Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач), судді - Заяць В.С., Стрелець Т.Г., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги Комунального підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації", Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", Асоціації "Палата Бюро технічної інвентаризації" та Комунального підприємства Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 березня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2013 року у справі за позовом Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", Комунального підприємства Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації", Комунального підприємства "Вінницьке обласне Бюро технічної інвентаризації", Рівненської міської ради, Асоціації "Палата Бюро технічної інвентаризації", Львівської обласної ради, Міського комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації" м. Луганська до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства юстиції України (за участю третіх осіб - Федерації профспілок України, Луганської міської ради, Вінницької обласної ради) про скасування вимоги про визнання незаконним та скасування наказу, - ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", Комунальне підприємство Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації", Комунальне підприємство "Вінницьке обласне Бюро технічної інвентаризації", Рівненська міська рада, Асоціація "Палата Бюро технічної інвентаризації", Львівська обласна рада, Міське комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації" м. Луганська звернулися до суду з позовами до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства юстиції України про визнання незаконним та скасування наказу від 28 грудня 2012 року № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна".
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначали, що оскаржуваний наказ є протиправним та незаконним, виданий в порушення вимог Конституції України, законів України та Європейської конвенції з прав людини, порушує їхні законні права, а також права громадян та юридичних осіб в галузі володіння, користування та розпорядження нерухомим майном, всупереч Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" їх позбавлено повноважень щодо проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна. Крім того, на думку позивачів, була порушена процедура державної реєстрації оскаржуваного наказу.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 березня 2013 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2013 року, в задоволенні позовних вимог позивачів відмовлено в повному обсязі.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані тим, що Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, видаючи оскаржуваний наказ, реалізовувало надані йому чинним законодавством повноваження з дотриманням вимог щодо погодження та оприлюднення проекту наказу, Міністерство юстиції України правомірно здійснило державну реєстрацію оскаржуваного наказу.
Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями, КП "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації", КП "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", Асоціація "Палата Бюро технічної інвентаризації" та КП Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації" звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційними скаргами.
КП "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" та КП "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька" у касаційних скаргах, з посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просили судові рішення скасувати, справу направити на новий розгляд до окружного адміністративного суду міста Києва.
Асоціація "Палата Бюро технічної інвентаризації" та КП Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації" у касаційних скаргах, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, просили судові рішення скасувати, ухвалити нову постанову, якою повністю задовольнити позовні вимоги.
Рівненська міська рада у заяві про приєднання до касаційної скарги відповідно до ч. 1 ст. 217 КАС України приєдналась до касаційної скарги КП "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька".
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у поданих запереченнях на касаційні скарги просить судові рішення залишити без змін, касаційні скарги - без задоволення.
Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційних скарг, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 28 грудня 2012 року Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України виданий наказ № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", який 28 грудня 2012 року зареєстрований Міністерством юстиції України за № 2212/22524.
Вказаним наказом внесено зміни в Інструкцію про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24 травня 2001 року № 127, зокрема, встановлено, що технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працюють один або більше виконавців робіт з технічної інвентаризації, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіонального розвитку України, що інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об'єкт нерухомого майна та весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об'єкта; в тексті Інструкції слова "Бюро технічної інвентаризації" замінено словами "суб'єкт господарювання".
Позивачі, вважаючи наказ № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" протиправним та таким, що порушує їхні законні права, а також права громадян та юридичних осіб в галузі володіння, користування та розпорядження нерухомим майном, звернулися до суду про його скасування.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28 грудня 2012 року № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" недійсним.
Як встановлено ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Організація, повноваження та порядок діяльності Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, крім іншого, врегульовані Положенням про Міністерство регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 31 травня 2011 року № 633/2011.
Відповідно до п. п. 1, 2 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон України) входить до системи органів виконавчої влади і є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної житлової політики і політики у сфері будівництва, архітектури, містобудування та житлово-комунального господарства. Мінрегіон України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України.
Основними завданнями Мінрегіону України є: 1) формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах удосконалення територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування; будівництва, архітектури, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів; житлово-комунального господарства, житлової політики, благоустрою населених пунктів, квітково-декоративного насінництва та розсадництва, поводження з побутовими відходами, поховання, технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна; архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства; 2) забезпечення технічного регулювання у сфері будівництва, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, житлово-комунального господарства (п. 3 Положення).
Відповідно до пп. 2 п. 4 Положення Мінрегіон України відповідно до покладених на нього завдань затверджує інструкцію з проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна.
Згідно п. 8 Положення Мінрегіон України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Накази Мінрегіону України, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Нормативно-правові акти Мінрегіону України підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку.
Отже, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наділене повноваженнями щодо затвердження інструкції з проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна та, відповідно, щодо внесення до неї змін, а також повноваженнями щодо видання на основі і на виконання доручень Президента України регуляторних актів - наказів.
Судами попередніх інстанцій обґрунтовано відзначено, що Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України проект оскаржуваного наказу "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" розроблено на виконання п. 80 розділу "Реформування системи реєстрації прав власності" Національного плану дій на 2012 рік, затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2012 року № 187/2012, та Доручення Президента України від 6 грудня 2012 року № 1-1/3280 "Щодо невідкладних заходів для забезпечення прав громадян під час отримання адміністративних послуг", наказ згідно діючого законодавства є регуляторним актом.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Згідно ст. 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Як вбачається з матеріалів справи, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на виконання вимог ст. ст. 9, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" на своєму офіційному сайті http://minregion.gov.ua у Розділі "Нормативно-правова база" рубриці "Проекти нормативно-правових актів для обговорення" 23 листопада 2012 року оприлюднив проект оскаржуваного наказу "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" та Повідомлення про оприлюднення проекту наказу.
Статтею 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено, що проекти регуляторних актів, які розробляються центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, підлягають погодженню із уповноваженим органом.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на виконання вимог ст. 21 вказаного Закону листом від 24 грудня 2012 року № 7/8-20649 зверталося до Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва за погодженням проекту оскаржуваного наказу. За результатами розгляду проекту оскаржуваної наказу, рішенням Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про погодження проекту регуляторного акта від 27 грудня 2012 року № 942/1 відповідний проект наказу "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" погоджений без зауважень.
Враховуючи виконання законодавчих вимог щодо оприлюднення та погодження проекту, наказ "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" 28 грудня 2012 року затверджений Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за № 658.
Також Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України листом від 28 грудня 2012 року за № 7/8-20955 зверталося до Секретаріату Урядового уповноваженого у справах європейського суду з прав людини з проханням дати висновок щодо відповідності оскаржуваного наказу положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці Європейського суду з прав людини. У висновку Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини від 28 грудня 2012 року зазначено, що нормативно-правовий акт відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, протоколам до неї та практиці Європейського суду з прав людини.
Відповідно до ст. 117 Конституції України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації порядку, встановленому законом.
Указом Президента України від 3 жовтня 1992 року № 493/92 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" визначено, що державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю здійснює Міністерство юстиції України.
З посиланням на додержання вимог Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2005 року № 34/5, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованих висновків, що Міністерством юстиції України, після проведення правової експертизи оскаржуваного наказу, за наявності у Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України повноважень, погодження Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва і висновку Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини, правомірно здійснено державну реєстрацію оскаржуваного наказу від 28 грудня 2012 року № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна".
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення вимог щодо визнання незаконним та скасування наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28 грудня 2012 року № 658, оскільки відповідачі діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України, з дотримання вимог Європейської конвенції з прав людини та на виконання Доручення Президента України.
Доводи касаційних скарг встановлених обставин справи та висновків судів першої та апеляційної інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Відповідно до ч. 3 ст. 2201 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст. ст. 220, 2201, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, - УХВАЛИВ:
Касаційні скарги Комунального підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації", Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", Асоціації "Палата Бюро технічної інвентаризації" та Комунального підприємства Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації" відхилити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 березня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту ухвалення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.
{Текст взято з сайту Єдиного державного реєстру судових рішень http://www.reyestr.court.gov.ua/}