Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною міграційною службою України
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
внутрішніх справ
№ 397 від 20.05.2016}
Відповідно до статті 2222 Кодексу України про адміністративні правопорушення, підпункту 25 пункту 4 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 405, та з метою забезпечення належного виконання посадовими особами Державної міграційної служби України законодавства при здійсненні провадження у справах про адміністративні правопорушення НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною міграційною службою України, що додається.
2. Державній міграційній службі України (Ковальчук М.М.) забезпечити:
2.1. Організацію вивчення вимог Інструкції працівниками Державної міграційної служби України.
2.2. Виготовлення необхідної кількості бланкової продукції.
3. Управлінню взаємодії з центральними органами виконавчої влади та органами військового управління МВС України (Черкасський Р.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ІНСТРУКЦІЯ
з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною міграційною службою України
1.1. Ця Інструкція розроблена відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) та підпункту 25 пункту 4 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 405.
1.2. Ця Інструкція встановлює порядок оформлення, розгляду та обліку матеріалів про адміністративні правопорушення посадовими особами апарату Державної міграційної служби України, головних управлінь (управлінь) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, управлінь (відділів, секторів) міграційної служби у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, які мають право складати протоколи, розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення.
1.3. Особами, до яких застосовуються адміністративні стягнення за статями 200, 201, частиною першою статті 203, статтями 204, 205, 206 КУпАП, є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, яким виповнилося 16 років, посадові особи установ, організацій, підприємств незалежно від форм власності, до компетенції яких належить прийняття громадян, іноземців та осіб без громадянства на роботу та навчання, а також особи, які запросили в Україну іноземців або осіб без громадянства в приватних справах і надали їм житлову площу та порушили при цьому порядок їх перебування.
{Пункт 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 397 від 20.05.2016}
1.4. Якщо правопорушення вчинено кількома особами, то протокол про адміністративне правопорушення (далі - протокол) складається на кожну особу окремо. У разі вчинення однією особою кількох адміністративних правопорушень протокол про адміністративне правопорушення складається окремо щодо кожного вчиненого правопорушення.
II. Оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення
2.1. Уповноваженими посадовими особами, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, є працівники апарату ДМС України, головних управлінь (управлінь) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, управлінь (відділів, секторів) міграційної служби у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, які є державними службовцями (далі - уповноважені посадові особи).
Уповноважені посадові особи складають протокол при виявленні адміністративних правопорушень, передбачених статтями 200, 201, частиною першою статті 203, статтями 204, 205, 206 КУпАП, згідно з формою, наведеною в додатку 1 до цієї Інструкції.
{Абзац другий пункту 2.1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 397 від 20.05.2016}
2.2. Протокол складається: на бланку, який містить серію та номер, наскрізну нумерацію в межах відповідного органу ДМС України; у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності; державною мовою; заповнюється кульковою ручкою темного кольору, розбірливим почерком.
2.3. При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права і обов'язки, передбачені статтею 63 Конституції України та статтею 268 КУпАП, про що робиться відмітка у протоколі.
2.4. У разі відсутності в особи, стосовно якої складається протокол, паспортного документа у відповідній графі вказуються реквізити паспортного документа за даними адресно-довідкового підрозділу ДМС України.
2.5. Особі, стосовно якої складається протокол, пропонується надати по суті вчиненого правопорушення письмове пояснення, яке заноситься до протоколу і підписується зазначеною особою. Пояснення може додаватися до протоколу окремо, про що робиться запис у протоколі.
2.6. У разі коли особа, стосовно якої складається протокол, не володіє українською мовою, протокол складається за участю перекладача, який включений до Довідково-інформаційного реєстру перекладачів, ведення якого передбачено наказом МВС України від 11 березня 2013 року № 228 "Про затвердження Порядку ведення Державною міграційною службою України Довідково-інформаційного реєстру перекладачів", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 травня 2013 року за № 801/23333.
2.7. Протокол підписується уповноваженою посадовою особою та особою, стосовно якої складається протокол, а також свідками, перекладачем за умови їх наявності.
У разі відмови особи, стосовно якої складається протокол, від його підписання уповноважена посадова особа робить про це відповідну відмітку у протоколі.
Особа, стосовно якої складається протокол, має право додати до протоколу пояснення і зауваження щодо його змісту, а також пояснення щодо причин відмови від його підписання.
2.8. У протоколі не допускаються виправлення, а також унесення додаткових записів після того, як протокол підписано особою, стосовно якої його складено.
2.9. До протоколу долучаються матеріали з достовірною інформацією, які підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення (заяви, пояснення: посадових осіб; осіб, стосовно яких складено протокол; потерпілих і свідків, якщо вони є, протокол про адміністративне затримання; протокол про особистий огляд, огляд речей; протокол про вилучення речей і документів, що є знаряддям або безпосереднім об’єктом правопорушення, інші документи).
2.10. Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення у сфері міграції, проводиться уповноваженими посадовими особами, відповідно до статей 260-265 КУпАП.
III. Розгляд справ про адміністративне правопорушення
3.1. Розглядати справи про адміністративне правопорушення у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, та накладати адміністративне стягнення відповідно до статті 2222 КУпАП мають право керівники (перші заступники, заступники керівників) головних управлінь (управлінь) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, управлінь (відділів, секторів) міграційної служби у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення за місцем вчинення правопорушення, а у разі відсутності уповноваженої посадової особи, яка розглядає справи про адміністративне правопорушення та накладає адміністративне стягнення, - особа, яка виконує її обов’язки.
3.2. Відповідно до статті 221 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, вчинені особами віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, розглядаються районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями).
Уповноважена посадова особа, яка склала протокол та інші матеріали, що підтверджують факт учинення адміністративного правопорушення у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, формує матеріали у справу про адміністративні правопорушення, яка оформляється в порядку, передбаченому розділом VII цієї Інструкції, і разом із супровідним листом надсилає до відповідного районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду (судді) за місцем учинення правопорушення.
3.3. Справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною першою статті 203, статтями 204, 205, 206 КУпАП, розглядаються протягом доби з дня одержання уповноваженою посадовою особою протоколу та інших матеріалів справи.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 200, 201 КУпАП, розглядаються уповноваженими посадовими особами не більше ніж у п'ятнадцятиденний строк.
{Абзац другий пункту 3.3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 397 від 20.05.2016}
Якщо протокол складено уповноваженою посадовою особою, яка має право розглядати цю справу, цей строк відраховується від дня складання протоколу.
3.4. Інформація про час, дату та місце розгляду справи щодо особи, стосовно якої складено протокол про адміністративне правопорушення, зазначається у протоколі або вручається чи надсилається повідомлення поштою рекомендованим листом.
3.5. Уповноважена посадова особа при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення має з’ясувати такі питання:
чи належить до її компетенції розгляд цієї справи;
чи правильно складено протокол про адміністративне правопорушення та інші матеріали справи (за їх наявності);
чи сповіщено осіб, які братимуть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду;
чи витребувано необхідні додаткові матеріали;
чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, її законних представників і адвоката.
3.6. Справа про адміністративне правопорушення розглядається у присутності особи, стосовно якої складено протокол, або її законного представника (адвоката), перекладача (у разі їх наявності).
За відсутності особи, стосовно якої складено протокол, справа розглядається лише у випадку наявності відомостей про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи при відсутності вмотивованих клопотань про відкладення розгляду справи або якщо цією особою дано згоду на розгляд справи без її участі.
3.7. Розгляд справи розпочинається з представлення уповноваженої посадової особи, яка розглядає цю справу. Уповноважена посадова особа, яка розглядає справу, оголошує про те, яка справа розглядається, хто притягається до адміністративної відповідальності, а також роз'яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов'язки та оголошує протокол про адміністративне правопорушення.
Під час розгляду справи заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання (стаття 279 КУпАП).
3.8. При розгляді справи про адміністративне правопорушення уповноважена посадова особа з’ясовує такі обставини: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
3.9. Якщо при розгляді справи уповноважена посадова особа прийде до висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, вона передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування (стаття 253 КУпАП).
У випадку виявлення порушення, що має ознаки кримінального правопорушення, уповноважена посадова особа виносить постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення відповідно до вимог частини другої статті 284 КУпАП та надсилає матеріали прокурору або органу досудового розслідування.
3.10. Уповноважена посадова особа, яка виносить постанову про накладення адміністративного стягнення, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (стаття 252 КУпАП).
3.11. Під час розгляду кількох справ про вчинення адміністративних правопорушень однією особою стягнення накладається відповідно до статті 36 КУпАП.
3.12. Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення.
У разі закриття кримінального провадження, але за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через місяць з дня прийняття рішення про закриття кримінального провадження.
3.13. Стягнення за адміністративне правопорушення накладається в межах, установлених КУпАП. При накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність.
IV. Порядок оформлення постанови у справі про адміністративне правопорушення
4.1. Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, уповноважена посадова особа виносить постанову у справі відповідно до статті 283 КУпАП.
4.2. Постанова у справі про адміністративне правопорушення підписується уповноваженою посадовою особою, яка розглядала справу.
4.3. Відповідно до статті 284 КУпАП у справі про адміністративне правопорушення виноситься одна з таких постанов:
про накладення адміністративного стягнення (додаток 2);
про закриття справи про адміністративне правопорушення (додаток 3).
4.4. Відповідно до статті 26 КУпАП можливе застосування попередження як заходу адміністративного стягнення, про що зазначається у постанові про накладення адміністративного стягнення (додаток 2).
4.5. Якщо особа, піддана адміністративному стягненню, протягом року з дня закінчення виконання стягнення не вчинила нового адміністративного правопорушення, то ця особа вважається такою, що не була піддана адміністративному стягненню.
4.6. При малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений(а) розглядати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності, обмежившись усним зауваженням (стаття 22 КУпАП).
4.7. Постанова про закриття справи про адміністративне правопорушення виноситься у випадках, визначених статтею 247 КУпАП обставин:
відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;
неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;
вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;
видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;
скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;
закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 КУпАП;
наявність по тому самому факту стосовно особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення або нескасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також повідомлення про підозру особи в кримінальному провадженні за цим фактом;
смерть особи, стосовно якої було розпочато провадження в справі.
4.8. Оголошення постанови у справі про адміністративне правопорушення і вручення її копії здійснюються відповідно до статті 285 КУпАП.
Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи.
Копія постанови вручається під підпис або протягом трьох днів надсилається особі, стосовно якої її винесено.
У випадку наявності потерпілого (на його прохання) копія постанови в той самий строк вручається або надсилається йому.
У разі якщо копія постанови надсилається, про це робиться відповідна відмітка у справі.
V. Оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення або внесення на неї подання прокурора
5.1. Постанову у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено прокурором або особою, стосовно якої її винесено, а також потерпілим.
5.2. Постанову про накладення адміністративного стягнення може бути оскаржено до органу вищого рівня (уповноваженій посадовій особі вищого рівня) або до суду.
Постанову може бути скасовано або змінено за поданням прокурора керівником відповідного органу, а також незалежно від наявності подання прокурора - керівником органу вищого рівня.
5.3. Скаргу на постанову у справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови. У разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою прокурора або особи, стосовно якої винесено постанову, може бути поновлено уповноваженою посадовою особою, правомочною розглядати скаргу.
5.4. На постанову у справі про адміністративне правопорушення прокурором може бути винесено подання упродовж десяти днів від дня винесення постанови.
Згідно із частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" подання - акт реагування прокурора на виявлені порушення закону з вимогою (вимогами) щодо: усунення порушень закону, причин та умов, що їм сприяли; притягнення осіб до передбаченої законом відповідальності; відшкодування шкоди; скасування нормативно-правового акта, окремих його частин або приведення його у відповідність до закону; припинення незаконних дій чи бездіяльності посадових і службових осіб.
5.5. Скарга і подання прокурора на постанову у справі про адміністративне правопорушення розглядаються правомочним органом вищого рівня (уповноваженою посадовою особою вищого рівня) у десятиденний строк з дня їх надходження, якщо інше не встановлено законами України.
5.6. Орган вищого рівня (уповноважена посадова особа вищого рівня) при розгляді скарги або подання прокурора на постанову у справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови та приймає одне з таких рішень:
залишає постанову без зміни, а скаргу або подання - без задоволення;
скасовує постанову і надсилає справу на новий розгляд;
скасовує постанову і закриває справу;
змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
5.7. Про результати розгляду скарги, яка подана прокурором, повідомляється прокуророві протягом трьох днів.
5.8. Скасування постанови із закриттям справи про адміністративне правопорушення тягне за собою повернення особі стягнених з неї грошових сум, у порядку, встановленому законодавством.
VI. Виконання постанов про накладення адміністративних стягнень
6.1. Постанова про накладення адміністративного стягнення є обов'язковою для виконання державними і громадськими органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, громадянами.
6.2. Постанова про накладення адміністративного стягнення підлягає виконанню з моменту її винесення, якщо інше не встановлено КУпАП та іншими законами України.
При оскарженні або внесенні на неї подання прокурора постанови про накладення адміністративного стягнення постанова підлягає виконанню після залишення скарги або подання без задоволення, за винятком постанов про застосування заходу стягнення у вигляді попередження, а також у випадках накладення штрафу, що стягується на місці вчинення адміністративного правопорушення.
6.3. За наявності обставин, зазначених у пунктах 6 і 9 статті 247 КУпАП, уповноважена посадова особа, яка винесла постанову про накладення адміністративного стягнення, припиняє її провадження по справі, про що робиться відповідна відмітка у справі про адміністративне правопорушення.
6.4. Контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення здійснюється уповноваженою посадовою особою, яка винесла постанову, у порядку, встановленому законодавством.
6.5. Штраф сплачується не пізніше ніж через п'ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення адміністративного стягнення, а в разі оскарження або внесення на неї подання прокурора такої постанови - не пізніше ніж через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги або подання без задоволення.
Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься правопорушником в установу банку.
6.6. Після перерахування суми штрафу правопорушник зобов’язаний надати копію платіжного документа про сплату штрафу.
При отриманні копії платіжного документа про сплату правопорушником штрафу до постанови вноситься запис про її виконання (зазначаються назва та реквізити документа, що підтверджує сплату, установа банку, що його видала, сума) та додається копія квитанції (іншого платіжного документа), який підшивається до справи.
6.7. Постанова про стягнення штрафу підлягає примусовому виконанню після закінчення строку, визначеного для добровільного виконання. У цьому випадку постанова про накладення адміністративного стягнення надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання правопорушника, місцем роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, визначеному законом (стаття 308 КУпАП).
6.8. У порядку примусового виконання постанови про накладення штрафу з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу.
6.9. Провадження справи про адміністративне правопорушення вважається закінченим після виконання постанови про накладення адміністративного стягнення.
VII. Діловодство у справах про адміністративні правопорушення
7.1. Облік видачі бланків протоколів та постанов про адміністративне правопорушення ведеться в журналі видачі бланків протоколів та постанов про адміністративні правопорушення (додаток 4).
7.2. Журнали видачі бланків протоколів та постанов про адміністративні правопорушення повинні бути прошнуровані, пронумеровані та скріплені гербовою печаткою.
Зіпсовані бланки протоколів зберігаються у відповідальної особи, яка здійснює контроль за їх обліком.
7.3. Протокол про адміністративне правопорушення реєструється уповноваженою посадовою особою не пізніше наступного дня після його складання в журналі обліку матеріалів про адміністративні правопорушення (додаток 5).
7.4. Винесені постанови реєструються уповноваженою посадовою особою, яка склала протокол за відповідною справою, у журналі обліку матеріалів про адміністративні правопорушення (додаток 5).
7.5. Журнали обліку матеріалів про адміністративні правопорушення повинні бути прошнуровані, пронумеровані, а також скріплені гербовою печаткою.
7.6. Копії матеріалів зі справ про адміністративні правопорушення, що передано до суду, зберігаються в уповноваженої особи, яка складала протокол.
Надалі до неї додаються результати розгляду справи в суді (копія постанови суду тощо).
7.7. Усі матеріали щодо кожного з правопорушень підшиваються до справи за порядковими номерами.
У справі накопичуються матеріали, які стосуються правопорушення, зокрема протокол про адміністративне правопорушення, повідомлення про попередження особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, про час та місце розгляду справи (у разі відсутності відповідної відмітки в протоколі про адміністративне правопорушення), письмові пояснення, копії постанови про накладення адміністративного стягнення, листування з особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, з органами державної виконавчої служби, документи, що підтверджують сплату штрафу порушником, а також інші документи та матеріали цієї справи.
У справі оформляється титульний аркуш, на зворотному боці якого міститься перелік документів, наявних у справі.
7.8. Справа про адміністративне правопорушення з описом наявних у ній документів брошурується, прошнуровується, скріплюється печаткою, засвідчується підписом посадової особи, яка винесла постанову, і після закінчення провадження за нею здається на зберігання в архів, де зберігається протягом встановленого законодавством строку.
7.9. Зіпсовані бланки протоколів, а також справи про адміністративні правопорушення, журнали обліку видачі бланків протоколів про адміністративні правопорушення та журнали реєстрації протоколів про адміністративні правопорушення, строк зберігання яких закінчився, знищуються, про що оформлюється відповідний акт.
Начальник Управління |
|
Додаток 1 |
Додаток 2 |
Додаток 3 |
Додаток 4 |
ДЕРЖАВНА МІГРАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Найменування територіального органу ДМС України
та його місцезнаходження
ЖУРНАЛ
видачі бланків протоколів та постанов про адміністративне правопорушення
Розпочато "___"________ 20___ року
Закінчено "___"________ 20___ року
№ з/п | Дата видачі бланка | Серія та номери бланків від _______ до _______ | Кількість виданих бланків (словами) | Прізвище, ініціали та підпис отримувача, видавача | Відмітка про прийняття пошкоджених та зіпсованих бланків (серія, номер). Дата, посада, прізвище, підпис особи, яка прийняла пошкоджені бланки | Примітка |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Додаток 5 |
ДЕРЖАВНА МІГРАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Найменування територіального органу ДМС України
та його місцезнаходження
ЖУРНАЛ
обліку матеріалів про адміністративні правопорушення
Розпочато "___"________ 20___ року
Закінчено "___"________ 20___ року
№ з/п | Дата реєстрації | Серія, номер протоколу | Посада, прізвище та ініціали особи, яка склала протокол | Прізвище, ім’я, по батькові, громадянство, дата народження особи, стосовно якої складено протокол | Стаття КУпАП, за якою передбачено відповідальність | Серія, номер та дата винесення постанови | Посада, прізвище та ініціали особи, яка розглядала справу про адміністративне правопорушення | Прийняте рішення | Відмітка про виконання адміністративного стягнення (номер квитанції) | Номер справи, в якій зберігаються матеріали | Примітка |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |