Деякі питання функціонування Національної телекомунікаційної мережі
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 407 від 06.04.2022}
Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону України “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок функціонування Національної телекомунікаційної мережі;
Правила надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі.
2. Визначити Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації уповноваженим органом управління Національною телекомунікаційною мережею як об’єктом державної власності.
3. Центральним органам виконавчої влади, cилам безпеки та силам оборони, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям для забезпечення функціонування мереж та систем спеціального зв’язку, призначених для обміну інформацією, що становить державну таємницю, у межах території України використовувати ресурс Національної телекомунікаційної мережі.
4. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
5. Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації та Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства у тримісячний строк після прийняття цієї постанови подати на затвердження Кабінету Міністрів України порядок формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі.
6. Ця постанова набирає чинності через сім місяців з дня її опублікування.
ПОРЯДОК
функціонування Національної телекомунікаційної мережі
1. Цей Порядок визначає механізм функціонування, призначення, суб’єктів та об’єкти Національної телекомунікаційної мережі.
2. Національна телекомунікаційна мережа призначена для:
обігу (передавання, приймання, створення, оброблення, зберігання) та захисту національних інформаційних ресурсів;
забезпечення захищених електронних комунікацій;
надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в інтересах здійснення управління державою у мирний час, в умовах надзвичайного стану та в особливий період;
надання споживачам послуг із кіберзахисту.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
інформаційно-комунікаційні (мультисервісні) послуги, які надаються з використанням ресурсу Національної телекомунікаційної мережі (далі - послуги Національної телекомунікаційної мережі), - продукт діяльності технічних адміністраторів Національної телекомунікаційної мережі, спрямований на задоволення потреб споживачів;
об’єкти Національної телекомунікаційної мережі - обладнання, станційні та лінійні споруди, канали електрозв’язку, пов’язане оснащення та забезпечення, призначені для маршрутизації, комутації, захисту, обробки, передавання/приймання знаків, сигналів, тексту, зображень, звуків, будь-яких повідомлень між кінцевим обладнанням, Центр управління мережею та система оперативно-технічного управління та автоматизації активації послуг;
мультисервісна платформа Національної телекомунікаційної мережі - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів мультимедійного зв’язку та системи обробки, збереження і передачі даних, а також засобів криптографічного та технічного захисту інформації, призначених для забезпечення обміну відкритою інформацією та/або інформацією з обмеженим доступом;
ресурс Національної телекомунікаційної мережі - наявна в Національній телекомунікаційній мережі кількість власних номерів (номерний ресурс), ємність (потужність) систем обробки, збереження та передачі даних, кількість і пропускна спроможність проводових ліній з оптичними волокнами, каналів, трактів для передавання інформації;
система оперативно-технічного управління та автоматизації активації послуг (система управління) Національної телекомунікаційної мережі - апаратно-програмний комплекс, призначений для комплексної автоматизації операцій оперативно-технічного управління мережею, апаратно-програмного конфігурування (налаштування) технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі та процесів взаємодії із споживачами;
споживачі Національної телекомунікаційної мережі (далі - споживачі) - юридичні особи, сили безпеки та сили оборони, які замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
спеціальні споживачі Національної телекомунікаційної мережі (далі - спецспоживачі) - сили безпеки і сили оборони, які потребують, замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі (далі - технічні адміністратори) - визначені Адміністрацією Держспецзв’язку територіальні органи, територіальні підрозділи, заклади, установи, організації, які входять до структури Держспецзв’язку та у зоні своєї відповідальності здійснюють будівництво, модернізацію, забезпечують функціонування Національної телекомунікаційної мережі (її окремих об’єктів) і на договірних засадах відповідно до затверджених тарифів надають послуги Національної телекомунікаційної мережі;
технічні умови на приєднання до об’єкта Національної телекомунікаційної мережі (далі - технічні умови) - документ, що визначає комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення приєднання телекомунікаційної мережі (кінцевого обладнання) споживача до Національної телекомунікаційної мережі, які мають бути враховані під час розроблення робочого проекту на приєднання до Національної телекомунікаційної мережі;
транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем різних видів зв’язку, призначених для формування та розподілу ресурсу Національної телекомунікаційної мережі;
Центр управління мережею - організаційно-технічне об’єднання споруд, програмних (програмно-технічних), технічних засобів системи управління Національної телекомунікаційної мережі, а також персоналу старшого технічного адміністратора Національної телекомунікаційної мережі, призначене для оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею.
4. Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, “Про Національну систему конфіденційного зв’язку”, “Про телекомунікації”, “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”, “Про національну безпеку України”.
5. Структура Національної телекомунікаційної мережі поділяється на:
6. Транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі забезпечує формування та розподіл її ресурсу, а також транзит трафіку для функціонування мультисервісної платформи Національної телекомунікаційної мережі, телекомунікаційних мереж, інформаційно-телекомунікаційних систем споживачів.
Транспортна платформа Національної телекомунікаційної мережі формує ресурс Національної телекомунікаційної мережі із таких складових:
оптичний сегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем спектрального ущільнення оптичних транспортних каналів та систем передавання даних;
супутниковий сегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем космічного радіозв’язку;
радіосегмент - сукупність програмних (програмно-технічних), технічних засобів систем тропосферного, радіорелейного зв’язку та радіозв’язку.
7. Мультисервісна платформа Національної телекомунікаційної мережі призначена для забезпечення споживачів мультимедійними послугами, послугами спеціального зв’язку та послугами з кіберзахисту.
8. Центр управління мережею забезпечує функціонування Національної телекомунікаційної мережі, її адміністрування, здійснює системний моніторинг та аналіз технічного стану мережі, формує, виділяє та розподіляє ресурс Національної телекомунікаційної мережі, координує відновлювальні роботи в мережі, а також управляє силами та засобами з відновлення зв’язку та ліквідації аварійних ситуацій.
9. Старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі є технічний адміністратор, який забезпечує функціонування Центру управління мережею.
10. Склад, архітектуру основних елементів Національної телекомунікаційної мережі, їх завдання, інструкції з організації технічного обслуговування та експлуатації технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі затверджує Адміністрація Держспецзв’язку.
11. Структура Національної телекомунікаційної мережі має три рівні:
центральний - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та з магістральним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі у м. Києві;
обласний (магістральний) - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та із центральним і районним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в адміністративних центрах областей;
районний - сукупність об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які забезпечують їх взаємодію між собою та з магістральним рівнем Національної телекомунікаційної мережі, для надання послуг Національної телекомунікаційної мережі в адміністративних центрах районів.
12. Розподіл зон відповідальності (меж балансової належності) між технічними адміністраторами затверджує Адміністрація Держспецзв’язку.
Межі зон відповідальності технічних адміністраторів збігаються з межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
13. У разі розміщення технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі у приміщенні на території споживача споживач зобов’язаний прийняти технічні засоби Національної телекомунікаційної мережі від технічного адміністратора на підставі договору про утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі, орієнтовні умови якого містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку.
14. Утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі здійснюється споживачем з відшкодуванням (компенсацією) технічним адміністратором витрат споживача на оплату комплексу комунальних послуг, вартості спожитої електроенергії, оренди площ, використаних для розміщення технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі.
15. Кожен технічний адміністратор надає послуги Національної телекомунікаційної мережі (укладає договори, орієнтовні умови яких містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку) у межах зони відповідальності.
Адміністрація Держспецзв’язку у разі замовлення послуги одним споживачем у зоні відповідальності декількох технічних адміністраторів визначає окремих технічних адміністраторів, які мають право укладати договори з одержувачами послуг поза межами зон відповідальності таких технічних адміністраторів.
16. З метою якісного надання послуг Національної телекомунікаційної мережі Адміністрація Держспецзв’язку розробляє, погоджує та затверджує інструкції щодо оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею та порядку взаємодії Центру управління мережею з:
Національним центром оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій;
центрами (службами, пунктами тощо) управління споживачів;
центрами управління операторів Національної системи конфіденційного зв’язку (НСКЗ).
17. З метою захисту інформації щодо оперативно-технічного управління Національною телекомунікаційною мережею Адміністрація Держспецзв’язку розробляє, погоджує та затверджує єдині вимоги щодо порядку формування позначень (умовної нумерації) об’єктів, ресурсу Національної телекомунікаційної мережі та ідентифікаторів споживачів.
18. Центр управління мережею засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі забезпечує координацію дій технічних адміністраторів під час:
моніторингу, організації, відновлення зв’язку;
усунення причин пошкодження технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі;
опрацювання претензій (заявок) споживачів;
взаємодії з операторами телекомунікацій.
19. Вимоги Центру управління мережею, зазначені у пункті 18 цього Порядку, є обов’язковими для виконання технічними адміністраторами.
20. Під час провадження діяльності у Національній телекомунікаційній мережі застосовується єдиний обліково-звітний час - Київський.
21. Суб’єктами Національної телекомунікаційної мережі є Адміністрація Держспецзв’язку, технічні адміністратори та споживачі.
користувачів бюджетної сфери - державні органи, які не належать до категорії спецспоживачів, установи, заклади та організації, власники об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів, які повністю фінансуються за рахунок коштів державного бюджету і замовляють та/або отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
власників об’єктів критичної інформаційної інфраструктури - органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, заклади та організації, які є власниками об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, що не належать до категорій, визначених другим та третім абзацами цього пункту.
23. Адміністрація Держспецзв’язку як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі:
приймає рішення про створення, реорганізацію і ліквідацію об’єктів Національної телекомунікаційної мережі;
встановлює технічні вимоги до технічних засобів споживачів для їх взаємоз’єднання з об’єктами Національної телекомунікаційної мережі;
затверджує перелік технічних адміністраторів та визначає старшого технічного адміністратора Національної телекомунікаційної мережі;
визначає зони відповідальності (межі балансової належності) та їх розподіл між технічними адміністраторами щодо експлуатації її об’єктів та надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
визначає перелік послуг Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє примірні договори та рекомендує споживачам орієнтовні умови договору про утримання технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі та договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
приймає рішення про виділення ресурсу Національної телекомунікаційної мережі у порядку та на умовах, затверджених цим Порядком;
визначає порядок обліку тривалості та обсягів надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє та затверджує інструкції взаємодії із споживачами під час опрацювання заявок на отримання послуги Національної телекомунікаційної мережі за різними типами звернень і типові форми таких заявок;
розробляє та затверджує для технічних адміністраторів інструкції з організації експлуатації, забезпечення функціонування, оперативно-технічного управління та безпеки Національної телекомунікаційної мережі;
розробляє та реалізує технічну політику з питань формування номерного ресурсу Національної телекомунікаційної мережі, його структуру і простір нумерації в інтересах забезпечення достатньої ємності такого ресурсу та його відповідність міжнародним вимогам;
розробляє та затверджує схеми організації зв’язку в Національній телекомунікаційної мережі;
координує роботу технічних адміністраторів щодо забезпечення функціонування, безпеки та розвитку Національної телекомунікаційної мережі, надання її послуг;
здійснює контроль за ефективним використанням та збереженням технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі;
веде облік ресурсу Національної телекомунікаційної мережі та здійснює контроль за дотриманням порядку та умов його виділення;
здійснює контроль за наданням послуг Національної телекомунікаційної мережі за допомогою радіосегмента у смугах радіочастот спеціального користування, які присвоєні Держспецзв’язку виключно спеціальним користувачам радіочастотного ресурсу України відповідно до частини другої статті 5 Закону України “Про радіочастотний ресурс України”.
24. Технічний адміністратор як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі у зоні своєї відповідальності:
забезпечує експлуатацію технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі відповідно до затверджених Адміністрацією Держспецзв’язку схем організації зв’язку;
готує та надає споживачам технічні умови;
погоджує робочі проекти приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, які розроблені споживачами;
відмовляє у підключенні технічних засобів телекомунікаційних мереж (кінцевого обладнання) споживача у разі його невідповідності робочому проекту;
укладає із споживачами договори про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, орієнтовні умови яких містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку;
надає споживачам усі види послуг Національної телекомунікаційної мережі на умовах, визначених Правилами надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі;
щороку проводить перевірки приєднаного кінцевого обладнання споживача на відповідність робочому проекту;
обмежує надання послуг Національної телекомунікаційної мережі або відключає кінцеве обладнання споживача у разі порушення ним умов договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
забезпечує безперебійне і якісне надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
усуває пошкодження технічних засобів Національної телекомунікаційної мережі у строки, передбачені договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
веде облік тривалості (обсягу) наданих споживачеві послуг Національної телекомунікаційної мережі, зберігає відомості про надані послуги Національної телекомунікаційної мережі протягом строку, встановленого законодавством України;
інформує споживачів про зміну умов надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
відновлює доступ до користування послугою Національної телекомунікаційної мережі згідно з визначеними у договорі про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі показниками якості та строками;
розглядає пропозиції, заяви, скарги, претензії споживачів і надсилає заявникам письмові повідомлення про результати розгляду в строки, передбачені законодавством України;
забезпечує готовність технічних засобів і ресурсу Національної телекомунікаційної мережі до роботи під час кібератак, в умовах надзвичайного стану та в особливий період;
вживає заходів для недопущення несанкціонованого доступу до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі та інформації, що передається за її допомогою;
запитує технічні умови на підключення до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій та операторів НСКЗ;
у разі виробничої потреби і на підставі укладених договорів отримує від операторів телекомунікацій та операторів НСКЗ у користування телекомунікаційні послуги, мережні та/або інфраструктурні ресурси;
надає послуги Національної телекомунікаційної мережі за допомогою радіосегмента у смугах радіочастот спеціального користування, які присвоєні Держспецзв’язку виключно спеціальним користувачам радіочастотного ресурсу України відповідно до частини другої статті 5 Закону України “Про радіочастотний ресурс України”.
Також технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі, який є суб’єктом господарської діяльності, повинен:
провадити діяльність відповідно до поданого до НКРЗІ повідомлення про початок такої діяльності у сфері телекомунікацій згідно із статтею 42 Закону України “Про телекомунікації”;
користуватися смугами, номіналами радіочастот загального користування виключно для побудови та експлуатації супутникового та радіосегмента на підставі ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України, отриманих у порядку, встановленому Законом України “Про радіочастотний ресурс України”.
25. Споживач як суб’єкт Національної телекомунікаційної мережі:
отримує від технічного адміністратора технічні умови на приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі власних технічних засобів телекомунікаційних мереж (кінцевого обладнання);
відповідно до технічних умов розробляє за власні кошти робочі проекти на приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі;
використовує кінцеве обладнання, яке відповідає вимогам, визначеним робочим проектом;
має право відмовитися від користування послугою Національної телекомунікаційної мережі на умовах, визначених договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
подає пропозиції, заяви, скарги, претензії щодо якості та своєчасності наданих послуг Національної телекомунікаційної мережі;
не допускає вчинення дій, що можуть перешкоджати безпечній роботі обладнання Національної телекомунікаційної мережі, ускладнювати чи унеможливлювати надання послуг Національної телекомунікаційної мережі іншим споживачам;
повідомляє у десятиденний строк технічному адміністратору про зміну свого найменування, юридичної адреси та інших даних, передбачених договором про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
має право подавати до Адміністрації Держспецзв’язку або технічним адміністраторам пропозиції щодо подальшого розвитку Національної телекомунікаційної мережі, формування та розподілу її ресурсу на окремих ділянках Національної телекомунікаційної мережі для надання її послуг.
26. Для забезпечення надійного функціонування Національної телекомунікаційної мережі діяльність Адміністрації Держспецзв’язку та технічних адміністраторів спрямовується за такими основними напрямами:
адміністрування та розвиток Національної телекомунікаційної мережі;
технічна експлуатація та обслуговування Національної телекомунікаційної мережі;
оперативно-технічне управління Національної телекомунікаційної мережі;
кіберзахист у Національній телекомунікаційній мережі.
27. Організація роботи технічних адміністраторів за напрямами, зазначеними у пункті 26 цього Порядку, покладається на Адміністрацію Держспецзв’язку.
28. Забезпечення виконання завдань за напрямами, зазначеними у пункті 26 цього Порядку, покладається на технічних адміністраторів.
29. Ресурс Національної телекомунікаційної мережі надається у такій черговості:
в інтересах функціонування державної системи урядового зв’язку;
власникам об’єктів критичної інформаційної інфраструктури.
30. Стале функціонування Національної телекомунікаційної мережі забезпечується:
багаторівневою структурою Національної телекомунікаційної мережі;
оперативно-технічним управлінням Національної телекомунікаційної мережі.
31. Матеріально-технічне і фінансове забезпечення функціонування та розвитку Національної телекомунікаційної мережі здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, виділених Адміністрації Держспецзв’язку, та коштів, одержаних технічними адміністраторами від надання послуг Національної телекомунікаційної мережі.
32. Національна телекомунікаційна мережа має своє власне внутрішнє навантаження, незалежну від телекомунікаційної мережі загального користування та Інтернету систему нумерації, може мати відмінні від телекомунікаційної мережі загального користування та Інтернету системи сигналізації і алгоритми функціонування.
33. Взаємодія Національної телекомунікаційної мережі з телекомунікаційною мережею загального користування здійснюється через шлюзи (граничні маршрутизатори), на яких створено комплексну систему захисту інформації відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, кіберзахисту та охорони державної таємниці.
34. Взаємодія Національної телекомунікаційної мережі з Інтернетом здійснюється через захищені вузли доступу до Інтернету, на яких створено комплексну систему захисту інформації відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, кіберзахисту та охорони державної таємниці.
ПРАВИЛА
надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі
1. Ці Правила визначають порядок, критерії та вимоги щодо надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, їх тарифікації для споживачів Національної телекомунікаційної мережі, зокрема користувачів бюджетної сфери.
2. У цих Правилах терміни вживаються в такому значенні:
замовник послуги - споживач або відповідальний структурний підрозділ центрального органу виконавчої влади (адміністрації, дирекції тощо) споживача, який уповноважений споживачем надавати до Адміністрації Держспецзв’язку заявки на отримання послуги для одержувача послуг;
заявка - викладене у письмовій або електронній формі звернення замовника послуги до Адміністрації Держспецзв’язку на отримання послуги Національної телекомунікаційної мережі;
інтерфейс - сукупність засобів, методів і правил взаємодії (управління, контролю тощо) між технічними засобами Національної телекомунікаційної мережі та кінцевим обладнанням споживача;
одержувач послуги - споживач або підрозділ, підпорядкована споживачу установа, організація, які уповноважені на підписання договору про надання послуг Національною телекомунікаційною мережею та отримують послуги Національної телекомунікаційної мережі;
логічне з’єднання - налаштування обладнання Національної телекомунікаційної мережі для створення інтерфейсу певного типу послуги Національної телекомунікаційної мережі із заявленими параметрами через організоване фізичне з’єднання;
порт доступу - електротехнічний або оптикотехнічний роз’єм обладнання Національної телекомунікаційної мережі, на якому створено один або декілька інтерфейсів послуг Національної телекомунікаційної мережі;
фізичне з’єднання - приєднання технічного засобу телекомунікаційної мережі (кінцевого обладнання) споживача до порту доступу технічного засобу Національної телекомунікаційної мережі для створення технічної можливості отримання послуг Національної телекомунікаційної мережі.
3. Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про Національну систему конфіденційного зв’язку”, “Про телекомунікації”, “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”, “Про електронні довірчі послуги”.
4. Залежно від організаційно-штатної структури споживач може делегувати функції замовника та одержувача послуг підпорядкованим підрозділам або виконувати їх самостійно.
5. Замовник послуги подає Адміністрації Держспецзв’язку заявку за такими типами звернень:
підключення послуги - фізичне та логічне з’єднання кінцевого обладнання споживача з технічними засобами Національної телекомунікаційної мережі;
активація нової послуги - організація нового логічного з’єднання для наявного фізичного з’єднання;
модифікація послуги - зміна параметрів наявного логічного з’єднання для наявного фізичного з’єднання;
блокування послуги - тимчасове відключення наявного логічного з’єднання без його видалення та відключення (розбирання) наявного фізичного з’єднання;
розблокування послуги - включення логічного з’єднання після його блокування для наявного фізичного з’єднання;
видалення послуги - видалення наявного логічного з’єднання без відключення (розбирання) наявного фізичного з’єднання;
відключення послуги - видалення наявного логічного з’єднання та відключення (розбирання) наявного фізичного з’єднання.
6. Інструкції взаємодії із замовником послуги під час отримання заявок за різними типами звернень, а також типові форми заявок розробляються та затверджуються Адміністрацією Держспецзв’язку.
7. У заявках замовник послуг обов’язково зазначає:
адреси або об’єкти Національної телекомунікаційної мережі, на яких необхідно надавати послугу Національної телекомунікаційної мережі;
технічні параметри послуги Національної телекомунікаційної мережі;
контактні дані відповідальних осіб одержувачів послуг для організації фізичних та логічних з’єднань за послугою Національної телекомунікаційної мережі;
дату завершення надання або тимчасового відключення послуг Національної телекомунікаційної мережі для звернень за типами “видалення послуги”, “відключення послуги” та “блокування послуги”;
дату включення послуг Національної телекомунікаційної мережі для звернення за типом “розблокування послуги”.
8. Заявки на отримання послуг Національної телекомунікаційної мережі можуть оформлюватися у письмовій та електронній формі.
9. Замовник послуги надсилає заявки, оформлені у письмовій формі, на адресу Адміністрації Держспецзв’язку, а заявки в електронній формі реєструє на веб-сайті Національної телекомунікаційної мережі шляхом заповнення електронної форми відповідно до обраного типу звернення згідно з пунктом 5 цих Правил.
10. Оформлення заявки в електронній формі підтверджується шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису посадової особи замовника послуг.
11. Адміністрація Держспецзв’язку письмово або для заявок, які надіслані в електронній формі, засобами веб-сайту Національної телекомунікаційної мережі інформує замовника послуги про:
прийняте рішення щодо надання послуги Національної телекомунікаційної мережі;
неможливість підключення послуги;
укладення технічними адміністраторами Національної телекомунікаційної мережі та одержувачами послуг договорів про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
причини видалення або відключення послуги;
рішення про блокування (розблокування) послуги Національної телекомунікаційної мережі у випадках, визначених цими Правилами;
результати аналізу наслідків відключення послуги Національної телекомунікаційної мережі.
12. Авторизований доступ замовника послуги до веб-сайту Національної телекомунікаційної мережі надає Адміністрація Держспецзв’язку відповідно до попередньо наданих переліків посадових осіб замовника послуги, що мають право накладати на заявки кваліфікований електронний підпис.
13. Замовник послуги відповідає та здійснює контроль за наданням або припиненням доступу до веб-сайту Національної телекомунікаційної мережі своїх посадових осіб.
14. З метою підвищення оперативності надання послуг Національної телекомунікаційної мережі та підтримки поточної конфігурації її штатних програмно-апаратних засобів заявки опрацьовуються з використанням програмних засобів системи оперативно-технічного управління та автоматизації активації послуг (далі - система управління) Національної телекомунікаційної мережі.
15. Електронні копії письмової форми заявки Адміністрація Держспецзв’язку вносить в базу даних системи управління Національної телекомунікаційної мережі.
16. Адміністрація Держспецзв’язку не пізніше десяти робочих днів з дати отримання заявок, оформлених у письмовій формі, та не пізніше п’яти робочих днів з дати реєстрації заявок, оформлених в електронній формі:
інформує замовника послуги про прийняте рішення щодо надання послуг Національної телекомунікаційної мережі;
у разі позитивного рішення про надання послуги Національної телекомунікаційної мережі програмними засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі надає відповідним технічним адміністраторам Національної телекомунікаційної мережі розпорядження на проведення організаційних та технічних заходів щодо надання замовленої послуги Національної телекомунікаційної мережі.
17. Для прийняття рішення про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі Адміністрація Держспецзв’язку:
перевіряє правильність оформлення заявки;
реєструє заявку в системі управління Національної телекомунікаційної мережі;
для заявок за типами звернення “підключення послуги” разом із старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі проводить технічний аналіз щодо можливості виділення ресурсу Національної телекомунікаційної мережі;
для заявок за типами звернення “відключення послуги” разом із старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі проводить технічний аналіз та визначає кількість організованих послуг Національної телекомунікаційної мережі для кожного фізичного з’єднання, що заплановане до відключення;
визначає можливість надання послуги Національної телекомунікаційної мережі.
18. Під час розгляду Адміністрацією Держспецзв’язку заявки підставами відмови у наданні послуги Національної телекомунікаційної мережі можуть бути:
відсутність на замовлених об’єктах Національної телекомунікаційної мережі вільного не зарезервованого ресурсу Національної телекомунікаційної мережі або вільних портів доступу;
замовник послуги не належить до визначених категорій споживачів Національної телекомунікаційної мережі;
замовлений спецспоживачем ресурс становить більше ніж 10 відсотків технічної спроможності об’єкта Національної телекомунікаційної мережі, на якому замовляється послуга Національної телекомунікаційної мережі.
19. Технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі у зоні своєї відповідальності для заявок за типом звернення “підключення послуги” не пізніше десяти робочих днів з дати прийняття Адміністрацією Держспецзв’язку рішення про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі окремо для кожного об’єкта Національної телекомунікаційної мережі:
проводять з одержувачем послуг вишукувальні роботи;
видають одержувачу послуг технічні умови;
вносять в базу даних системи управління Національної телекомунікаційної мережі електронні копії виданих технічних умов.
20. У разі неможливості або економічної недоцільності підключення послуги технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі програмними засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі доповідає Адміністрації Держспецзв’язку.
21. Старший технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі не пізніше двох робочих днів з дати прийняття Адміністрацією Держспецзв’язку рішення про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі програмними засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі:
для заявок за типами звернення “підключення послуги” резервує ресурс для надання послуги Національної телекомунікаційної мережі;
проводить мережеві конфігурування або видалення інтерфейсів логічних з’єднань замовленої послуги Національної телекомунікаційної мережі;
блокує порти доступу та/або організовані інтерфейси логічних з’єднань замовленої послуги Національної телекомунікаційної мережі;
доповідає Адміністрації Держспецзв’язку про конфігурування або видалення інтерфейсів логічних з’єднань замовленої послуги Національної телекомунікаційної мережі;
інформує технічних адміністраторів Національної телекомунікаційної мережі, у зоні яких проводилися конфігурування або видалення інтерфейсів логічних з’єднань замовленої послуги Національної телекомунікаційної мережі.
22. Про виконання технічних умов одержувач послуг повідомляє технічному адміністратору Національної телекомунікаційної мережі, який їх видав. Інформування здійснюється в письмовій формі або через свого замовника послуг засобами веб-сайту Національної телекомунікаційної мережі.
23. Технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі у зоні своєї відповідальності для заявок за типом звернення “підключення послуги” не пізніше п’яти робочих днів з дати отримання повідомлення про виконання одержувачем послуг технічних умов організовує фізичні з’єднання, про що програмними засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі доповідає Адміністрації Держспецзв’язку.
24. Технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі для підтвердження готовності до використання організованих інтерфейсів логічних з’єднань разом з одержувачем послуг та старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі проводять тестування на виділених для цього портах доступу.
25. На час тестування старший технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі розблоковує порти доступу та/або організовані інтерфейси логічних з’єднань, які перевіряються.
26. Результати тестування оформлюються протоколом, який підписують одержувач послуг і технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі, у зоні відповідальності якого проводилися тестування.
27. Технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі у зоні своєї відповідальності повинні вживати всіх дієвих заходів для отримання позитивних результатів тестування фізичних з’єднань.
28. Одержувач послуг і технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі не пізніше п’яти робочих днів після отримання позитивних результатів тестування укладають договір, орієнтовні умови якого містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку.
29. Технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі не пізніше двох робочих днів після укладення договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі вносить його електронну копію в базу даних системи управління Національної телекомунікаційної мережі та її програмними засобами доповідає Адміністрації Держспецзв’язку, а також інформує старшого технічного адміністратора Національної телекомунікаційної мережі.
30. Старший технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі не пізніше двох робочих днів після отримання повідомлення щодо укладення договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі програмними засобами системи управління Національної телекомунікаційної мережі розблоковує відповідні організовані інтерфейси логічних з’єднань.
31. Адміністрація Держспецзв’язку не пізніше двох робочих днів після отримання повідомлення щодо укладення договору про надання послуг Національної телекомунікаційної мережі інформує замовника про початок надання послуг.
32. В умовах надзвичайного стану та в особливий період телекомунікаційні мережі та/або кінцеве обладнання споживачів підключаються технічними адміністраторами Національної телекомунікаційної мережі за замовленнями Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій в порядку, визначеному законодавством України.
33. Критеріями надання послуг Національної телекомунікаційної мережі споживачам є технічна можливість та наявність вільного не зарезервованого ресурсу Національної телекомунікаційної мережі.
34. Надання послуг Національної телекомунікаційної мережі здійснюється на підставі договору з одержувачем послуг, орієнтовні умови якого містять примірний договір, рекомендований Адміністрацією Держспецзв’язку.
35. Послуги Національної телекомунікаційної мережі для забезпечення функціонування мультисервісної платформи Національної телекомунікаційної мережі, державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку, телекомунікаційних мереж та інформаційно-телекомунікаційних систем, забезпечення технічної експлуатації яких покладено на Держспецзв’язку, а також для потреб спецспоживачів надаються на безоплатній основі.
36. З метою відшкодування витрат державного бюджету на утримання Національної телекомунікаційної мережі послуги Національної телекомунікаційної мережі іншим споживачам, які не належать до категорій, визначених у пункті 35 цих Правил, надаються на платній основі. Порядок формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Послуги Національної телекомунікаційної мережі протягом періоду дії правового режиму воєнного стану в Україні та трьох місяців після його припинення чи скасування надаються споживачам на безоплатній основі без укладення договорів, визначених пунктами 28 та 34 цих Правил.
{Пункт 36 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 407 від 06.04.2022}
37. У разі потреби за заявкою Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Центр управління мережею надає послуги Національної телекомунікаційної мережі в інтересах функціонування державної системи урядового зв’язку, телекомунікаційних мереж та інформаційно-телекомунікаційних систем спецспоживачів через ресурс Національної телекомунікаційної мережі, який виділено іншим споживачам.
38. Виділення ресурсу Національної телекомунікаційної мережі для надання її послуг здійснюється на об’єктах Національної телекомунікаційної мережі. Виділений ресурс Національної телекомунікаційної мережі резервується на один рік.
39. Надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, які є телекомунікаційною послугою, здійснюється відповідно до Законів України “Про телекомунікації”, “Про радіочастотний ресурс України” та з дотриманням затвердженого НКРЗІ орієнтовного переліку видів телекомунікаційних послуг і форм опису телекомунікаційних послуг.
40. Блокування або розблокування послуги може бути ініційовано замовником послуги або Адміністрацією Держспецзв’язку у випадках, визначених цими Правилами.
41. Послуги Національної телекомунікаційної мережі тимчасово блокуються на строк не більше ніж три місяці з дати отримання заявки за типом звернення “блокування послуги”. Для мобілізаційного замовлення строк блокування послуги Національної телекомунікаційної мережі становить один рік. Щороку Адміністрація Держспецзв’язку проводить із замовниками послуг уточнення мобілізаційних замовлень.
42. Після завершення строку блокування або відмови від мобілізаційного замовлення послуга Національної телекомунікаційної мережі видаляється, про що Адміністрація Держспецзв’язку інформує замовника послуг.
43. Адміністрація Держспецзв’язку самостійно приймає рішення про блокування послуги Національної телекомунікаційної мережі:
у разі виникнення масштабних мережевих аварій в Національній телекомунікаційній мережі, для ліквідації яких необхідно тимчасово зменшити навантаження на окремих напрямах та об’єктах Національної телекомунікаційної мережі;
під час кібератак та кіберінцидентів, які здійснюються з боку технічних засобів телекомунікаційних мереж (кінцевого обладнання) одержувача послуг;
в умовах надзвичайного стану та в особливий період для забезпечення активації послуг за мобілізаційним замовленням або замовленням Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій.
44. Адміністрація Держспецзв’язку самостійно приймає рішення про розблокування послуги Національної телекомунікаційної мережі:
у разі ліквідації всіх масштабних мережевих аварій Національної телекомунікаційної мережі;
під час відбиття або усунення наслідків кібератак та кіберінцидентів;
у разі закінчення дії надзвичайного стану або особливого періоду.
45. Усі споживачі, крім операторів Національної системи конфіденційного зв’язку (НСКЗ), використовують послуги Національної телекомунікаційної мережі лише для власних потреб.
46. Оператори НСКЗ можуть використовувати послуги Національної телекомунікаційної мережі для формування послуг НСКЗ на умовах та в порядку, визначених законодавством України.
47. Технічні умови на приєднання до кожного об’єкта Національної телекомунікаційної мережі надаються окремо. Строк дії технічних умов встановлюється залежно від планів розвитку Національної телекомунікаційної мережі, але не більше ніж на один рік від дати реєстрації технічних умов.
48. Контроль за строком дії технічних умов здійснює технічний адміністратор Національної телекомунікаційної мережі, яким вони видані.
49. Споживачі відповідно до технічних умов розробляють за власні кошти робочі проекти на приєднання для кожного об’єкта Національної телекомунікаційної мережі окремо.
50. Робочі проекти на приєднання до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі погоджуються технічними адміністраторами Національної телекомунікаційної мережі, у зоні відповідальності яких заплановано приєднання.
51. Кінцеве обладнання споживачів, яке підключається до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі, повинно відповідати умовам застосування, визначеним статтею 24 Закону України “Про телекомунікації”.
52. У разі потреби моделювання та випробування схеми підключення кінцевого обладнання споживача до об’єктів Національної телекомунікаційної мережі старшим технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі проводяться безоплатні тестові випробування в лабораторії Центру управління мережею. Для цього споживач на час тестування безоплатно надає один екземпляр кінцевого обладнання у лабораторію Центру управління мережею.
53. Після підключення до Національної телекомунікаційної мережі заміна типу чи моделі кінцевого обладнання проводиться споживачем виключно за погодженням з технічним адміністратором Національної телекомунікаційної мережі, з яким укладено договір про надання послуг.
54. Посадові особи Адміністрації Держспецзв’язку, технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі за невиконання або неналежне виконання посадових обов’язків щодо надання послуг Національної телекомунікаційної мережі відповідно до цих Правил притягуються до дисциплінарної відповідальності в порядку, визначеному законодавством України.
55. Методологія тарифікації платних послуг Національної телекомунікаційної мережі для її споживачів, зокрема для користувачів бюджетної сфери, визначаються Порядком формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі.
56. Послуги, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі, поділяють на такі групи:
транспортні телекомунікаційні послуги - види обслуговування, орієнтовані на встановлення з’єднання з використанням наявних мережевих технологій транспортної платформи Національної телекомунікаційної мережі між двома або декількома комплектами кінцевого обладнання споживача (споживачів);
послуги спеціального зв’язку - види обслуговування, орієнтовані на забезпечення передачі секретної та/або службової інформації шляхом проведення відповідних організаційних та технічних заходів із застосуванням засобів криптографічного та/або технічного захисту інформації;
мультимедійні послуги Національної телекомунікаційної мережі - види обслуговування, орієнтовані на забезпечення споживачам єдиного зручного інтерфейсу, який містить у собі системи IP-телефонії, аудіо-, відео- та веб-конференцій, обміну поштовими та миттєвими повідомленнями (разом з мультимедійними послугами Національної телекомунікаційної мережі можуть надаватися і послуги спеціального зв’язку);
послуги доступу до інформаційних ресурсів - додаткові види обслуговування, які надаються разом з транспортними телекомунікаційними послугами і орієнтовані на забезпечення доступу через об’єкти Національної телекомунікаційної мережі до захищених вузлів інтернет-доступу, захищених центрів обробки даних, єдиного захищеного дата-центру збереження інформації і відомостей національних інформаційних ресурсів та інших систем обробки та збереження електронних державних інформаційних ресурсів;
послуги з кіберзахисту - види обслуговування, орієнтовані на запобігання кіберінцидентам, виявлення та захист від кібератак, ліквідацію їх наслідків, відновлення сталості і надійності функціонування комунікаційних, технологічних систем.
57. Переліки платних послуг Національної телекомунікаційної мережі для кожної групи розробляє та затверджує Адміністрація Держспецзв’язку.
58. Вихідні дані для розрахунку тарифів на платні послуги Національної телекомунікаційної мережі визначаються Адміністрацією Держспецзв’язку за кожним видом послуг згідно із затвердженим переліком платних послуг Національної телекомунікаційної мережі відповідно до Методології, визначеної у Порядку формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі.
59. Технічні адміністратори Національної телекомунікаційної мережі розраховують і встановлюють тарифи на послуги Національної телекомунікаційної мережі відповідно до Порядку формування тарифів на послуги Національної телекомунікаційної мережі.
60. Кошти, одержані технічними адміністраторами Національної телекомунікаційної мережі від надання послуг Національної телекомунікаційної мережі, є їх власними надходженнями і використовуються згідно із законодавством України виключно для забезпечення функціонування та розвитку Національної телекомунікаційної мережі.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
1. Абзац другий пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548 “Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)” (ЗП України, 1996 р., № 21, ст. 596; Офіційний вісник України, 1998 р., № 17, ст. 627, № 37, ст. 1354; 2019 р., № 20, ст. 682) після слів “не поширюються на” доповнити словами “тарифи на інформаційно-комунікаційні (мультисервісні) послуги, які надаються з використанням ресурсу Національної телекомунікаційної мережі, та”.
2. Перелік видів господарської діяльності, здійснення якої дозволяється військовим частинам Збройних Сил, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2000 р. № 1171 (Офіційний вісник України, 2000 р., № 30, ст. 1279; 2015 р., № 80, ст. 2671), після позиції
“61.10 | Діяльність у сфері проводового електрозв’язку |
61.20 | Діяльність у сфері безпроводового електрозв’язку |
61.30 | Діяльність у сфері супутникового електрозв’язку”. |
3. У Положенні про Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 р. № 411 (Офіційний вісник України, 2014 р., № 73, ст. 2066; 2018 р., № 31, ст. 1090):
1) абзац другий підпункту 1 пункту 3 після слів “безпеки та розвитку” доповнити словами “Національної телекомунікаційної мережі,”;
2) у пункті 4:
підпункт 13 після слів “для задоволення потреб” доповнити словами “Національної телекомунікаційної мережі,”;
підпункт 16 доповнити абзацом такого змісту:
“надання послуг Національної телекомунікаційної мережі на умовах, визначених Правилами надання послуг, які надаються з використанням Національної телекомунікаційної мережі;”;
доповнити пункт підпунктом 958 такого змісту:
“958) визначає перелік послуг Національної телекомунікаційної мережі;”.
4. У Положенні про структуру Національної системи конфіденційного зв’язку та умови її використання для забезпечення безпеки обміну інформацією, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 303 “Деякі питання організації міжвідомчого обміну інформацією в Національній системі конфіденційного зв’язку” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 42, ст. 1302):
1) пункт 2 після слів “Про захист персональних даних” доповнити словами “, “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”;
2) у пункті 3 слова “телекомунікаційної мережі спеціального призначення” замінити словами “Національної телекомунікаційної мережі”;
3) пункт 4 викласти в такій редакції:
“4. НСКЗ складається із спеціальних телекомунікаційних мереж та спеціальних інформаційно-телекомунікаційних систем другої та третьої категорій, а також централізованих систем захисту інформації та оперативно-технічного управління (далі - системи НСКЗ):
1) спеціальна телекомунікаційна мережа другої категорії (СТМ-II) - телекомунікаційна мережа, створена на ресурсі Національної телекомунікаційної мережі та/або телекомунікаційних мереж загального користування, яка має власну окрему централізовану систему захисту інформації та за допомогою криптографічних та/або технічних засобів забезпечує транзит трафіку між кінцевими системами спеціального зв’язку для обігу (передавання, приймання, створення, оброблення, зберігання) інформації з обмеженим доступом, крім інформації, що становить державну таємницю;
2) спеціальні інформаційно-телекомунікаційні системи другої категорії (СІТС-II) - сукупність інформаційних та телекомунікаційних систем суб’єктів НСКЗ, які у процесі обігу (передавання, приймання, створення, оброблення, зберігання) інформації з обмеженим доступом, крім інформації, що становить державну таємницю, діють як єдине ціле для надання спектра сучасних захищених інформаційно-комунікаційних (мультисервісних) послуг в інтересах здійснення управління державою у мирний час, в умовах надзвичайного стану, кібератак та в особливий період;
3) спеціальні інформаційно-телекомунікаційні системи третьої категорії (СІТС-III) - сукупність інформаційних та телекомунікаційних систем суб’єктів НСКЗ, які у процесі обігу (передавання, приймання, створення, оброблення, зберігання) відкритої інформації, що належить до державних інформаційних ресурсів, конфіденційної інформації, яка перебуває у володінні розпорядника інформації, діють як єдине ціле для надання спектра сучасних інформаційно-комунікаційних (мультисервісних) послуг в інтересах здійснення управління державою у мирний час, в умовах надзвичайного стану, кібератак та в особливий період;
4) централізовані системи захисту інформації та оперативно-технічного управління - апаратно-програмний комплекс, призначений для автоматизації операцій оперативно-технічного управління СТМ-II (СІТС-II), апаратно-програмного конфігурування (налаштування) засобів криптографічного захисту інформації та процесів взаємодії із споживачами.”;
4) підпункт 4 пункту 5 викласти в такій редакції:
“4) надання ресурсу СТМ-II для забезпечення функціонування СІТС-II суб’єктів НСКЗ;”;
5) пункт 7 після слів “засоби і ресурси” доповнити словами “Національної телекомунікаційної мережі,”;
6) пункт 9 після слів “забезпечення їх ресурсами” доповнити словами “Національної телекомунікаційної мережі та інших”;
7) підпункт 2 пункту 14 після слів “наявних ресурсів” доповнити словами “Національної телекомунікаційної мережі та інших”.