Про затвердження Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 8 від 13.01.2016
№ 53 від 26.01.2022, з урахуванням змін, внесених Постановою КМ № 96 від 30.01.2024
№ 416 від 28.04.2023}
Відповідно до статті 14 Закону України “Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Технічний регламент безпеки інфраструктури залізничного транспорту та план заходів з його застосування, що додаються.
2. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури забезпечити застосування затвердженого цією постановою Технічного регламенту.
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 416 від 28.04.2023}
3. Ця постанова набирає чинності через шість місяців з дня опублікування.
ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
безпеки інфраструктури залізничного транспорту
{Щодо набрання чинності Технічним регламентом та змін до нього див. розділ III Закону № 3164-IV від 01.12.2005}
{У тексті Технічного регламенту слово “об’єкти” в усіх відмінках замінено словом “елементи” у відповідному відмінку, крім підпункту 2 пункту 2, згідно з Постановою КМ № 8 від 13.01.2016}
1. Цей Технічний регламент визначає основні вимоги до елементів інфраструктури залізничного транспорту під час її проектування, виробництва, будівництва, монтажу, налагодження, експлуатації, а також процедури оцінки відповідності вимогам цього Технічного регламенту.
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
2. У цьому Технічному регламенті терміни вживаються у такому значенні:
1) безпека інфраструктури залізничного транспорту - стан, за якого забезпечується безпека життя та здоров’я людей під час їх перевезення залізничним транспортом та захист навколишнього природного середовища;
2) елементи інфраструктури залізничного транспорту - окремі об’єкти інфраструктури залізничного транспорту та їх комплекси;
3) задані вимоги - вимоги, встановлені в цьому Технічному регламенті, яким має відповідати інфраструктура залізничного транспорту з метою забезпечення оперативної сумісності;
4) залізничні колії незагального користування - залізничні колії суб’єктів господарювання, які використовуються для надання послуг залізничного транспорту та для власних потреб;
5) інфраструктура залізничного транспорту - технологічний комплекс, що включає залізничні колії загального користування (в тому числі під’їзні колії), інженерні споруди (мости, тунелі, віадуки тощо), електричні мережі, тягові підстанції та інші пристрої технологічного електропостачання, контактну мережу, системи сигналізації, централізації, блокування, зв’язку і телекомунікацій, інформаційні комплекси та системи управління рухом поїздів, шляхи доступу пасажирів та вантажів до елементів інфраструктури залізничного транспорту, захисні лісонасадження, локомотивні і вагонні депо, пункти технічного обслуговування вагонів, вокзали, а також інші будівлі, споруди, пристрої та обладнання, що забезпечують функціонування такого комплексу та використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом.
До складу інфраструктури залізничного транспорту не входить:
залізнична інфраструктура, якою володіє суб’єкт господарювання і використовує її виключно для власних потреб та на якій працює рухомий склад залізничного транспорту, що не має права виходу на інфраструктуру залізничного транспорту;
інфраструктура метрополітенів, трамваїв;
інфраструктура, що має історико-культурну цінність та використовується виключно для туристичного призначення;
6) оперативна сумісність (інтероперабельність) - здатність залізничного транспорту забезпечувати безпечний рух залізничного рухомого складу, яка відповідає необхідному рівню якості роботи і залежить від технічних, технологічних, організаційних, кваліфікаційних умов, яких необхідно дотримуватися для відповідності заданим вимогам;
7) складові елементів інфраструктури залізничного транспорту - компоненти, групи компонентів, обладнання, збірні одиниці або вузли обладнання, що встановлені або призначені для встановлення в елементи інфраструктури залізничного транспорту.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про транспорт”, “Про залізничний транспорт”, “Про стандартизацію”, “Про технічні регламенти та оцінку відповідності”, “Про акредитацію органів з оцінки відповідності”, “Про захист прав споживачів”, “Про регулювання містобудівної діяльності”.
{Пункт 2 в редакції Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
3. Інфраструктура залізничного транспорту повинна мати відповідне технічне, технологічне, організаційне, кваліфікаційне забезпечення.
4. Складовими частинами технічного забезпечення інфраструктури залізничного транспорту є залізничні колії, будівлі виробничого призначення (вокзали, пункти екіпірування, майстерні та інші виробничі приміщення з технологічним устаткованням), споруди (мости, тунелі, естакади та інші споруди), устатковання, прилади, обладнання, технічні засоби, комплектувальні і запасні частини та програмне забезпечення, необхідні для забезпечення перевезення пасажирів та вантажів і утримання інфраструктури залізничного транспорту у належному технічному стані.
5. Складовими частинами технологічного забезпечення інфраструктури залізничного транспорту є документи, що визначають порядок проектування, виробництва, будівництва, монтажу, налагодження, експлуатації зазначеної інфраструктури.
6. Складовими частинами організаційного забезпечення інфраструктури залізничного транспорту є документація щодо організації роботи підрозділів з експлуатації зазначеної інфраструктури, яка прийнята згідно із законодавством.
7. Складовими частинами кваліфікаційного забезпечення інфраструктури залізничного транспорту є заходи з комплектування штату залізничних підприємств спеціалістами відповідної кваліфікації, система підвищення кваліфікації, спеціального навчання з питань охорони праці, пожежної безпеки, правил перевезення небезпечних вантажів, правил технічної експлуатації залізничного транспорту та інших нормативно-правових актів, які регулюють питання організації роботи та утримання інфраструктури залізничного транспорту.
8. Дія цього Технічного регламенту поширюється на інфраструктуру залізничного транспорту, яка забезпечує рух поїздів із швидкістю до 200 кілометрів на годину включно на залізничних коліях загального та незагального користування завширшки 1520 міліметрів.
Перелік складових елементів інфраструктури залізничного транспорту, які підлягають оцінці відповідності вимогам цього Технічного регламенту, із зазначенням модулів оцінки відповідності або їх комбінацій, що застосовуються до певних елементів (видів продукції) залежно від складності, призначеності та впливу на безпеку, наведено у додатку 1.
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
Дія цього Технічного регламенту поширюється на складові елементи інфраструктури, зазначені у додатку 1 за номерами 3-7, 13-16, 19-21, 24, 26, 27, 32, 44, 45, 52, 53, 60-63, 65, з 1 січня 2025 року.
{Пункт 8 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
{Пункт 8 в редакції Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
{Пункт 9 виключено на підставі Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
10. Вимоги до інфраструктури залізничного транспорту з урахуванням відповідного ступеня ризику, дотримання яких забезпечує біологічну, екологічну, вибухову, механічну, пожежну, промислову, термічну, електричну та інші види безпеки, а також електромагнітну сумісність для забезпечення безпеки роботи приладів (обладнання) та єдність вимірювання, встановлюються цим Технічним регламентом.
11. Проектна документація на елемент інфраструктури залізничного транспорту повинна містити інформацію про заходи щодо забезпечення безпечного стану такого елемента під час його експлуатації.
{Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
12. Інфраструктура залізничного транспорту з урахуванням відповідного ступеня ризику повинна забезпечувати біологічну, екологічну, вибухову, механічну, пожежну, промислову, термічну, електричну та інші види безпеки, а також електромагнітну сумісність для забезпечення безпеки роботи приладів (обладнання) та єдність вимірювання.
{Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
13. У документації щодо складових елементів інфраструктури залізничного транспорту, щодо яких проведена процедура оцінки відповідності вимогам технічних регламентів, робиться відмітка про їх відповідність одному чи кільком технічним регламентам та наноситься знак відповідності технічним регламентам, форма, опис, правила та умови нанесення якого наведені у постанові Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1184 “Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 6, ст. 299).
{Пункт 13 в редакції Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
Вимоги до безпеки інфраструктури залізничного транспорту
{Пункт 14 виключено на підставі Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
15. Проектування елементів інфраструктури залізничного транспорту здійснюється з урахуванням вимог нормативно-правових актів щодо типових проектних рішень, технічних специфікацій оперативної сумісності, а також тривалості життєвого циклу елементів інфраструктури залізничного транспорту.
{Пункт 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
16. У проектній документації на технічне забезпечення (розроблення конструкційних рішень та/або програмного забезпечення) елементів інфраструктури залізничного транспорту повинно бути обов’язково зазначено ступінь ризику, визначений розрахунковим та/або експериментальним методом та/або шляхом залучення експертів, та/або з використанням даних щодо експлуатації аналогічних елементів інфраструктури залізничного транспорту.
{Пункт 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 8 від 13.01.2016}
17. Під час проектування, будівництва та введення в експлуатацію елементів інфраструктури залізничного транспорту необхідно дотримуватися вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища, приймати рішення, які забезпечують допустимі рівні шкідливого впливу на навколишнє природне середовище, та передбачати порядок утилізації небезпечних елементів після припинення їх експлуатації.
18. У разі внесення змін до проектної документації вимоги до рівня безпеки не можуть бути нижчими, ніж ті, що встановлені у такій документації.
19. Проектна документація на технічне забезпечення інфраструктури залізничного транспорту повинна передбачати забезпечення безпеки руху рухомого складу залізничного транспорту за встановлених максимальних інтенсивності, швидкості руху та навантаження на вісь.
{Пункт 19 в редакції Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
20. Перед введенням в експлуатацію та протягом встановленого строку експлуатації елементи інфраструктури залізничного транспорту повинні мати відповідну проектну, конструкторську, технологічну та іншу нормативну документацію. На місцях, передбачених проектною документацією, повинні бути встановлені попереджувальні написи і знаки про небезпеку та умови безпечної експлуатації зазначених елементів.
21. Програмне забезпечення системи управління рухом поїздів повинно забезпечувати функціонування інфраструктури залізничного транспорту та її елементів з урахуванням визначеного ступеня ризику та відповідати вимогам Технічного регламенту.
{Пункт 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 8 від 13.01.2016}
22. Конструктивні (програмно-технічні) рішення щодо елементів інфраструктури залізничного транспорту повинні забезпечувати безпечний стан таких елементів у встановлений строк експлуатації та/або гарантійний строк використання, та/або строк зберігання, а також у разі навантажень та впливів на елементи під час їх експлуатації. Експлуатація елементів інфраструктури залізничного транспорту з перевищенням встановленого строку допускається у виключних випадках після відповідного обстеження і визначення особливих умов для їх подальшої експлуатації та ступеня ризику.
23. Електромагнітні завади, які створюються під час експлуатації інфраструктури залізничного транспорту та її елементів, не повинні перевищувати встановлені норми і завдавати шкоди іншим елементам інфраструктури залізничного транспорту та системам управління функціонуванням такої інфраструктури.
{Пункт 23 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
24. Інфраструктура залізничного транспорту та її елементи повинні утримуватися та експлуатуватися відповідно до затверджених у встановленому порядку правил утримання відповідних елементів такої інфраструктури.
{Пункт 25 виключено на підставі Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
Процедури оцінки відповідності інфраструктури залізничного транспорту
{Назва розділу в редакції Постанови КМ № 8 від 13.01.2016; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
26. Для оцінки відповідності складових елементів інфраструктури залізничного транспорту вимогам цього Технічного регламенту застосовуються модулі оцінки відповідності у сфері залізничного транспорту, які затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 797 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 80, ст. 2671).
Відповідність складових елементів інфраструктури залізничного транспорту, пов’язаних з ними процесів або методів виробництва вимогам цього Технічного регламенту забезпечується шляхом застосування національних стандартів, включених до переліку національних стандартів для цілей застосування цього Технічного регламенту.
{Пункт 26 в редакції Постанов КМ № 8 від 13.01.2016, № 53 від 26.01.2022}
{Пункт 27 виключено на підставі Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
{Пункт 28 виключено на підставі Постанови КМ № 8 від 13.01.2016}
29. Для підтвердження визначеного ступеня ризику під час експертизи проектної документації (внесення змін до проектної документації) та прийняття і введення в експлуатацію елементів інфраструктури залізничного транспорту перевіряється відповідність розроблених технічних рішень затвердженому завданню на виконання проектних робіт та наявність погоджень відповідних органів виконавчої влади.
30. Прийняття та введення в експлуатацію елементів інфраструктури залізничного транспорту здійснюється згідно з Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 32, ст. 1359).
{Пункт 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
31. Призначені органи з оцінки відповідності для виконання ними як третіми сторонами завдань з оцінки відповідності згідно з вимогами цього Технічного регламенту повинні відповідати загальним вимогам до призначених органів з оцінки відповідності, установленим Законом України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності”, та спеціальним вимогам до призначених органів з оцінки відповідності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 р. № 56 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 13, ст. 537).
{Пункт 31 в редакції Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
32. Виробник несе відповідальність згідно із законодавством за достовірність інформації, зазначеної у декларації про відповідність складових елементів інфраструктури залізничного транспорту вимогам цього Технічного регламенту.
{Пункт 32 в редакції Постанови КМ № 53 від 26.01.2022}
33. Декларація про відповідність складових елементів інфраструктури залізничного транспорту вимогам цього Технічного регламенту, складена державною мовою за формою, наведеною в додатку 2, разом з технічною документацією повинна зберігатися виробником та власником інфраструктури залізничного транспорту протягом встановленого строку експлуатації інфраструктури залізничного транспорту та її елементів і надаватися для проведення перевірки в установленому законодавством порядку.
{Пункт 33 в редакції Постанов КМ № 8 від 13.01.2016, № 53 від 26.01.2022}
34. Відповідність складових елементів інфраструктури залізничного транспорту вимогам цього Технічного регламенту повинна засвідчуватися шляхом нанесення на них знака відповідності технічним регламентам.
{Технічний регламент доповнено пунктом 34 згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
35. Складові елементів інфраструктури залізничного транспорту, відповідність яких вимогам цього Технічного регламенту не підтверджено, не повинні бути марковані знаком відповідності технічним регламентам, вводитися в обіг, надаватися на ринку або вводитися в експлуатацію.
{Технічний регламент доповнено пунктом 35 згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
ПЕРЕЛІК
складових елементів інфраструктури залізничного транспорту, які підлягають оцінці відповідності
Порядковий номер | Найменування складових | Модулі, що застосовуються для оцінки відповідності |
1 | Апаратура телемеханіки пристроїв електропостачання | CA2 або CB+CC або СВ+СD або CB+CF або CH або CH1 або СВ+CV |
2 | Болти клемні для рейкових скріплень залізничної колії | |
3 | Бруси залізобетонні для стрілочних переводів для залізничної колії 1520 мм | |
4 | Вентильні розрядники і обмежувачі перенапруг для електрорухомого складу та пристроїв електропостачання залізниць | |
5 | Вістряки стрілочних переводів різних типів та марок | |
6 | Головка світлофорна світлодіодна для залізничних переїздів | |
7 | Датчик індуктивно провідний | |
8 | Дешифратори числового кодового автоблокування | |
9 | Дроти контактні із міді та її сплавів для залізничної контактної мережі | |
10 | Елементи пружинні шляхові (двовиткові шайби, тарілчасті пружини, клеми) | |
11 | Елементи скріплень залізничних стрілочних переводів, гарнітури, зовнішні замикачі | |
12 | Ізолятори для контактної мережі електрифікованих залізниць | |
13 | Клеми пружинні пруткові для кріплення рейок | |
14 | Клеми пружинні ЖБР-65 безроздільного скріплення | |
15 | Клеми роздільного та безроздільного рейкового скріплення | |
16 | Комплекти світлофільтрів-лінз та лінз, комплекти лінзові з лампотримачем для лінзових світлофорів залізничного транспорту | |
17 | Накладки для ізолюючих стиків залізних рейок | |
18 | Накладки рейкові двоголові для залізниць широкої колії | |
19 | Підкладки роздільного скріплення залізничної колії | |
20 | Пристрої захисту тягових підстанцій, станцій стиковки електрифікованих залізниць | |
21 | Реле електромагнітні неконтрольовані першого класу надійності, релейні блоки | |
22 | Рейки залізничні широкої колії | |
23 | Рейки залізничні вістрякові | |
24 | Рейки залізничні контррейкові | |
25 | Рейкове скріплення | |
26 | Ригелі жорстких поперечин пристроїв підвіски контактної мережі електрифікованих залізниць | |
27 | Світлофільтри, лінзи, світлофільтри-лінзи, розсіювачі та відхиляючі вставки скляні для сигнальних пристроїв залізничного транспорту | |
28 | Стояки залізобетонні для опор контактної мережі електрифікованих залізниць | |
29 | Стояки металеві для опор контактної мережі електрифікованих залізниць | |
30 | Стрілочні переводи, рем-комплекти (напівстрілки), глухі перетини залізничної колії | |
31 | Стрілочні електромеханічні приводи | |
32 | Фундаменти залізобетонних опор контактної мережі електрифікованих залізниць | |
33 | Хрестовини стрілочних переводів | |
34 | Шпали залізобетонні для залізниць колії 1520 мм | |
35 | Болти для рейкових стиків | CA2 або CB+CC |
36 | Болти закладні для рейкових скріплень залізничної колії | |
37 | Бруси дерев’яні для стрілочних переводів широкої колії до їх механічної та захисної обробки | |
38 | Бруси дерев’яні для стрілочних переводів широкої колії, просочені захисними засобами | |
39 | Бруси мостові дерев’яні залізниць широкої колії до їх механічної та захисної обробки | |
40 | Бруси мостові дерев’яні залізниць широкої колії, просочені захисними засобами | |
41 | Гайки для болтів рейкових скріплень | |
42 | Гайки для закладних болтів рейкових скріплень залізничної колії | |
43 | Гайки для клемних болтів рейкових скріплень залізничної колії | |
44 | Діодні заземлювачі пристроїв контактної мережі електрифікованих залізниць | |
45 | Запірно-пломбувальні пристрої | |
46 | Костилі колійні | |
47 | Перетворювачі статичні для пристроїв електропостачання електрифікованих залізниць | |
48 | Підкладки костильного скріплення залізничної колії | |
49 | Прокладки рейкового скріплення | |
50 | Протиугони пружинні до залізничних рейок | |
51 | Реактори для тягових підстанцій систем електропостачання електрифікованих залізниць | |
52 | Роз’єднувачі залізничної контактної мережі | |
53 | Роз’єднувачі для тягових підстанцій систем електропостачання електрифікованих залізниць | |
54 | Стики ізолюючі залізничних рейок | |
55 | Трансформатори | CA2 або CB+CC |
56 | Шпали дерев’яні для залізниць широкої колії до їх механічної та захисної обробки | |
57 | Шпали дерев’яні для залізниць широкої колії, просочені захисними засобами | |
58 | Шурупи шляхові | |
59 | Щебінь для баластного шару залізниць із природного каменю | |
60 | Автоматизовані вимірювальні та контрольно-вимірювальні стенди та системи, що використовуються на залізничному транспорті | SB+SD або SB +SF або SG або SH1 |
61 | Автоматизовані робочі місця робітників підрозділів залізничного транспорту, що пов’язані із забезпеченням безпеки руху та інформаційною безпекою | |
62 | Автоматизовані системи оперативного керування технологічними процесами, що пов’язані із забезпеченням безпеки руху та інформаційною безпекою | |
63 | Програмне забезпечення центрів ситуаційного керування | |
64 | Програмні засоби для автоматизованих систем оперативного керування рухом поїздів | |
65 | Програмні засоби залізничного транспорту для автоматизованих систем оперативного керування технологічними процесами, що пов’язані із забезпеченням безпеки руху та інформаційною безпекою | |
66 | Процеси, пов’язані з виготовленням, модернізацією та ремонтом складових елементів інфраструктури залізничного транспорту |
{Технічний регламент доповнено додатком 1 згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
ДЕКЛАРАЦІЯ
про відповідність вимогам Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту
{Технічний регламент доповнено додатком 2 згідно з Постановою КМ № 53 від 26.01.2022}
ПЛАН
заходів із застосування Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту
Найменування заходу | Відповідальні за виконання | Строк виконання |
1. Формування та опублікування переліку національних стандартів, які в разі їх добровільного застосування є доказом відповідності інфраструктури залізничного транспорту вимогам Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту (далі - Технічний регламент) | Мінекономрозвитку | постійно |
2. Приведення у разі потреби нормативно- правових актів міністерств у відповідність з Технічним регламентом | Мінінфраструктури | -“- |
3. Розроблення та перегляд національних стандартів, гармонізованих з міжнародними та європейськими | Мінінфраструктури | -“- |
4. Здійснення заходів щодо підготовки операторів інфраструктури залізничного транспорту до застосування Технічного регламенту | Мінінфраструктури | 2014 рік |
5. Добровільне застосування операторами інфраструктури залізничного транспорту Технічного регламенту | Мінінфраструктури | починаючи з |
6. Призначення органів з оцінки відповідності | Мінекономрозвитку | постійно |
7. Розроблення та подання у разі потреби Кабінетові Міністрів України пропозицій щодо внесення змін до Технічного регламенту | Мінінфраструктури | -“- |
8. Обов’язкове застосування операторами інфраструктури залізничного транспорту Технічного регламенту | Укртрансбезпека | починаючи з |
{План заходів із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 416 від 28.04.2023}