Питання атестації педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури
та інформаційної політики
№ 354 від 21.05.2021}
Відповідно до частини шостої статті 50 Закону України «Про освіту», статті 25 Закону України «Про позашкільну освіту» НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури, що додається.
2. Цей наказ набирає чинності з 01 вересня 2018 року, крім пункту 2, абзацу другого пункту 4 розділу ІІІ, розділу V Положення, затвердженого цим наказом, які набирають чинності з 01 січня 2019 року.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства культури України від 31 жовтня 2011 року № 75 «Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників навчальних закладів та навчально-методичних установ сфери культури», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1311/20049 (зі змінами), крім розділів ІV-VI Положення про атестацію педагогічних працівників навчальних закладів та навчально-методичних установ сфери культури, затвердженого зазначеним наказом, які втрачають чинність з 01 січня 2019 року.
педагогічні працівники, які підлягають атестації в 2018/2019 навчальному році, у 2018 році проходять атестацію в строки, передбачені розділом ІІІ Положення, затвердженого цим наказом;
педагогічні працівники, які не мають вищої освіти ступеня магістра або освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста, але до набрання чинності цим наказом атестувалися з присвоєнням кваліфікаційних категорій, атестуються з присвоєнням кваліфікаційних категорій у загальному порядку;
педагогічні працівники, прийняті на посади до набрання чинності цим наказом, які мають освітній ступінь магістра або освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста за спеціальностями, що не відповідають навчальним дисциплінам, які вони викладають, вважаються такими, що мають відповідну посаді спеціалізацію та атестуються на загальних підставах;
педагогічне звання «Викладач-методист» вперше підтверджується педагогічними працівниками під час чергової атестації відповідно до пункту 2 глави 4 розділу V Положення, затвердженого цим наказом, після чого підтвердження цього педагогічного звання здійснюється відповідно до вимог пункту 3 глави 4 розділу V Положення, затвердженого цим наказом;
мінімальний обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації для проходження педагогічними працівниками чергової атестації сумарно становить:
{Абзац шостий пункту 4 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
у 2021 році - 2 кредити ЄКТС (60 годин);
{Абзац сьомий пункту 4 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
у 2022 році - 3 кредити ЄКТС (90 годин);
{Абзац восьмий пункту 4 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
з 2023 року - 4 кредити ЄКТС (120 годин);
{Абзац дев'ятий пункту 4 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
{Абзац десятий пункту 4 виключено на підставі Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
для проходження у 2018 році атестації педагогічні працівники складають у довільній формі лист самоаналізу із зазначенням власних педагогічних та методичних досягнень відповідно до умов та вимог, визначених розділами ІV-VI Положення про атестацію педагогічних працівників навчальних закладів та навчально-методичних установ сфери культури, затвердженого наказом Міністерства культури України від 31 жовтня 2011 року № 75, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1311/20049 (зі змінами).
5. Міністерству культури Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань культури обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
забезпечити відповідно до компетенції виконання цього наказу під час проведення атестації педагогічних працівників закладів освіти сфери культури;
організувати проведення навчання всіх зацікавлених осіб з питань застосування цього наказу.
6. Відділу мистецької і художньої освіти (Колос Т.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Державного секретаря Карандєєва Р.В.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОЛОЖЕННЯ
про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури
1. Це Положення визначає порядок проведення атестації педагогічних працівників закладів освіти та методичних, навчально-методичних, науково-методичних установ сфери культури, які забезпечують формування у здобувачів освіти фахових компетентностей (далі - заклади (установи)).
Це Положення поширюється на викладачів, концертмейстерів, майстрів виробничого навчання мистецьких шкіл, студій з підготовки акторських кадрів при національних творчих колективах, мистецьких ліцеїв, фахових мистецьких коледжів та прирівняних до них закладів освіти сфери культури, а також на керівників та заступників керівників таких закладів (установ) у частині виконання ними педагогічної, викладацької та/або концертмейстерської роботи у передбаченому законодавством обсязі, методистів закладів, методичних, навчально-методичних та науково-методичних підрозділів, установ, на яких поширюються умови оплати праці педагогічних працівників.
{Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Атестація педагогічних працівників закладів освіти сфери культури (далі - атестація) - система заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання їх педагогічної діяльності. Атестація є складовою забезпечення якості культурно-мистецької освіти та її методичного забезпечення.
3. Атестація може бути черговою або позачерговою. Чергова атестація здійснюється один раз на п’ять років, крім випадків, визначених пунктами 14, 15, 18, 19 цього розділу.
Проміжок часу між поданням заяв на проходження педагогічним працівником чергової або позачергової атестації є міжатестаційним періодом.
4. Позачергова атестація може проводитися з метою:
присвоєння/позбавлення кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) - не раніше, ніж через два роки після присвоєння/позбавлення попередньої кваліфікаційної категорії (тарифного розряду);
присвоєння педагогічного звання - у будь-який рік протягом міжатестаційного періоду;
позбавлення педагогічного звання «старший викладач» - у разі відмови у підтвердженні кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії» (відповідного тарифного розряду);
позбавлення педагогічного звання «викладач-методист» - у разі відмови у підтвердженні кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії».
5. Позачергова атестація проводиться за ініціативою:
педагогічного працівника - у разі наявності відповідних педагогічних або методичних досягнень;
керівника закладу (установи) - у разі виявлення в результаті моніторингу якості освіти зниження педагогічним працівником якості педагогічної або методичної роботи;
керівника відділення (відділу) закладу або педагогічної ради (за відсутності в закладі відділень (відділів)) - у разі виявлення в результаті моніторингу якості освіти зниження керівником або заступником керівника закладу (установи) якості педагогічної або методичної роботи.
6. У разі успішного проходження педагогічним працівником позачергової атестації відлік строку чергової атестації ведеться від дати подання заяви на проходження позачергової атестації.
{Пункт 6 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
7. У разі тривалої (що перевищує чотири місяці) тимчасової непрацездатності педагогічного працівника або з інших поважних причин проведення його чергової атестації може бути перенесене рішенням відповідної атестаційної комісії за поданням керівника закладу (установи) на один рік із збереженням присвоєних за результатами попередньої атестації кваліфікаційної категорії (тарифного розряду), педагогічного звання до проведення атестації в установлений строк. Керівник закладу (установи) здійснює таке подання до відповідної атестаційної комісії на підставі наданих педагогічним працівником підтверджувальних документів (листок тимчасової непрацездатності, документ про довгострокове відрядження (стажування) за межами області, за кордоном тощо).
8. Педагогічний працівник, який в одному закладі (установі) має педагогічне навантаження з двох і більше навчальних дисциплін, проходить атестацію з урахуванням результатів роботи та педагогічних досягнень за всіма навчальними дисциплінами, які він/вона викладає в межах однієї посади. За результатами атестації такого педагогічного працівника приймається одне рішення про відповідність посаді та вимогам до кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) з урахуванням усіх досягнень.
{Абзац перший пункту 8 розділу I в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
У разі встановлення за результатами атестації факту відсутності або недостатності відповідних результатів та/або педагогічних досягнень за однією з навчальних дисциплін (предметів), що викладаються педагогічним працівником на одній посаді, керівник закладу (установи) за результатами атестації має право переглянути рішення щодо розподілу педагогічного навантаження за цією (цим) дисципліною (предметом) з наступного навчального періоду з дотриманням законодавства про працю.
Педагогічний працівник, який працює в одному закладі (установі) на різних посадах, проходить атестацію за кожною посадою окремо.
9. Необхідною умовою проходження педагогічним працівником чергової або позачергової атестації є обов’язкове підвищення кваліфікації на засадах вільного вибору освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників, в мінімальних обсягах та з періодичністю, установленими законодавством та цим Положенням.
Здобуття педагогічним працівником у міжатестаційний період нового ступеня вищої освіти за спеціальністю, що відповідає змісту його педагогічної (методичної) діяльності, визнається підвищенням кваліфікації.
{Пункт 9 розділу I в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
10. За результатами атестації визначається відповідність (невідповідність) педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються (підтверджуються) тарифний розряд, кваліфікаційна категорія, педагогічне звання відповідно до Переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2015 року № 1109, або відмовляється у їх присвоєнні (підтвердженні).
11. Рішення атестаційної комісії про невідповідність педагогічного працівника займаній посаді може бути підставою для його звільнення з роботи згідно з вимогами законодавства.
Наказ про звільнення працівника може бути видано лише після розгляду його апеляцій (у разі їх подання) атестаційними комісіями вищого рівня з дотриманням вимог законодавства про працю.
12. Педагогічні працівники, які працюють в закладах (установах) на умовах сумісництва або погодинної оплати праці на аналогічних з основним місцем роботи посадах проходять атестацію на присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій (тарифних розрядів) та педагогічних звань за основним місцем роботи. Результати такої атестації визнаються в закладі (установі) сумісництва.
Педагогічний працівник, основне місце роботи якого не пов’язане з педагогічною діяльністю або який за основним місцем роботи працює на іншій педагогічній посаді, ніж за сумісництвом, атестується на присвоєння (підтвердження) кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) та педагогічного звання у закладах (установах) сумісництва в порядку, визначеному цим Положенням. Для атестації такого педагогічного працівника враховується весь час його роботи на відповідній посаді в міжатестаційний період за умови, якщо перерва в роботі на цій посаді не перевищувала трьох місяців на рік.
{Пункт 12 розділу I в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
13. У разі переведення педагогічного працівника в інший заклад (установу) на аналогічну посаду результати попередньої атестації визнаються за новим місцем роботи до проходження таким педагогічним працівником чергової або позачергової атестації у загальному порядку.
14. У разі якщо особа атестувалася як педагогічний працівник в іншому закладі освіти, при прийомі на роботу на аналогічну посаду кваліфікаційна категорія (тарифний розряд) такій особі встановлюється на підставі результатів останньої пройденої ним атестації на строк її дії.
15. За педагогічним працівником, який перебував у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (якщо дитина потребує додаткового домашнього догляду,- до досягнення дитиною шестирічного віку) та приступає до роботи за своєю посадою, зберігаються раніше присвоєні (підтверджені) кваліфікаційна категорія (тарифний розряд), педагогічне звання до проходження чергової атестації. Час перебування у відпустці по догляду за дитиною не входить до міжатестаційного періоду.
16. Педагогічному працівнику, який призначається на відповідну посаду після перерви у педагогічній діяльності, присвоюються кваліфікаційна категорія (тарифний розряд), педагогічне звання, зазначені в атестаційному листі, наданому педагогічним працівником до проходження ним чергової або позачергової атестації. Строк від попередньої атестації до дати з призначення педагогічного працівника входить до міжатестаційного періоду. Якщо перерва у роботі педагогічного працівника на відповідній посаді становила понад три роки та/або строк його чергової атестації був пропущений, чергова атестація для підтвердження або присвоєння кваліфікаційної категорії (тарифного розряду), педагогічного звання проводиться через один рік після призначення.
17. Особи, призначені на посади педагогічних працівників відповідно до частини п’ятої статті 58 Закону України «Про освіту», для продовження роботи на цих посадах проходять атестацію через рік після призначення. Подальша атестація таких педагогічних працівників проводиться у загальному порядку.
18. Педагогічні працівники, які здобувають ступінь вищої мистецької освіти без відриву від педагогічної роботи в закладі (установі), проходять атестацію у загальному порядку.
19. Успішне проходження педагогічним працівником сертифікації зараховується як проходження ним атестації і є підставою для присвоєння йому наступної кваліфікаційної категорії або підтвердження наявної вищої категорії.
{Пункт 19 розділу I в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
20. Не підлягають атестації педагогічні працівники, педагогічний стаж яких станом на 01 вересня поточного року становить менше двох років.
ІІ. Створення, склад та повноваження атестаційних комісій
{У пунктах 2-18 розділу II слово «Мінкультури» в усіх відмінках замінено словом «Держмистецтв» згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
1. Для організації та проведення атестації педагогічних працівників щороку до 20 вересня створюються атестаційні комісії:
у закладах (установах), у штаті яких працює десять і більше педагогічних працівників;
Міністерстві культури Автономної Республіки Крим, структурних підрозділах з питань культури обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій) (далі - органи управління), яким підпорядковані заклади (установи);
структурних підрозділах з питань культури міських рад у містах, яким підпорядковані 20 і більше мистецьких шкіл;
{Пункт 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Атестація педагогічних працівників закладів (установ) зі статусом юридичної особи, у штаті яких працює менше десяти педагогічних працівників, може проводитися безпосередньо атестаційною комісією органу управління або у визначеному нею іншому закладі відповідного рівня.
Атестація педагогічних працівників методичних (науково-методичних) установ проводиться атестаційними комісіями органів управління.
Атестація педагогічних працівників Державного науково-методичного центру змісту культурно-мистецької освіти здійснюється атестаційною комісією Держмистецтв.
3. Атестаційна комісія утворюється у складі голови, заступника голови, секретаря та членів комісії.
До складу атестаційної комісії закладу (установи) входять за посадами керівник та/або заступник керівника закладу (згідно з визначеними обов’язками), завідувачі відділів, відділень, голови предметно-циклових комісій, методичних об’єднань, керівники філій закладу (за наявності), представник відповідної профспілкової організації, а в разі її відсутності - інший представник трудового колективу. До атестаційної комісії закладу (установи) також можуть входити керівники (заступники керівника) або педагогічні працівники закладів (установ), педагогічні працівники яких проходять атестацію у цьому закладі відповідно до абзацу першого пункту 2 цього розділу.
До складу атестаційної комісії закладу (установи) можуть входити представник засновника або уповноваженого ним органу з числа посадових осіб та представник наглядової (піклувальної) ради закладу (за наявності).
4. До складу атестаційних комісій в органах управління та Держмистецтв, входять за посадою керівник (заступник керівника), інший працівник (працівники) відповідного органу управління або Держмистецтв, до функціональних обов’язків якого входить робота з питань спеціалізованої мистецької освіти, представник МКІП (для атестаційної комісії в Держмистецтв), представник (представники) методичної установи (за наявності), який (які) має (мають) достатній професійний досвід та вищу освіту відповідного спрямування, керівники чи заступники керівників закладів вищої та фахової передвищої мистецької освіти, підпорядкованих відповідному органу управління, Держмистецтв та/або керівники структурних підрозділів таких закладів, а також можуть входити керівники мистецьких шкіл - не більше однієї особи.
{Пункт 4 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
5. До складу атестаційних комісій також входять за їх згодою представники громадських об’єднань, установчі документи яких передбачають діяльність у сфері культурно-мистецької освіти, представник профспілки (по одному представнику не більше ніж від двох громадських об’єднань).
До роботи атестаційних комісій за необхідності можуть залучатися представники юридичних служб органів управління або закладів (установ) з правом дорадчого голосу.
6. Кількісний та персональний склад атестаційної комісії визначає керівник відповідного суб’єкта її утворення. Кількість членів атестаційної комісії не може становити менше п’яти осіб.
7. Головою атестаційної комісії закладу (установи) є його керівник або заступник керівника (згідно з визначеними обов’язками), крім випадків, передбачених пунктом 9 цього розділу.
Головою атестаційної комісії органу управління, Держмистецтв є його керівник або заступник керівника (відповідно до розподілу повноважень).
{Абзац другий пункту 7 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
8. Заступник голови та секретар атестаційної комісії закладу обираються на її першому засіданні, яке проводиться не пізніше ніж через два робочі дні після затвердження персонального складу атестаційної комісії.
9. Керівник або заступник керівника закладу (установи) не може очолювати атестаційну комісію під час проходження ним атестації. У такому разі на засіданні атестаційної комісії обирається головуючий з числа членів атестаційної комісії, повноваження якого поширюються на роботу атестаційної комісії одноразово.
10. Педагогічні працівники, які входять до складу атестаційної комісії, проходять атестацію на загальних підставах та не беруть участі у голосуванні щодо себе.
Порядок голосування (відкрите чи таємне) при прийнятті рішень щодо атестації педагогічних працівників визначається на засіданні атестаційної комісії, що фіксується в протоколі. У разі проведення атестації педагогічного працівника в його присутності рішення про результати його атестації приймається таємним голосуванням.
11. Голова атестаційної комісії:
розробляє графік проведення засідань атестаційної комісії та визначає кількість засідань атестаційної комісії відповідно до потреби;
веде засідання атестаційної комісії;
бере участь у голосуванні при прийнятті рішень атестаційної комісії, крім випадків, визначених пунктом 9 цього розділу;
підписує протоколи засідань атестаційної комісії;
підписує атестаційні листи, оформлені за результатами атестації педагогічних працівників.
12. Секретар атестаційної комісії:
приймає та реєструє заяви педагогічних працівників щодо їх атестації, у тому числі заяви, надані в електронній формі;
приймає та зберігає атестаційні документи, у тому числі надані в електронній формі, до розгляду їх атестаційною комісією відповідно до графіка проведення атестації;
веде протоколи засідань атестаційної комісії;
оформлює атестаційні листи педагогічних працівників, які проходять атестацію;
повідомляє педагогічних працівників про необхідність присутності на засіданні атестаційної комісії шляхом надсилання листа на електронну адресу, вказану у заяві для проходження атестації, з проханням про підтвердження отримання повідомлення у зворотному листі або під підпис.
{Абзац сьомий пункту 12 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
на першому засіданні обирає заступника голови і секретаря атестаційної комісії та схвалює графік проведення засідань;
визначає адресу електронної пошти для подання атестаційних документів у електронному вигляді (за необхідності);
оприлюднює інформацію, визначену в абзацах другому - третьому цього пункту, шляхом розміщення її на офіційному веб-сайті суб’єкта утворення атестаційної комісії, а також у закладах (установах);
приймає рішення про перенесення строку атестації педагогічного працівника на один рік у випадках, передбачених пунктом 7 розділу І цього Положення.
Рішення, прийняті на першому засіданні атестаційної комісії, оформлюються протоколом за формою згідно з додатком 1 до цього Положення.
14. Атестаційна комісія закладу (установи):
вивчає на підставі поданих педагогічними працівниками атестаційних документів їх педагогічні досягнення, встановлює їх відповідність вимогам, установленим законодавством та цим Положенням, за необхідності перевіряє їх достовірність;
приймає вмотивовані рішення про відповідність (невідповідність) педагогічних працівників займаним посадам, присвоєння (підтвердження) їм тарифних розрядів, кваліфікаційних категорій «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої категорії» або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні);
порушує клопотання перед атестаційною комісією органу управління, Держмистецтв про позбавлення звання «Старший викладач» у разі встановлення кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) нижчої (нижчого), ніж необхідна (необхідний) для присвоєння (підтвердження) педагогічного звання;
надає за необхідності рекомендації щодо підвищення якості роботи педагогічним працівникам, які атестуються.
15. Атестаційна комісія органу управління:
вивчає на підставі поданих педагогічними працівниками атестаційних документів їх педагогічні та/або методичні досягнення, встановлює їх відповідність вимогам, установленим законодавством та цим Положенням, за необхідності перевіряє їх достовірність;
приймає вмотивовані рішення про відповідність (невідповідність) педагогічних працівників займаним посадам, присвоєння (підтвердження) їм кваліфікаційних категорій «спеціаліст вищої категорії», педагогічних звань «Старший викладач», «Викладач-методист», тарифних розрядів та кваліфікаційних категорій педагогічним працівникам, зазначеним у пункті 2 цього розділу, або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні);
{Абзац третій пункту 15 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
розглядає апеляції на рішення атестаційних комісій підпорядкованих закладів (установ). Атестаційні комісії, зазначені у абзаці четвертому пункту 1 цього розділу, розглядають апеляції на рішення атестаційних комісій, зазначених у абзаці п’ятому пункту 1 цього розділу. За результатами розгляду атестаційні комісії приймають вмотивовані рішення щодо задоволення чи відмови у задоволенні апеляцій, у тритижневий строк від дати їх надходження.
{Абзац четвертий пункту 15 розділу II в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
розглядає клопотання атестаційної комісії закладу (установи) та приймає відповідне вмотивоване рішення щодо позбавлення звання «Старший викладач» у разі присвоєння кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) нижчої (нижчого), ніж необхідна (необхідний) для присвоєння (підтвердження) педагогічного звання;
здійснює контроль за обґрунтованістю та вмотивованістю рішень відповідних атестаційних комісій закладів (установ), надає рекомендації щодо поліпшення їхньої роботи.
16. Атестаційна комісія Держмистецтв:
вивчає на підставі поданих педагогічними працівниками атестаційних документів їх педагогічні та/або методичні досягнення, встановлює їх відповідність вимогам, установленим законодавством та цим Положенням, за необхідності перевіряє їх достовірність;
приймає вмотивовані рішення про відповідність педагогічних працівників займаним посадам, присвоєння (підтвердження) їм тарифних розрядів, кваліфікаційних категорій «спеціаліст вищої категорії», педагогічних звань «Старший викладач», «Викладач-методист» або про відмову у такому присвоєнні (підтвердженні);
розглядає апеляції на рішення атестаційних комісій нижчого рівня та приймає вмотивовані рішення щодо задоволення чи відмови у задоволенні апеляцій у двотижневий строк від дати їх надходження;
розглядає клопотання атестаційної комісії закладу (установи) та приймає відповідне вмотивоване рішення щодо позбавлення звання «Старший викладач» у разі присвоєння кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) нижчої (нижчого), ніж необхідна (необхідний) для присвоєння (підтвердження) педагогічного звання;
здійснює контроль за обґрунтованістю та вмотивованістю рішень відповідних атестаційних комісій нижчого рівня та надає рекомендації щодо поліпшення їхньої роботи.
17. Рішення щодо позбавлення звання «старший викладач», передбачене абзацом п’ятим пункту 15 та абзацом п’ятим пункту 16 цього розділу, атестаційними комісіями органу управління, Держмистецтв може бути прийняте тільки після розгляду апеляції педагогічного працівника на рішення атестаційної комісії закладу (установи) щодо позбавлення кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії» (відповідного тарифного розряду), якщо така апеляція була подана. В іншому разі таке рішення може бути прийняте тільки після завершення строку подання апеляцій, передбаченого пунктом 1 розділу ІV цього Положення.
18. Керівник закладу (установи), органу управління, Держмистецтв, де проводиться атестація педагогічних працівників, створює умови для роботи атестаційних комісій.
ІІІ. Строки та порядок проведення атестації
{У розділі III слово «Мінкультури» в усіх відмінках замінено словом «Держмистецтв» згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
1. Строки проведення атестації визначаються атестаційною комісією на її першому засіданні в межах строків, визначених цим Положенням.
2. Не пізніше 10 червня керівник закладу (установи) своїм наказом затверджує список педагогічних працівників, які підлягають атестації в поточному календарному році. Із зазначеним наказом педагогічні працівники, які підлягають атестації, повинні бути ознайомлені під підпис не пізніше останнього робочого дня перед виходом у щорічну відпустку.
3. Персональний склад атестаційних комісій має бути затверджений суб’єктами їх створення не пізніше 20 вересня.
{Пункт 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
4. Педагогічні працівники, які підлягають атестації відповідно до цього Положення або які виявили бажання пройти позачергову атестацію на відповідність займаній посаді та для присвоєння (підтвердження) вищого тарифного розряду, кваліфікаційної категорії «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої категорії», не пізніше 10 жовтня подають заяву про проходження атестації за формою згідно з додатком 2 до цього Положення, до якої додаються атестаційні документи:
лист самоаналізу педагогічного працівника з показниками професійної діяльності, педагогічних та/або методичних досягнень, отриманих педагогічним працівником у результаті педагогічної або методичної діяльності в мiжатестацiйний період відповідно до розділу V цього Положення, за формою згідно з додатком 3 до цього Положення;
документи, що підтверджують зазначені в листі самоаналізу результати роботи на посаді, педагогічні та/або методичні досягнення у тому числі для атестації педагогічного працівника на відповідність посаді та присвоєння кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) - характеристику за підписом керівника, яка має обов’язково містити інформацію щодо досягнення педагогічним працівником результативних показників, передбачених підпунктами 1, 2, 5 та 6 пункту 2 підрозділу 2 та підпунктом 2 підрозділу 3 (для відповідної категорії педагогічних працівників) розділу V цього Положення;
{Абзац третій пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
документи, що підтверджують проходження педагогічним працівником підвищення кваліфікації включно з витягами з протоколів про визнання результатів підвищення кваліфікації у випадках та порядку, визначеному пунктами 24-30 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800;
{Абзац четвертий пункту 4 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
письмова згода на обробку персональних даних;
інші документи, визначені законодавством, та/або документи, які педагогічний працівник вважає необхідним надати, зокрема для підтвердження його педагогічних та/або методичних досягнень.
5. Для присвоєння (підтвердження) кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», педагогічних звань «Старший викладач», «Викладач-методист» заяви про проходження атестації та атестаційні документи, зазначені у пункті 4 цього розділу, подаються педагогічними працівниками до атестаційної комісії органу управління, Держмистецтв не пізніше 15 жовтня.
6. Якщо кінцевий строк розгляду атестаційних документів та прийняття рішення атестаційними комісіями припадає на вихідний або святковий день, він продовжується до наступного робочого дня.
7. Педагогічний працівник, який підлягає атестації та який не надав атестаційні документи у визначений цим Положенням строк (крім випадків, передбачених пунктом 7 розділу І цього Положення), вважається таким, який не пройшов атестацію на відповідність займаній посаді.
8. Заява для проходження атестації та документи, передбачені пунктом 4 цього розділу, за рішенням атестаційної комісії можуть подаватися у паперовому вигляді або в електронній формі шляхом надсилання заяви та атестаційних документів (у сканованому вигляді (формат PDF), кожен документ - окремим файлом та з відповідною назвою) на визначену атестаційною комісією поштову адресу або адресу електронної пошти.
{Пункт 8 розділу III в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
9. Заяви педагогічних працівників про проходження атестації з доданими до них атестаційними документами реєструються секретарем атестаційної комісії та зберігаються в нього до розгляду на засіданнях атестаційної комісії.
Відмова педагогічному працівнику, який бажає пройти позачергову атестацію, в прийнятті та реєстрації його заяви про проходження атестації та атестаційних документів, а також відмова у розгляді атестаційних документів та проведенні позачергової атестації педагогічного працівника не допускаються, якщо документи подані педагогічним працівником з дотриманням вимог цього Положення.
10. Атестаційна комісія вивчає подані документи на предмет повноти пакета документів і відповідності вимогам законодавства та цього Положення, у разі необхідності перевіряє їх достовірність та виносить вмотивоване рішення про результати атестації педагогічних працівників:
атестаційна комісія закладу (установи) - не пізніше 05 листопада;
{Абзац другий пункту 10 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
атестаційна комісія органу управління, Держмистецтв - не пізніше 20 листопада.
11. У разі виникнення в атестаційної комісії сумнівів щодо достовірності атестаційних документів або інших питань до педагогічного працівника, пов’язаних з його атестаційними документами, атестаційна комісія письмово запрошує такого педагогічного працівника на засідання для надання пояснень.
Письмове запрошення на засідання атестаційної комісії підписується її головою та не пізніше ніж за три робочі дні до проведення засідання вручається секретарем атестаційної комісії педагогічному працівнику під підпис.
У разі запрошення педагогічного працівника на засідання атестаційної комісії органу управління письмове запрошення надсилається на електронну адресу відповідного закладу (установи) у сканованому вигляді та поштовим відправленням з повідомленням про вручення не пізніше ніж за п’ять робочих днів до проведення засідання відповідної атестаційної комісії.
12. Педагогічний працівник за бажанням може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії під час розгляду його атестаційних документів. Атестаційна комісія не має права відмовити педагогічному працівнику у задоволенні його бажання бути присутнім на засіданні атестаційної комісії під час його атестації.
13. Керівник або інший представник закладу, педагогічні працівники якого атестуються атестаційною комісією іншого закладу, атестаційною комісією органу управління або атестаційною комісією Держмистецтв, може представляти у зазначених комісіях інтереси педагогічних працівників, які атестуються, та оригінали поданих ними документів виключно за їх дорученням.
14. У разі прийняття рішення про відмову у присвоєнні (підтвердженні) педагогічному працівнику вищого тарифного розряду, кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії» або «спеціаліст першої категорії» атестаційна комісія закладу (установи) атестує педагогічного працівника на відповідність кваліфікаційній категорії, якій відповідають його педагогічні досягнення.
15. У разі прийняття рішення про відмову педагогічному працівнику в присвоєнні (підтвердженні) кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» атестаційна комісія органу управління направляє атестаційні документи такого педагогічного працівника до закладу (установи), в якому (якій) він працює, для проведення його атестації на присвоєння кваліфікаційної категорії, якій відповідають його педагогічні досягнення.
16. Рішення атестаційної комісії про результати атестації педагогічних працівників оформлюються протоколом за формою згідно з додатком 4 до цього Положення, який підписують голова (головуючий на засіданні) атестаційної комісії, секретар.
17. На підставі рішення атестаційної комісії закладу (установи) її секретар оформлює атестаційний лист за формою згідно з додатком 5 до цього Положення, до якого вноситься результат атестації педагогічного працівника. Атестаційний лист оформлюється у двох примірниках, які підписують голова (головуючий на засіданні) атестаційної комісії та секретар. Перший примірник атестаційного листа видається педагогічному працівнику, другий - додається до його особової справи.
18. Рішення атестаційної комісії закладу (установи), в якому (якій) проходили атестацію педагогічні працівники іншого закладу (установи), атестаційної комісії органу управління та атестаційної комісії Держмистецтв про результати атестації доводиться до відома керівника відповідного закладу (установи) не пізніше ніж через п’ятнадцять робочих днів з дня проведення останнього засідання атестаційної комісії шляхом надсилання витягу з протоколу засідання атестаційної комісії та атестаційних листів на електронну адресу відповідного закладу (установи) у сканованому вигляді та поштовим відправленням з повідомленням про вручення або особисто керівнику (за його запитом) під підпис.
{Пункт 18 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
19. Атестаційні документи педагогічних працівників, які атестувалися в іншому закладі (установі), атестаційною комісією органу управління або атестаційною комісією Держмистецтв, після прийняття атестаційною комісією рішення про результати атестації надсилаються до закладу (установи) за місцем роботи педагогічного працівника.
20. Керівник закладу (установи) не пізніше ніж через п’ять робочих днів з дня отримання атестаційних листів та витягів з протоколів атестаційних комісій органів управління чи Держмистецтв або прийняття рішення атестаційною комісією закладу (установи) видає наказ про оплату праці за підсумками атестації педагогічних працівників.
{Абзац перший пункту 20 розділу III в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
Педагогічні працівники повинні бути ознайомлені під підпис з наказом закладу (установи) про результати атестації протягом трьох робочих днів з дня його видання. Під час ознайомлення педагогічного працівника з наказом про результати атестації йому видається атестаційний лист.
Педагогічний працівник має право особисто ознайомитися з рішенням атестаційної комісії органу управління або атестаційної комісії Держмистецтв про результати його атестації та отримати свій примірник атестаційного листа у секретаря відповідної атестаційної комісії під підпис.
21. Примірники атестаційних листів зберігаються в закладі (установі) відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 року за № 571/20884.
Заява про атестацію, лист самостійного аналізу педагогічного працівника, витяг з протоколу з рішенням за результатами атестації та копії документів, що підтверджують проходження педагогічним працівником підвищення кваліфікації, зберігаються в особовій справі педагогічного працівника до наступної атестації.
ІV. Оскарження рішень атестаційних комісій
1. У разі незгоди педагогічного працівника з рішенням атестаційної комісії він має право подати апеляцію протягом десяти робочих днів з дня ознайомлення з таким рішенням.
{Пункт 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Апеляція на рішення атестаційної комісії комунального закладу (установи) подається педагогічним працівником до атестаційної комісії відповідного органу управління, державного закладу (установи) - до Держмистецтв. Апеляція на рішення атестаційної комісії, визначеної абзацом п’ятим пункту 1 розділу II, подається до атестаційної комісії, визначеної абзацом четвертим пункту 1 розділу II. Апеляція на рішення атестаційної комісії, визначеної абзацом четвертим пункту 1 розділу II, подається до Держмистецтв.
{Пункт 2 розділу IV в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
3. Апеляція подається у письмовій формі, до якої мають входити такі документи:
апеляційна заява за формою згідно з додатком 6 до цього Положення;
копія атестаційного листа з зазначеним рішенням відповідної атестаційної комісії;
атестаційні документи, що подавалися на атестацію;
згода на обробку персональних даних.
4. Апеляція може подаватися в електронній формі шляхом надсилання зазначених у пункті 3 цього розділу документів (у сканованому вигляді (формат PDF), кожен документ - окремим файлом) на визначену відповідною атестаційною комісією адресу електронної пошти або у паперовій формі. Під час подання апеляції у паперовій формі всі документи мають бути подані також в електронному вигляді.
5. Атестаційна комісія органу управління виносить рішення щодо розгляду апеляції педагогічного працівника на рішення атестаційної комісії закладу (установи) про задоволення або відмову у задоволенні апеляції протягом п’ятнадцяти днів з дня надходження апеляції. При розгляді апеляції педагогічного працівника до складу атестаційної комісії не може входити особа, яка приймала рішення, що оскаржується.
У разі незгоди педагогічного працівника з рішенням атестаційної комісії щодо розгляду його апеляції він може оскаржити це рішення до суду.
6. Рішення атестаційної комісії з розгляду апеляцій оформлюється протоколом, який підписують голова та секретар атестаційної комісії.
Витяг з протоколу щодо розгляду апеляцій, оформлений згідно з додатком 7 до цього Положення, протягом семи робочих днів надсилається педагогічному працівнику за місцем його роботи та керівнику відповідного закладу (установи).
Керівник закладу (установи) вводить в дію рішення про апеляцію, що задоволена, шляхом видання відповідного наказу, з яким педагогічний працівник повинен бути ознайомлений під підпис.
7. Керівник закладу (установи), не згодний з рішенням атестаційної комісії органу управління про результати атестації педагогічного працівника, подає заяву про апеляцію та документи, що підтверджують викладені в ній факти, до атестаційної комісії органу управління, визначеному абзацом четвертим пункту 1 розділу II цього Положення, або до атестаційної комісії Держмистецтв.
{Абзац перший пункту 7 розділу IV в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
Педагогічний працівник, щодо результатів атестації якого керівником закладу (установи) подана апеляція, на вимогу атестаційної комісії, до якої подана апеляція, надає свої атестаційні документи.
Атестаційна комісія розглядає апеляцію в порядку, визначеному пунктами 5, 6 цього розділу.
Керівник закладу (установи), який подав апеляцію, та педагогічний працівник, щодо якого подана апеляція, мають право бути присутніми на засіданні відповідної атестаційної комісії з розгляду апеляції.
8. Оплата праці працівників з урахуванням результатів атестації здійснюється відповідно до законодавства.
{Пункт 8 розділу IV в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
9. Трудові спори з питань звільнення з роботи педагогічних працівників за результатами атестації вирішуються відповідно до трудового законодавства.
V. Умови, критерії та результативні показники, які враховуються при визначенні відповідності педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури займаній посаді, присвоєнні тарифних розрядів, кваліфікаційних категорій, педагогічних звань
1. Загальні умови визначення відповідності педагогічних працівників закладів (установ) освіти сфери культури займаній посаді, присвоєння тарифних розрядів, кваліфікаційних категорій, педагогічних звань
1. Особі вперше присвоюються тарифний розряд, кваліфікаційна категорія відповідно до її освітньої та/або професійної кваліфікації:
тарифний розряд - фаховий молодший бакалавр, молодший бакалавр (молодший спеціаліст) за спеціальністю, що відповідає навчальній дисципліні (для концертмейстера - за спеціальністю «Музичне мистецтво»);
{Абзац другий пункту 1 підрозділу 1 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
кваліфікаційна категорія «спеціаліст» - магістр/спеціаліст бакалавр за спеціальністю, що відповідає навчальній дисципліні (виду мистецтва) та/або напряму методичної роботи (для концертмейстера - за спеціальністю «Музичне мистецтво»).
{Абзац третій пункту 1 підрозділу 1 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Присвоєння педагогічним працівникам кваліфікаційних категорій (тарифних розрядів) здійснюється послідовно на підставі щорічного внутрішнього моніторингу якості освіти та самостійного аналізу роботи педагогічного працівника.
Для підтвердження, присвоєння чергової кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) або педагогічного звання педагогічний працівник має підтвердити відповідність займаній посаді та досягти обов’язкових мінімальних результативних показників роботи за відповідними критеріями, визначеними у цьому розділі.
У разі виконання протягом п’ятирічного міжатестаційного періоду результативних показників, вищих за результативні показники чергової кваліфікаційної категорії, педагогічний працівник може атестуватися на присвоєння кваліфікаційної категорії, якій відповідають його результативні показники незалежно від черговості.
{Пункт 3 підрозділу 1 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Критерії та результативні показники відповідності педагогічного працівника займаній посаді
1. Як критерії відповідності займаній посаді враховуються освітня та/або професійна кваліфікація педагогічного працівника, а також такі відповідні результативні показники роботи, яких він досяг у міжатестаційний період.
2. Результативними показниками є:
правил внутрішнього трудового розпорядку;
вимог статті 7 Закону України «Про освіту» щодо мови освітнього процесу;
2) наявність оформленої належним чином навчальної та/або службової (методичної) документації;
3) участь у методичних заходах, що проводяться у закладі (установі) та методичних об’єднаннях різного рівня (шкільні, міжшкільні, міські, обласні, всеукраїнські), діяльність яких спрямована на обмін педагогічним та/або методичним досвідом, (щороку не менш як 2 заходи);
{Підпункт 3 пункту 2 підрозділу 2 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
4) підвищення кваліфікації з розвитку професійних компетентностей (знання навчальної дисципліни, фахових методик, технологій), або за напрямами методичної роботи (для методистів), або з інших спеціальностей / видів діяльності, пов’язаних з його роботою (мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність), формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей вмінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту», використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі (у тому числі технологій дистанційного навчання, інформаційно-комп’ютерних технологій, управління часом тощо), обсягом 120 академічних годин (сумарно), що відповідає 4 кредитам ЄКТС, з розрахунку 30 годин (1 кредит ЄКТС) на рік міжатестаційного періоду;
{Підпункт 4 пункту 2 підрозділу 2 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
5) відсутність або наявність діяння (дії або бездіяльності), що містить ознаки булінгу (цькування) учасників освітнього процесу, з боку педагогічного працівника, яке підтверджене належними та допустимими доказами.
{Підпункт 5 пункту 2 підрозділу 2 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
6) оцінка освітнього процесу за кожною навчальною дисципліною (предметом) здобувачами освіти, їхніми батьками або іншими законними представниками за результатами щорічного добровільного опитування у межах внутрішнього моніторингу якості освіти (застосовується для оцінювання педагогічних працівників, які ведуть викладацьку та/або концертмейстерську діяльність).
3. Критерії та обов’язкові мінімальні результативні показники роботи педагогічних працівників, які враховуються при підтвердженні, присвоєнні кваліфікаційних категорій
1. Для викладачів критеріями та результативними показниками (педагогічними досягненнями), які враховуються при підтвердженні, присвоєнні кваліфікаційних категорій за міжатестаційний період, є:
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст»:
1) проведення викладачем занять за типовою (модульною) навчальною програмою (для викладачів коледжів - за навчальною програмою закладу), реалізація традиційного набору методів, прийомів, засобів навчання для конкретної навчальної дисципліни;
2) щонайменше один сольний (індивідуальний) або в складі колективу (групи) публічний виступ (показ) кожного здобувача з класу викладача (групи) (не враховуючи контрольні заходи) в межах закладу;
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії»:
3) виконання вимог, передбачених для кваліфікаційної категорії «спеціаліст»;
4) з усіх виступів (показів) здобувачів наявність щонайменше трьох сольних (індивідуальних) або в складі колективу (групи) публічних виступів (показів), в тому числі участь у теоретичних олімпіадах, конференціях, за межами закладу освіти (за міжатестаційний період);
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії»:
5) щонайменше один сольний або в складі колективу публічний виступ (показ роботи) кожного здобувача з класу викладача (не враховуючи контрольні заходи), в тому числі наявність трьох публічних виступів (показів) за межами закладу освіти (за міжатестаційний період) (для викладачів виконавських дисциплін);
наявність трьох публічних виступів здобувачів на студентських (учнівських) конференціях або теоретичних олімпіадах (для викладачів невиконавських навчальних дисциплін);
6) наявність та проведення навчальних занять за власною робочою навчальною програмою (робочими навчальними програмами), розробленою на основі типової (модульної) програми (програм) для викладачів коледжів - навчальної програми закладу) з дисципліни (дисциплін), яку (які) викладає;
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»:
7) виконання вимог, передбачених для кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії»;
8) наявність авторського методу викладання (прийому, засобу, навчальної технології тощо), спрямованого на вирішення педагогічної ситуації, реалізацію індивідуального підходу до здобувачів освіти, у тому числі з інклюзивного навчання, для більш ефективного досягнення ними результатів, передбачених навчальною програмою, з методичним обґрунтуванням
упорядкування (оновлення, створення) навчального репертуару з дисципліни, яку викладає, для осучаснення змісту навчання з відповідним методичним обґрунтуванням
створення авторської постановки учнівської (студентської) вистави, балету, спрямованих на вирішення навчальних завдань з відповідним методичним обґрунтуванням
викладання, проведення не менше двох майстер-класів поза межами основного або за сумісництвом місця роботи викладача на місцевих, регіональних та/або міжнародних заходах в Україні та за її межами, у тому числі на запрошення закладів мистецької освіти
наявність освітньо-наукового, освітньо-творчого або наукового ступеня за спеціальністю, що відповідає дисципліні викладання, та/або вченого звання
наявність не менше трьох випускників, які у рік випуску вступили на навчання до мистецького ліцею, фахового мистецького коледжу (для випускників мистецьких шкіл та мистецьких ліцеїв) або до закладу вищої мистецької освіти (для мистецьких ліцеїв та фахових мистецьких коледжів) за спеціальністю, яка відповідає напряму здобутої початкової, профільної або фахової передвищої мистецької освіти;
наявність не менше трьох різних здобувачів освіти, які стали переможцями всеукраїнських або міжнародних учнівських/студентських виконавських конкурсів (теоретичних олімпіад), що проходять не менше ніж у два тури, один з яких є очним.
{Пункт 1 підрозділу 3 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Для концертмейстерів критеріями та результативними показниками (педагогічними досягненнями), які враховуються при підтвердженні, присвоєнні кваліфікаційних категорій за міжатестаційний період, є:
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст»:
1) володіє репертуаром відповідно до робочої навчальної програми та/або навичками музичної імпровізації (для концертмейстерів, які супроводжують джазових та естрадних виконавців), читає з листа відповідно до редакції нотного тексту;
2) застосовує прийоми супроводу залежно від специфіки гри на інструменті / співу / колективного виконання (відповідно до спеціалізації);
3) забезпечує творчий контакт зі здобувачем освіти / колективом, викладачем;
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії»:
4) виконує вимоги, встановлені для кваліфікаційної категорії «спеціаліст»;
5) вибирає необхідні концертмейстерські рішення (звукові, динамічні, темброві, артикуляційні злиття), коригує музичний супровід відповідно до виконавського стану соліста/колективу;
6) володіє повним спектром компонентів музичної мови, розуміє та відтворює стилістичні особливості творчості композиторів різних епох;
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії»:
7) виконує вимоги, встановлені для кваліфікаційних категорій «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії»;
8) акомпанує з повним розумінням жанрових, стильових особливостей творів навчального репертуару, артистично, технічно, відтворюючи художньо-образний зміст музичного твору;
9) акомпанує джазові/естрадні твори на слух та із застосуванням елементів мелодичної та гармонічної імпровізації (для концертмейстерів, які супроводжують джазових та естрадних виконавців)
володіє навичками транспонування тексту середньої складності (для концертмейстерів, які супроводжують сольний спів)
здатен підбирати музичний супровід танцювальних вправ та їх комбінацій, постійно поповнює та урізноманітнює музичний репертуар (для концертмейстерів, які супроводжують клас танцю);
для кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»:
10) виконує вимоги, встановлені для кваліфікаційних категорій «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої категорії»;
11) знає виконавський план кожного музичного твору навчального репертуару, вміє підібрати вступ та акомпанемент для виразної передачі характеру твору/руху, здатен підхопити фрагмент з партії соліста, дати музичну підказку (залежно від спеціалізації соліста/колективу)
вміє імпровізувати (підібрати) вступ, відіграші (виразно донести характер руху, скорочувати/доповнювати музичні фрагменти, комбінувати нерегулярні метри) відповідно до навчальних завдань (для концертмейстерів, які супроводжують клас танцю)
систематично супроводжує навчання здобувачів освіти з особливими освітніми потребами
супроводжував виступи не менше трьох учасників учнівських або студентських виконавських конкурсів, інших публічних концертних заходів на запрошення їхніх організаторів, викладачів інших класів/груп або закладів мистецької освіти;
12) здатний транспонувати нотний матеріал у різні тональності або виконувати сольні фрагменти (імпровізації) у творах (для концертмейстерів, які супроводжують джазових та естрадних виконавців).
Наявність у концертмейстера досягнень за всіма визначеними критеріями підтверджується висновком, схваленим на засіданні відділу/відділення або методичного об’єднання за участю викладача з фаху.
{Пункт 2 підрозділу 3 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
3. Для майстрів виробничого навчання критеріями та результативними показниками (педагогічними досягненнями), які враховуються при підтвердженні, присвоєнні тарифних розрядів за міжатестаційний період, є:
для одинадцятого тарифного розряду:
1) проведення майстром виробничого навчання занять за типовою (модульною) навчальною програмою (у коледжах - за навчальною програмою закладу), реалізація традиційного набору методів, прийомів, засобів навчання для конкретної навчальної дисципліни;
2) щонайменше один показ кожним здобувачем групи власних виробів (виробу) в межах закладу освіти (крім контрольних заходів);
для дванадцятого тарифного розряду:
3) виконання вимог, передбачених для присвоєння одинадцятого тарифного розряду;
4) демонстрування не менше як трьома учнями групи власних результатів навчання (виробів) на виставках поза межами закладу освіти;
для тринадцятого тарифного розряду:
5) виконання вимог, передбачених для одинадцятого та дванадцятого тарифних розрядів;
6) організація та проведення не менше однієї мистецької акції, пов’язаної зі змістом мистецької освіти в межах закладу;
для чотирнадцятого тарифного розряду:
7) виконання вимог, передбачених для одинадцятого, дванадцятого та тринадцятого тарифних розрядів;
8) проведення не менше одного майстер-класу на рік під час заходів, які проводяться закладом мистецької освіти.
{Пункт 3 підрозділу 3 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
критеріями та результативними показниками, які враховуються при підтвердженні, присвоєнні чергової кваліфікаційної категорії методистам, є:
1) для кваліфікаційної категорії «спеціаліст»:
здійснення координації методичної діяльності педагогічних працівників закладу або закладів мистецької освіти відповідно до напряму методичної роботи - згідно з щорічними планами роботи;
ведення моніторингу навчально-методичного забезпечення закладу/закладів культурно-мистецької освіти - згідно з щорічними планами роботи;
планування та організація роботи, забезпечення проведення методичних комісій, робочих груп з розроблення освітніх та навчальних програм, іншого навчально-методичного забезпечення - згідно з щорічними планами роботи;
2) для кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії»:
досягнення показників за критеріями, визначеними підпунктом 1 цього пункту;
ведення моніторингу впровадження стандартів, типових освітніх програм початкової, профільної, фахової передвищої культурно-мистецької освіти - згідно з щорічними планами роботи;
участь у плануванні та проведенні методичних, навчально-методичних заходів (семінарів, засідань за круглим столом, конференцій, конкурсів навчальних програм) за напрямом методичної роботи - 5 заходів;
3) для кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії»:
досягнення показників за критеріями, визначеними підпунктами 1, 2 цього пункту;
участь у розробленні стандартів фахової передвищої мистецької освіти, типових навчальних програм початкової, профільної та фахової передвищої освіти мистецької освіти, у тому числі інклюзивної мистецької освіти початкового рівня, систем внутрішнього моніторингу якості культурно-мистецької освіти - згідно з щорічними планами роботи;
4) для кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії»:
досягнення показників за критеріями, визначеними підпунктами 1-3 цього пункту;
підготовка на підставі самостійного вивчення та узагальнення рекомендацій щодо впровадження (застосування) передового педагогічного, у тому числі зарубіжного, досвіду викладання навчальних дисциплін у закладах культурно-мистецької освіти відповідно до напряму своєї методичної роботи (враховується наявність таких рекомендацій та підтвердження їх застосування). За відсутності результативних показників за цим критерієм враховуються показники щодо фактів розроблення авторського педагогічного методу (прийому, засобу), або навчальної програми, або методичних рекомендацій тощо, що пройшли зовнішню незалежну експертизу та використовуються в освітньому процесі закладів культурно-мистецької освіти відповідного рівня;
надання практичної допомоги суб’єктам мистецько-освітньої діяльності з питань планування, організації та провадження методичної діяльності (враховується кількість відповідних консультацій, наданих методистом за міжатестаційний період). Додатковим результативним показником, який враховується при оцінюванні роботи педагогічного працівника за цим критерієм, є самостійне рецензування навчальних програм, підручників, посібників, створених педагогічними працівниками закладів культурно-мистецької освіти;
самостійна організація та проведення трьох методичних та/або навчально-методичних заходів (семінари, засідання за круглим столом, конференції, конкурси навчальних програм) за напрямом методичної роботи. Додатковим результативним показником, що враховується при оцінюванні роботи педагогічного працівника за цим критерієм, є проведення занять з підвищення кваліфікації педагогічних працівників відповідного напряму.
У закладах (установах), у штатному розписі яких визначені посади методистів із зазначенням кваліфікаційних категорій «методист», «методист ІІ категорії», «методист І категорії», «методист вищої категорії», педагогічні працівники, які їх займають, атестуються на відповідність посадам з урахуванням критеріїв, визначених цією главою, для еквівалентних кваліфікаційних категорій.
4. Умови, критерії та обов’язкові мінімальні результативні показники роботи педагогічних працівників, які враховуються при присвоєнні, підтвердженні педагогічних звань
1. Педагогічне звання «Старший викладач» присвоюється, підтверджується педагогічному працівнику за наявності кваліфікаційної категорії «спеціаліст першої категорії» або «спеціаліст вищої категорії» (за відсутності вищої освіти - встановленого вищого тарифного розряду), який протягом п’ятирічного міжатестаційного періоду, що передує даті подання заяви на присвоєння/підтвердження цього звання, досягнув результатів за мінімум трьома з наступних критеріїв (на вибір педагогічного працівника):
1) наявність мінімум одного здобувача, який за п’ять останніх років роботи педагогічного працівника отримав іменну, або іншу творчу стипендію, премію за особисті мистецькі досягнення (в тому числі і за перемогу в міжнародному учнівському/студентському конкурсі) або став учасником міжнародних академічних обмінів між закладами мистецької освіти;
2) отримання позитивних відгуків на проведені два відкритих навчальних заняття;
3) самостійна організація і проведення не менше трьох заходів згідно з планом роботи методичного об’єднання закладу та/або міжшкільного/міського/обласного методичного об’єднання;
4) підготовка і проведення не менше трьох мистецько-освітніх заходів (концерти, виставки, конкурси, вистави, олімпіади тощо), спрямованих на досягнення здобувачами освіти результатів, передбачених навчальною програмою;
5) досягнення здобувачем освіти з числа осіб з інвалідністю результатів навчання, визначених його/її індивідуальною програмою навчання;
6) включення педагогічного працівника до складу журі не менше двох учнівських/студентських виконавських конкурсів або теоретичних олімпіад, або до складу організаційних комітетів з проведення конференцій (для викладачів немистецьких дисциплін).
{Пункт 1 підрозділу 4 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
2. Педагогічне звання «Викладач-методист» присвоюється викладачу, який має вищу освіту ступеня магістра (освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста), розроблений та впроваджений власний (авторський) метод, прийом тощо, спрямований на вирішення конкретної педагогічної ситуації, за який йому попередньо підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та який має результативні показники за такими критеріями:
1) впровадження та ефективне використання методичного досягнення викладача в педагогічній діяльності інших викладачів, які викладають відповідну дисципліну, підтверджене відгуками цих викладачів;
2) підтвердження впровадження та ефективності застосування методичного досягнення викладача за межами закладу, де він працює, та отримання не менше двох зовнішніх схвальних рецензій фахівців відповідної дисципліни різних закладів освіти відповідного або вищого рівня;
3) проведення не менше трьох заходів, спрямованих на поширення власного методичного досягнення та досягнутих результатів роботи з його застосуванням у професійному середовищі (виступи на методичних заходах, конференціях, проведення майстер-класів, тренінгів тощо).
{Пункт 2 підрозділу 4 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
3. Педагогічне звання «Викладач-методист» підтверджується викладачу, який має вищу освіту ступеня магістра (освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста), підтверджену кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та результативні показники за наступними критеріями:
1) участь у розробленні стандартів профільної, фахової передвищої, вищої освіти за спеціальностями галузі знань 02 Культура і мистецтво, освітніх, навчальних програм, у тому числі типових або модульних, створення методичних рекомендацій з викладання навчальної дисципліни тощо (для викладачів закладів освіти відповідного рівня);
2) рецензування робочих/модульних/типових навчальних програм з мистецьких та інших фахових дисциплін, створених педагогічними працівниками закладів відповідного рівня, та/або створення (самостійно або в авторському колективі) підручників, посібників, інших авторських методичних розробок;
3) участь у заходах, що проводяться в межах педагогічної інтернатури (для викладачів мистецьких ліцеїв).
{Пункт 3 підрозділу 4 розділу V в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
4. Педагогічне звання «Майстер виробничого навчання ІІ категорії» присвоюється, підтверджується педагогічному працівнику, якому попередньо присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії», або педагогічному працівнику, який не має вищої освіти ступеня магістра/освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста та який має результативні показники, досягнуті ним у міжатестаційний період, за такими критеріями:
1) надання практичної допомоги викладачам за місцем роботи (наставництво) відповідно до річних планів роботи;
2) навчання здобувачів, які вступили до закладів спеціалізованої передвищої або вищої мистецької освіти, що вимагають при вступі демонстрування мистецьких виконавських компетентностей;
3) стаж педагогічної роботи - п’ять років.
5. Педагогічне звання «Майстер виробничого навчання І категорії» присвоюється, підтверджується педагогічному працівнику, якому попередньо присвоєно або підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», або педагогічному працівнику, який не має вищої освіти ступеня магістра / освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста та який має результативні показники, досягнуті ним у міжатестаційний період, за такими критеріями:
1) надання практичної допомоги викладачам за місцем роботи (наставництво) відповідно до річних планів роботи;
2) навчання здобувачів, які вступили до закладів спеціалізованої передвищої або вищої мистецької освіти, що вимагають при вступі демонстрування мистецьких виконавських компетентностей;
3) стаж педагогічної роботи - вісім років.
Додаток 1 |
ПРОТОКОЛ № 1
засідання атестаційної комісії з атестації педагогічних працівників
Додаток 2 |
Прошу провести чергову (позачергову) атестацію у 20___ році.
Повідомляю про себе такі дані:
дата проходження та результати попередньої атестації;
рівень освіти (фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий / освітньо-творчий) рівень вищої освіти; науковий рівень вищої освіти);
професійний ступінь / ступінь (освітньо-кваліфікаційний рівень) вищої освіти (фаховий молодший бакалавр / молодший спеціаліст / бакалавр / спеціаліст/магістр);
заклад вищої / фахової передвищої (середньої спеціальної) освіти, де виданий диплом про освіту та рік завершення навчання;
спеціальність, зазначена в дипломі;
кваліфікація, зазначена в дипломі (додатку до диплома);
посада, за якою атестується (яку займає) заявник;
навчальна дисципліна (навчальні дисципліни), яку (які) викладає заявник (для викладачів та майстрів виробничого навчання);
тарифний розряд / категорія / педагогічне звання, на який/яку/яке претендує педагогічний працівник;
електронна адреса для листування.
Підписом цієї заяви даю згоду на обробку моїх персональних даних.
{Додаток 2 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
Додаток 3 |
ЛИСТ САМОАНАЛІЗУ
педагогічного працівника
{Додаток 3 в редакції Наказу Міністерства культури та інформаційної політики № 354 від 21.05.2021}
Додаток 4 |
ПРОТОКОЛ
засідання атестаційної комісії з атестації педагогічних працівників
Додаток 5 |
Додаток 6 |
Додаток 7 |
ВИТЯГ
з протоколу засідання атестаційної комісії з атестації педагогічних працівників