Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1324 від 16.09.2024}
Відповідно до абзацу сьомого частини другої статті 54 Закону України «Про повну загальну середню освіту», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, на виконання пункту 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року № 110-р «Деякі питання фінансування у 2020 році оснащення закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти» НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, що додається.
2. Затвердити зміни до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 55/31507, що додаються.
3. Визнати таким, що втратив чинність наказ Міністерства освіти і науки України від 22 червня 2016 року № 704 «Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 липня 2016 року за № 1050/29180.
4. Директорату шкільної освіти (Осмоловський А.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
5. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) зробити відмітку у справах архіву в установленому порядку.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ТИПОВИЙ ПЕРЕЛІК
засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій
1. Цей Типовий перелік визначає вимоги до засобів навчання та обладнання, якими можуть бути обладнані навчальні кабінети біології, географії, математики, фізики, хімії і STEM-лабораторії державних і комунальних закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, (далі - навчальні кабінети і STEM-лабораторії), з урахуванням вимог новітніх освітніх технологій і методів навчання.
Вимоги до комп’ютерного обладнання (у т. ч. флеш-накопичувачів, навушників, мережевого обладнання, модуля для зберігання планшетів та ноутбуків з можливістю заряджання), яким комплектуються навчальні кабінети і STEM-лабораторії, визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 55/31507. Характеристики комп’ютерного обладнання, яким комплектуються навчальні кабінети і STEM-лабораторії, повинні відповідати оптимальним вимогам для програмного забезпечення та іншого цифрового обладнання такого навчального кабінету або приміщення закладу. Комп’ютерне обладнання повинне бути сумісним з іншим обладнанням (цифровими вимірювальними комп’ютерними комплексами, цифровими мікроскопами, цифровими документ-камерами, навчальними роботами, 3D принтерами, 3D сканерами тощо) навчальних кабінетів і STEM-лабораторій.
2. У цьому Типовому переліку терміни вживаються у таких значеннях:
гербарій - колекція (зібрання) спеціально зібраних і засушених рослин, призначена для навчальних цілей;
засоби навчання - матеріальні та інформаційні об’єкти, що використовуються для організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу (дидактичні матеріали, електронні освітні ресурси тощо);
інструменти навчальні - ручні та механізовані знаряддя або пристрої (обробні, монтажні, контрольно-вимірювальні, креслярські, художні, садово-городні), призначені для виконання здобувачами освіти практичної роботи;
карта навчальна - картографічний твір встановленого формату, що побудований в картографічній проекції, узагальнений і виконаний у певній системі умовних позначень зображення поверхні Землі, іншого небесного тіла чи наземного простору з розміщеними на них об’єктами реальної дійсності, зміст якого визначається навчальними програмами;
колекція - зібрання однорідних предметів, підібраних за родовими та систематизованих за видовими ознаками, яке використовується як навчально-наочний посібник;
комплекс - системна комбінація будь-яких видів засобів навчання, обладнання, функціонально пов’язаних між собою та організованих як єдине ціле для забезпечення досягнення визначеної освітньої мети;
комплект - набір будь-яких видів засобів навчання, обладнання, змістовно пов’язаних між собою та призначених для забезпечення досягнення визначеної освітньої мети;
макет - різновид моделі навчальної, яка є об’ємно-просторовою композицією комплексу структурно взаємопов’язаних окремих об’єктів, що вивчається або використовується в освітньому процесі;
мікропрепарати - дрібні об’єкти, які важко розпізнати неозброєним оком (цілі організми, клітини та зрізи клітин і тканин рослин, тварин і людини) і які потребують використання електронної та оптичної апаратури;
модель навчальна - засіб навчання переважно демонстраційного типу, що спрощено відтворює об’єкт вивчення, якщо його неможливо або складно демонструвати в натуральному вигляді; об’ємне або площинне відображення (копія) об’єкта, процесу чи явища, взаємозв’язків між їх частинами, з більшою або меншою умовністю у відтворенні принципів, властивостей будови та функціонування, що вивчаються чи використовуються в освітньому процесі;
муляж - різновид моделі навчальної, який максимально наближено відтворює зовнішні властивості об’єкта, що вивчається, ігноруючи його внутрішню будову;
набір - сукупність однорідних предметів, які разом становлять ціле;
посуд - порожнисті вироби зі скла, глини, пластику, металу та інших твердих матеріалів, призначені для зберігання речовин, препаратів тощо;
таблиця навчальна - друкований листовий наочний посібник, що містить цифровий чи текстовий матеріал, малюнки, графічні зображення для ілюстрації теми чи розділу навчальної програми з розташуванням їх за певною системою і призначений для демонстрації в умовах навчальної аудиторії;
STEM-лабораторія - навчальний кабінет або приміщення закладу освіти, оснащене сучасними засобами навчання та обладнанням, для залучення здобувачів освіти до навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності відповідно до стандартів освіти, освітніх та навчальних програм з використанням проєктних технологій в освітньому процесі.
3. Оснащення повинно відповідати вимогам:
законодавства про мову (в т. ч. для програмного та методичних матеріалів);
необхідності і достатності матеріального та методичного забезпечення освітнього процесу для повної реалізації освітніх та навчальних програм;
комплектності і модульності, що враховують реальні особливості закладів освіти та потреби учасників освітнього процесу;
відповідності вимогам санітарного законодавства, пожежній та електробезпеці, вимогам охорони здоров’я здобувачів освіти і охорони праці працівників закладів освіти;
універсальності - можливості застосування навчального обладнання для вирішення комплексу завдань у освітній і позаурочній діяльності, в інформатичній, технологічній, природничій, математичній, мистецькій освітніх галузях, із використанням різних методик навчання тощо;
забезпеченості ергономічного режиму роботи здобувачів освіти та педагогічних працівників;
узгодженості спільного використання (змістового, функціонального, технологічного, програмного тощо).
4. Засоби навчання та обладнання (крім деяких витратних матеріалів), що поставляються та використовуються в освітньому процесі в навчальних кабінетах і STEM-лабораторіях, повинні мати гігієнічний сертифікат або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, та технічний паспорт на виріб, та декларацію про відповідність вимогам технічних регламентів; бути укомплектованими інструкціями про використання та зберігання викладеними українською мовою, та обов’язковими методичними матеріалами для різних видів робіт відповідно до освітніх та навчальних програм.
Усі витратні матеріали мають бути доступними для придбання в Україні.
5. Засоби навчання та обладнання, якими можуть бути обладнані STEM-лабораторії закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 1:
№ | Найменування | Вимоги до складу обладнання | Кількість* комплектів, од. | Примітка |
1. | 3D принтер разом з витратними матеріалами на навчальний рік | - 3D принтер з відповідними витратними матеріалами для виготовлення запланованих здобувачами освіти виробів протягом одного навчального року; | до 3 | Дозволяється використовувати витратні матеріали крім ABS-пластику (наприклад, дозволяється використовувати PLA-пластик (для моделей із закритою конструкцією) або гуму) |
2. | 3D сканер | - 3D сканер; | до 3 | За потребою |
3. | 3D ручки разом з витратними матеріалами на навчальний рік | - 3D ручки з відповідними витратними матеріалами для виготовлення запланованих здобувачами освіти виробів протягом одного навчального року; | до 15 | За потребою. |
4. | Цифровий фрезерувальний верстат з числовим програмним управлінням з витратними матеріалами на навчальний рік | - цифровий фрезерувальний верстат з числовим програмним управлінням; | 1 | За потребою та за умови наявності системи пожежного захисту, вентиляції, спеціального освітлення (необхідних для забезпечення безпечної роботи з верстатом) і фахівця в закладі освіти з використання верстату |
5. | Цифровий токарний верстат з числовим програмним управлінням з витратними матеріалами на навчальний рік | - цифровий токарний верстат з числовим програмним управлінням; | 1 | За потребою та за умови наявності системи пожежного захисту, вентиляції, спеціального освітлення (необхідних для забезпечення безпечної роботи з верстатом) і фахівця в закладі освіти з використання верстату |
6. | Цифровий лазерний верстат з числовим програмним управлінням з витратними матеріалами на навчальний рік | - цифровий лазерний верстат з числовим програмним управлінням; | 1 | Для лазерного гравіювання та вирізання. За потребою та за умови наявності системи пожежного захисту, вентиляції, спеціального освітлення (необхідних для забезпечення безпечної роботи з верстатом) і фахівця в закладі освіти з використання верстату |
7. | Програмовані електронні модулі | - мікроконтролери; | до 8 | Кількість одиниць залежно від комплектації та розрахункової кількості користувачів на навчальний комплект. Використовуються у т. ч. для моделювання розумних пристроїв та вивчення Інтернету речей |
8. | Навчальні роботи | - роботизовані навчальні пристрої або системи відповідно до вікової категорії здобувачів освіти; | до 8 | Кількість одиниць залежно від комплектації та розрахункової кількості користувачів на навчальний комплект |
9. | Фото-відео студія | - цифровий фотоапарат та цифрова відеокамера (може бути в одному пристрої); | 1 | За потребою |
10. | Мехатронні системи/ станції з відповідними витратними матеріалами | - мехатронні системи/станції різних технологічних процесів; | до 6 | За потребою та за умови наявності фахівця в закладі освіти з використання обладнання. Повинні відповідати віковій категорії здобувачів освіти |
11. | Комплекти для моделювання/ набори | - від 50-ти елементів з дерева, пластику, металу тощо або комбінації матеріалів; | до 15 | За потребою. Кількість одиниць залежно від комплектації та розрахункової кількості користувачів на 1 навчальний комплект. Можливість багаторазового використання без втрачання якості. За необхідності - сумісність з програмованими електронними модулями та навчальними роботами |
12. | Тренувальні поля для навчальних занять з робототехніки | - матова гнучка поверхня (за потребою - з пересувним лабіринтом) для розміщення на столі/столах або підлозі; | Не менше 4 | За потребою. Рекомендовано використовувати поля з параметрами від 2 м у довжину та 1,5 м у ширину і більше |
13. | Програмне забезпечення | За напрямами роботи, що реалізується в STEM-лабораторії | відповідно до кількості ПК, на яких використовуватиметься програмне забезпечення | |
14. | Вишивальна машина/машинка для вишивки з комп’ютерним управлінням | - програмне забезпечення (за потребою); | До 2 | За потребою |
15. | Окуляри/ шолом віртуальної реальності |
| До 15 | За потребою |
16. | Додаткові засоби навчання та обладнання |
|
| Відповідно до пунктів 6-11 цього Типового переліку |
__________
* Кількість одиниць засобів навчання та обладнання, що входять до комплектів, визначається відповідно до середньої наповнюваності класів закладу загальної середньої освіти. Кількість одиниць у переліку зазначена з розрахунку на граничну наповнюваність класу відповідно до законодавства (30 учнів).
{Таблиця 1 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1324 від 16.09.2024, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства освіти і науки № 1436 від 09.10.2024}
6. Мультимедійне обладнання, електронні освітні ресурси та пристосування для навчальних кабінетів та STEM-лабораторій повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 2:
Назва засобу / обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
1 | 2 | 3 |
1. Мультимедійне обладнання | 1.1. Комплект мультимедійного обладнання. | 1 |
1.2. Комплект мультимедійного обладнання. | 1 | |
1.3. Комплект мультимедійного обладнання. | 1 | |
1.4. Комплект мультимедійного обладнання. | 1 | |
1.5. Багатофункціональний пристрій (принтер-сканер-копір): | 1 | |
2. Електронні освітні ресурси | Повинні відповідати вимогам Положення про електронні освітні ресурси, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовтня 2012 року № 1060, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2012 року за № 1695/22007 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 29 травня 2019 року № 749) | Відповідно до кількості ПК, |
3. Демонстраційне обладнання | Панель демонстраційна | 1 |
Цифрова документ-камера | 1 | |
4. Пристосування | 4.1. Дошка. Тип 1 | 1 |
4.2. Дошка. Тип 2 | 1 |
{Пункт 6 в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 1324 від 16.09.2024, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства освіти і науки № 1436 від 09.10.2024}
7. Засоби навчання і обладнання для кабінету біології повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 3:
Назва засобу/обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
І. Цифрове вимірювальне обладнання | ||
1. Цифрове вимірювальне обладнання | Цифровий вимірювальний комп’ютерний комплекс для кабінету біології | 1 |
Методичні матеріали: | ||
Датчик рН | ||
Датчик освітленості | ||
Датчик тиску | ||
Датчик вуглекислого газу | ||
Датчик вологості | ||
Датчик дихання | ||
Датчик ЕКГ | ||
Датчик ультрафіолетового випромінювання | ||
Датчик температури навколишнього середовища | ||
Датчик частоти серцевих скорочень | ||
Датчик артеріального тиску | ||
Датчик поверхневої температури | ||
II. Ботаніка. Рослини | ||
1. Демонстраційне обладнання | Колекції, гербарії, моделі, прилади | - |
| Б) Гербарії | - |
| В) Моделі | - |
Г) Моделі-аплікації | - | |
Ґ) Прилади | 1 | |
Прилад для демонстрації водних властивостей ґрунту | 1 | |
Прилад для виявлення дихального газообміну у рослин | 1 | |
2. Обладнання для лабораторних робіт | Колекції, мікропрепарати | 2-15* |
Б) Мікропрепарати. Ботаніка | 2-15* | |
III. Ботаніка. Гриби | ||
1. Демонстраційне обладнання | Колекції, гербарії, моделі | 1 |
| Б) Гербарії | - |
| В) Моделі | - |
2. Обладнання для лабораторних робіт | 2.1. Мікропрепарати. Гриби | 2-15* |
IV. Тварини | ||
1. Демонстраційне обладнання | 1.1. Колекції | - |
| 1.2. Препарати в прозорих ємностях | - |
| 1.3. Об’ємні моделі | - |
| 1.4. Барельєфні моделі | - |
2. Обладнання для лабораторних робіт | Мікропрепарати. Зоологія | 2-15* |
V. Людина | ||
1. Демонстраційне обладнання | Моделі | - |
| Б) Барельєфні моделі | - |
| В) Прилади | 1 |
Камертон | 1 | |
Сантиметр | 1 | |
Ростомір Ростомір настінний для вимірювання зросту людини в положенні стоячи | 1 | |
Терези електронні | 1 | |
Тонометр | 1 | |
Фонендоскоп | 1 | |
Годинники пісочні | 1 | |
Прилад для порівняння вмісту СО2 у повітрі, що вдихається і видихається | 1 | |
2. Мікропрепарати | Мікропрепарати. Анатомія | 2-15* |
VI. Молекулярний, клітинний, організмний та надорганізмний рiвні органiзацiї життя | ||
1. Демонстраційне обладнання | 1.1. Колекції | - |
| 1.2. Моделі | - |
| Б) Барельєфні моделі | - |
| В) Моделі-аплікації | - |
2. Обладнання для лабораторних робіт | 2.1. Мікропрепарати | 2-15* |
| 2.2. Прилади | 5 |
| Стерилізатор паровий (автоклав) | 1 |
| Термостат лабораторний / інкубатор | 1 |
| Стаціонарний/лабораторний рН-метр | 1 |
| Плитка електрична | 1 |
| Центрифуга лабораторна (за потребою) | 1 |
| Дистилятор (за потребою) | 1 |
| Холодильник побутовий (за потребою) | 1 |
| Термометр водний | 1 |
VII. Загальне обладнання для практичних робіт | ||
1. Прилади | Оптичні прилади | 1 |
| Б) Мікроскоп шкільний (для здобувачів освіти) | 2-15* |
| В) Лупа штативна | 5 |
| Г) Лупа шкільна | 15 |
2. Набори, приладдя | 2.1. Набір лабораторний для кабінету біології | 2-15* |
| 2.2. Приладдя | 5 |
Стакани хімічні (набір) | 2-15* | |
Горщики для вирощування рослин | - | |
Рулетка | 2-15* | |
Ступки порцелянові з товкачиками | 2-15* | |
Респіратор | 20-150* | |
Лоток для роздаткового матеріалу | 2-15* | |
Підставка-тринога | 2-15* | |
Штатив лабораторний біологічний | 2-15* | |
Груша з еластичного матеріалу | 2-15* | |
Індикаторний папір | 100 | |
Фільтрувальний папір | 5 | |
Петля ніхромова з петлетримачем | 5 | |
Сітка латунна розпилювальна | 2-15* | |
Щипці тигельні | 3 | |
Сухе паливо | 15 | |
Окуляри захисні | 2-15* | |
Йоржики для миття посуду | 5 | |
| 2.3. Посуд лабораторний | 150 |
Скельця покривні | 150 | |
Пробірки хімічні | 100 | |
Конічні колби | 12 | |
Кружка порцелянова з носиком | 3 | |
Спиртівка | 2-15* | |
VIII. Додаткове обладнання та реактиви | ||
1. Цифрове обладнання, додаткове приладдя | 1.1. Цифровий мікроскоп | 2-15* |
| 1.2. Магнітний перемішувач з підігрівом | 1 |
| 1.3. Тренажер серцево-легеневої реанімації | 5 |
2. Реактиви | Набір реактивів для кабінету біології | 1 |
8. Засоби навчання і обладнання для кабінету географії повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 4:
Назва засобу/обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
I. Цифрове вимірювальне обладнання | ||
1. Цифрове вимірювальне обладнання | Метеостанція цифрова | 1 |
II. Демонстраційне обладнання | ||
1. Об’єкти натуральні | 1.1. Колекції | - |
| 1.2. Гербарії | - |
| 1.3. Моделі | 15 |
Глобус політичний | 15 | |
| Б) Глобуси-моделі | 1 |
Будова Землі | 1 | |
Будова Сонця | 1 | |
| В) Моделі | - |
III. Загальна географія | ||
1. Демонстраційне обладнання | Прилади та пристосування вимірювальні | 1 |
Анемометр чашковий | 1 | |
Снігомірна рейка | 1 | |
Термометр кімнатний | 1 | |
Термометр демонстраційний | 1 | |
Термометр з фіксацією мінімального та максимального значень | 1 | |
Барометр-анероїд | 1 | |
Психрометр | 1 | |
Гномон | 1 | |
Телурій | 1 | |
Метеорологічна будка | 1 | |
2. Обладнання для проведення практичних робіт | Прилади вимірювальні | 1 |
Секундомір електронний | 2-15* | |
Компас | 2-15* | |
Рулетка | 2-15* | |
Рулетка | 1 | |
Шнур мірний | 5 | |
Курвіметр | 5 | |
3. Друковані навчальні наочні посібники | 3.1. Атласи, карти, плакати | 1 |
| 3.2. Карти стінні | 1 |
| Б) Карти тематичні | 1 |
| 3.3. Навчальні плакати | 1 |
IV. Материки та океани | ||
1. Друковані засоби навчання | 1.1. Атласи | 15 |
1.2. Карти стінні | 1 | |
| 1.3. Навчальні плакати | 1 |
V. Україна у світі: природа, населення | ||
1. Друковані засоби навчання | 1.1. Атласи | 15 |
1.2. Карти стінні | 1 | |
VI. Україна і світове господарство | ||
1. Друковані засоби навчання | 1.1. Атласи | 1 |
1.2. Карти стінні | 1 | |
Б) Карти світу | 1 | |
VII. Країнознавство | ||
1. Друковані засоби навчання | 1.1. Атласи | 1 |
| 1.2. Карти стінні | 1 |
VII. Географічний простір | ||
1. Друковані засоби навчання | 1.1. Атласи | 1 |
| 1.2. Карти стінні | 1 |
9. Засоби навчання і обладнання для кабінету математики повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 5:
Назва засобу/обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
I. Демонстраційне обладнання | ||
1. Прилади загального призначення | 1.1. Комплекти, моделі, набори | 1 |
Числова пряма | 1 | |
| Б) Комплекти | 1 |
Лінійки | 1 | |
| 1.2. Набори | 1 |
Геометричні тіла з розгорткою | 1 | |
Частини цілого на крузі | 1 | |
Одиниці площі | 1 | |
Одиниці об’єму | 1 | |
Набір стереометричний | 1 | |
Набір геометричних моделей | 1 | |
2. Прилади та пристосування для практичних робіт | 2.1. Прилади та пристосування вимірювальні | 15 |
| Б) Набір геометричних тіл | 15 |
| В) Набір моделей для робіт із стереометрії | 15 |
| Г) Рулетка | 15 |
| 2.2. Засоби для організації дидактичних ігор | 2-15* |
Б) Стомахіон/остомахіон | 2-15* |
10. Засоби навчання і обладнання для кабінету фізики повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 6:
Назва засобу/обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
I. Цифрове вимірювальне обладнання | ||
1. Цифрове вимірювальне обладнання | Цифровий вимірювальний комп’ютерний комплекс для кабінету фізики | 1 |
Методичні матеріали: | ||
Датчик напруги | ||
Датчик струму | ||
Датчик температури | ||
Датчик температури (термопара) | ||
Датчик тиску | ||
Мікрофонний датчик | ||
Датчик освітленості | ||
Датчик магнітного поля | ||
Датчик руху (відстані) | ||
Фотоворота | ||
Датчик сили | ||
Датчик рівня звукового тиску | ||
Датчик прискорення | ||
Датчик вологості | ||
Датчик ультрафіолетового випромінювання | ||
Датчик температури навколишнього середовища | ||
Датчик кута повороту | ||
Датчик заряду | ||
II. Прилади загального призначення | ||
1. Прилади демонстраційні | Прилади демонстраційні електричні | 1 |
Плитка електрична | 1 | |
Блок живлення демонстраційний (постійна стабілізована напруга) | 1 | |
Генератор звуковий | 1 | |
Мікрофон для демонстрацій | 1 | |
Генератор (джерело) високої напруги | 1 | |
Демонстраційний мультиметр з гальванометром або демонстраційний мультиметр та демонстраційний гальванометр | 1 | |
Зарядний пристрій для акумуляторів типу АА | 1 | |
Акумулятори типу АА | 4 | |
Цифровий мультиметр | 1 | |
Водонагрівач | 1 | |
Терези електронні побутові | 1 | |
2. Прилади механічні | Прилади механічні демонстраційні | 1 |
Терези механічні | 1 | |
Штатив фізичний універсальний | 1 | |
Важок набірний | 1 | |
Столик підіймальний | 1 | |
Вакуумна тарілка | 1 | |
Гучномовець демонстраційний | 1 | |
Насос вакуумний | 1 | |
3. Набір лабораторного посуду, приладів та витратних матеріалів | Набір лабораторного посуду, приладів та витратних матеріалів | 1 |
4. Набір інструменту | Набір ручних інструментів | 1 |
5. Осцилограф | Осцилограф цифровий | 1 |
III. Механіка | ||
1. Демонстраційне обладнання | Набори | 1 |
| Б) Набір зі статики | 1 |
| В) Набір кульок | 1 |
| Г) Набір для демонстрації механічних явищ: кінематика та динаміка обертального руху | 1 |
2. Прилади та приладдя | 2.1. Призма з нахилом | 1 |
| 2.2. Набір для вивчення руху тіл по колу | 1 |
| 2.3. Трибометр демонстраційний | 1 |
| 2.4. Пістолет балістичний | 1 |
| 2.5. Демонстраційний прилад з інерції | 1 |
| 2.6. Трубка Ньютона | 1 |
| 2.7. Посудина для зважування повітря | 1 |
| 2.8. Барометр-анероїд | 1 |
| 2.9. Манометр рідинний демонстраційний | 1 |
| 2.10. Прилад для демонстрації тиску в рідині | 1 |
| 2.11. Сполучені посудини | 1 |
| 2.12. Куля Паскаля | 1 |
| 2.13. Прес гідравлічний | 1 |
| 2.14. Циліндр вимірювальний з пристосуваннями (відерце Архімеда) | 1 |
| 2.15. Комплект для демонстрації стоячих хвиль | 1 |
| 2.16. Хвильова ванна | 1 |
| 2.17. Камертони на резонуючих ящиках | 1 |
| 2.18. Довга металева пружина - слінкі | 1 |
3. Обладнання для лабораторних робіт | 3.1. Набір лабораторний для вивчення механіки | 2-15* |
| 3.2. Набір пружин | 2-15* |
| 3.3. Набір тіл рівної маси | 2-15* |
| 3.4. Набір тіл рівного об’єму | 2-15* |
IV. Молекулярна фізика та термодинаміка | ||
1. Демонстраційне обладнання | 1.1. Моделі | - |
| Модель двигуна внутрішнього згорання | 1 |
| 1.2. Прилади та пристосування | 1 |
| Б) Набір капілярів | 1 |
| В) Циліндри свинцеві зі стругом | 1 |
| Г) Прилад для демонстрації лінійного розширення тіл | 1 |
| Ґ) Прилад для демонстрації поверхневого натягу | 1 |
| 1.3. Прилади вимірювальні | 1 |
| Б) Метеостанція цифрова | 1 |
| В) Теплоприймач | 1 |
| Г) Термометр демонстраційний електронний | 1 |
2. Набори | 2.1. Набір лабораторний для вивчення молекулярної фізики та термодинаміки | 2-15* |
| 2.2. Набір демонстраційний для вивчення атмосферного тиску | 1 |
| 2.3. Набір для дослідження поверхневого натягу рідини | 1 |
V. Електрика та магнетизм | ||
1. Демонстраційне обладнання | 1.1. Високовольтні механічні джерела (демонстраційні) | 1 |
| 1.2. Електроскопи | 2 |
| 1.3. Електрометр з пристосуванням | 1 |
| 1.4. Султани електростатичні | 2 |
| 1.5. Маятники електростатичні | 2 |
| 1.6. Комплект паличок для трибоелектризації | 1 |
| 1.7. Штатив електростатичний | 2 |
| 1.8. Конденсатор розбірний | 1 |
| 1.9. Набір демонстраційний для вивчення електрики електродинаміки | 1 |
| 1.10. Машина електрична (двигун-генератор) | 1 |
| 1.11. Котушка дросельна | 1 |
| 1.12. Магніт U-подібний демонстраційний | 1 |
| 1.13. Магніти штабові демонстраційні | 2 |
| 1.14. Електромагніт U-подібний розбірний | 1 |
| 1.15. Прилад для демонстрації правила Ленца | 1 |
| 1.16. Прилад для вивчення явища електромагнітної індукції | 1 |
| 1.17. Комплект з електролізу демонстраційний | 1 |
| 1.18. Трансформатор універсальний | 1 |
| 1.19. Набір для демонстрації залежності опору провідника від його геометричних параметрів | 1 |
| 1.20. Набір провідників в ізоляції | 1 |
| 1.21. Прилад для вивчення залежності опору металу від температури | 1 |
2. Обладнання для лабораторних робіт | 2.1. Набір лабораторний для вивчення електрики | 2-15* |
| 2.2. Набір лабораторний для вивчення магнетизму | 2-15* |
| 2.3. Набір лабораторний для вивчення електромагнетизму | 2-15* |
| 2.4. Електромагніт U-подібний лабораторний | 2-15* |
| 2.5. Котушка-моток | 2-15* |
| 2.6. Комплект магнітів штабових | 2-15* |
| 2.7. U-подібний магніт | 2-15* |
| 2.8. Реостати лабораторні на каркасі | 2-15* |
| 2.9. Набір провідників в ізоляції | 2-15* |
VI. Оптика та атомна фізика | ||
1. Демонстраційне обладнання | 1.1. Набір для вивчення геометричної оптики | 1 |
| 1.2. Модель ока | 1 |
| 1.3. Набір з оптики демонстраційний | 1 |
| 1.4. Набір для вивчення хвильової оптики | 1 |
| 1.5. Спектроскоп з набором спектральних ламп | 1 |
| 1.6. Дозиметр | 1 |
2. Обладнання для лабораторних робіт | 2.1. Набір лабораторний для виконання лабораторних робіт з геометричної оптики | 2-15* |
| 2.2. Набір лабораторний для виконання лабораторних робіт з хвильової оптики | 2-15* |
VII. Астрономія | ||
1. Демонстраційне обладнання | Прилади, моделі | 1 |
| Б) Модель Сонячної системи | 1 |
| В) Оптичний телескоп | 1 |
| Г) Рухома карта зоряного неба | 1 |
VIII. Додаткове обладнання | ||
1. Обладнання загального призначення | Прилади | 1 |
| Б) Магнітний перемішувач з підігрівом | 1 |
| В) Комплект електрозабезпечення для лабораторій | 1 |
11. Засоби навчання і обладнання для кабінету хімії повинні відповідати вимогам, наведеним у таблиці 7:
Назва засобу/обладнання | Вимоги та складові | Кількість |
I. Цифрове вимірювальне обладнання | ||
1. Цифрове вимірювальне обладнання | Цифровий вимірювальний комп’ютерний комплекс для кабінету хімії | 1 |
| Методичні матеріали: |
|
Датчик температури | ||
Датчик температури (термопара) | ||
Датчик рН | ||
Датчик освітленості | ||
Датчик тиску | ||
Датчик провідності | ||
Датчик колориметрії | ||
Датчик-лічильник крапель | ||
Датчик вуглекислого газу | ||
Датчик ультрафіолетового випромінювання | ||
Датчик температури навколишнього середовища | ||
Датчик кисню | ||
II. Прилади загального призначення | ||
1. Прилади демонстраційні | 1.1. Водонагрівач | 1 |
| 1.2. Плитка електрична | 2 |
| 1.3. Центрифуга | 1 |
| 1.4. Дошка сушильна | 2 |
| 1.5. Екран фоновий | 1 |
| 1.6. Лоток для реактивів | 2-15* |
| 1.7. Столик підіймальний | 3 |
| 1.8. Штативи для пробірок | 2-15* |
| 1.9. Штативи лабораторні | 1 |
| Б) Штативи лабораторні малі | 2-15* |
| 1.10. Тримачі для пробірок під час нагрівання | 2-15* |
| 1.11. Груші для піпеток | 15-30 |
| 1.12. Пробки гумові | 70 |
| 1.13. Трубки | 7-10 |
| 1.14. Посудини для промивання хімічного посуду | 2-15* |
| 1.15. Йоржики для колб та пробірок | 3-5 |
| 1.16. Пінцети | 2-15* |
| 1.17. Ложки для спалювання речовин | 2-15* |
| 1.18. Шпателі: | 6 |
| Б) шпателі із нержавіючої сталі | 2-15* |
| 1.19. Щипці для тиглів | 2-15* |
| 1.20. Окуляри захисні | 5-30* |
| 1.21. Рукавички гумові кислотостійкі | 2 пари |
| 1.22. Набір етикеток-самоклейок | 1 |
2. Посуд загального призначення | 2.1. Пробірки хімічні | 300-1000 |
| 2.2. Палички скляні | 10-50* |
| 2.3. Скляні трубки | 30 |
| 2.4. Предметні скельця | 100 |
| 2.5. Піпетки | 100 |
| 2.6. Бутелі для розчинів реактивів | 20-50* |
| 2.7. Склянки | 10 |
| Б) склянки з нагвинчуваним горлом і кришкою | 100-200 |
| 2.8. Крапельниця Шустера | 50 |
| 2.9. Колби: | 10-150* |
| 2.10. Воронки | 4-40* |
| 2.11. Ложки порцелянові або ложки-шпателі | 2-20* |
| 2.12. Мензурки | 2-20* |
| 2.13. Піпетки | 2-20* |
| Б) піпетки Мора | 2-20* |
| 2.14. Стакани | 20-100* |
| 2.15. Ступки порцелянові з товкачиками | 2-15* |
| 2.16. Циліндри | 2-15* |
| 2.17. Чаші кристалізаційні | 2-15* |
| 2.18. Чашки | 2-20* |
3. Обладнання та посуд спеціального призначення | 3.1. Алонж | 2 |
| 3.2. Ділильна лійка типу ВД | 3 |
| 3.3. Колба перегінна з нижньою відвідною трубкою / Вюрца | 2 |
| 3.4. Мідна спіраль | 2-15* |
| 3.5. Пальник універсальний | 1 |
| 3.6. Прилади для демонстрацій та дослідів: | 1 |
| Б) прилади для добування газів | 2-15* |
| В) прилад для ілюстрації залежності швидкості хімічних реакцій від умов | 1 |
| Г) прилад для окиснення спирту над мідним каталізатором | 1-2* |
| Ґ) прилад для ілюстрації закону збереження маси речовини для проведення хімічних реакцій з яскраво вираженими ознаками: зміною кольору, випадінням осаду | 1 |
| 3.7. Пробірки для демонстрацій та дослідів | 15 |
| 3.8. Склянки Дрекселя (промивні) | 2 |
| 3.9. Терези технохімічні | 1 |
| 3.10. Холодильники типу ХПТ | 2 |
| 3.11. Штатив для піпеток і бюреток | 1 |
| 3.12. Спиртівки | 2-15* |
4. Колекції | Колекції | - |
5. Моделі | Моделі демонстраційні | 1 |
| Б) Моделі демонстраційні кристалічних ґраток мінералів та хімічних елементів | - |
6. Набори | 6.1. Набір для складання об’ємних моделей молекул (демонстраційний) | 1 |
| 6.2. Набір моделей атомів зі стержнями для складання моделей молекул (роздатковий) | 2-15* |
7. Графічні та друковані засоби | Таблиці | 1 |
| Б) Таблиця розчинності кислот, основ, солей і амфотерних гідроксидів у воді | 1 |
| В) Ряд активності металів | 1 |
| Г) Електронегативність елементів головних підгруп | 1 |
| Ґ) Правила безпеки на навчальних заняттях з хімії | 1 |
8. Реактиви | Набір хімічних реактивів | - |
| Алюміній хлорид, 0,05 кг | 1-5* |
| Амоній дихромат, 0,2 кг | 1 |
| Амоній нітрат, 0,1 кг | 1-5* |
| Амоній хлорид, 0,2 кг | 1 |
| Аргентум (І) нітрат, 0,05 кг | 1 |
| Барій нітрат, 0,1 кг | 1 |
| Вугілля активоване. Вугілля активоване медичне, в упаковках | 4 |
| Гідроген пероксид. Гідроген пероксид. Розчин 30 % або 35 %, 100 мл | 1-5* |
| Гліцерол, 100 мл | 1-5* |
| Гліцин (амінооцтова кислота), 0,1 кг | 1 |
| Глюкоза, 0,2 кг | 1 |
| Дихлороетан 1,2-дихлороетан (або хлороформ), 0,2 л | 1-2* |
| Додециловий спирт, 0,1 кг. Допускається заміна деканолом або іншим насиченим вищим спиртом (нерозчинним у воді) | 1 |
| Етаналь. Ампула, об’ємом не більше 25 мл | 1-5* |
| Етанол. Розчин, не менше 70 %, 500 мл | 1-2* |
| Залізо. Ошурки або шматки тонкого дроту - 0,1 кг та порошок (залізо відновлене) - 0,1 кг | 2-5* |
| Ізопропанол (пропан-2-ол), 500 мл | 1 |
| Індикатори (сухі). Лакмус - 0,05 кг, фенолфталеїн - 0,05 кг, метилоранж - 0,05 кг | 1 |
| Йод. Спиртовий розчин 5 % - 0,02 л | 2-15* |
| Калій бромід, 0,1 кг | 1 |
| Калій йодид, 0,1 кг | 1 |
| Калій нітрат, 0,1 кг | 1-5* |
| Кальцій карбід (ацетиленід), 0,2 кг. Водонепроникна упаковка | 1 |
| Кальцій карбонат, 0,1 кг | 1-5* |
| Кальцій оксид, герметична упаковка, 0,2 кг | 1 |
| Кальцій хлорид, 0,1 кг | 1-5* |
| Кислоти неорганічні (розчини): | 1-10* |
| Кислоти органічні: | 1-2* |
| Крохмаль, 0,1 кг | 1-5* |
| Купрум (II) оксид. Порошок, 0,1 кг | 1-5* |
| Купрум (II) сульфат пентагідрат. Мідний купорос, 0,5 кг | 1 |
| Луги (тверді). Натрій гідроксид, 0,2 кг, та калій гідроксид, 0,05 кг | 1 |
| Магній. Ошурки, 0,05 кг | 1-2* |
| Магній оксид, 0,05 кг | 1-5* |
| Магній нітрат, 0,1 кг | 1-5* |
| Магній сульфат гептагідрат, 0,05 кг | 1-5* |
| Манган (IV) оксид, 0,05 кг | 1-2* |
| Мідь, 0,1 кг. Шматочки мідного дроту | 1 |
| Натрій ацетат (етаноат), 0,2 кг | 1 |
| Натрій гідрогенкарбонат, 0,5 кг | 1 |
| Натрій карбонат, 0,1 кг | 1-5* |
| Натрій металічний, 0,05 кг | 1 |
| Натрій ортофосфат, 0,1 кг | 1-5* |
| Натрій сульфід, 0,05 кг | 1 |
| Натрій сульфат, 0,05 кг | 1 |
| Натрій хлорид, 1 кг | 1 |
| Нікель (II) сульфат, 0,05 кг | 1-4* |
| Парафін медичний, 0,05 кг | 1-4* |
| Сахароза, 0,2 кг | 1 |
| Сірка. Порошок сірки колоїдної, 0,05 кг | 1 |
| Ферум (II) сульфат, 0,05 кг | 1-5* |
| Ферум (III) оксид, 0,1 кг | 1-5* |
| Ферум (III) хлорид, 0,05 кг | 1-5* |
| Фосфор червоний, 0,1 кг. Герметична упаковка | 1 |
| Цинк гранульований, 0,1 кг. Порошок | 1-5* |
| Цинк хлорид, 0,05 кг | 1-5* |
9. Витратні матеріали | 9.1. Вата | 2-10* |
| 9.2. Дерев’яні скіпки/палички | 30-100* |
| 9.3. Індикаторний папір | 200 |
| 9.4. Сухе паливо | 50-100* |
| 9.5. Фільтрувальний папір | 200-500* |
III. Додаткове обладнання | ||
1. Обладнання та посуд загального та спеціального призначення | 1.1. Апарат Гофмана | 1 |
| 1.2. Бюретки з одноходовим краном | 3 |
| 1.3. Воронки лабораторні В | 3 |
| 1.4. Водоструменевий насос | 2 |
| 1.5. Джерело живлення лабораторне | 1 |
| 1.6. Колби Бунзена | 4 |
| 1.7. Колби конічні типу Кн з циліндричною горловиною | 10-15* |
| 1.8. Колби мірні 2 кл. | 2-15* |
| 1.9. Колби плоскодонні типу П з циліндричною горловиною | 2-15* |
| 1.10. Колонка адсорбційна | 2 |
| 1.11. Лійки Бюхнера | 2 |
| 1.12. Магнітний перемішувач з підігрівом | 1 |
| 1.13. Перехід скляний | 3 |
| 1.14. Петля ніхромова з галогеноалканів | 2 |
| 1.15. Прилад для добування галогеноалканів | 1 |
| 1.16. Прилад для добування розчинних речовин у твердому стані | 1 |
| 1.17. Прилад для дозування рідин | 2 |
| 1.18. Прилад для електролізу солей | 1 |
| 1.19. Сітка латунна розпилювальна | 3 |
| 1.20. Тиглі для прожарювання | 2-15* |
| 1.21. Трубки хлоркальцієві | 2-15* |
| 1.22. Холодильник типу ХСН | 1 |
| 1.23. Циліндр мірний з носиком | 1 |
| 1.24. Цифровий мікроскоп | 1 |
2. Реактиви (додаткові) | Реактиви додаткові (за потребою) (у кількості не менше, ніж) | 1 |
| Йод кристалічний | 1 |
| Калій гексаціаноферат (ІІ) | 1 |
| Калій гексаціаноферат (ІІІ) | 1 |
| Калій дихромат | 1 |
| Калій тіоціанат (роданід) | 1 |
| Кислоти неорганічні (концентровані): | 1 |
| Кислота щавлева | 1 |
| Літій хлорид | 1 |
| Манган (II) сульфат | 1 |
| Натрій силікат | 1 |
| Натрій сульфіт | 1 |
| Натрій тіосульфат пентагідрат | 1 |
| Трилон Б | 1 |
__________
* Кількість одиниць засобів навчання та обладнання, що входять до комплектів, комплексів, наборів, визначається відповідно до середньої наповнюваності класу закладу загальної середньої освіти.