КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 16 січня 2007 р. N 34
Київ
Про затвердження Стратегії модернізаціїсистеми бухгалтерського обліку в державному
секторі на 2007-2015 роки
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Стратегію модернізації системи бухгалтерського
обліку в державному секторі на 2007-2015 роки, що додається.
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 34
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 16 січня 2007 р. N 34
СТРАТЕГІЯмодернізації системи бухгалтерського обліку
в державному секторі на 2007-2015 роки
Загальні питання
Співробітництво України з міжнародними організаціями,
фінансовими установами, діяльність на валютних фондових та
інвестиційних ринках потребують відкритості та прозорості
інформації з економічних питань, зокрема з питань бухгалтерського
обліку, відповідності міжнародним стандартам.
Суб'єктами бухгалтерського обліку в державному секторі є
Мінфін, який забезпечує проведення державної політики у сфері
бухгалтерського обліку, розпорядники бюджетних коштів, Державне
казначейство та державні цільові фонди, які забезпечують ведення
бухгалтерського обліку.
На даний час бухгалтерський облік у бюджетній сфері
складається з бухгалтерського обліку виконання державного і
місцевих бюджетів та бухгалтерського обліку бюджетних установ.
Згідно з Бюджетним кодексом України ( 2542-14 ) і Законом
України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в
Україні" ( 996-14 ) порядок ведення бухгалтерського обліку та
складення фінансової звітності, звітності про виконання бюджетів,
кошторисів бюджетних установ установлює Державне казначейство.
Бухгалтерський облік виконання державного і місцевих бюджетів
ведуть органи Державного казначейства, а бухгалтерський облік
виконання кошторисів бюджетних установ - розпорядники бюджетних
коштів.
Крім того, Пенсійний фонд України та державні цільові фонди
(Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності,
Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування на
випадок безробіття, Фонд соціального страхування від нещасних
випадків на виробництві та професійних захворювань) застосовують
методики ведення бухгалтерського обліку, які не встановлені
Державним казначейством.
Законодавством чітко не визначено методи ведення
бухгалтерського обліку в державному секторі.
Бухгалтерський облік виконання державного і місцевих бюджетів
ведеться за касовим методом із застосуванням методу нарахування за
окремими операціями (облік державного боргу, зобов'язань
розпорядників бюджетних коштів). Операції за доходами, видатками
відображаються в бухгалтерському обліку в момент проведення
відповідних платежів, а операції з фінансування бюджету - в момент
зарахування коштів з одночасним відображенням боргу.
Бухгалтерський облік в бюджетних установах і державних
цільових фондах ведеться за методом нарахування, за яким операції
та події визнаються в момент їх виникнення, незалежно від дати
надходження або сплати коштів (або їх еквівалентів).
Крім того, Державне казначейство складає звітність про
виконання державного бюджету на підставі інформації за касовими
операціями, які відображені в його системі бухгалтерського обліку
та звітності розпорядників бюджетних коштів, щодо яких не
здійснюється казначейське обслуговування (за окремими напрямами
видатків МЗС, таємні видатки та видатки, пов'язані з виконанням
спільних проектів з міжнародними фінансовими організаціями).
Звітність про виконання бюджетів консолідується Державним
казначейством і головними розпорядниками бюджетних коштів
паралельно, що призводить до збільшення витрат бюджету для обробки
інформації.
У зв'язку з наявністю різних організаційних структур
бухгалтерських служб, процедур документообігу, використанням
різного програмного забезпечення, а в окремих випадках відсутністю
такого забезпечення виникла потреба удосконалити організацію
бухгалтерського обліку розпорядників бюджетних коштів.
Актуальним є питання удосконалення порядку проведення оцінки
активів. Зміни, що відбулися протягом 10 останніх років у
вартісних межах зарахування активів до складу основних засобів, а
також в нормативах нарахування зносу основних засобів, призвели до
невідображення справедливої вартості основних засобів у
бухгалтерському обліку.
Мета та завдання Стратегії
Метою цієї Стратегії є удосконалення системи бухгалтерського
обліку в державному секторі з урахуванням вимог міжнародних
стандартів.
Завданнями Стратегії є удосконалення методології та перехід
на єдині методологічні засади бухгалтерського обліку і звітності,
а також створення уніфікованого організаційного та інформаційного
забезпечення бухгалтерського обліку.
Модернізація системи бухгалтерського обліку сприятиме
удосконаленню:
управління державними фінансами;
системи стратегічного бюджетного планування на
середньостроковий та довгостроковий періоди;
порядку складення і виконання бюджету на основі
програмно-цільового методу в бюджетному процесі;
системи контролю за процесом виконання бюджету;
інформаційно-аналітичної системи управління державними
фінансами.
З метою організаційного забезпечення реалізації Стратегії
передбачається здійснення заходів згідно з додатком, які дадуть
змогу виправити існуючі недоліки системи бухгалтерського обліку та
розв'язати нагальні проблеми у сфері державних фінансів, у тому
числі шляхом запровадження інституту державних бухгалтерів.
Процес модернізації системи бухгалтерського обліку в
державному секторі триватиме протягом 2007-2015 років.
Основні напрями реалізації Стратегії
Основними напрямами реалізації Стратегії є:
удосконалення системи бухгалтерського обліку:
- розподіл між суб'єктами бухгалтерського обліку повноважень
щодо ведення обліку активів, зобов'язань, доходів та витрат;
- розроблення та запровадження єдиних національних положень
(стандартів) бухгалтерського обліку та єдиного плану рахунків
бухгалтерського обліку в державному секторі, гармонізованого з
бюджетною класифікацією;
удосконалення системи фінансової звітності та звітності про
виконання бюджетів шляхом:
- удосконалення методології складення форм звітності та їх
удосконалення;
- розроблення та запровадження нових форм фінансової
звітності та звітності про виконання бюджетів;
- удосконалення методів складення та консолідації фінансової
звітності та звітності про виконання бюджетів з використанням
сучасних інформаційних технологій;
створення уніфікованої організаційної та інформаційної
облікової системи, що передбачатиме:
- модернізацію фінансово-бухгалтерських служб;
- забезпечення казначейського обслуговування усіх суб'єктів
державного сектору;
- адаптацію бюджетної системи, створеної на засадах
програмно-цільового методу, до нових методологічних принципів
системи бухгалтерського обліку;
- посилення контролю з боку органів Державного казначейства
за дотриманням єдиних правил ведення бухгалтерського обліку і
складення звітності;
- удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів
фінансово-бухгалтерських служб;
- уніфікацію програмного забезпечення, що використовується
суб'єктами державного сектору, з метою забезпечення обміну
інформацією між Мінфіном, органами Державного казначейства і
суб'єктами державного сектору з використанням баз даних та
інформаційних систем.
Очікувані результати
Реалізація Стратегії дасть змогу забезпечити створення
інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління
державними фінансами.
У результаті реалізації Стратегії очікується досягнення таких
результатів:
адаптація законодавства з питань бухгалтерського обліку та
звітності до міжнародних стандартів;
розроблення та запровадження єдиного плану рахунків
бухгалтерського обліку з виконання бюджетів та кошторисів
розпорядників бюджетних коштів, що дасть змогу забезпечити
прозорість облікових процесів, складення звітності та отримання
інформації про фінансові операції, які здійснюються у державному
секторі;
установлення уніфікованих вимог до вибору програмного
забезпечення для обміну інформацією між Мінфіном, органами
Державного казначейства і суб'єктів державного сектору з
використанням баз даних та інформаційних систем;
підвищення відповідальності, а також статусу керівників
фінансово-бухгалтерських служб суб'єктів державного сектору,
запровадження інституту державних бухгалтерів;
удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів з
питань бухгалтерського обліку в державному секторі;
підвищення рівня прозорості та відкритості ведення
бухгалтерського обліку.
Додатокщодо модернізації системи бухгалтерського обліку
у державному секторі на 2007-2015 роки
------------------------------------------------------------------ | | Найменування заходу |Строк виконання,| Відповідальні за | | | | роки | виконання | |----------------------------------------------------------------| | Удосконалення системи бухгалтерського обліку | |----------------------------------------------------------------| | 1. |Підготовка з метою | 2007-2008 |Державне | | |забезпечення розвитку | |казначейство | | |системи | |Мінфін | | |бухгалтерського обліку| |Мінекономіки | | |в державному секторі | |Мін'юст | | |пропозицій щодо | |Мінпраці | | |внесення змін до | | | | |Бюджетного кодексу | | | | |України ( 2542-14 ), | | | | |Закону України "Про | | | | |бухгалтерський облік | | | | |та фінансову звітність| | | | |в Україні" ( 996-14 ) | | | | |та інших нормативно- | | | | |правових актів, у тому| | | | |числі щодо | | | | |запровадження | | | | |інституту державних | | | | |бухгалтерів | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 2. |Проведення досліджень | -"- |Державне | | |у сфері розподілу | |казначейство | | |повноважень щодо | |Мінфін | | |ведення обліку | | | | |активів, зобов'язань, | | | | |доходів та витрат між | | | | |суб'єктами | | | | |бухгалтерського обліку| | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 3. |Розроблення | 2007-2015 |Державне | | |національних положень | |казначейство | | |(стандартів) | |головні | | |бухгалтерського обліку| |розпорядники | | |в державному секторі | |бюджетних коштів | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 4. |Розроблення єдиного | 2007-2008 | -"- | | |плану рахунків | | | | |бухгалтерського обліку| | | | |в державному секторі, | | | | |гармонізованого з | | | | |бюджетною | | | | |класифікацією | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 5. |Затвердження | 2007-2015 |Мінфін | | |національних положень | | | | |(стандартів) | | | | |бухгалтерського обліку| | | | |в державному секторі | | | | |та розроблення | | | | |концепції порядку | | | | |складення плану | | | | |рахунків | | | | |бухгалтерського обліку| | | | |в державному секторі | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 6. |Застосування | 2008-2015 |Державне | | |національних положень | |казначейство | | |(стандартів) | |головні | | |бухгалтерського | |розпорядники | | |обліку в державному | |бюджетних коштів | | |секторі | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 7. |Адаптація | 2007-2011 |Державне | | |нормативно-правового | |казначейство | | |та методологічного | |Мінфін | | |забезпечення щодо | |Мінекономіки | | |здійснення операцій з | |Мін'юст | | |виконання бюджетів з | | | | |урахуванням змін в | | | | |системі | | | | |бухгалтерського обліку| | | | |державного сектору | | | |----------------------------------------------------------------| | Удосконалення системи фінансової звітності | | та звітності про виконання бюджетів | |----------------------------------------------------------------| | 8. |Перегляд існуючих форм| 2007-2008 |Державне | | |фінансової звітності | |казначейство | | |та звітності про | |Мінфін | | |виконання бюджетів, а | |Мінекономіки | | |також показників про | | | | |виконання бюджетів і | | | | |кошторисів бюджетних | | | | |установ та державних | | | | |цільових фондів | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| | 9. |Установлення єдиних | 2008 |Державне | | |підходів та вимог до | |казначейство | | |формування мережі | |Мінфін | | |розпорядників | |головні | | |бюджетних коштів із | |розпорядники | | |розробленням | |бюджетних коштів | | |відповідного | | | | |нормативно-правового | | | | |та методологічного | | | | |забезпечення | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |10. |Розроблення | 2007-2015 |Державне | | |національних положень | |казначейство | | |(стандартів) | |головні | | |фінансової звітності у| |розпорядники | | |державному секторі | |бюджетних коштів | |----+----------------------+----------------+-------------------| |11. |Затвердження | -"- |Мінфін | | |національних положень | | | | |(стандартів) | | | | |фінансової звітності у| | | | |державному секторі | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |12. |Застосування | 2008-2015 |Державне | | |національних положень | |казначейство | | |(стандартів) | |головні | | |фінансової звітності у| |розпорядники | | |державному секторі | |бюджетних коштів | |----------------------------------------------------------------| | Створення уніфікованої організаційної | | та інформаційної облікової системи | |----------------------------------------------------------------| |13. |Нормативно-правове | 2007 |Державне | | |врегулювання питання | |казначейство | | |щодо функціонування | |Мінфін | | |фінансово- | |Мінпраці | | |бухгалтерських | |Мінекономіки | | |служб суб'єктів | |Мін'юст | | |державного сектору, в | | | | |тому числі державних | | | | |бухгалтерів | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |14. |Внесення до | 2007-2009 |Державне | | |нормативно-правових | |казначейство | | |актів змін щодо | |Мінфін | | |реалізації у повному | |Мінекономіки | | |обсязі повноважень | |Мін'юст | | |органів Державного | | | | |казначейства під час | | | | |здійснення ними | | | | |контролю бюджетних | | | | |повноважень при | | | | |зарахуванні | | | | |надходжень, прийнятті | | | | |зобов'язань та | | | | |проведенні платежів | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |15. |Створення | 2008-2015 |Державне | | |інформаційно- | |казначейство | | |аналітичної системи | |Мінфін | | |моніторингу виконання | | | | |бюджетів у режимі | | | | |реального часу на базі| | | | |єдиного плану рахунків| | | | |бухгалтерського обліку| | | | |в державному секторі | | | | |та відповідно до | | | | |бюджетної класифікації| | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |16. |Уніфікація програмного| 2008 |Державне | | |забезпечення, що | |казначейство | | |використовується | |Мінфін | | |суб'єктами державного | | | | |сектору, з метою | | | | |забезпечення обміну | | | | |інформацією між | | | | |Мінфіном, органами | | | | |Державного | | | | |казначейства і | | | | |суб'єктами державного | | | | |сектору з | | | | |використанням баз | | | | |даних та інформаційних| | | | |систем | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |17. |Організація навчання | 2008-2015 | -"- | | |фахівців органів | | | | |Державного | | | | |казначейства, Мінфіну | | | | |національним | | | | |положенням | | | | |(стандартам) | | | | |бухгалтерського обліку| | | | |та фінансової | | | | |звітності у державному| | | | |секторі | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |18. |Проведення семінарів, | -"- |Державне | | |конференцій, | |казначейство | | |консультацій для | |Мінфін | | |працівників | |головні | | |фінансово- | |розпорядники | | |бухгалтерських | |бюджетних коштів | | |служб бюджетних | | | | |установ та державних | | | | |цільових фондів | | | |----+----------------------+----------------+-------------------| |19. |Організація підвищення| -"- |Державне | | |кваліфікації | |казначейство | | |керівників фінансово- | |Мінфін | | |бухгалтерських служб | | | ------------------------------------------------------------------
Джерело:Офіційний портал ВРУ