Про затвердження Порядку збору, обробки і аналізу інформації щодо результатів діяльності суб’єктів фінансового моніторингу, інших державних органів, що беруть участь у роботі системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, схвалення та оприлюднення результатів національної оцінки ризиків та здійснення заходів за її результатами
Відповідно до частини четвертої статті 28 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” Кабінет Міністрів України і Національний банк України постановляють:
1. Затвердити Порядок збору, обробки і аналізу інформації щодо результатів діяльності суб’єктів фінансового моніторингу, інших державних органів, що беруть участь у роботі системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, схвалення та оприлюднення результатів національної оцінки ризиків та здійснення заходів за її результатами, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, що провадять діяльність у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, подавати Державній службі фінансового моніторингу необхідну інформацію для проведення національної оцінки ризиків згідно з Порядком, затвердженим цією постановою.
3. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 16 вересня 2015 р. № 717 “Про затвердження Порядку проведення національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму і оприлюднення її результатів” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 76, ст. 2519).
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
збору, обробки і аналізу інформації щодо результатів діяльності суб’єктів фінансового моніторингу, інших державних органів, що беруть участь у роботі системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, схвалення та оприлюднення результатів національної оцінки ризиків та здійснення заходів за її результатами
1. Цей Порядок визначає механізм збору, обробки і аналізу інформації щодо результатів діяльності суб’єктів фінансового моніторингу, інших державних органів, що беруть участь у роботі системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - запобігання та протидія), процедуру проведення національної оцінки ризиків, схвалення та оприлюднення результатів національної оцінки ризиків та здійснення заходів за її результатами.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” та “Про державну статистику”.
3. Метою проведення національної оцінки ризиків є визначення (виявлення) ризиків (загроз) легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, їх аналіз, оцінка та розроблення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків ризиків.
4. Учасниками національної оцінки ризиків є Держфінмоніторинг, інші державні органи, що провадять діяльність у сфері запобігання та протидії, із залученням (у разі потреби) заінтересованих громадських організацій та наукових установ.
5. Відповідальним за проведення національної оцінки ризиків є Держфінмоніторинг.
6. Національна оцінка ризиків проводиться систематично, але не рідше одного разу на три роки.
Останній рік звітного періоду є роком проведення національної оцінки ризиків.
7. Національна оцінка ризиків охоплює систему запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, зокрема діяльність Держфінмоніторингу, правоохоронних та судових органів, наглядову діяльність суб’єктів державного фінансового моніторингу, фінансовий сектор та незалежну професійну діяльність.
8. Джерелами інформації, необхідної для проведення національної оцінки ризиків, є, зокрема, статистична інформація та комплексна адміністративна звітність у сфері запобігання та протидії, результати секторальних оцінок ризиків суб’єктів державного фінансового моніторингу, аналітичні огляди та довідки учасників національної оцінки ризиків, відповіді учасників національної оцінки ризиків на запитальники Держфінмоніторингу, результати вибіркового аналізу судових рішень у кримінальних справах, результати наукових досліджень, результати вивчення громадської думки, а також звіти Європейської Комісії із визначенням, аналізом та оцінкою ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та/або фінансування тероризму на рівні ЄС та рекомендації Європейської Комісії щодо заходів, прийнятних для усунення визначених ризиків.
Обмін інформацією під час проведення національної оцінки ризиків здійснюється з дотриманням вимог щодо захисту інформації, яка належить до категорії інформації з обмеженим доступом.
Учасники національної оцінки ризиків забезпечують захист інформації з обмеженим доступом, необхідної для проведення національної оцінки ризиків, відповідно до закону.
Доступ третіх осіб до інформації, що подається для проведення національної оцінки ризиків, здійснюється у випадках, передбачених законом.
9. Національна оцінка ризиків проводиться згідно з методикою національної оцінки ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму в Україні (далі - методика), підготовленою Держфінмоніторингом, узгодженою з Мінфіном та схваленою Радою з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення на її черговому засіданні.
Національна оцінка ризиків проводиться з урахуванням, зокрема, вимог рекомендацій та документів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), положень звітів та рекомендацій з питань оцінки ризиків відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму Європейської комісії, інших міжнародних аналітичних оглядів, звітів та рекомендацій з питань, пов’язаних з проведенням національної оцінки ризиків.
10. Кожен учасник національної оцінки ризиків визначає особу на рівні заступника керівника органу (або керівника самостійного структурного підрозділу), відповідальну за взаємодію з Держфінмоніторингом з питань проведення національної оцінки ризиків (далі - відповідальна особа).
11. З метою сприяння забезпеченню координації учасників національної оцінки ризиків, визначення орієнтовного плану проведення національної оцінки ризиків, міри (рівня, ступеня) залученості кожного учасника національної оцінки ризиків, переліку інформації, необхідної для оцінки ризиків використання неприбуткових організацій з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, та вирішення проблемних питань, які виникають у ході проведення національної оцінки ризиків, тимчасовий консультативно-дорадчий орган Кабінету Міністрів України - Рада з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - Рада) має право утворювати робочу групу з питань проведення національної оцінки ризиків (далі - робоча група), до складу якої входять відповідальні особи.
12. Учасники національної оцінки ризиків забезпечують подання Держфінмоніторингу до 30 квітня останнього року звітного періоду інформації про вжиті заходи, спрямовані на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків ризиків, виявлених у ході попередньої національної оцінки ризиків.
13. Суб’єкти державного фінансового моніторингу забезпечують проведення секторальних оцінок ризиків суб’єктів первинного фінансового моніторингу в порядку, визначеному методикою, за період, охоплений національною оцінкою ризиків, та інформують Держфінмоніторинг про результати до 30 червня останнього року звітного періоду.
14. ДФС і СБУ забезпечують збір та подання Держфінмоніторингу до 30 червня останнього року звітного періоду інформації, необхідної для оцінки ризиків використання неприбуткових організацій з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, за період, охоплений національною оцінкою ризиків.
15. Держфінмоніторинг до 30 листопада останнього року звітного періоду аналізує, узагальнює, уніфікує подану учасниками національної оцінки ризиків інформацію та готує звіт про її проведення.
16. Держфінмоніторинг готує пропозиції щодо схвалення звіту про проведення національної оцінки ризиків (далі - звіт) та до 10 грудня останнього року звітного періоду подає їх разом із звітом Мінфіну для погодження.
Мінфін до 20 грудня останнього року звітного періоду доводить до відома Держфінмоніторингу позицію щодо звіту шляхом надсилання листа та у разі відсутності зауважень - завізованого Міністром фінансів проекту звіту.
17. Залежно від того, яка інформація міститься у звіті, доступ до неї може бути повністю або частково обмежено.
У такому разі версія звіту для оприлюднення повинна містити короткий огляд та/або висновки, зроблені за результатами аналізу відповідної інформації з обмеженим доступом.
18. Звіт схвалюється Радою на її черговому засіданні.
19. Протягом місяця після схвалення на засіданні Ради звіту Держфінмоніторинг забезпечує доведення до відома учасників системи запобігання та протидії та громадськості результатів національної оцінки ризиків шляхом оприлюднення звіту на офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу в розділі “Національна оцінка ризиків”.
20. За результатами національної оцінки ризиків Держфінмоніторинг до 30 червня року, наступного за останнім роком звітного періоду, готує та подає в установленому порядку Кабінетові Міністрів України узагальнені пропозиції учасників національної оцінки ризиків щодо здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків виявлених ризиків.