Про схвалення Концепції запровадження посад фахівців з питань реформ
{Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ
№ 580-р від 18.08.2017
Постановами КМ
№ 945 від 24.10.2018
№ 562 від 26.06.2019
№ 1034 від 11.12.2019
№ 940 від 09.10.2020}
1. Схвалити Концепцію запровадження посад фахівців з питань реформ, що додається.
{Пункт 2 виключено на підставі Розпорядження КМ № 580-р від 18.08.2017}
КОНЦЕПЦІЯ
запровадження посад фахівців з питань реформ
Проблема, яка потребує розв’язання
Невід’ємною складовою сталого розвитку України є створення та функціонування ефективної системи державного управління, результативність якої значною мірою залежить від діяльності професійних і мотивованих кадрів, які можуть оперативно приймати рішення, гнучко адаптуватися до зміни ситуації, а також креативність і здатність до інноваційного мислення.
Незважаючи на наявність кваліфікованих фахівців у державних органах, є нагальна потреба у суттєвому кадровому оновленні та посиленні, оскільки, розпочинаючи системне реформування усіх сфер життєдіяльності українського суспільства, перед державою постала проблема відсутності на державній службі фахівців, які здатні виконувати визначені завдання з підготовки та реалізації реформ, спрямованих на досягнення цілей, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України.
{Абзац другий розділу “Проблема, яка потребує розв’язання” із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 580-р від 18.08.2017, Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Така ситуація щодо кадрової та адміністративної неспроможності виникла через відсутність мотивації державних службовців, у тому числі фінансової. Тому сьогодні є критично необхідним формування команди компетентних і висококваліфікованих державних службовців, які здатні забезпечувати підготовку та реалізацію реформ у відповідних сферах.
{Абзац третій розділу “Проблема, яка потребує розв’язання” із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 580-р від 18.08.2017, Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Реалізація цієї Концепції дасть змогу залучити на посади державної служби кваліфікованих фахівців, які зможуть на високому рівні та ефективно виконувати завдання з підготовки та реалізації реформ у відповідних сферах, впливати на тенденції і розвиток державної служби. Запровадження посад фахівців з питань реформ є інноваційним підходом, що має відповідні ризики впровадження, тому надзвичайно важливою є послідовність у реалізації Концепції.
{Абзац четвертий розділу “Проблема, яка потребує розв’язання” із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 580-р від 18.08.2017, Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
До кінця 2020 року передбачено запровадити та заповнити до 2000 посад фахівців з питань реформ. Водночас під час реалізації Концепції пріоритет повинен надаватися якісному, а не кількісному показнику залучених фахівців з питань реформ. У зв’язку з цим кількість посад фахівців з питань реформ може бути скоригована Кабінетом Міністрів України у бік зменшення.
{Абзац п’ятий розділу “Проблема, яка потребує розв’язання” із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 580-р від 18.08.2017, Постановою КМ № 945 від 24.10.2018; в редакції Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
З метою оновлення та посилення кадрового потенціалу органів виконавчої влади Кабінетом Міністрів України зроблено ряд важливих кроків.
З прийняттям Закону України “Про державну службу” з’явилися можливості залучення на державну службу фахівців нової генерації, а також створення умов для призначення на посади державної служби осіб виключно за конкурсним відбором відповідно до зазначеного Закону.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25 березня 2016 р. № 243, якою затверджено Положення про Комісію з питань вищого корпусу державної служби (Офіційний вісник України, 2016 р., № 28, ст. 1115), постанову від 25 березня 2016 р. № 246, якою затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посад державної служби (Офіційний вісник України, 2016 р., № 28, ст. 1116), постанову від 22 липня 2016 р. № 448, якою затверджено Типові вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорії “А” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 59, ст. 2026), що розроблені на основі британської моделі критеріїв оцінювання компетентності державних службовців.
Водночас, незважаючи на запровадження Законом України “Про державну службу” нової системи оплати праці, рівень фінансової мотивації державних службовців залишається недостатньо привабливим на ринку праці.
Узгодженість із стратегічними документами
Оновлення та посилення кадрового потенціалу на державній службі передбачено такими документами:
Стратегією реформування державної служби та служби в органах місцевого самоврядування в Україні на період до 2017 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 р. № 227 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 24, ст. 680);
Програмою діяльності Кабінету Міністрів України;
{Абзац третій розділу “Узгодженість із стратегічними документами“ в редакції Розпорядження КМ № 580-р від 18.08.2017, Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
Стратегією реформування державного управління України на період до 2021 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 474 “Деякі питання реформування державного управління України” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 55, ст. 1919; 2019 р., № 14, ст. 509).
{Абзац четвертий розділу “Узгодженість із стратегічними документами“ в редакції Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є створення необхідних умов для підготовки та реалізації реформ, спрямованих на досягнення цілей, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України шляхом оновлення і посилення кадрового потенціалу через залучення на державну службу кваліфікованих і компетентних фахівців - фахівців з питань реформ.
{Абзац перший розділу “Мета і строки реалізації Концепції“ із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Для досягнення поставленої мети у Секретаріаті Кабінету Міністрів України, Офісі Президента України, міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади (далі - державні органи) запроваджуються посади фахівців з питань реформ.
{Абзац другий розділу “Мета і строки реалізації Концепції“ із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 580-р від 18.08.2017, Постановою КМ № 562 від 26.06.2019; в редакції Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
Строками реалізації Концепції є 2016-2021 роки.
{Абзац третій розділу “Мета і строки реалізації Концепції“ із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Фахівці з питань реформ - державні службовці, що призначаються на такі посади в рамках реалізації цієї Концепції відповідно до вимог і в порядку, що визначені Законом України “Про державну службу”.
{Абзац перший розділу “Шляхи реалізації Концепції” із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 940 від 09.10.2020 - застосовується з 23 квітня 2020 р.}
Посади фахівців з питань реформ - посади державної служби категорій “А”, “Б” і “В”, військові та дипломатичні посади з посадовими обов’язками, що передбачають, зокрема, підготовку та проведення реформ у відповідних сферах (визначення проблем, підготовка пропозицій та планів заходів щодо їх розв’язання, підготовка проектів відповідних актів законодавства, організація та участь у виконанні згаданих планів заходів, оцінювання результатів їх реалізації, здійснення інших аналітичних функцій), а також виконання основних завдань, пов’язаних із стратегічним плануванням діяльності державного органу, забезпеченням формування та/або реалізації державної політики у відповідних сферах, на які поширюються спеціальні умови оплати праці в рамках загальної системи оплати праці державних службовців.
{Абзац другий розділу “Шляхи реалізації Концепції“ в редакції Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
Посади фахівців з питань реформ поділяються на дві групи.
До першої групи належать посади державної служби категорії “А”, а саме: посади Державного секретаря Кабінету Міністрів України, його заступників, Керівника Апарату Офісу Президента України, державних секретарів міністерств, Голови НАДС, його заступників, Голови Державного агентства з питань електронного урядування, його заступників.
{Абзац четвертий розділу “Шляхи реалізації Концепції“ із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 562 від 26.06.2019}
До другої групи належать посади державної служби категорій “Б” і “В” у директоратах, генеральних департаментах, які утворюються в державних органах, а також в Урядовому офісі координації європейської та євроатлантичної інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів України та Офісі Президента.
{Абзац п'ятий розділу “Шляхи реалізації Концепції“ із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Посади фахівців з питань реформ повинні визначатися в державних органах відповідно до основних завдань таких органів. При цьому в разі, коли запровадження посад фахівців з питань реформ потребуватиме реорганізації державного органу, така реорганізація не може мати на меті свавільне звільнення державних службовців у зв’язку із зміною назв структурних підрозділів та/або найменувань посад.
{Абзац шостий розділу “Шляхи реалізації Концепції“ в редакції Постанови КМ № 1034 від 11.12.2019}
Вимоги до кандидатів на посади фахівців з питань реформ включають загальні і спеціальні вимоги відповідно до Закону України “Про державну службу”. Спеціальні вимоги можуть включати вимоги щодо професійних знань, володіння іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи, навичками проектного управління та наявності досвіду такого управління, аналітичного мислення, навичок планування і аналізу, творчих здібностей, ініціативності, об’єктивності, відповідальності, вміння працювати в стресових ситуаціях, а також інші вимоги відповідно до Закону України “Про державну службу”.
Спеціальні вимоги до кандидатів на посади фахівців з питань реформ визначаються суб’єктом призначення відповідно до Закону України “Про державну службу”.
На посади фахівців з питань реформ призначаються особи, які є переможцями конкурсного відбору на посади державної служби, що визначені як посади фахівців з питань реформ відповідно до цієї Концепції. Конкурс на зайняття посад фахівців з питань реформ проводиться відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 р. № 246 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 28, ст. 1116; 2017 р., № 71, ст. 2163).
{Абзац дев'ятий розділу “Шляхи реалізації Концепції” в редакції Постанови КМ № 940 від 09.10.2020 - застосовується з 23 квітня 2020 р.}
На період зупинення дії положень Законів України “Про державну службу” та “Про центральні органи виконавчої влади” в частині проведення конкурсів на посади державної служби та призначення на посади державної служби за результатами конкурсу згідно з пунктом 8 розділу II “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік” на посади фахівців з питань реформ можуть призначатись особи відповідно до Порядку призначення на посади державної служби на період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 290 “Деякі питання призначення на посади державної служби на період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 35, ст. 1162).
{Абзац десятий розділу “Шляхи реалізації Концепції” в редакції Постанови КМ № 940 від 09.10.2020 - застосовується з 23 квітня 2020 р.}
Заробітна плата фахівців з питань реформ складається з:
посадового окладу, відповідних надбавок і виплат, а також премії (у разі встановлення) відповідно до Закону України “Про державну службу”;
стимулюючих виплат, встановлених для посад фахівців з питань реформ, які повинні бути уніфікованими для усіх рівнозначних посад.
З метою реалізації Концепції передбачається внесення змін до Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15 “Питання оплати праці працівників державних органів” (Офіційний вісник України, 2017 р., № 9, ст. 284), щодо визначення розмірів стимулюючих виплат для фахівців з питань реформ у рамках загальної системи оплати праці державних службовців.
Для фахівців з питань реформ, у тому числі тих, що раніше перебували на державній службі, рекомендується встановлювати випробування строком на шість місяців з моменту призначення на посаду. На період випробування керівник державної служби в державному органі своїм наказом встановлює перелік і строки виконання фахівцем з питань реформ завдань, а також критерії, за якими визначається відповідність займаній посаді.
Фахівці з питань реформ проходять щороку оцінювання результатів своєї службової діяльності на загальних підставах відповідно до Закону України “Про державну службу”. Показниками оцінювання є результативність, ефективність та якість виконання фахівцем з питань реформ завдань і заходів відповідно до планів, які затверджуються керівником державної служби в державному органі.
Копії затверджених керівниками державної служби в державних органах планів роботи та результати оцінювання службової діяльності фахівців з питань реформ надсилаються НАДС для узагальнення та врахування під час проведення оцінювання ефективності реалізації цієї Концепції.
Політичну відповідальність за реалізацію Концепції, моніторинг та координацію діяльності з її реалізації несе Міністр Кабінету Міністрів України. Стан реалізації Концепції розглядається Координаційною радою з питань реформування державного управління, утвореною постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2016 р. № 335 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 42, ст. 1577), не менш як двічі на рік та у разі потреби за результатами розгляду готуються відповідні пропозиції для подання Кабінетові Міністрів України.
Для запровадження посад фахівців з питань реформ буде вжито таких заходів:
внесення змін до структури та штатного розпису державних органів;
внесення змін до Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям щодо встановлення розмірів стимулюючих виплат фахівцям з питань реформ;
формування конкурсних комісій, до роботи яких будуть залучені експерти, у тому числі з питань управління персоналом, для відбору осіб на зайняття посад фахівців з питань реформ;
забезпечення НАДС навчання членів конкурсних комісій щодо відбору фахівців з питань реформ, а також навчання таких фахівців;
визначення спеціальних вимог до кандидатів на посади фахівців з питань реформ;
проведення конкурсів на посади фахівців з питань реформ;
встановлення завдань для фахівців з питань реформ;
проведення оцінювання ефективності реалізації Концепції.
Запровадження посад фахівців з питань реформ буде здійснюватися кількома етапами.
На першому етапі (вересень - листопад 2017 р.) передбачається оголошення конкурсів та призначення на посади керівників директоратів, генеральних департаментів орієнтовною кількістю не менш як 20 осіб.
На другому етапі (жовтень - грудень 2017 р.) передбачається оголошення конкурсів та призначення на посади державних експертів орієнтовною кількістю не менш як 200 осіб.
На третьому етапі (починаючи з грудня 2017 р.) передбачається завершення передачі директоратам, генеральним департаментам завдань і функцій структурних підрозділів державних органів та оголошення конкурсів на посади керівників експертних груп.
{Розділ “Шляхи реалізації Концепції” в редакції Розпорядження КМ № 580-р від 18.08.2017}
Реалізація Концепції повинна забезпечити оновлення і посилення кадрового потенціалу державних органів, суттєво збільшити ефективність їх роботи з підготовки та реалізації реформ у відповідних сферах, спрямованих на підвищення рівня життя громадян України та зростання позицій нашої держави у світових рейтингах конкурентоспроможності.
{Розділ “Очікувані результати“ із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1034 від 11.12.2019}
Фінансування заходів із запровадження посад фахівців з питань реформ здійснюватиметься за рахунок коштів державного бюджету.
{Розділ в редакції Розпорядження КМ № 580-р від 18.08.2017}