ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ Розгляд конституційного подання припинено згідно зУхвалою Конституційного Суду
N 59-у/2008 ( v059u710-08 ) від 19.11.2008 }
З мотивів невідповідності Конституції України Указом
Президента України від 7 липня 2008 року N 629 ( 629/2008 ) "Про
зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від
11 лютого 2008 року N 261-р" згідно з пунктом 15 частини першої
статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію
розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 березня 2008 року
N 261-р ( 261-2008-р ) "Про затвердження Умов проведення конкурсу
з продажу пакета акцій ВАТ "Одеський припортовий завод".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність зазначеного розпорядження
Кабінету Міністрів України ( 261-2008-р ), опублікованого в газеті
"Урядовий кур'єр" 20 лютого 2008 року (N 33).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України ( 261-2008-р ), про
яке йдеться, затверджено Умови проведення конкурсу з продажу
пакета акцій відкритого акціонерного товариства "Одеський
припортовий завод" та доручено Фонду державного майна України
провести в установленому порядку конкурс з продажу пакета акцій
цього товариства з урахуванням затверджених умов.
Назване розпорядження Кабінету Міністрів України
( 261-2008-р ) не відповідає Конституції України ( 254к/96-ВР ),
виходячи з такого.
1. Як зауважив Конституційний Суд України у своєму Рішенні
від 28 січня 2003 року N 2-рп/2003 ( v002p710-03 ) у справі про
повноваження Президента України реорганізовувати центральні органи
виконавчої влади, Конституція України ( 254к/96-ВР ) визначає
засади та механізм здійснення державної влади; органи державної
влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в
межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України (частина друга статті 19
Конституції України) ( 254к/96-ВР ); нормативно-правові акти
повинні прийматися на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і
відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України)
( 254к/96-ВР ).
Конституція України ( 254к/96-ВР ) наділяє Кабінет Міністрів
України повноваженням здійснювати управління об'єктами державної
власності відповідно до закону (пункт 5 статті 116).
Законами, що визначають правові основи управління об'єктами
державної власності, є Закони України "Про управління об'єктами
державної власності" ( 185-16 ), "Про приватизацію державного
майна" ( 2163-12 ).
Названі Закони ( 185-16, 2163-12 ) обмежують повноваження
Кабінету Міністрів України стосовно об'єктів державної власності,
що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави
(тобто об'єктів, що віднесені чинною Державною програмою
приватизації до групи Г), погодженням приватизації майнових
комплексів відповідних підприємств (стаття 5 Закону України "Про
приватизацію державного майна") ( 2163-12 ), погодженням умов їх
приватизації (пункт 23 частини другої статті 5 Закону України "Про
управління об'єктами державної власності") ( 185-16 ).
Виходячи з принципів верховенства права, найвищої юридичної
сили Конституції України ( 254к/96-ВР ), Конституцій Суд України
виклав правову позицію, за якою "Україна є правовою державою
(стаття 1 Конституції України) ( 254к/96-ВР ), а в правовій
державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до
якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають
підзаконний характер і не повинні викривляти сутність і зміст
законів" (Рішення Конституційного Суду України від 19 червня
2001 року N 9-рп/2001 ( v009p710-01 ) у справі щодо стажу наукової
роботи).
За таких обставин визначивши Умови проведення конкурсу з
продажу пакета акцій відкритого акціонерного товариства "Одеський
припортовий завод", Кабінет Міністрів України вийшов за рамки
положень Законів України "Про приватизацію державного майна"
( 2163-12 ) та "Про управління об'єктами державної власності"
( 185-16 ), які уповноважують його погоджувати приватизацію
майнових комплексів відповідних підприємств та їх умови, діяв у
спосіб, що не передбачений ні Основним Законом ( 254к/96-ВР )
держави, ні чинними законами.
Тим самим Кабінет Міністрів України перевищив свої
повноваження, встановлені для нього Законами України "Про
управління об'єктами державної власності" ( 185-16 ) та "Про
приватизацію державного майна" ( 2163-12 ), і порушив вимоги
частини другої статті 19, а також частини третьої статті 113 і
частини першої статті 117 Конституції України ( 254к/96-ВР ), які
є нормами прямої дії і зобов'язують Кабінет Міністрів України
керуватися, зокрема, Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами
України, видавати постанови і розпорядження в межах своєї
компетенції.
Слід зауважити, що перевищення Кабінетом Міністрів України
наданого йому Законом України "Про наукову і науково-технічну
діяльність" ( 1977-12 ) повноваження і порушення у зв'язку з цим
вимог частини другої статті 19, частини третьої статті 113 і
частини першої статті 117 Конституції України ( 254к/96-ВР ) стало
підставою для визнання зазначеним Рішенням Конституційного Суду
України положення постанови Кабінету Міністрів України від
27 травня 1999 року N 923 ( 923-99-п ) таким, що не відповідає
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (є неконституційним).
2. Затвердженими названим розпорядженням Кабінету Міністрів
України ( 261-2008-р ) Умовами проведення конкурсу з продажу
пакета акцій ВАТ "Одеський припортовий завод" передбачено, що
відкрите акціонерне товариство "Одеський припортовий завод", яке
займає монопольне становище на ринку послуг із перевантаження
хімічної продукції в Україні, зокрема аміаку, приватизується разом
із відповідним майновим комплексом (цехом перевантаження аміаку)
(підпункти 1, 2 пункту 5).
Таке рішення без запровадження контрзаходів щодо
монополізації ринку послуг із перевантаження хімічної продукції в
Україні не відповідає закріпленому у статті 42 Основного Закону
( 254к/96-ВР ) держави принципу забезпечення захисту державою
конкуренції у підприємницькій діяльності, оскільки консервує
ситуацію з монополізацією зазначеного ринку послуг.
3. Рада національної безпеки і оборони України, на яку
статтею 107 Конституції України ( 254к/96-ВР ) покладено
координацію і контроль за діяльністю органів виконавчої влади у
сфері національної безпеки і оборони, своїм рішенням від 15 лютого
2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної
безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх
реалізації" ( n0007525-08 ), введеним у дію Указом Президента
України від 6 березня 2008 року N 200 ( 200/2008 ), визнала рівень
чинного нормативно-правового регулювання засад приватизації
державного майна таким, що призводить до ослаблення системи
державного регулювання і контролю у сфері приватизації, зниження
інвестиційної та інноваційної активності, зростання частки
іноземного капіталу у стратегічних галузях економіки, ускладнює
створення конкурентного середовища в економіці, а відтак створює
загрозу національним інтересам і економічній безпеці держави.
Виявивши таку загрозу національній безпеці, Рада національної
безпеки і оборони України зобов'язала Кабінет Міністрів України не
допускати до затвердження нової Державної програми приватизації
приватизацію підприємств, що мають стратегічне значення для
економіки і безпеки держави, якщо це матиме наслідком
монополізацію відповідного ринку товарів.
Тож, за відсутності державної програми приватизації,
адекватної сучасному рівню розвитку суспільних відносин,
приватизація відкритого акціонерного товариства "Одеський
припортовий завод" - підприємства, що має стратегічне значення для
економіки і безпеки держави, не відповідає інтересам національної
безпеки у сфері приватизації.
За таких обставин розпорядження Кабінету Міністрів України
від 11 лютого 2008 року N 261-р ( 261-2008-р ) унеможливлює
забезпечення в повному обсязі економічної безпеки України - однієї
з найважливіших функцій держави, що визначені частиною першою
статті 17 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
Отже, назване розпорядження Кабінету Міністрів України
( 261-2008-р ) суперечить частині першій статті 17 Конституції
України ( 254к/96-ВР ), яка згідно з частиною третьою статті 8
Основного Закону України ( 254к/96-ВР ) є нормою прямої дії.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності розпорядження Кабінету
Міністрів України від 11 лютого 2008 року N 261-р ( 261-2008-р )
"Про затвердження Умов проведення конкурсу з продажу пакета акцій
ВАТ "Одеський припортовий завод".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 7 липня 2008 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ