, що подається заявником до Національного банку відповідно до цього Положення (далі - пакет документів), має містити документ, що підтверджує повноваження особи, яка підписала документи від імені заявника.

13. Заявник подає до Національного банку оригінал документа, що визначає повноваження уповноваженого представника, або його копію, засвідчену відповідно до пункту 11 розділу II цього Положення.

14. Заявник у разі подання до Національного банку неповного пакета документів має зазначити в клопотанні перелік неподаних документів, причини їх неподання, а також строки, в які заявник має намір їх подати до Національного банку.

15. Заявник має право визначити себе або свого уповноваженого представника як контактну особу для здійснення офіційної комунікації з Національним банком засобами електронної пошти, зазначивши про це в клопотанні та вказавши адресу електронної пошти для такої комунікації. Заявник письмово повідомляє Національний банк про припинення офіційної комунікації засобами електронної пошти.

16. Документи, визначені в цьому Положенні, подаються до Національного банку в один із таких способів:

1) на паперових носіях з одночасним поданням електронних копій цих документів без накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - електронні копії документів).

Електронні копії документів подаються на цифрових носіях інформації (USB-флешнакопичувачах) або засобами електронного зв’язку, які Національний банк використовує для електронного документообігу;

2) у формі електронного документа, підписаного шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП), або електронної копії документа, засвідченої КЕП, - на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua або іншими засобами електронного зв’язку, які Національний банк використовує для електронного документообігу.

Документи в окремих випадках, визначених у цьому Положенні, та на вимогу Національного банку також подаються в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі.

Електронні копії документів мають створюватися у вигляді файлів, які містять скановані з паперових носіїв зображення документів.

Сканування з паперових носіїв зображень документів здійснюється з урахуванням таких вимог:

документ сканується у файл формату pdf;

сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл; файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа;

документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;

роздільна здатність сканування має бути не нижче ніж 300 dpi.

{Пункт 16 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}

17. Дані, наведені в документах на паперових носіях, мають перевагу в разі наявності розбіжностей між даними, що містяться в документах на паперових носіях і їх електронних копіях. Національний банк має право вимагати від заявника надання пояснень щодо розбіжностей між документами на паперових носіях та їх електронними копіями, а також усунення цих розбіжностей.

18. Заявник має право не подавати до Національного банку документи, що раніше подавалися до Національного банку, за умови, що такі документи є дійсними та оформленими згідно з вимогами цього Положення, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.

Заявник з метою врахування таких документів під час розгляду пакета документів подає до Національного банку клопотання, в якому наводить перелік раніше поданих документів із зазначенням їх назв, дат видачі, органів (осіб), що їх видали, інформацію про те, у складі якого пакета документів документи раніше подавалися до Національного банку, а також запевнення, що ці документи є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.

19. Вимоги, передбачені в пункті 18 розділу II цього Положення, не поширюються на документи, що:

1) підтверджують статус особи на певну дату;

2) мають обмежений строк дії.

20. Національний банк має право вимагати від заявника подання документів, не поданих заявником згідно з пунктом 18 розділу II цього Положення, якщо строк зберігання раніше поданих документів закінчився або документи передані до архівної установи.

21. Документ, що не має визначеного строку дії, може подаватися до Національного банку, якщо його видано в Україні не раніше ніж за один місяць до дати подання до Національного банку або за три місяці до дати подання, якщо документ був виданий в іноземній країні.

22. Заявник у разі неможливості подання документа, визначеного цим Положенням, з незалежних від нього причин подає до Національного банку обґрунтоване пояснення щодо неможливості такого подання, а також підтвердні документи/інформацію, відповідно Національний банк має право розглянути пакет документів без такого документа.

23. Національний банк розміщує на сторінці свого офіційного Інтернет-представництва форми документів, які згідно з цим Положенням подаються до Національного банку в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі, визначеному Національним банком.

III. Порядок розгляду документів, що подаються заявником до Національного банку, та визначення строків розгляду поданих заявником документів

24. Національний банк здійснює розгляд поданого заявником пакета документів, запитує зазначені у пункті 26 розділу III цього Положення інформацію, документи та пояснення та надає зазначені в пункті 27 розділу III цього Положення зауваження в межах строку, передбаченого в пункті 47 розділу VI, з урахуванням положень пунктів 28-30 розділу III цього Положення.

25. Перебіг строку розгляду пакета документів починається з робочого дня, наступного за робочим днем подання заявником до Національного банку повного пакета документів, визначеного в пункті 42 розділу V цього Положення.

26. Національний банк відповідно до вимог Закону про фінансові послуги та цього Положення має право під час розгляду поданого заявником пакета документів запитувати та отримувати від заявника, а також у межах своїх повноважень від інших осіб додаткову інформацію, документи та пояснення, необхідні для повного та всебічного аналізу й прийняття ним мотивованого рішення.

27. Національний банк має право надати заявникові зауваження до поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам цього Положення та/або законодавства України.

28. Національний банк установлює строк подання заявником інформації, документів і пояснень, зазначених у пункті 26 розділу III цього Положення, та/або строк урахування зауважень, зазначених у пункті 27 розділу III цього Положення. Зазначений строк не може бути меншим п’яти робочих днів із дня надсилання Національним банком запиту заявнику про надання додаткової інформації, документів та пояснень. Перебіг строку розгляду пакета документів зупиняється та поновлюється після отримання всіх додаткових/виправлених документів, інформації та пояснень.

29. Національний банк має право зупинити перебіг строку розгляду пакета документів, поданого відповідно до цього Положення, у разі виявлення обставин, що можуть вплинути на прийняття Національним банком відповідного рішення, до з’ясування таких обставин, але не більше ніж на 30 днів. Національний банк повідомляє заявника про зупинення перебігу строку розгляду пакета документів протягом п’яти робочих днів із дня прийняття такого рішення.

30. Національний банк має право продовжити строк розгляду пакета документів, поданого відповідно до вимог цього Положення, на підставі обґрунтованого клопотання заявника та встановити строк, на який продовжено строк розгляду. Національний банк повідомляє заявника про продовження строку розгляду пакета документів і строк, на який його продовжено, протягом п’яти робочих днів із дня прийняття такого рішення.

31. Національний банк не пізніше десяти робочих днів із дня закінчення строку, установленого відповідно до пункту 28 розділу III цього Положення, повертає поданий заявником пакет документів без прийняття рішення за цим пакетом у разі невідповідності поданих документів вимогам цього Положення та/або законодавства України, якщо протягом строку, установленого Національним банком, не враховані зауваження Національного банку, надані відповідно до пункту 27 розділу III цього Положення.

32. Національний банк протягом десяти робочих днів після одержання клопотання заявника має право залишити його без розгляду в разі подання заявником документів для отримання Сертифіката не в повному обсязі та, якщо заявник не зазначив в клопотанні перелік неподаних документів, причини їх неподання, а також строки, в які заявник має намір їх подати до Національного банку.

33. Національний банк має право повернути поданий заявником пакет документів на клопотання заявника до прийняття рішення за цим пакетом.

34. Рішення про:

1) видачу або про відмову у видачі заявнику Сертифіката - приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з нагляду за фінансовими установами) в межах строку, передбаченого в пункті 47 розділу VI, з урахуванням положень пунктів 29 та 30 розділу III цього Положення;

2) повернення пакета документів заявникові не з ініціативи заявника - приймає член Правління Національного банку у межах строків, установлених відповідно до пункту 31 розділу III цього Положення;

3) зупинення перебігу строку розгляду пакета документів - приймає член Правління Національного банку в межах строку, визначеного в пункті 47 розділу VI цього Положення, з урахуванням положень пункту 29 розділу III цього Положення;

{Підпункт 3 пункту 34 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}

4) повернення пакета документів заявникові за клопотанням заявника - приймає керівник із ліцензування не пізніше семи робочих днів із дня отримання Національним банком клопотання заявника та за умови дотримання вимог пункту 33 розділу III цього Положення;

5) продовження строку розгляду пакета документів за клопотанням заявника - приймає керівник із ліцензування не пізніше семи робочих днів із дня отримання Національним банком клопотання заявника;

6) установлення строку подання заявником визначених у пункті 26 розділу III цього Положення інформації, документів і пояснень та/або врахування визначених у пункті 27 розділу III цього Положення зауважень приймає керівник із ліцензування у межах строку, передбаченого в пункті 47 розділу VI, з урахуванням положень пунктів 28-30 розділу III цього Положення;

7) унесення змін до Реєстру - приймає член Правління Національного банку протягом 15 робочих днів із дня подання фізичною особою, яка отримала Сертифікат, повного пакета документів, визначеного в пункті 69 розділу VII цього Положення;

8) залишення клопотання заявника без розгляду - приймає керівник із ліцензування в межах строків, установлених відповідно до пункту 32 розділу III цього Положення.

{Пункт 34 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

35. Національний банк має право здійснювати офіційну комунікацію із заявником засобами електронної пошти під час розгляду пакета документів. Така комунікація передбачає:

1) запитування додаткової інформації, документів і пояснень, необхідних для прийняття рішення згідно з цим Положенням;

2) отримання від заявника або його уповноваженого представника інформації, пояснень та електронних копій документів.

36. Повідомлення Національного банку, надіслане в порядку офіційної комунікації на адресу електронної пошти, зазначеної в клопотанні заявника відповідно до пункту 15 розділу II цього Положення, вважається належним чином відправленим заявнику за умови отримання на електронну пошту працівника Національного банку, який його відправив, підтвердження про доставлення цього повідомлення. Національний банк у разі неотримання такого підтвердження протягом одного робочого дня надсилає відповідне повідомлення заявнику на паперових носіях.

37. Розгляд Національним банком поданого заявником відповідно до цього Положення пакета документів здійснюється на безоплатній основі. Отримання особою Сертифіката не потребує внесення плати за його видачу.

38. Пакет документів, повернутий Національним банком згідно з пунктами 31-33 розділу III цього Положення, у разі його повторного подання до Національного банку має відповідати вимогам цього Положення та законодавства України станом на дату його повторного подання. Датою подання пакета документів є дата його повторного подання.

IV. Кваліфікаційні вимоги до осіб, які мають намір отримати Сертифікат

39. Заявник для отримання Сертифіката повинен відповідати вимогам щодо професійної придатності, установленим у пункті 40 розділу IV цього Положення, та мати бездоганну ділову репутацію.

{Пункт 39 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

40. Вимогами щодо професійної придатності заявника є:

1) наявність вищої освіти в галузі економіки чи права;

2) наявність сукупного досвіду роботи у фінансових установах, органах, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, або у сфері надання аудиторських, юридичних або консультаційних послуг з питань функціонування ринків фінансових послуг - не менше трьох років;

3) наявність знань, професійного та управлінського досвіду в обсязі, необхідному для належного виконання покладених на нього обов’язків тимчасового адміністратора страховика, кредитної спілки.

{Підпункт 3 пункту 40 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

41. Заявник для отримання Сертифіката та фізична особа, якій видано Сертифікат, повинні мати бездоганну ділову репутацію.

Ознаки небездоганної ділової репутації визначені в нормативно-правовому акті Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг.

Національний банк визнає ділову репутацію заявника небездоганною за наявності принаймні однієї з ознак, визначених у нормативно-правовому акті Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг.

Заявник має право подати клопотання про незастосування до заявника ознак небездоганної ділової репутації відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг.

Національний банк розглядає клопотання про незастосування до заявника ознак небездоганної ділової репутації відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг.

{Пункт 41 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}

V. Перелік документів, що подаються до Національного банку для отримання Сертифіката

42. Заявник для отримання Сертифіката подає до Національного банку такі документи:

1) клопотання про видачу Сертифіката згідно з додатком 1 до цього Положення. Клопотання має містити опис усіх документів у пакеті з назвами, датами видачі, зазначенням органів (осіб), що їх видали, згоду особи на обробку персональних даних, зберігання, перевірку та передавання іншим державним органам України отриманої від особи інформації та документів. Клопотання підписується особисто заявником - фізичною особою;

2) анкету заявника, підписану ним особисто, за формою, передбаченою в додатку 2 до цього Положення, розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку. Анкета заявника подається в один із способів, визначених у пункті 16 розділу II цього Положення, та в електронному вигляді у форматі xlsx;

{Підпункт 2 пункту 42 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

3) документи для ідентифікації заявника - громадянина України, який постійно проживає в Україні:

копії сторінок паспорта громадянина України, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, реєстрацію місця її проживання, серію та номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав (якщо паспорт оформлено у вигляді книжечки), або копії обох сторін паспорта громадянина України (якщо його оформлено у вигляді картки, що містить безконтактний електронний носій);

щодо фізичної особи, паспорт якої оформлено у вигляді книжечки, - копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків або копії сторінки паспорта з відміткою про відмову від прийняття такого реєстраційного номера (якщо особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомила про це контролюючий орган);

щодо фізичної особи, паспорт якої оформлено у вигляді картки, що містить безконтактний електронний носій, - копії документа з інформацією про реєстрацію місця проживання фізичної особи;

4) документи для ідентифікації заявника - громадянина України, який виїхав на постійне проживання за кордон:

копії сторінок паспорта громадянина України для виїзду за кордон, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, ім’я, дату народження, номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав, строк дії паспорта, а також відмітку про виїзд особи на постійне проживання за кордон;

копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);

копії документа з інформацією про місце постійного проживання фізичної особи;

копії документа, що підтверджує правові підстави постійного проживання фізичної особи на території іноземної країни;

5) документи для ідентифікації заявника - іноземного громадянина, який постійно проживає в іноземній країні:

копії сторінок паспорта фізичної особи, що містять її фотографію, а також інформацію про її прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце постійного проживання, серію та номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав, а також строк дії паспорта (за наявності);

копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);

копії документа з інформацією, що підтверджує місце постійного проживання фізичної особи (якщо такої інформації в паспорті немає);

6) документи для ідентифікації заявника - іноземного громадянина, який постійно/тимчасово проживає в Україні:

копії усіх сторінок посвідки на постійне/тимчасове проживання фізичної особи в Україні;

копії документа з інформацією про реєстраційний номер облікової картки платника податків в Україні (за наявності);

копії сторінок паспорта іноземного громадянина, що містять фотографію фізичної особи, а також інформацію про її прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, номер паспорта, дату видачі та найменування органу, що його видав, строк дії паспорта, а для осіб, які постійно проживають в Україні, - також відмітку про виїзд особи на постійне проживання (якщо така відмітка проставляється згідно із законодавством країни, громадянином якої є особа);

7) документи для оцінки відповідності заявника вимогам щодо професійної придатності:

копію документа про вищу освіту особи;

копію трудової книжки особи (за наявності в неї трудової книжки);

копії документів про отримання особою додаткової освіти, знань, управлінського досвіду та практичних навиків, які є бажаними або необхідними для виконання особою обов’язків тимчасового адміністратора страховика, кредитної спілки (за наявності таких документів);

{Абзац четвертий підпункту 7 пункту 42 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

8) документи для оцінки відповідності заявника вимогам щодо бездоганної ділової репутації:

довідку компетентного органу країни, податковим резидентом якої є фізична особа, про стан виконання нею обов’язків зі сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів;

довідку компетентного органу країни постійного місця проживання фізичної особи про наявність/відсутність в особи не погашеної і не знятої у встановленому законодавством порядку судимості або про повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину;

інформацію кваліфікованого (кваліфікованих) бюро кредитних історій про кредитну історію фізичної особи. Кваліфікованими бюро кредитних історій, якщо особа постійно проживає на території України, є Перше всеукраїнське бюро кредитних історій, Українське бюро кредитних історій, Бюро кредитних історій “Українське кредитне бюро” і Міжнародне бюро кредитних історій;

{Абзац четвертий підпункту 8 пункту 42 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

документи про отримані відзнаки, які підтверджують бездоганну ділову репутацію особи (за наявності таких документів);

якщо заявник обіймає або протягом останніх трьох років обіймав посаду в іноземній фінансовій установі - інформацію органу нагляду іноземної країни або іноземної фінансової установи, у якій особа обіймає або обіймала посаду, про відсутність фактів порушень нею законодавства у сфері ринків фінансових послуг та професійної етики.

43. Національний банк, якщо немає можливості встановити відповідність професійної придатності заявника на підставі іноземного документа про освіту або справжність цього документа чи статус навчального закладу, має право вимагати надання рішення уповноваженого державного органу України щодо визнання в Україні такого іноземного документа про освіту.

44. Заявник, який на дату звернення до Національного банку з клопотанням про отримання Сертифіката є службовцем Національного банку, не подає в складі пакета документів документи, зазначені в підпунктах 3-8 пункту 42 розділу V цього Положення.

45. Заявник або його уповноважений представник мають право звернутися до Національного банку із заявою в довільній формі про отримання витягу з Реєстру, оформлення якого здійснюється в порядку, визначеному в абзацах другому та третьому пункту 56 розділу VI цього Положення.

VI. Порядок прийняття рішення Національним банком та видачі Сертифіката

46. Комітет з нагляду за фінансовими установами приймає рішення про видачу або про відмову у видачі заявнику Сертифіката за результатами розгляду наданої інформації та поданих документів, перевірки відповідності заявника вимогам цього Положення, інформації, отриманої Національним банком під час здійснення ним нагляду та регулювання ринків небанківських фінансових послуг, інформації з відкритих джерел і за результатами проведеної Національним банком співбесіди із заявником (за винятком випадку, коли співбесіда із заявником не проводиться відповідно до пункту 49 розділу VI цього Положення).

Національний банк у разі невідповідності заявника вимогам пункту 40 розділу IV цього Положення на підставі результатів співбесіди має право визнати професійну придатність заявника такою, що не відповідає вимогам цього Положення.

47. Комітет з нагляду за фінансовими установами приймає рішення про видачу або про відмову у видачі заявнику Сертифіката протягом 30 робочих днів із дня подання повного пакета документів, визначеного в пункті 42 розділу V цього Положенням.

48. Комітет з нагляду за фінансовими установами проводить співбесіду із заявником.

49. Національний банк має право не проводити співбесіду із заявником, якщо заявник має чинне свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), видане в установленому законодавством порядку, та досвід роботи не менше п’яти років у сфері відновлення платоспроможності боржників - фінансових установ або визнання їх банкрутами.

50. Національний банк розміщує на сторінці свого офіційного Інтернет-представництва перелік нормативного-правових актів і документів, за якими проводиться співбесіда із заявником.

51. Перебіг зазначеного в пункті 47 розділу VI цього Положення строку зупиняється, якщо заявник не прийшов для проходження співбесіди в повідомлений йому Національним банком час, і поновлюється в день проходження ним такої співбесіди.

52. Національний банк відмовляє у видачі заявнику Сертифіката, якщо:

1) заявник не відповідає вимогам, установленим цим Положенням;

2) установлено подання заявником або його уповноваженим представником недостовірної інформації Національному банку.

53. У рішенні Комітету з нагляду за фінансовими установами про відмову у видачі заявнику Сертифіката обов’язково зазначаються підстави такої відмови.

54. Національний банк у разі прийняття рішення про видачу заявнику Сертифіката протягом трьох робочих днів уносить обліковий запис про це до Реєстру та розміщує інформацію про видачу Сертифіката на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

Сертифікат набирає чинності з дня внесення до Реєстру облікового запису про видачу заявнику Сертифіката.

55. Датою видачі і номером Сертифіката є дата і номер облікового запису в Реєстрі про видачу Сертифіката.

Відомості, що вносяться до Реєстру, зазначені в додатку 3 до цього Положення.

56. Національний банк доводить до відома заявника інформацію щодо видачі Сертифіката шляхом надання витягу з Реєстру.

Витяг з Реєстру оформляється на бланку Національного банку та підписується уповноваженою особою Національного банку за формою згідно з додатком 4 до цього Положення.

Витяг з Реєстру містить відомості про номер і дату видачі Сертифіката, прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи, якій видано Сертифікат, інформацію про її реєстраційний номер облікової картки платника податків, дату та номер рішення Національного банку про видачу Сертифіката, дату формування витягу з Реєстру.

57. Національний банк надає заявнику витяг з Реєстру протягом п’яти робочих днів із дня:

1) унесення облікового запису про видачу цьому заявнику Сертифіката до Реєстру;

2) отримання заяви від фізичної особи, якій видано Сертифікат, або її уповноваженого представника про отримання витягу з Реєстру, поданої до Національного банку згідно з пунктом 45 розділу V цього Положення.

58. Національний банк надсилає заявнику витяг з Реєстру поштою з повідомленням про його вручення.

Національний банк за умови отримання від заявника повідомлення про намір отримати витяг Реєстру нарочним має право надати витяг з Реєстру заявнику або його уповноваженому представнику на підставі належним чином оформленої довіреності під його підпис на другому примірнику супровідного листа Національного банку із зазначенням дати та часу отримання.

Національний банк надсилає поштою витяг з Реєстру заявнику, який повідомив Національний банк про намір отримати витяг з Реєстру нарочним, у разі неотримання ним або його уповноваженим представником витягу з Реєстру протягом 10 робочих днів із дня:

1) унесення до Реєстру облікового запису про видачу Сертифіката;

2) отримання заяви від фізичної особи, якій видано Сертифікат, або її уповноваженого представника про отримання витягу з Реєстру.

59. Національний банк протягом п’яти робочих днів із дня прийняття рішення Комітетом з нагляду за фінансовими установами про відмову у видачі Сертифіката передає заявнику або його уповноваженому представнику на підставі належним чином оформленої довіреності копію такого рішення під його підпис на другому примірнику супровідного листа Національного банку із зазначенням дати та часу отримання або надсилає заявнику повідомлення про прийняте рішення про відмову у видачі Сертифіката засобами корпоративної електронної пошти Національного банку з надсиланням копії цього рішення засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

60. Національний банк не повертає заявнику подані ним документи в разі прийняття Комітетом з нагляду за фінансовими установами рішення про видачу Сертифіката або про відмову в його видачі.

61. Заявник у разі прийняття Комітетом з нагляду за фінансовими установами рішення про відмову у видачі заявнику Сертифіката має право повторно звернутися до Національного банку з клопотанням про отримання Сертифіката та відповідним пакетом документів не раніше ніж через 90 днів із дня передавання заявнику копії рішення про відмову у видачі Сертифіката або надсилання заявнику повідомлення про прийняте рішення про відмову у видачі Сертифіката засобами корпоративної електронної пошти Національного банку за умови усунення підстав, за яких заявнику було відмовлено у видачі Сертифіката.

VII. Порядок внесення змін до Реєстру та анулювання Сертифіката

62. Сертифікат може бути анульований:

1) за клопотанням самої фізичної особи, яка отримала Сертифікат, щодо анулювання Сертифіката;

2) за ініціативою Національного банку.

63. Національний банк має право прийняти рішення про анулювання Сертифіката з власної ініціативи, якщо:

1) виявлено факти подання фізичною особою, яка отримала Сертифікат, або її уповноваженим представником недостовірної інформації;

2) виявлено факти, що свідчать про невідповідність фізичної особи, яка отримала Сертифікат, вимогам щодо професійної придатності та/або ділової репутації, установленим цим Положенням;

{Підпункт 2 пункту 63 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

3) після призначення фізичної особи, яка отримала Сертифікат, тимчасовим адміністратором Національний банк установив факти невиконання або неналежного виконання тимчасовим адміністратором своїх повноважень відповідно до Закону про страхування, Закону про кредитні спілки, нормативно-правового акта Національного банку з питань призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки, що завдало збитків фінансовій установі чи кредиторам;

{Підпункт 3 пункту 63 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

4) фізична особа, яка отримала Сертифікат, не подала/несвоєчасно подала Національному банку документи відповідно до підпунктів 1 та/або 2 пункту 69 розділу VII цього Положення.

64. Національний банк має право вимагати надання інформації, документів, пояснень у фізичної особи, яка отримала Сертифікат, у разі виявлення фактів, визначених у пункті 63 розділу VII цього Положення, та/або запросити її на співбесіду з Комітетом з нагляду за фінансовими установами.

65. Комітет з нагляду за фінансовими установами приймає рішення про анулювання Сертифіката:

1) протягом 15 робочих днів у разі звернення самої фізичної особи, яка отримала Сертифікат, до Національного банку щодо анулювання Сертифіката;

2) протягом 30 робочих днів із дати виявлення/встановлення фактів, визначених у пункті 63 розділу VII цього Положення.

66. Рішення про анулювання Сертифіката приймає Комітет з нагляду за фінансовими установами.

{Абзац перший пункту 66 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}

У рішенні Комітету з нагляду за фінансовими установами про анулювання Сертифіката зазначаються підстави такого анулювання.

67. Національний банк у разі прийняття рішення про анулювання Сертифіката вносить до облікового запису в Реєстрі інформацію про це не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття такого рішення та розміщує інформацію про анулювання Сертифіката на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

68. Національний банк доводить інформацію про анулювання Сертифіката до відома фізичної особи, яка отримала Сертифікат, шляхом надсилання поштою з повідомленням про вручення витягу з Реєстру та копії рішення Національного банку про анулювання Сертифіката протягом п’яти робочих днів із дня його прийняття.

69. Фізичні особи, які отримали Сертифікат, зобов’язані:

1) у разі зміни відомостей, зазначених у витягу з Реєстру, - протягом 10 робочих днів із дня настання таких змін подати до Національного банку:

клопотання про внесення змін до Реєстру з описом усіх документів у пакеті за формою, визначеною в додатку 5 до цього Положення;

копії документів, що містять відповідні зміни та підтверджують необхідність внесення змін до Реєстру, засвідчені в порядку, встановленому цим Положенням;

2) у разі зміни відомостей, що були зазначені в анкеті (додаток 2), - протягом 10 робочих днів із дня настання змін письмово повідомити про це Національний банк та надати:

оновлену анкету;

копії документів, що містять відповідні зміни та підтверджують необхідність оновлення анкети, засвідчені в порядку, встановленому цим Положенням.

70. Національний банк у разі прийняття рішення про внесення змін до Реєстру протягом трьох робочих днів уносить обліковий запис про це до Реєстру та розміщує інформацію про такі зміни на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

71. Національний банк надсилає фізичній особі, яка отримала Сертифікат, новий витяг з Реєстру у порядку та строки, визначені в пунктах 57, 58 розділу VI цього Положення.



Додаток 1
до Положення про сертифікацію
осіб на право здійснення тимчасової
адміністрації небанківської
фінансової установи
(підпункт 2 пункту 4 розділу II)

КЛОПОТАННЯ
про видачу сертифіката Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи


{Додаток 2 виключено на підставі Постанови Національного банку № 177 від 23.12.2023}



Додаток 2
до Положення про сертифікацію
осіб на право здійснення тимчасової
адміністрації небанківської
фінансової установи
(підпункт 2 пункту 42 розділу V)

АНКЕТА
фізичної особи, що звертається до Національного банку України з клопотанням про видачу сертифіката Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи

{Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 177 від 23.12.2023}



Додаток 3
до Положення про сертифікацію
осіб на право здійснення тимчасової
адміністрації небанківської
фінансової установи
(пункт 55 розділу VI)

___________________________________
(найменування підрозділу Національного банку
України, відповідального за ліцензування
фінансових установ)

ВІДОМОСТІ,
що вносяться до електронного реєстру осіб, яким видано сертифікат Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи

з/п

Назва реквізиту

Зміст

1

2

3

1

Дата і номер облікового запису в Реєстрі


2

Відомості про особу:

1) прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи згідно з паспортом (щодо фізичних осіб-іноземців - повне ім’я англійською мовою та його транслітерація українською мовою);

2) паспортні дані;

3) інформація про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);

4) повна адреса, телефон, адреса електронної пошти;

5) освіта, назва навчального закладу, рік закінчення;

6) місце роботи;

7) статус особи


3

Дата та номер рішення Національного банку про видачу або про відмову у видачі особі Сертифіката


4

Дата видачі особі витягу з Реєстру


5

Дата та номер рішення Національного банку про внесення змін до Реєстру, анулювання Сертифіката


6

Підстави внесення змін до Реєстру, анулювання Сертифіката



Додаток 4
до Положення про сертифікацію
осіб на право здійснення тимчасової
адміністрації небанківської
фінансової установи
(пункт 56 розділу VI)

ВИТЯГ
з електронного реєстру осіб, яким видано сертифікат Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи


Додаток 5
до Положення про сертифікацію
осіб на право здійснення тимчасової
адміністрації небанківської
фінансової установи
(підпункт 1 пункту 69 розділу VII)

КЛОПОТАННЯ
про внесення змін до електронного реєстру осіб, яким видано сертифікат Національного банку України на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: