Про затвердження Порядку автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках, відкритих надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків
{Заголовок в редакції Наказів Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021, № 3717/5 від 02.09.2022}
{Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції
№ 1061/5 від 23.03.2021
№ 3202/5 від 10.09.2021
№ 4464/5 від 13.12.2021
№ 2997/5 від 19.07.2022
№ 3717/5 від 02.09.2022}
Відповідно до статей 8, 18, 28, 56, 59 Закону України «Про виконавче провадження» НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках, відкритих надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, що додається.
{Пункт 1 в редакції Наказів Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021, № 3717/5 від 02.09.2022}
2. Державному підприємству «Національні інформаційні системи» у тримісячний строк з дня набрання чинності цим наказом:
розробити регламент інформаційної взаємодії в електронному вигляді згідно з цим наказом та оприлюднити його на своєму веб-сайті;
вжити заходів для забезпечення готовності автоматизованої системи виконавчого провадження до інформаційної взаємодії в електронному вигляді згідно з цим наказом, про що повідомити Національний банк України.
3. До запровадження інформаційної взаємодії в електронному вигляді згідно з цим наказом обмін документами між державними, приватними виконавцями та банками здійснюється у паперовому вигляді засобами поштового зв’язку.
4. Департаменту з питань правосуддя та національної безпеки Міністерства юстиції України (Олійник О.М.):
подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади»;
довести цей наказ після його офіційного опублікування до відома Національного банку України.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань виконавчої служби Глущенко С.В.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОРЯДОК
автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках, відкритих надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків
{Заголовок в редакції Наказів Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021, № 3717/5 від 02.09.2022}
1. Цей Порядок розроблено відповідно до Законів України «Про виконавче провадження», «Про банки і банківську діяльність» та інших законодавчих актів України.
2. Цей Порядок визначає процедуру автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках, відкритих надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків (далі - надавачі платіжних послуг), за виконавчими провадженнями, у тому числі про стягнення аліментів, за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження (далі - АСВП) шляхом інформаційної взаємодії державних або приватних виконавців (далі - виконавці) та надавачів платіжних послуг.
До надавачів платіжних послуг належать банки та небанківські надавачі платіжних послуг, які відповідно до законодавства України мають право відкривати рахунки користувачам.
Автоматизований арешт коштів боржників на рахунках, відкритих надавачами платіжних послуг, передбачає отримання інформації про рахунки боржників та накладення/зняття виконавцем арешту на/з кошти(ів) шляхом винесення постанов про арешт коштів та про зняття арешту з коштів боржника у формі електронного документа та прийняття їх до виконання надавачами платіжних послуг.
{Пункт 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
3. Суб’єктами інформаційної взаємодії за цим Порядком (далі - суб’єкти інформаційної взаємодії) є:
державне підприємство «Національні інформаційні системи», яке є адміністратором автоматизованої системи виконавчого провадження (далі - адміністратор АСВП), визначеним Положенням про автоматизовану систему виконавчого провадження, затвердженим наказом Міністерства юстиції від 05 серпня 2016 року № 2432/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 12 серпня 2016 року за № 1126/29256;
небанківські надавачі платіжних послуг.
{Пункт 3 розділу I в редакції Наказу Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
4. Інформаційна взаємодія згідно з цим Порядком здійснюється за допомогою прикладного програмного інтерфейсу на центральному рівні в електронному вигляді інформаційно-комунікаційними засобами із застосуванням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах».
Регламент інформаційної взаємодії в електронному вигляді згідно з цим Порядком розробляється адміністратором АСВП.
Для запровадження інформаційної взаємодії згідно з цим Порядком адміністратор АСВП забезпечує реалізацію інтерфейсів програмування додатків (API), що є системою команд, за допомогою яких здійснюється стандартний обмін даними між суб’єктами інформаційної взаємодії.
За наявності технічних підстав, що унеможливлюють інформаційну взаємодію в електронному вигляді згідно з цим Порядком, інформація може передаватися в паперовому вигляді в порядку, передбаченому статтею 28 Закону України «Про виконавче провадження», з подальшим обов’язковим обміном такою інформацією в електронному вигляді в день усунення причин, що перешкоджали інформаційному обміну в електронному вигляді. У такому разі інформація надається або надсилається разом із супровідним листом, в якому зазначається причина неможливості подання інформації в електронному вигляді інформаційно-комунікаційними засобами.
{Пункт 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 2997/5 від 19.07.2022}
5. Для захисту інформації, яка передається та приймається в порядку інформаційної взаємодії, впроваджуються організаційно-технічні заходи, що забезпечують захист інформації з обмеженим доступом відповідно до Законів України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», «Про Національний банк України».
Організація захисту інформації надавачами платіжних послуг здійснюється відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України.
{Абзац другий пункту 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
{Пункт 5 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 2997/5 від 19.07.2022}
6. Для підтвердження достовірності та цілісності даних в електронних повідомленнях використовується кваліфікована електронна печатка.
7. Інформація використовується виконавцем виключно з метою примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження», і не може бути передана третій стороні, якщо інше не передбачено законом.
II. Порядок прийняття до виконання надавачами платіжних послуг запитів органів державної виконавчої служби / приватних виконавців на отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків боржника
{Назва розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
1. Виконавець за допомогою АСВП створює запит на отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків боржника (далі - запит), який має відповідати вимогам, установленим Правилами зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 14 липня 2006 року № 267, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2006 року за № 935/12809 та/або Правилами зберігання, захисту, використання та розкриття таємниці надавача платіжних послуг, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 14 липня 2022 року № 147.
{Абзац перший пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
Приватний виконавець після створення запиту накладає на нього кваліфікований електронний підпис із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (далі - кваліфікований електронний підпис).
Державний виконавець після створення запиту накладає на нього кваліфікований електронний підпис та за допомогою АСВП передає його для подальшого підписання керівнику відповідного органу державної виконавчої служби.
Керівник відповідного органу державної виконавчої служби після перевірки запиту підписує його шляхом накладення на нього кваліфікованого електронного підпису. У разі негативного результату перевірки керівник органу державної виконавчої служби повертає запит державному виконавцю на доопрацювання.
Запити стають доступними для завантаження надавачами платіжних послуг у день їх підписання уповноваженими особами.
{Абзац п'ятий пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
2. Інформаційні системи надавачів платіжних послуг (далі - ІСНПП) за допомогою прикладного програмного інтерфейсу один раз на годину протягом робочого часу запитують інформацію щодо наявності запитів для їх виконання.
{Пункт 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
3. Після отримання запиту ІСНПП негайно:
формує повідомлення про прийняття запиту до виконання надавачем платіжних послуг і відправляє його до АСВП;
інформує відповідальну особу надавача платіжних послуг про необхідність виконання відповідних процедур згідно з внутрішніми правилами надавача платіжних послуг.
{Пункт 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
4. Не пізніше ніж за годину робочого часу після отримання запиту в ІСНПП формується повідомлення, у якому зазначається інформація про наявність рахунків у боржника, а в разі їх наявності - номери рахунків і залишок коштів на них. Зазначене повідомлення негайно відправляється до АСВП.
У разі відмови в наданні інформації про наявність та стан рахунків боржника в ІСНПП формується повідомлення з обґрунтуванням причини такої відмови, яке відправляється до АСВП.
{Пункт 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
{Порядок доповнено новим розділом II згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 4464/5 від 13.12.2021}
III. Порядок прийняття до виконання надавачами платіжних послуг постанов виконавця про арешт коштів у формі електронного документа
{У назві та тексті розділу III слово «банк» у всіх відмінках замінено словами «надавач платіжних послуг» у відповідних відмінках; абревіатуру «ІСБ» замінено абревіатурою «ІСНПП» згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
1. Виконавець за допомогою АСВП виносить постанову про арешт коштів та накладає на неї кваліфікований електронний підпис.
{Абзац перший пункту 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021}
У разі скасування постанови про зняття арешту з коштів виконавець повторно надсилає постанову про арешт коштів у порядку, передбаченому абзацом першим цього пункту.
Постанови про арешт коштів стають доступними для завантаження надавачами платіжних послуг у день їх формування в АСВП та накладення на них кваліфікованого електронного підпису виконавця.
2. ІСНПП за допомогою прикладного програмного інтерфейсу один раз на годину протягом робочого часу запитують інформацію щодо наявності постанови виконавця про арешт коштів для її виконання.
{Пункт 2 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 1061/5 від 23.03.2021, № 4464/5 від 13.12.2021}
3. Після отримання постанови про арешт коштів ІСНПП негайно:
формує повідомлення про прийняття постанови про арешт коштів до виконання надавачем платіжних послуг і відправляє його до АСВП;
інформує відповідальну особу надавача платіжних послуг про необхідність виконання відповідних процедур згідно з внутрішніми правилами надавача платіжних послуг.
4. Відповідальна особа надавача платіжних послуг виконує постанови про арешт коштів у порядку їх надходження.
Про результат виконання постанови про арешт коштів та наявність/відсутність коштів на рахунку боржника для її виконання в ІСНПП формується повідомлення, яке відправляється до АСВП.
У разі відмови в арешті коштів в ІСНПП формується повідомлення, де обґрунтовуються причини такої відмови, яке відправляється до АСВП.
IV. Порядок прийняття до виконання надавачами платіжних послуг постанов виконавця про зняття арешту з коштів у формі електронного документа
{У назві та тексті розділу IV слово «банк» у всіх відмінках замінено словами «надавач платіжних послуг» у відповідних відмінках; абревіатуру «ІСБ» замінено абревіатурою «ІСНПП» згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3717/5 від 02.09.2022}
1. Виконавець за допомогою АСВП виносить постанову про зняття арешту з коштів, постанову про скасування постанови про арешт коштів, постанову про закінчення виконавчого провадження, постанову про повернення виконавчого документа стягувачу на підставі пункту 1 частини першої статті 37 Закону України «Про виконавче провадження», постанову про скасування заходів примусового виконання на підставі частини четвертої статті 40 Закону України «Про виконавче провадження» (далі - постанови), на які накладається кваліфікований електронний підпис виконавця.
{Абзац перший пункту 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 3202/5 від 10.09.2021}
У разі виявлення порушення порядку накладення арешту, встановленого Законом України «Про виконавче провадження», постанову про зняття арешту з коштів виносить начальник відповідного відділу державної виконавчої служби, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, на яку накладається кваліфікований електронний підпис начальника відділу.
Постанови стають доступними для завантаження надавачами платіжних послуг у день їх формування в АСВП та накладення на них кваліфікованого електронного підпису виконавця.
2. ІСНПП за допомогою прикладного програмного інтерфейсу один раз на годину протягом робочого часу запитують інформацію щодо наявності постанов для їх виконання.
{Пункт 2 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 4464/5 від 13.12.2021}
3. ІСНПП негайно після отримання постанов:
формує повідомлення про прийняття постанов до виконання надавачем платіжних послуг і відправляє його до АСВП;
інформує відповідальну особу надавача платіжних послуг про необхідність виконання відповідних процедур згідно з внутрішніми правилами надавача платіжних послуг.
Про результати виконання постанов в ІСНПП формується повідомлення, що відправляється до АСВП.
У разі відмови у знятті арешту з коштів в ІСНПП формується повідомлення, де обґрунтовуються причини такої відмови, яке відправляється до АСВП.