КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Явід 24 липня 2006 р. N 421-р
Київ
Про схвалення Концепції Державної програмирозвитку первинної медико-санітарної допомоги
на засадах сімейної медицини на період
до 2010 року
1. Схвалити Концепцію Державної програми розвитку первинної
медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період
до 2010 року, що додається.
Визначити МОЗ замовником Програми.
2. МОЗ розробити та подати до 1 листопада 2006 р. Кабінетові
Міністрів України проект Державної програми розвитку первинної
медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період
до 2010 року.
Прем'єр-міністр України Ю.ЄХАНУРОВ
Інд. 28
СХВАЛЕНОрозпорядженням Кабінету Міністрів України
від 24 липня 2006 р. N 421-р
КОНЦЕПЦІЯДержавної програми розвитку первинної
медико-санітарної допомоги на засадах сімейної
медицини на період до 2010 року
Загальна частина
Значне погіршення стану здоров'я населення, високі показники
смертності осіб працездатного віку, скорочення середньої
тривалості життя, нерівність у доступності медичної допомоги, що
зумовлені, зокрема, недоліками в організації охорони здоров'я,
негативно впливають на розвиток держави.
У більшості країн Західної Європи структуру системи охорони
здоров'я становлять первинна медико-санітарна допомога (далі -
первинна допомога) та спеціалізована допомога. При цьому заклади
первинної медико-санітарної допомоги надають до 90 відсотків
загального обсягу медичної допомоги. Кількість лікарів загальної
практики - сімейної медицини (далі - сімейна медицина) становить
від 30 до 50 відсотків кількості усіх лікарів, що працюють в
галузі охорони здоров'я.
Світовий досвід, узагальнений ВООЗ, свідчить, що розвиток
первинної допомоги на засадах сімейної медицини є одним з
найефективніших механізмів підвищення результативності роботи
закладів охорони здоров'я, справедливого розподілу і раціонального
використання ними коштів.
Аналіз причин незадовільного стану первинної допомоги таобґрунтування необхідності розв'язання проблеми
В Україні приділялася в основному увага розвитку і
фінансуванню дорогих видів спеціалізованої та швидкої медичної
допомоги. Протягом багатьох років на утримання закладів первинної
допомоги, де можливо розпочинати і закінчувати лікування понад
80 відсотків пацієнтів, витрачалося лише 10 відсотків коштів
державного бюджету, виділених для охорони здоров'я.
На сьогодні не застосовується комплексність та наступність у
наданні медичної допомоги. Не приділяється достатньої уваги
профілактиці та диспансерній роботі, внаслідок чого ускладнюються
захворювання, що потребують дорогого лікування.
Первинна допомога є частиною спеціалізованої амбулаторної
допомоги. У таких умовах управління первинною допомогою із
застосуванням економічних важелів практично неможливе.
Зазначені та інші проблеми спричинені:
низькою доступністю населення, особливо у сільській
місцевості, до первинної допомоги, зумовленою нераціональною
інфраструктурою, віддаленістю закладів від місця проживання
пацієнтів;
низькою якістю первинної допомоги внаслідок технологічної
відсталості закладів, відсутністю мотивації працівників,
стандартів лікування;
неналежним кадровим забезпеченням;
відсутністю дієвої системи управління галуззю охорони
здоров'я;
недостатністю наукового обґрунтування функціонування і
розвитку первинної допомоги;
недосконалістю нормативно-правової бази.
Розвиток первинної допомоги неможливий без державної
підтримки. Важливим завданням у реформуванні первинної допомоги є
її інформаційна підтримка, зокрема висвітлення переваг сімейної
медицини.
Проблеми розвитку первинної допомоги потребують їх
комплексного розв'язання шляхом розроблення і виконання Державної
програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах
сімейної медицини на період до 2010 року (далі - Програма).
Мета Програми
Метою Програми є забезпечення зниження рівня захворюваності,
інвалідності та смертності населення шляхом формування та
налагодження ефективного функціонування системи надання населенню
доступної і високоякісної первинної допомоги з переважним
впровадженням засад сімейної медицини.
Порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язанняпроблеми та обґрунтування оптимального варіанта
Проблема недостатньої ефективності роботи галузі охорони
здоров'я в цілому може бути розв'язана передусім шляхом зміни
принципів фінансування. Однак роль первинної допомоги у будь-якому
варіанті розглядається як провідна у підвищенні ефективності.
Щодо перспектив розвитку первинної допомоги слід розглядати
такі варіанти:
удосконалення роботи поліклінічної моделі;
подальше впровадження засади сімейної медицини.
Методологія сімейної медицини ґрунтується на визнанні
визначальної ролі сім'ї в формуванні здоров'я усіх її членів, що
зумовлено як біологічними, так і соціокультурними факторами.
Переваги сімейної медицини підтверджуються результатами реалізації
проектів з упровадження засад сімейної медицини.
Негативні тенденції зниження показників, що відображають
рівень здоров'я населення, можуть призвести до демографічної
кризи. Зростає невідповідність медичних потреб населення коштам,
які виділяються з державного бюджету для забезпечення роботи
закладів охорони здоров'я.
Розвиток первинної допомоги на засадах сімейної медицини є
оптимальним засобом підвищення ефективності роботи галузі охорони
здоров'я.
Шляхи та способи розв'язання проблеми
Для розв'язання проблеми необхідно здійснити заходи щодо:
удосконалення нормативно-правової та науково-методичної бази,
зокрема з питань реорганізації закладів первинної допомоги та їх
ефективного функціонування;
забезпечення доступності населення, особливо у сільській
місцевості, до первинної допомоги;
формування позитивного ставлення населення, медичної
громадськості до змін у галузі охорони здоров'я;
продовження організації мережі амбулаторій сімейної медицини,
наближення їх до місця проживання пацієнтів, особливо у сільській
місцевості, а також матеріально-технічного оснащення таких
закладів;
забезпечення високоякісної підготовки, перепідготовки та
підвищення кваліфікації лікарів, медсестер, менеджерів та іншого
персоналу для надання первинної допомоги в достатньому обсязі;
розроблення і впровадження стандартів первинної допомоги та
критеріїв оцінки її якості;
здійснення поетапної реструктуризації
амбулаторно-поліклінічних закладів (підрозділів) з чітким
розмежуванням первинної та інших рівнів медичної допомоги;
впровадження сучасних інформаційних технологій;
розроблення і впровадження механізму активної участі
громадськості в управлінні галуззю охорони здоров'я.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми дасть змогу:
сприяти підвищенню ефективності роботи закладів охорони
здоров'я, подоланню несприятливих демографічних тенденцій;
збільшувати питому вагу медичних послуг, що надаються
лікарями сімейної медицини, щороку на 7-10 відсотків з тим, щоб
цей показник становив 85-90 відсотків у містах і 95-100 відсотків
у сільській місцевості;
сформувати систему надання населенню доступних та
високоякісних медичних послуг на засадах сімейної медицини, що
забезпечить зменшення потреби у дорогих видах медичної допомоги;
створити умови для повномасштабної реалізації принципу
організації та координації лікарем сімейної медицини надання
пацієнтам спеціалізованої та стаціонарної медичної допомоги;
збільшувати питому вагу медичних послуг на засадах сімейної
медицини, що є достатньо ефективними і закінчуються на рівні
амбулаторно-поліклінічної допомоги, щороку на 5-7 відсотків з тим,
щоб цей показник становив 50-60 відсотків у міській і
65-80 відсотків у сільській місцевості.
Фінансове забезпечення виконання Програми
Фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок державного
та місцевих бюджетів, інших джерел.
Необхідний обсяг фінансування Програми, зокрема з державного
бюджету, визначається щороку виходячи з реальних можливостей.
Джерело:Офіційний портал ВРУ