Про затвердження Положення про особливості реорганізації банку за рішенням його власників
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку
№ 683 від 18.11.2009
№ 206 від 23.06.2011
№ 276 від 02.07.2012
№ 788 від 16.11.2015
№ 335 від 30.05.2016
№ 48 від 08.06.2017
№ 92 від 10.08.2018
№ 142 від 20.12.2018
№ 146 від 05.12.2019
№ 135 від 06.12.2021
№ 131 від 23.06.2022
№ 51 від 18.04.2023
№ 164 від 16.12.2023
№ 190 від 28.12.2024}
Відповідно до статей 104 - 109 Цивільного кодексу України, статей 59, 91, 336 Господарського кодексу України, статей 6, 26 - 29, 31 - 33, 38 - 40, 42 Закону України "Про банки і банківську діяльність", інших законодавчих актів України, з метою визначення особливостей реорганізації банку за рішенням його власників Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про особливості реорганізації банку за рішенням його власників, що додається.
2. Установити, що банки, які реорганізовуються у відкриті акціонерні товариства з метою приведення своєї організаційно-правової форми у відповідність до Закону України від 14 вересня 2006 року № 133-V "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо форми створення банків та розміру статутного капіталу" , здійснюють реорганізацію без отримання дозволу Національного банку України.
План реорганізації відповідних банків, що подається на затвердження Національному банку України, має передбачати здійснення реорганізаційних процедур у строки, установлені цим Законом. До плану реорганізації додається рішення загальних зборів про проведення реорганізації та затвердження плану реорганізації.
3. Департаменту методології банківського регулювання та нагляду (Н.В. Іваненко) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів центрального апарату Національного банку України, територіальних управлінь, а також банків для керівництва і використання в роботі.
4. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України В.Л. Кротюка, виконавчого директора - директора Дирекції з банківського регулювання та нагляду О.І. Кірєєва і начальників територіальних управлінь Національного банку України.
ПОЛОЖЕННЯ
про особливості реорганізації банку за рішенням його власників
{У тексті Положення слова "Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку", "наглядова рада банку", "нормативно-правовий акт Національного банку про реєстрацію" у всіх відмінках замінено відповідно словами "Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку", "спостережна (наглядова) рада банку", "нормативно-правовий акт Національного банку з питань реєстрації та ліцензування" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 276 від 02.07.2012}
{У тексті Положення слова "(відповідного територіального управління)" у всіх відмінках виключено на підставі Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
{У тексті Положення слова “спостережна (наглядова) рада банку”, “спостережна рада” у всіх відмінках замінено словами “наглядова рада банку”, “наглядова рада” у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
{У тексті Положення та додатках до нього слово “виділення” у всіх відмінках замінено словом “виділ” у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 135 від 06.12.2021}
{У тексті Положення слова “економічні нормативи” у всіх відмінках замінено відповідно словами “пруденційні нормативи” у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 164 від 16.12.2023}
1.1. Це Положення визначає порядок надання Національним банком України (далі - Національний банк) дозволу на реорганізацію банку за рішенням його власників і затвердження плану реорганізації, особливості погодження статутів банків-правонаступників, видачі їм банківської ліцензії та генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій, унесення відповідних записів до Державного реєстру банків у зв'язку з реорганізацією банків, а також особливості реорганізації банків шляхом приєднання за спрощеною процедурою.
{Абзац перший пункту 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 48 від 08.06.2017, № 190 від 28.12.2024}
Вимоги цього Положення не поширюються на здійснення реорганізації банку відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб.
{Пункт 1.1 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 276 від 02.07.2012}
{Пункт 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 683 від 18.11.2009, № 206 від 23.06.2011, № 276 від 02.07.2012}
1.2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
банк, що реорганізовується, - банк, який унаслідок реорганізації повністю або частково передає своє майно, кошти, права та обов'язки банку-правонаступнику;
банк-правонаступник - банк, який унаслідок реорганізації повністю або частково приймає майно, кошти, права та обов'язки банку, що реорганізовується;
виділ банку - створення одного чи кількох банків-правонаступників із передаванням йому (їм) згідно з розподільчим балансом частини майна, прав та обов'язків банку, з якого здійснюється виділ, без припинення такого банку;
{Абзац четвертий пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 206 від 23.06.2011}
заявник - особа, яка самостійно або через уповноваженого представника звертається до Національного банку із заявою/клопотанням про здійснення процедури, передбаченої цим Положенням;
{Пункт 1.2 глави 1 доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Абзац п'ятий пункту 1.2 глави 1 виключено на підставі Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
злиття банків - виникнення нового банку-правонаступника з передаванням йому згідно з передавальними актами всього майна, всіх прав та обов'язків двох або більше банків одночасно з їх припиненням;
{Абзац пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
кваліфікований електронний підпис (далі - КЕП) - кваліфікований електронний підпис, створений відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”;
{Пункт 1.2 глави 1 доповнено новим абзацом шостим згідно з Постановою Національного банку № 131 від 23.06.2022}
комітет з питань нагляду - Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури;
{Пункт 1.2 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 48 від 08.06.2017; в редакції Постанови Національного банку № 51 від 18.04.2023}
перетворення банку - зміна його організаційно-правової форми без застосування норм законодавства щодо припинення юридичної особи;
поділ банку - припинення банку з передаванням усього його майна, прав та обов'язків більше ніж одному новому банку-правонаступнику згідно з розподільчим балансом;
{Абзац пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
приєднання банків - припинення одного або більше банків з передаванням ним/ними згідно з передавальним актом усього його/їх майна, прав та обов'язків іншому банку-правонаступнику;
{Абзац пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
член Правління Національного банку - Голова/перший заступник/заступник Голови Національного банку, який здійснює загальне керівництво банківським наглядом, або особа, яка виконує його обов'язки.
{Пункт 1.2 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, вживаються в значеннях, визначених у Законі України “Про банки і банківську діяльність” та інших законодавчих актах України і нормативно-правових актах Національного банку.
{Пункт 1.2 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
{Пункт 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
1.3. Відповідно до цього Положення банками - учасниками реорганізації є банк, що реорганізовується, і банк-правонаступник.
{Абзац другий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
{Абзац третій пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
1.4. Керівники учасників реорганізації несуть відповідальність за достовірність інформації та документів, які подаються згідно з вимогами цього Положення.
{Абзац другий пункту 1.4. глави 1 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Пункт 1.4 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
1.5. Реорганізація банку розпочинається після затвердження Національним банком плану реорганізації, крім реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою відповідно до глави 7 цього Положення.
{Пункт 1.5 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 335 від 30.05.2016; в редакції Постанови Національного банку № 48 від 08.06.2017}
1.6. Банки - учасники реорганізації мають відповідати визначеним Законом України “Про банки і банківську діяльність” і нормативно-правовими актами Національного банку вимогам щодо пруденційних нормативів діяльності, управління банком, а також вимогам, яким має відповідати юридична особа для отримання банківської ліцензії.
{Пункт 1.6 глави 1 в редакції Постанов Національного банку № 146 від 05.12.2019, № 135 від 06.12.2021}
1.7. Банк, що за результатами реорганізації припиняє свою діяльність, подає звітність згідно з порядком, установленим нормативно-правовими актами Національного банку, до дня внесення запису про державну реєстрацію його припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр).
{Пункт 1.7 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
1.8. Національний банк має право вимагати від банків - учасників реорганізації надання інформації про стан здійснення реорганізації.
{Пункт 1.8 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 48 від 08.06.2017}
1.9. Банки, що проводять реорганізацію, у разі внесення змін до документів, що подавалися для отримання дозволу на реорганізацію банку, повинні подати ці зміни протягом трьох робочих днів з дня настання таких змін до Національного банку.
{Главу 1 доповнено новим пунктом 1.9 згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
{Пункт 1.9 глави 1 виключено на підставі Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
1.10. Документи, передбачені цим Положенням, подаються до Національного банку в один із таких способів:
1) на паперових носіях з одночасним поданням електронних копій цих документів без накладання КЕП (далі - електронні копії документів);
2) у формі електронного документа, підписаного шляхом накладання КЕП, або електронної копії документа, засвідченої КЕП, - на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.
Документи в окремих випадках, визначених у цьому Положенні, та на вимогу Національного банку також подаються в електронній формі у форматі xlsx або іншому форматі.
{Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 48 від 08.06.2017; в редакції Постанови Національного банку № 131 від 23.06.2022}
1.11. Електронні копії документів мають створюватись у вигляді файлів, які містять скановані з паперових носіїв зображення документів.
Сканування з паперових носіїв зображення документів здійснюється з урахуванням таких вимог:
1) документ сканується у файл формату pdf;
2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
3) файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст та реквізити документа;
4) документ, що містить більше однієї сторінки, сканується в один файл;
5) роздільна здатність сканування не нижче ніж 300 dpi.
Електронні копії документів можуть подаватися на цифрових носіях або надсилатися засобами електронної пошти Національного банку.
{Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 131 від 23.06.2022}
2. Порядок проведення реорганізації банків шляхом перетворення
2.1. Процедура перетворення банку здійснюється в такій послідовності:
а) прийняття загальними зборами учасників банку рішення про:
реорганізацію банку без застосування процедури припинення юридичної особи;
затвердження статуту в новій редакції;
{Абзац третій підпункту "а" пункту 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
обмін акцій (паїв) в установленому законодавством порядку;
б) подання до Національного банку заяви та документів для отримання дозволу Національного банку на реорганізацію банку;
{Підпункт "б" пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
в) подання до Національного банку заяви та документів, необхідних для погодження статуту банку-правонаступника в новій редакції згідно з нормативно-правовим актом Національного банку з питань ліцензування банків;
{Підпункт "в" пункту 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
г) подання в установленому законодавством порядку документів до державного реєстратора для проведення державної реєстрації статуту в новій редакції;
{Підпункт "г" пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
ґ) подання до Національного банку заяви та документів, що потрібні для внесення змін до Державного реєстру банків згідно з нормативно-правовим актом Національного банку з питань ліцензування;
{Підпункт "ґ" пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 146 від 05.12.2019, № 190 від 28.12.2024}
{Підпункт "д" пункту 2.1 глави 2 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
2.2. Усі інші заходи здійснюються згідно із законодавством України.
{Положення доповнено главою 2 згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
3. Порядок проведення реорганізації банків шляхом злиття, приєднання, поділу і виділу
3.1. Процедура злиття банків здійснюється в такій послідовності:
а) підготовка та надання учасникам банку, що реорганізовується, матеріалів, визначених у частинах другій - четвертій статті 81 Закону України "Про акціонерні товариства" (далі - Закон про товариства);
б) прийняття спостережною (наглядовою) радою кожного банку, що бере участь у злитті, рішення про затвердження проекту угоди про злиття банків, про затвердження пояснень до умов угоди про злиття;
в) отримання наглядовою радою банку, що реорганізовується, висновку незалежного експерта щодо умов угоди про злиття банків (у разі необхідності);
г) прийняття загальними зборами кожного банку, що бере участь у злитті, рішення про реорганізацію банку, яке має містити інформацію, передбачену статтею 28 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), та про затвердження угоди про злиття банків;
ґ) після прийняття загальними зборами учасників банку рішення про реорганізацію банку подання до Національного банку заяви та документів для отримання дозволу Національного банку на реорганізацію банку та затвердження Національним банком плану реорганізації;
{Підпункт "ґ" пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
д) після отримання дозволу Національного банку на проведення реорганізації подання документів до державного реєстратора для внесення до Єдиного державного реєстру запису щодо рішення учасників банку про реорганізацію банку відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань";
{Підпункт "д" пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
е) письмове повідомлення кредиторів банку й опублікування повідомлення про реорганізацію банку шляхом злиття в порядку, визначеному законодавством України;
{Підпункт "е" пункту 3.1 глави 3 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
є) задоволення вимог кредиторів, заявлених до банку, що реорганізовується, відповідно до статті 82 Закону про товариства;
ж) реалізація акціонерами банку права вимоги обов'язкового викупу належних їм цінних паперів у порядку, передбаченому статтями 68, 69 Закону про товариства;
з) погодження Національним банком набуття або збільшення істотної участі учасника в банку-правонаступнику;
и) складення комісією для проведення реорганізації передавального акта;
і) прийняття спостережною (наглядовою) радою кожного банку, що бере участь у реорганізації, рішення про затвердження проекту статуту банку, створюваного в результаті злиття, про схвалення передавального акта, підготовленого комісією для проведення реорганізації, а також про затвердження умов конвертації акцій банку, що припиняється, в акції банку-правонаступника;
ї) прийняття загальними зборами кожного банку, що бере участь у злитті, рішення про затвердження передавального акта, статуту банку-правонаступника, а також про обрання уповноважених осіб банку на здійснення подальших дій щодо банків, що реорганізовуються;
й) подання уповноваженими особами банків - учасників реорганізації заяви та всіх необхідних документів на реєстрацію випуску акцій до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку;
к) реєстрація Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку випуску акцій та видача тимчасового свідоцтва про реєстрацію випуску акцій;
л) присвоєння акціям міжнародного ідентифікаційного номера цінних паперів;
м) укладення з депозитарієм договору про обслуговування емісії акцій;
н) обмін акцій (паїв) банку, створюваного в результаті злиття, на акції (паї) банків, що реорганізовуються;
о) затвердження результатів розміщення (обміну) акцій (паїв) уповноваженими органами банків - учасників реорганізації;
п) подання банком-правонаступником до Національного банку заяви та документів, що потрібні для погодження статуту;
{Підпункт "п" пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
р) державна реєстрація статуту банку-правонаступника державним реєстратором;
с) подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати розміщення (обміну) акцій;
т) реєстрація Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати розміщення (обміну) акцій створюваного в результаті злиття банку та скасування Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку реєстрації випуску акцій банків, що реорганізувалися;
у) подання банком-правонаступником до Національного банку заяви та документів для отримання банківської ліцензії та внесення відомостей до Державного реєстру банків про реєстрацію банку-правонаступника;
{Підпункт "у" пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 146 від 05.12.2019, № 190 від 28.12.2024}
ф) подання банком-правонаступником до Національного банку заяви та документів для відкриття кореспондентського рахунку банку;
{Підпункт "ф" пункту 3.1 глави 3 в редакції Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
х) подання банком, що реорганізувався шляхом злиття, до Національного банку заяви та документів для здійснення запису в Державному реєстрі банків про припинення банку і всіх його відокремлених підрозділів у результаті злиття;
{Підпункт "х" пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
ц) державна реєстрація припинення юридичної особи у результаті злиття;
ч) отримання свідоцтва про державну реєстрацію випуску акцій банку-правонаступника.
{Пункт 3.1 глави 3 в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012}
3.2. Процедура приєднання банків здійснюється аналогічно порядку, визначеному в пункті 3.1 цієї глави (крім підпунктів "у", "ф"), з урахуванням вимог статей 81 та 84 Закону про товариства.
{Пункт 3.2 глави 3 в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012}
3.3. Процедура поділу банку здійснюється аналогічно порядку, визначеному в пункті 3.1 цього Положення, з урахуванням вимог статей 81 та 85 Закону про товариства.
{Пункт 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
3.4. Процедура виділу банку здійснюється аналогічно порядку, визначеному в пункті 3.1 цієї глави (крім підпунктів "х" та "ц"), з урахуванням вимог статей 81 та 86 Закону про товариства.
{Пункт 3.4 глави 3 в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
{Положення доповнено главою 3 згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
4. Порядок надання Національним банком дозволу на реорганізацію банку
4.1. Банк, що реорганізовується, і банк-правонаступник (у разі приєднання) для отримання дозволу Національного банку на реорганізацію і затвердження плану реорганізації подають до Національного банку такі документи:
{Абзац перший пункту 4.1 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012}
а) заяву про надання дозволу на реорганізацію, підписану головою наглядової ради і головою правління кожного з банків - учасників реорганізації.
майбутнє місцезнаходження банку-правонаступника;
перелік усіх документів, що додаються до заяви;
б) обґрунтування, розрахунки та прогнозний баланс банку, що реорганізовується шляхом виділу банку-правонаступника, що створюється в результаті злиття, поділу, виділу або банку, до якого здійснюється приєднання, які б засвідчували настання позитивних наслідків для вкладників та інших кредиторів такого/таких банку/банків;
{Підпункт "б" пункту 4.1 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
в) протоколи загальних зборів учасників (далі - протокол загальних зборів);
ґ) рішення наглядової ради банку щодо реорганізації дочірнього банку;
д) копію платіжного документа про внесення плати за послуги, що надаються згідно з цим Положенням, відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, що визначають перелік послуг і тарифи за їх надання.
4.2. Банк, що реорганізовується шляхом перетворення, для отримання дозволу на реорганізацію банку подає до Національного банку документи, зазначені у підпунктах "а", "в", "д" пункту 4.1 цієї глави.
{Главу 4 доповнено пунктом 4.2 згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
4.3. Обґрунтування та розрахунки позитивних наслідків для кредиторів і вкладників після реорганізації (далі - Обґрунтування) мають містити таку інформацію:
1) підстави для прийняття рішення про реорганізацію;
2) якщо реорганізація банку відбувається шляхом виділу:
перелік та опис майна, прав та обов'язків банку, з якого здійснюється виділ, що будуть передані на підставі розподільчого балансу банку-правонаступнику;
суму, на яку планується зменшити статутний капітал банку, що реорганізовується;
3) висновок про доцільність реорганізації та позитивні наслідки для вкладників та інших кредиторів банків-учасників реорганізації;
4) розмір статутного капіталу та регулятивного капіталу банків-учасників реорганізації після реорганізації;
5) відомості про забезпечення банку-правонаступника приміщенням або про заходи, яких банк-учасник реорганізації вживає для дотримання цих вимог згідно з планом реорганізації;
6) прогнозний розрахунок пруденційних нормативів, установлених нормативно-правовими актами Національного банку, упродовж наступних трьох місяців після консолідації балансів/розподілу балансу банків-учасників реорганізації.
До Обґрунтування додається перелік видів діяльності/операцій, які банк-правонаступник має намір здійснювати на підставі банківської ліцензії після завершення реорганізації.
Обґрунтування підписується головою наглядової ради і головою правління кожного з банків-учасників реорганізації.
Складання прогнозного балансу банку, що реорганізовується шляхом виділу, банку-правонаступника, що створюється в результаті злиття, поділу, виділу, або банку, до якого здійснюється приєднання, відбувається з дотриманням вимог нормативно-правових актів Національного банку.
{Пункт 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
4.4. План реорганізації складається відповідно до зразків, зазначених у додатках 1 - 4 до цього Положення, з урахуванням вимог статті 81 Закону про товариства та вимог щодо оцінки діяльності відокремлених підрозділів і дочірніх підприємств банку, що реорганізовується.
{Абзац перший пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
План реорганізації затверджується загальними зборами учасників банку, що реорганізовується, а також банку-правонаступника у разі здійснення реорганізації шляхом приєднання.
Якщо реорганізація здійснюється шляхом злиття/приєднання та до угоди про злиття/приєднання включено умови реорганізації згідно з додатками 1, 2 до цього Положення, то план реорганізації може бути затверджений наглядовою радою банків - учасників реорганізації або комісією для проведення реорганізації.
{Абзац третій пункту 4.4 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
4.5. Банки, що реорганізовуються шляхом злиття або приєднання, крім документів, передбачених пунктом 4.1 цієї глави, для отримання дозволу Національного банку на реорганізацію та затвердження плану реорганізації подають:
{Абзац перший пункту 4.5 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
угоду про злиття/приєднання банків, укладену банками, що реорганізовуються, затверджену відповідно до вимог статті 29 Закону про банки, яка містить положення, що регулюють питання, визначені в статті 28 Закону про банки та статті 81 Закону про товариства;
{Абзац другий пункту 4.5 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
висновок та/або відповідний дозвіл Антимонопольного комітету України чи адміністративної колегії Антимонопольного комітету України у випадках, передбачених законодавством України.
4.6. Національний банк перевіряє пакет документів, поданий банком, що реорганізовується, і банком-правонаступником на відповідність вимогам банківського законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку.
{Абзац другий пункту 4.6 глави 4 виключено на підставі Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
{Абзац третій пункту 4.6 глави 4 виключено на підставі Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
4.7. Правління Національного банку приймає рішення про надання дозволу на реорганізацію або про відмову в наданні такого дозволу.
{Абзац другий пункту 4.7 глави 4 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Пункт 4.7 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
4.8. Національний банк не дає дозволу на реорганізацію та приймає рішення про відмову в наданні такого дозволу, якщо:
1) реорганізація банку загрожує інтересам кредиторів і вкладників:
банк, що реорганізовується шляхом виділу, банк-правонаступник не відповідатимуть визначеним Законом про банки та нормативно-правовими актами Національного банку вимогам щодо пруденційних нормативів діяльності, управління банком, а також вимогам, яким має відповідати юридична особа для отримання банківської ліцензії;
{Абзац другий підпункту 1 пункту 4.8 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 135 від 06.12.2021}
банк, що реорганізовується шляхом виділу, банк-правонаступник разом із їх дочірніми, асоційованими підприємствами за результатами консолідованої фінансової звітності не дотримуватимуться пруденційних нормативів, установлених нормативно-правовими актами Національного банку;
розмір статутного капіталу банку-правонаступника, банку, що реорганізовується шляхом виділу, за результатами реорганізації буде меншим, ніж розмір, передбачений законодавством України;
є ймовірність настання наслідків реорганізації, які можуть становити загрозу інтересам кредиторів і вкладників, відповідно до обґрунтованого професійного судження Національного банку (формується згідно з принципами, визначеними нормативно-правовим актом Національного банку з питань ліцензування банків);
2) є рішення суду, що набрало законної сили, яке унеможливлює проведення реорганізації;
3) документи, подані для отримання дозволу на реорганізацію, містять недостовірну інформацію;
4) подано неповний пакет документів або ці документи не відповідають вимогам Закону про банки, нормативно-правових актів Національного банку чи цього Положення;
5) Національний банк заборонив учасникам банків, які проводять реорганізацію, набувати або збільшувати істотну участь у банку;
6) не усунуто в установлений Національним банком строк недоліки, що були підставою для залишення заяви про надання дозволу на реорганізацію без руху.
{Пункт 4.8 глави 4 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Пункт 4.8 глави 4 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
4.9. Дозвіл на реорганізацію банку, наданий Національним банком, закінчує строк своєї дії та втрачає чинність, якщо банк не здійснив жодних дій щодо реорганізації протягом шести місяців після його отримання. Національний банк має право продовжити цей строк не більше ніж на шість місяців відповідно до обґрунтованого клопотання банку [(спільного клопотання банків-учасників реорганізації, якщо їх декілька) (рішення приймає Правління Національного банку)].
{Главу 4 доповнено новим пунктом 4.9 згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011; в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
4.10. Національний банк має право відкликати наданий дозвіл на реорганізацію до дати затвердження передавального акта/розподільчого балансу, якщо після надання зазначеного дозволу виникла та/або виявлена визначена у пункті 4.8 глави 4 цього Положення підстава для відмови в наданні дозволу на реорганізацію (рішення приймає Правління Національного банку).
{Главу 4 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
4.11. Банк, що реорганізовується, зобов'язаний письмово повідомляти Національний банк про:
1) будь-яку зміну інформації, що містилася в поданому для отримання дозволу на реорганізацію Обґрунтуванні, - протягом одного робочого дня з дати такої зміни;
2) будь-яку зміну, яка може загрожувати інтересам вкладників та інших кредиторів такого банку відповідно до підпункту 1 пункту 4.8 глави 4 цього Положення - протягом трьох робочих днів із дати такої зміни.
{Главу 4 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
4.12. Банк, що реорганізовується, зобов'язаний:
1) надавати на запит Національного банку (у визначений останнім строк) інформацію про фінансовий стан, зміну в структурі активів і/або зобов'язань банку, що реорганізовується, його діяльності, укладених ним правочинах;
2) надавати доступ Національному банку до приміщення та документів банку, що реорганізовується, з метою перевірки структури його активів і/або зобов'язань, аналізу змін у діяльності такого банку, укладених ним правочинів.
{Главу 4 доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
5. Здійснення заходів, передбачених планом реорганізації
5.1. Банк, що реорганізовується, після отримання дозволу Національного банку на реорганізацію протягом 10 робочих днів повідомляє Національний банк про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення загальних зборів учасників банку щодо його припинення внаслідок реорганізації/щодо його реорганізації шляхом виділу.
{Пункт 5.1 глави 5 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
5.2. Особи, які внаслідок реорганізації мають стати власниками істотної участі в банку-правонаступнику і не були власниками істотної участі в банку, що реорганізовується, а також особи, які були власниками істотної участі в банку, що реорганізується, і збільшують її внаслідок реорганізації до 25, 50 чи 75 відсотків статутного капіталу банку, зобов'язані до часу затвердження передавального акта/розподільчого балансу погодити в Національному банку набуття або збільшення істотної участі в банку-правонаступнику у випадку та порядку, визначених нормативно-правовим актом Національного банку з питань реєстрації та ліцензування банків.
{Пункт 5.2 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 206 від 23.06.2011}
5.3. Банк у разі проведення реорганізації шляхом злиття, приєднання складає передавальний акт.
{Абзац перший пункту 5.3 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
Банк у разі проведення реорганізації шляхом поділу або виділу складає розподільчий баланс.
5.4. Передавальний акт/розподільчий баланс складається після проведення інвентаризації активів банку, що реорганізовується, та усунення виявлених розбіжностей, що підтверджується відповідним актом, оформленим згідно з вимогами законодавства України, і закінчення строку для пред'явлення кредиторами вимог (задоволення чи відхилення вимог кредиторів).
Передавальний акт/розподільчий баланс складається на дату, визначену в плані реорганізації.
Передавальний акт кожного банку, що реорганізовується, складається на одне й те саме число місяця.
Передавальний акт/розподільчий баланс складається в національній валюті в тисячах гривень на підставі балансу банку, що реорганізовується (додатки 5, 6).
Статті балансу, що містяться в передавальному акті/розподільчому балансі, мають відповідати вимогам нормативно-правового акта Національного банку з питань складання фінансової звітності банками України.
{Абзац п'ятий пункту 5.4 глави 5 в редакції Постанови Національного банку № 142 від 20.12.2018}
5.5. До передавального акта/розподільчого балансу додаються розшифрування активів, зобов'язань і капіталу, які передаються банку-правонаступнику, у розрізі рахунків (додатки 7, 8).
Розшифрування активів, зобов’язань і капіталу до передавального акта/розподільчого балансу здійснюється відповідно до вимог, установлених нормативно-правовим актом Національного банку з питань складання фінансової звітності банками України.
{Абзац другий пункту 5.5 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 48 від 08.06.2017; в редакції Постанови Національного банку № 142 від 20.12.2018}
Передавальний акт/розподільчий баланс підписуються головою та членами комісії для проведення реорганізації. Підписи голови та членів комісії для проведення реорганізації повинні бути нотаріально посвідчені.
5.6. Фінансова звітність банку, що реорганізовується, на дату складення передавального акта/розподільчого балансу перевіряється суб'єктом аудиторської діяльності відповідно до законодавства України.
Аудиторська перевірка здійснюється за період від останньої аудиторської перевірки до дати, на яку згідно з планом реорганізації складається передавальний акт/розподільчий баланс.
Достовірність передавального акта/розподільчого балансу має бути підтверджена суб'єктом аудиторської діяльності.
Перевірці підлягають (у разі реорганізації шляхом виділу) саме ті відокремлені підрозділи, майно, права та обов'язки яких згідно з планом реорганізації передаються банку-правонаступнику за передавальним актом/розподільчим балансом.
{Пункт 5.6 глави 5 в редакції Постанови Національного банку № 92 від 10.08.2018}
5.7. Уповноважена учасниками банку-правонаступника особа/банк, що реорганізовується шляхом виділу, після виконання заходів, передбачених планом реорганізації, перед проведенням його державної реєстрації/державної реєстрації нової редакції його статуту подає до Національного банку пакет документів для погодження статуту/нової редакції статуту банку-правонаступника/банку, що реорганізовується, згідно зі статтею 17 Закону про банки та нормативно-правовим актом Національного банку з питань ліцензування банків з урахуванням особливостей, визначених у цьому Положенні.
До пакета документів, визначеного абзацом першим пункту 5.7 глави 5 цього Положення, додається аудиторський звіт, що підтверджує достовірність передавального акта/розподільчого балансу, якщо такий звіт не подавався до Національного банку раніше.
{Пункт 5.7 глави 5 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
5.8. Після затвердження передавального акта/розподільчого балансу. учасниками банку, що реорганізовується, проводяться установчі (загальні) збори банку-правонаступника.
Статут банку-правонаступника, має містити положення про правонаступництво щодо прав та обов'язків банку, що реорганізовується, які визначені в передавальному акті/розподільчому балансі.
Протокол установчих (загальних) зборів учасників банку-правонаступника оформляється відповідно до вимог нормативно-правового акта Національного банку з питань ліцензування банків та має містити рішення про:
{Абзац третій пункту 5.8 глави 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
створення банку внаслідок реорганізації;
визнання учасниками банку-правонаступника прав та обов'язків банку, що реорганізувався, які визначені в передавальному акті/розподільчому балансі (з доданням його до протоколу);
затвердження балансу банку-правонаступника, складеного на підставі передавального акта/розподільчого балансу банків, що реорганізовуються (з доданням його до протоколу).
{Пункт 5.9 глави 5 виключено на підставі Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
5.9. Якщо до Національного банку раніше подавалися документи про підтвердження джерел надходження коштів до статутного капіталу банку, що реорганізувався, то банком-правонаступником під час погодження (реєстрації) його статуту або змін до нього зазначені документи повторно не подаються.
5.10. Якщо керівниками банку-правонаступника призначаються на рівнозначні посади особи, які є керівниками банку, що реорганізовується, то документи щодо погодження їх призначення, підтвердження професійної придатності та бездоганної ділової репутації до Національного банку не подаються.
5.11. Банк-правонаступник отримує банківську ліцензію у порядку, передбаченому нормативно-правовими актами Національного банку.
{Пункт 5.11 глави 5 в редакції Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
6.1. Банк, що реорганізовується шляхом приєднання, протягом трьох робочих днів після затвердження передавального акта для його виключення з Державного реєстру банків подає до Національного банку:
{Абзац другий пункту 6.1 глави 6 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Абзац третій пункту 6.1 глави 6 виключено на підставі Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
протокол спільних загальних зборів учасників або протоколи загальних зборів учасників банку-правонаступника і банку, що реорганізовується, про затвердження передавального акта (оригінал);
заяву про розірвання договору про розрахунково-інформаційне обслуговування в системі електронних платежів Національного банку (далі - СЕП) та надання послуг системою електронної пошти Національного банку;
заяву про закриття його кореспондентського рахунку на дату затвердження передавального акта;
повідомлення про внесення відповідної інформації до Довідника учасників СЕП на дату затвердження передавального акта.
{Пункт 6.1 глави 6 в редакції Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
6.2. Банки, що реорганізовуються шляхом злиття, поділу, для виключення з Державного реєстру банків після проведення державної реєстрації та внесення до Державного реєстру банків запису про реєстрацію банку-правонаступника протягом трьох робочих днів подають до Національного банку:
{Абзац другий пункту 6.2 глави 6 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
{Абзац третій пункту 6.2 глави 6 виключено на підставі Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
копію статуту з відміткою державного реєстратора про державну реєстрацію банку-правонаступника;
передавальний акт/розподільчий баланс (оригінал);
протокол загальних зборів учасників банку-правонаступника і банку, що реорганізовується, про затвердження передавального акта/розподільчого балансу (оригінал);
заяву про розірвання договору про розрахунково-інформаційне обслуговування в СЕП та надання послуг системою електронної пошти Національного банку;
заяву про закриття кореспондентського рахунку банку, що реорганізовується;
повідомлення про внесення відповідної інформації до Довідника учасників СЕП.
{Пункт 6.2 глави 6 в редакції Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
6.3. Банк, що реорганізовується шляхом виділу, протягом трьох робочих днів після затвердження розподільчого балансу подає до Національного банку:
протокол загальних зборів учасників банку, що реорганізовується, і банку-правонаступника про затвердження розподільчого балансу;
копію статуту з відміткою державного реєстратора про державну реєстрацію банку-правонаступника.
{Пункт 6.3 глави 6 в редакції Постанови Національного банку № 788 від 16.11.2015}
6.4. Залишок коштів за кореспондентським рахунком банку, що реорганізовується шляхом злиття, приєднання, поділу, перераховується на кореспондентський рахунок банку-правонаступника відповідно до заяви про закриття кореспондентського рахунку в Національному банку (для банку, що реорганізовується шляхом злиття, приєднання, перерахування здійснюється на дату затвердження передавального акта).
6.5. Залишок коштів за рахунком для формування і зберігання коштів обов'язкових резервів банку, що реорганізовується шляхом приєднання, злиття, поділу, перераховується на рахунок для формування і зберігання коштів обов'язкових резервів банку-правонаступника в день закриття кореспондентського рахунку банку, що реорганізовується.
6.6. Після виключення запису про банк, що реорганізовується шляхом приєднання, злиття, поділу, з Державного реєстру банків та включення до цього реєстру запису про банк-правонаступник відповідні записи вносяться до Довідника учасників системи електронних платежів Національного банку та Електронного технологічного довідника банків України та інших установ відповідно до вимог нормативно-правового акта Національного банку про міжбанківський переказ коштів в Україні в національній валюті.
{Глава 6 в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012}
Глава 7. Реорганізація банків шляхом приєднання за спрощеною процедурою
1. Банк або банки (далі разом або окремо - Банк, що приєднується) мають право здійснити реорганізацію шляхом приєднання до іншого банку (далі - Банк-правонаступник, а разом Банк, що приєднується, та Банк-правонаступник - Банки-учасники) за спрощеною процедурою у порядку, передбаченому Законом України "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків" (далі - Закон), з урахуванням особливостей, визначених главою 7 цього Положення.
Порядок, передбачений главами 3 та 4 цього Положення, не застосовується до реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою. Глави 1, 5 та 6 цього Положення застосовуються до реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою з урахуванням особливостей, визначених главою 7 цього Положення.
2. До початку приєднання за спрощеною процедурою наглядові ради Банків-учасників приймають рішення про затвердження проекту плану реорганізації шляхом приєднання (далі - проект Плану реорганізації), форма якого визначена в додатку 9 до цього Положення.
3. Банки-учасники для отримання попереднього висновку Національного банку про погодження проекту Плану реорганізації подають до Національного банку такі документи:
1) спільну заяву про отримання попереднього висновку Національного банку про погодження проекту Плану реорганізації;
{Підпункт 1 пункту 3 глави 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
2) проект Плану реорганізації, затверджений наглядовими радами Банків-учасників та підписаний головами рад і правлінь Банків-учасників;
3) копії протоколів засідань наглядових рад Банків-учасників, що містять рішення про затвердження проекту Плану реорганізації;
4) баланс кожного з Банків-учасників - за останній звітний період, що передує даті подання пакета документів;
{Підпункт 4 пункту 3 глави 7 в редакції Постанови Національного банку № 142 від 20.12.2018}
{Підпункт 5 пункту 3 глави 7 виключено на підставі Постанови Національного банку № 142 від 20.12.2018}
5) прогнозний баланс Банку-правонаступника та здійснені на основі даних цього балансу розрахунки нормативів - станом на очікувану дату виникнення правонаступництва та на останні дати наступних чотирьох кварталів;
6) запевнення Банків-учасників про те, що фінансовий стан Банку-правонаступника після завершення реорганізації відповідатиме вимогам, установленим Національним банком (у тому числі щодо порядку врахування до капіталу коштів, залучених на умовах субординованого боргу), та Банк-правонаступник буде спроможний виконувати зобов'язання перед вкладниками та іншими кредиторами;
7) схематичне зображення структури власності Банку-правонаступника, яку він матиме після завершення процесу реорганізації (складене згідно з вимогами нормативно-правового акта Національного банку про порядок подання відомостей про структуру власності банку);
8) копію платіжного документа про внесення плати за послуги, що надаються згідно з цим Положенням, відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, що визначають перелік послуг і тарифи за їх надання (у разі встановлення такої плати).
4. Національний банк протягом 10 робочих днів із дня отримання повного пакета документів, визначених пунктом 3 глави 7 цього Положення, приймає рішення про надання попереднього висновку про погодження проекту Плану реорганізації Банків-учасників реорганізації або про відмову в наданні такого висновку (рішення приймає Комітет з питань нагляду).
Національний банк має право відмовити в наданні попереднього висновку про погодження проекту Плану реорганізації з підстав, визначених частиною другою статті 1 Закону.
Національний банк повідомляє Банки-учасники про прийняте рішення та надсилає його скановану копію засобами електронної пошти Національного банку протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення. Національний банк надає засвідчену копію рішення представникам Банків-учасників або надсилає її поштою протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення.
5. Попередній висновок Національного банку про погодження проекту Плану реорганізації є підставою для скликання та проведення загальних зборів учасників банку (далі - загальні збори) Банків-учасників з метою затвердження плану реорганізації та вирішення інших необхідних питань щодо проведення реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою.
Наглядові ради скликають загальні збори Банків-учасників для прийняття рішення про приєднання, затвердження плану реорганізації та договору про приєднання після надання Національним банком попереднього висновку про погодження проекту Плану реорганізації.
Банки-учасники подають до Національного банку документи для отримання дозволу на реорганізацію шляхом приєднання за спрощеною процедурою після прийняття загальними зборами Банків-учасників рішення про приєднання та затвердження ними плану реорганізації та договору про приєднання.
6. Банки-учасники для отримання дозволу Національного банку на реорганізацію шляхом приєднання за спрощеною процедурою подають до Національного банку такі документи:
1) спільну заяву Банків-учасників про надання дозволу на реорганізацію, засвідчену підписами уповноважених осіб Банків-учасників;
2) план реорганізації шляхом приєднання, затверджений загальними зборами Банків-учасників та підписаний головами наглядових рад і правлінь Банків-учасників, складений згідно з додатком 9 до цього Положення;
3) засвідчену Банками-учасниками копію договору про приєднання;
4) протоколи загальних зборів Банків-учасників, якими прийнято рішення про приєднання, затверджені план реорганізації та договір про приєднання;
5) запевнення Банків-учасників, підписане головами правлінь Банків-учасників, про те, що план реорганізації відповідає проекту Плану реорганізації, щодо якого Національним банком надано попередній висновок про погодження, або опис розбіжностей між планом реорганізації та його проектом разом із обґрунтуванням таких розбіжностей;
6) інформацію про склад комісії з реорганізації (зазначаються їх прізвище, ім'я та по батькові, паспортні дані та ідентифікаційні номери, місця роботи, посади, контактні номери телефонів);
7) копію платіжного документа про внесення плати за послуги, що надаються згідно з цим Положенням, відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, що визначають перелік послуг і тарифи за їх надання;
8) висновок та/або відповідний дозвіл Антимонопольного комітету України чи адміністративної колегії Антимонопольного комітету України у випадках, передбачених законодавством України.
7. Національний банк надає дозвіл на реорганізацію шляхом приєднання за спрощеною процедурою або відмовляє в наданні такого дозволу протягом трьох робочих днів із дня отримання повного пакета документів, визначених пунктом 6 глави 7 цього Положення (рішення приймає комітет з питань нагляду).
{Абзац перший пункту 7 глави 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
Національний банк має право відмовити в наданні дозволу на спрощену реорганізацію шляхом приєднання з підстав, визначених частиною четвертою статті 1 Закону.
Національний банк повідомляє Банки-учасники про прийняте рішення та надсилає його скановану копію засобами електронної пошти Національного банку протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення. Національний банк надає засвідчену копію рішення представникам Банків-учасників або надсилає її поштою протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення.
8. Національний банк розміщує інформацію про реорганізацію банків шляхом приєднання за спрощеною процедурою на сторінках Офіційного інтернет-представництва Національного банку протягом одного робочого дня з дня надання дозволу на реорганізацію.
Банки-учасники повинні розмістити повідомлення про отримання дозволу Національного банку та початок процедури реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою на своїх офіційних веб-сайтах у день отримання електронного повідомлення Національного банку про надання дозволу на реорганізацію.
Банки-учасники повинні розмістити повідомлення про початок процедури реорганізації у своїх приміщеннях та приміщеннях своїх відокремлених підрозділів, де проводиться обслуговування клієнтів, протягом двох робочих днів із дня отримання електронного повідомлення Національного банку про надання дозволу на реорганізацію.
Банк, що приєднується, зобов'язаний письмово повідомити осіб, в інтересах яких встановлені обтяження щодо майна та коштів (у тому числі публічні) та обмеження на розпорядження (у тому числі арешти із збереженням таких обтяжень та обмежень на розпорядження), а також осіб, якими такі обтяження та обмеження на розпорядження встановлені, про передавання таких майна та коштів до Банку-правонаступника не пізніше ніж за 10 днів до затвердження передавального акта.
9. Реорганізація шляхом приєднання за спрощеною процедурою розпочинається після отримання дозволу Національного банку. Дозвіл на реорганізацію є підставою для проведення реорганізації шляхом приєднання за спрощеною процедурою в порядку, передбаченому Законом та главою 7 цього Положення.
10. {Абзац перший пункту 10 глави 7 виключено на підставі Постанови Національного банку № 146 від 05.12.2019}
У передавальному акті має бути визначено, що правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків Банку, що приєднується, виникає в Банку-правонаступника з дати затвердження загальними зборами Банку, що приєднується, та Банку-правонаступника передавального акта.
11. Банк-правонаступник враховує до капіталу кошти, залучені на умовах субординованого боргу за договором/договорами, укладеним/укладеними Банком, що приєднується, на умовах, визначених цим/цими договором/договорами, та з урахуванням вимог Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами).
{Пункт 11 глави 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
12. Банк-правонаступник для погодження його статуту в новій редакції у зв'язку з приєднанням до нього Банку, що приєднується, подає до Національного банку заяву та документи, визначені пунктом 8 частини четвертої статті 1 Закону.
{Абзац перший пункту 12 глави 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
Національний банк приймає рішення про погодження статуту Банку-правонаступника в новій редакції в разі подання повного пакета документів та відповідності поданих документів вимогам законодавства та нормативно-правових актів Національного банку з питань реєстрації та реорганізації банків (рішення приймає комітет з питань нагляду) протягом трьох робочих днів із дня отримання повного пакета документів.
{Абзац другий пункту 12 глави 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}
{Абзац третій пункту 12 глави 7 виключено на підставі Постанови Національного банку № 190 від 28.12.2024}
13. Банк, що приєднується, протягом трьох робочих днів після затвердження передавального акта повинен ужити заходів, передбачених пунктом 6.1 глави 6 цього Положення.
{Положення доповнено новою главою згідно з Постановою Національного банку № 788 від 16.11.2015; в редакції Постанови Національного банку № 48 від 08.06.2017}
8. Загальний порядок адміністративного провадження
1. Національний банк здійснює реєстрацію заяви/клопотання заявника з питань, визначених цим Положенням, у день їх надходження.
Національний банк здійснює розгляд заяви/клопотання заявника в адміністративному провадженні в порядку, визначеному Законом про банки, Законом, Законом України “Про адміністративну процедуру” (далі - Закон про адміністративну процедуру) та цим Положенням.
2. Адміністративне провадження розпочинається в разі:
1) отримання Національним банком заяви/клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру);
2) прийняття Національним банком рішення про початок адміністративного провадження за власною ініціативою.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після настання події, з якою пов’язано його початок.
3. Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку.
У повідомленні зазначаються права та обов’язки учасника адміністративного провадження, включаючи порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень в адміністративній справі та строк, протягом якого особа має право їх подати.
4. Національний банк приймає рішення та надсилає заявнику повідомлення в письмовій формі (паперовій або електронній) про залишення заяви без руху з підстав і в строк, визначені Законом про адміністративну процедуру або Законом про банки, або Законом.
У повідомленні про залишення заяви без руху зазначаються виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства України, спосіб/порядок і строк усунення недоліків, а також способи, порядок і строк оскарження рішення про залишення заяви без руху.
5. Національний банк за клопотанням заявника має право продовжити строк усунення виявлених недоліків.
6. У разі усунення виявлених недоліків у строк, установлений Національним банком, заява вважається поданою в день її первинного подання, а строк розгляду заяви продовжується на строк залишення такої заяви без руху.
7. Національний банк у межах визначеного законодавством України строку розгляду адміністративної справи має право повідомити заявника шляхом надсилання йому листа про необхідність доопрацювання поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або надання ним додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття обґрунтованого рішення, та зазначити, що в разі неможливості доопрацювати пакет документів та/або надати зазначені документи/інформацію в запропонований строк заявник має право подати заяву про зупинення адміністративного провадження на строк, який є необхідним для подання таких документів/інформації.
Повідомлення Національного банку, зазначене в абзаці першому пункту 7 глави 8 цього Положення, має містити застереження, що в разі неподання заявником доопрацьованих та/або додаткових документів/інформації або заяви про зупинення адміністративного провадження в установлений Національним банком строк Національним банком буде прийнято рішення за результатом розгляду наявних документів.
8. Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих заявником документів/інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб і фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів/інформації перешкоджає об’єктивному вирішенню справи.
Національний банк повідомляє заявника про зупинення адміністративного провадження у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку з наведенням обґрунтування.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх/її подання.
9. Національний банк має право прийняти рішення про зупинення адміністративного провадження, включно за заявою/клопотанням заявника, у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню адміністративної справи.
Зупинення адміністративного провадження в адміністративній справі зупиняє перебіг усіх строків у цій справі. Перебіг строків продовжується з дня поновлення адміністративного провадження.
10. Національний банк поновлює адміністративне провадження за власною ініціативою або за заявою/клопотанням заявника після надання заявником доопрацьованих/додаткових документів/інформації та/або перевірки достовірності поданих заявником документів/інформації або отримання визначеної в пункті 9 глави 8 цього Положення інформації, та/або припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
11. Національний банк має право продовжити строк розгляду адміністративної справи на підставі обґрунтованого клопотання заявника та встановити строк, на який продовжено строк розгляду. Національний банк повідомляє заявника про продовження строку розгляду адміністративної справи та строк, на який його продовжено, не пізніше трьох робочих днів із дня надходження клопотання.
12. Національний банк має право продовжити строк прийняття рішення, передбаченого цим Положенням, але не більше ніж на строк, визначений Законом про банки, Законом про адміністративну процедуру, у разі потреби перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття такого рішення.
Національний банк повідомляє заявника про таке продовження строку не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для прийняття відповідного рішення.
13. Національний банк має право прийняти рішення про відмову в прийнятті заяви до розгляду та повернути подані заявником заяву і документи без прийняття рішення за заявою у випадках, передбачених пунктами 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру.
14. Національний банк приймає рішення про закриття адміністративного провадження у випадках, визначених у статті 65 Закону про адміністративну процедуру, та має право повернути подані заявником заяву та документи в разі відмови заявника від розгляду його заяви до прийняття рішення за відповідною адміністративною справою.
15. Рішення Національного банку за результатами розгляду адміністративної справи, яке може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, повинно містити:
1) дату подання заяви та стислий зміст вимоги, що в ній міститься (у разі прийняття акта за заявою особи);
2) фактичні обставини адміністративної справи;
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду адміністративної справи;
4) посилання на докази або інші матеріали адміністративної справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) детальну правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і чітке зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) підстави прийняття рішення з належним обґрунтуванням;
7) інформацію про право особи, яка стала об’єктом рішення Національного банку, оскаржити таке рішення;
8) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про суд, до якого особа може подати позов;
9) інформацію, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.
16. Уповноважена особа Національного банку під час адміністративного провадження щодо прийняття рішень, визначених у цьому Положенні, до початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи безпосередньо Правлінням Національного банку або комітетом з питань нагляду приймає рішення про:
1) відмову в прийнятті заяви до розгляду у випадках, передбачених пунктами 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру;
3) зупинення/поновлення адміністративного провадження за клопотанням заявника;
4) закриття адміністративного провадження;
5) продовження строку усунення виявлених недоліків за клопотанням заявника;
6) продовження строку розгляду адміністративної справи за клопотанням заявника;
7) початок адміністративного провадження за ініціативою Національного банку;
8) зупинення/поновлення адміністративного провадження за ініціативою Національного банку;
9) продовження строку прийняття рішення за ініціативою Національного банку;
10) задоволення повністю або частково/відмову в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи;
11) задоволення або відмову в задоволенні клопотання, визначеного в пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру.
Керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, приймає рішення, зазначені в підпунктах 1-6, 8-11 пункту 16 глави 8 цього Положення, а член Правління Національного банку - рішення, зазначене в підпункті 7 пункту 16 глави 8 цього Положення.
17. Правління Національного банку або комітет з питань нагляду після початку розгляду питання про вирішення адміністративної справи приймає процедурне рішення, визначене в пункті 16 глави 8 цього Положення, безпосередньо.
Днем початку адміністративного провадження в адміністративних справах за ініціативою Національного банку є день складення доповідної записки/довідки/іншого документа, в якій/якому зафіксовані обставини, що можуть бути підставою для прийняття Національним банком рішення щодо особи.
Доповідна записка, визначена в абзаці другому пункту 17 глави 8 цього Положення, підписується керівником структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, та погоджується членом Правління Національного банку.
Керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування банків, повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження шляхом надсилання йому листа.
Процедурне рішення, визначене в підпунктах 1-6, 8-11 пункту 16 глави 8 цього Положення, оформлюється листом із наведенням обґрунтування в письмовій формі.
18. Заява та документи, що були повернені Національним банком згідно з пунктом 13 або 14 глави 8 цього Положення, у разі їх повторного подання до Національного банку мають відповідати вимогам цього Положення та законодавства України станом на дату їх повторного подання. Датою подання заяви та документів є дата їх повторного подання.
19. Національний банк під час адміністративного провадження та після його завершення за письмовим запитом учасника адміністративного провадження в розумні строки надає йому можливість ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи (крім відомостей, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом), робити з них витяги, знімати копії, включаючи з використанням технічних засобів.
Національним банком може бути обмежено право ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи, одержувати копії документів і відомостей за умови та протягом строку дії обмеження доступу до таких документів чи відомостей згідно із законодавством України про захист інформації. Документи, що містять персональні дані, комерційну чи професійну таємницю, можуть надаватися лише в обсязі, що є об’єктивно необхідним для розгляду адміністративної справи або захисту прав її учасників.
Учасник адміністративного провадження має право ознайомитися з матеріалами адміністративної справи в приміщенні Національного банку та в присутності працівника Національного банку.
{Положення доповнено новою главою згідно з Постановою Національного банку № 190 від 28.12.2024}
Директор Департаменту |
|
ПЛАН
реорганізації шляхом злиття
{Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 683 від 18.11.2009, № 206 від 23.06.2011; в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 788 від 16.11.2015, № 335 від 30.05.2016, № 146 від 05.12.2019}
ПЛАН
реорганізації шляхом приєднання
{Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 683 від 18.11.2009, № 206 від 23.06.2011; в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 788 від 16.11.2015, № 335 від 30.05.2016, № 146 від 05.12.2019}
ПЛАН
реорганізації шляхом поділу
{Додаток 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 683 від 18.11.2009, № 206 від 23.06.2011; в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 788 від 16.11.2015, № 335 від 30.05.2016, № 146 від 05.12.2019}
ПЛАН
реорганізації шляхом виділу
{Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 683 від 18.11.2009, № 206 від 23.06.2011; в редакції Постанови Національного банку № 276 від 02.07.2012; із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 788 від 16.11.2015, № 335 від 30.05.2016, № 146 від 05.12.2019}
{Додаток 5 виключено на підставі Постанови Національного банку № 683 від 18.11.2009}
{Додаток 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 683 від 18.11.2009}
РОЗШИФРУВАННЯ
активів, зобов'язань і капіталу, які передаються банку-правонаступнику за передавальним актом у розрізі рахунків
РОЗШИФРУВАННЯ
активів, зобов'язань і капіталу, які передаються банку-правонаступнику за розподільчим балансом у розрізі рахунків
ПЛАН
реорганізації шляхом приєднання
{Положення доповнено новим Додатком згідно з Постановою Національного банку № 48 від 08.06.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 146 від 05.12.2019}