Про затвердження Порядку надання соціальних послуг особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1113 від 28.10.2021
№ 294 від 16.03.2022
№ 560 від 07.05.2022
№ 1124 від 27.10.2023}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок надання соціальних послуг особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади, що додається.
2. Рекомендувати органам місцевого самоврядування керуватися затвердженим цією постановою Порядком.
3. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади у місячний строк привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
надання соціальних послуг особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади
{У тексті Порядку слова “правової допомоги” замінено словами “правничої допомоги” згідно з Постановою КМ № 1124 від 27.10.2023}
1. Цим Порядком визначається механізм надання соціальних послуг, зокрема з догляду, особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади та потребують соціальних послуг (далі - особа з інвалідністю, особа похилого віку).
2. Особи з інвалідністю, особи похилого віку відповідно до індивідуальних потреб можуть отримувати соціальні послуги, перелік яких визначається класифікатором соціальних послуг, який затверджується Мінсоцполітики, зокрема соціальні послуги догляду вдома, догляду стаціонарного, денного догляду, паліативного догляду, підтриманого проживання.
3. Соціальні послуги особам з інвалідністю, особам похилого віку можуть надаватися безоплатно, з установленням диференційованої плати або за рахунок особи з інвалідністю, особи похилого віку чи третіх осіб.
Соціальні послуги в обсягах, визначених державними стандартами соціальних послуг, затвердженими наказами Мінсоцполітики (далі - державні стандарти), надаються безоплатно особам, визначеним пунктом 1 частини другої статті 28 Закону України “Про соціальні послуги”.
Особам з інвалідністю (крім осіб з інвалідністю I групи), особам похилого віку, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує два прожиткових мінімуми, але не перевищує чотирьох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб, соціальні послуги надаються з установленням диференційованої плати відповідно до законодавства.
Особам з інвалідністю (крім осіб з інвалідністю I групи), особам похилого віку, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує чотири прожиткових мінімуми, соціальні послуги надаються за рахунок особи з інвалідністю, особи похилого віку чи третіх осіб.
Соціальні послуги понад обсяги, визначені державними стандартами, надаються за умови їх оплати.
Тарифи на соціальні послуги обчислюються надавачем соціальних послуг відповідно до Порядку регулювання тарифів на соціальні послуги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 428 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 46, ст. 1470).
4. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві держадміністрації та органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення про надання за рахунок бюджетних коштів інших соціальних послуг та/або соціальних послуг іншим особам з інвалідністю, особам похилого віку, ніж зазначені в пункті 1 частини другої статті 28 Закону України “Про соціальні послуги”. Для цього Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцева держадміністрація та орган місцевого самоврядування приймає рішення (видає розпорядження) про перелік послуг, що надаються за рахунок бюджетних коштів, та/або про звільнення окремих категорій осіб від плати за надання соціальних послуг.
5. Для отримання соціальних послуг особа з інвалідністю, особа похилого віку, її законний представник подають заяву про надання соціальних послуг (далі - заява), уповноважена особа органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, опікуна яким не призначено або які втратили з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях) - повідомлення про надання соціальних послуг (далі - повідомлення) разом із документами, зазначеними в пункті 8 цього Порядку, до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - уповноважений орган) за місцем проживання/перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку або до центру надання адміністративних послуг у разі надання соціальних послуг надавачами соціальних послуг державного та комунального сектору, а також недержавного сектору із залученням бюджетних коштів.
{Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
У разі наявності в недієздатної особи двох або більше опікунів заяву подає один із опікунів.
Опікун, який подав заяву, протягом трьох днів рекомендованим листом повідомляє іншому (іншим) опікуну (опікунам) про її зміст.
Для отримання у надавачів соціальних послуг недержавного сектору соціальних послуг (крім тих, що надаються за рахунок бюджетних коштів) особа з інвалідністю, особа похилого віку, її законний представник, уповноважена особа органу опіки та піклування звертаються безпосередньо до такого надавача соціальних послуг.
51. Соціальні послуги можуть надаватися екстрено (кризово):
у разі існування загрози життю чи здоров’ю особи;
під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях.
Надання соціальних послуг екстрено (кризово) здійснюється без урахування положень пунктів 8-11 цього Порядку.
У разі отримання уповноваженим органом або надавачем соціальних послуг звернення (письмового або усного) особи з інвалідністю, особи похилого віку про надання соціальних послуг екстрено (кризово) або отримання повідомлення від установ/закладів надання соціальних послуг, соціальних менеджерів, фахівців із соціальної роботи, соціальних працівників або інших уповноважених посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад; закладів охорони здоров’я; установ з надання безоплатної первинної правничої допомоги, центрів з надання безоплатної вторинної правничої допомоги, а також підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, громадських об’єднань, благодійних, релігійних організацій, фізичних осіб - підприємців та фізичних осіб, про необхідність надання таких послуг проводиться оцінка ситуації, в якій перебуває особа з інвалідністю, особа похилого віку. За результатами оцінки складається акт про надання повнолітній особі соціальних послуг екстрено (кризово) за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - акт). Якщо оцінка проводилася надавачем соціальних послуг, до якого особа з інвалідністю, особа похилого віку звернулася безпосередньо, такий надавач протягом одного дня після проведення оцінки інформує про її результати уповноважений орган.
За результатами оцінки та відповідно до потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку екстрено (кризово) можуть надаватися такі соціальні послуги:
надання притулку, зокрема нічного;
Під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану також може забезпечуватися надання екстрено (кризово) таких соціальних послуг:
підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, бездомних осіб;
соціальний супровід сімей/осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах;
денний догляд, денний догляд дітей з інвалідністю;
соціально-психологічна реабілітація;
Рішення про надання послуг екстрено (кризово) приймається уповноваженим органом/надавачем соціальних послуг невідкладно та протягом однієї доби забезпечується їх надання.
Підтвердженням надання соціальних послуг екстрено (кризово) є акт, що містить відомості, зокрема, про отримувача та надавача таких послуг, надані соціальні послуги, строки, дати їх надання.
Акт формується протягом місяця з початку надання соціальних послуг. За результатами роботи в акті зазначається про необхідність продовження надання соціальних послуг, про що повідомляється уповноваженому органу з надісланням примірника акта.
У разі необхідності продовження надання соціальних послуг, що надавалися екстрено (кризово), надавач соціальних послуг здійснює оцінювання індивідуальних потреб, складає індивідуальний план надання соціальних послуг та укладає договір про їх надання. Рішення про надання соціальних послуг без визначення середньомісячного сукупного доходу особи з інвалідністю, особи похилого віку приймається до припинення/скасування надзвичайного або воєнного стану та протягом місяця після його припинення/скасування.
У разі виявлення потреби в інших соціальних послугах надавач допомагає отримувачу або його законному представнику (якщо опікуна недієздатній особі не призначено або втрачено з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях - уповноваженому представнику органу опіки та піклування) подати до уповноваженого органу заяву або повідомлення про надання соціальних послуг.
{Порядок доповнено пунктом 51 згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
6. Суб’єктами виявлення осіб з інвалідністю, осіб похилого віку є центри соціальних служб, центри надання соціальних послуг, територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), інші установи/заклади надання соціальних послуг, зокрема спеціалізовані служби підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі; соціальні менеджери, фахівці із соціальної роботи, соціальні працівники або інші уповноважені посадові особи виконавчих органів; заклади охорони здоров’я; установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, центри з надання безоплатної вторинної правничої допомоги, а також підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності, волонтери (далі - суб’єкт).
{Абзац перший пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
Виявлення осіб з інвалідністю, осіб похилого віку проводиться суб’єктами у процесі виконання ними службових/посадових обов’язків (вжиття заходів реагування на отримані особисті заяви/звернення, телефонні, письмові, електронні, усні повідомлення про осіб з інвалідністю, осіб похилого віку, матеріали в засобах масової інформації).
Суб’єкт у разі виявлення особи з інвалідністю, особи похилого віку інформує про це уповноважений орган за місцем її проживання/перебування шляхом надсилання не пізніше ніж наступного робочого дня заяви, звернення про надання соціальних послуг у письмовій або електронній формі, повідомлення засобами телекомунікаційного, зокрема електронного та телефонного, зв’язку. Не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання інформації про виявлення особи з інвалідністю, особи похилого віку уповноважений орган повідомляє її соціальному менеджеру/фахівцю із соціальної роботи, у разі перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку у надавача соціальних послуг - його соціальному працівнику для проведення ним оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах.
Підставою для розгляду питання про надання соціальних послуг є повідомлення суб’єкта та/або акт оцінки потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку, заява, звернення, повідомлення інших осіб в інтересах осіб з інвалідністю, осіб похилого віку.
7. Оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку у соціальних послугах проводиться соціальним менеджером/фахівцем із соціальної роботи, у разі перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку у надавача соціальних послуг - його соціальним працівником протягом п’яти робочих днів з дати отримання заяви, звернення, повідомлення в порядку, встановленому Мінсоцполітики, із залученням у разі потреби фахівців мобільної мультидисциплінарної команди з охорони психічного здоров’я.
За результатами оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи (у разі перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку у надавача соціальних послуг - його соціальний працівник) складає акт оцінки потреб сім’ї/особи та подає уповноваженому органу для прийняття рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг.
Якщо за результатами оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах підтверджується перебування такої особи під впливом чинників, що можуть зумовити потрапляння її у складні життєві обставини, які впливають на подання заяви та документів для отримання соціальних послуг, соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи (у разі перебування особи/сім’ї у надавача соціальних послуг - його соціальний працівник) надає такій особі з інвалідністю, особі похилого віку допомогу в оформленні заяви та документів, зазначених у пункті 8 цього Порядку, а також передає ці документи уповноваженому органу разом з актом оцінки потреб сім’ї/особи.
Форма акта оцінки потреб сім’ї/особи затверджується Мінсоцполітики.
8. Для надання соціальних послуг подається у письмовій або електронній формі заява особи з інвалідністю, особи похилого віку (для дієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена), законного представника (для недієздатних осіб, яким призначено опікунів) або повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника).
Під час подання заяви, повідомлення за формою, затвердженою Мінсоцполітики, пред’являються:
громадянином України - паспорт громадянина України/паспорт громадянина України для виїзду за кордон/тимчасове посвідчення громадянина України/е-паспорт громадянина України/е-паспорт громадянина України для виїзду за кордон/е-документ/посвідчення про взяття на облік бездомної особи за формою, затвердженою Мінсоцполітики; для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;
{Абзац третій пункту 8 в редакції Постанови КМ № 560 від 07.05.2022}
документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України.
До заяви, повідомлення додаються такі документи/копії (якщо викладених у них відомостей немає в державних електронних інформаційних ресурсах):
{Абзац шостий пункту 8 виключено на підставі Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або пенсійне посвідчення, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, видана структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчим органом міської ради, або посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю” (за наявності інвалідності), з пред’явленням оригіналу;
{Абзац сьомий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, яка потребує надання соціальних послуг (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників) особі, яка потребує надання соціальних послуг (за наявності опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників);
рішення органу опіки та піклування про надання соціальних послуг (якщо подається повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника);
копія документа, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування (якщо подається повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника), з пред’явленням оригіналу;
копія паспорта громадянина України опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників) особи, яка потребує надання соціальних послуг (за наявності опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників);
акт оцінки потреб сім’ї/особи (за наявності), складений соціальним менеджером/фахівцем із соціальної роботи (у разі перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку в надавача соціальних послуг - його соціальним працівником) відповідно до пункту 7 цього Порядку;
декларація про доходи та майновий стан особи (крім осіб, яким соціальні послуги надаються незалежно від доходу) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, яка заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї;
{Абзац чотирнадцятий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, отримана відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 “Про облік внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312).
{Абзац п'ятнадцятий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
Зазначені копії документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяву.
Заява, повідомлення та документи, прийняті центром надання адміністративних послуг, протягом одного робочого дня з дати їх надходження передаються уповноваженому органу для підготовки відповідних запитів, клопотань (у разі потреби) та прийняття рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг.
Заява, повідомлення в електронній формі можуть подаватися через “Портал Дія”, у тому числі з використанням мобільного додатка.
{Абзац вісімнадцятий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
На заяву, повідомлення та документи, що подаються в електронній формі, накладається кваліфікований електронний підпис (або удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа) особи з інвалідністю, особи похилого віку, її законного представника, уповноваженої особи органу опіки та піклування, які звертаються за наданням соціальних послуг.
Якщо в державних електронних інформаційних ресурсах наявні необхідні відомості, відповідні документи/копії не подаються. Зазначені відомості, необхідні для надання соціальної послуги, отримуються органом, що приймає рішення про надання соціальної послуги:
через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів;
через інформаційні системи або бази даних;
шляхом надсилання запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.
Особа з інвалідністю, особа похилого віку, її законний представник, уповноважена особа органу опіки та піклування, які звертаються за наданням соціальних послуг, є відповідальними за достовірність зазначеної в документах інформації.
Для осіб з інвалідністю, осіб похилого віку, які потребують надання соціальної послуги стаціонарного догляду, паліативного догляду, підтриманого проживання в інтернатній установі (інтернатному закладі) системи соціального захисту населення (далі - інтернатний заклад), крім зазначених, подаються у паперовій або електронній формі такі документи/копії (якщо викладених у них відомостей немає в державних електронних інформаційних ресурсах):
довідка про можливість перебування особи в інтернатному закладі з висновком лікарської комісії за участю лікаря-психіатра за формою, встановленою МОЗ;
копія індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю за формою, затвердженою МОЗ (за наявності інвалідності);
копія пенсійного посвідчення або посвідчення особи, яка отримує державну соціальну допомогу (за наявності), з пред’явленням оригіналу;
три фотокартки розміром 3 x 4 сантиметри.
Під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану в разі відсутності в особи з інвалідністю, особи похилого віку, яка потребує надання соціальних послуг, паспорта громадянина України/паспорта громадянина України для виїзду за кордон/тимчасового посвідчення громадянина України/е-паспорта громадянина України/е - паспорта громадянина України для виїзду за кордон/е - документа/довідки про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортного документа іноземця та посвідки на тимчасове проживання або посвідки на постійне проживання та інших документів, визначених цим пунктом, рішення про надання соціальних послуг приймається без їх подання за заявою такої особи або її законного представника або повідомлення органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, опікуна яким не призначено або які втратили з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях). При цьому надавач соціальних послуг надає допомогу особі з інвалідністю, особі похилого віку в оформленні заяви та/або документів для звернення в установленому порядку до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, центру надання адміністративних послуг, державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, або його відокремленого підрозділу для оформлення втрачених документів (паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, тимчасового посвідчення громадянина України, довідки про звернення за захистом в Україні, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення біженця, посвідки на тимчасове проживання, посвідки на постійне проживання).
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
Після припинення/скасування надзвичайного або воєнного стану на території України або в окремих її місцевостях особа з інвалідністю, особа похилого віку, яка отримує соціальні послуги, або її законний представник, або уповноважений представник органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, опікуна яким не призначено або які втратили з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях) з метою підтвердження відомостей, необхідних для прийняття рішення про надання соціальних послуг, протягом місяця надає уповноваженому органу необхідні документи, які не було подано раніше.
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 560 від 07.05.2022}
У разі коли в особи з інвалідністю, особи похилого віку змінилися обставини (смерть одного з членів її сім’ї, зміна доходу, статусу отримувача соціальних послуг), особа з інвалідністю, особа похилого віку може подати уповноваженому органу заяву, декларацію про доходи та майновий стан і документ, який підтверджує зміну статусу особи (у разі потреби), для перегляду рішення про надання соціальних послуг.
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1124 від 27.10.2023}
9. Соціальні послуги стаціонарного догляду, паліативного догляду, догляду вдома, підтриманого проживання особам з інвалідністю, особам похилого віку з числа бездомних осіб, засуджених осіб, звільнених осіб, пацієнтів закладів з надання психіатричної допомоги надаються на підставі:
{Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 294 від 16.03.2022 - застосовується з 24 лютого 2022 року}
заяви про надання соціальних послуг особи з інвалідністю, особи похилого віку (для дієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
заяви законного представника та рішення органу опіки та піклування про надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку (для недієздатних осіб, яким призначено опікунів);
повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування з рішенням органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника).
Під час подання заяви, повідомлення та рішення органу опіки та піклування пред’являються паспорт громадянина України; посвідчення про взяття на облік бездомної особи за формою, затвердженою Мінсоцполітики; для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання.
До заяви, повідомлення долучаються такі документи/копії (якщо викладених у них відомостей немає в державних електронних інформаційних ресурсах):
{Абзац сьомий пункту 9 виключено на підставі Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
довідка про можливість перебування особи в інтернатному закладі з висновком лікарської комісії за участю лікаря-психіатра за формою, встановленою Мінсоцполітики та МОЗ;
декларація про доходи та майновий стан особи (крім осіб, яким соціальні послуги надаються незалежно від доходу) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, яка заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї;
{Абзац дев'ятий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, отримана відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 “Про облік внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312).
{Абзац десятий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
10. Для отримання інформації про доходи особи з інвалідністю, особи похилого віку та членів її сім’ї уповноважений орган протягом трьох робочих днів після надходження заяви від такої особи, її законного представника, повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування надсилає запит до:
ДПС - для отримання відомостей про доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;
Пенсійного фонду України - для отримання відомостей про доходи осіб з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики.
{Абзац четвертий пункту 10 виключено на підставі Постанови КМ № 1124 від 27.10.2023}
ДПС, Пенсійний фонд України протягом п’яти робочих днів після надходження запиту надають уповноваженому органу інформацію про доходи особи з інвалідністю, особи похилого віку або страхові виплати такій особі.
{Абзац п'ятий пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1124 від 27.10.2023}
У разі неможливості здійснення обміну інформацією, відсутності даних за необхідний період або в разі наявності інших отриманих доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України та згідно із законодавством не може бути отримана на запит уповноваженого органу, особа з інвалідністю, особа похилого віку подає довідки/інші документи про доходи за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення за наданням соціальних послуг.
{Пункт 10 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1124 від 27.10.2023}
11. Уповноважений орган протягом десяти робочих днів з дати отримання заяви, звернення, повідомлення та з урахуванням результатів оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах приймає рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг відповідно до законодавства. У рішенні про надання соціальних послуг зазначаються результати оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах і найменування надавача (надавачів) соціальних послуг, яким (якими) буде забезпечено надання необхідних соціальних послуг.
Про прийняте рішення уповноважений орган надсилає особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування у паперовій або електронній формі повідомлення про надання/відмову в наданні соціальних послуг не пізніше ніж через три робочих дні з дати його прийняття.
Опікун, який отримав повідомлення про надання/відмову в наданні соціальних послуг, протягом трьох днів рекомендованим листом (за наявності технічної можливості - за допомогою засобів телекомунікаційного, зокрема електронного, зв’язку) повідомляє іншому (іншим) опікуну (опікунам) про його зміст.
Уповноважений орган у паперовій та/або електронній формі надсилає надавачу (надавачам) соціальних послуг рішення про надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку разом з інформацією про особу з інвалідністю, особу похилого віку (призначення виплат і державної допомоги, встановлення статусу внутрішньо переміщеної особи, особи з інвалідністю тощо) не пізніше ніж через три робочих дні з дати його прийняття.
Форми повідомлення про надання/відмову в наданні соціальних послуг та рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг затверджуються Мінсоцполітики.
У разі надання соціальних послуг надавачами недержавного сектору без залучення бюджетних коштів рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг приймає такий надавач.
12. Уповноважений орган протягом семи робочих днів з дати подання заяви особою з інвалідністю, особою похилого віку, її законним представником, повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування про надання особі з інвалідністю, особі похилого віку соціальних послуг в інтернатному закладі та документів з урахуванням результатів оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах надсилає:
обласній, Київській та Севастопольській міській держадміністрації - пакет документів і клопотання про влаштування особи з інвалідністю, особи похилого віку до інтернатного закладу;
особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування - повідомлення про подання клопотання про влаштування особи з інвалідністю, особи похилого віку до інтернатного закладу.
Форми клопотання про влаштування особи до інтернатного закладу, закладу соціальної підтримки сімей, дітей та молоді та повідомлення про подання клопотання про влаштування особи до інтернатного закладу, закладу соціальної підтримки сімей, дітей та молоді затверджуються Мінсоцполітики.
Обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація у строк до п’яти робочих днів з дати надходження клопотання про влаштування особи з інвалідністю, особи похилого віку до інтернатного закладу та документів оформляє путівку на влаштування до інтернатного закладу за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - путівка), та протягом одного робочого дня з дати оформлення путівки видає/надсилає її на поштову адресу особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування.
Про видачу/надсилання путівки особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація письмово інформує уповноважений орган за місцем проживання/перебування особи з інвалідністю, особи похилого віку.
З путівкою особа з інвалідністю, особа похилого віку, її законний представник, уповноважена особа органу опіки та піклування звертається до інтернатного закладу.
121. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану соціальні послуги стаціонарного догляду, паліативного догляду (стаціонарно), підтриманого проживання надаються особам з інвалідністю, особам похилого віку на підставі:
{Абзац перший пункту 121 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1124 від 27.10.2023}
заяви про надання соціальних послуг, поданої особою з інвалідністю, особою похилого віку (для дієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
заяви про надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку, поданої її законним представником (для недієздатних осіб, яким призначено опікунів);
повідомлення від уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника).
Зазначені заяви можуть подаватися до уповноваженого органу, відповідної військової адміністрації / обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації / безпосередньо до надавача соціальних послуг.
Заяви, подані до уповноваженого органу або до надавача соціальних послуг, протягом одного робочого дня передаються в електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного зв’язку
до відповідної військової адміністрації / обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації.
Відповідна військова адміністрація / обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація протягом одного робочого дня з дати надходження заяви оформляє путівку та передає її в електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного зв’язку надавачу соціальних послуг.
{Порядок доповнено пунктом 121 згідно з Постановою КМ № 294 від 16.03.2022 - застосовується з 24 лютого 2022 року}
13. Якщо до заяви додано не всі необхідні документи, уповноважений орган протягом трьох робочих днів надсилає повідомлення в письмовій або електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв’язку особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування про те, які документи необхідно подати додатково не пізніше ніж у місячний строк з дати подання заяви.
Якщо в особи з інвалідністю, особи похилого віку, яка перебуває у закладі з надання психіатричної допомоги, установі виконання покарань, слідчому ізоляторі, спеціалізованій установі для осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, закладі для бездомних осіб, немає паспорта громадянина України, посвідчення про взяття на облік бездомної особи за формою, затвердженою Мінсоцполітики, в іноземців та осіб без громадянства - довідки про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортного документа іноземця та посвідки на тимчасове проживання або посвідки на постійне проживання, такій особі цими закладами (установами) надається допомога в отриманні/поновленні зазначеного документа відповідно до законодавства.
14. У разі виявлення в закладі з надання психіатричної допомоги, установі виконання покарань, слідчому ізоляторі, спеціалізованій установі для осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, особи з інвалідністю, особи похилого віку, яка потребує надання соціальних послуг, заклад (установа) інформує про це уповноважений орган за місцезнаходженням закладу (установи) шляхом надсилання заяви, звернення про надання соціальних послуг у письмовій або електронній формі, повідомлення засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв’язку.
Не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після отримання інформації про виявлення особи з інвалідністю, особи похилого віку уповноважений орган повідомляє про це соціальному менеджеру/фахівцю із соціальної роботи для проведення ним оцінювання потреб у соціальних послугах особи з інвалідністю, особи похилого віку за місцем її перебування.
Оцінювання потреб у соціальних послугах особи з інвалідністю, особи похилого віку, яку виявлено в закладі з надання психіатричної допомоги, установі виконання покарань, слідчому ізоляторі, спеціалізованій установі для осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, та прийняття рішення про надання/відмову в наданні такій особі соціальних послуг проводиться відповідно до вимог пункту 7 цього Порядку.
Надавач соціальних послуг стаціонарного догляду, паліативного догляду, підтриманого проживання разом з уповноваженим органом та іншими заінтересованими органами протягом шести місяців забезпечують оформлення необхідних документів для надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку з числа осіб, зазначених у пунктах 9 та 14 цього Порядку.
15. Після отримання рішення про надання соціальних послуг чи путівки надавач соціальних послуг забезпечує такими послугами осіб з інвалідністю, осіб похилого віку відповідно до державних стандартів та укладеного між надавачем соціальних послуг та особою з інвалідністю, особою похилого віку, її законним представником, уповноваженою особою органу опіки та піклування договору про надання соціальних послуг.
Обсяг та зміст соціальної послуги для особи з інвалідністю, особи похилого віку визначаються надавачем соціальних послуг індивідуально залежно від її потреб і зазначаються в індивідуальному плані надання соціальної послуги, що є невід’ємною частиною договору про надання соціальної послуги.
Якщо особі з інвалідністю, особі похилого віку одночасно надаватимуться декілька соціальних послуг, заходи щодо кожної соціальної послуги, їх періодичність, строки та обсяг їх виконання зазначаються в окремих розділах одного індивідуального плану.
16. Уповноваженим органом може бути відмовлено особі з інвалідністю, особі похилого віку в наданні соціальних послуг у разі:
відсутності потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку;
ненадання надавачем соціальних послуг тих соціальних послуг, яких потребує особа з інвалідністю, особа похилого віку;
наявності медичних протипоказань до надання соціальних послуг відповідно до висновку про стан здоров’я особи, яка потребує надання соціальних послуг, за формою, затвердженою МОЗ. Рішення про надання такій особі соціальних послуг приймається після усунення таких протипоказань.
У разі відмови у наданні соціальних послуг у повідомленні про надання/відмову в наданні соціальних послуг зазначаються причини відмови. Повідомлення про надання/відмову в наданні соціальних послуг із зазначенням причин відмови в наданні соціальних послуг надається (надсилається) особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, який подав заяву, уповноваженій особі органу опіки та піклування у письмовій або електронній формі протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення про відмову в наданні соціальних послуг.
Документи, на підставі яких прийнято рішення про надання/відмову в наданні соціальних послуг, формуються в особову справу отримувача соціальних послуг/особи, яка потребує надання соціальних послуг (у паперовій або електронній формі), що зберігається протягом п’яти років уповноваженим органом відповідно до законодавства з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
17. Надавач соціальної послуги зобов’язаний:
створювати необхідні умови для соціального та правового захисту осіб з інвалідністю, осіб похилого віку;
ознайомити особу з інвалідністю, особу похилого віку, її законного представника, уповноважену особу органу опіки та піклування із законодавством про психіатричну допомогу, соціальний захист, соціальні послуги, а також з адресами і телефонами відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, громадських об’єднань, до яких може звернутися отримувач соціальних послуг у разі порушення його прав;
здійснювати захист прав і законних інтересів осіб з інвалідністю, осіб похилого віку, визнаних в установленому законом порядку недієздатними, які не мають законного представника, - у разі надання соціальних послуг стаціонарного догляду;
створювати безпечні умови для осіб з інвалідністю, осіб похилого віку під час надання соціальних послуг;
невідкладно інформувати членів сім’ї особи з інвалідністю, особи похилого віку (за згодою такої особи), її законних представників про зміни стану здоров’я, виявлені тілесні ушкодження і травми в особи з інвалідністю, особи похилого віку, якій надаються соціальні послуги стаціонарного догляду, паліативного догляду, підтриманого проживання; у разі виявлення у них тілесних ушкоджень кримінального характеру (вогнепальних, колотих, різаних, рубаних, забитих ран) - органи і підрозділи поліції та бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги відповідно до законодавства;
інформувати орган опіки та піклування про надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку, яка визнана недієздатною і якій не призначено опікуна;
організовувати не рідше ніж один раз на рік проведення лікарською комісією за участю лікаря-психіатра огляду осіб з інвалідністю, осіб похилого віку, які отримують соціальну послугу стаціонарного догляду, з метою вирішення питання щодо подальшого їх проживання (перебування) в інтернатних закладах або щодо можливості перегляду рішення про недієздатність особи.
Обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації на офіційному веб-сайті оприлюднюють інформацію, яка оновлюється щомісяця до 5 числа місяця, наступного за звітним, стосовно:
потужності кожного інтернатного закладу;
чисельності осіб, які проживають/перебувають в інтернатному закладі;
наявності вільних місць в інтернатному закладі.
18. Особи з інвалідністю, особи похилого віку в разі отримання соціальних послуг, зокрема стаціонарного догляду, мають право на:
спілкування з іншими особами, зокрема адвокатом або іншим законним представником, без присутності сторонніх осіб згідно з правилами внутрішнього розпорядку;
забезпечення таємниці листування під час відправлення та отримання будь-якої кореспонденції;
доступ до засобів масової інформації;
дозвілля, заняття творчою діяльністю;
відправлення релігійних обрядів;
звернення безпосередньо до надавача соціальних послуг з питань, що регулюються Законами України “Про психіатричну допомогу”, “Про соціальні послуги”, “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та іншими нормативно-правовими актами (отримання соціальних послуг, відрахування з числа отримувачів соціальних послуг, додержання прав тощо).
19. Під час перегляду індивідуального плану надання соціальних послуг визначення індивідуальних потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку проводиться надавачем соціальних послуг відповідно до державних стандартів.
У разі виявлення в особи з інвалідністю, особи похилого віку потреби в наданні інших соціальних послуг надавач соціальних послуг протягом трьох робочих днів інформує про це уповноважений орган шляхом надсилання заяви, звернення про надання соціальних послуг у письмовій або електронній формі, повідомлення засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв’язку для прийняття ним відповідного рішення.
Оцінювання потреб особи з інвалідністю, особи похилого віку в соціальних послугах проводиться відповідно до пункту 7 цього Порядку.
20. Надання соціальних послуг особам з інвалідністю, особам похилого віку припиняється в разі:
відмови особи з інвалідністю, особи похилого віку, її законного представника від отримання соціальних послуг;
відсутності потреби в соціальних послугах за результатами оцінювання потреб осіб з інвалідністю, осіб похилого віку;
надання лікарською комісією медичного закладу за участю лікаря-психіатра висновку про відсутність медичних показань для надання соціальних послуг в інтернатному закладі (у разі надання соціальної послуги стаціонарного догляду);
закінчення строку дії договору про надання соціальних послуг (крім випадків продовження строку дії договору за результатами оцінювання потреб);
зміни місця проживання (перебування) (переїзду за межі адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження надавача соціальних послуг);
невиконання без поважних причин особою з інвалідністю, особою похилого віку вимог, визначених договором про надання соціальних послуг;
припинення діяльності надавача соціальних послуг;
смерті особи з інвалідністю, особи похилого віку.
У разі виявлення в особи з інвалідністю, особи похилого віку медичних протипоказань до надання соціальних послуг відповідно до висновку про стан здоров’я особи з інвалідністю, особи похилого віку, яка потребує надання соціальних послуг, за формою, затвердженою МОЗ, їх надання тимчасово припиняється до усунення таких протипоказань без розірвання договору про надання соціальних послуг.
21. У разі припинення надання соціальних послуг (крім соціальних послуг, що надаються в інтернатному закладі) з підстав, зазначених у пунктах 5 і 6 частини другої статті 24 Закону України “Про соціальні послуги”, надавач соціальних послуг протягом однієї доби з моменту виявлення причин припинення надання соціальних послуг подає (надсилає) уповноваженому органу в письмовій або електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв’язку клопотання про припинення надання соціальних послуг із зазначенням причин припинення їх надання для прийняття рішення про припинення надання соціальних послуг.
Для підтвердження даних про смерть особи з інвалідністю, особи похилого віку уповноважений орган використовує відомості з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Мін’юсту та Мінсоцполітики через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, передбаченому законодавством.
У разі припинення надання соціальних послуг з підстав, зазначених у пунктах 1-4, 7 і 8 частини другої статті 24 Закону України “Про соціальні послуги”, надавач соціальних послуг приймає рішення про припинення надання соціальних послуг та видає відповідний наказ (надавач недержавного сектору - наказ/розпорядження) із зазначенням причин припинення надання соціальних послуг.
Повідомлення про припинення надання соціальних послуг надавач соціальних послуг протягом трьох робочих днів надсилає на поштову адресу особи з інвалідністю, особи похилого віку, її законного представника, органу опіки та піклування за місцезнаходженням надавача соціальних послуг (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена) та уповноваженому органу, який прийняв рішення про надання соціальних послуг; у разі надання соціальних послуг в інтернатному закладі - обласній, Київській та Севастопольській міській держадміністрації, яка видала путівку, територіальному органу Пенсійного фонду України або уповноваженому органу за місцезнаходженням надавача соціальних послуг у письмовій або електронній формі із зазначенням причин припинення надання соціальних послуг.
Форми рішення про припинення надання соціальних послуг та повідомлення про припинення надання соціальних послуг затверджуються Мінсоцполітики.
Рішення про відмову в наданні соціальних послуг або припиненні надання соціальних послуг може бути оскаржене в судовому порядку.
Примусове виселення особи з інвалідністю, особи похилого віку надавачем соціальних послуг проводиться лише на підставі рішення суду.
22. Соціальні послуги стаціонарного догляду, паліативного догляду, догляду вдома, підтриманого проживання не надаються особі з інвалідністю, особі похилого віку, якщо:
соціальні послуги їй надає особа, якій призначено компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, щомісячну компенсаційну виплату на догляд за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку, в установленому законодавством порядку;
особа з інвалідністю, особа похилого віку надає соціальні послуги іншій особі та отримує щомісячну компенсаційну виплату на догляд за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку, в установленому законодавством порядку.
23. Якщо особою з інвалідністю, особою похилого віку, її законним представником, уповноваженою особою органу опіки та піклування приховано або подано недостовірну інформацію, що вплинуло на встановлення права на отримання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів, внаслідок чого було надміру витрачено кошти, або не виконуються умови договору про надання соціальних послуг у частині їх оплати, надавач соціальних послуг:
визначає обсяг надміру витрачених коштів і встановлює строки їх повернення;
повідомляє особі з інвалідністю, особі похилого віку, її законному представнику, уповноваженій особі органу опіки та піклування про обсяг надміру витрачених коштів і строки їх повернення.
Якщо особа з інвалідністю, особа похилого віку, її законний представник не повернули надміру витрачені кошти добровільно, такі кошти стягуються в судовому порядку.
{Порядок в редакції Постанови КМ № 1113 від 28.10.2021}