МІНІСТЕРСТВО ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ КОЛЕГІЇ
02.02.2006 N 1
Про підсумки роботи вугільноїпромисловості за 2005 рік та головні
завдання галузі на 2006 рік
{ Рішення затверджено Наказом Міністерства вугільноїпромисловості
N 101 ( v0101644-06 ) від 13.02.2006 }
Минулий рік відрізнявся від попередніх тим, що практично
протягом всього року вугільна промисловість працювала в умовах
структурної перебудови, що не кращим чином позначилося на
результатах роботи. За 2005 рік програма з видобутку вугілля вугледобувними
підприємствами України виконана на 106,1%, понад встановленого
завдання видобуто 4,5 млн. тонн, при завданні 73,5 млн. тонн
фактичний обсяг видобутку вугілля склав 78,0 млн. тонн, але у
порівнянні з відповідним періодом минулого року вуглевидобуток
зменшено на 2,1 млн. тонн. Коксівного вугілля при плані 31,2 млн. тонн видобуто
32,8 млн. тонн, виробниче завдання виконано на 105,3%,
(- 2,5 млн. тонн до 2004 року), для енергетичних потреб видобуто
45,2 млн. тонн вугілля, що на 2,8 млн. тонн більше завдання і на
0,35 млн. тонн більше у порівнянні з 2004 роком. За 2005 рік підприємствами Мінвуглепрому програма з видобутку
вугілля виконана на 95,4%, до завдання недовидобуто понад
2,2 млн. тонн (при завданні 48,4 млн. тонн фактичний обсяг
видобутку вугілля становить 46,2 млн. тонн), а порівняно з
2004 роком вуглевидобуток зменшено на 3,8 млн. тонн. Коксівного
вугілля при плані 15,2 млн. тонн видобуто 14,3 млн. тонн,
виробниче завдання виконано на 94,4%, що на 1,4 млн. тонн менше
попереднього року. Енергетичне вугілля. При завданні 33,2 млн. тонн фактичний
обсяг видобутку склав 31,8 млн. тонн, що на 1,4 млн. тонн менше
завдання та на 2,4 млн. тонн менше, ніж у минулому році. Середньодобовий видобуток вугілля у 2005 р. склав
131,5 тис. тонн (89,8%, -14,9 тис. тонн до завдання,
-10,3 тис. тонн до 2004 року). Виробничу програму 2005 р. виконали 6 ДП та ВАТ і
7 самостійних шахт, якими понад програми видобуто майже
4,1 млн. тонн вугілля. При цьому 31 підприємство (15 ДП та ВАТ і 16 самостійних
шахт) працювали незадовільно, ними недодано 6,3 млн. тонн вугілля.
Це в першу чергу державні підприємства "Луганськвугілля"
(-521.3 тис. тонн) та "Торезантрацит" (-302 тис. тонн до
виробничого завдання). Гостріше виглядають проблеми, пов'язані з виконанням програми
проведення розкривних та підготовчих виробок. У 2005 році підприємствами Мінвуглепрому проведено 365,2 км
(91,7%) усіх гірничих виробок, відставання від завдання склало
33,0 км та -28,4 км до минулого року. Розкривних та підготовчих виробок у 2005 р. проведено
260,2 км, -43,6 км до завдання (85,7%), -27,5 км до 2004 року. В минулому році в роботу введено 135 очисних вибоїв при плані
176 лав, що на 13 лав менше, ніж було введено у попередньому році. Кількість введених лав обладнаних комплексно-механізованим
кріпленнями склала 84 одиниці (при плані 128 лав), що на 5 лав
менше, ніж було введено у 2004 році. У 2005 році з роботи вибуло 146 вибоїв, з яких
83 комплексно-механізованих. Станом на 31.12.05 в роботі знаходилося 265 очисних вибоїв,
це на 48 лав менше плану та на 24 вибої менше, ніж у 2004 році.
Діюча кількість комплексно-механізованих вибоїв становить
148 одиниць, що на 40 вибоїв менше програми і на 6 лав менше, ніж
у 2004 році. З одним очисним вибоєм працювала 51 шахта (38,1% від
кількості шахт Мінвуглепрому), а 9 шахт (6,7%) не мали очисного
фронту взагалі. Втрати видобутку від незабезпечення шахт
необхідною кількістю діючих очисних вибоїв за 2005 рік склали
9,4 млн. тонн вугілля. У 2005 р. навантаження на очисний вибій досягло 438 тонн на
добу (97,8%, -10 тонн на добу до плану, +4 на добу до минулого
року). У 2005 р. навантаження на комплексно-механізований вибій
склало 716 тонн на добу (101,5%, +11 тонн на добу до програми,
+32 тонни на добу до попереднього року). Продуктивність праці робітників з видобутку вугілля у 2005 р.
склала 21,9 тонни на місяць (110,1%), що перевищує завдання на
2,0 тонни, а порівняно з минулим роком цей показник зменшився на
0,8 тонни. Збитки від виробництва товарної вугільної продукції (без
урахування державної підтримки) за 2005 рік склали
1710,8 млн. грн., що на 21% більше, ніж за попередній рік.
Найвищий рівень збитковості на підприємствах
ДП "Орджонікідзевугілля", "Артемвугілля", "Первомайськвугілля"
та ДВАТ "Лисичанськвугілля". Фактична собівартість 1 тонни товарної вугільної продукції
без ПДВ за рік перевищила планову на 28,67 грн. (план -
243,85 грн., звіт - 272,53 грн.). Проти минулого року собівартість
1 тонни товарної вугільної продукції зросла на 59,06 гривні. Кредиторська заборгованість станом на 1.01.06 року склала
7434,0 млн. гривень та перевищувала дебіторську на
5650,4 млн. гривень. Питома вага заробітної плати в загальному обсязі товарної
вугільної продукції за останні 6 років зросла з 31,5 до
47,6 відсотка. Не встановлено відповідного контролю за
чисельністю, розстановкою штату, використанням фонду оплати праці,
елементами собівартості та використанням коштів взагалі. У 2005 році по капітальному будівництву галузі було освоєно
555199,5 тис. грн., у тому числі за рахунок коштів державного
бюджету 412843,1 тис. грн. та власних коштів
142 356,0 тис. гривень. Завершено роботи в повному обсязі по
10 об'єктах та введено в дію основних фондів на суму
292032,0 тис. гривень. Підприємствами в 2,3 раза у порівнянні з 2004 роком зменшено
обсяги виділення власних коштів на будівництво. Внаслідок цього
було проведено капітальних гірничих виробок на 4,6 кілометра
менше. Керівниками підприємств не приділяється належної уваги
подальшому розвитку виробництва, ефективному використанню
бюджетних коштів, поетапному введенню об'єктів в технологічну
схему, отриманню реальної віддачі за рахунок скорочення кількості
об'єктів незавершеного будівництва та введення основних фондів, що
дало б змогу збільшити амортизаційні відрахування, які повинні
спрямовуватися частково і на капітальне будівництво. Внаслідок недостатніх обсягів фінансування галузі терміни
будівництва об'єктів виробничого призначення значно перевищують
нормативні. Технічні рішення діючих проектів не відповідають
сучасному стану розвитку гірничих робіт і потребують коригування. Станом на початок 2005 року у стадії ліквідації знаходилось
117 гірничих підприємств і кількість їх щорічно зростає. Через
хронічну нестачу коштів в минулому році вдалося завершити роботи з
ліквідації тільки на 10 гірничих підприємствах. Систематичне
недофінансування заходів з закриття шахт та неефективне
використання коштів призводить до значного збільшення термінів їх
ліквідації. Замість 2-3 років, передбачених проектами, шахти
ліквідуються протягом 5 і більше років, а по 17 шахтах перевищення
проектного терміну становить понад 8 років. За 2005 рік допущено 111 нещасних випадків зі смертельними
наслідками і 22 чоловіка померло від серцево-судинної
недостатності. Смертельний травматизм у порівнянні з аналогічним
періодом 2004 року зменшився на 41 випадок. Коефіцієнт частоти смертельного травматизму на 1 млн. тонн
видобутого вугілля склав 2,4 проти 3,7 у 2004 році. Допущено 5 аварій із груповими випадками, під час яких
смертельно травмовано 13 чоловік. Основними причинами аварійності і травматизму на вугільних
шахтах є: вкрай незадовільний рівень виробничої дисципліни робітників,
відсутність належного контролю з боку інженерно-технічних
працівників за дотриманням паспортів кріплення та технологічних
паспортів ведення робіт згідно з нормативно-правовими актами; несвоєчасне або формальне проведення медичних оглядів та
профвідбору; низький рівень підготовки фахівців та керівників, велика
плинність кадрів, часта зміна керівництва шахт і дільниць,
несвоєчасне та неякісне їх навчання; порушення технології відкатки на рейковому транспорті; порушення експлуатації гірничого та електромеханічного
обладнання; недостатня забезпеченість очисних та підготовчих вибоїв
кріпильними матеріалами; низький рівень механізації допоміжних робіт; порушення технологічних паспортів роботи з
електрообладнанням. Науково-технічний потенціал галузі, зосереджений у
16 галузевих науково-дослідних і дослідно-конструкторських
установах, також потребує реформування відповідно до ринкових
умов. Зменшення обсягів фінансування за рахунок бюджетних коштів і
прямих договорів призвело до згортання цілих напрямів досліджень,
ліквідації лабораторних і експериментальних баз, масового відтоку
з галузевої наукової сфери вчених і фахівців. При цьому кількість
наукових організацій залишилася практично незмінною, а їхній
науковий потенціал зменшився в кілька разів. Це призвело до
зниження рівня та якості наукового забезпечення поточних і
перспективних проблем вугільної галузі тощо. Враховуючи наведене та з метою подолання проблем вугільної
промисловості, що накопичувалися роками, а також виконання
основного завдання галузі - забезпечення вітчизняним вугіллям
економіки країни, КОЛЕГІЯ В И Р І Ш И Л А:
1. Звернути увагу керівників державних підприємств "Донецька
вугільна енергетична компанія" (Захаров В.С.), "Луганськвугілля"
(Чепурний О.А.), "Торезантрацит" (Свиридов В.М.), "Артемвугілля"
(Алишев М.О.), "Добропіллявугілля" (Єрьомін А.Т.),
"Первомайськвугілля" (Кисленко В.М.), "Лисичанськвугілля"
(Шатковський В.В.), "Донбасантрацит" (Савенков В.І.) на
незадовільний стан з видобутком вугілля, проведенням розкривних і
підготовчих виробок та попередити їх про особисту відповідальність
за невжиття заходів щодо покращення роботи.
2. Керівнику державного підприємства "Луганськвугілля"
Чепурному О.А. у тижневий термін розробити невідкладні дійові
організаційно-технічні заходи з виконання основних
техніко-економічних показників, передбачених програмою розвитку
гірничих робіт на 2006 рік та доповісти особисто Міністру
вугільної промисловості України. Мати на увазі, що за підсумками
доповіді будуть зроблені висновки щодо відповідності займаній
посаді.
3. Рекомендувати Міністру вугільної промисловості розглянути
питання щодо доцільності заключення контракту з в.о. генерального
директора державного підприємства "Торезантрацит" Свиридовим В.М.
4. Керівникам державних підприємств та самостійних шахт:
4.1. Розробити конкретні заходи з визначенням термінів та
відповідальних виконавців для забезпечення виконання основних
техніко-економічних показників, передбачених програмами розвитку
гірничих робіт на 2006 рік, звернувши особливу увагу на своєчасну
і якісну підготовку очисної лінії, ефективне використання
гірничо-шахтного обладнання, економію фінансових та матеріальних
ресурсів, підвищення рівня безпеки і охорони праці, зниження
енергоспоживання та запровадження енергозберігаючих технологій і
устаткування, забезпечення вуглеотримувачів побутовим паливом та
передачі об'єктів соціальної сфери до комунальної власності тощо. Про хід їх виконання надавати щомісячні звіти до 15 числа
наступного місяця за особистим підписом.
4.2. Забезпечити здійснення заходів з вдосконалення системи
організації регулярного технічного обслуговування, ремонту і
налагодження устаткування згідно з нормативами, дотриманням
термінів та залученням спеціалізованих організацій.
4.3. Запровадити цілодобове чергування аварійно-ремонтних
бригад з ліквідації аварійних ситуацій в системах теплопостачання
та забезпечити сталу роботу теплотехнічного обладнання на
підприємствах в осінньо-зимовий період.
4.4. Організувати дотримання системи управління охороною
праці та зосередити увагу на постійному виконанні заходів з
підвищення рівня охорони праці та промислової безпеки, особливо у
питаннях адміністративного контролю і фінансового забезпечення для
придбання засобів колективного та індивідуального захисту в
обсягах згідно з вимогами статті 19 Закону України "Про охорону
праці" ( 2694-12 ) та затверджених "Програм підвищення рівня
безпеки праці на 2006 рік" на кожному підприємстві.
4.5. Підвищити рівень відповідальності працівників
підприємств, особливо інженерно-технічного персоналу, за
невиконання вимог актів з охорони праці та промислової безпеки.
4.6. Провести поглиблений аналіз фінансово-господарської
діяльності підприємств з метою виявлення внутрішніх резервів для
зниження збитковості виробництва.
4.7. Запровадити ефективний контроль за використанням
фінансових, матеріальних та трудових ресурсів на підприємствах, а
також взяти під особистий контроль витрати невиробничого
характеру.
4.8. Забезпечити безумовне використання бюджетних коштів лише
за цільовим призначенням відповідно до погодженого міністерством
плану їх використання. Не допускати відволікання цих коштів в
авансові платежі на терміни, що перевищують нормативні.
4.9. Розробити план заходів щодо зменшення обсягів
простроченої кредиторської та дебіторської, заборгованості між
суб'єктами господарювання, запобігання її утворення в майбутньому
та посилити контроль за додержанням платіжної дисципліни.
4.10. Забезпечити з 1 лютого 2006 року розрахунки за спожиту
електричну енергію на рівні 100 відсотків;
4.11. Запровадити порядок обов'язкового проведення юридичними
службами експертної оцінки договорів, що укладаються.
4.12. Здійснити розроблення та реалізацію заходів щодо
залучення молодих спеціалістів з вищою освітою та випускників
професійно-технічних навчальних закладів для роботи на
підприємствах вугільної промисловості.
4.13. Взяти під особистий контроль підготовку матеріалів щодо
передачі до комунальної власності об'єктів соціальної
інфраструктури та погодження їх з місцевими органами влади,
враховуючи, що на сьогодні відсутній закон про право комунальної
власності, уважно розглянути доцільність передачі кожного об'єкту,
особливу увагу приділити дитячим садкам, санаторіям, пансіонатам,
іншим об'єктам культури та оздоровлення.
4.14. Разом з проектними інститутами: 4.14.1. до 1 травня 2006 року провести інвентаризацію
об'єктів незавершеного будівництва та розробити заходи щодо
поетапного завершення та введення їх в технологічну схему
вугледобувних підприємств. Підготувати пропозиції щодо подальшого
використання об'єктів, які не відповідають сучасним технічним
рішенням; 4.14.2. до 1 квітня 2006 року проаналізувати відповідність
технічних рішень діючих проектів фактичному стану виробництва та
надати міністерству матеріали для розгляду та затвердження завдань
на коригування проектів; 4.15. разом з Управлінням організації виробництва
(Коломієць В.О.), Управлінням науки та перспективного розвитку
(Красник В.Г.) забезпечити впровадження технологій безпечного та
інтенсивного ведення гірничих робіт у вугледобувних та
прохідницьких вибоях із застосуванням анкерного кріплення гірничих
виробок, нової техніки та бурового обладнання сучасного рівня для
буріння дегазаційних свердловин підземним способом та з поверхні.
5. Управлінню організації виробництва (Коломійцю В.О.),
Управлінню матеріальних ресурсів та балансів (Сібілєву О.П.),
Управлінню бухгалтерського обліку, відділу енергомеханічного
забезпечення та машинобудування (Рубелю О.В.) провести
інвентаризацію наявності і руху очисного, прохідницького,
транспортного та іншого гірничо-шахтного обладнання, вивчити
можливості і надати пропозиції щодо підвищення ефективності його
використання та проведення ремонтів, у тому числі і за рахунок
бюджетних коштів.
6. ДП "Львівугілля" (Гарбузюк В.Л.) разом з проектним
інститутом "УкрНДІпроект" (Сургай М.С.), з метою підтримки
виробничих потужностей шахт "Степова", "Червоноградська" і
"Лісова" у місячний термін підготувати і подати міністерству
відповідні матеріали з обґрунтуваннями щодо розробки проектів
реконструкції та технічного переоснащення.
7. Відділу охорони довкілля, екологічної безпеки та дегазації
(Торопчин О.С.) із залученням галузевих наукових організацій до
1 вересня 2006 року розробити комплексну Програму видобутку та
утилізації газу метану вугільних родовищ на вугледобувних
підприємствах галузі.
8. Управлінню науки та перспективного розвитку
(Красник В.Г.):
8.1. визначити перелік пріоритетних напрямів інноваційного
розвитку вугільної промисловості для розробки вітчизняних
автоматизованих очисних і стругових комплексів з повною
механізацією робіт у вузлах сполучень "лава - штрек";
прохідницьких комплексів для швидкісного проведення гірничих
виробок, які дозволяють забезпечити сталу роботу шахт в умовах
скорочення чисельності підземного персоналу основних професій;
8.2. опрацювати питання необхідності реформування галузевої
науки, розглянути на Науково-технічній раді міністерства та подати
узгоджені пропозиції.
9. Фінансово-економічному управлінню (Пліс Г.В.);
9.1. разом з Мінпаливенерго та Інститутом загальної
енергетики Національної академії наук України (Кулик М.М.) до
1.10.2006 розробити методику щодо ціноутворення на енергетичне
вугілля для теплоелектростанцій, на підставі середньозваженої ціни
нижчої теплоти згорання та застосування коефіцієнтів
енерго-технологічної цінності, передбачених ДСТУ 4083-2002
"Вугілля кам'яне та антрацит для пиловидного спалювання на
теплових електростанціях".
9.2. до 1 березня 2006 року підготувати проекти наказів щодо
посилення контролю за використанням фонду оплати праці та контролю
за елементами собівартості продукції на підприємствах галузі та
запровадити системний моніторинг;
9.3. розглянути результати виконання наказу Мінвуглепрому
N 31 ( v0031644-06 ) від 19.01.2006 щодо вишукання коштів для
переведення підприємств на збільшені тарифні ставки та підготувати
відповідні матеріали для розгляду на наступній колегії;
9.4. завершити до 1 квітня 2006 року формування системи
контролю за рівнем дотримання фінансової дисципліни та рухом
коштів по розрахунковим рахункам підприємств галузі з щоденним
моніторингом.
10. Управлінню майнових відносин (Крихтін О.Є.);
10.1. до 1 липня 2006 року підготувати проекти наказів щодо
створення вертикально-інтегрованих структур шляхом об'єднання
підприємств (відокремлених підрозділів) зв'язку; технологічного
транспорту; вуглезбагачення та вуглепереробки;
матеріально-технічного постачання і збуту продукції у відповідні
державні підприємства.
10.2. до 1 вересня 2006 року здійснити аналіз доцільності
функціонування господарських товариств, створених у процесі
корпоратизації, за результатами якого прийняти відповідні рішення.
10.3. до 1 березня 2006 року підготувати проект наказу, яким
зобов'язати генеральних директорів діючих підприємств галузі за
територіальною ознакою завершити ліквідацію підприємств, що
ліквідуються, та вилучити їх з Єдиного державного реєстру
підприємств та організацій України.
10.4. до 1 березня 2006 року надати Фонду державного майна
України пропозиції для розроблення типових додаткових умов
договорів оренди цілісного майнового комплексу шахти.
11. Управлінню кадрової політики (Чертков В.Р.) підготувати
пропозиції щодо відновлення запровадження у вугільній
промисловості системи підготовки та перепідготовки кадрів усіх
рівнів, а також підвищення їх кваліфікації.
12. Першому заступнику та заступникам міністра;
12.1. відповідно до розподілу обов'язків забезпечити
організацію виконання завдань, визначених цим рішенням;
12.2. разом з облдержадміністраціями вугільних регіонів та
керівниками підприємств галузі провести необхідну організаційну
роботу щодо створення обласних та Всеукраїнської організацій
роботодавців вугільної промисловості відповідно до Указу
Президента України "Про організації роботодавців";
12.3. опрацювати питання щодо систематизації роботи,
визначення відповідальних та посилення контролю за шахтами, що
готуються до ліквідації в третій групі, підготувати відповідний
розпорядчий документ.
Міністр, голова колегії В.Тополов
Джерело:Офіційний портал ВРУ