З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про внесення змін до Закону України"Про недержавне пенсійне забезпечення"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2012, N 37, ст.443 )
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
I. Внести до Закону України "Про недержавне пенсійне
забезпечення" ( 1057-15 ) (Відомості Верховної Ради України,
2003 р., N 47-48, ст. 372; 2006 р., N 13, ст. 110; 2010 р., N 38,
ст. 505; із змінами, внесеними Законом України від 8 липня
2011 року N 3668-VI) ( 3668-17 ) такі зміни:
1. У статті 1:
після абзацу дев'ятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"засновник (засновники) недержавного пенсійного фонду -
юридична особа або фізичні особи (для професійного пенсійного
фонду), які створили пенсійний фонд чи приєдналися до нього після
створення та набули прав і обов'язків, визначених цим Законом для
засновників пенсійного фонду".
У зв'язку з цим абзаци десятий - сорок другий вважати
відповідно абзацами одинадцятим - сорок третім;
друге речення абзацу п'ятнадцятого виключити;
в абзаці двадцять п'ятому слова "сума зобов'язань у грошовому
виразі" замінити словами "сума грошових зобов'язань";
абзаци двадцять восьмий - тридцять четвертий замінити п'ятьма
абзацами такого змісту:
"пов'язана особа - юридична особа, яка здійснює контроль (у
тому числі спільний) за відповідною юридичною особою або
контролюється нею чи перебуває з такою юридичною особою під
спільним контролем, або має істотну участь у юридичній особі;
фізична особа або члени її сім'ї, які здійснюють контроль за
відповідною юридичною особою або мають істотну участь у юридичній
особі; посадова особа відповідної юридичної особи, уповноважена
виконувати від імені такої особи дії, спрямовані на встановлення,
зміну або припинення правових відносин, а також члени сім'ї
посадової особи. При цьому членами сім'ї фізичної особи вважаються
її чоловік (дружина), діти або батьки фізичної особи та її
чоловіка (дружини), а також чоловік (дружина) будь-кого з дітей
або батьків фізичної особи.
Під здійсненням контролю за юридичною особою в цьому Законі
слід розуміти нагляд з можливістю вирішального впливу на
управління або діяльність юридичної особи шляхом безпосереднього
та/або опосередкованого (через пов'язаних фізичних чи юридичних
осіб) володіння або користування всіма активами або більшою
часткою (паєм, пакетом акцій) статутного (складеного) капіталу,
управління найбільшою кількістю голосів в органі управління
юридичної особи, а також можливість здійснювати незалежно від
формального володіння вирішальний вплив на формування складу,
результати голосування та прийняття рішення органами управління
юридичної особи, а також вчинення правочинів, які надають
можливість визначати умови діяльності, давати обов'язкові до
виконання вказівки або виконувати функції органу управління
юридичної особи. Для фізичної особи загальна частка статутного
(складеного) капіталу юридичної особи (кількість голосів в органі
управління, якою вона володіє) визначається як загальний обсяг
корпоративних прав, що належать такій фізичній особі, членам її
сім'ї та юридичним особам, які контролюються фізичною особою або
членами її сім'ї.
Під істотною участю у цьому Законі слід розуміти пряме та
опосередковане, самостійне або спільно з іншими особами володіння
10 і більше відсотками статутного (складеного) капіталу або
голосів за придбаними акціями (частками) юридичної особи або
незалежно від формального володіння можливість значного впливу на
управління чи діяльність юридичної особи;
професійний пенсійний фонд - пенсійний фонд, засновником
(засновниками) якого можуть бути організації роботодавців, їх
об'єднання, об'єднання громадян, професійні спілки, їх об'єднання
або фізичні особи, пов'язані за родом їх професійної діяльності
(занять), визначеної у статуті фонду. Учасниками такого фонду
можуть бути виключно фізичні особи, пов'язані за родом їх
професійної діяльності (занять), визначеної у статуті фонду, а
також фізичні особи, які є працівниками організацій роботодавців,
їх об'єднань, членами або працівниками професійних спілок, їх
об'єднань, які створили такий фонд;
резервний фонд - фонд, сформований відповідно до законодавчих
актів України, що регулюють діяльність господарських товариств, з
урахуванням вимог цього Закону адміністратором, компанією з
управління активами з метою відшкодування збитків, що можуть бути
завдані цими юридичними особами під час надання послуг пенсійному
фонду внаслідок неналежного виконання зобов'язань перед пенсійним
фондом та порушення ними законодавства".
У зв'язку з цим абзаци тридцять п'ятий - сорок третій вважати
відповідно абзацами тридцять третім - сорок першим;
абзаци тридцять восьмий - сорок перший викласти в такій
редакції:
"учасник недержавного пенсійного забезпечення - фізична
особа, на користь якої сплачуються (сплачувалися) пенсійні внески
до пенсійного фонду або на пенсійний депозитний рахунок у банку і
яка має право на недержавне пенсійне забезпечення на умовах і в
порядку, визначених пенсійним контрактом, договором про відкриття
пенсійного депозитного рахунка або договором страхування довічної
пенсії та цим Законом, або яка отримує пенсійні виплати із
пенсійного фонду;
учасник пенсійного фонду (далі - учасник фонду) - фізична
особа, на користь якої сплачуються (сплачувалися) пенсійні внески
до пенсійного фонду та яка має право на отримання пенсійних виплат
або отримує такі виплати з пенсійного фонду згідно із цим Законом;
чиста вартість одиниці пенсійних активів - розрахункова
вартість одиниці пенсійних активів, що визначається шляхом ділення
чистої вартості активів на загальну кількість одиниць пенсійних
активів на день підрахунку. Чиста вартість одиниці пенсійних
активів обчислюється у розрізі сум коштів учасників недержавного
пенсійного забезпечення та учасників накопичувальної системи
пенсійного страхування у порядку, встановленому Національною
комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг. Чиста вартість одиниці пенсійних активів на
день надходження першого пенсійного внеску до пенсійного фонду
встановлюється у розмірі 1 гривня;
чиста вартість активів пенсійного фонду - різниця між
вартістю активів пенсійного фонду на день проведення підрахунку та
сумою зобов'язань пенсійного фонду, що підлягають виконанню на
день проведення підрахунку".
2. У статті 2:
1) абзаци третій і сьомий частини другої викласти в такій
редакції:
"страхові організації, які уклали договори страхування
довічної пенсії з учасниками фонду, страхування ризику настання
інвалідності або смерті учасника фонду";
"учасники недержавного пенсійного забезпечення";
2) абзац третій частини третьої після слів "договорів
страхування довічної пенсії" доповнити словами "з учасниками
фонду".
3. У статті 3 слова "Про цінні папери і фондову біржу"
замінити словами "Про цінні папери та фондовий ринок" ( 3480-15 ).
4. У статті 6:
1) частину першу викласти в такій редакції:
"1. Пенсійні фонди створюються на підставі рішення засновника
(зборів засновників) та не мають на меті одержання прибутку на
користь одноосібного засновника або для його подальшого розподілу
між засновниками";
2) частину третю викласти в такій редакції:
"3. Активи пенсійного фонду формуються за рахунок внесків до
пенсійного фонду (пенсійних внесків) та інших надходжень до
пенсійного фонду";
3) в абзаці другому частини четвертої слова "після реєстрації
національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг" замінити словами "після включення до
Державного реєстру фінансових установ Національною комісією, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг";
4) частини п'яту і сьому викласти в такій редакції:
"5. Дозволяється приєднання та злиття декількох пенсійних
фондів одного виду. У разі злиття чи приєднання декількох
пенсійних фондів одного виду новоутворений пенсійний фонд (фонд,
до якого здійснюється приєднання) повинен бути того самого виду,
що й фонди, які злилися чи приєдналися.
Забороняється передача майна, прав та обов'язків пенсійного
фонду іншим, ніж недержавні пенсійні фонди юридичним особам -
правонаступникам у зв'язку з припиненням пенсійного фонду шляхом
злиття або приєднання.
Припинення пенсійного фонду шляхом поділу або перетворення в
інший вид пенсійного фонду забороняється.
Особливості проведення приєднання та злиття пенсійних фондів
встановлюються Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг";
"7. Органами управління пенсійного фонду є збори засновників
та рада пенсійного фонду (рада фонду).
Створення інших органів управління пенсійного фонду
заборонено";
5) частину восьму доповнити реченням такого змісту:
"Пенсійний фонд має користуватися послугами з адміністрування лише
одного адміністратора";
6) частину одинадцяту викласти в такій редакції:
"11. Бюджетна установа має право бути засновником
корпоративного пенсійного фонду або здійснювати пенсійні внески до
вже створених пенсійних фондів лише у разі, якщо створення таких
фондів або здійснення пенсійних внесків передбачено законами
України, рішеннями Кабінету Міністрів України або рішеннями
відповідних місцевих рад. Заснування такими бюджетними установами
відкритих пенсійних фондів забороняється. Кошти, перераховані до
будь-якого пенсійного фонду будь-яким вкладником, не є власністю
держави або органів місцевого самоврядування";
7) друге речення частини дванадцятої викласти в такій
редакції: "Порядок створення, функціонування та ліквідації
пенсійних фондів, а також особливості їх реєстрації як фінансової
установи визначаються цим Законом".
5. У статті 7:
1) у частині першій:
абзац перший виключити;
в абзаці другому друге речення доповнити словами "крім
випадків, встановлених законом", а третє речення - словами
"відповідно до вимог цього Закону";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"2. Вкладником фонду будь-якого виду на користь учасника
фонду, якщо інше не передбачено цим Законом, може бути:
роботодавець учасника фонду;
професійна спілка, об'єднання професійних спілок щодо своїх
членів;
сам учасник фонду;
подружжя, діти, батьки, рідні брати і сестри, дід і баба
учасника фонду, діти подружжя учасника фонду, у тому числі
усиновлені ним (нею) діти, батьки подружжя учасника фонду.
У будь-якому пенсійному фонді його учасники можуть бути
одночасно і вкладниками такого фонду.
Учасники відкритого та професійного пенсійного фонду мають
право залишатися його учасниками у разі припинення здійснення
пенсійних внесків на їх користь, припинення (розірвання) пенсійних
контрактів, укладених на їх користь";
3) абзац перший частини третьої викласти в такій редакції:
"3. Пенсійні кошти, що обліковуються на індивідуальному
пенсійному рахунку учасника фонду, є власністю такого учасника та
використовуються на цілі, визначені цим Законом";
4) у частині четвертій слова "які є невід'ємним додатком до
статуту недержавного пенсійного фонду" виключити.
6. У статті 8:
1) частину другу доповнити реченням такого змісту:
"Повідомлення надсилається протягом двох тижнів з дати укладення
роботодавцем - платником корпоративного пенсійного фонду договору
про участь у корпоративному пенсійному фонді";
2) частину третю виключити;
3) частину восьму викласти в такій редакції:
"8. Зміна складу засновників пенсійного фонду здійснюється
відповідно до законодавства з урахуванням особливостей,
встановлених цим Законом та статутом.
У разі створення пенсійного фонду кількома засновниками один
із засновників має право вийти з їх складу в порядку,
передбаченому статутом пенсійного фонду, попередивши про це інших
засновників та учасників фонду, на користь яких він сплачував
пенсійні внески, не пізніш як за шість місяців до виходу з числа
засновників пенсійного фонду.
Якщо інше не передбачено законом, засновник або
роботодавець - платник корпоративного пенсійного фонду може
припинити сплату пенсійних внесків до такого пенсійного фонду
шляхом розірвання всіх укладених ним з таким фондом пенсійних
контрактів та договору про участь у пенсійному фонді, повідомивши
Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг, та учасників фонду за шість місяців до
розірвання таких контрактів та договору про участь у пенсійному
фонді.
Рішення роботодавця про вихід із складу засновників або про
розірвання договору про участь у пенсійному фонді обов'язково
вноситься до колективного договору, якщо заснування такого фонду
або участь у такому фонді роботодавця було передбачено колективним
договором.
У разі якщо згідно із законом роботодавець зобов'язаний
здійснювати пенсійні внески до пенсійного фонду на користь своїх
працівників, такий роботодавець може припинити сплату пенсійних
внесків до пенсійного фонду у визначеному цим Законом порядку лише
за умови укладення пенсійних контрактів на користь таких
працівників з іншим пенсійним фондом";
4) у частині дев'ятій:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Учасники фонду, які є працівниками такого роботодавця,
протягом трьох місяців з дня отримання повідомлення про вихід їх
роботодавця з числа засновників або роботодавців - платників
корпоративного пенсійного фонду зобов'язані подати адміністратору
цього фонду заяву із зазначенням нового пенсійного фонду або
страхової організації, з якою укладено договір страхування
довічної пенсії, або банку, в якому відкрито пенсійний депозитний
рахунок, куди мають бути передані належні їм пенсійні кошти.
Договір страхування довічної пенсії може бути укладено учасником
пенсійного фонду лише у разі досягнення таким учасником пенсійного
віку, визначеного цим Законом. Разом з письмовою заявою учасник
фонду зобов'язаний надати копію пенсійного контракту, укладеного з
новим пенсійним фондом, або копію договору страхування довічної
пенсії з обраною страховою організацією, або копію договору про
відкриття пенсійного депозитного рахунка. Працівники такого
роботодавця, які є учасниками накопичувальної системи пенсійного
страхування, подають адміністратору пенсійного фонду - суб'єкта
другого рівня заяву із зазначенням іншого пенсійного фонду -
суб'єкта другого рівня та копію пенсійного контракту, укладеного з
новим пенсійним фондом - суб'єктом другого рівня. За бажанням
учасника фонду, який є учасником накопичувальної системи
пенсійного страхування, або відсутності такої заяви, обліковані на
його індивідуальному пенсійному рахунку кошти можуть бути
переведені до Накопичувального пенсійного фонду";
абзац третій після слова "заяви" доповнити словами "та копії
укладеного договору з новим пенсійним фондом або копії договору
страхування довічної пенсії з обраною страховою організацією, або
копії договору про відкриття пенсійного депозитного рахунка в
банку";
доповнити абзацами четвертим і п'ятим такого змісту:
"Письмове повідомлення про переведення коштів таких учасників
до іншого фонду направляється кожному учаснику фонду протягом
одного місяця з дня такого переведення та містить інформацію про
суму переведених коштів, реквізити пенсійного фонду та його
адміністратора, а також вказівку на необхідність укласти пенсійний
контракт з фондом, до якого переведені кошти.
Переведення коштів та передача відомостей персоніфікації
учасників фонду здійснюються на підставі договору між
адміністратором фонду, з якого переводяться пенсійні кошти таких
учасників, та пенсійним фондом, до якого переводяться такі кошти.
Копія договору надається учаснику фонду разом з повідомленням,
зазначеним в абзаці четвертому цієї частини".
7. У статті 9:
1) частину першу викласти в такій редакції:
"1. Пенсійний фонд діє на підставі статуту, який повинен
відповідати вимогам цього Закону. Статут пенсійного фонду, а також
зміни до нього затверджуються засновником (зборами засновників)
пенсійного фонду.
Приєднання до корпоративного пенсійного фонду роботодавця -
платника пенсійного фонду не потребує внесення змін до статуту
пенсійного фонду";
2) у частині третій:
у пункті 1 слова "(юридичну адресу)" виключити;
пункти 6 і 7 викласти в такій редакції:
"6) права та обов'язки фонду, його засновника (засновників),
роботодавців - платників, вкладників, учасників, а також порядок
їх реалізації і виконання;
7) у разі якщо засновників декілька - порядок скликання,
проведення зборів засновників (у тому числі шляхом опитування),
формування порядку денного, прийняття ними рішень та їх
компетенцію";
у пункті 13 слова "персоніфікованого обліку учасників
недержавного пенсійного фонду та" виключити;
у пункті 14 слова "ліквідації та реорганізації" замінити
словом "припинення";
пункт 18 викласти в такій редакції:
"18) порядок зміни складу засновників пенсійного фонду (у
зв'язку із вступом, виходом, вибуттям засновників)";
доповнити абзацом такого змісту:
"У разі створення пенсійного фонду одноосібним засновником
повноваження засновника визначаються статутом такого фонду з
урахуванням вимог пунктів "а" - "г" частини третьої статті 16
цього Закону";
3) абзац перший частини четвертої викласти в такій редакції:
"4. Статут пенсійного фонду та зміни до нього реєструються
відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних
осіб та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15 ) з урахуванням
особливостей, встановлених цим Законом";
4) частину п'яту викласти в такій редакції:
"5. Зміни до статуту пенсійного фонду погоджуються з
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг, до їх реєстрації відповідно до Закону
України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних
осіб - підприємців" ( 755-15 ).
8. Статті 11 і 12 викласти в такій редакції:
"Стаття 11. Реєстрація пенсійного фонду
1. Реєстрація пенсійного фонду як юридичної особи та
фінансової установи проводиться у такому порядку:
1) погодження статуту пенсійного фонду Національною комісією,
що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
у встановленому законодавством порядку;
2) державна реєстрація пенсійного фонду як юридичної особи
відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних
осіб та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15 );
3) погодження складу ради фонду Національною комісією, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у
встановленому нею порядку;
4) включення пенсійного фонду до Державного реєстру
фінансових установ та реєстрація пенсійних схем Національною
комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг, у встановленому нею порядку.
Пенсійний фонд набуває право на провадження діяльності з
недержавного пенсійного забезпечення з моменту включення його до
Державного реєстру фінансових установ.
2. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, має право перевіряти документи,
подані для включення до Державного реєстру фінансових установ
пенсійного фонду, на відповідність їх нормам законодавства та
достовірність зазначеної в них інформації та, в разі необхідності,
вимагати подання додаткових документів і пояснень, які
підтверджують відомості, що містяться у поданих документах.
Рішення про включення до Державного реєстру фінансових установ
пенсійного фонду або про відмову у включенні до такого реєстру
приймається протягом 30 календарних днів з дня подання документів,
встановлених Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг. У разі прийняття
рішення про включення до Державного реєстру фінансових установ
пенсійного фонду Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, пенсійному фонду
видається свідоцтво.
3. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, може відмовити у включенні до
Державного реєстру фінансових установ пенсійного фонду у разі
невідповідності поданих документів і даних, що містяться в них,
вимогам цього Закону, а також у разі виявлення недостовірної
інформації у поданих документах.
4. У разі відмови у включенні до Державного реєстру
фінансових установ пенсійного фонду Національна комісія, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
зобов'язана письмово повідомити про це заявника з обов'язковим
обґрунтуванням причин відмови та повного переліку зауважень.
5. Відмова у включенні до Державного реєстру фінансових
установ пенсійного фонду не перешкоджає повторному зверненню
засновника (засновників) до Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у
загальному порядку після усунення причин, що були підставою такої
відмови.
6. Рішення про відмову у включенні до Державного реєстру
фінансових установ пенсійного фонду або порушення строків такої
реєстрації може бути оскаржене засновником (засновниками)
пенсійного фонду в судовому порядку. Збитки, завдані неправомірною
відмовою у реєстрації пенсійного фонду як фінансової установи,
відшкодовуються згідно із законом.
Стаття 12. Обов'язкові умови початку діяльності недержавнихпенсійних фондів
1. Засновник (засновники) пенсійного фонду зобов'язаний
сформувати склад ради фонду відповідно до цього Закону до дня
подання до Національної комісії, що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг, документів для включення
пенсійного фонду до Державного реєстру фінансових установ.
2. Рада фонду після включення пенсійного фонду до Державного
реєстру фінансових установ та реєстрації інвестиційної декларації,
повинна укласти договори:
про адміністрування пенсійного фонду - з адміністратором,
який має ліцензію на провадження діяльності з адміністрування
пенсійних фондів;
про управління активами пенсійного фонду - з компанією з
управління активами або з іншою особою, яка отримала ліцензію на
провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності
з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з
управління активами);
про обслуговування пенсійного фонду зберігачем - із
зберігачем.
3. Укладення пенсійних контрактів та отримання пенсійних
внесків на рахунок пенсійного фонду до виконання вимог цієї статті
забороняється.
4. Інформація про укладення всіх договорів, зазначених у
частині другій цієї статті, подається до Національної комісії, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
адміністратором у порядку, встановленому Національною комісією, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
5. У разі невиконання вимог частин першої і другої цієї
статті протягом вісімнадцяти місяців з дня реєстрації пенсійного
фонду як фінансової установи та/або у разі ненадходження пенсійних
внесків до пенсійного фонду протягом цього строку Національна
комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг, приймає рішення про скасування реєстрації
зазначеного пенсійного фонду як фінансової установи та подає позов
до суду про ліквідацію такого пенсійного фонду".
9. У статті 13:
1) частину третю викласти в такій редакції:
"3. Засновник (засновники) пенсійного фонду, роботодавці -
платники корпоративного пенсійного фонду, а також роботодавці, які
є вкладниками професійних пенсійних фондів, делегують своїх
представників до складу ради фонду в порядку, передбаченому
статутом фонду. Такі представники визнаються членами ради фонду
після їх затвердження засновником (зборами засновників) фонду.
Члени ради фонду набувають своїх повноважень у разі
погодження їх кандидатур з Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Погодження
або відмова у погодженні здійснюється протягом 30 календарних днів
з дня надходження списку членів ради фонду до Національної
комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг. У разі відмови у погодженні Національна
комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг, надає обґрунтування причин відмови та повний
перелік зауважень.
Кількість представників у раді фонду від засновників
пенсійного фонду будь-якого виду та роботодавців - платників
корпоративного пенсійного фонду, а також роботодавців, які є
вкладниками відкритих або професійних пенсійних фондів на користь
своїх працівників, встановлюється статутом пенсійного фонду чи за
рішенням засновника (зборів засновників) фонду. Можливим є
визначення одного представника від кількох засновників,
роботодавців - платників корпоративного пенсійного фонду,
роботодавців, які є вкладниками відкритих або професійних
пенсійних фондів на користь своїх працівників";
2) у частині п'ятій:
пункт 2 викласти в такій редакції:
"2) вибуття зі складу засновників фонду або виходу із складу
роботодавців-платників всіх осіб, представником яких був такий
член ради фонду";
доповнити пунктом 2-1 такого змісту:
"2-1) розірвання всіх пенсійних контрактів роботодавцями, які
є вкладниками професійних пенсійних фондів, представником яких був
такий член ради фонду";
пункт 3 викласти в такій редакції:
"3) прийняття засновником (зборами засновників) рішення про
припинення членом ради своїх повноважень за поданням засновника,
роботодавця - платника, роботодавця, який є вкладником, або
кількох з них, представником якого (яких) був такий член ради";
3) частину шосту викласти в такій редакції:
"6. Рішенням засновника (зборів засновників) фонду може бути
встановлена винагорода членам ради фонду. Виплата такої винагороди
здійснюється за рахунок тих осіб, представниками яких є члени ради
фонду";
4) частину восьму виключити.
10. У статті 14:
1) у частині першій:
в абзаці другому слова "зборами засновників" замінити словами
"засновником (зборами засновників)";
після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
"погоджує зміни до статуту та пенсійних схем пенсійного
фонду, запропоновані засновником (засновниками) пенсійного фонду,
перед їх затвердженням".
У зв'язку з цим абзаци третій - дванадцятий вважати
відповідно абзацами четвертим - тринадцятим;
абзац четвертий викласти в такій редакції:
"реєструє в Національній комісії, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, зміни до пенсійних
схем фонду";
абзац дванадцятий після слова "віднесені" доповнити словами
"цим Законом та";
в абзаці тринадцятому слово "професійного" виключити;
2) абзац другий частини третьої доповнити словами
"(повідомити одноосібного засновника) для вирішення питання про
приведення кількісного складу ради у відповідність із вимогами
цього Закону";
3) частину четверту викласти в такій редакції:
"4. У разі коли внаслідок припинення (злиття, приєднання,
поділу, перетворення) юридичної особи, яка є адміністратором,
компанією з управління активами або зберігачем у результаті
передачі всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним
особам - правонаступникам порушуються вимоги цього Закону в
частині, що стосується пов'язаних осіб, рада фонду зобов'язана
протягом трьох місяців прийняти рішення щодо вибору нового
надавача відповідних послуг із забезпеченням при цьому дотримання
вимог цього Закону щодо пов'язаних осіб".
11. У статті 16:
1) пункт "а" частини третьої викласти в такій редакції:
"а) затвердження статуту пенсійного фонду та змін до нього, а
також пенсійних схем і змін до них";
2) частину п'яту після слова "учасників" доповнити словами
"засновників, роботодавців-платників";
3) доповнити частиною шостою такого змісту:
"6. Одноосібний засновник пенсійного фонду приймає рішення,
віднесені частиною третьою цієї статті до компетенції зборів
засновників пенсійного фонду, одноосібно. Орган управління
одноосібного засновника уповноважений приймати такі рішення.
Порядок прийняття ним таких рішень визначається законом та
статутом одноосібного засновника пенсійного фонду".
12. У статті 17:
1) у частині першій:
після абзацу третього доповнити двома абзацами такого змісту:
"3) суду.
Ліквідація пенсійного фонду може здійснюватись в інших
випадках, установлених законом".
У зв'язку з цим абзаци четвертий і п'ятий вважати відповідно
абзацами шостим і сьомим;
перше речення абзацу шостого після слів "ліквідацію фонду"
доповнити словами і цифрами "прийняте відповідно до пункту 1 або 2
цієї частини", а друге речення виключити;
2) в абзаці першому частини третьої слова "з обов'язковим
повідомленням учасників фонду про дату початку і закінчення
періоду ліквідації пенсійного фонду" виключити;
3) у частині четвертій слова "його засновників" замінити
словами "його одноосібного засновника, а в разі, якщо засновників
декілька, - за рахунок їх коштів";
4) після частини четвертої доповнити новою частиною такого
змісту:
"5. Ліквідаційна комісія розробляє план ліквідації та
погоджує його з Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг".
У зв'язку з цим частину п'яту вважати відповідно частиною
шостою.
13. У статті 18:
1) абзац перший частини першої замінити п'ятьма абзацами
такого змісту:
"1. Протягом трьох місяців з дня отримання повідомлення про
ліквідацію пенсійного фонду кожен його учасник повинен надіслати
(надати) до ліквідаційної комісії письмову заяву, в якій зазначити
фінансову установу, куди мають бути передані належні йому пенсійні
кошти, а саме:
інший пенсійний фонд, з яким учасником фонду укладено
пенсійний контракт;
банк, у якому відкрито пенсійний депозитний рахунок;
страхову організацію, з якою учасником фонду укладено договір
страхування довічної пенсії, якщо учасник фонду досягнув
пенсійного віку, визначеного законом.
Разом з письмовою заявою учасник фонду зобов'язаний надіслати
(надати) копію пенсійного контракту, укладеного ним з іншим
пенсійним фондом, договору про відкриття пенсійного депозитного
рахунка в банку або договору страхування довічної пенсії з обраною
страховою організацією. Учасник фонду повинен надіслати (надати)
письмову заяву у строки, визначені Національною комісією, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг".
У зв'язку з цим абзац другий вважати абзацом шостим;
2) частини другу і третю викласти в такій редакції:
"2. У разі укладення пенсійного контракту з іншим пенсійним
фондом, договору про відкриття пенсійного депозитного рахунка або
договору страхування довічної пенсії з обраною страховою
організацією учасник фонду зобов'язаний надати іншому пенсійному
фонду, банку або страховій організації копію пенсійного контракту
з пенсійним фондом, що ліквідується. Після передачі пенсійних
коштів учасників фонду, що ліквідується, іншим пенсійним фондам
або на пенсійні депозитні рахунки, або страховим організаціям для
укладення договорів страхування довічної пенсії їх пенсійні
контракти з цим пенсійним фондом вважаються розірваними.
3. У разі ліквідації пенсійного фонду пенсійні кошти
учасників фонду відповідно до їх письмових заяв переводяться до
інших пенсійних фондів або на пенсійні депозитні рахунки, або до
страхових організацій відповідно до договору страхування довічної
пенсії в порядку, встановленому Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Пенсійні
кошти учасника накопичувальної системи пенсійного страхування,
обліковані на його індивідуальному пенсійному рахунку у пенсійному
фонді - суб'єкті другого рівня, що ліквідується, за його бажанням
перераховуються до Накопичувального пенсійного фонду або до іншого
пенсійного фонду - суб'єкта другого рівня у порядку, встановленому
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг, за погодженням з центральним органом
виконавчої влади у сфері соціальної політики і Антимонопольним
комітетом України.
Визначення суми пенсійних коштів, що належать кожному
учаснику фонду, здійснюється у порядку, передбаченому статтею 51
цього Закону. Після закінчення терміну подання заяв учасниками
фонду, що ліквідується, всі грошові кошти з окремого депозитного
рахунка перераховуються на поточний рахунок такого пенсійного
фонду, після чого окремий депозитний рахунок закривається.
Передача пенсійних коштів іншим пенсійним фондам,
Накопичувальному пенсійному фонду, на пенсійні депозитні рахунки
та у випадку, передбаченому абзацом четвертим частини першої цієї
статті, - страховим організаціям для укладення договору
страхування довічної пенсії здійснюється лише в грошовій формі
безготівковим платежем з поточного рахунка пенсійного фонду, що
ліквідується";
3) абзац перший частини четвертої викласти в такій редакції:
"4. Передача пенсійних коштів здійснюється лише після
затвердження Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, ліквідаційного
балансу пенсійного фонду і проводиться у строк, передбачений
планом ліквідації пенсійного фонду, погодженим з Національною
комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг, але не пізніш як протягом шести місяців з дня
затвердження проміжного ліквідаційного балансу пенсійного фонду";
4) частину п'яту викласти в такій редакції:
"5. У разі якщо учасник фонду в установлені строки не подав
письмову заяву та копію пенсійного контракту, укладеного ним з
іншим пенсійним фондом, або договору про відкриття пенсійного
депозитного рахунка, або договору страхування довічної пенсії з
обраною страховою організацією, зазначені пенсійні кошти
підлягають передачі до відкритого пенсійного фонду, визначеного
ліквідаційною комісією для всіх таких учасників фонду, на умовах
та в порядку, встановлених Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Письмове повідомлення про переведення коштів таких учасників
до іншого пенсійного фонду направляється кожному учаснику фонду
протягом одного місяця з дня такого переведення та містить
інформацію про суму переведених коштів, реквізити пенсійного фонду
та його адміністратора, а також вказівку на необхідність укласти
пенсійний контракт з пенсійним фондом, до якого переведені кошти.
Переведення коштів та передача відомостей персоніфікації
учасників фонду здійснюються на підставі договору між
адміністратором пенсійного фонду, з якого переводяться пенсійні
кошти таких учасників, та пенсійним фондом, до якого переводяться
такі кошти.
У разі якщо учасник накопичувальної системи пенсійного
страхування протягом трьох місяців не подав письмової заяви і
копії пенсійного контракту, укладеного ним з іншим пенсійним
фондом - суб'єктом другого рівня, пенсійні кошти, що обліковуються
на його індивідуальному пенсійному рахунку, перераховуються до
Накопичувального пенсійного фонду та обліковуються на його
накопичувальному пенсійному рахунку".
14. Статтю 19 викласти в такій редакції:
"Стаття 19. Скасування реєстрації пенсійного фонду якфінансової установи внаслідок його ліквідації
1. Скасування реєстрації пенсійного фонду як фінансової
установи здійснюється на підставі поданого до Національної
комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг, звіту про проведення ліквідації пенсійного
фонду за умови повного розрахунку з усіма учасниками фонду шляхом
передачі всіх пенсійних коштів учасників фонду відповідно до цього
Закону.
2. На вимоги, претензії учасників фонду не поширюється строк
позовної давності, визначений законом".
15. У статті 20:
1) перше речення частини першої доповнити словами "якщо інше
не передбачено законом";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"2. Право участі у корпоративному пенсійному фонді належить
усім працівникам юридичної особи, що є засновником або
роботодавцем - платником такого фонду. Роботодавець не має права
будь-яким чином обмежувати права працівників на участь у
корпоративному пенсійному фонді.
Юридична особа, яка є засновником або роботодавцем -
платником корпоративного пенсійного фонду, зобов'язана сплачувати
пенсійні внески на користь усіх своїх працівників, крім тих, які
подали письмові заперечення проти цього, працюють сезонно або
проходять випробування при прийнятті на роботу";
3) частину четверту доповнити словами "якщо інше не
передбачено законом";
4) абзац перший частини п'ятої виключити;
5) частину дев'яту викласти в такій редакції:
"9. У разі припинення юридичної особи, яка є засновником або
роботодавцем - платником корпоративного пенсійного фонду,
обов'язки щодо сплати пенсійних внесків передаються її
правонаступникові.
Злиття, приєднання пенсійних фондів здійснюється в порядку,
встановленому Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг";
6) у частині десятій:
у першому реченні абзацу першого слова "за погодженням із
національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг, повідомивши про це" замінити словами
"повідомивши про це Національну комісію, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг", а слова
"професійного адміністратора" замінити словом "адміністратора",
слова "та зберігача" виключити;
абзац п'ятий після слова "корпоративних" доповнити словами
"та професійних";
7) доповнити частиною дванадцятою такого змісту:
"12. Національний банк України має право самостійно
здійснювати адміністрування, зберігання та управління активами
створеного ним корпоративного пенсійного фонду на підставі
відповідних ліцензій. При цьому витрати, пов'язані з виконанням
таких функцій, здійснюються за рахунок засновника.
Особливості здійснення діяльності із зберігання та управління
активами корпоративного пенсійного фонду Національного банку
України та нагляду за цією діяльністю встановлюються Національною
комісією з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг".
16. Абзац сьомий частини шостої статті 21 доповнити словами
"а також інших нормативно-правових актів".
17. У статті 24:
1) у назві та тексті слово "професійного" виключити;
2) частину четверту викласти в такій редакції:
"4. Вимоги, встановлені цією статтею, поширюються також на
керівника структурного підрозділу з адміністрування пенсійних
фондів компанії з управління активами та керівника структурного
підрозділу одноосібного засновника корпоративного пенсійного
фонду, який прийняв рішення про самостійне здійснення
адміністрування такого фонду".
18. Частини другу, третю і четверту статті 25 викласти в
такій редакції:
"2. Адміністратор зобов'язаний відкрити індивідуальний
пенсійний рахунок учасника фонду протягом 30 календарних днів з
дня укладення першого за часом пенсійного контракту на користь
такого учасника, але не пізніше дати отримання першого пенсійного
внеску за цим пенсійним контрактом. У разі переведення пенсійних
коштів учасника фонду від інших фінансових установ відповідно до
вимог цього Закону адміністратор зобов'язаний відкрити
індивідуальний пенсійний рахунок учасника фонду протягом
30 календарних днів з дня укладення договору про виплату пенсій на
визначений строк або іншого документа, на підставі якого
здійснюється переведення належних учаснику пенсійних коштів, але
не пізніше дати отримання таких коштів.
3. У системі персоніфікованого обліку індивідуальний
пенсійний рахунок відкривається кожному учаснику фонду. Для
ідентифікації учасника фонду в номері індивідуального пенсійного
рахунка використовується реєстраційний номер облікової картки
платника податків (ідентифікаційний номер Державного реєстру
фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових
платежів), а у разі його відсутності використовуються серія і
номер паспорта учасника фонду чи іншого документа, визначеного
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг.
На індивідуальному пенсійному рахунку учасника фонду ведеться
облік суми належних йому пенсійних коштів в одиницях пенсійних
активів та гривнях виходячи з поточної чистої вартості одиниці
пенсійних активів пенсійного фонду.
На індивідуальному пенсійному рахунку учасника фонду ведеться
окремо облік коштів накопичувальної системи пенсійного
страхування, що належить учаснику, а також може відображатися інша
інформація, визначена законодавством або внутрішніми документами
адміністратора.
4. Система персоніфікованого обліку учасників фонду повинна
містити інформацію щодо кожного учасника фонду, вкладників фонду,
які здійснюють внески на користь учасника фонду, інформацію про
пенсійну схему, кількість одиниць пенсійних активів пенсійного
фонду, чисту вартість одиниці пенсійних активів пенсійного фонду,
загальну суму пенсійних коштів. Облік коштів та кількості одиниць
пенсійних активів здійснюється окремо по учасниках накопичувальної
системи пенсійного страхування та учасниках недержавного
пенсійного забезпечення.
Порядок ведення персоніфікованого обліку учасників пенсійних
фондів визначається Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг".
19. Частину першу статті 26 викласти в такій редакції:
"1. Передача системи персоніфікованого обліку учасників
пенсійних фондів та відповідної документації здійснюється
адміністратором у разі:
розірвання договору, укладеного ним з радою пенсійного фонду;
ліквідації адміністратора;
припинення адміністратора в результаті передачі всього свого
майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам-правонаступникам,
внаслідок чого порушуються вимоги цього Закону щодо пов'язаних
осіб;
анулювання ліцензії, виданої адміністратору на провадження
діяльності з адміністрування пенсійних фондів".
20. У статті 27:
1) у назві слова "Видача ліцензії на провадження" замінити
словом "Ліцензування";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"2. Порядок ліцензування діяльності з адміністрування
пенсійних фондів визначається Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг";
3) частину третю доповнити абзацом четвертим такого змісту:
"Національна комісія, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, для видачі ліцензії на провадження
діяльності з адміністрування має право проводити виїзні перевірки
відповідності адміністратора встановленим вимогам та достовірності
документів, поданих таким адміністратором згідно з установленими
нею ліцензійними умовами";
4) абзац перший частини четвертої викласти в такій редакції:
"4. Особа, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з
адміністрування пенсійних фондів, зобов'язана підтримувати розмір
власного капіталу на рівні не меншому, ніж 2,5 мільйона гривень".
21. У першому реченні частини першої статті 29 слово
"професійного" виключити.
22. Абзац третій частини першої статті 30 виключити.
23. Абзац другий частини першої статті 31 доповнити реченням
такого змісту: "Порядок формування та вимоги до розміщення коштів
резервного фонду встановлюються Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг".
24. Статтю 32 викласти в такій редакції:
"Стаття 32. Адміністрування пенсійного фонду у разіприпинення юридичної особи - адміністратора
пенсійного фонду
1. У разі припинення юридичної особи - адміністратора
засновники такого адміністратора зобов'язані протягом п'яти
робочих днів з дня прийняття рішення про початок відповідної
процедури повідомити про це ради пенсійних фондів, з якими такий
адміністратор уклав договори; осіб, які здійснюють управління
активами пенсійного фонду; зберігачів відповідних пенсійних
фондів; Національну комісію, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, а якщо адміністратор має ліцензію
на провадження діяльності з управління активами пенсійного
фонду, - також і Національну комісію з цінних паперів та фондового
ринку.
2. У разі ліквідації, а також припинення юридичної особи -
адміністратора в результаті злиття, приєднання, поділу, внаслідок
чого порушуються вимоги цього Закону щодо пов'язаних осіб,
адміністратор зобов'язаний передати систему персоніфікованого
обліку учасників фонду та відповідну документацію новому
адміністратору в порядку, встановленому статтею 26 цього Закону".
25. Абзац третій частини першої статті 34 замінити двома
абзацами такого змісту:
"банком щодо активів створеного ним корпоративного пенсійного
фонду у разі, якщо він не виконує функції зберігача цього фонду;
Національним банком України щодо активів створеного ним
корпоративного пенсійного фонду".
У зв'язку з цим абзац четвертий вважати абзацом п'ятим.
26. Пункт 2 частини другої статті 37 викласти в такій
редакції:
"2) припинення особи, яка провадить діяльність з управління
активами пенсійного фонду".
27. У назві статті 39 слова "Видача ліцензії на провадження"
замінити словом "Ліцензування".
28. Статтю 42 викласти в такій редакції:
"Стаття 42. Винагорода за надання послуг з управлінняактивами пенсійних фондів
1. Розмір винагороди особі, що провадить діяльність з
управління активами пенсійного фонду, є істотною умовою договору
про управління активами пенсійного фонду, який укладається між
радою пенсійного фонду і такою особою.
2. Сума винагороди за надання послуг з управління активами
пенсійного фонду визначається як відсоток чистої вартості активів
пенсійного фонду, що перебувають в управлінні цієї особи.
Винагорода виплачується у грошовій формі.
3. Оплата послуг, пов'язаних з проведенням операцій з
активами пенсійного фонду, які надаються третіми особами (послуги
торговців цінними паперами, витрати на перереєстрацію прав
власності на активи пенсійного фонду, інших послуг, передбачених
цим Законом), здійснюється за рахунок пенсійного фонду шляхом
оплати таких послуг цим особам на підставі документів, що
підтверджують фактично отримані послуги, або шляхом відшкодування
витрат особі, що провадить діяльність з управління активами,
одночасно з виплатою винагороди за надання послуг з управління
активами пенсійного фонду на підставі документів, що підтверджують
фактично здійснені витрати".
29. У частині другій статті 43:
слова "учасникам фонду" замінити словами "пенсійному фонду";
доповнити реченням такого змісту: "Порядок формування
резервного фонду встановлюється Національною комісією з цінних
паперів та фондового ринку за погодженням з Національною комісією,
що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових
послуг".
30. Частину четверту статті 44 викласти в такій редакції:
"4. У разі виявлення порушень законодавства щодо провадження
діяльності з управління активами пенсійного фонду, вчинених
особою, яка здійснює управління активами пенсійного фонду,
зберігач протягом одного робочого дня з моменту виявлення такого
порушення:
1) письмово надає відповідну інформацію раді пенсійного
фонду, адміністратору, Національній комісії, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Національній
комісії з цінних паперів та фондового ринку, а також особі, що
вчинила це порушення;
2) припиняє (блокує) виконання розпоряджень особи, яка
провадить діяльність з управління активами пенсійного фонду, щодо
операцій з пенсійними активами, що не відповідають вимогам
законодавства щодо провадження діяльності з управління активами
пенсійного фонду.
Зберігач виконує розпорядження Національної комісії з цінних
паперів та фондового ринку щодо припинення (блокування) виконання
розпоряджень компанії з управління активами в частині управління
пенсійними активами на підставах, визначених Національною комісією
з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з Національною
комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків
фінансових послуг.
У разі невиконання вимог, визначених цією частиною, зберігач
несе відповідальність за збитки, завдані пенсійному фонду
внаслідок такого невиконання, відповідно до договору про
обслуговування пенсійного фонду, укладеного з цим пенсійним
фондом, та законодавства".
31. У статті 46:
1) частину першу викласти в такій редакції:
"1. Зберігач несе майнову відповідальність за збитки, завдані
ним пенсійному фонду внаслідок невиконання або неналежного
виконання умов договору про обслуговування пенсійного фонду
зберігачем, та відшкодовує їх відповідно до умов цього договору і
в порядку, встановленому законодавством";
2) доповнити частиною третьою такого змісту:
"3. Зберігач несе відповідальність за неподання, несвоєчасне
подання або подання завідомо недостовірної інформації раді
пенсійного фонду, його адміністратору та особі (особам), що
провадить діяльність з управління активами цього фонду, відповідно
до законодавства та умов договору, укладеного з таким пенсійним
фондом, а також Національній комісії з цінних паперів та фондового
ринку і Національній комісії, що здійснює державне регулювання
ринків фінансових послуг, відповідно до законодавства".
32. У статті 47:
1) у частині другій:
пункти 2 і 2-1 викласти в такій редакції:
"2) акцій українських емітентів, які відповідно до норм
законодавства пройшли лістинг на фондовій біржі, що відповідає
вимогам, установленим Національною комісією з цінних паперів та
фондового ринку;
2-1) облігацій українських емітентів, кредитний рейтинг яких
відповідає інвестиційному рівню за Національною рейтинговою
шкалою, визначеною законодавством України, або які відповідно до
норм законодавства пройшли лістинг на фондовій біржі, що
відповідає вимогам, установленим Національною комісією з цінних
паперів та фондового ринку";
доповнити пунктом 6 такого змісту:
"6) іпотечних облігацій";
2) у частині третій:
пункт 1 після слів "засновники пенсійного фонду" доповнити
словами "та їх пов'язані особи";
пункт 2 викласти в такій редакції:
"2) цінні папери, які не пройшли лістинг на фондовій біржі,
що відповідає вимогам, встановленим Національною комісією з цінних
паперів та фондового ринку, та не перебувають в обігу на фондовій
біржі, зареєстрованій у встановленому порядку, крім випадку, якщо
кредитний рейтинг облігацій відповідає інвестиційному рівню за
Національною рейтинговою шкалою, визначеною законодавством";
3) доповнити частиною восьмою такого змісту:
"8. Активи пенсійного фонду можуть формуватися виключно
внаслідок операцій, пов'язаних з провадженням пенсійним фондом
діяльності з недержавного пенсійного забезпечення, відповідно до
цього Закону".
33. У статті 48:
1) у частині першій:
пункти 4-9 викласти в такій редакції:
"4) оплати послуг з адміністрування пенсійного фонду (крім
випадків, коли адміністрування самостійно здійснює юридична
особа - одноосібний засновник корпоративного пенсійного фонду),
включаючи оплату рекламних і агентських послуг, пов'язаних з
функціонуванням пенсійного фонду, витрат на оприлюднення
інформації про його діяльність, передбаченої цим Законом;
5) виплати винагороди за надання послуг з управління активами
пенсійного фонду;
6) оплати послуг зберігача;
7) оплати послуг з проведення планових аудиторських перевірок
пенсійного фонду;
8) оплати послуг третіх осіб, надання яких передбачено цим
Законом або нормативно-правовими актами Національної комісії, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
включаючи оплату послуг торговців цінними паперами (посередників),
витрат на ведення обліку та перереєстрацію прав власності на
активи пенсійного фонду;
9) оплати інших послуг, надання яких передбачено цим Законом
та які визначені Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг";
доповнити абзацами дванадцятим і тринадцятим такого змісту:
"Граничні розміри витрат, визначених пунктами 4-6 цієї
частини, встановлюються як відсоток чистої вартості активів
пенсійного фонду.
Граничні розміри витрат, визначених пунктами 4-9 цієї
частини, що відшкодовуються за рахунок пенсійних активів,
встановлюються Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, спільно з
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку";
2) частину другу викласти в такій редакції:
"2. Пенсійні активи не можуть включатися до ліквідаційної
маси зберігача пенсійного фонду та інших банків".
34. У статті 49:
1) у частині першій:
пункти 4, 11 та 14 викласти в такій редакції:
"4) розміщувати на банківських депозитних рахунках у грошових
коштах та в ощадних сертифікатах банків більш як 50 відсотків
загальної вартості пенсійних активів";
"11) придбавати або додатково інвестувати в іпотечні
облігації більш як 40 відсотків загальної вартості пенсійних
активів";
"14) придбавати або додатково інвестувати в інші активи, що
можуть бути оцінені за ринковою вартістю та не заборонені
законодавством України, але не зазначені у цій статті, включаючи
акції, набуті внаслідок перетворення юридичної особи, корпоративні
права якої перебували в активах пенсійного фонду, в акціонерне
товариство, більш як 5 відсотків загальної вартості пенсійних
активів";
після абзацу двадцятого доповнити двома новими абзацами
такого змісту:
"20) розміщувати у зобов'язаннях однієї юридичної особи більш
як 10 відсотків загальної вартості пенсійних активів;
21) тримати більш як 10 відсотків цінних паперів
(корпоративних прав) одного емітента".
У зв'язку з цим абзац двадцять перший вважати абзацом
двадцять третім;
2) частини третю і шосту викласти в такій редакції:
"3. Купівля-продаж акцій, облігацій українських емітентів
особами, що здійснюють управління активами пенсійного фонду,
провадиться виключно на фондовій біржі з дотриманням вимог цього
Закону.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має
право встановлювати додаткові вимоги до фондової біржі, на якій
здійснюється купівля-продаж акцій, облігацій українських емітентів
особами, що здійснюють управління активами пенсійного фонду.
Норми цієї частини не застосовуються у разі придбання акцій
українських емітентів при їх розміщенні, якщо акції відповідного
емітента входять до складу пенсійних активів пенсійного фонду.
Обмеження, встановлене пунктом 5 частини першої цієї статті,
не застосовується протягом шести місяців у разі додаткового
інвестування пенсійних активів у акції відповідного емітента при
здійсненні ним додаткової емісії акцій, якщо внаслідок такого
інвестування зберігається частка пенсійного фонду у статутному
капіталі відповідного емітента, а акції відповідного емітента
входять до складу пенсійних активів пенсійного фонду";
"6. Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку
за погодженням з Національною комісією, що здійснює державне
регулювання у сфері ринків фінансових послуг, можуть
встановлюватися особливості застосування пунктів 4, 6 і 13
частини першої цієї статті до досягнення пенсійним фондом обсягу
активів у розмірі 500 тисяч гривень, але на строк не більше
18 місяців з дня включення пенсійного фонду до Державного реєстру
фінансових установ".
35. Абзац другий частини сьомої статті 52 викласти в такій
редакції:
"Учаснику фонду, який отримує пенсійні виплати з пенсійного
фонду, у виписці з індивідуального пенсійного рахунка також
зазначається інформація про розмір щомісячних виплат та залишок
коштів на індивідуальному пенсійному рахунку".
36. У статті 53:
1) абзац перший частини першої викласти в такій редакції:
"1. Пенсійні фонди, особи, що провадять діяльність з
управління активами пенсійних фондів, адміністратори, зберігачі,
які надають послуги пенсійним фондам, а також страхові організації
та банківські установи, що надають послуги з недержавного
пенсійного забезпечення, інформують громадськість про свою
діяльність з недержавного пенсійного забезпечення";
2) частини другу та четверту викласти в такій редакції:
"2. Оприлюднення інформації здійснюється шляхом опублікування
її в порядку, встановленому Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Інформація, що підлягає оприлюдненню відповідно до цього
Закону, не є конфіденційною і не є рекламою";
"4. Рекламні матеріали щодо послуг з недержавного пенсійного
забезпечення, які надаються особами, визначеними в частині третій
статті 2 цього Закону, подаються Національній комісії, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, не пізніш
як за 10 робочих днів до їх розповсюдження";
3) пункт 4 частини сьомої викласти в такій редакції:
"4) робити подарунки (виграші) або давати обіцянку про
дарування (виграші) потенційним учасникам та вкладникам пенсійних
фондів, а також страхувальникам, з якими укладено договір
страхування довічної пенсії, чи вкладникам пенсійних депозитних
рахунків у банках або здійснювати будь-які інші заохочувальні
заходи, що можуть вплинути на вибір того чи іншого пенсійного
фонду (банку, страхової організації) його потенційним учасником
(вкладником, страхувальником)".
37. У статті 54:
1) пункт 2 частини першої викласти в такій редакції:
"2) послуги з укладення пенсійних контрактів за дорученням
адміністратора";
2) пункт 3 частини другої викласти в такій редакції:
"3) паспортні дані фізичної особи та реєстраційний номер її
облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер
Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів), а у разі його відсутності - серія і номер
паспорта фізичної особи чи іншого документа, визначеного
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг";
3) частину третю викласти в такій редакції:
"3. Агентські послуги у сфері недержавного пенсійного
забезпечення має право надавати фізична особа:
яка є дієздатною та не має судимості за умисні злочини;
яка ознайомлена із законодавством з питань недержавного
пенсійного забезпечення адміністратором, з яким така особа уклала
договір про надання агентських послуг;
інформація про яку внесена адміністратором пенсійного фонду,
з яким вона уклала договір про надання агентських послуг, до
реєстру осіб, що надають агентські послуги".
38. У статті 55:
1) абзаци другий та четвертий частини четвертої викласти в
такій редакції:
"У разі розірвання пенсійного контракту таким вкладником він
повинен укласти, крім випадків, передбачених статтею 65 цього
Закону, новий пенсійний контракт щодо участі в іншому пенсійному
фонді або відкрити в банку пенсійний депозитний рахунок, а у разі
досягнення пенсійного віку, визначеного відповідно до закону, -
укласти із страховою організацією договір страхування довічної
пенсії. При цьому пенсійні кошти вкладника фонду, який є учасником
фонду, передаються за його рахунок до іншої фінансової установи,
яка надає послуги з недержавного пенсійного забезпечення, в сумі,
що обліковується на його індивідуальному пенсійному рахунку в
пенсійному фонді, зменшеній на суму витрат, пов'язаних з
перерахуванням таких пенсійних коштів";
"У разі якщо на індивідуальному пенсійному рахунку учасника
фонду, який розриває укладений ним пенсійний контракт з пенсійним
фондом, обліковуються пенсійні внески, що здійснювалися на його
користь іншими вкладниками, пенсійні контракти з такими
вкладниками мають бути розірвані та їх дія припиняється з дня
розірвання пенсійного контракту з учасником фонду, крім випадків,
передбачених статтею 65 цього Закону. Індивідуальний пенсійний
рахунок учасника фонду закривається після переведення пенсійних
коштів, облікованих на індивідуальному пенсійному рахунку учасника
фонду";
2) частини п'яту та шосту викласти в такій редакції:
"5. У разі припинення трудових відносин учасника
корпоративного пенсійного фонду з роботодавцем-засновником або
роботодавцем - платником корпоративного пенсійного фонду
роботодавець-засновник або роботодавець - платник корпоративного
пенсійного фонду, а також учасник, який є вкладником такого фонду,
зобов'язаний розірвати пенсійний контракт, укладений на користь
учасника фонду. Такий учасник зобов'язаний укласти новий пенсійний
контракт з адміністратором будь-якого іншого пенсійного фонду або
у разі досягнення пенсійного віку, визначеного відповідно до
закону, укласти договір страхування довічної пенсії із страховою
організацією, або відкрити в банку пенсійний депозитний рахунок. У
разі якщо учасник фонду протягом трьох місяців з дня припинення
трудових відносин не уклав новий пенсійний контракт з іншим
пенсійним фондом, не відкрив пенсійний депозитний рахунок у банку
або не уклав договір страхування довічної пенсії із страховою
організацією, пенсійні кошти учасника підлягають передачі до
відкритого пенсійного фонду, визначеного за рішенням ради такого
пенсійного фонду. При цьому передача пенсійних коштів учасника
фонду до іншого пенсійного фонду, на пенсійний депозитний рахунок
банку, до страхової організації для укладення договору страхування
довічної пенсії оплачується учасником фонду в порядку,
передбаченому абзацами другим і третім частини четвертої цієї
статті, крім випадків припинення трудових відносин згідно з
пунктом 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю
України ( 322-08 ).
У разі якщо учасник фонду припиняє трудові відносини з
роботодавцем-засновником або роботодавцем - платником
корпоративного пенсійного фонду та вступає в трудові відносини з
іншим роботодавцем-засновником або роботодавцем - платником цього
корпоративного пенсійного фонду, він може залишитися учасником
цього фонду, якщо це передбачено умовами пенсійного контракту.
У разі припинення трудових відносин згідно з пунктом 1
частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України
( 322-08 ) витрати на переведення пенсійних коштів учасника фонду
до іншого пенсійного фонду, страхової організації або на пенсійний
депозитний рахунок банку оплачуються роботодавцем.
6. Адміністратор зобов'язаний надати можливість вкладнику та
учаснику фонду до укладення пенсійного контракту ознайомитися із
статутом пенсійного фонду, пенсійними схемами, що використовує
пенсійний фонд, та проектом пенсійного контракту.
Пенсійний контракт укладається у письмовій формі щонайменше у
двох примірниках.
Учаснику, який не є вкладником, адміністратор повинен надати
примірник пенсійного контракту або копію пенсійного контракту,
завірену підписом та печаткою уповноваженої особи адміністратора.
Разом з примірником (копією) пенсійного контракту
адміністратор повинен надати вкладнику та учаснику фонду:
пам'ятку з роз'ясненнями основних положень пенсійного
контракту;
копію зазначеної в пенсійному контракті пенсійної схеми;
на вимогу вкладника або учасника - витяг з основних положень
статуту або копію статуту пенсійного фонду.
Один примірник пенсійного контракту залишається в
адміністратора разом з відомістю про надання вкладнику примірника
пенсійного контракту та учаснику інших примірників (копій)
пенсійного контракту та зазначених вище документів. У разі надання
цих документів вкладнику або учаснику фонду особисто у відомості
зазначаються дата отримання документів та підпис вкладника або
учасника фонду. У разі надання цих документів в іншому порядку у
відомості зазначаються дата направлення документів вкладнику або
учаснику фонду, дата отримання документів вкладником або учасником
фонду та підпис особи, відповідальної за надання документів
вкладнику або учаснику фонду. Порядок надання цих документів
вкладникам та учасникам фонду визначається внутрішнім положенням
про здійснення адміністрування пенсійних фондів.
Адміністратор повинен забезпечити надання примірників (копій)
пенсійного контракту учаснику фонду не пізніше 30 календарних днів
з дня укладення пенсійного контракту.
Вимоги до пам'ятки з роз'ясненням основних положень
пенсійного контракту, а також до витягу з основних положень
статуту пенсійного фонду встановлюються Національною комісією, що
здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг".
39. У статті 56:
1) абзаци другий і третій частини першої викласти в такій
редакції:
"паспортні дані вкладника фонду та реєстраційний номер його
облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер
Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів), а у разі відсутності останнього - серія і
номер паспорта вкладника чи іншого документа, визначеного
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг (якщо вкладником є фізична особа), або
повне найменування, місцезнаходження постійно діючого органу
управління, реєстраційні та банківські реквізити вкладника фонду
(якщо вкладником є юридична особа);
паспортні дані учасника фонду (для особи віком до 16 років -
дані свідоцтва про народження) та реєстраційний номер його
облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер
Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів), а у разі відсутності останнього - серія і
номер паспорта учасника фонду чи іншого документа, визначеного
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг";
2) у частині другій слова "пенсійним контрактом" замінити
словами "примірником (копією) пенсійного контракту".
40. У статті 58:
1) абзаци перший - третій частини третьої викласти в такій
редакції:
"3. У разі прийняття рішення про заміну пенсійного фонду
вкладник фонду зобов'язаний:
укласти пенсійний контракт з іншим пенсійним фондом або у
разі досягнення пенсійного віку, визначеного відповідно до
закону, - договір страхування довічної пенсії із страховою
організацією чи відкрити пенсійний депозитний рахунок у банку;
надіслати адміністратору пенсійного фонду, участь у якому
припиняється, заяву про розірвання пенсійного контракту та копію
пенсійного контракту, укладеного з іншим пенсійним фондом, або
договір страхування довічної пенсії із страховою організацією чи
договір про відкриття пенсійного депозитного рахунка у банку";
2) абзац перший частини четвертої викласти в такій редакції:
"4. У разі якщо з вини адміністратора несвоєчасно
перераховані пенсійні кошти учасника фонду, такий адміністратор
зобов'язаний сплатити йому за власний рахунок пеню в розмірі
подвійної облікової ставки Національного банку України в
розрахунку на один день від суми, що підлягає перерахуванню за
кожен день прострочення платежу, у порядку, визначеному
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг".
41. У статті 59:
1) частину першу після абзацу першого доповнити новим абзацом
такого змісту:
"Пенсійні схеми та зміни до них розробляються та
затверджуються засновником (зборами засновників) пенсійного фонду.
Пенсійні схеми корпоративного пенсійного фонду та зміни до них
погоджуються з представниками трудових колективів відповідних
юридичних осіб - роботодавців, які є засновниками такого фонду".
У зв'язку з цим абзаци другий і третій вважати відповідно
абзацами третім і четвертим;
2) абзац четвертий частини другої виключити;
3) абзац перший частини четвертої викласти в такій редакції:
"4. Пенсійний фонд має право запроваджувати нові пенсійні
схеми, а також вносити зміни до зареєстрованих пенсійних схем чи
анулювати зареєстровані пенсійні схеми у разі".
42. Назву розділу IX викласти в такій редакції:
"Розділ IXПЕНСІЙНІ ВИПЛАТИ НЕДЕРЖАВНОГО
ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ".
43. Назву статті 60 викласти в такій редакції:
"Стаття 60. Види пенсійних виплат пенсійного фонду".
44. У статті 61:
1) назву доповнити словами "та за рахунок пенсійних коштів,
накопичених на пенсійних депозитних рахунках у банку";
2) абзац другий частини другої викласти в такій редакції:
"Пенсійний вік, що визначається учасником фонду, може бути
меншим від пенсійного віку, який надає право на пенсію за
загальнообов'язковим державним пенсійним страхуванням, але не
більш як на 10 років, якщо інше не визначено законом. Пенсійний
вік, що визначається учасником фонду, може бути більшим від
пенсійного віку, який надає право на пенсію за
загальнообов'язковим державним пенсійним страхуванням";
3) доповнити частинами восьмою і дев'ятою такого змісту:
"8. У разі визнання учасника фонду інвалідом обліковані на
його індивідуальному пенсійному рахунку пенсійні активи можуть
бути використані за його вибором для здійснення виплати пенсії на
визначений строк на умовах, передбачених цим Законом, або
здійснення одноразової пенсійної виплати незалежно від суми
коштів, необхідної для призначення пенсії на визначений строк.
9. Пенсійні кошти, накопичені на пенсійних депозитних
рахунках у банку, використовуються виключно для здійснення
учаснику недержавного пенсійного забезпечення пенсійної виплати на
визначений строк або одноразової пенсійної виплати, або у разі
досягнення пенсійного віку, визначеного відповідно до закону, -
для укладення договору страхування довічної пенсії з обраною ним
страховою організацією чи на інші виплати, передбачені цим
Законом.
Порядок використання пенсійних коштів, що акумульовані на
пенсійних депозитних рахунках у банках учасниками недержавного
пенсійного забезпечення для здійснення пенсійних виплат відповідно
до цього Закону, встановлюється Національною комісією, що здійснює
державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, за
погодженням з Національним банком України".
45. Абзац другий частини третьої статті 63 після слова
"заяви" доповнити словами "про переведення коштів до іншого
фонду".
46. У статті 64:
1) абзац третій частини першої викласти в такій редакції:
"паспортні дані учасника фонду та реєстраційний номер його
облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер
Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів), а у разі відсутності останнього - серія і
номер паспорта учасника фонду чи іншого документа, визначеного
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг";
2) частини другу, шосту та восьму викласти в такій редакції:
"2. На початку кожного фінансового року особі, яка отримує
пенсію на визначений строк, обов'язково надається виписка з
індивідуального пенсійного рахунка такої особи, визначена
частиною сьомою статті 52 цього Закону.
Отримувач пенсії на визначений строк має право вимагати
надання виписки з його індивідуального пенсійного рахунка станом
на будь-яку дату. У цьому разі така виписка надається за рахунок
отримувача пенсії, крім випадків, коли вона необхідна для
укладення договору страхування довічної пенсії. Максимальний
розмір плати за надання виписки з індивідуального пенсійного
рахунка на письмову вимогу отримувача пенсії встановлюється
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг.
У разі смерті отримувача пенсії особі, яка має право на
отримання належної їй суми пенсійних коштів, виписка, передбачена
у цій частині, надається безоплатно станом на день смерті
отримувача пенсії";
"6. Інвестування активів, з яких виплачується пенсія на
визначений строк, здійснюється відповідно до вимог цього Закону";
"8. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, за погодженням з Національною
комісією з цінних паперів та фондового ринку має право
встановлювати додаткові вимоги до обліку та особливості
інвестування пенсійних активів та коштів, призначених для виплати
пенсії на визначений строк".
47. У статті 66:
1) у частині першій слова "страховій організації" та
"страхову організацію" виключити;
2) у частині другій слова "особою (особами), яка є
спадкоємцем власника таких коштів" виключити;
3) абзац перший частини третьої викласти в такій редакції:
"3. Якщо адміністратор має інформацію про смерть учасника
фонду чи оголошення такої особи померлою, адміністратор
зобов'язаний письмово повідомити протягом 10 робочих днів з дня
отримання зазначеної інформації осіб, зазначених таким учасником,
а також державну нотаріальну контору за місцем проживання учасника
фонду".
48. В абзаці першому пункту 4 розділу XII "Прикінцеві
положення" слова "цього Закону" замінити словами "законодавства з
недержавного пенсійного забезпечення".
II. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його
опублікування, крім абзацу восьмого підпункту 1 пункту 34
розділу I цього Закону, який набирає чинності через п'ять років з
дня набрання чинності цим Законом, абзаців третього і четвертого
підпункту 3 пункту 44 розділу I цього Закону, які набирають
чинності одночасно з набранням чинності змінами до Закону України
"Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) щодо пенсійних
депозитних рахунків.
2. Національній комісії, що здійснює державне регулювання у
сфері ринків фінансових послуг, і Національній комісії з цінних
паперів та фондового ринку протягом шести місяців з дня
опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у
відповідність із вимогами цього Закону.
Президент України В.ЯНУКОВИЧ
м. Київ, 22 грудня 2011 рокуN 4225-VI
Джерело:Офіційний портал ВРУ