ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
18.08.2004 N 389
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
2 вересня 2004 р.
за N 1092/9691
Про затвердження Положення про процентну політикуНаціонального банку України
{ Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національногобанку N 210 ( z0710-06 ) від 08.06.2006 }
Відповідно до статей 25 та 27 Закону України "Про
Національний банк України" ( 679-14 ), статті 66 Закону України
"Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) та з метою
удосконалення засобів і методів здійснення грошово-кредитної
політики Національного банку України в частині визначення
Національним банком України процентних ставок за своїми операціями
та індикативного регулювання діяльності банків Правління
Національного банку України П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Затвердити Положення про процентну політику Національного
банку України, що додається.
2. Визначити, що кінцевою метою використання Національним
банком України процентної політики за своїми операціями є вплив на
процентні ставки в усіх сегментах економічних процесів.
3. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Правління
Національного банку України від 27.04.2001 N 183 ( z0423-01 ) "Про
затвердження Тимчасового положення про визначення Національним
банком України процентних ставок за своїми операціями",
зареєстровану в Міністерстві юстиції України 17.05.2001 за
N 423/5614.
4. Департаменту монетарної політики (Н.І.Гребеник) після
державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст
цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного
банку України та банків для використання в роботі.
5. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної
реєстрації в Міністерстві юстиції України.
6. Контроль за виконанням цієї постанови залишаю за собою.
В.о. Голови А.П.Яценюк
ЗАТВЕРДЖЕНОПостанова Правління
Національного банку України
18.08.2004 N 389
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
2 вересня 2004 р.
про процентну політику Національного банку України
Це Положення розроблено відповідно до статей 25 та 27 Закону
України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), статті 66
Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) і
визначає основні принципи встановлення Національним банком України
(далі - Національний банк) процентних ставок за своїми операціями
та індикативного регулювання діяльності банків.
1. Визначення термінів
1.1. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні: індикативна процентна ставка - рекомендований орієнтовний
розмір процентних ставок для банків щодо проведення ними операцій
із залучення та розміщення коштів; облікова ставка Національного банку - один з монетарних
інструментів, за допомогою якого Національний банк установлює для
суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості
залучених та розміщених грошових коштів на відповідний період, і є
основною процентною ставкою, яка залежить від процесів, що
відбуваються в макроекономічній, бюджетній сферах та на
грошово-кредитному ринку; процентна політика Національного банку - регулювання
Національним банком попиту та пропозиції на грошові кошти як через
зміну процентних ставок за своїми операціями, так і шляхом
рекомендацій щодо встановлення процентних ставок за активними та
пасивними операціями банків з метою впливу на процентні ставки
суб'єктів грошово-кредитного ринку та дохідність фінансових
операцій; прогнозний рівень інфляції - прогнозна зміна індексу
споживчих цін; процентна ставка - установлений розмір плати за розміщені чи
залучені кошти, що встановлюється Національним банком як важіль
впливу на економічні процеси, застосовується у сферах економіки,
банківської та зовнішньоекономічної діяльності, а також як
інструмент в антиінфляційних заходах; процентний пункт - різниця між процентними ставками; ставка рефінансування - процентна ставка, за якою
Національний банк надає банкам на визначений строк кредити
рефінансування; ставка за депозитами овернайт - процентна ставка, за якою
Національний банк залучає тимчасово вільні кошти банків строком на
один робочий день; ставка за кредитами овернайт - процентна ставка, за якою
Національний банк надає банкам кредити строком на один робочий
день; ставка залучення тимчасово вільних коштів банків - процентна
ставка, за якою Національний банк залучає тимчасово вільні кошти
банків відповідно до визначених строків понад один робочий день; фактичний рівень інфляції - рівень споживчих цін за даними
статистичних органів, що встановився у відповідному звітному
періоді.
2. Сфера застосування Національним банкомпроцентних ставок за своїми операціями
2.1. Національний банк на підставі аналізу чинників, що
впливають на коливання вартості грошей, розглядає та вивчає
тенденції розвитку економічних процесів у державі та визначає
систему своїх тактичних і проміжних цілей у грошово-кредитній
політиці для збалансування попиту і пропозиції на гроші.
2.2. Національний банк з метою ефективного управління
грошово-кредитним ринком, обсягами грошової маси в обігу,
виконання функції кредитора останньої інстанції встановлює за
своїми операціями такі процентні ставки: облікову; за кредитами овернайт; рефінансування; за депозитами овернайт; залучення тимчасово вільних коштів банків.
2.3. Національний банк щоденно оголошує процентні ставки за
своїми операціями.
2.4. Національний банк може рекомендувати банкам при
проведенні пасивних та активних операцій застосовувати індикативні
розміри процентних ставок з урахуванням ситуації на
грошово-кредитному ринку.
3. Основні принципи визначення облікової ставки
3.1. Національний банк визначає розмір облікової ставки,
дотримуючись таких основних принципів: облікова ставка використовується Національним банком
одночасно як засіб реалізації грошово-кредитної політики та
орієнтир ціни на гроші; облікова ставка є одним із чинників, що характеризують
основні напрями змін грошово-кредитного регулювання; облікова ставка має підтримуватися на позитивному реальному
рівні щодо рівня інфляції; облікова ставка є найнижчою серед процентних ставок, за якими
Національний банк може підтримати ліквідність банків.
3.2. Визначення рівня та характеру змін облікової ставки
Національного банку залежить від тенденцій загального економічного
розвитку, макроекономічних та бюджетних процесів, стану
грошово-кредитного ринку. До уваги беруться тенденції розвитку та змін таких
показників: прогнозний і фактичний рівень інфляції у відповідному
періоді; прогнозний і фактичний рівень зміни індексу цін виробників
промислової продукції; середній рівень інфляції за попередні 12 місяців; середня облікова ставка за попередні 12 місяців; темпи приросту грошової маси в обігу; структура прогнозних і фактично випущених в обіг Національним
банком платіжних засобів у відповідному періоді; динаміка процентних ставок на міжбанківському ринку кредитних
ресурсів; динаміка процентних ставок за кредитами та депозитами банків. При визначенні облікової ставки Національний банк враховує й
інші фактори, які можуть вплинути на вартість коштів у
національній валюті, - інфляційні або девальваційні очікування,
процентні ставки рефінансування, які використовуються центральними
банками країн, що мають тісні торговельно-економічні зв'язки з
Україною, тощо.
3.3. Розмір облікової ставки розглядається Комітетом з
монетарних питань Національного банку, затверджується рішенням
Правління Національного банку та діє до її зміни.
3.4. Національний банк здійснює оприлюднення облікової
ставки, затвердженої постановою Правління Національного банку,
через засоби масової інформації.
4. Визначення процентної ставки за кредитами овернайт
4.1. Національний банк з метою згладжування тимчасових
коливань ліквідності банків, оперативного регулювання
грошово-кредитного ринку здійснює операції з підтримання
короткострокової (миттєвої) ліквідності банків строком на один
робочий день (кредити овернайт).
4.2. Розмір процентної ставки за кредитами овернайт
визначається Національним банком на основі облікової ставки з
урахуванням поточної ситуації на грошово-кредитному ринку, аналізу
процентних ставок на міжбанківському кредитному ринку, попиту і
можливої пропозиції щодо випуску Національним банком в обіг
коштів.
4.3. Розмір процентної ставки за кредитами овернайт може бути
диференційованим залежно від забезпечення кредиту.
{ Пункт 4.4 глави 4 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 210 ( z0710-06 ) від 08.06.2006 }
{ Пункт 4.5 глави 4 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 210 ( z0710-06 ) від 08.06.2006 }
5. Визначення процентної ставки рефінансування шляхомпроведення тендера Національного банку
5.1. Національний банк установлює процентну ставку за
кредитами рефінансування (ставку рефінансування) під час
проведення з банками кількісного тендера.
5.2. Процентна ставка рефінансування визначається на основі
облікової ставки та залежно від строку та виду рефінансування і не
може бути меншою, ніж облікова ставка.
5.3. Національний банк може встановлювати процентну ставку
рефінансування за результатами проведення процентних тендерів
залежно від пропозиції вартості на кошти Національного банку, що
надходять від банків. На процентному тендері заявки банків задовольняються
відповідно до зниження запропонованої в них процентної ставки,
починаючи із найвищої, і далі поступово до закінчення
запропонованого Національним банком обсягу кредитів або
задоволення всіх заявок банків. На процентному тендері ціна
відсіку (ставка рефінансування) серед запропонованих банками
процентних ставок не може бути нижчою, ніж облікова ставка.
6. Визначення процентної ставки за операціями репо
6.1. Національний банк здійснює операції репо шляхом
безпосередньої домовленості з банком щодо купівлі/продажу
державних цінних паперів та проведення тендера заявок банків щодо
участі в операціях репо з державними цінними паперами.
6.2. Національний банк за умови проведення операції репо, що
здійснюється шляхом безпосередньої домовленості з банком, вибирає
тих учасників, які пропонують найвищий процентний дохід. У разі проведення тендера щодо участі в операції репо
задовольняються заявки банків, що є найсприятливішими за обсягами
операцій або ціновими параметрами.
6.3. Процентний дохід за операціями прямого репо з державними
цінними паперами визначається на основі облікової ставки,
орієнтуючись на процентну ставку на міжбанківському кредитному
ринку та дохідність за державними цінними паперами.
7. Визначення процентної ставки за операціямиіз залучення тимчасово вільних коштів банків
7.1. Національний банк залучає тимчасово вільні кошти банків
шляхом розміщення депозитних сертифікатів або шляхом укладення
депозитних договорів з метою вилучення надлишкових коштів банків,
регулюючи обсяг грошової маси в обігу.
7.2. Визначення процентної ставки за коштами, що
мобілізуються Національним банком шляхом випуску депозитних
сертифікатів, залежить від стану та прогнозного обсягу загальної
ліквідності банків, кон'юнктурних очікувань ринку та терміну
вилучення коштів з обігу. Розмір процентної ставки за розміщеними депозитними
сертифікатами встановлюється диференційовано відповідно до строків
залучення коштів.
7.3. За умови проведення аукціону з оголошенням загального
обсягу коштів, що залучаються Національним банком без визначення
ціни залучення, банки самостійно пропонують процентну ставку, за
якою вони погоджуються вкласти кошти в депозитний сертифікат. Національний банк здійснює розміщення депозитних сертифікатів
у межах оголошеного обсягу коштів і самостійно визначає прийнятну
для залучення коштів процентну ставку, починаючи з найменшої
запропонованої процентної ставки. У разі проведення такого
розміщення Національний банк орієнтується на тенденції та динаміку
процентних ставок на міжбанківському ринку.
{ Пункт 7.4 глави 7 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 210 ( z0710-06 ) від 08.06.2006 }
7.4. Національний банк визначає процентну ставку залучення
тимчасово вільних коштів банків на депозитні рахунки (процентну
плату за депозит) залежно від потреби здійснення регулюючих
операцій у короткостроковому періоді.
7.5. Процентна ставка залучення тимчасово вільних коштів
банків установлюється диференційовано відповідно до визначених
строків мобілізації коштів.
7.6. Процентна ставка залучення тимчасово вільних коштів є
фіксованою процентною ставкою.
8. Прикінцеві положення
8.1. Рішення про встановлення процентних ставок за активними
та пасивними операціями Національного банку, що пов'язані з
регулюванням грошово-кредитного ринку та щоденно оголошуються
Національним банком, на підставі доповідної записки Департаменту
монетарної політики щодо оперативного аналізу стану
грошово-кредитного ринку приймає посадова особа, яка згідно з
наказом Національного банку про розподіл функціональних обов'язків
здійснює загальне керівництво та контролює діяльність підрозділів,
що пов'язані з регулюванням грошово-кредитного ринку.
8.2. Процентна політика Національного банку як одна з
важливих складових монетарної політики з регулювання
грошово-кредитного ринку спрямована на досягнення надалі
уніфікованої процентної ставки за своїми операціями.
Директор Департаменту
монетарної політики Н.І.Гребеник
Джерело:Офіційний портал ВРУ