РАДА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про безпеку ядерної енергетики держави
Розглянувши ситуацію в ядерно-енергетичному комплексі та стан
ядерної і радіаційної безпеки, проаналізувавши виконання
попередніх рішень Ради національної безпеки і оборони України з
цих питань та програм розвитку галузі атомної енергетики та
промисловості, Рада національної безпеки і оборони України дійшла
висновку, що у цій сфері існують реальні загрози енергетичній
безпеці держави.
Більшість основних заходів, передбачених на 2006-2007 роки
планом заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної
стратегії України на період до 2030 року, затвердженим
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 липня 2006 року
N 436-р ( 436-2006-р ), не виконано. Зокрема, повністю або
частково не реалізовано заходи щодо вдосконалення ядерного
законодавства, розвитку нових енергетичних потужностей та
ядерно-паливного циклу (включаючи заходи з будівництва нових
енергоблоків, розвитку уранового та цирконієвого виробництв,
будівництва заводу з виробництва ядерного палива), поводження з
відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами, зняття
з експлуатації атомних енергоблоків, оптимізації тарифної та
цінової політики, визначення та обгрунтування умов інвестиційної
привабливості об'єктів ядерно-енергетичного комплексу, а також
заходи щодо промислового і технологічного забезпечення,
науково-технічної та проектно-конструкторської підтримки цього
комплексу.
Невиконаною залишається переважна більшість завдань щодо
виправлення ситуації у сфері використання ядерної енергії,
визначених попередніми рішеннями Ради національної безпеки і
оборони України. Зокрема, виконано лише 17 із 44 завдань,
передбачених Указом Президента України від 27 грудня 2005 року
N 1863 ( 1863/2005 ) "Про рішення Ради національної безпеки і
оборони України від 9 грудня 2005 року "Про стан енергетичної
безпеки України та основні засади державної політики у сфері її
забезпечення". Не визначено механізми державної підтримки розвитку
ядерно-енергетичного комплексу, зокрема фінансового забезпечення
довгострокових програм створення елементів ядерно-паливного циклу
та розвитку нових енергетичних потужностей ядерної галузі.
Досі не прийняті державні програми, які визначали б цілі і
завдання розвитку атомної промисловості, видобування і переробки
уранової сировини, поводження з радіоактивними відходами та
відпрацьованим ядерним паливом тощо. Через міжвідомчі суперечки
гальмується прийняття рішень, спрямованих на забезпечення
національних інтересів держави.
На атомних станціях сталися інциденти, які є проявом низької
культури безпеки всіх ланок системи управління та контролю за
ядерною безпекою на атомних електростанціях та висвітлили недоліки
державної системи забезпечення ядерної безпеки. Факти нехтування
вимогами безпеки на користь високих показників виробітку
електроенергії не отримують належної оцінки з боку керівництва
галузі атомної енергетики та промисловості. Не припиняється
практика приховування порушень у роботі та їх формального
розслідування. Залишаються без реагування подання Державного
комітету ядерного регулювання України стосовно персональної
відповідальності посадових осіб органів управління у сфері
використання ядерної енергії та керівників підприємств, установ,
організацій, діяльність яких пов'язана з використанням ядерної
енергії, а також стосовно розгляду питань щодо відповідності цих
осіб займаним посадам.
Відсутність чітко встановлених вимог до керівників органів
державного управління у сфері використання ядерної енергії та
органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки,
експлуатуючих організацій залишає високою ймовірність призначення
на ці посади некомпетентних, політично заангажованих осіб.
Державним комітетом ядерного регулювання України не
забезпечується виконання в повній мірі покладених на нього завдань
і визначених функцій. Не забезпечено незалежність цього органу від
державних органів та посадових осіб, на яких покладено
відповідальність за розвиток діяльності у сфері використання
ядерної енергії, що робить можливим втручання в діяльність цього
органу під час прийняття важливих для безпеки держави рішень.
Виходячи з того, що дальше зволікання з вирішенням нагальних
проблем у сфері використання ядерної енергії створює реальні
загрози сталому функціонуванню паливно-енергетичного комплексу та
національній безпеці держави у внутрішньополітичній та економічній
сферах, Рада національної безпеки і оборони України вирішила:
1. Визнати існуючу систему управління у сфері використання
ядерної енергії, регулювання питань ядерної та радіаційної безпеки
такою, що не відповідає основним напрямам державної політики з
питань національної безпеки щодо забезпечення умов для сталого
економічного зростання держави та потребує оптимізації.
2. Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити до кінця 2008 року виконання заходів,
передбачених на 2006-2008 роки планом заходів на 2006-2010 роки
щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до
2030 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 27 липня 2006 року N 436-р ( 436-2006-р );
2) забезпечити неухильне виконання Указу Президента України
від 27 грудня 2005 року N 1863 ( 1863/2005 ) "Про рішення Ради
національної безпеки і оборони України від 9 грудня 2005 року "Про
стан енергетичної безпеки України та основні засади державної
політики у сфері її забезпечення", рішення Ради національної
безпеки і оборони України від 15 червня 2007 року "Про стан
реалізації заходів щодо зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС
та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему"
( n0005525-07 ), введеного в дію Указом Президента України від
20 липня 2007 року N 660 ( 660/2007 ), рішення Ради національної
безпеки і оборони України від 15 червня 2007 року "Про стан
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України з
питань енергетичної безпеки" ( n0010525-07 ), введеного в дію
Указом Президента України від 2 серпня 2007 року N 678
( 678/2007 ), а також Указу Президента України від 29 листопада
2007 року N 1167 ( 1167/2007 ) "Про деякі заходи щодо перетворення
об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему";
3) вжити невідкладних заходів щодо забезпечення виконання
Державним комітетом ядерного регулювання України покладених на
нього завдань і визначених функцій у повній мірі, залучення до
цієї діяльності компетентних працівників, зокрема шляхом
поліпшення умов оплати праці державних інспекторів з нагляду за
ядерною та радіаційною безпекою;
4) розробити пропозиції щодо внесення змін до Земельного
кодексу України ( 2768-14 ) стосовно спрощення процедури надання
земельних ділянок та вдосконалення порядку їх вилучення (викупу) у
землекористувачів (землевласників) для будівництва ліній
електропередачі, в першу чергу тих, що забезпечують безпечну
роботу атомних електростанцій;
5) до 1 квітня 2008 року:
а) розробити та внести в установленому порядку на розгляд
Верховної Ради України законопроекти про внесення змін до Законів
України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної
енергії" ( 1370-14 ) та "Про основні засади державного нагляду
(контролю) у сфері господарської діяльності" ( 877-16 ) з метою
підвищення ефективності державного регулювання ядерної та
радіаційної безпеки, закріплення додаткових важелів впливу на
експлуатуючу організацію та посадових осіб підприємств, установ,
організацій, діяльність яких пов'язана з використанням ядерної
енергії, у тому числі шляхом підвищення розміру фінансових
(штрафних) санкцій за порушення вимог ядерного законодавства,
норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, умов
наданих дозволів;
б) вирішити питання щодо підвищення статусу Департаменту
ядерної енергетики та ядерної промисловості Міністерства палива та
енергетики України, рівня його матеріального та фінансового
забезпечення, умов розміщення, а також підвищення рівня оплати
праці та соціального захисту його працівників;
в) опрацювати за участю Національної академії наук України
питання створення системи науково-технічної, в тому числі
проектно-конструкторської, підтримки ядерно-енергетичного
комплексу, передбачивши, зокрема:
визначення інститутів - головних проектувальників атомних
електростанцій;
визначення головних інститутів за основними напрямами робіт;
створення сучасної дослідно-експериментальної бази;
6) до 1 травня 2008 року:
а) розробити та затвердити нормативно-правовий акт, який
визначав би фахові та кваліфікаційні вимоги до посадових осіб
органів державного управління у сфері використання ядерної
енергії, органів державного регулювання ядерної та радіаційної
безпеки, до керівників підприємств, установ та організацій,
діяльність яких пов'язана з використанням ядерної енергії;
б) за результатами звіту Національної академії наук України
щодо потреб у високозбагаченому ядерному паливі для реалізації
Державної програми з фундаментальних та прикладних досліджень з
проблем використання ядерних матеріалів, ядерних і радіаційних
технологій у сфері розвитку галузей економіки на 2004-2010 роки
визначитись стосовно вивезення цього палива або дальшого його
використання;
в) за результатами роботи міжвідомчої робочої групи з
вивчення можливості та доцільності застосування в ядерній
енергетиці України канадського реактора типу CANDU внести в
установленому порядку пропозиції щодо доцільності використання
реакторів типу CANDU як одного із типів реакторів для розвитку
нових енергогенеруючих потужностей ядерної галузі відповідно до
Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, схваленої
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 березня 2006 року
N 145-р ( 145-2006-р );
г) опрацювати та запровадити заходи щодо безумовного
створення протягом 2008-2010 років резерву ядерного палива та
ядерних матеріалів в обсязі річної потреби атомних електростанцій
України;
7) опрацювати до 1 червня 2008 року за участю Апарату Ради
національної безпеки і оборони України питання щодо законодавчого
визначення статусу органу державного регулювання ядерної та
радіаційної безпеки;
8) визначити до 1 липня 2008 року механізми цільового
фінансування довгострокових програм розвитку ядерно-енергетичного
комплексу;
9) до кінця 2008 року:
а) опрацювати питання дальшого розвитку багатосторонньої та
двосторонньої співпраці в сфері використання ядерної енергії та
нерозповсюдження, які випливають із Спільної ініціативи Сполучених
Штатів Америки та Російської Федерації у сфері ядерної енергетики
та нерозповсюдження, механізмів Європейського інструменту
сусідства та партнерства, а також програми Глобального партнерства
в ядерній енергетиці;
б) вжити заходів щодо прийняття в установленому порядку
рішення стосовно будівництва централізованого сховища
відпрацьованого ядерного палива атомних електростанцій України;
в) забезпечити:
запровадження системи критеріїв та методів оцінки рівня
культури безпеки при використанні ядерної енергії;
формування нормативно-правової бази щодо визначення
довгострокової тарифної політики в електроенергетиці;
опрацювання законопроекту про орган державного регулювання в
електроенергетиці;
укладення з метою диверсифікації джерел постачання ядерного
палива державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча
компанія "Енергоатом" під державні гарантії угоди на постачання
атомним електростанціям України починаючи з 2011 року ядерного
палива від альтернативного постачальника в обсягах не менших, ніж
необхідно для перевантаження трьох енергоблоків з реакторами
ВВЕР-1000;
узгодження питань, пов'язаних із поверненням в Україну
радіоактивних відходів, що утворюються в процесі переробки
відпрацьованого ядерного палива, та використанням цінних продуктів
переробки;
10) не допускати підготовку проектів законів щодо внесення
змін, зупинення дії норм законів України з питань використання
ядерної енергії, ядерної та радіаційної безпеки, які зумовлені
підготовкою проектів Державного бюджету України на 2009 та
наступні роки.
3. Генеральному прокуророві України, Службі безпеки України,
Міністерству внутрішніх справ України провести перевірки
законності операцій, пов'язаних із постачанням обладнання та
наданням послуг атомним електростанціям України.
Голова Ради національної
безпеки і оборони України В.ЮЩЕНКО
Секретар Ради національної
безпеки і оборони України Р.БОГАТИРЬОВА
м. Київ, 1 лютого 2008 року
Джерело:Офіційний портал ВРУ