Про затвердження Порядку здійснення посадовими особами митних органів контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок здійснення посадовими особами митних органів контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, що додається.
2. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 “Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними” (Офіційний вісник України, 2012 р., № 40, ст. 1546) зміни, що додаються.
3. Міністерству інфраструктури забезпечити подання на постійній основі Державній митній службі завірених належним чином копій міжнародних договорів України про міжнародні автомобільні перевезення та змін і доповнень до них.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування.
ПОРЯДОК
здійснення посадовими особами митних органів контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень
1. Цей Порядок визначає механізм здійснення посадовими особами митних органів документального контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень відповідно до статті 2221 Митного кодексу України.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
бортовий журнал - документ за визначеною формою, який використовується разом з виданим перевізнику дозволом Європейської конференції міністрів транспорту (далі - Європейська конференція), містить інформацію про виконані міжнародні перевезення вантажів за таким дозволом у хронологічному порядку, у тому числі поїздки з вантажем і без вантажу, використовується для проведення аналізу ефективності використання такого дозволу і не є документом дозвільного характеру відповідно до Закону України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”;
дозвіл Європейської конференції - документ, який надає право на використання автомобільного транспортного засобу перевізника для міжнародного автомобільного перевезення вантажу або проїзду без вантажу територією іноземних країн - членів Європейської конференції протягом визначеного в ньому строку;
перевізники-нерезиденти - підприємства, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів або вантажів транспортними засобами, зареєстрованими в іноземних країнах (у разі переміщення вантажних транспортних засобів країною їх реєстрації вважається країна, в якій зареєстровано автомобіль/тягач);
перевізники-резиденти - підприємства, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів або вантажів транспортними засобами, зареєстрованими в Україні (у разі переміщення вантажних транспортних засобів країною їх реєстрації вважається країна, в якій зареєстровано автомобіль/тягач);
посадова особа - посадова особа митного органу, яка у пункті пропуску через державний кордон здійснює контроль за дотриманням перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про автомобільний транспорт”.
Контроль наявності дозвільних документів на виконання перевезень
3. Для здійснення контролю наявності дозвільних документів на виконання перевезень під час виконання міжнародних перевезень вантажів водії або уповноважені особи повинні подавати посадовій особі під час в’їзду транспортного засобу в Україну:
свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
дозвіл на в’їзд (ввезення) та рух територією України вантажного транспортного засобу в міжнародному автомобільному сполученні, виданий уповноваженим органом України (далі - дозвіл України на в’їзд), або дозвіл Європейської конференції разом з бортовим журналом (для перевізників-нерезидентів), крім випадків, коли відповідно до вимог законодавства України такий дозвіл не потрібен.
4. У разі наявності у перевізника дозволу України на в’їзд посадова особа перевіряє відповідність наявних в ньому даних.
5. У разі відсутності зауважень до заповнення перевізником дозволу України на в’їзд посадова особа зазначає у дозволі маршрут руху територією України та показники одометра (кілометри), а також проставляє штамп “Під митним контролем” у відповідній графі “В’їзд” дозволу України на в’їзд.
6. У разі наявності у перевізника дозволу Європейської конференції посадова особа перевіряє відповідність наявних в ньому даних.
7. За результатами здійснення контролю наявності дозвільних документів на виконання перевезень посадова особа вносить реквізити дозволу України на в’їзд або дозволу Європейської конференції до автоматизованої системи митного оформлення, а також зазначає інформацію щодо показників одометра (кілометри) у разі використання перевізником дозволу Європейської конференції.
8. Для здійснення контролю автобусів, що виконують регулярні міжнародні перевезення пасажирів (у разі виконання міжнародних перевезень пасажирів за одним і тим самим маршрутом з періодичністю частіше ніж один раз на тиждень), водії або уповноважені особи повинні подавати посадовій особі:
свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
дозвіл України на міжнародні регулярні перевезення пасажирів, виданий уповноваженим органом (для перевізників-нерезидентів).
9. Посадова особа перевіряє відповідність наявних в дозволі України на міжнародні регулярні перевезення пасажирів даних.
10. За результатами здійснення контролю наявності дозвільних документів на виконання перевезень посадова особа вносить реквізити дозволу України на міжнародні регулярні перевезення пасажирів та показники одометра (кілометри) до автоматизованої системи митного оформлення.
11. Для здійснення контролю автобусів, що виконують нерегулярні міжнародні перевезення пасажирів, водії або уповноважені особи повинні подавати посадовій особі:
свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
документи, що містять інформацію про маршрут руху (шляховий лист пасажирів у випадках, передбачених статтею 6 Угоди про міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів автобусами (Угода INTERBUS) (далі - Угода), до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України “Про приєднання України до Угоди про міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів автобусами (Угода INTERBUS)”, або маршрутний лист, або список пасажирів) (для перевізників-нерезидентів), або дозвіл України на міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів, виданий уповноваженим органом України, якщо виконується інший вид нерегулярних перевезень, ніж зазначені у статті 6 Угоди (для перевізників-нерезидентів).
12. За результатами здійснення контролю наявності дозвільних документів на виконання перевезень посадова особа вносить реквізити дозволу України на міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів (за наявності) та показники одометра (кілометри) до автоматизованої системи митного оформлення.
13. У разі встановлення посадовою особою факту порушення перевізником вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень ним вживаються заходи, визначені пунктами 35 і 36 цього Порядку.
Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів
14. Габаритно-ваговий контроль параметрів транспортних засобів з вантажем або без вантажу здійснюється посадовою особою на підставі поданих водієм або уповноваженою особою документів під час в’їзду транспортного засобу в Україну.
15. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень над визначеними законодавством більше ніж показник, визначений у статті 53 Закону України “Про автомобільний транспорт”, посадова особа перевіряє наявність дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 3, ст. 75).
16. За наявності у перевізника дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, посадова особа перевіряє відповідність наявних в ньому даних.
17. За результатами здійснення габаритно-вагового контролю посадова особа вносить реквізити дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, єдиного платіжного документа за проїзд автомобільних транспортних засобів з перевищенням встановлених розмірів загальної маси, осьових навантажень та (або) габаритних параметрів та показники одометра (кілометри) до автоматизованої системи митного оформлення.
Нарахування з використанням єдиного платіжного документа плати за проїзд автомобільних транспортних засобів з перевищенням встановлених розмірів загальної маси, осьових навантажень та (або) габаритних параметрів здійснюється в рамках справляння єдиного збору відповідно до Закону України “Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України” та Порядку справляння єдиного збору у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2002 р. № 1569 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 44, ст. 2004; 2019 р., № 69, ст. 2413).
18. У разі встановлення посадовою особою факту порушення перевізником вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень ним вживаються заходи, визначені пунктами 35 і 36 цього Порядку.
Контроль за дотриманням перевізниками правил перевезення небезпечних вантажів
19. Перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом здійснюється відповідно до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ) (далі - Європейська Угода), до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України “Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)”, а також Законів України “Про перевезення небезпечних вантажів” і “Про автомобільний транспорт”, Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених у встановленому порядку відповідно до законодавства.
20. Посадова особа здійснює контроль за дотриманням перевізниками правил перевезень небезпечних вантажів шляхом перевірки:
наявності у встановлених випадках свідоцтва (свідоцтв) про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів, а також строку дії свідоцтва, відповідності даних про власника та реєстраційного номера транспортного засобу, зазначених у такому свідоцтві, даним, зазначеним у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу;
наявності свідоцтва про підготовку водія транспортного засобу, що перевозить небезпечні вантажі, а також строку дії свідоцтва, відповідності даних про водія транспортного засобу даним, зазначеним у такому свідоцтві;
наявності письмових інструкцій відповідно до Європейської Угоди (на випадок аварії або надзвичайної ситуації);
наявності у встановлених випадках спеціальних знаків на транспортному засобі.
21. За результатами здійснення контролю за дотриманням перевізниками правил перевезення небезпечних вантажів посадова особа вносить у разі наявності реквізити свідоцтва (свідоцтв) про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів та свідоцтва про підготовку водія транспортного засобу, що перевозить небезпечні вантажі, до автоматизованої системи митного оформлення.
22. У разі встановлення посадовою особою факту порушення перевізником вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень ним вживаються заходи, визначені пунктами 35 і 36 цього Порядку.
Контроль внесення (нарахування) перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України
23. Нарахування платежів за проїзд автомобільними дорогами України здійснюється в рамках справляння єдиного збору відповідно до Закону України “Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України” та Порядку справляння єдиного збору у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2002 р. № 1569 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 44, ст. 2004; 2019 р., № 69, ст. 2413).
Нарахування платежів здійснюється посадовою особою під час в’їзду транспортного засобу з іноземними реєстраційними номерами на митну територію України (у тому числі з метою транзиту).
24. Розрахунок платежів в єдиному платіжному документі здійснюється із зазначенням усіх даних, що стали основою для нарахування цих платежів, а також обов’язковим зазначенням реєстраційного номера транспортного засобу.
25. За результатами здійснення контролю внесення (нарахування) перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України посадова особа вносить реквізити єдиного платіжного документа про внесення плати за проїзд автомобільними дорогами України, оформленого під час в’їзду в Україну, до автоматизованої системи митного оформлення.
26. Контроль за повнотою внесення перевізниками-нерезидентами плати за проїзд автомобільними дорогами України здійснюється посадовою особою під час виїзду за межі митної території України транспортного засобу з іноземним реєстраційним номером на підставі результатів застосування системи управління ризиками шляхом зіставлення показників одометра (кілометри) транспортного засобу з показниками одометра (кілометри) такого транспортного засобу при в’їзді на митну територію України, які містяться в дозволі України на в’їзд або в автоматизованій системі митного оформлення.
Перевірка повноти внесення та нарахування перевізниками-нерезидентами плати за проїзд автомобільними дорогами України проводиться шляхом визначення різниці показника одометра (кілометри) під час виїзду транспортного засобу з України і показника одометра (кілометри) під час в’їзду транспортного засобу на митну територію України з подальшим зіставленням отриманого результату з даними, зазначеними в єдиному платіжному документі, що оформлений митним органом у пункті пропуску через державний кордон під час в’їзду транспортного засобу в Україну.
27. У разі встановлення посадовою особою під час виїзду транспортного засобу з іноземними реєстраційними номерами за межі митної території України факту внесення перевізником-нерезидентом плати за проїзд транспортного засобу автомобільними дорогами України не в повному обсязі посадова особа здійснює донарахування такої плати, яка справляється за єдиним платіжним документом.
28. За результатами здійснення контролю внесення (нарахування) перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України посадова особа вносить реквізити єдиного платіжного документа про внесення плати за проїзд автомобільними дорогами України в повному обсязі, оформленого під час виїзду з України (у разі внесення такої плати), до автоматизованої системи митного оформлення.
Контроль сплати перевізниками штрафів чи виконання приписів Укртрансбезпеки та її територіальних органів
29. Під час переміщення через митний кордон України транспортного засобу посадова особа перевіряє наявність у перевізника несплачених штрафів чи невиконаних приписів Укртрансбезпеки та її територіальних органів за допомогою автоматизованої системи митного оформлення.
30. У разі наявності інформації про несплачені штрафи чи невиконані приписи посадова особа, яка виявила такий факт, відразу після його виявлення усно інформує водія або уповноважену особу про наявність у перевізника несплачених штрафів чи невиконаних приписів.
31. Підставою для пропуску транспортного засобу через митний кордон України є документ про сплату штрафу або виконання припису, реквізити якого посадова особа вносить до автоматизованої системи митного оформлення.
Облік автомобільних транспортних засобів, що здійснюють міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом
32. Ведення обліку автомобільних транспортних засобів, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, здійснюється за допомогою відповідних електронних журналів обліку транспортних засобів автоматизованої системи митного оформлення
33. Передача відповідного дозволу іншому перевізнику для в’їзду та руху територією України вантажного та пасажирського (в разі нерегулярного перевезення) автомобільного транспортного засобу, зареєстрованого в іноземній країні, та здійснення будь-яких виправлень у таких дозволах забороняється.
34. За результатами здійснення контролю за дотриманням перевізником вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень посадова особа вносить відповідну відмітку до автоматизованої системи митного оформлення.
35. У разі встановлення посадовою особою факту порушення перевізником вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, контроль за дотриманням якого покладено на митні органи у випадках, встановлених цим Порядком, під час в’їзду на митну територію України, перевізник повинен вжити заходів до усунення порушення протягом строку перебування транспортного засобу в пункті пропуску через державний кордон з урахуванням граничного строку перебування транспортних засобів у такому пункті пропуску, встановленого статтею 199 Митного кодексу України.
36. У разі коли перевізник протягом граничного строку перебування транспортного засобу в пункті пропуску через державний кордон не усунув порушень вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, такий транспортний засіб повертається за межі митної території України (на митну територію України) з оформленням картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення або передається на склад митного органу.
У разі виконання міжнародного перевезення пасажирів автобусами на регулярному маршруті під час виявлення порушень вимог законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, а саме виконання рейсу після закінчення строку дії дозволу, перевізнику надається можливість закінчити перевезення до кінцевої висадки пасажирів згідно з розкладом руху з використанням дозволу України для нерегулярного перевезення та подальшого виїзду без пасажирів з території України.
37. У разі встановлення посадовою особою під час здійснення митного контролю транспортного засобу (крім транспортних засобів, що використовуються для перевезення пасажирів) під час виїзду з України перевищення його вагових та (або) габаритних параметрів порівняно з визначеними законодавством більш як на 2 відсотки митний орган інформує про таке перевищення за допомогою електронних засобів зв’язку відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки та здійснює пропуск транспортного засобу через митний кордон України.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451
1. Пункт 8 Типової технологічної схеми пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, затвердженої зазначеною постановою, викласти в такій редакції:
“8. У пунктах пропуску для автомобільного і поромного сполучення посадовою особою митного органу здійснюється документальний контроль за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень відповідно до Порядку здійснення посадовими особами митних органів контролю за дотриманням автомобільними перевізниками законодавства України щодо міжнародних автомобільних перевезень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1040.”.
2. У Типовій технологічній схемі здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженій зазначеною постановою:
1) пункт 5 виключити;
2) у пункті 6:
абзац одинадцятий викласти в такій редакції:
“заходи офіційного контролю, яким підлягають товари, в пунктах пропуску шляхом попереднього документального контролю;”;
абзац тринадцятий викласти в такій редакції:
“взаємодію з іншими державними органами, які здійснюють заходи офіційного контролю (далі - контролюючі органи), під час їх здійснення;”;
3) у пункті 15:
в абзаці четвертому слова “інших видів контролю” замінити словами “заходів офіційного контролю товарів шляхом попереднього документального контролю”;
абзаци п’ятий, шостий, восьмий виключити;
в абзаці десятому слова “законодавством види державного” замінити словами “законом заходи офіційного”;
3. У Типовій технологічній схемі здійснення митного контролю залізничних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженій зазначеною постановою:
1) пункт 4 виключити;
2) в абзаці восьмому пункту 5 слова “всі передбачені законодавством види контролю для” замінити словами “у разі потреби заходи офіційного контролю”;
3) пункт 18 виключити.
4. У Типовій технологічній схемі здійснення митного контролю повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженій зазначеною постановою:
1) пункт 5 виключити;
2) у пункті 14 слова “всіх передбачених законодавством видів контролю” замінити словами “контролю на безпеку та”;
3) в абзаці четвертому пункту 24 слова “контролюючих органів” замінити словами “державних органів, які здійснюють заходи офіційного контролю,”;
4) пункт 25 виключити.