Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім'ї
{Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 395 від 02.06.2010
№ 319 від 18.04.2012
№ 955 від 25.12.2013
№ 1099 від 23.12.2015
№ 337 від 11.05.2016
№ 721 від 27.09.2017
№ 1003 від 28.10.2020}
Відповідно до пункту 5 розділу I Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту багатодітних сімей" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї, що додається.
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 1099 від 23.12.2015}
2. Міністерству соціальної політики, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити виготовлення бланків посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї за рахунок коштів державного та відповідних місцевих бюджетів.
{Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1099 від 23.12.2015}
Міністерству соціальної політики забезпечити передачу виготовлених на його замовлення бланків посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити передачу бланків посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім'ї районним, районним у мм. Києві та Севастополі державним адміністраціям, виконавчим органам міських рад.
{Пункт 2 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 319 від 18.04.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 319 від 18.04.2012}
21. Рекомендувати виконавчим органам міських (міст обласного значення) рад забезпечити виготовлення бланків посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
{Постанову доповнено пунктом 21 згідно з Постановою КМ № 337 від 11.05.2016}
3. Ця постанова набирає чинності з дня набрання чинності Законом України "Про Державний бюджет України на 2010 рік".
ПОРЯДОК
виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім'ї
{Назва Порядку із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
{У тексті Порядку слово “Мінсім'ямолодьспорт” у всіх відмінках замінено словом “Мінсоцполітики” згідно з Постановою КМ № 319 від 18.04.2012}
1. Цей Порядок визначає механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім'ї багатодітної сім’ї (далі - посвідчення).
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
2. Посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім'ї і дітей з такої сім'ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України "Про охорону дитинства" та іншими актами законодавства.
3. Посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ/виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.
{Пункт 3 в редакції Постанов КМ № 319 від 18.04.2012, № 1099 від 23.12.2015, № 1003 від 28.10.2020}
31. Заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім’ї та посвідчення дитини з багатодітної сім’ї подається одним із батьків структурному підрозділу/виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, одним із таких способів:
1) у паперовій формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред’являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус) або надсилання поштою (реєстрованим поштовим відправленням);
2) в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (ідентифікація особи при цьому здійснюється з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг);
3) в усній формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред’являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус).
При цьому посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг заповнює електронну форму заяви на підставі усної заяви та роздруковує її паперовий примірник, який повинен бути прочитаний і підписаний заявником.
Посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг надає заявнику вичерпну інформацію та консультацію щодо порядку подання заяви.
{Порядок доповнено пунктом 31 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
32. У заяві зазначаються відомості про осіб, яким видаватимуться посвідчення:
прізвища, імена та по батькові батьків, місце і дата народження, серія та номер паспорта громадянина України, а також унікальні номери запису особи (за наявності) в Єдиному державному демографічному реєстрі, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);
прізвища, імена, по батькові, місце і дата народження дітей, їх унікальні номери запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності).
одна фотокартка (кольорова або чорно-біла) розміром 30 × 40 міліметрів;
у разі народження дитини або навчання особи віком від 18 до 23 років за денною формою навчання за межами України - копія свідоцтва про народження дитини або довідки із закладу освіти. Такі документи подаються за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом та міжнародним договором України, та з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;
у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - документи, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері, копія свідоцтва про народження дитини у разі внесення змін у зв’язку з усиновленням);
у разі продовження строку дії посвідчення, якщо дитина навчається за денною формою навчання у закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, - довідка про підтвердження зарахування до закладу освіти або про переведення на наступний курс навчання в межах відповідної програми підготовки (інформація підтверджується заявником кожного семестру, до закінчення закладу освіти, але не довше ніж до досягнення особою 23 років).
{Порядок доповнено пунктом 32 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
33. Для підтвердження отриманих відомостей щодо навчання осіб віком від 18 до 23 років за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти використовуються відомості з Єдиної державної електронної бази з питань освіти, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами МОН та Мінсоцполітики через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, передбаченому законодавством.
{Порядок доповнено пунктом 33 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
34. Для підтвердження відомостей про народження дітей та шлюб батьків використовуються відомості з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Мін’юсту та Мінсоцполітики через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, передбаченому законодавством.
{Порядок доповнено пунктом 34 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
35. Для підтвердження відомостей про факт виховання дитини одним із батьків використовуються відомості з Єдиного державного реєстру судових рішень, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Державної судової адміністрації та Мінсоцполітики у порядку, визначеному Мінсоцполітики разом із Державною судовою адміністрацією.
{Порядок доповнено пунктом 35 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
36. Відомості, необхідні для оформлення посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї, можуть також перевірятись у порядку електронної інформаційної взаємодії з державними електронними інформаційними ресурсами за допомогою засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.
{Порядок доповнено пунктом 36 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
37. Якщо особа бажає підтвердити відомості, зазначені у заяві, без використання певної інформаційної системи або не надає згоди на обробку її персональних даних, до заяви додаються документи, що підтверджують зазначені відомості.
До заяви, крім документів, визначених пунктом 32 цього Порядку, додаються копії:
свідоцтв про народження дітей;
свідоцтва про шлюб (не стосується батьків, які не перебувають у шлюбі);
копії сторінок паспорта громадянина України кожного з батьків із даними про прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату видачі паспорта;
посвідки на постійне проживання батьків, якщо вони є іноземцями або особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
У разі відсутності необхідної інформації у реєстрах та базах даних заявнику протягом двох робочих днів надсилається повідомлення (у тому числі в електронній формі - за його бажанням) з переліком документів, які необхідно подати у паперовій формі структурному підрозділу/виконавчому органу або центру надання адміністративних послуг для підтвердження відомостей, необхідних для оформлення посвідчень, та зазначенням причини неотримання такої інформації на запит.
Заявник протягом 10 календарних днів повинен подати документи структурному підрозділу/виконавчому органу або центру надання адміністративних послуг для підтвердження відомостей, необхідних для оформлення посвідчень.
{Порядок доповнено пунктом 37 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
4. Ідентифікація осіб, які отримали посвідчення батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї, проводиться шляхом внесення номера посвідчення та інформації, що міститься у заяві, до Реєстру посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї (далі - Реєстр).
Реєстр - це автоматизований банк відомостей, створений для забезпечення єдиного державного обліку посвідчень батьків багатодітної сім’ї та посвідчень дитини з багатодітної сім’ї.
Держателем Реєстру є Мінсоцполітики, яке здійснює нормативно-правове, організаційно-методичне, інформаційне забезпечення формування, ведення та доступу до Реєстру. Держатель Реєстру регламентує роботу з Реєстром.
Адміністратором Реєстру є державне підприємство, яке входить до сфери управління Мінсоцполітики, що відповідно до законодавства уповноважене забезпечувати проведення заходів із створення, впровадження і технологічного супроводження програмного забезпечення Реєстру, збереження та захист даних, що містяться у Реєстрі, виконувати інші функції, передбачені цим Порядком.
Інформація в Реєстрі подається державною мовою.
Держатель Реєстру має право отримувати відомості, необхідні для оформлення посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї, від міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських формувань, інших органів та установ.
Структурні підрозділи/виконавчі органи, центри надання адміністративних послуг забезпечують внесення до Реєстру номерів посвідчень, які видано батькам та дітям, а також номери невикористаних бланків посвідчень із зазначенням адміністративно-територіальної одиниці.
Реєстраторами є уповноважені посадові особи місцевих органів виконавчої влади, центрів надання адміністративних послуг.
Доступ реєстраторів до Реєстру здійснюється безоплатно з використанням ідентифікаторів доступу, що надаються адміністратором Реєстру на підставі відповідних договорів, а також з використанням кваліфікованого електронного підпису із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання, що є сумісними з програмним забезпеченням Реєстру. Реєстратор самостійно отримує кваліфікований електронний підпис у кваліфікованого надавача послуг.
Інформація про заявника вноситься до Реєстру в електронну форму структурним підрозділом/виконавчим органом, центром надання адміністративних послуг на підставі поданої особою заяви. При цьому до заяви автоматично прикріплюється номер посвідчення.
До Реєстру вноситься така інформація про члена багатодітної сім’ї:
прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), громадянство, дата і місце народження, стать;
дані свідоцтва про народження дитини (назва документа, серія, номер, дата видачі, орган, що видав документ, номер та дата актового запису);
місце перебування та місце проживання батьків та дітей багатодітної сім’ї;
унікальний номер запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі;
відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);
спосіб подання заяви (в електронній/паперовій формі);
повне найменування органу, яким видано посвідчення або яким розглядається заява про видачу посвідчення;
у разі отримання посвідчення заявником - дата видачі посвідчення, строк дії, відмітка про продовження строку дії;
відомості про місце навчання дитини з багатодітної сім’ї (найменування закладу освіти);
у разі встановлення ознаки окремого проживання дітей з багатодітної сім’ї від батьків зазначається адреса їх фактичного проживання.
{Пункт 4 в редакції Постанови КМ № 1003 від 28.10.2020}
5. Строк дії посвідчень визначається окремо для кожної багатодітної сім'ї.
У разі відсутності відомостей в інформаційних системах, передбачених пунктами 33-35 цього Порядку, для продовження строку дії посвідчень структурному підрозділу/виконавчому органу, центру надання адміністративних послуг подаються копії свідоцтв про народження дітей та/або довідка із закладу загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (для осіб від 18 до 23 років, якщо вони навчаються за денною формою навчання).
{Абзац другий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 319 від 18.04.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015; в редакції Постанови КМ № 1003 від 28.10.2020}
6. Дітям з багатодітної сім'ї посвідчення видаються з шести років.
7. У разі втрати посвідчення видається його дублікат у порядку, зазначеному в пункті 3 цього Порядку.
8. Посвідчення видаються безоплатно.
За бажанням заявника посвідчення можуть бути надіслані рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Оплата послуг з відправлення проводиться за рахунок одержувача.
{Пункт 8 в редакції Постанови КМ № 1003 від 28.10.2020}
9. Бланки посвідчень виготовляються на замовлення Мінсоцполітики, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 955 від 25.12.2013; в редакції Постанови КМ № 1099 від 23.12.2015}
10. Посвідчення виготовляється:
батьків багатодітної сім'ї - у формі книжечки розміром 176 х 125 міліметрів (у розгорнутому вигляді);
дитини з багатодітної сім'ї - у формі книжечки розміром 176 х 125 міліметрів (у розгорнутому вигляді).
{Абзац пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1099 від 23.12.2015}
{Пункт 10 в редакції Постанови КМ № 395 від 02.06.2010}
11. У разі досягнення дитиною 14-річного віку в посвідчення вклеюється нова фотокартка.
{Порядок доповнено пунктом 11 згідно з Постановою КМ № 395 від 02.06.2010}
12. Опис посвідчень затверджується Мінсоцполітики.
{Порядок доповнено пунктом 12 згідно з Постановою КМ № 395 від 02.06.2010; в редакції Постанови КМ № 1099 від 23.12.2015}
13. У разі відсутності технічної можливості виготовлення посвідчення батьків багатодітної сім’ї та посвідчення дитини з багатодітної сім’ї для оформлення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях, структурним підрозділом/виконавчим органом або центром надання адміністративних послуг видається довідка багатодітної сім’ї, довідка дитини з багатодітної сім’ї, що підтверджує їх статус, зразки таких довідок затверджуються наказом Мінсоцполітики.
{Порядок доповнено пунктом 13 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
14. Якщо заявник виявив бажання отримати послугу з оформлення посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї під час надання комплексної послуги “єМалятко”, структурний підрозділ/виконавчий орган або центр надання адміністративних послуг видає його на підставі відомостей, отриманих у порядку інформаційної взаємодії, відповідно до Порядку надання комплексної послуги “єМалятко”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 691 “Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для реалізації прав дитини” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 66, ст. 2257).
У такому разі структурний підрозділ/виконавчий орган або центр надання адміністративних послуг видає посвідчення без подання заявником документів, передбачених пунктами 31, 32 та 37 цього Порядку.
{Порядок доповнено пунктом 14 згідно з Постановою КМ № 1003 від 28.10.2020}
ЗРАЗОК
посвідчення батьків багатодітної сім'ї
{Новий зразок посвідчення див. в Постанові КМ № 319 від 18.04.2012}
ЗРАЗОК
посвідчення дитини з багатодітної сім'ї
{Новий зразок посвідчення див. в Постанові КМ № 319 від 18.04.2012}