ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
30.09.2010 N 445
Про затвердження Технічногопорядку проведення операцій з надання
Національним банком України
стабілізаційних кредитів банкам України
Відповідно до пункту 1.10 глави 1 Положення про надання
Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам
України, затвердженого постановою Правління Національного банку
України від 13.07.2010 N 327 ( z0540-10 ), зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 19.07.2010 за N 540/17835, яким
передбачено встановлення розпорядчим документом Національного
банку України технічного порядку, який визначає послідовність дій
та порядок взаємодії структурних підрозділів Національного банку
України і банків під час надання стабілізаційного кредиту, зміни
умов кредитного договору, контролю за виконанням умов кредитного
договору і договору застави, Правління Національного банку України
П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Затвердити Технічний порядок проведення операцій з надання
Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам
України (додається).
2. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення
банківського регулювання та нагляду (Н.В.Іваненко) довести зміст
цієї постанови до відома департаментів і територіальних управлінь
Національного банку України, а також банків України для
керівництва та використання в роботі.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого
заступника Голови С.Г.Арбузова.
4. Постанова набирає чинності з дня її підписання.
Голова В.С.Стельмах
ЗАТВЕРДЖЕНОПостанова Правління
Національного банку України
30.09.2010 N 445
ТЕХНІЧНИЙ ПОРЯДОКпроведення операцій з надання
Національним банком України
стабілізаційних кредитів банкам України
1. Загальні положення
1.1. Цей Технічний порядок розроблено відповідно до Положення
про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів
банкам України, затвердженого постановою Правління Національного
банку України від 13.07.2010 N 327 ( z0540-10 ), зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 19.07.2010 за N 540/17835 (далі -
Положення), з метою врегулювання взаємодії структурних підрозділів
центрального апарату, структурних одиниць та територіальних
управлінь Національного банку України (далі - Національний банк) і
банків України під час надання стабілізаційного кредиту (далі -
кредит), зміни умов кредитного договору, контролю за виконанням
банком умов кредитного договору і договору застави.
1.2. Терміни, які вживаються в цьому Технічному порядку,
застосовуються в значеннях, визначених у нормативно-правових актах
Національного банку та Положенні ( z0540-10 ).
2. Порядок подання та розглядудокументів про надання кредиту
2.1. Документи банку для отримання кредиту, визначені в
підпунктах "а" - "в" пункту 3.1 глави 3 Положення ( z0540-10 ),
інформація (документи) банку про те, що є/немає в його діяльності
фактів, визначених пунктом 3.3 глави 3 Положення(1) ( z0540-10 ),
приймаються та розглядаються:
_______________(1) Інформація має бути засвідчена підписом голови правління
(ради директорів) банку.
Департаментом безвиїзного банківського нагляду - щодо банків
1 і 2 груп та банків 3 і 4 груп Київського регіону; Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку - щодо банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію, незалежно від розподілу на групи; територіальним управлінням Національного банку за
місцезнаходженням банку - юридичної особи (далі - територіальне
управління) - щодо банків 3 і 4 груп (крім банків Київського
регіону та банків, у яких призначено тимчасову адміністрацію).
2.2. Документи банку для отримання кредиту, що визначені в
підпункті "г" пункту 3.1 глави 3 Положення ( z0540-10 ), разом із
копією клопотання про надання кредиту приймаються і розглядаються
територіальним управлінням незалежно від розподілу банків на
групи. Пакет документів банку обов'язково має містити: у разі надання банком у забезпечення за кредитом цінних
паперів (крім державних облігацій України), депозитарний облік
яких здійснює ВАТ "Всеукраїнський депозитарій цінних паперів
України", ВАТ "Національний депозитарій України", - довідку про
стан рахунку в цінних паперах щодо наявності у власності
банку/майнового поручителя цінних паперів, не обтяжених
зобов'язаннями, засвідчену підписом керівника (особи, яка виконує
його обов'язки) та відбитком печатки відповідного депозитарію,
та/або виписку про стан рахунку в цінних паперах щодо наявності у
власності банку/майнового поручителя цінних паперів, не обтяжених
зобов'язаннями, засвідчену підписом керівника (особи, яка виконує
його обов'язки) та відбитком печатки зберігача цінних паперів;
витяг про те, що є чи немає запису в Державному реєстрі обтяжень
рухомого майна про обтяження, зміну обтяження, відступлення прав
на предмет обтяження; у разі надання банком у забезпечення за кредитом державних
облігацій України, депозитарний облік яких здійснює депозитарій
державних цінних паперів Національного банку, - виписку про стан
рахунку банку в цінних паперах щодо наявності у власності
банку/майнового поручителя цих цінних паперів, не обтяжених
зобов'язаннями, засвідчену підписом керівника (особи, яка виконує
його обов'язки) та відбитком печатки зберігача цінних паперів,
витяг про те, що є чи немає запису в Державному реєстрі обтяжень
рухомого майна про обтяження, зміну обтяження, відступлення прав
на предмет обтяження; у разі надання банком у забезпечення за кредитом боргових
цінних паперів, емітованих Національним банком, - виписку з
рахунку банку в системі кількісного обліку СЕРТИФ щодо наявності у
власності банку/майнового поручителя цих цінних паперів, не
обтяжених зобов'язаннями, засвідчену підписом керівника (особи,
яка виконує його обов'язки) та відбитком печатки Національного
банку.
2.3. У випадках, визначених у пункті 1.8 Положення
( z0540-10 ), Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку/ територіальне управління повертає банку пакет
документів із супровідним листом з одночасним інформуванням: територіальним управлінням - Департаменту безвиїзного
банківського нагляду щодо банків 1 і 2 груп та банків 3 і 4 груп
Київського регіону/ Департаменту кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку щодо банків, у яких призначено
тимчасову адміністрацію, незалежно від розподілу на групи
(стосовно документів, що визначені в підпункті "г" пункту 3.1
глави 3 Положення) ( z0540-10 ); Департаментом безвиїзного банківського нагляду -
територіального управління щодо банків 1 і 2 груп та банків 3 і 4
груп Київського регіону (стосовно документів, що визначені в
підпунктах "а" - "в" пункту 3.1 глави 3 Положення) ( z0540-10 ); Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку - територіального управління щодо банків, у яких
призначено тимчасову адміністрацію, незалежно від розподілу на
групи (стосовно документів, що визначені в підпунктах "а" - "в"
пункту 3.1 глави 3 Положення) ( z0540-10 ).
2.4. Загальний строк опрацювання документів банку для
отримання кредиту та внесення на розгляд Комісії Національного
банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків
(далі - Комісія Національного банку) проекту рішення про схвалення
(погодження) програми фінансового оздоровлення банку не може
перевищувати 10 робочих днів після отримання пакета документів
банку (без урахування строку проведення інспекційної перевірки). Якщо документи банку потребують доопрацювання, то відлік
строку опрацювання документів Департаментом безвиїзного
банківського нагляду/ Департаментом кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку/ територіальним управлінням
розпочинається з наступного робочого дня після отримання від банку
доопрацьованого пакета документів, що відповідає вимогам Положення
( z0540-10 ).
2.5. Територіальне управління в разі надання банком у
забезпечення за кредитом цінних паперів не пізніше наступного
робочого дня після отримання документів банку, що відповідають
вимогам Положення ( z0540-10 ) та передбачені в пункті 2.2 цієї
глави, готує та надсилає до Управління ризик-менеджменту запит
щодо можливих ризиків і можливої зміни їх справедливої вартості. Управління ризик-менеджменту впродовж трьох робочих днів
після отримання запиту надає територіальному управлінню інформацію
згідно з запитом.
2.6. Територіальне управління в разі надання банком у
забезпечення за кредитом гарантії Кабінету Міністрів України
(далі - гарантія КМУ) здійснює її перевірку на відповідність
законодавству України.
2.7. Територіальне управління, керуючись законодавством
України, вимогами Положення ( z0540-10 ) та Тимчасових критеріїв
оцінки застави, наданої банками Національному банку під
забезпечення кредитів підтримки їх ліквідності, затверджених
рішенням Комітету з управління активами та пасивами Національного
банку України від 10.02.2010 (далі - Тимчасові критерії оцінки
застави), а також з урахуванням отриманої від Управління
ризик-менеджменту інформації, готує висновок(2) щодо прийнятності
та достатності забезпечення за кредитом, який, зокрема, має
містити інформацію щодо виду та справедливої вартості
забезпечення, документального підтвердження прав власності, а
також має бути підписаний начальником територіального управління і
начальником юридичної служби територіального управління.
_______________(2) Висновок готується на підставі отриманих від банку та
майнового поручителя оригіналів або копій, засвідчених відповідно
до законодавства України, документів, необхідних для підписання
кредитних договорів та договорів застави. Позитивний висновок
надається за умови подання банком документів, достатніх для
підписання договору застави.
Територіальне управління протягом семи робочих днів після
отримання від банку пакета документів, що відповідає вимогам
Положення ( z0540-10 ), надсилає такий висновок до: Департаменту безвиїзного банківського нагляду щодо банків 1 і
2 груп та банків 3 і 4 груп Київського регіону; Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку щодо банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію, незалежно від розподілу на групи.
2.8. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку/ територіальне управління в разі встановлення за
результатами розгляду документів банку та аналізу його діяльності
необхідності у здійсненні інспекційної перевірки визначає перелік
питань, що підлягають перевірці, та ініціює її проведення перед
керівництвом Національного банку. Не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення
про здійснення інспекційної перевірки банку Департамент
безвиїзного банківського нагляду/ Департамент кризового
менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку/
територіальне управління надає Департаменту інспектування банків/
територіальному управлінню копії документів банку, що надані для
отримання кредиту, та інші матеріали, необхідні для забезпечення
ефективного інспектування банків з визначеного переліку питань. Проведення інспекційної перевірки здійснюється з урахуванням
загальних підходів до інспектування, визначених
нормативно-правовими актами та розпорядчими документами
Національного банку, а також з урахуванням вимог пунктів 5.5 і 5.6
глави 5 цього Технічного порядку.
2.9. Територіальне управління за результатами розгляду
програми фінансового оздоровлення банків 3 і 4 груп (крім банків
Київського регіону) з урахуванням результатів інспекційної
перевірки (у разі її проведення) надсилає Департаменту безвиїзного
банківського нагляду: висновок щодо можливості погодження програми фінансового
оздоровлення банку(3);
_______________(3) Програма фінансового оздоровлення банку має бути
оформлена з урахуванням вимог Положення про застосування
Національним банком України заходів впливу за порушення
банківського законодавства, затвердженого постановою Правління
Національного банку України від 28.08.2001 N 369 ( z0845-01 ),
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.09.2001 за
N 845/6036.
висновок з обґрунтуванням доцільності надання банку кредиту,
копію клопотання банку про надання кредиту та копію інформації про
те, що є/немає в діяльності банку фактів, визначених у пункті 3.3
глави 3 Положення ( z0540-10 ), отриману від банку; висновок щодо прийнятності та достатності запропонованого
банком забезпечення, підготовлений відповідно до вимог пункту 2.7
цієї глави.
2.10. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку за результатами розгляду програми фінансового
оздоровлення банку з урахуванням результатів інспекційної
перевірки (у разі її проведення), а також з урахуванням отриманих
від територіального управління висновків, передбачених
пунктами 2.7 та 2.9 цієї глави, подає на розгляд Комісії
Національного банку доповідну записку(4) і проект рішення про
схвалення (погодження) програми фінансового оздоровлення банку.
_______________(4) Доповідна записка має містити, зокрема, інформацію про
заходи фінансового оздоровлення, яких має вжити банк протягом
строку користування кредитом та виконання яких забезпечить
вирішення банком проблем ліквідності, поліпшення структури
активів, дохідності, рентабельності тощо та своєчасне повернення
ним заборгованості Національному банку, а також висновок щодо
перспектив повернення банком кредиту.
Департамент безвиїзного банківського нагляду не пізніше ніж
за два робочих дні (якщо можливо) до внесення проекту рішення про
схвалення (погодження) програми фінансового оздоровлення банку на
розгляд Комісії Національного банку засобами електронного зв'язку
в захищеному вигляді з використанням засобів захисту інформації
надсилає Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку для ознайомлення проект доповідної записки
щодо схвалення (погодження) програми фінансового оздоровлення
банку.
2.11. Департамент безвиїзного банківського
нагляду/Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
отримання рішення Комісії Національного банку про схвалення
(погодження) програми фінансового оздоровлення банку засобами
електронного зв'язку Національного банку повідомляє про це рішення
банк та територіальне управління [щодо банків 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону)], а також засобами поштового зв'язку
надсилає їм належним чином оформлене рішення Комісії Національного
банку.
2.12. Департамент безвиїзного банківського
нагляду/Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку наступного робочого дня після прийняття Комісією
Національного банку рішення про схвалення (погодження) програми
фінансового оздоровлення банку надсилає засобами електронного
зв'язку Національного банку запит до Департаменту монетарної
політики щодо монетарних можливостей Національного банку для
надання кредиту. Департамент монетарної політики надає необхідну інформацію не
пізніше другого робочого дня після отримання запиту.
3. Прийняття рішенняпро надання банку кредиту
3.1. Департамент безвиїзного банківського нагляду/Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку не
пізніше п'ятого робочого дня після схвалення (погодження) Комісією
Національного банку програми фінансового оздоровлення банку за
умови наявності позитивного висновку територіального управління
про прийнятність та достатність запропонованого банком
забезпечення, отримання від Департаменту монетарної політики
інформації про наявність монетарних можливостей Національного
банку, а також з урахуванням результатів інспекційної перевірки (у
разі її проведення) подає на розгляд Правління Національного банку
проект постанови про надання кредиту і доповідну (пояснювальну)
записку за підписом керівника Департаменту безвиїзного
банківського нагляду/ Департаменту кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку.
3.2. Доповідна (пояснювальна) записка має містити інформацію
про: загальну суму заборгованості банку перед Національним банком,
стан виконання зобов'язань та дотримання умов кредитних договорів; обґрунтовану потребу в підтримці ліквідності банку
Національним банком; запропоноване банком забезпечення, його прийнятність та
достатність; джерела коштів, за рахунок яких повертатиметься кредит; схвалення (погодження) програми фінансового оздоровлення
банку Комісією Національного банку (із зазначенням реквізитів
рішення); монетарні можливості Національного банку; доцільність надання кредиту. Додатками до доповідної (пояснювальної) записки мають бути: графік повернення кредиту та сплати процентів за користування
ним, підписаний головою правління (ради директорів) банку; інформація про те, що є/немає в діяльності банку фактів,
визначених у пункті 3.3 глави 3 Положення ( z0540-10 ), засвідчена
підписом голови правління (ради директорів) банку [щодо банків 3 і
4 груп (крім банків Київського регіону) - копія цієї інформації,
отримана від територіального управління]; структура активів, зобов'язань, капіталу банку (у формі
таблиць) за станом на останню звітну дату; загальна інформація про банк, у тому числі про дотримання
банком економічних нормативів, про те, що є/немає в діяльності
банку фактів, визначених у пункті 3.3 глави 3 Положення
( z0540-10 ), установлена за результатами здійснення безвиїзного
нагляду та/або інспекційної перевірки (у разі її проведення), про
результати останньої інспекційної перевірки банку, застосування до
банку заходів впливу, штрафних санкцій за порушення вимог
валютного законодавства та законодавства з питань запобігання
легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом,
протягом року, що передує зверненню банку з клопотанням про
надання кредиту; висновок територіального управління, визначений в пункті 2.7
глави 2 цього Технічного порядку; висновки територіального управління, визначені в пункті 2.9
глави 2 цього Технічного порядку.
3.3. У постанові Правління Національного банку про надання
кредиту, зокрема, мають зазначатися сума кредиту, строк
користування ним, строк освоєння кредиту, розмір процентної
ставки, порядок надання кредиту (одноразово або частинами),
порядок повернення кредиту та сплати процентів за користування ним
(періодичність), вид і справедлива вартість забезпечення,
доручення територіальному управлінню укласти кредитний договір та
договір застави, а також перелік обмежень і вимог щодо діяльності
банку(5).
_______________(5) Обмеження щодо діяльності банку можуть бути встановлені,
зокрема, шляхом призначення куратора банку та/або встановлення
відповідних вимог, наприклад: установлення обмежень щодо
здійснення активних операцій в обсягах, досягнутих за станом на
дату подання клопотання банку про надання кредиту; та/або заборона
надання нових кредитів, у тому числі на міжбанківському ринку
(крім кредитів овернайт); та/або придбання цінних паперів чи
здійснення прямих інвестицій; та/або зупинення проведення банком
будь-яких активних операцій з інсайдерами/пов'язаними особами
банку на строк користування кредитом; та/або заборона здійснення
викупу акцій власної емісії та дострокового погашення цінних
паперів власної емісії; та/або заборона укладення нових депозитних
договорів, що передбачають авансову виплату процентів, тощо.
3.4. На засіданні Правління Національного банку, на якому
розглядається питання про надання кредиту, доповідачами є голова
правління (ради директорів) банку (або особа, яка виконує його
обов'язки), керівник Департаменту безвиїзного банківського нагляду
(або особа, яка виконує його обов'язки)/керівник Департаменту
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку
(або особа, яка виконує його обов'язки). На засідання Правління Національного банку, на якому
розглядається питання про надання кредиту банку, може бути
запрошений керівник: Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку (або особа, яка виконує його обов'язки) щодо
банку незалежно від розподілу на групи; територіального управління (або особа, яка виконує його
обов'язки) щодо банків 3 і 4 груп (крім банків Київського
регіону).
3.5. Департамент безвиїзного банківського нагляду/Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку не
пізніше наступного робочого дня після прийняття постанови
Правління Національного банку про надання кредиту/про відмову в
наданні банку кредиту готує схему розсилки постанови та передає її
до Секретаріату Правління Національного банку.
4. Надання кредиту
4.1. Територіальне управління протягом п'яти робочих днів
після отримання постанови Правління Національного банку про
надання кредиту укладає з банком кредитний договір і договір
застави. У разі прийняття під забезпечення кредиту цінних паперів
(крім державних облігацій України, боргових цінних паперів,
емітованих Національним банком) територіальне управління укладає
кредитний договір та договір застави після отримання від банку
документа про здійснення депозитарною установою, що обслуговує
банк, обтяження цінних паперів зобов'язаннями на користь
Національного банку, засвідченого підписом керівника (особи, яка
виконує його обов'язки) та відбитком печатки відповідного
депозитарію та/або зберігача цінних паперів. Територіальне управління укладає кредитний договір та договір
застави відповідно до норм Цивільного ( 435-15 ) та Господарського
кодексів України ( 436-15 ), інших нормативно-правових актів
Національного банку та умов, визначених Положенням ( z0540-10 ),
постановою Правління Національного банку про надання кредиту.
4.2. У кредитному договорі мають бути визначені, зокрема: а) реквізити сторін та їх місцезнаходження; б) сума кредиту, що надається, порядок надання кредиту
(одноразово або частинами); в) строк, на який надається кредит, строк освоєння кредиту,
строк дії договору; г) порядок повернення кредиту та сплати процентів за
користування ним згідно з графіком повернення кредиту і сплати
процентів за користування ним, який є невід'ємною частиною
кредитного договору; ґ) розмір процентної ставки за кредитом на день укладення
кредитного договору (у тому числі розмір облікової ставки
Національного банку), порядок її зміни; д) порядок обчислення та сплати процентів за користування
кредитом (базовою кількістю днів для нарахування процентів має
бути фактична кількість днів у місяці/фактична кількість днів у
році); е) вид забезпечення, яке надається банком; є) черговість погашення платежів(6);
_______________(6) У разі недостатності суми проведеного платежу для
виконання грошового зобов'язання в повному обсязі або невиконання
будь-якого грошового зобов'язання за кредитним договором у
встановлені строки за рахунок цієї суми погашаються вимоги
кредитора в такому порядку:
у першу чергу сплачується основна сума боргу; у другу - проценти за кредитом; у третю - неустойка; у четверту - відшкодовуються витрати кредитора, пов'язані з
одержанням виконання грошового зобов'язання в повному обсязі. ж) право банку достроково повернути кредит і сплатити
проценти за користування ним; з) право Національного банку: нараховувати за несвоєчасне виконання банком зобов'язань за
кредитним договором пеню в розмірі 0,5 процента від суми
заборгованості за кожний день прострочення, але не більше
подвійної облікової ставки Національного банку, що діяла в період
прострочення виконання зобов'язання; застосовувати штрафні санкції за невиконання або неналежне
виконання банком умов кредитного договору; застосовувати відповідно до статті 73 Закону України "Про
Національний банк України" ( 679-14 ) переважне і безумовне право
щодо списання в безспірному порядку заборгованості за кредитним
договором (що складається із заборгованості за кредитом та/або
прострочених процентів, та/або строкових процентів, та/або пені,
та/або штрафу та інших платежів) з кореспондентського рахунку
банку та його філій, які працюють у СЕП за окремими
кореспондентськими рахунками згідно з технологією, що визначена
нормативно-правовим актом Національного банку з питань
міжбанківського переказу коштів в Україні в національній валюті,
та/або достроково розірвати кредитний договір за наявності фактів,
визначених у пункті 5.3 глави 5 Положення ( z0540-10 ); здійснювати протягом строку дії кредитного договору договірне
списання з кореспондентських рахунків банку, відкритих в інших
банках та їх філіях, на користь Національного банку грошових
коштів у сумі, необхідній для повернення заборгованості за
кредитом, сплати процентів за користування ним, штрафних санкцій
та інших платежів банку, установлених кредитним договором; вимагати від банку поповнення або заміни наданого банком
забезпечення в разі зменшення його справедливої
вартості/невідповідності вимогам, визначеним главою 2 Положення
( z0540-10 ) та додатком 1 до Положення ( z0540-10 ), а в разі
відмови банку поповнити або замінити його іншим забезпеченням
вимагати дострокового повернення кредиту; ініціювати зміну умов кредитного договору або вимагати
дострокового повернення кредиту в разі погіршення фінансового
стану банку; здійснювати інспекційні перевірки; пропонувати банку достроково повернути кредит (повністю або
частково), якщо аналіз стану ліквідності банку (з урахуванням
динаміки приросту коштів клієнтів, обсягів кредитування та
перевищення значень нормативів ліквідності над установленими
Національним банком нормативними значеннями) засвідчить наявність
коштів, які банк може спрямувати на повернення заборгованості за
кредитом Національного банку; припинити видачу кредитних коштів банку в разі неосвоєння ним
кредиту в установлений строк; призначити тимчасову адміністрацію в разі систематичного(7)
невиконання банком програми фінансового оздоровлення або допущення
дій, що спричинили настання ознак неплатоспроможності банку;
_______________(7) Під систематичним невиконанням банком програми
фінансового оздоровлення слід розуміти невиконання банком у
встановлений строк зобов'язань за програмою фінансового
оздоровлення два і більше разів поспіль.
и) зобов'язання банку: своєчасно та в повному обсязі виконувати зобов'язання
відповідно до умов кредитного договору; своєчасно та в повному обсязі виконувати заходи, передбачені
програмою фінансового оздоровлення банку, та надавати
Національному банку у визначені ним строки інформацію про її
виконання; дотримуватись обмежень та вимог щодо його діяльності,
установлених постановою Правління Національного банку про надання
кредиту, та надавати Національному банку у визначені ним строки
інформацію про їх дотримання; надавати Національному банку у визначені ним строки та/або за
окремим запитом інформацію про дотримання умов кредитного
договору, достатності забезпечення, спрямування кредитних коштів; письмово повідомляти Національний банк (Операційне управління
та копії - Департамент безвиїзного банківського нагляду,
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку, територіальне управління, Департамент монетарної
політики і Департамент з управління валютним резервом та
здійснення операцій на відкритому ринку) про повне або часткове
дострокове повернення кредиту та/або сплату процентів за
користування ним не пізніше ніж за один робочий день до дня
дострокового повернення коштів; достроково повернути кредит (повністю або частково) у разі
отримання від Національного банку листа щодо дострокового
повернення кредиту; сприяти Національному банку в проведенні інспекційних
перевірок, у тому числі з питань, визначених у додатку 2 до
Положення ( z0540-10 ), та забезпечувати представникам
Національного банку вільний доступ до всіх документів та
інформації, а також вчиняти на вимогу представників Національного
банку будь-які інші дії, необхідні для реалізації ними свого права
щодо здійснення інспекційної перевірки; дотримуватися напрямів спрямування кредитних коштів; надати протягом п'яти робочих днів, починаючи з наступного
дня після підписання кредитного договору, перелік усіх відкритих
банком кореспондентських рахунків у інших банках та укласти
протягом 15 робочих днів, починаючи з наступного дня після
підписання кредитного договору, відповідні додаткові договори до
договорів про відкриття кореспондентських рахунків з
банками-резидентами щодо права Національного банку на договірне
списання заборгованості за кредитним договором. Надати
Національному банку на наступний робочий день після укладення
додаткових договорів до договорів про відкриття кореспондентських
рахунків з банками-резидентами належним чином засвідчені копії цих
договорів; не викладати в новій редакції, не виключати, не вносити зміни
до умов договорів про відкриття кореспондентських рахунків з
банками-резидентами в частині права Національного банку на
договірне списання заборгованості за кредитним договором без
попереднього погодження з Національним банком; і) інші права, обов'язки та відповідальність сторін.
4.3. У договорі застави також має бути визначено зобов'язання
банку поповнювати або замінювати забезпечення в разі зменшення
його справедливої вартості або невідповідності вимогам, визначеним
главою 2 Положення ( z0540-10 ) та додатком 1 до Положення
( z0540-10 ), іншим забезпеченням у розмірі, достатньому для
задоволення вимог за кредитним договором, або повернути частину
заборгованості за кредитом пропорційно зменшенню розміру
забезпечення.
4.4. Територіальне управління веде реєстр укладених кредитних
договорів, договорів застави та контролює їх виконання відповідно
до вимог глави 6 цього Технічного порядку.
4.5. Територіальне управління не пізніше наступного робочого
дня після укладення кредитного договору та договору застави
надсилає: засобами електронного зв'язку Національного банку
повідомлення про їх укладення, отримання гарантії КМУ
Департаментам безвиїзного банківського нагляду, кризового
менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку, з управління
валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку; засобами електронного зв'язку із забезпеченням вимог захисту
інформації скановані копії зазначених документів та отриманої
гарантії КМУ Департаменту кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку. У повідомленні, зокрема, мають бути зазначені: а) реквізити банку (код банку, код банку за ЄДРПОУ, номер
рахунку банку для зарахування коштів); б) номер та дата постанови Правління Національного банку про
надання кредиту; в) реквізити укладених кредитного договору (кредитних
договорів) та договору застави, отриманої гарантії КМУ; г) загальна сума кредиту відповідно до постанови Правління
Національного банку про надання кредиту із зазначенням строку
освоєння банком кредиту; сума кредиту, на яку укладено кредитний
договір; ґ) розмір процентної ставки за кредитом; д) базова кількість днів для нарахування процентів у місяці
та році; е) строк, на який надається кредит, а також порядок
повернення кредиту та сплати процентів за користування ним згідно
з графіком повернення кредиту і сплати процентів за користування
ним; є) передбачені умовами кредитного договору розмір та порядок
нарахування пені на прострочену заборгованість за кредитом та/або
процентами за користування ним; ж) вид і справедлива вартість наданого банком забезпечення. У
разі надання банком у забезпечення за кредитом державних облігацій
України в повідомленні обов'язково має зазначатися характеристика
державних облігацій України та/або боргових цінних паперів,
емітованих Національним банком, для забезпечення їх блокування у
депозитарії державних цінних паперів Національного банку або в
системі кількісного обліку СЕРТИФ за встановленою Департаментом з
управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому
ринку формою; з) інші умови кредитного договору, які стосуються порядку
перерахування коштів, у тому числі надання кредиту одноразово або
частинами.
4.6. Департамент з управління валютним резервом та здійснення
операцій на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня
після отримання повідомлення про укладення кредитного договору та
договору застави, про отримання гарантії КМУ надсилає запит до
Департаменту монетарної політики щодо наявності монетарних
можливостей Національного банку. Департамент монетарної політики надає необхідну інформацію не
пізніше наступного робочого дня після отримання запиту. У разі відсутності монетарних можливостей Національного банку
для перерахування банку кредитних коштів на момент звернення
Департаменту з управління валютним резервом та здійснення операцій
на відкритому ринку Департамент монетарної політики під час
настання таких можливостей інформує про це Департамент з
управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому
ринку, який готує розпорядження з фінансових питань про
перерахування Операційним управлінням Національного банку (далі -
Операційне управління) кредитних коштів банку.
4.7. Департамент з управління валютним резервом та здійснення
операцій на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня
після отримання позитивної відповіді від Департаменту монетарної
політики та за умови отримання від Операційного управління копії
SWIFT-повідомлення або виписки з рахунку Національного банку про
перерахування банком на рахунок Національного банку іноземної
валюти готує розпорядження з фінансових питань про перерахування
Операційним управлінням кредитних коштів банку. У разі надання банком під забезпечення кредиту державних
облігацій України (крім облігацій зовнішньої державної позики
України), боргових цінних паперів, емітованих Національним банком,
Департамент з управління валютним резервом та здійснення операцій
на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
отримання позитивної відповіді від Департаменту монетарної
політики готує та передає для виконання: Департаменту монетарної політики - відповідне розпорядження/
повідомлення про необхідність блокування цих цінних паперів на
рахунку в цінних паперах у депозитарії державних цінних паперів
Національного банку або в системі кількісного обліку СЕРТИФ; Операційному управлінню - розпорядження з фінансових питань
щодо необхідності перерахування кредитних коштів банку.
4.8. Департамент з управління валютним резервом та здійснення
операцій на відкритому ринку не пізніше ніж за три робочих дні до
завершення встановленого строку для освоєння банком кредиту
надсилає банку лист-попередження (копії - Департаменту безвиїзного
банківського нагляду, Департаменту кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку, територіальному управлінню,
Операційному управлінню і Департаменту монетарної політики) щодо
припинення видачі Національним банком кредитних коштів відповідно
до пункту 3.5 глави 3 Положення ( z0540-10 ).
4.9. Департамент з управління валютним резервом та здійснення
операцій на відкритому ринку в разі неосвоєння банком кредиту в
установлені постановою Правління Національного банку строки
надсилає не пізніше наступного робочого дня за днем, що
встановлений для освоєння кредиту, банку повідомлення (копії -
Департаменту безвиїзного банківського нагляду, Департаменту
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку,
територіальному управлінню, Операційному управлінню і Департаменту
монетарної політики) про припинення видачі Національним банком
кредитних коштів банку.
4.10. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
отримання копій кредитного договору (кредитних договорів) та
договору застави, отриманої гарантії КМУ узагальнює інформацію за
визначеною ним формою з метою моніторингу дотримання банком
термінів повернення заборгованості за кредитом, сплати процентів
за користування ним та стану забезпечення за кредитом.
4.11. Операційне управління здійснює бухгалтерський облік
операцій з надання банку кредиту, нарахування процентів за
користування ним, віднесення заборгованості за кредитом на рахунки
з обліку простроченої заборгованості та прострочених нарахованих
доходів і обліковує іноземну валюту, що є забезпеченням за
кредитом, на балансі Операційного управління як гарантійний
депозит (без сплати процентів за ним). Територіальне управління з метою здійснення контролю за
наданим банку кредитом на підставі повідомлення Департаменту з
управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому
ринку, а також одержаних від Департаменту інформатизації виписок
Операційного управління за операціями обліковує цей кредит за
рахунками класу 8 розділу 88 "Рахунки для здійснення контролю за
операціями, що визначені Національним банком України" Плану
рахунків бухгалтерського обліку Національного банку України,
затвердженого постановою Правління Національного банку України від
23.12.2005 N 496, зі змінами (далі - План рахунків бухгалтерського
обліку Національного банку), з дотриманням вимог Інструкції з
бухгалтерського обліку кредитних та депозитних операцій
Національного банку України, затвердженої постановою Правління
Національного банку України від 07.11.2006 N 426 (далі -
Інструкція N 426). Територіальне управління здійснює бухгалтерський облік
операцій з отримання застави банку відповідно до Інструкції N 426.
4.12. Банк одночасно з укладенням кредитного договору,
договору застави передає до територіального управління оригінали
документів, що підтверджують право власності банку/майнового
поручителя на передане Національному банку забезпечення. Територіальне управління забезпечує зберігання оригіналів
отриманої гарантії КМУ, а також кредитних договорів, договорів
застави, укладених між банком і Національним банком, оригіналів та
копій документів банку в порядку, визначеному в пункті 2.16
глави 2 розділу 2 Положення про організацію договірних процедур з
питань укладання господарських договорів у системі Національного
банку України, затвердженого постановою Правління Національного
банку України від 31.07.2009 N 444.
5. Зміна умов кредитного договору
5.1. Документи банку для зміни умов кредитного договору в
частині продовження строку користування кредитом, визначені в
пункті 4.4 глави 4 Положення ( z0540-10 ), приймаються та
розглядаються за умови дотримання банком вимог пункту 4.3 глави 4
Положення ( z0540-10 ): Департаментом безвиїзного банківського нагляду - щодо банків
1 і 2 груп та банків 3 і 4 груп Київського регіону; Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку - щодо банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію, незалежно від розподілу на групи; територіальним управлінням - щодо банків 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону та банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію). Оновлена програма фінансового оздоровлення банку має включати
графік повернення кредиту (рівними за обсягами платежами) та
сплати процентів за користування ним зі щомісячною розбивкою на
весь строк продовження користування кредитом. Документи банку щодо забезпечення за кредитом, визначені в
підпункті "г" пункту 3.1 глави 3 Положення ( z0540-10 ), разом із
копією клопотання про зміну умов кредитного договору приймаються
та розглядаються територіальним управлінням щодо банків незалежно
від розподілу на групи. Якщо забезпечення, надане банком Національному банку під час
отримання кредиту, на час звернення за зміною умов кредитного
договору в частині продовження строку користування кредитом
відповідає вимогам Положення N 327 ( z0540-10 ) та банк не має
наміру його замінювати, то банк у клопотанні про зміну умов
кредитного договору зазначає про залишення забезпечення за
кредитом незмінним.
5.2. Департамент безвиїзного банківського нагляду/Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому
ринку/територіальне управління в разі подання банком документів,
що не відповідають вимогам законодавства України, у тому числі
нормативно-правових актів Національного банку, неповного пакета
документів чи недостовірної інформації, уживає заходів, визначених
у пункті 2.3 глави 2 цього Технічного порядку.
5.3. Після отримання документів банку для зміни умов
кредитного договору в частині продовження строку користування
кредитом уживаються такі заходи: опрацювання документів банку; здійснення інспекційної перевірки банку; підготовка та подання на розгляд Комісії Національного банку
проекту рішення про схвалення (погодження) оновленої програми
фінансового оздоровлення банку; підготовка та подання на розгляд Правління Національного
банку проекту постанови про зміну умов кредитного договору/відмову
в зміні умов кредитного договору. Загальний строк ужиття цих заходів не може перевищувати 20
робочих днів після отримання документів банку для зміни умов
кредитного договору в частині продовження строку користування
кредитом. У разі потреби, якщо вжиття зазначених заходів потребує
більшого часу, ніж передбачено цим пунктом, строк ужиття заходів
може бути продовжено за рішенням керівника Служби банківського
нагляду (щодо продовження строку здійснення інспекційної перевірки
банку - за рішенням заступника Голови Національного банку, який
згідно з функціональними обов'язками курує роботу підрозділів
служби банківського нагляду), але не більше ніж на 10 робочих
днів, з обов'язковим інформуванням про це задіяних підрозділів
ініціатором продовження строку вжиття заходів. Якщо документи банку потребували доопрацювання, то відлік
строку опрацювання документів Департаментом безвиїзного
банківського нагляду/Департаментом кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку/територіальним управлінням
розпочинається з наступного дня після отримання від банку
доопрацьованого пакета документів, що відповідає вимогам Положення
( z0540-10 ).
5.4. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку/ територіальне управління не пізніше наступного
робочого дня після отримання від банку пакета документів для зміни
умов кредитного договору в частині продовження строку користування
кредитом, якщо він відповідає вимогам Положення ( z0540-10 ) та
законодавства України, ініціює відповідно до пункту 4.5 глави 4
Положення перед керівництвом Національного банку проведення
інспекційної перевірки банку, у тому числі з питань, визначених у
додатку 2 до Положення ( z0540-10 ). Ініціатор проведення інспекційної перевірки в день прийняття
рішення про її проведення засобами електронного зв'язку
Національного банку повідомляє про дату початку інспекційної
перевірки банку: Департамент інспектування банку/територіальне управління; Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку, а також інформує його про необхідність надання
Департаменту інспектування банків копій кредитного договору та
договору застави, укладених з банком, що звернувся за зміною умов
кредитного договору в частині продовження строку користування
кредитом, отриманої гарантії КМУ не пізніше наступного робочого
дня після отримання інформації про проведення інспекційної
перевірки банку. Ініціатор проведення інспекційної перевірки не пізніше
наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення
інспекційної перевірки надає Департаменту інспектування
банків/територіальному управлінню: щомісячну інформацію банку про виконання програми фінансового
оздоровлення та вимог кредитних договорів з Національним банком; копії документів, наданих банком для встановлення фактів,
визначених пунктом 3.3 глави 3 Положення ( z0540-10 ); інші матеріали, необхідні для забезпечення ефективного
інспектування банку з визначеного переліку питань.
5.5. Проведення інспекційної перевірки здійснюється у строк,
що не перевищує 10 робочих днів, з урахуванням загальних підходів
до інспектування, визначених розпорядчими документами та
нормативно-правовими актами Національного банку, у тому числі з
питань, визначених у додатку 2 до Положення ( z0540-10 ): Департаментом інспектування банків - щодо банків 1 і 2 груп і
банків 3 і 4 груп Київського регіону (у тому числі банків, у яких
призначено тимчасову адміністрацію); територіальним управлінням - щодо банків 3 і 4 груп (у тому
числі банків, у яких призначено тимчасову адміністрацію, крім
банків Київського регіону).
5.6. Департамент інспектування банків/територіальне
управління не пізніше другого робочого дня після закінчення
інспекційної перевірки розміщує результати інспекційної перевірки
в АІС "Досьє банків" з одночасним інформуванням про це засобами
електронного зв'язку Національного банку Департамент безвиїзного
банківського нагляду/ Департамент кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку/ територіальне управління.
5.7. Територіальне управління впродовж семи робочих днів
після отримання від банку документів, визначених у підпункті "г"
пункту 3.1 глави 3 Положення, що відповідають вимогам Положення
( z0540-10 ), уживає заходів, визначених у пунктах 2.5-2.7 глави 2
цього Технічного порядку.
5.8. Територіальне управління за результатами розгляду
оновленої програми фінансового оздоровлення банку 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону), з урахуванням результатів інспекційної
перевірки банку надсилає Департаменту безвиїзного банківського
нагляду: висновок щодо можливості погодження оновленої програми
фінансового оздоровлення банку; висновок з обґрунтуванням доцільності зміни умов кредитного
договору в частині продовження строку користування кредитом, копію
клопотання банку про зміну умов кредитного договору та копію
інформації про наявність/відсутність у діяльності банку фактів,
визначених у пункті 3.3 глави 3 Положення ( z0540-10 ), отриману
від банку; висновок щодо прийнятності та достатності запропонованого
банком забезпечення, підготовлений відповідно до вимог пункту 2.7
глави 2 цього Технічного порядку (у разі надання банком нового
забезпечення за кредитом).
5.9. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку відповідно до пунктів 2.10, 2.11 глави 2 цього
Технічного порядку вживає заходів щодо схвалення (погодження)
оновленої програми фінансового оздоровлення банку. Департамент безвиїзного банківського нагляду/ Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку не
пізніше наступного робочого дня після отримання рішення Комісії
Національного банку про схвалення (погодження) оновленої програми
фінансового оздоровлення банку засобами електронного зв'язку
Національного банку надсилає запит до Департаменту монетарної
політики щодо монетарних можливостей Національного банку. Департамент монетарної політики надає необхідну інформацію не
пізніше наступного робочого дня після отримання запиту.
5.10. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку готує на розгляд Правління Національного банку
проект постанови про відмову в зміні умов кредитного договору в
частині продовження строку користування кредитом і доповідну
(пояснювальну) записку, якщо за результатами розгляду документів
банку для зміни умов кредитного договору в частині продовження
строку користування кредитом, здійснення аналізу діяльності банку,
проведення інспекційної перевірки буде встановлено, що надані
банком пояснення причин, які призвели до неспроможності
забезпечити своєчасне та в повному обсязі виконання зобов'язань
перед Національним банком або до невиконання програми фінансового
оздоровлення, є необґрунтованими.
5.11. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку після отримання від Департаменту монетарної
політики інформації про наявність монетарних можливостей
Національного банку, за наявності позитивного висновку
територіального управління щодо прийнятності та достатності
запропонованого банком забезпечення, схвалення (погодження)
Комісією Національного банку оновленої програми фінансового
оздоровлення банку, а також з урахуванням результатів інспекційної
перевірки подає на розгляд Правління Національного банку проект
постанови про зміну умов кредитного договору в частині продовження
строку користування кредитом та доповідну (пояснювальну) записку,
підготовлені з урахуванням вимог пунктів 3.2, 3.3 глави 3 цього
Технічного порядку.
5.12. На засіданні Правління Національного банку, на якому
розглядається питання про зміну умов кредитного договору в частині
продовження строку користування кредитом, доповідачами є голова
правління (ради директорів) банку (або особа, яка виконує його
обов'язки), керівники Департаменту кризового менеджменту та
контролю операцій на відкритому ринку/ Департаменту безвиїзного
банківського нагляду/ територіального управління (або особи, які
виконують їх обов'язки). На засідання Правління Національного банку, на якому
розглядається питання про зміну умов кредитного договору в частині
продовження строку користування кредитом банком, може бути
запрошений керівник: Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку (або особа, яка виконує його обов'язки) щодо
банку незалежно від розподілу на групи; територіального управління (або особа, яка виконує його
обов'язки) щодо банку 3 і 4 груп (крім банків Київського регіону).
5.13. Департамент безвиїзного банківського нагляду/
Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
прийняття постанови Правління Національного банку про зміну умов
кредитного договору/відмову в зміні умов кредитного договору готує
схему розсилки постанови та передає її до Секретаріату Правління
Національного банку.
5.14. Територіальне управління укладає не пізніше п'ятого
робочого дня після отримання постанови Правління Національного
банку про зміну умов кредитного договору договір про внесення змін
до кредитного договору, договору застави або укладає новий договір
застави. Територіальне управління укладає договір про внесення змін до
кредитного договору та договору застави, новий договір застави
відповідно до вимог Цивільного ( 435-15 ) та Господарського
кодексів України ( 436-15 ), інших нормативно-правових актів
Національного банку та умов, визначених Положенням ( z0540-10 ),
постановою Правління Національного банку про зміну умов кредитного
договору. Договір про внесення змін до кредитного договору в частині
продовження строку користування кредитом має містити зобов'язання
банку щодо щомісячного повернення суми основного боргу рівними за
обсягами платежами та щомісячної сплати процентів за користування
кредитом.
5.15. Територіальне управління не пізніше наступного робочого
дня після укладення договору про внесення змін до кредитного
договору, договору застави або укладення нового договору застави
забезпечує заходи, передбачені в пункті 4.5 глави 4 цього
Технічного порядку. У повідомленні про укладення договорів, крім
інформації, зазначеної у пункті 4.5 глави 4 цього Технічного
порядку, має бути зазначений строк, на який продовжено
користування кредитом. Після укладення договору про внесення змін до кредитного
договору, договору застави або укладення нового договору застави
банк вживає заходів, визначених абзацом першим пункту 4.13 глави 4
цього Технічного порядку, територіальне управління вживає заходів,
визначених абзацом другим пункту 4.13 глави 4 цього Технічного
порядку.
5.16. Департамент з управління валютним резервом та
здійснення операцій на відкритому ринку не пізніше наступного
робочого дня після отримання повідомлення від територіального
управління про укладення договору про внесення змін до кредитного
договору, договору застави або укладення нового договору застави
готує та передає для виконання: Операційному управлінню розпорядження (повідомлення) щодо
нових умов користування банком кредитом для відображення
заборгованості банку за відповідними рахунками бухгалтерського
обліку згідно з Планом рахунків бухгалтерського обліку
Національного банку; Департаменту монетарної політики відповідне розпорядження/
повідомлення про необхідність блокування цінних паперів на рахунку
в цінних паперах у депозитарії державних цінних паперів
Національного банку або в системі кількісного обліку СЕРТИФ у разі
надання банком під забезпечення кредиту державних облігацій
України (крім облігацій зовнішньої державної позики України),
боргових цінних паперів, емітованих Національним банком.
5.17. У випадку прийняття Правлінням Національного банку
рішення про відмову в зміні умов кредитного договору Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку
після завершення строку дії кредитного договору забезпечує
організацію роботи щодо виконання заходів, пов'язаних з
поверненням заборгованості банку відповідно до вимог законодавства
України та умов укладених кредитного договору та договору застави.
6. Контроль за виконанням умов кредитногодоговору та договору застави
6.1. Контроль за виконанням банком умов кредитного договору
здійснюють Департаменти безвиїзного банківського нагляду,
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку,
інспектування банків, територіальне управління. Контроль за дотриманням банком незалежно від розподілу на
групи умов договору застави, прийнятністю та достатністю наданого
банком забезпечення здійснює територіальне управління.
6.2. Керівники територіальних управлінь несуть персональну
відповідальність за достовірність і правильність висновків щодо
прийнятності та достатності запропонованого банком незалежно від
розподілу на групи забезпечення; ефективності заходів,
передбачених програмою фінансового оздоровлення банків, віднесених
до 3 і 4 груп (крім банків Київського регіону та банків, у яких
призначено тимчасову адміністрацію), та надання банкам 3 і 4 груп
(крім банків Київського регіону та банків, у яких призначено
тимчасову адміністрацію) кредиту.
6.3. Контроль за виконанням банком умов кредитного договору в
частині виконання заходів, передбачених програмою фінансового
оздоровлення, дотриманням установлених Національним банком
обмежень і вимог щодо діяльності банку, напрямів спрямування ним
кредитних коштів здійснюється щомісяця: Департаментом безвиїзного банківського нагляду - щодо банків
1 і 2 груп і банків 3 і 4 груп Київського регіону; Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку - щодо банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію, незалежно від розподілу на групи; територіальним управлінням - щодо банків 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону та банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію).
6.4. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку здійснює моніторинг дотримання банком,
незалежно від розподілу на групи, термінів повернення
заборгованості за кредитом, сплати процентів за користування ним,
стану наданого банком забезпечення за формами, які визначені
відповідно до пунктів 4.10 глави 4 та 6.6 цієї глави. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку щомісяця до 5 числа надає Управлінню
ризик-менеджменту узагальнену інформацію про надане Національному
банку банками незалежно від розподілу на групи забезпечення у
вигляді цінних паперів із зазначенням їх виду та необхідної
характеристики. Управління ризик-менеджменту не пізніше третього робочого дня
після отримання такої інформації надає Департаменту кризового
менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку дані,
необхідні для розрахунку поточної справедливої вартості цінних
паперів згідно з Тимчасовими критеріями оцінки застави/процедурою
визначення справедливої вартості забезпечення за фінансовими
інструментами Національного банку. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку розраховує справедливу вартість цінних паперів,
аналізує її та в разі встановлення розбіжностей між вартістю
забезпечення, зазначеною в договорі застави, та поточною
справедливою вартістю надсилає не пізніше третього робочого дня
після отримання даних від Управління ризик-менеджменту
повідомлення відповідному територіальному управлінню про зміну
справедливої вартості цінних паперів, що є забезпеченням за
кредитом.
6.5. Територіальне управління в разі зменшення справедливої
вартості забезпечення, внаслідок чого розмір забезпечення став
недостатнім для покриття заборгованості за кредитом і нарахованими
процентами за користування ним, надсилає до банку вимогу (із
визначенням строку) щодо поповнення або заміни його іншим
забезпеченням у необхідному розмірі або щодо повернення
заборгованості за кредитом пропорційно зменшенню розміру
забезпечення. Територіальне управління протягом дії кредитного договору,
укладеного між банком і Національним банком, має перевіряти
достатність наданих банком під забезпечення коштів в іноземній
валюті, що розміщені в Національному банку як гарантійний депозит,
а також у разі потреби (знецінення іноземної валюти) вимагати від
банку приведення у відповідність суми наданої валюти до суми
одержаного кредиту та процентів за користування ним або повернення
заборгованості за кредитом пропорційно зменшенню розміру
забезпечення.
6.6. Банк згідно з вимогами пункту 5.1 глави 5 Положення
( z0540-10 ) зобов'язаний надавати інформацію за формою,
розробленою Департаментом безвиїзного банківського нагляду разом з
Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку з урахуванням вимог пунктів 6.1, 6.3, 6.4 цієї
глави та доведеною до відома банків і територіальних управлінь із
зазначенням її структури, порядку заповнення та надання тощо.
6.7. Інформація, визначена в пункті 6.6 цієї глави,
приймається від банків і опрацьовується: Департаментом безвиїзного банківського нагляду - щодо банків
1 і 2 груп та банків 3 і 4 груп Київського регіону; Департаментом кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку - щодо банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію, незалежно від розподілу на групи; територіальним управлінням - щодо банків 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону та банків, у яких призначено тимчасову
адміністрацію).
6.8. Департамент безвиїзного банківського нагляду/Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку/
територіальне управління в разі встановлення за результатами
контролю, здійсненого згідно з пунктами 6.1, 6.3 цієї глави,
фактів невиконання банком програми фінансового оздоровлення,
недотримання встановлених Національним банком обмежень і вимог
щодо його діяльності, напрямів використання кредитних коштів
надсилає до банку вимогу про надання пояснення причин невиконання
зобов'язань та/або за потреби ініціює здійснення інспекційної
перевірки.
6.9. Територіальне управління щомісяця до 20 числа місяця,
наступного за звітним, подає: Департаменту безвиїзного банківського нагляду висновки та
пропозиції за результатами контролю, здійсненого згідно з
пунктом 6.3 цієї глави (з урахуванням наданих банком пояснень), -
щодо банків 3 і 4 груп (крім банків Київського регіону); Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку висновки та пропозиції за результатами контролю,
здійсненого згідно з абзацом другим пункту 6.1 та пунктом 6.5 цієї
глави, - щодо банків незалежно від розподілу на групи.
6.10. Департамент безвиїзного банківського нагляду за
результатами контролю, здійсненого згідно з пунктами 6.1, 6.3 цієї
глави (з урахуванням наданих банком пояснень), готує Департаменту
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку
висновок щодо суттєвості встановлених фактів/порушень умов
кредитного договору і пропозиції щодо необхідності застосування до
банку відповідних заходів. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку впродовж п'яти робочих днів після отримання
пропозицій від Департаменту безвиїзного банківського нагляду готує
та подає пропозиції керівництву Національного банку для прийняття
відповідного рішення.
6.11. Інспекційна перевірка з питань, визначених у пункті 6.3
цієї глави, здійснюється в разі потреби: Департаментом інспектування банків - щодо банків 1 і 2 груп
та банків 3 і 4 груп Київського регіону, банків, у яких призначено
тимчасову адміністрацію, незалежно від розподілу на групи; територіальним управлінням - щодо банків 3 і 4 груп (крім
банків Київського регіону).
6.12. Департамент інспектування банків/територіальне
управління впродовж п'яти робочих днів після закінчення
інспекційної перевірки розміщує результати інспекційної перевірки
в АІС "Досьє банків" з одночасним повідомленням про це засобами
електронного зв'язку Національного банку Департаментам безвиїзного
банківського нагляду і кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку, територіальному управлінню. Департамент безвиїзного банківського нагляду впродовж трьох
робочих днів після отримання повідомлення від Департаменту
інспектування банків/територіального управління про результати
інспекційної перевірки надсилає до Департаменту кризового
менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку висновок щодо
суттєвості встановлених фактів/порушень умов кредитного договору і
пропозиції щодо необхідності застосування до банку відповідних
заходів. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку впродовж трьох робочих днів після отримання
пропозицій від Департаменту безвиїзного банківського нагляду готує
та подає пропозиції керівництву Національного банку для прийняття
відповідного рішення.
6.13. Операційне управління в разі неповернення банком
заборгованості за кредитом та/або несплати процентів за
користування ним, починаючи з дня, що наступає за днем закінчення
строку виконання зобов'язань згідно з умовами кредитного договору,
здійснює: відображення такої заборгованості за рахунками з обліку
простроченої заборгованості та/або прострочених нарахованих
доходів; нарахування пені за несвоєчасне виконання банком зобов'язань
за кредитним договором.
6.14. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
віднесення заборгованості банку на рахунки з обліку простроченої
заборгованості та/або прострочених нарахованих доходів, надсилає
засобами електронного зв'язку Національного банку: запит до Департаменту безвиїзного банківського нагляду
стосовно наявності/відсутності на розгляді в Національному банку
клопотання банку про зміну умов кредитного договору в частині
продовження строку користування кредитом щодо банків 1 і 2 груп та
банків 3 і 4 груп Київського регіону; запит до територіального управління щодо: наявності/відсутності на розгляді в Національному банку
клопотання банку про зміну умов кредитного договору в частині
продовження строку користування кредитом щодо банків 3 і 4 груп
(крім банків Київського регіону); достатності коштів (у тому числі за рахунок поточних
надходжень) для списання Національним банком у безспірному порядку
простроченої заборгованості з кореспондентського рахунку банку та
його філій, які працюють у СЕП за окремими кореспондентськими
рахунками, щодо банків незалежно від розподілу на групи. Департамент безвиїзного банківського нагляду/територіальне
управління надає необхідну інформацію Департаменту кризового
менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку не пізніше
наступного робочого дня після отримання запиту.
6.15. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку у разі відсутності на розгляді в Національному
банку клопотання банку про зміну умов кредитного договору в
частині продовження строку користування кредитом не пізніше
наступного робочого дня після отримання інформації від
Департаменту безвиїзного банківського нагляду/територіального
управління надсилає банку вимогу про необхідність сплати
простроченої заборгованості не пізніше наступного робочого дня
після отримання вимоги.
6.16. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку у разі невиконання банком вимоги Національного
банку щодо сплати простроченої заборгованості не пізніше
наступного робочого дня після надсилання банку вимоги про
необхідність сплати простроченої заборгованості за наданим
кредитом та/або процентами за користування ним готує на адресу
територіального управління листа за підписом виконавчого
директора - керівника Служби банківського нагляду із зазначенням
вимоги списати в безспірному порядку кошти з кореспондентського
рахунку банку та його філій, які працюють у СЕП за окремими
кореспондентськими рахунками. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку в день реєстрації листа надсилає його
територіальному управлінню для виконання, Операційному
управлінню - до відома та контролю за надходженням коштів.
6.17. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку в разі одночасного порушення банком
установлених кредитним договором строків повернення заборгованості
за кредитом та/або сплати процентів за користування ним, а також
наявності фактів, визначених у пункті 5.3 глави 5 Положення
( z0540-10 ), протягом двох робочих днів подає свої пропозиції
[зокрема, щодо застосування штрафних санкцій, заходів впливу до
банку (у тому числі призначення тимчасової адміністрації та
ліквідації банку)] керівництву Національного банку для прийняття
відповідного рішення.
6.18. Територіальне управління відповідно до вимог статті 73
Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 )
здійснює списання коштів з кореспондентського рахунку банку та
його філій, які працюють у СЕП за окремими кореспондентськими
рахунками, відповідно до технології виконання засобами СЕП
списання в безспірному порядку заборгованості банку та договірного
списання коштів з кореспондентського рахунку банку (філії),
визначеної в Інструкції про міжбанківський переказ коштів в
Україні в національній валюті, затвердженій постановою Правління
Національного банку України від 16.08.2006 N 320 ( z1035-06 ),
зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 06.09.2006 за
N 1035/12909 (зі змінами).
6.19. Територіальне управління в разі неможливості стягнення
коштів з кореспондентського рахунку банку (шляхом безспірного
списання) для задоволення вимог Національного банку за кредитним
договором у повному обсязі не пізніше наступного робочого дня
повідомляє про це Департамент кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку із зазначенням суми списаних коштів і
залишку заборгованості перед Національним банком. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку впродовж трьох робочих днів після отримання
повідомлення від територіального управління, передбаченого в
абзаці другому цього пункту, готує та надсилає на адресу
територіального управління листа за підписом заступника Голови
Національного банку, який згідно з розподілом функціональних
обов'язків здійснює контроль за діяльністю Служби банківського
нагляду Національного банку, із зазначенням вимоги вжити заходів
для задоволення вимог Національного банку за кредитним договором
(звернення стягнення на заставлене майно тощо). Територіальне управління впродовж 15 календарних днів після
отримання листа від Департаменту кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку визначає можливі заходи для
задоволення вимог Національного банку за кредитним договором та
оцінює економічний ефект кожного з них. Якщо серед визначених територіальним управлінням заходів є
такий, реалізація якого забезпечить задоволення вимог
Національного банку за кредитним договором у повному обсязі, то
територіальне управління забезпечує реалізацію цього заходу.
6.20. Якщо жоден із визначених територіальним управлінням
заходів не забезпечує задоволення вимог Національного банку за
кредитним договором у повному обсязі, то територіальне управління
надсилає Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій
на відкритому ринку інформацію про визначені заходи для
задоволення вимог Національного банку за кредитним договором та
оцінку економічного ефекту кожного з них, а також пропозиції щодо
найбільш прийнятного з точки зору територіального управління
заходу для задоволення вимог Національного банку за кредитним
договором. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня після
отримання повідомлення від територіального управління надсилає
запит до Управління ризик-менеджменту щодо можливих фінансових
ризиків для Національного банку в разі реалізації запропонованих
територіальним управлінням заходів для задоволення вимог
Національного банку за кредитним договором. Управління ризик-менеджменту впродовж трьох робочих днів
після отримання запиту оцінює ризиковість операції з реалізації
заходів для задоволення вимог Національного банку за кредитним
договором та надає Департаменту кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку інформацію про можливі фінансові
ризики. Департамент кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку не пізніше п'ятого робочого дня після отримання
повідомлення від територіального управління, з урахуванням
отриманої від Управління ризик-менеджменту інформації про
фінансові ризики Національного банку готує та передає доповідну
(пояснювальну) записку й проект постанови на розгляд Правління
Національного банку для прийняття рішення щодо заходів для
задоволення вимог Національного банку за кредитним договором. На засіданні Правління Національного банку, на якому
розглядається питання про визначення заходів для задоволення вимог
Національного банку за кредитним договором, обов'язково мають бути
присутні керівник Департаменту кризового менеджменту та контролю
операцій на відкритому ринку (або особа, яка виконує його
обов'язки), начальник Управління ризик-менеджменту (або особа, яка
виконує його обов'язки) та начальник територіального управління
(або особа, яка виконує його обов'язки).
6.21. Звернення стягнення на заставлене майно здійснюється
відповідно до вимог укладених договорів застави, Цивільного
кодексу України ( 435-15 ), Законів України "Про заставу"
( 2654-12 ), "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію
обтяжень" ( 1255-15 ), "Про виконавче провадження" ( 606-14 ),
процедур Національного банку з питань реалізації застави за
кредитами Національного банку для підтримки ліквідності банків.
6.22. Територіальне управління відповідно до договору
застави, яким передбачено право Національного банку самостійно без
звернення до суду здійснювати реалізацію майна, наданого банком у
забезпечення за кредитом, уживає заходів, передбачених
законодавством України та нормативно-правовими актами
Національного банку, щодо реалізації заставленого майна для
задоволення вимог Національного банку за кредитним договором за
рахунок отриманих коштів.
6.23. Територіальне управління в разі своєчасного чи
дострокового в повному обсязі повернення банком кредиту та
процентів за користування ним списує предмети застави, що
обліковуються на позабалансовому рахунку.
6.24. У разі своєчасного чи дострокового повернення банком
кредиту та процентів за користування ним, наданого під
забезпечення коштів в іноземній валюті, Операційне управління не
пізніше наступного робочого дня після перерахування банком коштів
повідомляє про це Департамент з управління валютним резервом та
здійснення операцій на відкритому ринку. Департамент з управління
валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку не
пізніше наступного робочого дня після отримання цього повідомлення
надає розпорядження з фінансових питань Операційному управлінню
для забезпечення повернення банку іноземної валюти відповідно до
умов кредитного договору.
6.25. Якщо банк має намір своєчасно чи достроково повернути
кредит та проценти за користування ним, наданий під забезпечення
цінних паперів (крім державних облігацій України, боргових цінних
паперів, емітованих Національним банком), то він повідомляє про це
Операційне управління, територіальне управління та Департамент
кризового менеджменту та контролю операцій на відкритому ринку із
зазначенням терміну перерахування коштів та інформації про цінні
папери, які підлягають розблокуванню. Операційне управління не пізніше наступного робочого дня
після перерахування банком коштів повідомляє про це Департамент з
управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому
ринку, а територіальне управління надає Департаменту з управління
валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку за
встановленою ним формою інформацію щодо цінних паперів, які
підлягають розблокуванню. Департамент з управління валютним
резервом та здійснення операцій на відкритому ринку на підставі
інформації Операційного управління та територіального управління
готує за підписом керівництва Національного банку листа щодо
необхідності розблокування цінних паперів і надсилає його
відповідній депозитарній установі.
6.26. Якщо банк має намір своєчасно чи достроково повернути
кредит та проценти за користування ним, наданий під забезпечення
державних облігацій України та боргових цінних паперів, емітованих
Національним банком, то він надсилає територіальному управлінню,
Департаменту кризового менеджменту та контролю операцій на
відкритому ринку, Департаменту з управління валютним резервом та
здійснення операцій на відкритому ринку за встановленою останнім
формою листа із зазначенням необхідності розблокувати цінні папери
у зв'язку із поверненням кредитної заборгованості. Департамент з управління валютним резервом та здійснення
операцій на відкритому ринку не пізніше наступного робочого дня
після отримання інформації від банку готує та передає для
виконання Департаменту монетарної політики відповідне
розпорядження/повідомлення про необхідність розблокування цих
цінних паперів на рахунку в цінних паперах у депозитарії державних
цінних паперів Національного банку або в системі кількісного
обліку СЕРТИФ. Банк після надсилання Національному банку листа щодо намірів
повернути кредитну заборгованість у день повернення кредиту
надсилає відповідне розпорядження/повідомлення про необхідність
розблокування відповідних цінних паперів на рахунку в цінних
паперах у депозитарії державних цінних паперів Національного банку
або в системі кількісного обліку СЕРТИФ та у встановленому порядку
перераховує кошти Операційному управлінню.
Директор Департаменту
нормативно-методологічного
забезпечення банківського
регулювання та нагляду Н.В.Іваненко
ПОГОДЖЕНО:
Виконавчий директор -
керівник Служби
банківського нагляду О.М.Бережний
Джерело:Офіційний портал ВРУ