Про затвердження Національного плану управління відходами до 2030 року
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 850 від 25.09.2019}
1. Затвердити Національний план управління відходами до 2030 року (далі - Національний план), що додається.
2. В абзаці шостому розділу “Шляхи і способи розв’язання проблеми” Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 р. № 820 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 94, ст. 2859), слова “відходи та вторинні ресурси” замінити словами “управління відходами”.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади подавати щокварталу до 5 числа наступного місяця Міністерству екології та природних ресурсів інформацію про стан виконання Національного плану для узагальнення, що подається Міністерством екології та природних ресурсів щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України.
4. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити та затвердити у дворічний строк за погодженням з Міністерством екології та природних ресурсів і Міністерством розвитку громад та територій відповідно до їх компетенції регіональні плани управління відходами до 2030 року.
{Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019}
5. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним та Київській міській державним адміністраціям під час формування проекту Державного бюджету України передбачати кошти в межах реальних можливостей бюджету, необхідні для виконання заходів Національного плану.
6. Міністерству екології та природних ресурсів подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо приведення Національного плану у відповідність із законом про управління відходами після його прийняття.
7. Рекомендувати органам місцевого самоврядування під час формування проектів місцевих бюджетів передбачати кошти в межах реальних можливостей бюджетів, необхідні для виконання заходів Національного плану та регіональних планів управління відходами.
НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЛАН
управління відходами до 2030 року
Найменування заходу | Строк виконання, рік | Відповідальні за виконання | Індикатор виконання | |
1. Загальні питання | ||||
Адаптація національного законодавства до вимог європейського законодавства | ||||
1. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроектів про: | |||
управління відходами | 2019 | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
захоронення відходів | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | -“- | |
спалювання відходів | -“- | -“- | подано до Верховної Ради України законопроект | |
2. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
Національний перелік відходів на основі європейського | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | Мінприроди | -“- | |
порядок процедури класифікації відходів | у шестимісячний строк після затвердження Національного переліку відходів | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
порядок віднесення відходів до категорії небезпечних | у шестимісячний строк після затвердження Національного переліку відходів | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
порядок прийняття відходів для різних категорій полігонів | у шестимісячний строк після прийняття закону про захоронення відходів | Mінприроди | -“- | |
порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | у шестимісячний строк після прийняття законопроектів про захоронення та спалювання відходів | -“- | -“- | |
методику проведення оцінки ризику для довкілля від об’єктів з оброблення відходів | -“- | -“- | -“- | |
порядок встановлення категорій полігонів відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про захоронення відходів | Мінприроди | -“- | |
порядок отримання дозволів на здійснення операцій у сфері управління відходами | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | Mінприроди | -“- | |
порядок ведення реєстрів у сфері управління відходами | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | Mінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
план заходів щодо зменшення обсягів захоронення відходів, що біологічно розкладаються | у річний строк після прийняття закону про управління відходами | Мінприроди | -“- | |
Програму запобігання утворенню відходів | -“- | Мінприроди | -“- | |
3. | Розроблення проектів наказів Мінприроди про: | |||
затвердження методичних рекомендацій щодо сталих зелених державних закупівель | 2020 | Мінприроди | ||
затвердження довідкових документів з найкращих доступних технологій щодо відходів (BREFs) | 2022-2023 | -“- | -“- | |
порядок розроблення та затвердження регіональних планів управління відходами | 2019 | Мінприроди | прийнято наказ Мінприроди | |
порядок розроблення суб’єктами господарювання планів управління відходами видобувної промисловості | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами видобувної промисловості | Мінприроди | прийнято наказ Мінприроди | |
4. | Розроблення та затвердження в установленому порядку проектів регіональних планів управління відходами | 2020 | обласні та Київська міська держадміністрації | прийнято регіональні плани управління відходами |
5. | Розроблення проекту державних і галузевих будівельних норм щодо полігонів небезпечних відходів, відходів, що не є небезпечними, та інертних відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про захоронення відходів | Мінрегіон | прийнято державні та галузеві будівельні норми |
Впровадження економічних інструментів для удосконалення управління відходами | ||||
6. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроектів про: | |||
встановлення механізму фінансових гарантій, що надаються операторами полігонів різних категорій | у річний строк після прийняття законів про захоронення відходів та відходи видобувної промисловості та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Mінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
запровадження та використання економічних інструментів для стимулювання створення об’єктів інфраструктури з оброблення відходів | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
запровадження економічних інструментів для стимулювання використання біомаси відходів виробництва продукції сільського господарства для виробництва біопалива, електричної та теплової енергії | 2020 | Мінагрополітики | -“- | |
впровадження механізму надання дотацій на збирання і транспортування рослинних відходів, придатних для виробництва кормів для відгодівлі тварин | 2021 | -“- | -“- | |
встановлення економічних інструментів щодо запобігання утворенню небезпечних відходів, зокрема оподаткування екологічно небезпечної продукції | у річний строк після прийняття закону про небезпечні відходи та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
впровадження механізму регулювання цін на послуги з поводження з небезпечними відходами як інструменту економічного стимулювання передачі відходів від утворювача до ліцензіата | у шестимісячний строк після прийняття закону про небезпечні відходи | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
запровадження економічного стимулювання впровадження екологічно чистих технологій виробництва та розширення можливостей перероблення (рециклінгу) | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
вироблення фінансово-економічного механізму (створення Фонду управління промисловими відходами) для розбудови єдиної інфраструктури з оброблення промислових відходів та необхідного науково-технічного супроводу | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
створення обласних фондів з управління промисловими відходами для розбудови єдиної інфраструктури з оброблення та видалення промислових відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про створення Фонду управління промисловими відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
впровадження відповідальності операторів місць видалення відходів за збитки, завдані довкіллю, та зобов’язання щодо фінансування відновлення компонентів навколишнього природного середовища, які зазнали негативного впливу від місць видалення відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про захоронення відходів та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | -“- | |
Вдосконалення інституційної структури сфери управління відходами | ||||
7. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України актів про утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | 2019 | Мінприроди | -“- |
8. | Утворення міжвідомчої координаційної ради з науково-дослідних робіт з багаторазового використання природних ресурсів та перероблення (рециклінгу) і утилізації відходів | 2020 | Мінприроди | утворено міжвідомчу координаційну раду |
Зміцнення кадрового потенціалу у сфері управління відходами | ||||
9. | Розроблення та впровадження програм підвищення кваліфікації, проведення тренінгів/семінарів для працівників органів виконавчої влади та суб’єктів господарювання з управління відходами | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | Мінприроди | проведено тренінги/семінари |
10. | Врахування під час розроблення стандартів вищої освіти питання управління відходами | 2019-2030 | заклади освіти (за згодою) | затверджено стандарти вищої освіти |
11. | Впровадження систем екологічного менеджменту на підприємствах для покращення загальної екологічної ефективності діяльності та більш широкого запровадження заходів із запобігання забрудненню | 2019-2024 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | впроваджено системи екологічного менеджменту |
Реформування системи інформаційного забезпечення сфери управління відходами | ||||
12. | Утворення інформаційного центру для збирання, оброблення, аналізу та поширення інформації про управління відходами | у шестимісячний строк після прийняття акта про утворення центрального органу виконавчої влади з управління відходами | Мінприроди | створено інформаційний центр |
13. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту акта про впровадження інформаційної системи управління відходами | у шестимісячний строк після утворення інформаційного центру для збирання, оброблення, аналізу та поширення інформації про управління відходами | -“- | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
14. | Забезпечення функціонування інформаційної системи управління відходами | у шестимісячний строк після прийняття рішення про розроблення та впровадження інформаційної системи управління відходами | Мінприроди | забезпечено створення та функціонування інформаційної системи управління відходами |
Підвищення обізнаності населення щодо управління відходами | ||||
15. | Розроблення проекту наказу Мінприроди про затвердження методичних рекомендацій сталого споживання | 2020 | Мінприроди | прийнято акт Мінприроди |
16. | Проведення заходів з підвищення обізнаності з управління відходами у шкільних та дошкільних навчальних закладах | 2019-2030 | заклади освіти (за згодою) | проведено навчальні заходи |
17. | Включення в навчальні програми обов’язкового проведення тематичного позакласного заходу щодо управління відходами | 2019-2030 | -“- | проведено |
18. | Розроблення та поширення інформаційних матеріалів з питань управління відходами та сталого споживання | -“- | Мінприроди | розроблено та поширено інформаційні матеріали |
19. | Популяризація у засобах масової інформації заохочення належного поводження з побутовими відходами | -“- | МІП | проведено телекомунікаційні заходи |
20. | Організація конференцій та засідань за круглими столами, присвячених тематиці управління відходами | -“- | Мінприроди | проведено конференції та засідання за круглими столами |
2. Побутові відходи | ||||
Формування державної політики у сфері управління побутовими відходами | ||||
21. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про муніципальні відходи | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінрегіон | подано до Верховної Ради України законопроект |
22. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту акта про порядок розрахунку фактичних цільових показників з перероблення (рециклінгу) та відновлення побутових відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про муніципальні відходи | -“- | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
23. | Забезпечення розроблення національного стандарту, гармонізованого з EN 15359:2011 “Тверді відновлювані палива (SRF). Специфікація та класифікація” | у річний строк після прийняття закону про муніципальні відходи | Мінприроди | прийнято національний стандарт |
24. | Розроблення проекту акта про затвердження рекомендацій щодо використання палива, отриманого з відходів (RDF) | у шестимісячний строк після прийняття закону про муніципальні відходи | Мінрегіон | прийнято акт Мінрегіону |
25. | Розроблення проекту наказу Мінрегіону про технічні вимоги до компостоподібного продукту та компосту, отриманих внаслідок біологічного оброблення побутових відходів | у річний строк після прийняття закону про муніципальні відходи | Мінрегіон | -“- |
Створення ефективної системи збирання та вивезення побутових відходів | ||||
26. | Оновлення матеріально-технічної бази (парк спецавтотранспорту, контейнерний парк, сміттєперевантажувальні станції) | 2019-2030 | обласні та Київська міська держадміністрації | оновлено матеріально-технічну базу |
27. | Поділ областей на “території охоплення” / кластери та їх затвердження в рамках регіональних планів управління відходами | 2019 | обласні та Київська міська держадміністрації | здійснено поділ |
28. | Утворення центрів приймання/збирання побутових відходів в населених пунктах з чисельністю більш як 50 тис. осіб в рамках регіональних планів управління відходами | 2020-2022 | -“- | утворено центри приймання/збирання побутових відходів |
29. | Створення в рамках регіональних планів управління відходами в обласних центрах мережі пунктів збирання для підготовки до повторного використання меблів, побутової техніки, одягу та інших товарів, які були у вжитку | 2022 | обласні та Київська міська держадміністрації | утворено пункти збирання |
Створення інфраструктури для відновлення побутових відходів | ||||
30. | Визначення місць розміщення регіональних комплексів з відновлення побутових відходів в рамках регіональних планів управління відходами на основі кластерного підходу | -“- | органи місцевого самоврядування (за згодою) | визначено місця розміщення |
31. | Будівництво регіональних комплексів з відновлення побутових відходів, запланованих в рамках регіональних планів управління відходами на основі кластерного підходу | 2023-2030 | -“- | побудовано регіональні комплекси |
Створення інфраструктури для видалення побутових відходів | ||||
32. | Проведення інвентаризації полігонів відходів, що не є небезпечними | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | -“- | проведено інвентаризацію |
33. | Проведення оцінки ризику полігонів відходів, що не є небезпечними | у дворічний строк після затвердження методики проведення оцінки ризику для довкілля від об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено оцінку ризику |
34. | Підготовка та затвердження переліку полігонів відходів, що не є небезпечними, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку полігонів відходів, що не є небезпечними, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після проведення інвентаризації та оцінки ризику | -“- | затверджено перелік полігонів |
35. | Розроблення та затвердження планів заходів щодо приведення полігонів відходів, що не є небезпечними, у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після затвердження переліку полігонів побутових відходів, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку полігонів побутових відходів, що повинні бути приведені у відповідність з вимогами законодавства | -“- | затверджено плани заходів |
36. | Визначення місць розташування регіональних полігонів відходів, що не є небезпечними, на основі попередньо визначених оптимальних районів охоплення/кластерів | у шестимісячний строк після проведення інвентаризації та оцінки ризику полігонів побутових відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | визначено місця розташування |
37. | Будівництво регіональних полігонів відходів, що не є небезпечними | 2022-2030 | обласні та Київська міська держадміністрації | побудовано регіональні полігони |
38. | Припинення експлуатації/закриття сміттєзвалищ і полігонів відходів, що не є небезпечними, які не відповідають встановленим вимогам | одночасно із введенням в експлуатацію нових регіональних полігонів побутових відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | припинено експлуатацію полігонів і сміттєзвалищ |
39. | Розроблення проектів рекультивації сміттєзвалищ і полігонів відходів, що не є небезпечними, які не відповідають встановленим вимогам | після затвердження переліку полігонів побутових відходів, що повинні бути закриті, та переліку полігонів побутових відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | обласні та Київська міська держадміністрації | розроблено проекти рекультивації |
40. | Проведення рекультивації сміттєзвалищ і полігонів відходів, що не є небезпечними, які не відповідають встановленим вимогам | після погодження проектів рекультивації полігонів побутових відходів і сміттєзвалищ, які не відповідають встановленим вимогам | обласні та Київська міська держадміністрації | проведення рекультивації полігонів і сміттєзвалищ |
Створення ефективної системи управління осадом стічних вод | ||||
41. | Розроблення проекту наказу про повторне використання очищених стічних вод та осаду за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин | 2020 | Мінрегіон | прийнято наказ |
42. | Створення нових та збільшення потужностей існуючих об’єктів/установок оброблення осаду стічних вод операторами комунальних об’єктів з очищення стічних вод з потужністю, розрахованою на популяційний еквівалент понад 50000 | 2023-2030 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | створено нові та збільшено потужності існуючих об’єктів/установок |
3. Небезпечні відходи | ||||
Формування державної політики у сфері управління небезпечними відходами | ||||
43. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроектів про: | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
запровадження процедури обов’язкових передліцензійних перевірок відповідності матеріально-технічної бази заявника до видачі ліцензії на поводження з небезпечними відходами | у шестимісячний строк після прийняття закону про небезпечні відходи | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект | |
вдосконалення ліцензування операцій з управління небезпечними відходами | -“- | Мінприроди | -“- | |
44. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
визначення вимог до проведення операцій управління небезпечними відходами із застосуванням найкращих доступних технологій | -“- | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
запровадження супровідної документації про перевезення небезпечних відходів для відстеження руху небезпечних відходів | -“- | Мінприроди | -“- | |
утворення єдиного центру із забезпечення виконання міжнародних конвенцій, що регулюють питання поводження з небезпечними відходами та речовинами | 2019 | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
45. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України нової редакції Національного плану виконання Стокгольмської конвенції про стійкі органічні забруднювачі | 2020-2021 | Мінприроди | -“- |
Створення інфраструктури для оброблення небезпечних відходів | ||||
46. | Розроблення техніко-економічного обґрунтування та будівництво Національного центру управління небезпечними відходами | 2020-2025 | Мінприроди | розроблено техніко-економічне обґрунтування |
47. | Проведення інвентаризації об’єктів оброблення небезпечних відходів | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено інвентаризацію |
48. | Проведення оцінки ризику об’єктів оброблення небезпечних відходів | у дворічний строк після затвердження методики проведення оцінки ризику для довкілля від об’єктів з оброблення відходів | -“- | проведено оцінку ризику |
49. | Підготовка та затвердження переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після проведення інвентаризації та оцінки ризику | Мінприроди | затверджено перелік об’єктів оброблення |
50. | Розроблення та затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів оброблення небезпечних відходів у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | органи місцевого самоврядування (за згодою) | затверджено плани заходів |
51. | Приведення об’єктів оброблення небезпечних відходів у відповідність із встановленими вимогами | у дворічний строк після затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів оброблення небезпечних відходів у відповідність із встановленими вимогами | -“- | приведено у відповідність із встановленими вимогами об’єкти оброблення небезпечних відходів |
52. | Припинення експлуатації/закриття об’єктів оброблення небезпечних відходів, які не відповідають встановленим вимогам | у річний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, що повинні бути закриті | органи місцевого самоврядування (за згодою) | припинено експлуатацію об’єктів оброблення небезпечних відходів |
53. | Розроблення проектів рекультивації полігонів небезпечних відходів, які не відповідають встановленим вимогам | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, що повинні бути закриті, та переліку об’єктів оброблення небезпечних відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | -“- | розроблено проекти рекультивації |
54. | Проведення рекультивації полігонів небезпечних відходів, які не відповідають встановленим вимогам | після погодження проектів рекультивації полігонів небезпечних відходів, які не відповідають встановленим вимогам | обласні та Київська міська держадміністрації | проведення рекультивації полігонів небезпечних відходів |
55. | Створення додаткових потужностей для оброблення небезпечних відходів на основі результатів проведеної інвентаризації в рамках розроблення регіональних планів управління відходами | 2025-2030 | обласні та Київська міська держадміністрації | створено додаткові потужності |
56. | Проведення дослідження щодо можливого використання палива з небезпечних відходів (HWDF) в цементній промисловості | 2022 | Мінприроди | завершене дослідження |
Формування державної політики у сфері управління відпрацьованими нафтопродуктами | ||||
57. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про відпрацьовані нафтопродукти | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
58. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту акта про встановлення вимог до роздільного збирання, зберігання, перевезення, відновлення та видалення відпрацьованих нафтопродуктів | у шестимісячний строк після прийняття закону про відпрацьовані нафтопродукти | -“- | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
Створення інфраструктури для оброблення відпрацьованих нафтопродуктів | ||||
59. | Проведення інвентаризації об’єктів оброблення відпрацьованих нафтопродуктів | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено інвентаризацію |
60. | Проведення дослідження щодо визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з оброблення відпрацьованих нафтопродуктів | 2023 | Міненерговугілля | проведено дослідження |
61. | Створення інфраструктури для збирання та оброблення відпрацьованих нафтопродуктів | 2024-2030 | -“- | створено інфраструктуру |
4. Промислові відходи | ||||
Формування державної політики у сфері управління промисловими відходами | ||||
62. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | Mінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
впровадження та застосування найкращих доступних технологій для утворювачів промислових відходів та об’єктів оброблення промислових відходів | у річний строк після прийняття закону про управління відходами | Mінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
Створення інфраструктури для оброблення промислових відходів | ||||
63. | Розроблення техніко-економічних обґрунтувань для визначення доцільності створення об’єктів оброблення промислових відходів | 2020-2022 | обласні та Київська міська держадміністрації | розроблено техніко-економічне обґрунтування |
64. | Створення централізованих об’єктів з оброблення промислових відходів на основі техніко-економічних обґрунтувань у разі прийняття рішення про їх створення | 2022-2030 | -“- | створено об’єкти |
65. | Проведення інвентаризації об’єктів оброблення промислових відходів | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | -“- | проведено інвентаризацію |
66. | Проведення оцінки ризику об’єктів оброблення промислових відходів | у дворічний строк після затвердження методики проведення оцінки ризику для довкілля від об’єктів з оброблення відходів | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено оцінку ризику |
67. | Підготовка та затвердження переліку об’єктів оброблення промислових відходів, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку об’єктів оброблення промислових відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після проведення інвентаризації та оцінки ризику | Мінприроди | затверджено перелік об’єктів оброблення промислових відходів |
68. | Розроблення та затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів оброблення промислових відходів у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення промислових відходів, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку об’єктів оброблення промислових відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | органи місцевого самоврядування (за згодою) | затверджено плани заходів |
69. | Приведення об’єктів оброблення промислових відходів у відповідність із встановленими вимогами | у дворічний строк після затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів оброблення промислових відходів у відповідність із встановленими вимогами | органи місцевого самоврядування (за згодою) | приведено у відповідність із встановленими вимогами об’єкти оброблення промислових відходів |
70. | Припинення експлуатації/закриття об’єктів оброблення промислових відходів, які не відповідають встановленим вимогам | у річний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення промислових відходів, що повинні бути закриті | органи місцевого самоврядування (за згодою) | припинено експлуатацію об’єктів оброблення промислових відходів |
71. | Розроблення проектів рекультивації полігонів промислових відходів, які не відповідають встановленим вимогам | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів оброблення промислових відходів, що повинні бути закриті, та переліку об’єктів оброблення промислових відходів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | обласні та Київська міська держадміністрації | розроблено проекти рекультивації |
72. | Проведення рекультивації полігонів промислових відходів, які не відповідають встановленим вимогам | після погодження проектів рекультивації полігонів промислових відходів, які не відповідають встановленим вимогам | обласні та Київська міська держадміністрації | проведення рекультивації полігонів промислових відходів |
73. | Виконання програм досліджень та прикладних розробок щодо створення екологічно чистих технологій та перероблення (рециклінгу) промислових відходів | 2019-2030 | Mінприроди | виконано програми досліджень |
Формування державної політики у сфері управління відходами видобувної промисловості | ||||
74. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про управління відходами видобувної промисловості | у річний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
75. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту акта про встановлення критеріїв та порядку класифікації об’єктів видалення відходів видобувної промисловості | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами видобувної промисловості | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
Створення інфраструктури для оброблення відходів видобувної промисловості | ||||
76. | Впровадження нових екологічно чистих технологій та практик з метою мінімізації кількості цінних матеріалів у відходах видобувної промисловості | 2022-2030 | Мінприроди | впроваджено екологічно чисті технології та практики |
77. | Впровадження систем менеджменту охорони праці і промислової безпеки для підвищення безпеки хвостосховищ | 2019-2024 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | впроваджено системи менеджменту охорони праці і промислової безпеки |
78. | Проведення інвентаризації об’єктів видалення відходів видобувної промисловості | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено інвентаризацію |
79. | Проведення оцінки ризику об’єктів видалення відходів видобувної промисловості | у дворічний строк після затвердження методики проведення оцінки ризику для довкілля від об’єктів з оброблення відходів | -“- | проведено оцінку ризику |
80. | Підготовка переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, що повинні бути закриті, та переліку об’єктів, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після проведення інвентаризації | Мінприроди | підготовлено перелік |
81. | Розроблення та затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів видалення відходів видобувної промисловості у відповідність із встановленими вимогами | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, експлуатація яких повинна бути припинена, та переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | органи місцевого самоврядування (за згодою) | затверджено плани заходів |
82. | Виконання планів заходів щодо приведення об’єктів видалення відходів видобувної промисловості у відповідність із встановленими вимогами | у дворічний строк після затвердження планів заходів щодо приведення об’єктів видалення відходів видобувної промисловості у відповідність із встановленими вимогами | -“- | приведено у відповідність із встановленими вимогами об’єкти видалення відходів видобувної промисловості |
83. | Припинення експлуатації об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, які не відповідають встановленим вимогам | у річний строк після затвердження переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, що повинні бути закриті | органи місцевого самоврядування (за згодою) | припинено експлуатацію об’єктів видалення відходів видобувної промисловості |
84. | Розроблення планів закриття та рекультивації об’єктів видалення відходів видобувної промисловості | у шестимісячний строк після затвердження переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, що повинні бути закриті, та переліку об’єктів видалення відходів видобувної промисловості, що повинні бути приведені у відповідність із встановленими вимогами | обласні та Київська міська держадміністрації | розроблено проекти рекультивації |
85. | Виконання планів закриття та рекультивації об’єктів видалення відходів видобувної промисловості | після погодження проектів рекультивації полігонів відходів видобувної промисловості, які не відповідають встановленим вимогам | -“- | проведено рекультивацію об’єктів видалення відходів видобувної промисловості |
5. Відходи будівельно-ремонтних робіт | ||||
Формування державної політики у сфері управління відходами будівельно-ремонтних робіт | ||||
86. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
встановлення вимог до повторного використання, перероблення (рециклінгу) та відновлення різних категорій відходів будівельно-ремонтних робіт | у річний строк після прийняття закону про управління відходами | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення у дозвільній документації на проведення будівельних робіт вимог щодо управління відходами будівельно-ремонтних робіт | -“- | Мінрегіон | -“- | |
87. | Забезпечення розроблення національних стандартів для будівельних матеріалів, вироблених з відходів будівельно-ремонтних робіт, та їх використання в окремих проектах будівництва (зокрема, будівництва доріг, автостоянок, смуг велосипедного руху тощо) | -“- | Мінрегіон | прийнято стандарти |
Створення інфраструктури для оброблення відходів будівельно-ремонтних робіт | ||||
88. | Створення об’єктів з оброблення відходів будівельно-ремонтних робіт в населених пунктах з чисельністю населення понад 100 тис. осіб | 2023-2030 | обласні та Київська міська держадміністрації | створено об’єкти |
89. | Забезпечення функціонування централізованих потужностей для перероблення (рециклінгу) відходів будівельно-ремонтних робіт, обладнаних дробильно-сортувальним устаткуванням з потужністю близько 200-500 тис. тонн на рік | -“- | -“- | забезпечено функціонування централізованих потужностей |
90. | Cтворення регіональних об’єктів, призначених для приймання та зберігання відходів будівельно-ремонтних робіт, з проміжним сортуванням і подрібненням за допомогою мобільних дробильно-сортувальних установок з потужністю 100-200 тис. тонн на рік | -“- | -“- | створено об’єкти |
91. | Забезпечення функціонування мережі мобільних дробильних установок | -“- | -“- | забезпечено функціонування мережі |
6. Відходи виробництва продукції сільського господарства | ||||
Формування державної політики у сфері управління відходами виробництва продукції сільського господарства | ||||
92. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
встановлення вимог щодо зберігання, перевезення і оброблення відходів виробництва продукції сільського господарства (у тому числі відходів рослинного, тваринного походження та хімічних засобів захисту рослин) | 2020 | Мінагрополітики | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення вимог до оброблення, перероблення (рециклінгу), відновлення та видалення побічних продуктів тваринного походження | -“- | -“- | -“- | |
стимулювання впровадження компостування відходів виробництва продукції сільського господарства | -“- | -“- | -“- | |
розроблення вимог до спалювання відходів рослинного походження | -“- | Мінагрополітики | -“- | |
встановлення вимог до якості компосту і сировинних продуктів для компостування (окремо для відходів рослинного та тваринного походження) | 2020 | Мінагрополітики | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення вимог до внесення компосту в ґрунт (окремо для відходів рослинного та тваринного походження) | -“- | -“- | -“- | |
встановлення вимог до складу та якості органічних добрив | -“- | -“- | -“- | |
встановлення вимог до внесення тваринних екскрементів у ґрунт | -“- | -“- | -“- | |
встановлення ветеринарно-санітарних вимог до використання побічних продуктів тваринного походження | -“- | -“- | -“- | |
встановлення вимог до використання і зберігання агрохімікатів з метою приведення їх у відповідність з вимогами законодавства Європейського Союзу | -“- | -“- | -“- | |
створення мережі регіональних потужностей для екологічно безпечного перероблення (рециклінгу) відходів тваринного походження | -“- | Мінприроди | -“- | |
Створення інфраструктури для управління відходами рослинного походження | ||||
93. | Проведення досліджень та надання рекомендацій щодо можливості запровадження комбінованих процесів виробництва тепла та електричної енергії з використанням виключно відходів рослинного походження як сировини | 2020-2030 | Національна академія наук (за згодою) | проведено дослідження |
94. | Впровадження потужностей з анаеробного розкладення відходів рослинного походження | -“- | обласні та Київська міська держадміністрації | впроваджено потужності |
95. | Реалізація регіональних пілотних проектів з будівництва когенераційних електростанцій на рівні областей для оброблення відходів виробництва продукції сільського господарства | 2022-2030 | Держенергоефективності | реалізовано регіональні проекти |
96. | Проведення досліджень щодо доцільності створення мережі регіональних потужностей для виробництва паперу і матеріалів з відходів рослинного походження | 2020 | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено дослідження |
Створення інфраструктури для управління відходами тваринного походження | ||||
97. | Проведення інвентаризації об’єктів із зберігання, оброблення відходів тваринного походження | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено інвентаризацію |
98. | Проведення інвентаризації місць утворення, зберігання, оброблення та видалення тваринних екскрементів | -“- | обласні та Київська міська держадміністрації | -“- |
99. | Проведення досліджень щодо визначення потреби у збільшенні потужності наявних та створенні додаткових об’єктів з оброблення відходів тваринного походження (зокрема, мобільних установок у разі виникнення спалаху інфекційних захворювань) | 2019-2022 | Мінагрополітики | проведено дослідження |
100. | Створення додаткових потужностей з оброблення відходів тваринного походження з урахуванням результатів проведеного дослідження | 2023-2030 | обласні та Київська міська держадміністрації | створено додаткові потужності |
Вдосконалення управління хімічними засобами захисту рослин | ||||
101. | Проведення комплексної інвентаризації місць зберігання непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин | 2019 | обласні та Київська міська держадміністрації | проведено інвентаризацію |
102. | Розроблення та затвердження планів заходів щодо ліквідації накопичень непридатних хімічних засобів захисту рослин, очищення та реабілітації забруднених ними земельних ділянок | 2022 | обласні та Київська міська держадміністрації | розроблено план |
103. | Розроблення плану заходів щодо недопущення завезення та використання контрафактних хімічних засобів захисту рослин | 2020 | Мінприроди | -“- |
7. Відходи упаковки | ||||
Формування державної політики у сфері управління відходами упаковки | ||||
104. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про відходи упаковки | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
105. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
встановлення вимог до маркування та дизайну упаковки; обмежень щодо використання небезпечних речовин в упаковці | у річний строк після прийняття закону про відходи упаковки | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення мінімальних норм перероблення (рециклінгу) відходів упаковки | -“- | Мінприроди | -“- | |
встановлення вимог до роздільного збирання та сортування упаковки з побутових відходів | -“- | Мінрегіон | -“- | |
8. Відходи електричного та електронного обладнання | ||||
Формування державної політики у сфері управління відходами електричного та електронного обладнання | ||||
106. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про відходи електричного та електронного обладнання | у шестимісячний строк після прийняття закону про відходи та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
107. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | у шестимісячний строк після прийняття закону про відходи електричного та електронного обладнання | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
встановлення вимог до збирання, зберігання та оброблення електричного та електронного обладнання | -“- | -“- | -“- | |
108. | Забезпечення розроблення національних стандартів для відходів електричного та електронного обладнання | -“- | Мінприроди | прийняті національні стандарти |
Створення інфраструктури для оброблення відходів електричного та електронного обладнання | ||||
109. | Створення реєстру виробників, організації колективної та індивідуальної розширеної відповідальності виробників та суб’єктів господарювання у сфері поводження з відходами електричного та електронного обладнання, інформаційної системи для звітності та управління даними щодо відходів електричного та електронного обладнання | -“- | Мінприроди | створено реєстри |
110. | Проведення інвентаризації об’єктів із збирання та оброблення відходів електричного та електронного обладнання | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено інвентаризацію |
111. | Проведення дослідження для визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з оброблення відходів електричного та електронного обладнання | 2023 | -“- | проведено дослідження |
112. | Створення інфраструктури для збирання та оброблення для відходів електричного та електронного обладнання | 2024-2030 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | створено інфраструктуру |
9. Відпрацьовані батарейки, батареї і акумулятори | ||||
Формування державної політики у сфері управління відпрацьованими батарейками, батареями і акумуляторами | ||||
113. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про батарейки, батареї і акумулятори | у шестимісячний строк після прийняття | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
114. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
встановлення вимог до маркування та використання небезпечних речовин в батарейках, батареях і акумуляторах | у шестимісячний строк після прийняття закону про батарейки, батареї і акумулятори | Мінприроди | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення вимог до збирання, зберігання та оброблення батарейок, батарей і акумуляторів | -“- | -“- | -“- | |
встановлення цільових показників ефективності збирання та перероблення (рециклінгу) батарейок, батарей і акумуляторів | -“- | -“- | -“- | |
115. | Забезпечення розроблення стандартів для батарейок, батарей і акумуляторів | -“- | Мінприроди | прийнято національні стандарти |
Створення інфраструктури для оброблення відпрацьованих батарейок, батарей і акумуляторів | ||||
116. | Створення реєстру виробників, організації колективної та індивідуальної розширеної відповідальності виробників та суб’єктів господарювання у сфері поводження з відходами батарейок, батарей і акумуляторів, інформаційної системи для звітності та управління даними щодо батарейок, батарей і акумуляторів | -“- | Мінприроди | створено реєстри |
117. | Проведення інвентаризації об’єктів із збирання та оброблення відпрацьованих батарейок, батарей і акумуляторів | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено інвентаризацію |
118. | Проведення дослідження для визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з оброблення відпрацьованих батарейок, батарей і акумуляторів | 2023 | -“- | проведено дослідження |
119. | Створення інфраструктури для збирання та оброблення відпрацьованих батарейок, батарей і акумуляторів | 2024-2030 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | створено інфраструктуру |
10. Медичні відходи | ||||
Формування державної політики та створення інфраструктури у сфері управління медичними відходами | ||||
120. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту акта про встановлення вимог до зберігання, збирання, перевезення та оброблення медичних відходів | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами | МОЗ | прийнято акт Кабінету Міністрів України |
121. | Проведення інвентаризації об’єктів оброблення медичних відходів | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено інвентаризацію |
122. | Проведення дослідження щодо визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з оброблення медичних відходів | 2023 | МОЗ | проведено дослідження |
123. | Створення інфраструктури для збирання та оброблення медичних відходів | 2024-2030 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | створено інфраструктуру |
11. Зняті з експлуатації транспортні засоби | ||||
Формування державної політики у сфері управління знятими з експлуатації транспортними засобами | ||||
124. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про зняті з експлуатації транспортні засоби | у шестимісячний строк після прийняття закону про управління відходами та утворення центрального органу виконавчої влади з питань управління відходами | Мінприроди | подано до Верховної Ради України законопроект |
125. | Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів про: | |||
обмеження використання небезпечних речовин у виробництві транспортних засобів | -“- | -“- | прийнято акт Кабінету Міністрів України | |
встановлення вимог до приймання, розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів | -“- | -“- | -“- | |
встановлення порядку оброблення відходів, що утворилися після розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів | -“- | -“- | -“- | |
Створення інфраструктури для збирання, зберігання, розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів, повторного використання та відновлення відходів, що утворилися після розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів | ||||
126. | Проведення інвентаризації знятих з експлуатації транспортних засобів, об’єктів їх приймання та розбирання | у дворічний строк після затвердження положення про порядок проведення інвентаризації об’єктів з оброблення відходів | органи місцевого самоврядування (за згодою) | проведено інвентаризацію |
127. | Проведення дослідження щодо визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з приймання та розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів | 2023 | Мінінфраструктури | проведено дослідження |
128. | Створення інфраструктури для збирання, зберігання, розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів, повторного використання та відновлення відходів, що утворилися після розбирання знятих з експлуатації транспортних засобів | 2024-2030 | органи місцевого самоврядування (за згодою) | створено інфраструктуру |