Про затвердження нової редакції кваліфікаційної характеристики професії "Фахівець із соціальної роботи"
Відповідно до підпункту 21 пункту 4 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 389, для вдосконалення надання соціальних послуг найвразливішим верствам населення НАКАЗУЮ:
1. Затвердити кваліфікаційну характеристику професії "Фахівець із соціальної роботи", що додається.
2. Вважати такою, що втратила чинність, кваліфікаційну характеристику професії "Фахівець із соціальної роботи", яка міститься у Випуску 80 "Соціальні послуги" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 14.10.2005 № 324.
Завдання та обов'язки. Організовує виявлення та реєстрацію в мікрорайоні або зоні соціального обслуговування, на підприємстві, в організації, установі сімей, окремих громадян, підлітків та дітей, які потребують соціальної, медичної, юридичної, психологічної, педагогічної, матеріальної та іншої допомоги, охорони й захисту їх морального, фізичного та психологічного здоров'я, та виконує завдання та обов'язки щодо організації піклування, опікування та догляду. Сприяє формуванню в громаді, мікрорайоні сімейних цінностей та засад відповідального батьківства. Вивчає проблеми сімей з ознаками складних життєвих обставин та здійснює їх соціальне інспектування й оцінку потреб. Забезпечує здійснення соціального супроводу сімей з дітьми під час перебування в складних життєвих обставинах. Організовує залучення наявних фінансових, матеріальних та інших можливостей громади для підтримки вразливих категорій громадян та розв'язання їх проблем. Встановлює причини конфліктних ситуацій та відхилень, які спричинили асоціальні явища. Реєструє асоціальні явища й розробляє комплекс заходів щодо їх усунення, зменшення негативного впливу на людське середовище. Пропагує здоровий спосіб життя, норми поведінки й використання вільного часу, ефективні методи родинного планування і господарювання, виховання дітей, дбайливого ставлення до ветеранів та інвалідів, високі зразки етики та культури соціальних відносин. Розробляє заходи щодо запобігання травматизму та правопорушень. Надає допомогу громадянам, особливо молоді, у працевлаштуванні. Співпрацює з органами охорони громадського порядку в питаннях ліквідації причин негативних соціальних явищ. Проводить психологічні та педагогічні консультації. Організовує соціальну, медичну, побутову допомогу громадянам похилого віку й непрацездатним громадянам. Вживає заходів щодо влаштування осіб, що потребують допомоги, у лікувальні заклади, стаціонарні інтернатні установи для дітей та дорослих, професійно-технічні училища тощо. Подає до відповідних організацій матеріали та документи з приводу встановлення і позбавлення батьківських прав, піклування, опікування, виховання, догляду, допомоги, лікування, протезування тощо. Бере участь у роботі центрів та інших організацій, які забезпечують соціальну діяльність щодо реабілітації, адаптації, соціальної допомоги та захисту, піклування та опікування: притулків, інтернатів, осередків для молоді, підлітків та дітей, клубів, асоціацій та об'єднань за інтересами тощо. Забезпечує професійний рівень роботи персоналу підрозділу, у тому числі соціальних працівників та соціальних робітників.
Повинен знати: законодавство України з соціального захисту й допомоги; нормативні, методичні та інші розпорядчі документи та матеріали, які реґламентують організацію соціальної роботи; основи державної сімейної політики та захисту дітей; нормативно-правові акти, що регулюють охорону материнства й дитинства, права неповнолітніх, ветеранів, інвалідів, пенсіонерів; сутність, значення, види соціальної роботи, її напрями (психологічний, соціально-педагогічний, юридичний, економічний, медичний); показники та характеристики зони соціального обслуговування; суб'єкти та об'єкти соціальної роботи, їх основні характеристики; мету, завдання, принципи соціальної роботи, шляхи їх реалізації; міжнародний досвід роботи у соціальній сфері; зміст, форми, методи і критерії ефективності соціальної роботи; повноваження і ресурси організацій - партнерів з соціальної роботи; особливості створення і реалізації соціальних програм; організацію соціально-медичної роботи; соціологію; психологію; форми й методи виховання дітей та підлітків; основи трудового, житлового, кримінального та цивільного права; норми, порядок та організацію юридичної допомоги, піклування, опікування, догляду, соціальної реабілітації, надання та позбавлення батьківських прав, соціального захисту та допомоги, ведення домашнього господарства; прийоми вивчення індивідуальних потреб громадян, сімей, які перебувають в складних життєвих обставинах; складання індивідуального плану соціального супроводу; методи та засоби пропагування здорового способу життя; національні особливості побуту, сімейного виховання та культури людських відносин; сучасний досвід соціальної роботи; охорону праці й вимоги до безпечного ведення робіт у різних соціальних обставинах; діловодство.
Провідний фахівець із соціальної роботи: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи I категорії - не менше 2 років.
Фахівець із соціальної роботи I категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та підвищення кваліфікації: для магістра - без вимог до стажу роботи, спеціаліста - стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи II категорії - не менше 2 років.
Фахівець із соціальної роботи II категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст). Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією фахівця із соціальної роботи - не менше 1 року.
Фахівець із соціальної роботи: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи.
{Текст взято з сайту Управління у справах сім'ї та молоді Донецької ОДА www.donmolod.gov.ua}