Про затвердження Порядку і умов проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правничої допомоги
{Назва Постанови в редакції Постанови КМ № 915 від 10.10.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 110 від 11.03.2015, № 1163 від 07.11.2023}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 504 від 06.06.2012}
{Зміни до Постанови додатково див. в Постанові КМ № 868 від 19.09.2012}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 915 від 10.10.2012
№ 110 від 11.03.2015
№ 575 від 09.08.2017
№ 898 від 31.10.2018
№ 464 від 12.05.2021
№ 827 від 11.08.2021
№ 1163 від 07.11.2023}
Відповідно до статті 27 Закону України “Про безоплатну правничу допомогу” Кабінет Міністрів України постановляє:
{Вступна частина із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
Затвердити Порядок і умови проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правничої допомоги, що додаються.
{Постановляюча частина в редакції Постанови КМ № 915 від 10.10.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 110 від 11.03.2015, № 1163 від 07.11.2023}
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК І УМОВИ
проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правничої допомоги
{У тексті Порядку і умов слова “головне територіальне управління юстиції” в усіх відмінках і формах числа замінено словами “міжрегіональне управління” у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
{У назві та тексті Порядку і умов слова “правова допомога” у всіх відмінках замінено словами “правнича допомога” у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
1. Ці Порядок і умови визначають механізм проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються для надання безоплатної вторинної правничої допомоги (далі - конкурс).
2. Рішення про проведення конкурсу приймається Координаційним центром з надання правничої допомоги (далі - Координаційний центр) за наявності обґрунтованої потреби в залученні нових адвокатів для надання безоплатної вторинної правничої допомоги.
{Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1163 від 07.11.2023}
Зазначене рішення повинне містити найменування адміністративно-територіальної одиниці (одиниць), на території якої (яких) проводиться конкурс, період його проведення, назву дистанційного курсу, що має пройти адвокат до початку першого етапу конкурсу, посилання на адресу веб-сторінки, створеної для реєстрації адвокатів для участі у конкурсі (далі - веб-сторінка реєстрації), а також мінімальні оцінки за кожним етапом конкурсу та підсумкову оцінку адвоката, достатні для його включення до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правничу допомогу (далі - Реєстр адвокатів), іншу необхідну інформацію.
Рішенням про проведення конкурсу також затверджується план-графік проведення конкурсу (далі - план-графік).
{Абзац третій пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
У плані-графіку, зокрема, зазначаються строки:
оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;
реєстрації адвокатів та подання ними документів для участі у конкурсі;
проходження адвокатами дистанційного курсу;
надіслання Координаційним центром секретарю відповідної комісії сканованих копій документів, поданих адвокатами, та результатів проходження дистанційного курсу;
{Абзац восьмий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 898 від 31.10.2018, № 464 від 12.05.2021}
проведення конкурсу (кожного з етапів);
оприлюднення результатів конкурсу.
3. Координаційний центр приймає рішення про повторне проведення конкурсу (окремих етапів конкурсу) відповідно до цих Порядку і умов у разі:
{Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
відсутності претендентів для участі у конкурсі;
коли не відібрано жодного з адвокатів за результатами проведення конкурсу;
порушення порядку проведення конкурсу.
4. Конкурс проводиться комісіями, що утворюються регіональними/міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги (далі - комісії).
{Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 464 від 12.05.2021, № 1163 від 07.11.2023}
5. Комісія утворюється на території адміністративно-територіальної одиниці, в якій оголошено конкурс, у складі не менш як семи та не більш як дев’яти осіб. Персональний склад комісії затверджується відповідним регіональним/міжрегіональним центром з надання безоплатної правничої допомоги (далі - центр). Головою комісії визначається посадова особа центру, секретарем - інший працівник зазначеного центру, який має право голосу.
{Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 898 від 31.10.2018, № 464 від 12.05.2021; в редакції Постанови КМ № 1163 від 07.11.2023}
6. Склад комісії формується, зокрема, з представників адвокатури, центрів з надання безоплатної правничої допомоги, а також суддів, представників громадських об’єднань та юридичних вищих навчальних закладів (за їх згодою).
{Абзац перший пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
Під час проведення конкурсу можуть бути присутні спостерігачі.
{Абзац другий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
7. Члени комісії здійснюють свої повноваження на громадських засадах і не можуть брати участі у конкурсі.
забезпечує розгляд документів, надісланих адвокатами та проведення індивідуальних співбесід з адвокатами;
оцінює адвокатів за критеріями та методикою, визначеними цими Порядком і умовами;
забезпечує відкритість та прозорість проведення конкурсу, запобігання конфлікту інтересів під час його проведення, захист персональних даних та до моменту завершення конкурсу - конфіденційність результатів оцінювання адвокатів;
приймає рішення у зв’язку з проведенням конкурсу, а також щодо проведення своїх засідань дистанційно в режимі відеоконференції. Рішення комісії оформляються відповідними протоколами, що підписуються усіма членами комісії, які були присутні на відповідному засіданні або брали участь в оцінюванні адвокатів на відповідному етапі проведення конкурсу. Протоколи можуть бути створені в електронній формі з накладенням кваліфікованих електронних підписів відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг і про електронні довірчі послуги усіх членів комісії, які були присутні на відповідному засіданні або брали участь в оцінюванні адвокатів на відповідному етапі проведення конкурсу;
{Абзац п'ятий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 464 від 12.05.2021}
інформує Координаційний центр про порушення механізму проведення конкурсу;
здійснює інші повноваження щодо організації та проведення конкурсу згідно з цими Порядком і умовами.
9. Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.
Засідання комісії можуть проводитися дистанційно в режимі відеоконференції за умови наявності технічної можливості.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
Організація та проведення засідань комісії дистанційно в режимі відеоконференції здійснюється у загальному порядку. Технічне забезпечення проведення засідань комісії дистанційно в режимі відеоконференції здійснюється відповідним центром.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
Засідання комісії, що проводиться дистанційно в режимі відеоконференції, є правоможним, якщо на ньому в режимі відеоконференції, що дає змогу одночасно бачити та чути всіх учасників засідання комісії, присутні члени комісії в кількості не менш як двох третин її складу.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
10. Координаційний центр здійснює організаційне забезпечення роботи комісій та доступ до проходження адвокатами дистанційного курсу.
Критерії та методика оцінювання адвокатів
11. Адвокат оцінюється комісією за такими критеріями:
наявність або відсутність застосування до адвоката дисциплінарних стягнень;
результат проходження дистанційного курсу;
мотивація до надання безоплатної правничої допомоги;
вміння адвоката представити приклади надання ним правничої допомоги.
12. Оцінювання адвоката за результатами конкурсу, в тому числі за кожним з його етапів, здійснюється у порядку та за формою, затвердженими Мін’юстом.
Оголошення про проведення конкурсу
13. Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційних веб-сайтах Мін’юсту, Координаційного центру, відповідних центрів не пізніше ніж за 30 днів до кінцевого строку реєстрації для участі у конкурсі, визначеного планом-графіком.
{Пункт 13 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
14. В оголошенні про проведення конкурсу зазначаються такі відомості:
підстава для проведення конкурсу;
{Абзац третій пункту 14 виключено на підставі Постанови КМ № 898 від 31.10.2018}
перелік документів, необхідних для участі у конкурсі;
спосіб та строки реєстрації для участі у конкурсі та проходження дистанційного курсу;
посилання на веб-сторінку реєстрації для участі у конкурсі;
дата і місце проведення конкурсу;
прізвище, ім’я, по батькові, номер телефону, адреса електронної пошти та інші контактні дані осіб, які забезпечують зв’язок з адвокатами.
Реєстрація для участі у конкурсі та проходження дистанційного курсу
15. Реєстрація адвоката для участі у конкурсі здійснюється на веб-сторінці реєстрації, посилання на яку зазначено в оголошенні про проведення конкурсу.
16. На веб-сторінці реєстрації адвокат заповнює анкету та біографічну довідку, форми яких встановлені Мін’юстом, зазначає адресу електронної пошти для отримання інформації у зв’язку з конкурсом і завантажує скановані копії:
{Абзац перший пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
згоди на обробку персональних даних, форма якої встановлена Мін’юстом;
заяви, форма якої встановлена Мін’юстом;
усіх заповнених сторінок паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, визначеного Законом України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”, чи паспортного документа іноземця;
свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю;
мотиваційного листа (до 500 слів), складеного у довільній формі.
Відомості про адвоката повинні бути внесені до Єдиного реєстру адвокатів України.
{Пункт 16 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
За достовірність відомостей, що містяться у надісланих сканованих адвокатом копіях документів, відповідає адвокат.
{Абзац восьмий пункту 16 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
На другому етапі проведення конкурсу під час проходження індивідуальної співбесіди адвокати пред’являють оригінали документів, зазначених в абзацах четвертому та п’ятому цього пункту.
За рішенням комісії співбесіда може проводитися дистанційно в режимі відеоконференції за умови наявності технічної можливості.
{Пункт 16 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
Перед проходженням співбесіди дистанційно в режимі відеоконференції адвокат пред’являє паспорт громадянина України або інший документ, який посвідчує особу та підтверджує громадянство України, чи паспортний документ іноземця, що дає змогу ідентифікувати цього адвоката, та свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю.
{Пункт 16 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
17. Після заповнення зазначених у пункті 16 цих Порядку і умов форм та завантаження сканованих копій документів адвокат надсилає їх з використанням веб-сторінки реєстрації на опрацювання Координаційному центру.
Координаційний центр забезпечує перевірку наявності надісланих адвокатами сканованих копій документів і відомостей про адвоката в Єдиному реєстрі адвокатів України та у разі їх відповідності вимогам, установленим пунктом 16 цих Порядку і умов, запрошує адвоката не пізніше трьох робочих днів з дня надходження копій документів для проходження дистанційного курсу шляхом надіслання на відповідну адресу електронної пошти адвоката повідомлення, в якому зазначаються посилання на адресу веб-сторінки такого курсу, ідентифікатори доступу (логін і пароль) та дата і час відкриття доступу до проходження курсу.
У разі невідповідності копій документів вимогам, установленим пунктом 16 цих Порядку і умов, та/або відсутності відомостей про адвоката в Єдиному реєстрі адвокатів України Координаційний центр не пізніше трьох робочих днів з дня надходження документів надсилає на адресу електронної пошти адвоката відповідне повідомлення.
При цьому до моменту завершення строку реєстрації, зазначеного в оголошенні про проведення конкурсу, адвокат може повторно пройти процедуру реєстрації для участі в конкурсі.
{Пункт 17 в редакції Постанови КМ № 898 від 31.10.2018}
18. Проходження адвокатами дистанційного курсу здійснюється у строк, зазначений у плані-графіку.
Дистанційний курс містить перевірочні тестові завдання, оцінювання яких здійснюється автоматично з використанням засобів системи управління контентом відповідного дистанційного курсу. Результат проходження курсу формується автоматично.
Після закінчення встановленого строку проходження дистанційного курсу Координаційний центр у строк, визначений у плані-графіку, надсилає секретарю відповідної комісії з використанням засобів електронного зв’язку подані адвокатом скановані копії документів та результати проходження дистанційного курсу за формою, встановленою Мін’юстом. У разі коли адвокат не зареєструвався для проходження дистанційного курсу або не повністю пройшов його, внаслідок чого результат проходження курсу не було сформовано, Координаційний центр зазначає таку інформацію під час надіслання копій документів відповідній комісії.
{Абзац третій пункту 18 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 898 від 31.10.2018, № 464 від 12.05.2021}
19. Обов’язковими умовами проведення конкурсу є відкритість, прозорість, запобігання виникненню конфлікту інтересів під час його проведення, захист персональних даних та до моменту завершення конкурсу - конфіденційність результатів оцінювання адвокатів.
20. Під час проведення конкурсу комісія та її члени забезпечують:
дотримання принципу змагальності адвокатів та створення можливості для участі у ньому кожного адвоката;
рівний доступ адвокатів до інформації про порядок та умови проведення конкурсу.
Перед початком оцінювання адвокатів кожен член комісії під час проведення конкурсу підписує заяву про відсутність конфлікту інтересів та зобов’язання щодо нерозголошення результатів оцінювання до моменту завершення конкурсу. У разі наявності конфлікту інтересів у члена комісії він підписує відповідну заяву та не бере участі у розгляді документів, проведенні співбесіди та оцінюванні адвокатів, щодо яких наявний конфлікт інтересів. Форми зазначених заяв установлюються Мін’юстом.
{Абзац четвертий пункту 20 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
21. До участі у конкурсі за рішенням комісії допускаються адвокати, скановані копії документів та результати проходження дистанційного курсу яких були надіслані комісії Координаційним центром.
{Абзац перший пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
У разі встановлення комісією факту подання адвокатом документів, що містять недостовірні відомості, та/або непроходження адвокатом дистанційного курсу він за рішенням комісії не допускається до участі у конкурсі, про що секретар комісії інформує адвоката з використанням засобів електронного зв’язку в день прийняття такого рішення.
22. Конкурс проводиться двома етапами.
23. На першому етапі комісія розглядає надіслані Координаційним центром скановані копії документів адвоката та на підставі інформації, що міститься у зазначених документах, оцінює адвоката за критеріями стажу адвокатської діяльності, наявності або відсутності застосування до адвоката дисциплінарних стягнень, а також враховує результат проходження адвокатом дистанційного курсу.
24. У разі коли за підсумками першого етапу оцінка адвоката:
є нижчою за встановлену у відповідному наказі Координаційного центру мінімальну оцінку, - за рішенням комісії такий адвокат не допускається до участі у другому етапі конкурсу;
{Абзац другий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
відповідає встановленій у відповідному наказі Координаційного центру мінімальній оцінці або є вищою, - за рішенням комісії такий адвокат допускається до участі у другому етапі конкурсу.
{Абзац третій пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
Секретар комісії інформує адвоката про прийняте комісією рішення шляхом надіслання повідомлення на відповідну адресу електронної пошти в перший робочий день, що настає за днем прийняття такого рішення.
25. На другому етапі конкурсу комісією проводиться індивідуальна співбесіда з адвокатом.
Під час проведення зазначеної співбесіди адвокат оцінюється за критеріями мотивації до надання безоплатної правничої допомоги, комунікабельності, емоційної врівноваженості та вміння представити приклади надання ним правничої допомоги.
За заявою адвоката, який з поважної причини не може (не зміг) взяти участь в індивідуальній співбесіді, комісія своїм рішенням може призначити її проведення в інший день у межах визначеного періоду проведення конкурсу.
У разі проведення співбесіди дистанційно в режимі відеоконференції канал зв’язку, час і дата початку проведення такої співбесіди узгоджуються з адвокатом будь-яким доступним способом, у тому числі технічними засобами електронних комунікацій.
{Пункт 25 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 827 від 11.08.2021}
Під час проведення співбесіди дистанційно в режимі відеоконференції використовувані технічні засоби та/або технології повинні забезпечувати належну якість зображення та звуку.
{Пункт 25 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
26. Рішення комісії про результати конкурсу приймається на її засіданні більшістю голосів та затверджується протоколом засідання, форма якого встановлюється Координаційним центром, що містить дані про адвокатів, необхідні для включення їх до Реєстру адвокатів, та результати проходження ними конкурсу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови комісії. Зазначений протокол підписується, в тому числі з накладенням кваліфікованих електронних підписів відповідно до абзацу п’ятого пункту 8 цих Порядку і умов, протягом семи робочих днів після завершення останнього етапу конкурсу членами комісії, що брали участь в оцінюванні адвокатів.
{Абзац перший пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 898 від 31.10.2018, № 464 від 12.05.2021}
Секретар комісії протягом двох робочих днів з дня підписання протоколу її засідання надсилає протокол Координаційному центру в паперовому та електронному вигляді (скановану копію протоколу), а у разі створення протоколу в електронній формі з накладенням кваліфікованих електронних підписів - в електронній формі.
{Абзац другий пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 464 від 12.05.2021}
Протокол у паперовому вигляді повинен бути прошитий, аркуші пронумеровані, кількість аркушів засвідчена підписом секретаря комісії.
{Пункт 26 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
27. Конкурс вважається таким, що завершився, з дня підписання комісією протоколу засідання комісії.
28. Координаційний центр у тижневий строк з дня надходження протоколу засідання комісії вносить до Реєстру адвокатів відповідні відомості про адвокатів, які отримали оцінки, достатні для їх включення до зазначеного Реєстру.
оприлюднюються на офіційних веб-сайтах Мін’юсту, Координаційного центру, відповідного центру;
{Абзац другий пункту 29 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
можуть бути оскаржені в порядку, встановленому законодавством.
{Абзац третій пункту 29 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1163 від 07.11.2023}
30. Електронні скановані адвокатом копії документів, надіслані ним відповідно до пункту 16 цих Порядку і умов, зберігаються у Координаційному центрі протягом строку перебування адвоката у Реєстрі адвокатів, а у разі виключення адвоката із зазначеного Реєстру - протягом шести місяців з дня прийняття відповідного рішення.
{Абзац перший пункту 30 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 898 від 31.10.2018}
У разі коли адвокат за результатами оцінювання на відповідному етапі конкурсу набрав кількість балів, нижчу за визначену мінімальну оцінку, такі електронні копії зберігаються у Координаційному центрі протягом шести місяців з дня завершення конкурсу.
{Порядок і умови в редакції Постанови КМ № 575 від 09.08.2017}