Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України
Відповідно до статей 11, 37 Закону України «Про нотаріат», підпункту 69 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України, що додаються.
2. Департаменту приватного права (Ференс О.М.):
1) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади»;
2) забезпечити належне виконання цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗМІНИ
до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України
1. У Порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 11 листопада 2011 року № 3306/5, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2011 року за № 1298/20036:
1) у розділі ІІ:
у пункті 2.4 слова «посвідченні заповітів та засвідченні справжності підпису на документах» замінити словами «вчиненні нотаріальних дій»;
у пункті 2.5 слова «Під час посвідчення заповіту та засвідчення справжності підпису на документах» замінити словами «При вчиненні нотаріальних дій»;
в абзаці першому пункту 2.10:
слова «нотаріально посвідчуваних» замінити словами «нотаріальних документів (свідоцтв,»;
слово «них» замінити словом «них)»;
після слова «змісту» доповнити словом «свідоцтв,»;
в абзаці другому пункту 2.11 друге речення виключити;
у пункті 2.13:
слова «нотаріально посвідчених заповітів» замінити словами «виданих та посвідчених документів»;
слово «наряд» замінити словом «наряди»;
пункт 2.14 доповнити новими абзацами першим, другим такого змісту:
«2.14. Документи, на підставі яких вчинено нотаріальну дію, та документи або копії (витяги) з них, необхідні для вчинення нотаріальної дії, обов’язково долучаються до примірника заповіту, свідоцтва тощо, що залишається у справах органу місцевого самоврядування, і формуються в наряди (справи).
У разі якщо державну реєстрацію права власності на нерухоме майно відповідно до закону проведено без видачі документа, що посвідчує таке право, нотаріальна дія щодо такого майна вчиняється на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Така інформація долучається до примірника правочину, свідоцтва тощо, що залишається у справах органу місцевого самоврядування.».
У зв’язку з цим абзаци перший - третій вважати відповідно абзацами третім - п’ятим;
у пункті 2.16:
після слова «зіпсування» доповнити словами «виданого посадовою особою органу місцевого самоврядування свідоцтва чи посвідченого нею»;
слово «заповідача» замінити словами «осіб, за дорученням яких або щодо яких учинялася нотаріальна дія,»;
слово «заповіту» замінити словами «документа, посвідченого або виданого посадовою особою органу місцевого самоврядування,»;
після слова «посвідченого» доповнити словами «або виданого»;
в абзаці четвертому слово «заповіту» замінити словами «посвідченого або виданого документа»;
2) у розділі ІІІ:
пункт 3 доповнити новим підпунктом 3.5 такого змісту:
«3.5. Не допускається засвідчення вірності копії документа, на підставі якого відповідні установи видають оригінал документа (довідки про народження дитини, довідки про смерть тощо).»;
у підпункті 4.1 пункту 4 слова «зміст яких не суперечить законові і які не мають характеру угод та не містять у собі відомостей, що порочать честь і гідність людини» замінити словами «крім тих, які відповідно до закону або за вимогою сторін підлягають нотаріальному посвідченню».
3) у розділі IV:
у пункті 1:
в абзаці четвертому підпункту 1.12 слово «інвалідів» замінити словами «осіб з інвалідністю»;
в абзаці першому слова «житлово-експлуатаційної організації, довідкою правління житлово-будівельного кооперативу про реєстрацію (постійне місце проживання) спадкодавця; записом у будинковій книзі про реєстрацію (постійне місце проживання) спадкодавця, довідкою адресного бюро, довідкою органу місцевого самоврядування, довідкою райвійськкомату про те, що спадкодавець до призову на військову службу проживав за відповідною адресою» замінити словами «про реєстрацію / останнє місце проживання спадкодавця виконавчого органу сільської, селищної або міської ради, сільського голови (у разі якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено), що здійснює реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання особи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради»;
доповнити підпункт новим абзацом такого змісту:
«Якщо останнє місце проживання спадкодавця було на території України, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, посадовій особі органу місцевого самоврядування подається відповідна заява спадкоємця.»;
у підпункті 3.22 пункту 3:
слово «можуть» замінити словом «може»;
слова «житлово-експлуатаційної організації, правління житлово-будівельного кооперативу, відповідного органу місцевого самоврядування про те, що спадкоємець на день смерті спадкодавця проживав разом із цим спадкодавцем» замінити словами «органу реєстрації місця проживання про те, що місце проживання спадкоємця на день смерті спадкодавця було зареєстровано за однією адресою зі спадкодавцем»;
у пункті 4:
слова «правовстановлюючих документів щодо належності цього майна спадкодавцеві» замінити словами «документів, що посвідчують право власності спадкодавця на таке майно»;
доповнити підпункт новим реченням такого змісту: «У разі якщо державну реєстрацію права власності на нерухоме майно відповідно до закону проведено без видачі документа, що посвідчує таке право, нотаріальна дія щодо такого майна вчиняється на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.»;
підпункт 4.18 викласти в такій редакції:
«4.18. Якщо до складу спадкового майна входить нерухоме майно, посадова особа органу місцевого самоврядування отримує інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. За відсутності у спадкоємця необхідних для видачі свідоцтва про право на спадщину документів посадова особа органу місцевого самоврядування роз’яснює йому процедуру вирішення зазначеного питання в судовому порядку.»;
в абзаці першому підпункту 4.19:
слово «правовстановлюючий» виключити;
після слова «документ» доповнити словами «, що посвідчує право власності».
4) у розділі V:
у пункті 2:
у підпункті 2.3 слова «виготовляє витяг» замінити словами «отримує інформацію»;
підпункт 2.4 виключити.
У зв’язку з цим підпункти 2.5, 2.6 вважати відповідно підпунктами 2.4, 2.5.
2. У Порядку видачі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 11 липня 2012 року № 1043/5, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 12 липня 2012 року за № 1170/21482:
1) у пункті 3 слова «Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу» замінити словами «департаменту відповідно до повноважень»;
2) у пункті 4:
в абзаці другому слова «структурного підрозділу Міністерства юстиції України, до компетенції якого належить питання нотаріату,» замінити словом «Департаменту»;
в абзаці восьмому слова «Міністерства юстиції України» замінити словом «Департаменту»;
3) в абзаці другому пункту 8 слова «підписується виконавцем, погоджується заступником директора Департаменту - начальником Управління нотаріату та фінансового моніторингу і затверджується директором Департаменту» замінити словами «готується Департаментом та підписується його керівником»;
4) у пункті 14:
в абзаці другому слова «структурного підрозділу Міністерства юстиції України, до компетенції якого належить питання нотаріату,» замінити словом «Департаменту»;
в абзаці сьомому слова «Міністерства юстиції України» замінити словом «Департаменту»;
5) в абзаці другому пункту 19 слова «підписується виконавцем, погоджується заступником директора Департаменту - начальником Управління нотаріату та фінансового моніторингу і затверджується директором Департаменту» замінити словами «готується Департаментом та підписується його керівником».
3. У Порядку видачі свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 07 грудня 2016 року № 3595/5, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2016 року за № 1620/29750:
1) у пункті 4 слова «Департаменту приватного права» замінити словами «департаменту відповідно до повноважень»;
2) в абзаці другому пункту 11 слова «підписується виконавцем, погоджується заступником директора Департаменту - начальником Управління нотаріату та фінансового моніторингу і затверджується директором Департаменту» замінити словами «готується Департаментом та підписується його керівником»;
3) в абзаці другому пункту 24 слова «підписується виконавцем, погоджується заступником директора Департаменту - начальником Управління нотаріату та фінансового моніторингу і затверджується директором Департаменту» замінити словами «готується Департаментом та підписується його керівником».