ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ У відкритті конституційного провадження відмовленозгідно з Ухвалою Конституційного Суду
N 50-у/2009 ( v050u710-09 ) від 14.10.2009 }
З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 17 вересня 2009 року N 747
( 747/2009 ) "Про зупинення дії положення розпорядження Кабінету
Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1517-р" згідно з
пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України
( 254к/96-ВР ) зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів
України від 3 грудня 2008 року N 1517-р ( 1517-2008-р ) "Про
затвердження переліків господарських товариств і холдингових
компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу,
державних підприємств, холдингових компаній і відкритих
акціонерних товариств, що підлягають підготовці до продажу в
2009 році" в частині визначення таким, що підлягає продажу в
2009 році, державного пакета акцій відкритого акціонерного
товариства "Одеський припортовий завод".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність названого розпорядження
Кабінету Міністрів України ( 1517-2008-р ) в зазначеній частині,
що дотепер не опубліковано.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України ( 1517-2008-р ),
про яке йдеться, передбачено, зокрема, здійснити у 2009 році
продаж державного пакета акцій відкритого акціонерного товариства
"Одеський припортовий завод".
Це розпорядження Кабінету Міністрів України ( 1517-2008-р ) у
зазначеній частині не відповідає Конституції України
( 254к/96-ВР ), виходячи з такого.
Конституція України ( 254к/96-ВР ) визначає забезпечення
економічної безпеки України однією з найважливіших функцій
держави, справою всього Українського народу (частина перша
статті 17) ( 254к/96-ВР ).
Як визначив Конституційний Суд України у Рішенні від
25 лютого 2009 року N 5-рп/2009 ( v005p710-09 ), "національна
безпека як захищеність життєво-важливих інтересів людини і
громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечується сталий
розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання і
нейтралізація реальних та потенційних загроз національним
інтересам (абзац другий статті 1 Закону України "Про основи
національної безпеки України") ( 964-15 ), і оборона України як
система політичних, економічних, соціальних, воєнних, наукових,
науково-технічних, інформаційних, правових, організаційних, інших
заходів держави щодо підготовки до збройного захисту та її захист
у разі збройної агресії або збройного конфлікту (абзац другий
статті 1 Закону України "Про оборону України") ( 1932-12 ) є
важливими сферами діяльності держави, ефективність якої потребує
координації та узгодженості дій органів влади".
Рада національної безпеки і оборони України, на яку
статтею 107 Конституції України ( 254к/96-ВР ) покладено, зокрема,
координацію діяльності органів виконавчої влади у сфері
національної безпеки і оборони, своїм рішенням від 15 лютого
2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної
безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх
реалізації" ( n0007525-08 ), введеним у дію Указом Президента
України від 6 березня 2008 року N 200 ( 200/2008 ), визнала рівень
нормативно-правового регулювання засад приватизації державного
майна таким, що призводить до ослаблення системи державного
регулювання і контролю у сфері приватизації, зниження
інвестиційної та інноваційної активності, зростання частки
іноземного капіталу у стратегічних галузях економіки, ускладнює
створення конкурентного середовища в економіці, а відтак створює
загрозу національним інтересам і економічній безпеці держави
(пункт 1) ( n0007525-08 ). Виявивши таку загрозу національній
безпеці, Рада національної безпеки і оборони України зобов'язала
Кабінет Міністрів України не допускати до затвердження нової
Державної програми приватизації приватизацію підприємств, що мають
стратегічне значення для економіки і безпеки держави, якщо це
матиме наслідком монополізацію відповідного ринку товарів
(підпункт 4 пункту 4) ( n0007525-08 ).
Відкрите акціонерне товариство "Одеський припортовий завод" є
підприємством, що має стратегічне значення для економіки і безпеки
держави (пункт 24 частини другої статті 5 Закону України "Про
управління об'єктами державної власності" ( 185-16 ), постанова
Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року N 1734
( 1734-2004-п ) "Про затвердження переліку підприємств, які мають
стратегічне значення для економіки і безпеки держави").
Слід також ураховувати, що відкрите акціонерне товариство
"Одеський припортовий завод" займає монопольне становище на ринку
послуг із перевантаження хімічної продукції в Україні, зокрема
аміаку. Згідно з Умовами проведення конкурсу з продажу пакета
акцій ВАТ "Одеський припортовий завод", затвердженими
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2008 року
N 261-р ( 261-2008-р ), приватизація зазначеного відкритого
акціонерного товариства передбачається разом із відповідним
майновим комплексом (цехом перевантаження аміаку), при цьому
контрзаходів щодо монополізації відповідного ринку послуг не
передбачено.
Тож, за відсутності нової державної програми приватизації,
адекватної сучасному рівню розвитку суспільних відносин,
приватизація зазначеного підприємства не відповідає інтересам
національної безпеки у сфері приватизації.
За таких обставин розпорядження Кабінету Міністрів України
від 3 грудня 2008 року N 1517-р ( 1517-2008-р ) в частині
визначення таким, що підлягає продажу в 2009 році, державного
пакета акцій відкритого акціонерного товариства "Одеський
припортовий завод" унеможливлює забезпечення в повному обсязі
економічної безпеки України - однієї з найважливіших функцій
держави, що визначена частиною першою статті 17 Конституції
України ( 254к/96-ВР ), яка згідно з частиною третьою статті 8
Основного Закону ( 254к/96-ВР ) держави є нормою прямої дії, і, як
наслідок, не відповідає наведеним нормам Конституції України
( 254к/96-ВР ).
Відтак, назване розпорядження не відповідає і частині другій
статті 19, частині третій статті 113 Конституції України
( 254к/96-ВР ), які зобов'язують Кабінет Міністрів України діяти
на підставі Конституції України ( 254к/96-ВР ), керуватися нею у
своїй діяльності. Слід відзначити, що на неприпустимості порушення
Урядом України вимог частини другої статті 19, частини третьої
статті 113 Конституції України ( 254к/96-ВР ) неодноразово
наголошував Конституційний Суд України (Рішення від 19 червня
2001 року N 9-рп/2001 ( v009p710-01 ) у справі щодо стажу наукової
роботи, від 11 листопада 2008 року N 25-рп/2008 ( v025p710-08 ) у
справі про земельні аукціони).
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності розпорядження Кабінету
Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1517-р ( 1517-2008-р )
"Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових
компаній, державні пакети акцій (частки) яких підлягають продажу,
державних підприємств, холдингових компаній і відкритих
акціонерних товариств, що підлягають підготовці до продажу в
2009 році" в частині визначення таким, що підлягає продажу в
2009 році, державного пакета акцій відкритого акціонерного
товариства "Одеський припортовий завод".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 17 вересня 2009 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ