Про затвердження Порядку розроблення та перегляду секторальних планів ринкового нагляду, моніторингу та звітування про їх виконання
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 570 від 09.08.2017
№ 916 від 06.11.2019
№ 531 від 26.05.2023}
Відповідно до частини дванадцятої статті 20 Закону України “Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок розроблення та перегляду секторальних планів ринкового нагляду, моніторингу та звітування про їх виконання, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня опублікування.
ПОРЯДОК
розроблення та перегляду секторальних планів ринкового нагляду, моніторингу та звітування про їх виконання
{У тексті Порядку слова “митні органи” і “Держмитслужба” в усіх відмінках замінено відповідно словами “органи доходів і зборів” і “ДФС” у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 570 від 09.08.2017}
1. Цей Порядок визначає механізм розроблення та перегляду секторальних планів ринкового нагляду (далі - секторальні плани), моніторингу та звітування про їх виконання.
2. У цьому Порядку термін “секторальний план” означає план, відповідно до якого орган ринкового нагляду здійснює у межах сфери своєї відповідальності ринковий нагляд щодо продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, визначає її належність до певного ступеня ризику та план, на підставі якого митні органи здійснюють контроль продукції.
{Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 570 від 09.08.2017; в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції” та “Про загальну безпечність нехарчової продукції”.
3. Проект секторального плану розробляється з урахуванням:
результатів моніторингу причин і кількості звернень споживачів (користувачів) про захист їх права на безпеку продукції, причин і кількості нещасних випадків і випадків заподіяння шкоди здоров’ю людей внаслідок споживання (використання) продукції, який здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфери їх відповідальності;
результатів аналізу відомостей, включених до системи оперативного взаємного сповіщення про продукцію, що становить серйозний ризик;
результатів аналізу інформації, одержаної за допомогою міжнародних, регіональних та іноземних систем повідомлення про продукцію, що становить серйозний ризик;
результатів аналізу даних національної інформаційної системи ринкового нагляду;
результатів моніторингу вжитих обмежувальних (корегувальних) заходів;
необхідності проведення органами ринкового нагляду спільних перевірок характеристик продукції у разі, якщо відповідний вид (тип), категорія та/або група продукції є об’єктом кількох технічних регламентів.
{Абзац сьомий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
4. До проекту секторального плану включаються види (типи), категорії та/або групи продукції, щодо яких протягом року передбачається вжити заходів ринкового нагляду та контролю.
{Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
Під час розроблення проекту секторального плану враховується належність певного виду (типу), категорії та/або групи продукції до підвищеного ступеня ризику, наявність підстави вважати, що продукція є небезпечною та/або не відповідає встановленим вимогам відповідно до звернень, що надійшли від споживачів (користувачів), органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, правоохоронних органів, громадських організацій про розповсюдження продукції, споживання (використання) якої заподіяло шкоди суспільним інтересам, або продукції, яка має недоліки, що можуть призвести до заподіяння такої шкоди.
{Абзац другий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
5. У проекті секторального плану зазначається поштова адреса органу ринкового нагляду, його номер телефону, адреса електронної пошти для подання пропозицій щодо перегляду такого проекту.
6. Проект секторального плану розробляється з урахуванням наявних і очікуваних у наступному році кадрових, фінансових та інших ресурсів, а також інформації про кількість та причини нещасних випадків і випадків заподіяння шкоди здоров’ю людей внаслідок споживання (використання) продукції, що подається органами ринкового нагляду, центральними органами виконавчої влади, які здійснюють ринковий нагляд, правоохоронними органами, громадськими організаціями та об’єднаннями суб’єктів господарювання.
7. До проекту секторального плану додається обґрунтування, в якому зазначаються:
інформація про належність певного виду (типу), категорії та/або групи продукції, що включається до сфери відповідальності органу ринкового нагляду, до певного ступеня ризику;
{Абзац другий пункту 7 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
причини проведення спільних планових перевірок характеристик продукції з визначенням органів ринкового нагляду, разом з якими передбачається їх проведення;
критерії, за якими визначається належність нехарчової продукції до відповідного ступеня ризику.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
8. У разі коли певний вид (тип), категорія та/або група продукції є об’єктом кількох технічних регламентів та/або включений до сфери відповідальності кількох органів ринкового нагляду, у секторальному плані зазначаються органи ринкового нагляду, разом з якими передбачається проведення спільних планових перевірок характеристик такої продукції.
{Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
9. Секторальний план складається з плану здійснення ринкового нагляду та плану здійснення контролю продукції.
10. План здійснення ринкового нагляду складається відповідно до вимог, установлених пунктами 3-8 цього Порядку.
План здійснення контролю продукції складається відповідно до вимог, установлених пунктами 3-7 цього Порядку.
{Пункт 10 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
11. У разі здійснення повноважень органу ринкового нагляду його територіальними органами такі органи надають органу ринкового нагляду пропозиції до проекту плану здійснення ринкового нагляду.
{Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
12. У плані здійснення ринкового нагляду зазначається потреба у здійсненні такого нагляду у певному регіоні з урахуванням поширеності у відповідному регіоні видів та/або типів, категорій та/або груп продукції, що підлягають ринковому нагляду.
{Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
13. У плані здійснення ринкового нагляду зазначається строк проведення протягом року планових перевірок характеристик продукції за певними видами (типами), категоріями та/або групами.
{Пункт 13 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
14. Підписані керівниками територіальних органів ринкового нагляду пропозиції до проектів планів здійснення ринкового нагляду подаються до 15 вересня року, що передує планованому, органові ринкового нагляду для їх узагальнення під час складання секторальних планів з урахуванням наявних і очікуваних у наступному році кадрових, фінансових та інших ресурсів.
{Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
15. Органи ринкового нагляду подають Держмитслужбі до 1 жовтня року, що передує плановому, пропозиції щодо підготовки плану здійснення контролю продукції з наведенням інформації про вид продукції певного ступеня ризику із зазначенням коду УКТЗЕД, найменування виду (типу), категорії та/або групи продукції, а також за наявності марки (моделі, артикулу, модифікації).
Держмитслужба на підставі поданих пропозицій складає проект плану здійснення контролю продукції за формою згідно з додатком.
{Пункт 15 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
16. До плану здійснення контролю продукції включаються види (типи), категорії та/або групи продукції, що заявлені у режимі імпорту, реімпорту або іншому митному режимі, який передбачає вільний обіг такої продукції на митній території України, та щодо яких протягом року передбачається вжиття необхідних заходів державного контролю.
{Пункт 16 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
17. Держмитслужба подає щороку до 22 жовтня органам ринкового нагляду проект плану здійснення контролю продукції, підписаний керівником (а в разі його відсутності - заступником керівника) Держмитслужби щодо підготовки проектів секторальних планів.
{Пункт 17 в редакції Постанов КМ № 570 від 09.08.2017, № 531 від 26.05.2023}
18. Проект секторального плану розробляється органом ринкового нагляду за формою згідно з додатком.
19. Проект секторального плану та зміни до нього разом з їх обґрунтуванням підлягають обговоренню із заінтересованими органами виконавчої влади, об’єднаннями суб’єктів господарювання, громадськими організаціями споживачів (об’єднаннями споживачів), науково-технічними та інженерними товариствами і спілками.
Пропозиції до проекту секторального плану та змін до нього підлягають обов’язковому розгляду органами ринкового нагляду.
20. Проект секторального плану та його обґрунтування оприлюднюються шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу ринкового нагляду не пізніше 1 листопада року, що передує планованому, з метою проведення громадського обговорення.
21. Пропозиції, що надійшли за результатами громадського обговорення проекту секторального плану, подаються до 15 листопада року, що передує планованому, органу ринкового нагляду.
За результатами розгляду пропозицій органи ринкового нагляду враховують їх або надають аргументовану відповідь щодо неврахування таких пропозицій.
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 570 від 09.08.2017}
22. Секторальний план затверджується не пізніше 1 грудня року, що передує планованому, керівником органу ринкового нагляду.
23. Секторальні плани та зміни до них не пізніше трьох робочих днів з дня їх затвердження оприлюднюються шляхом опублікування у друкованому засобі масової інформації відповідного органу ринкового нагляду (у разі його відсутності - у друкованому засобі масової інформації, визначеному таким органом) та/або шляхом розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу ринкового нагляду, а в разі потреби також в інший спосіб.
{Пункт 23 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
24. Орган ринкового нагляду подає не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення затверджений ним секторальний план своїм територіальним органам (у разі їх наявності) та Держмитслужбі.
{Пункт 24 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
25. Перегляд секторальних планів здійснюється органами ринкового нагляду:
за результатами моніторингу їх виконання;
за наявності відомостей, що містяться у зверненнях споживачів (користувачів), митних органів та інших органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, правоохоронних органів, громадських організацій споживачів про розповсюдження продукції, що є небезпечною та/або не відповідає встановленим вимогам або може заподіяти шкоди суспільним інтересам, або має недоліки, що можуть призвести до заподіяння такої шкоди;
{Абзац третій пункту 25 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 570 від 09.08.2017, № 531 від 26.05.2023}
у разі зміни сфери відповідальності органів ринкового нагляду.
{Пункт 25 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
Під час перегляду секторальних планів враховуються обґрунтування проведення вибіркових перевірок зразків продукції та їх експертизи (випробування) у випадках і порядку, що визначені Законом України “Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції”.
Внесення змін до плану здійснення контролю продукції або включення до секторального плану планів здійснення контролю продукції, не погоджених з Держмитслужбою, не допускається.
{Пункт 25 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
26. Перегляд секторальних планів здійснюється у порядку розроблення секторальних планів.
27. Строк громадського обговорення проекту акта про внесення змін до секторального плану та його обґрунтування становить не менш як п’ятнадцять днів з дня його оприлюднення.
28. Органи ринкового нагляду здійснюють постійний моніторинг виконання затверджених ними секторальних планів та проводять разом із своїми територіальними органами планові перевірки характеристик продукції.
29. Постійний моніторинг виконання секторальних планів здійснюється шляхом відстеження:
кількості перевірок характеристик певних видів (типів), категорій та/або груп продукції на рік;
{Абзац другий пункту 29 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
кількості відібраних зразків певних видів (типів), категорій та/або груп продукції та кількості проведених на рік їх експертиз (випробувань) у межах перевірок характеристик продукції;
{Абзац третій пункту 29 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
обсягу проведення передбачених у секторальному плані перевірок характеристик видів (типів), категорій та/або груп продукції.
{Абзац четвертий пункту 29 в редакції Постанови КМ № 531 від 26.05.2023}
30. Органи ринкового нагляду щороку готують звіти про виконання секторальних планів ринкового нагляду за попередній рік та не пізніше 1 квітня оприлюднюють їх шляхом опублікування у друкованому засобі масової інформації відповідного органу ринкового нагляду (у разі його відсутності - у друкованому засобі масової інформації, визначеному таким органом) та/або шляхом розміщення на своєму офіційному веб-сайті.
Органи ринкового нагляду щороку не пізніше 1 квітня подають Мінекономіки звіти про виконання секторальних планів ринкового нагляду за попередній рік, а в разі перегляду секторальних планів також обґрунтування такого перегляду.
{Абзац другий пункту 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 916 від 06.11.2019}
{Пункт 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 531 від 26.05.2023}
31. Звіт про виконання секторального плану ринкового нагляду затверджується керівником органу ринкового нагляду.
32. У звіті про виконання секторального плану ринкового нагляду зазначаються відомості щодо:
кількості проведених перевірок характеристик продукції;
кількості проведених планових виїзних та невиїзних перевірок характеристик продукції;
кількості перевірок характеристик продукції, проведених з метою здійснення моніторингу результативності вжитих обмежувальних (корегувальних) заходів;
кількості повідомлень органів доходів і зборів про припинення митного оформлення продукції та результатів розгляду органами ринкового нагляду таких повідомлень;
кількості перевірок характеристик продукції, проведених на підставі повідомлень органів доходів і зборів про припинення її митного оформлення;
кількості відібраних зразків продукції, проведених щодо таких зразків експертиз (випробувань) та їх результатів;
кількості прийнятих за результатами проведених органами ринкового нагляду перевірок характеристик продукції рішень щодо вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (загальна кількість рішень, кількісний розподіл рішень за видами заходів (обмеження або заборона надання продукції на ринку, вилучення з обігу або її відкликання);
стану виконання суб’єктами господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.
Додаток |
СЕКТОРАЛЬНИЙ ПЛАН
державного ринкового нагляду
{Додаток в редакції Постанов КМ № 570 від 09.08.2017, № 531 від 26.05.2023}