Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1154 від 25.11.2020
№ 854 від 28.07.2021
№ 953 від 13.09.2021
№ 1314 від 13.12.2021
№ 198 від 05.03.2022
№ 325 від 20.03.2022
№ 1225 від 01.11.2022
№ 221 від 14.03.2023
№ 267 від 24.03.2023
№ 583 від 09.06.2023
№ 641 від 24.06.2023}
Відповідно до частини сьомої статті 9 Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок укладення, зміни та припинення договору про реімбурсацію;
типову форму договору про реімбурсацію.
2. Установити, що для отримання відшкодування вартості лікарських засобів з 1 квітня 2019 р. суб’єкти господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, незалежно від форми власності та підпорядкування повинні подати заяви про укладення договорів про реімбурсацію Національній службі здоров’я не пізніше 25 березня 2019 року. Відшкодування вартості лікарських засобів за договорами про реімбурсацію, укладеними на підставі заяв, поданих суб’єктами господарювання після 25 березня 2019 р., буде здійснюватися починаючи з дати набрання чинності такими договорами в установленому законодавством порядку.
21. Для реімбурсації з 1 жовтня до 31 грудня 2021 р. препаратів інсуліну та/або лікарських засобів для лікування в амбулаторних умовах нецукрового діабету та/або лікування розладів психіки та поведінки, епілепсії за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення суб’єкти господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі - суб’єкти господарювання), укладають з Національною службою здоров’я окремі договори про реімбурсацію, для чого подають не пізніше 25 вересня 2021 р. заяви про укладення відповідних договорів про реімбурсацію зазначеній Службі. Реімбурсація препаратів інсуліну та/або лікарських засобів для лікування в амбулаторних умовах нецукрового діабету та/або лікування розладів психіки та поведінки за договорами про реімбурсацію, укладеними на підставі заяв, поданих суб’єктами господарювання після 25 вересня 2021 р., здійснюється починаючи з дати набрання чинності такими договорами в установленому законодавством порядку.
{Постанову доповнено пунктом 21 згідно з Постановою КМ № 854 від 28.07.2021}
22. З 1 січня 2022 р. суб’єкти господарювання укладають з Національною службою здоров’я один договір про реімбурсацію, яким визначається група/групи станів (нозологій), для лікування яких відповідно до програми державних гарантій медичного обслуговування населення Національною службою здоров’я відшкодовується вартість лікарських засобів за таким договором, про що суб’єкти господарювання зазначають у заяві про укладення договору про реімбурсацію, яку подають не пізніше 25 грудня 2021 р. зазначеній Службі. Реімбурсація лікарських засобів за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за договорами про реімбурсацію, укладеними на підставі заяв, поданих суб’єктами господарювання після 25 грудня 2021 р., здійснюється починаючи з дати набрання чинності такими договорами в установленому законодавством порядку.
{Постанову доповнено пунктом 22 згідно з Постановою КМ № 854 від 28.07.2021}
23. Установити, що на період воєнного стану для аптечних закладів та/або їх структурних підрозділів, які розташовані на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій:
{Абзац перший пункту 23 в редакції Постанов КМ № 267 від 24.03.2023, № 583 від 09.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
у разі відсутності технічної можливості вносити інформацію до електронної системи охорони здоров’я положення договорів про реімбурсацію щодо внесення інформації до електронної системи охорони здоров’я не застосовуються;
відшкодування вартості лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, здійснюється, зокрема, на підставі зведених звітів про лікарські засоби, відпущені за паперовими рецептами (далі - звіт за паперовими рецептами), в порядку, визначеному типовою формою договору про реімбурсацію, затвердженою цією постановою, враховуючи особливості, визначені пунктом 24 цієї постанови.
{Абзац третій пункту 23 в редакції Постанови КМ № 583 від 09.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
Аптечні заклади, які отримали відшкодування вартості відпущених лікарських засобів на підставі внесеної інформації до електронної системи охорони здоров’я без формування звітів про відпущені лікарські засоби та їх вартість, подають звіти про відпущені лікарські засоби та їх вартість щодо зазначених лікарських засобів до 15 листопада 2022 року. У разі неподання звіту у строки, передбачені цим абзацом, вартість лікарських засобів, яка відшкодована на підставі даних електронної системи охорони здоров’я, підлягає поверненню Національній службі здоров’я, зокрема шляхом зменшення суми оплати у наступних звітних періодах. За результатами аналізу звітів, у разі наявності підстав, що призводять до збільшення або зменшення суми оплати за попередні звітні періоди, сума оплати у поточному або наступних звітних періодах коригується відповідно до документів (інформації), на підставі яких здійснюється відшкодування вартості відпущених лікарських засобів.
{Постанову доповнено пунктом 23 згідно з Постановою КМ № 198 від 05.03.2022 - застосовується з 24 лютого 2022 року; в редакції Постанов КМ № 325 від 20.03.2022 - застосовується з 24 лютого 2022 року, № 1225 від 01.11.2022}
24. Установити, що на період воєнного стану аптечні заклади, зазначені у пункті 23 цієї постанови, зобов’язані подати Національній службі здоров’я звіт за паперовими рецептами протягом 10 календарних днів наступного звітного періоду, дотримуючись звітних періодів, передбачених підпунктом 4 пункту 11 типової форми договору про реімбурсацію, затвердженої цією постановою.
У грудні аптечний заклад зобов’язаний подати Національній службі здоров’я звіт за паперовими рецептами:
до 10 грудня включно - про лікарські засоби, відпущені у попередній звітний період;
до 25 грудня включно - про лікарські засоби, відпущені у період з 1 по 19 грудня.
Відшкодування вартості лікарських засобів на підставі звітів за паперовими рецептами, поданими після закінчення встановленого цим пунктом строку, не здійснюється.
У звіті за паперовими рецептами зазначається, зокрема, така інформація:
дата погашення паперового рецепта;
структурний підрозділ суб’єкта господарювання, який здійснив відпуск;
повна адреса (включаючи назву області, району, територіальної громади тощо) структурного підрозділу суб’єкта господарювання, який здійснив відпуск;
торговельна назва лікарського засобу відповідно до переліку лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженого Міністерством охорони здоров’я.
{Постанову доповнено пунктом 24 згідно з Постановою КМ № 583 від 09.06.2023 - застосовується з 1 липня 2023 року}
3. Міністерству охорони здоров’я привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.
ПОРЯДОК
укладення, зміни та припинення договору про реімбурсацію
1. Цей Порядок визначає механізм укладення, зміни та припинення договору про реімбурсацію з НСЗУ (далі - договір) відповідно до Закону України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”.
2. Дія цього Порядку поширюється на укладення, зміну та припинення договору між НСЗУ та суб’єктами господарювання, які провадять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, незалежно від форми власності та підпорядкування (далі - суб’єкти господарювання).
3. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Основах законодавства України про охорону здоров’я, Законах України “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронні довірчі послуги”, інших законодавчих актах України.
4. Документообіг, пов’язаний з укладенням, зміною та припиненням договору, здійснюється через електронну систему охорони здоров’я (далі - система) з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
5. НСЗУ розміщує на своєму офіційному веб-сайті оголошення про укладення договору (далі - оголошення), в якому, зокрема, зазначається:
1) зміст інформації, що повинна бути наведена в заяві про укладення договору (далі - заява);
3) групи станів (нозологій), для лікування яких НСЗУ відшкодовує вартість лікарських засобів, зокрема:
серцево-судинні захворювання включно з первинною та вторинною профілактикою інфарктів та інсультів, цукровий діабет II типу та бронхіальна астма (група А);
лікарські засоби для лікування в амбулаторних умовах цукрового діабету (група В);
лікарські засоби для лікування в амбулаторних умовах нецукрового діабету (група С);
лікарські засоби для лікування в амбулаторних умовах розладів психіки та поведінки, епілепсії (група D).
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 854 від 28.07.2021}
6. Суб’єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ, повинен:
1) зареєструватися в системі та забезпечити реєстрацію в ній його уповноважених осіб, які будуть залучені до виконання договору, відповідно до вимог законодавства та забезпечити отримання ними кваліфікованого електронного підпису відповідно до Закону України “Про електронні довірчі послуги”;
2) мати в наявності комп’ютерне обладнання, програмне забезпечення, необхідні для роботи через систему, з підключенням до Інтернету в кожній аптеці та аптечному пункті, у яких здійснюється відпуск лікарських засобів за договором.
7. Перед поданням заяви суб’єкт господарювання зобов’язаний перевірити повноту та достовірність інформації про такого суб’єкта господарювання, яка міститься в системі. У разі виявлення неповної або недостовірної інформації суб’єкт господарювання повинен усунути усі невідповідності та внести інформацію в систему.
8. Суб’єкт господарювання, який відповідає вимогам, встановленим пунктом 6 цього Порядку, формує в системі заяву відповідно до визначених в оголошенні умов, в якій, зокрема, зазначає:
1) групу/групи станів (нозологій), для лікування яких НСЗУ відшкодовує вартість лікарських засобів за договором;
2) банківські реквізити, на які здійснюється оплата за договором;
3) інформацію про особу, уповноважену на підписання договору.
Для укладення договору про реімбурсацію суб’єкт господарювання повинен обрати для відпуску лікарських засобів не менше однієї групи станів (нозологій).
На заяву накладається електронний підпис керівника або уповноваженої особи суб’єкта господарювання, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
{Пункт 8 в редакції Постанови КМ № 854 від 28.07.2021}
9. Уповноважена особа НСЗУ протягом 20 календарних днів з дати подання заяви формує проект договору, накладає кваліфікований електронний підпис та електронну печатку і надсилає через систему суб’єкту господарювання.
{Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1314 від 13.12.2021}
Перебіг строку, встановленого у абзаці першому цього пункту, починається з наступного дня з дати подання заяви аптечним закладом за умови встановлення у кошторисі відповідного бюджетного призначення на відповідний період для укладення таких договорів.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1154 від 25.11.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1314 від 13.12.2021}
10. Протягом п’яти календарних днів з дати надсилання проекту договору керівник або уповноважена особа суб’єкта господарювання накладає кваліфікований електронний підпис на договір. Накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноважена особа суб’єкта господарювання гарантує, що суб’єкт господарювання відповідає вимогам, передбаченим законодавством для укладення договору.
11. Договір є укладеним та набирає чинності з дати його підписання уповноваженими особами сторін, якщо інше не встановлено договором.
111. Аптечний заклад після підписання договору відмічає аптеки та аптечні пункти, в яких буде здійснюватися відпуск лікарських засобів за договором відповідно до групи/груп станів (нозологій) у системі.
{Порядок доповнено пунктом 111 згідно з Постановою КМ № 1314 від 13.12.2021}
12. Інформація про укладені договори включається до інформаційної системи НСЗУ у центральній базі даних системи відповідно до законодавства.
{Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 641 від 24.06.2023}
Внесення змін та припинення дії договору
13. Сторони договору мають право надіслати один одному через систему заяви з пропозицією щодо зміни або припинення укладеного між ними договору в порядку та на умовах, передбачених договором. Укладення договору про внесення змін чи припинення договору здійснюється відповідно до пунктів 7-12 цього Порядку.
НСЗУ може розміщувати на своєму офіційному веб-сайті оголошення щодо зміни договору, в якому зазначається, зокрема, зміст інформації, що вказується суб’єктом господарювання в заяві, з пропозиціями щодо зміни договору, строків подання таких заяв. У разі розміщення НСЗУ оголошень, зазначених в цьому абзаці, суб’єкти господарювання формують та подають до НСЗУ відповідні заяви з дотриманням визначених у таких оголошеннях вимог.
{Пункт 13 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 854 від 28.07.2021}
14. У разі виникнення спорів, пов’язаних з укладенням, зміною чи припиненням договору, сторони розв’язують спір шляхом ведення переговорів або в судовому порядку.
ТИПОВА ФОРМА
договору про реімбурсацію
{Типова форма із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 854 від 28.07.2021, № 953 від 13.09.2021, № 221 від 14.03.2023}