Про затвердження Порядку проведення перевірок Міністерством фінансів України суб'єктів первинного фінансового моніторингу
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення перевірок Міністерством фінансів України суб'єктів первинного фінансового моніторингу, що додається.
2. Відділу з питань державного фінансового моніторингу (Клепчуков В.П.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Мярковського А.І.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОРЯДОК
проведення перевірок Міністерством фінансів України суб'єктів первинного фінансового моніторингу
1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до пункту 1 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) з метою встановлення єдиного порядку організації та проведення Міністерством фінансів України (далі - Мінфін) планових та позапланових перевірок (у тому числі виїзних) щодо діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
1.2. Дія цього Порядку поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму здійснюється Мінфіном, а саме: суб'єктів господарювання, які проводять лотереї або будь-які інші азартні ігри; суб'єктів господарювання, які здійснюють торгівлю дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них, якщо сума фінансової операції дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті 15 Закону; аудиторів, аудиторських фірм, фізичних осіб - підприємців, які надають послуги з бухгалтерського обліку, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону (далі - суб'єкт).
1.3. Терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному у Законі.
1.4. Мінфін має право здійснювати планові та позапланові перевірки.
Плановою перевіркою вважається перевірка діяльності суб'єкта, яка передбачена у плані проведення перевірок.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена в плані перевірок.
Мінфін має право здійснювати безвиїзні та виїзні перевірки.
Безвиїзна перевірка - планова або позапланова перевірка суб'єкта працівниками Мінфіну, не пов'язана з виходом працівників Мінфіну за місцезнаходженням суб'єкта.
Виїзна перевірка - планова або позапланова перевірка суб'єкта працівниками Мінфіну, пов'язана з виходом працівників Мінфіну за місцезнаходженням суб'єкта.
Перевірці підлягають суб'єкти та/або їх відокремлені підрозділи (у разі наявності).
За погодженням з Мінфіном працівники Держфінмоніторингу мають право брати участь у плановій та позаплановій перевірках.
II. Організація та підготовка проведення перевірки
2.1. Підставою для проведення Мінфіном планової перевірки суб'єкта та/або його відокремлених підрозділів щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму є включення його до плану проведення перевірок на відповідний квартал.
План проведення перевірок затверджується наказом Мінфіну.
Планова перевірка суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу проводиться не частіше одного разу на рік на підставі наказу Мінфіну.
2.2. Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення попередньої планової перевірки.
2.3. Планова перевірка передбачає перевірку відповідності діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму протягом періоду, який підлягає перевірці. Планова перевірка проводиться за весь або певний період діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом наступної планової перевірки.
2.4. Плановою перевіркою охоплюється перелік питань, що стосуються додержання суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом обов'язків, визначених статтями 6-12, 17, 22 Закону, а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2.5. Про проведення планової перевірки Мінфін письмово повідомляє суб'єкта та/або його відокремлений підрозділ не пізніше ніж за 10 днів до дня здійснення цієї перевірки.
Повідомлення про проведення планової перевірки оформляється на бланку Мінфіну та повинно містити:
дату початку та дату закінчення здійснення перевірки;
найменування суб'єкта, щодо діяльності якого здійснюється перевірка;
найменування органу, що здійснює перевірку.
Повідомлення про проведення планової перевірки підписується Міністром фінансів України (його заступником) та надсилається суб'єкту рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи телефонограмою або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта під розписку.
2.6. Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Мінфіну за період, що підлягає перевірці, та за окремими питаннями.
2.7. Позапланова перевірка проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмового повідомлення органів державної влади та/або місцевого самоврядування про ознаки порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
виявлення за результатами безвиїзної перевірки фактів порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
судових рішень та вимог правоохоронних органів;
безпосереднього виявлення Мінфіном або Державною службою фінансового моніторингу (далі - Держфінмоніторинг) ознак порушення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму під час його діяльності;
виявлення Мінфіном нових документів (обставин), що не були (не могли бути) відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки.
Повторна перевірка питань, які перевірялись раніше, здійснюється лише за рішенням суду або за постановою слідчого у кримінальній справі.
2.8. Перевірка здійснюється комісією з проведення перевірки (далі - Комісія), до складу якої можуть входити:
за погодженням з Мінфіном працівники Держфінмоніторингу.
2.9. Мінімальний за чисельністю склад Комісії має становити три особи.
2.10. Для проведення виїзної перевірки видається посвідчення на право проведення (планової/позапланової) перевірки (далі - Посвідчення), яке підписується Міністром фінансів України (його заступником) та засвідчується печаткою (додаток 1). У разі відсутності Міністра фінансів України (його заступника) Посвідчення підписується особами, що виконують їх обов'язки.
2.11. Перевірка призначається на строк, необхідний для забезпечення своєчасного та в повному обсязі її проведення, але не більше ніж на 20 (планова) або 10 (позапланова) робочих днів.
2.12. У разі потреби за обґрунтованим письмовим зверненням голови комісії з проведення перевірки строк проведення перевірки може бути продовжений Міністром фінансів України або особою, яка виконує його обов'язки, але не більше ніж на 10 робочих днів.
2.13. Перевірка вважається розпочатою з дати отримання копії Посвідчення керівником (або особою, яка виконує його обов'язки) суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу. Про отримання копії Посвідчення керівник (або особа, яка виконує його обов'язки) суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу власноруч робить відмітку на Посвідченні.
Голова Комісії за своїм підписом у разі потреби разом із Посвідченням надає керівнику суб'єкта (або особі, яка виконує його обов'язки) та/або його відокремленого підрозділу запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки (додаток 2).
2.14. Посвідчення реєструються в журналі обліку посвідчень на право проведення перевірок(додаток 3), сторінки якого повинні бути пронумеровані, прошнуровані і скріплені печаткою.
III. Порядок проведення планової перевірки
3.1. Планова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна перевірка здійснюється у разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
3.2. Під час проведення планової перевірки Комісія детально вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи (у тому числі ті, що містять банківську або комерційну таємницю), які стосуються діяльності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
3.3. Представники Комісії мають право знімати копії з документів суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, необхідних для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення керівником суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
3.4. У разі існування документа лише в електронній формі за умови, що цей документ створений суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом, суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний надати його паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, засвідчену підписом керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу чи особи, що виконує його обов'язки, та скріплену печаткою суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
У разі неможливості надати паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, проводиться огляд електронного документа, про що складається відповідний акт (додаток 4).
3.5. У разі здійснення планової безвиїзної перевірки суб'єкту та/або його відокремленому підрозділу разом із повідомленням про проведення планової безвиїзної перевірки надсилається запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки (додаток 2).
IV. Порядок проведення позапланової перевірки
4.1. Позапланова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна перевірка здійснюється у разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
4.2. Позапланова перевірка може бути призначена за наявності підстав, визначених пунктом 2.7 розділу II цього Порядку, Міністром фінансів України або особою, яка виконує його обов'язки. При цьому питання, охоплені плановою виїзною перевіркою за певний період, не можуть стати об'єктом позапланової перевірки, крім випадків, передбачених законодавством.
4.3. У разі потреби одержання від суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу документів, необхідних для проведення позапланової безвиїзної перевірки, суб'єкту та/або його відокремленому підрозділу надсилається письмовий запит за формою, встановленою у додатку 2, з вимогою надання відповідних документів.
4.4. Суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов'язаний у термін, визначений у запиті, надати Мінфіну всі перелічені в запиті документи або належним чином засвідчені копії.
4.5. Позапланова перевірка здійснюється з урахуванням положень пунктів 3.2-3.4 розділу III цього Порядку.
V. Порядок оформлення результатів перевірки
5.1. За результатами планових та позапланових перевірок Комісія складає у двох примірниках Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - Акт перевірки) за формою згідно з додатком 5.
Акт перевірки підписують члени Комісії та суб'єкт, керівник суб'єкта та/або відокремленого підрозділу або особи, які виконують їх обов'язки, не пізніше дати закінчення терміну проведення перевірки.
Якщо суб'єкт, керівник суб'єкта та/або відокремленого підрозділу або особи, які виконують їх обов'язки, не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
5.2. У разі якщо перевірки здійснювались за місцезнаходженням суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу, які розташовані в різних адміністративно-територіальних одиницях, виявлені факти невиконання (неналежного) виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму викладаються в різних Актах перевірки. При цьому до Акта перевірки суб'єкта включаються дані про порушення, виявлені у його відокремленому підрозділі.
5.3. До примірника Акта перевірки Мінфіну обов'язково додаються матеріали перевірки - копії документів, витяги з документів, належним чином засвідчені суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом пояснення, протоколи та інші документи згідно з переліком, зазначеним в Акті перевірки.
Інформація, що міститься в Акті перевірки, не підлягає розголошенню співробітниками Мінфіну, яким вона стала відома. Акт та матеріали перевірки не підлягають передачі юридичним чи фізичним особам, а також іншим органам, за винятком випадків, передбачених законом.
5.4. При складанні Акта перевірки мають бути додержані об'єктивність і вичерпність опису виявлених фактів і даних.
5.5. Не допускається викладати в Акті перевірки припущення та факти, не підтверджені документально.
5.6. В Акті перевірки викладаються всі виявлені під час перевірки факти невиконання (неналежного виконання) суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
За результатами перевірки у разі встановлення фактів порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму голова Комісії вказує в Акті перевірки пропозиції щодо усунення виявлених порушень.
У разі усунення суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом під час проведення перевірки порушень та недоліків, виявлених під час проведення перевірки, це відображається в Акті перевірки.
5.7. Будь-які виправлення та доповнення в Акті перевірки після його підписання членами Комісії, якій доручено проведення перевірки, не допускаються. Про виявлення описок після підписання Акта перевірки суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ повідомляється письмово.
5.8. У разі ненадання суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом, що перевіряється, документів, необхідних для проведення перевірки, в Акті перевірки робиться запис про це із зазначенням причин.
5.9. У разі відмови суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) підписати Акт перевірки про це робиться відмітка на обох примірниках Акта перевірки. Суб'єкт, керівник суб'єкта має право надати зауваження до Акта перевірки.
Один із примірників Акта перевірки під особистий підпис вручається суб'єкту, керівнику суб'єкта та/або відокремленого підрозділу суб'єкта, другий примірник зберігається в Мінфіні.
5.10. У разі відмови суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) отримати другий примірник Акта перевірки та зробити про це запис на першому примірнику Акта перевірки голова Комісії з проведення перевірки робить відповідний запис у двох примірниках Акта перевірки в місці, визначеному для підпису суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки), після чого протягом п'яти робочих днів другий примірник Акта перевірки направляється суб'єкту та/або його відокремленому підрозділу рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
5.11. Зауваження до Акта перевірки надаються (надсилаються) у письмовій формі суб'єктом та/або його відокремленим підрозділом Мінфіну протягом трьох робочих днів з дати отримання другого примірника Акта перевірки. Ці зауваження є невід'ємною частиною Акта перевірки.
5.12. Акт перевірки не пізніше наступного робочого дня з дати його підписання реєструється в журналі обліку результатів перевірок (додаток 6).
VI. Права, обов'язки та відповідальність голови та членів Комісії з проведення перевірки
6.1. Голова, члени Комісії при проведенні перевірки мають право:
доступу до документів та інших матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
вимагати для перевірки необхідні документи та іншу інформацію у зв'язку з реалізацією своїх повноважень;
вимагати в межах своєї компетенції у суб'єкта, посадових осіб суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу надання письмових пояснень;
у разі якщо є дані, які свідчать про наявність реальної загрози життю, здоров'ю або майну членів Комісії, звертатися до правоохоронних органів для вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки;
у разі недопуску до проведення перевірки, застосування щодо членів Комісії насильства звертатися до органів внутрішніх справ для вжиття заходів відповідно до законодавства;
узгоджувати із суб'єктом, керівником суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (особами, які виконують їх обов'язки) організаційні питання проведення перевірки.
6.2. Голова, члени Комісії при проведенні перевірки зобов'язані:
вручити суб'єкту, керівнику суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (особам, які виконують їх обов'язки) в приміщенні суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу або в приміщенні Мінфіну копію Посвідчення та отримати від цієї особи відмітку на Посвідченні. У разі відмови суб'єкта, представника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу поставити відмітку про отримання копії Посвідчення голова Комісії робить відповідний запис та засвідчує це власним підписом;
повідомити (усно) суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) про права, обов'язки та повноваження Комісії, причину та мету перевірки, про права, обов'язки та відповідальність суб'єкта та посадових осіб суб'єкта;
визначити перелік необхідних для перевірки документів та терміни їх надання;
у випадках, передбачених пунктом 6.3 цього розділу, скласти Акт про відмову суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу від проведення перевірки (додаток 7);
узгодити інші організаційні питання проведення перевірки.
6.3. Акт про відмову суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу від проведення перевірки складається у разі:
а) недопуску комісії до приміщень суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу;
б) відмови суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) поставити на Посвідченні підпис та/або зазначити прізвище, ініціали, посаду особи та дату отримання нею копії Посвідчення;
в) відмови суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) у наданні документів, необхідних для проведення перевірки.
6.4. У разі відсутності суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за місцезнаходженням, зазначеним у свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи - підприємця, складається Акт про відсутність суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за місцезнаходженням (додаток 8).
6.5. У разі відмови суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують його обов'язки) на усний запит членів Комісії надати документи чи належним чином засвідчені копії документів (витяги з документів) голова Комісії вручає суб'єкту, керівнику суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (особам, які виконують їх обов'язки) запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки (додаток 2), із зазначенням часу та дати надання необхідних документів.
6.6. Голова та члени Комісії несуть відповідальність за неправомірні дії згідно з чинним законодавством.
VII. Права, обов'язки та відповідальність суб'єкта, посадових осіб суб'єкта
7.1. Суб'єкт, посадові особи суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу під час проведення перевірки мають право отримувати від Комісії інформацію про порядок та план проведення перевірки, права та обов'язки Комісії та посадових осіб суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу.
7.2. Суб'єкт, посадові особи суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу під час проведення перевірки зобов'язані:
допустити Комісію до приміщень, у яких суб'єкт та/або його відокремлений підрозділ провадить свою діяльність;
підтвердити повноваження суб'єкта, керівника суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (осіб, які виконують їх обов'язки) відповідними документами;
поставити на Посвідченні підпис із зазначенням прізвища, ініціалів, посади та дати отримання копії Посвідчення, повернути Посвідчення голові Комісії;
надавати членам Комісії з проведення перевірки документи, копії документів, витяги з документів, необхідних для проведення перевірки, засвідчені підписом керівника чи уповноваженої на те посадової особи та печаткою;
надавати письмові пояснення голові Комісії;
підписати та скріпити печаткою суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу паперову копію електронного документа або підписати Акт огляду електронного документа.
7.3. Суб'єкт, керівник суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу (особи, які виконують їх обов'язки) може подати заперечення до Акта перевірки Міністру фінансів України.
7.4. Рішення, прийняті Комісією та центральним контролюючим органом, можуть бути оскаржені суб'єктом перевірки в адміністративному або судовому порядку.
Додаток 1 |
Додаток 2 |
ЗАПИТ
про надання документів, необхідних для проведення перевірки
Додаток 3 |
ЖУРНАЛ
обліку посвідчень на право проведення перевірок
Посвідчення | Дані суб'єкта або його відокремленого підрозділу | Вид перевірки | Підстава проведення перевірки | Строк проведення перевірки | Склад Комісії | Продовження терміну проведення перевірки | ||||
№ з/п | дата видачі | найменування (прізвище, ім'я та по батькові) | обліковий ідентифікатор | область | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Додаток 4 |
АКТ
огляду електронного документа
Додаток 5 |
АКТ
перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
Додаток 6 |
ЖУРНАЛ
обліку результатів перевірок
Дані суб'єкта | Вид перевірки | Підстава для проведення перевірки | Термін проведення перевірки | Період, за який проведено перевірку | Перелік нормативноправових актів, які порушено | Застосовані заходи впливу | Інформація про сплату штрафних санкцій | |||||||
найменування (прізвище, ім'я та по батькові) | обліковий ідентифікатор | код області | вид заходу впливу | |||||||||||
штрафні санкції* | адміністративні штрафи** | припис про усунення порушень* | направлення матеріалів до правоохоронних органів* | рішення про обмеження, тимчасове припинення чи анулювання ліцензій (дозволів)* | сума штрафних санкцій | номер та дата документа про сплату | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
__________
* У графі ставиться "+" у випадку застосування вказаного виду заходу впливу; "-" - у разі незастосування вказаного виду заходу впливу.
** У графі вказується кількість осіб, притягнених до адміністративної відповідальності.
Додаток 7 |
АКТ
про відмову суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу від проведення перевірки
Додаток 8 |
АКТ
про відсутність суб'єкта та/або його відокремленого підрозділу за місцезнаходженням