Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки
{Назва із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017, № 1360 від 23.12.2020}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1032 від 20.12.2017
№ 850 від 25.09.2019
№ 1360 від 23.12.2020
№ 976 від 15.09.2021}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки (далі - Програма), що додається.
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1032 від 20.12.2017, № 1360 від 23.12.2020}
2. Міністерству розвитку громад та територій разом з Міністерством фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019}
3. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям передбачати під час складання проектів місцевих бюджетів на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
4. Державному фонду сприяння молодіжному житловому будівництву разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями визначати щороку завдання з виконання Програми, здійснювати контроль та подавати Кабінетові Міністрів України інформацію про хід їх виконання.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
В Україні станом на 1 січня 2015 р., за даними Держстату, 657,2 тис. сімей та одинаків перебували на квартирному обліку, з яких молоді сім’ї - 68,1 тисячі.
Більшість молодих сімей не мають можливості отримати доступ на ринок житла без бюджетної підтримки. Тому проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже актуальною в Україні.
Статтею 47 Конституції України гарантовано право на житло; держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.
Обов’язком держави є надання реального інструменту для реалізації житлових прав громадян. Саме гостра житлова проблема є однією з причин міграції української молоді за кордон.
Протягом 2013-2020 років (станом на 1 липня 2020 р.) відповідно до Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 81, ст. 3261; 2018 р., № 2, ст. 76), передбачалося виділення коштів для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла у розмірі 1952,295 млн. гривень, у тому числі із:
загального фонду державного бюджету - 94,897 млн. гривень;
спеціального фонду державного бюджету - 219,398 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 1638 млн. гривень.
Фактично ж було профінансовано лише 1010,606 млн. гривень, у тому числі із:
загального фонду державного бюджету - 94,897 млн. гривень;
спеціального фонду державного бюджету - 222,709 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 693 млн. гривень.
За рахунок коштів державного бюджету (у тому числі за рахунок коштів спеціального фонду) надано 978 пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, місцевих бюджетів - 1259.
На даний час для участі у Державній програмі забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки у відкритих реєстрах державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” зареєстровано 7513 заяв громадян (станом на 1 липня 2020 року).
За час реалізації механізму надання пільгових іпотечних житлових кредитів, що передбачає здешевлення їх вартості шляхом надання часткової компенсації, відповідно до Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 р. № 343 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 33, ст. 1229), таку компенсацію надано 17,8 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Зазначених заходів недостатньо для розв’язання житлової проблеми серед молоді у найближчий час. Тому необхідним є продовжити дію Програми та відновити її фінансування із загального фонду державного бюджету.
Метою Програми є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Можливі два способи розв’язання проблеми.
Перший спосіб передбачає розв’язання проблеми забезпечення житлом молоді через виконання механізму забезпечення громадян доступним житлом відповідно до статті 4 Закону України “Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва”.
Державна підтримка будівництва доступного житла полягає у сплаті державою 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або наданні пільгового іпотечного житлового кредиту. Забезпечення окремих категорій громадян доступним житлом здійснюється шляхом надання одноразової безповоротної фінансової підтримки у розмірі 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла за рахунок державних коштів. Одержувачі державної підтримки можуть отримувати кредит в банку для сплати частини вартості будівництва (придбання) доступного житла, що перевищує розмір державної підтримки, на умовах та у порядку, що визначені банком.
Однак, по-перше, зазначена державна підтримка орієнтована на всіх громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, без акцентування на певній цільовій групі, зокрема молодих сім’ях. Таким чином, недоліком даного способу є неможливість реалізації адресного підходу стосовно молодих сімей та одиноких молодих громадян.
По-друге, забезпечення громадян доступним житлом вимагає наявності значної суми власних коштів для придбання житла. Проте у більшості молодих сімей, особливо з дітьми, та одиноких молодих громадян власні кошти для здійснення першого внеску відсутні.
Як свідчить економічна практика, за таких умов неможливо досягти відчутного ефекту у забезпеченні житлом молодих сімей.
Другий, оптимальний спосіб передбачає продовження дії Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967, що дасть можливість встановити найбільш ефективний спосіб забезпечення житлом саме молоді, шляхом реалізації механізму надання пільгових довгострокових житлових кредитів.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування наведені у додатку 1.
Основними завданнями Програми є:
забезпечення розвитку пільгового молодіжного житлового кредитування, зокрема зміна підходів до розрахунку розміру кредиту;
формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами;
виконання регіональними управліннями / Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” та/або регіональні управління/ Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву.
{Розділ доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021}
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2.
Очікувані результати, ефективність Програми
Успішне виконання Програми протягом 2021-2023 років дасть змогу створити умови для забезпечення житлом більше 2,5 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Виконання Програми сприятиме також створенню умов для формування активної життєвої позиції молоді, розв’язанню їх житлових проблем, розвитку будівельної галузі та пов’язаних з будівництвом галузей промислового виробництва, створенню додаткових робочих місць у будівельній та суміжних із будівництвом галузях, збільшенню податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів, поліпшенню демографічної ситуації в країні.
Крім того, виконання Програми зменшує фінансове навантаження на молоді сім’ї, що сприяє підвищенню рівня соціального забезпечення населення, створює умови для гармонійного розвитку сім’ї та національної економіки. Адже механізм виконання Програми дає змогу спрямовувати кошти від повернення кредитів, наданих за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, на надання нових кредитів за рахунок коштів спеціального фонду.
Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел, у тому числі власних коштів громадян.
Для будівництва (придбання) житла в рамках виконання Програми протягом 2013-2023 років, а саме для реалізації механізму Програми, необхідні кошти в сумі 3365,379 млн. гривень, в тому числі протягом 2021-2023 років необхідні кошти в сумі 1918,536 млн. гривень. Прогнозний обсяг потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у розрізі регіонів наведено у додатку 3.
{Абзац другий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021}
{Програма в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017, № 1360 від 23.12.2020}
ПАСПОРТ
Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки
1. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967.
2. Державний замовник-координатор - Мінрегіон.
3. Керівник Програми - Міністр розвитку громад та територій.
4. Виконавці заходів Програми - Мінрегіон, Мінфін, державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
5. Строк виконання: 2013-2023 роки.
6. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування | Обсяг фінансування, млн. гривень | У тому числі за роками | ||||||||||
2013* | 2014* | 2015* | 2016* | 2017* | 2018* | 2019* | 2020** | 2021** | 2022** | 2023** | ||
Державний бюджет | 761,497 | 149,609 | 78,074 | 93,491 | 77,377 | 75,848 | 63,044 | 54,118 | 51,4 | 43,291 | 39,235 | 36,01 |
Місцевий бюджет | 2603,882 | 33,532 | 36,624 | 64,694 | 94,337 | 115,693 | 145,678 | 155,924 | 157,4 | 600 | 600 | 600 |
Інші джерела | ||||||||||||
Усього | 3365,379 | 183,141 | 114,698 | 158,185 | 171,714 | 191,541 | 208,722 | 210,042 | 208,8 | 643,291 | 639,235 | 636,01 |
__________
* Фактичні видатки станом на кінець року.
** Виходячи з можливостей державного бюджету та з урахуванням напрямів бюджетної політики.
{Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 1032 від 20.12.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 850 від 25.09.2019; в редакції Постанови КМ № 1360 від 23.12.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021}
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ
з виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки
Найменування завдання | Найменування показника | Значення показника | Найменування заходу | Відповідальні за виконання | Джерела фінансування (державний, місцевий бюджети та інші джерела) | Прогнозний обсяг фінансових ресурсів для виконання завдань, млн. гривень | У тому числі за роками | |||||||||||||||||||||
усього | за роками | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||
Запровадження механізму забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом | кількість наданих кредитів | 7686 | 402 | 216 | 188 | 213 | 638 | 1109 | 1157 | 1 242 | 882 | 840 | 799 | надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла | Мінрегіон | державний бюджет, у тому числі: | 391,721 | 104,621 | 34 | 33,674 | 24 | 34,311 | 30 | 29 | 28 | 25,07 | 24,835 | 24,21 |
загальний фонд | 94,9 | 70,63 | 24,27 | |||||||||||||||||||||||||
спеціальний фонд | 296,821 | 33,991 | 9,73 | 33,674 | 24 | 34,311 | 30 | 29 | 28,0 | 25,07 | 24,835 | 24,21 | ||||||||||||||||
місцеві бюджети | 2603,882 | 33,532 | 36,624 | 64,694 | 94,337 | 115,693 | 145,678 | 155,924 | 157,4 | 600 | 600 | 600 | ||||||||||||||||
інші джерела | ||||||||||||||||||||||||||||
кількість договорів на обслуговування | 8400* | 6100* | 5011* | 3468* | 2805* | 2353* | 1920* | 1591* | 1112* | 950* | 845* | компенсація відсоткових ставок кредитів комерційних банків, що надаються молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів | Мінрегіон | державний бюджет | 368,535 | 44,988 | 44,074 | 59,817 | 53,377 | 41,537 | 33,044 | 25,118 | 23,4 | 16,98 | 14,4 | 11,8 | ||
кількість нормативно-правових актів | 2 | 1 | 1 | удосконалення механізму пільгового довгострокового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян | Мінрегіон | |||||||||||||||||||||||
Виконання регіональними управліннями/Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” та/або регіональні управління/Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” | кількість рішень суду | 1 | 1 | виконання регіональними управліннями/ Іпотечним центром в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” рішень судів, які набрали законної сили, щодо об’єктів житлового будівництва, замовником будівництва яких є або виступали Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” та/або регіональні управління/Іпотечний центр в м. Києві та Київській області Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” | Мінрегіон; | державний бюджет, у тому числі | 1,241 | 1,241 | ||||||||||||||||||||
спеціальний фонд | 1,241 | 1,241 |
__________
* Кількість договорів, що залишилися на обслуговуванні на кінець року, які було укладено за програмою 2751380 “Часткова компенсація відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкція) і придбання житла”.
{Додаток 2 в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017, № 1360 від 23.12.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 976 від 15.09.2021}
ПРОГНОЗНИЙ ОБСЯГ
потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, в розрізі регіонів
Найменування регіону | Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку станом на 1 січня 2011 р. | Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які зареєстровані в реєстрах державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” для отримання довготермінових пільгових кредитів для будівництва (реконструкції) та придбання житла станом на 1 липня 2020 р. | 2013 рік * | 2014 рік * | 2015 рік * | 2016 рік * | 2017 рік * | 2018 рік * | 2019 рік * | 2020 рік ** | 2021 рік | 2022 рік | 2023 рік | ||||||||||
усього | таких, що планується забезпечити житлом | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість квартир, одиниць | обсяг введення в експлуатацію житла, кв. метрів | кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом*** | кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом*** | кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, що планується забезпечити житлом*** | |||
Автономна Республіка Крим | 5572 | 16 | 16 | 1133 | |||||||||||||||||||
Область: | |||||||||||||||||||||||
Вінницька | 4323 | 52 | 202 | 8 | 598 | 3 | 242 | 7 | 565 | 15 | 659 | 9 | 828 | 8 | 570 | 2 | 24 | 23 | 21 | ||||
Волинська | 4872 | 50 | 348 | 4 | 273 | 3 | 241 | 2 | 170 | 4 | 241 | 8 | 10 | 2835 | 17 | 2 | 302 | 41 | 38 | 37 | |||
Дніпропетровська | 5214 | 62 | 230 | 16 | 1080 | 18 | 1217 | 4 | 229 | 5 | 346 | 6 | 43 | 4 | 109 | 6 | 41 | 3 | 27 | 26 | 24 | ||
Донецька | 9101 | 40 | 116 | 31 | 2248 | 6 | 421 | 1 | 2 | 14 | 13 | 13 | |||||||||||
Житомирська | 3288 | 45 | 233 | 4 | 271 | 5 | 265 | 7 | 456 | 5 | 299 | 5 | 453 | 6 | 200 | 9 | 190 | 4 | 27 | 26 | 25 | ||
Закарпатська | 856 | 74 | 295 | 13 | 968 | 7 | 414 | 6 | 333 | 6 | 397 | 8 | 12 | 14 | 1543 | 8 | 34 | 33 | 32 | ||||
Івано-Франківська | 1243 | 92 | 228 | 16 | 1172 | 5 | 310 | 5 | 384 | 19 | 1223 | 17 | 219 | 17 | 940 | 10 | 2116 | 3 | 499 | 27 | 26 | 24 | |
Київська | 5278 | 90 | 119 | 25 | 1925 | 12 | 942 | 15 | 822 | 6 | 310 | 15 | 7 | 8 | 522 | 2 | 14 | 13 | 12 | ||||
Кіровоградська | 1000 | 17 | 215 | 6 | 407 | 1 | 42 | 1 | 2 | 3 | 4 | 26 | 24 | 23 | |||||||||
Луганська | 3413 | 65 | 82 | 25 | 1874 | 5 | 349 | 2 | 149 | 9 | 117 | 3 | 59 | 15 | 6 | 10 | 10 | 9 | |||||
Львівська | 5203 | 104 | 239 | 17 | 1157 | 6 | 456 | 15 | 1090 | 10 | 796 | 13 | 1711 | 20 | 416 | 23 | 561 | 845 | 28 | 27 | 26 | ||
Миколаївська | 3048 | 275 | 580 | 23 | 1785 | 41 | 2376 | 40 | 2621 | 42 | 2544 | 38 | 41 | 44 | 6997 | 6 | 68 | 63 | 62 | ||||
Запорізька | 4000 | 84 | 426 | 12 | 975 | 4 | 221 | 7 | 398 | 16 | 19 | 22 | 4 | 50 | 48 | 45 | |||||||
Одеська | 2883 | 42 | 314 | 10 | 573 | 6 | 307 | 1 | 54 | 7 | 2 | 11 | 715 | 5 | 37 | 35 | 33 | ||||||
Полтавська | 2094 | 190 | 431 | 24 | 1530 | 19 | 1007 | 11 | 805 | 17 | 1078 | 32 | 2849 | 34 | 1665 | 39 | 376 | 14 | 177 | 51 | 48 | 46 | |
Рівненська | 2462 | 63 | 293 | 16 | 788 | 7 | 468 | 5 | 292 | 13 | 942 | 11 | 726 | 6 | 184 | 5 | 34 | 33 | 31 | ||||
Сумська | 8389 | 97 | 371 | 6 | 452 | 7 | 345 | 6 | 347 | 11 | 717 | 30 | 1314 | 15 | 1470 | 16 | 2270 | 6 | 43 | 42 | 39 | ||
Тернопільська | 2387 | 20 | 82 | 5 | 433 | 2 | 172 | 1 | 114 | 2 | 126 | 4 | 690 | 3 | 318 | 2 | 406 | 1 | 9 | 10 | 9 | ||
Харківська | 3775 | 189 | 628 | 21 | 1830 | 8 | 530 | 17 | 1117 | 21 | 1558 | 26 | 2716 | 37 | 7313 | 33 | 1341 | 26 | 3082 | 74 | 69 | 67 | |
Херсонська | 2818 | 112 | 168 | 25 | 1626 | 15 | 899 | 9 | 493 | 8 | 558 | 16 | 704 | 18 | 1871 | 17 | 4 | 20 | 19 | 18 | |||
Хмельницька | 6434 | 40 | 409 | 9 | 741 | 5 | 306 | 6 | 319 | 4 | 244 | 4 | 4 | 330 | 6 | 2 | 48 | 46 | 43 | ||||
Черкаська | 4138 | 55 | 168 | 15 | 1058 | 7 | 544 | 5 | 358 | 3 | 246 | 6 | 5 | 675 | 9 | 2342 | 5 | 21 | 19 | 18 | |||
Чернівецька | 2122 | 43 | 185 | 6 | 323 | 9 | 581 | 3 | 237 | 5 | 444 | 3 | 437 | 7 | 225 | 8 | 406 | 2 | 22 | 21 | 20 | ||
Чернігівська | 2036 | 50 | 158 | 7 | 582 | 5 | 393 | 4 | 325 | 6 | 404 | 9 | 6 | 202 | 10 | 191 | 3 | 227 | 18 | 18 | 17 | ||
м. Київ | 14521 | 141 | 993 | 51 | 3321 | 12 | 661 | 13 | 767 | 9 | 450 | 20 | 1385 | 12 | 1139 | 15 | 70 | 9 | 483 | 115 | 110 | 105 | |
м. Севастополь | 1252 | 3 | 3 | 228 | |||||||||||||||||||
Усього | 111722 | 2111 | 7513 | 402 | 28376 | 216 | 13872 | 188 | 12091 | 213 | 14089 | 319 | 14023 | 299 | 20779 | 351 | 20657 | 123 | 5615 | 882 | 840 | 799 |
__________
* Фактичні показники.
** Інформація станом на 30 липня 2020 року.
{Додаток 3 в редакції Постанов КМ № 1032 від 20.12.2017, № 1360 від 23.12.2020}