Про затвердження Порядку розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність
{Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1390 від 28.12.2011
№ 112 від 01.03.2017
№ 340 від 28.03.2018
№ 352 від 24.04.2019
№ 577 від 02.06.2021
№ 530 від 03.05.2022
№ 416 від 28.04.2023}
Відповідно до частини п'ятої статті 10 Закону України "Про будівельні норми" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність (додається).
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
2. У пункті 13 Технічного регламенту будівельних виробів, будівель і споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 р. № 1764 (Офіційний вісник України, 2006 р., № 51, ст. 3415), слова "і будівельних норм" виключити.
3. Міністерству регіонального розвитку та будівництва привести у тримісячний строк власні акти у відповідність з цією постановою.
ПОРЯДОК
розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність
{Назва Порядку із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
{У тексті Порядку слово "Мінрегіонбуд" у всіх відмінках замінено словом "Мінрегіон" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 1390 від 28.12.2011}
{У тексті Порядку слово "Мінрегіон" в усіх відмінках замінено словом "Мінінфраструктури" згідно з Постановою КМ № 416 від 28.04.2023}
1. Цей Порядок визначає механізм розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність.
{Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
2. Державні та галузеві будівельні норми (далі - будівельні норми) розробляються відповідно до основних принципів державної політики у сфері нормування у будівництві, визначених статтею 4 Закону України "Про будівельні норми" , та повинні забезпечувати дотримання основних вимог до будівель і споруд під час проектування, будівництва та експлуатації об’єктів відповідно до статті 72 зазначеного Закону.
{Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ № 530 від 03.05.2022}
Вимоги щодо побудови, викладення, оформлення та видання будівельних норм під час їх розроблення встановлюються Мінінфраструктури.
{Пункт 2 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
3. Будівельні норми та зміни до них розробляються відповідно до технічного завдання базовою організацією у будівництві, що у визначеному напрямі науково-технічної діяльності у будівництві виконує функції щодо здійснення робіт із нормування у будівництві (далі - виконавець робіт).
Виконавець робіт визначається суб’єктом нормування - Мінінфраструктури або іншим центральним органом виконавчої влади, до повноважень якого належать питання з нормування у будівництві (далі - суб’єкт нормування).
У технічному завданні зазначаються вимоги до змісту, побудови, викладання, оформлення проекту будівельних норм та супроводжувальних документів до них, перелік підприємств, установ та організацій, що провадять діяльність у сфері будівництва, містобудування та архітектури, яким надається проект будівельних норм для вивчення і надання пропозицій, а також базова організація у будівництві, що проводитиме перевірку проекту будівельних норм.
Проект технічного завдання оприлюднюється на офіційних веб-сайтах суб’єкта нормування та виконавця робіт.
Протягом десяти робочих днів після оприлюднення проекту технічного завдання суб’єктом нормування приймаються пропозиції до проекту технічного завдання у письмовій формі.
{Пункт 3 в редакції Постанов КМ № 352 від 24.04.2019, № 577 від 02.06.2021}
4. Технічне завдання на розроблення проекту державних і галузевих будівельних норм погоджується Мінінфраструктури та базовою організацією, що проводить перевірку проекту будівельних норм.
Технічне завдання на розроблення проекту галузевих будівельних норм також погоджується відповідним суб’єктом нормування.
{Пункт 4 в редакції Постанов КМ № 352 від 24.04.2019, № 577 від 02.06.2021}
{Пункт 5 виключено на підставі Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
{Пункт 6 виключено на підставі Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
7. Проект будівельних норм та пояснювальна записка до нього оприлюднюються виконавцем робіт на власному офіційному веб-сайті та надсилаються до:
суб’єкта нормування - для розміщення на офіційному веб-сайті такого суб’єкта;
підприємства, установи та організації, що провадять діяльність у сфері будівництва, містобудування та архітектури відповідно до технічного завдання, - для вивчення і надання пропозицій.
Протягом десяти робочих днів після оприлюднення проекту будівельних норм суб’єктом нормування приймаються пропозиції до проекту будівельних норм у письмовій формі від фізичних і юридичних осіб.
Виконавець робіт аналізує подані пропозиції до проекту будівельних норм, складає протокол погодження позицій, в якому зазначаються обґрунтування прийняття чи відхилення поданих пропозицій, доопрацьовує проект з урахуванням зазначених пропозицій.
Проект будівельних норм, пояснювальна записка до нього та протокол погодження позицій надсилаються суб’єктові нормування.
{Пункт 7 в редакції Постанов КМ № 352 від 24.04.2019, № 577 від 02.06.2021}
8. Суб'єкт нормування надсилає копії проекту будівельних норм, пояснювальної записки та протоколу погодження позицій центральним органам виконавчої влади, які відповідно до компетенції беруть участь у погодженні проекту будівельних норм (далі - заінтересовані органи).
9. Заінтересований орган вивчає проект будівельних норм і не пізніше ніж протягом 15 робочих днів після його надходження надсилає листа, в якому висловлює свою позицію щодо проекту (погодження або погодження із зауваженнями), за підписом керівника.
Якщо в зазначений строк заінтересований орган не надіслав листа з викладенням своєї позиції щодо проекту будівельних норм, такі будівельні норми вважаються погодженими без зауважень.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 112 від 01.03.2017, № 352 від 24.04.2019}
10. У разі коли до проекту будівельних норм заінтересований орган висловив зауваження, проект погоджується із зауваженнями.
{Пункт 10 в редакції Постанови КМ № 340 від 28.03.2018}
11. Якщо у суб'єкта нормування та заінтересованого органу виникають розбіжності щодо проекту будівельних норм, які не можуть бути врегульовані на рівні їх фахівців, представники суб'єкта нормування та заінтересованого органу проводять узгоджувальні консультації, наради, робочі зустрічі.
12. У разі погодження проекту будівельних норм із зауваженнями, складається протокол погодження позицій з наведенням неврегульованих розбіжностей і відповідним обґрунтуванням та/або врахованих зауважень і способом їх врахування, який додається до проекту будівельних норм.
{Пункт 12 в редакції Постанови КМ № 340 від 28.03.2018}
13. Суб’єктом нормування забезпечується встановлення відповідності проекту будівельних норм вимогам законодавства, забезпечення їх взаємоузгодженості з іншими будівельними нормами та актуалізації.
Проект будівельних норм також підлягає перевірці на відповідність вимогам законодавства та взаємоузгодженість з іншими будівельними нормами базовою організацією у будівництві, визначеною технічним завданням.
Оригінали проекту будівельних норм і пояснювальної записки разом з копіями технічного завдання, протоколом погодження позицій суб’єкт нормування надсилає базовій організації, що проводить перевірку проекту будівельних норм.
{Пункт 13 в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
14. Протягом 15 робочих днів після надходження проекту будівельних норм базова організація, що проводить перевірку такого проекту, подає суб’єктові нормування висновок щодо відповідності проекту будівельних норм вимогам законодавства та його взаємоузгодженості з іншими будівельними нормами.
{Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 112 від 01.03.2017; в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
15. У разі виникнення розбіжностей між організацією-розробником та базовою організацією, які не можуть бути врегульовані під час проведення узгоджувальних консультацій, нарад та робочих зустрічей, відповідний суб'єкт нормування надсилає проект будівельних норм на повторну перевірку іншій базовій організації за відповідним напрямом.
{Пункт 16 виключено на підставі Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
17. Після надходження позитивного висновку базової організації, що проводить перевірку проекту будівельних норм, суб’єкт нормування формує справу будівельних норм.
{Пункт 17 в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
18. Суб'єкт нормування надсилає копію проекту галузевих будівельних норм на погодження Мінінфраструктури разом з копіями документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, погоджень із заінтересованими органами і висновку базової організації.
19. Галузеві будівельні норми затверджуються відповідним суб'єктом нормування після їх погодження з Мінінфраструктури.
20. Державні будівельні норми затверджуються Мінінфраструктури.
У разі коли державні будівельні норми розроблено іншим суб'єктом нормування, Мінінфраструктури надсилаються на затвердження оригінали:
проекту, який надсилався підприємствам, установам та організаціям для вивчення і погодження, пояснювальної записки до нього та протоколу погодження позицій;
проекту, який пройшов перевірку, що проводилася базовою організацією, разом з пояснювальною запискою;
погоджень із заінтересованими органами;
21. Кодове позначення і найменування будівельних норм та дата набрання ними чинності визначаються наказом суб'єкта нормування.
У разі потреби наказом визнаються такими, що втратили чинність, будівельні норми (в цілому або окремі положення).
{Абзац другий пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 340 від 28.03.2018}
Кодове позначення будівельних норм складається з:
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
елементів кодування відповідно до переліку, затвердженого Мінінфраструктури;
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
реєстраційного номера, наданого їм під час затвердження;
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
чотирьох цифр року затвердження.
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
Державним будівельним нормам присвоюється індекс "ДБН", галузевим будівельним нормам - "ГБН".
{Пункт 21 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 577 від 02.06.2021}
22. Якщо в результаті врахування розробником зауважень заінтересованих органів проект будівельних норм або окремі його положення, погоджені з іншими заінтересованими органами, зазнали змін, що суттєво змінюють проект будівельних норм, проект у відповідній частині підлягає повторному погодженню з такими органами.
Зміна керівника заінтересованого органу та/або органу, який є суб’єктом нормування, не потребує повторного погодження проекту будівельних норм.
{Пункт 22 в редакції Постанови КМ № 530 від 03.05.2022}
23. Розроблення змін до будівельних норм, погодження, затвердження та реєстрація таких змін здійснюються згідно з цим Порядком.
{Пункт 23 в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
24. Будівельні норми та зміни до них протягом одного місяця з дня їх затвердження підлягають реєстрації.
Реєстрація будівельних норм, змін до них здійснюється Мінінфраструктури шляхом внесення запису до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
{Пункт 24 в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
25. Мінінфраструктури забезпечує розміщення на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва текстів державних будівельних норм у контрольному стані (актуалізація документа в останній редакції із внесеними змінами).
Розміщення на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва текстів галузевих будівельних норм у контрольному стані (актуалізація документа в останній редакції із внесеними змінами) забезпечують суб’єкти нормування, що їх затвердили.
{Пункт 25 в редакції Постанови КМ № 577 від 02.06.2021}
26. Під час воєнного стану та протягом наступних 90 календарних днів після його припинення або скасування за рішенням суб’єкта нормування розроблення, затвердження, реєстрація, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність, може здійснюватися у спрощеному порядку, відповідно до якого:
1) будівельні норми та зміни до них розробляються відповідно до потреб воєнного часу з дотриманням положень пункту 2 цього Порядку;
2) будівельні норми та зміни до них розробляються суб’єктом нормування із залученням у разі потреби представників інших центральних органів виконавчої влади, фахівців та науковців у відповідних сферах (за згодою), в тому числі постійних або тимчасових консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів суб’єкта нормування;
3) у разі потреби проект будівельних норм разом із пояснювальною запискою надсилається на погодження заінтересованим органам. Проекти будівельних норм погоджуються із заінтересованим органом у триденний строк. Якщо в зазначений строк заінтересований орган не надіслав листа з викладенням своєї позиції щодо проекту будівельних норм, такі будівельні норми вважаються погодженими без зауважень;
4) розроблений проект будівельних норм або змін до них затверджується суб’єктом нормування відповідно до повноважень щодо нормування у будівництві, при цьому передбачені пунктами 3, 4, 7, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 23 цього Порядку процедури та документи не вимагаються;
5) у разі потреби суб’єктом нормування визначається строк дії та строк набрання чинності будівельними нормами і змінами до них, що затверджуються у спрощеному порядку (в цілому або окремих положень);
6) будівельні норми та зміни до них протягом одного місяця з дня їх затвердження підлягають реєстрації шляхом внесення запису до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва;
7) розміщення текстів будівельних норм на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва здійснюється без актуалізації документа в останній редакції із внесеними змінами.
{Порядок доповнено пунктом 26 згідно з Постановою КМ № 530 від 03.05.2022 - діє до припинення або скасування воєнного стану та протягом наступних 90 календарних днів після його припинення або скасування}