МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства освіти і
науки України
24.12.2003 N 847
( z0071-04 )
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
19 січня 2004 р.
надання освітніх послуг у сфері
вищої освіти
1. Загальні положення
1.1. Ці Ліцензійні умови розроблені відповідно до Законів
України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ),
постанови Кабінету Міністрів України від 29.08.2003 N 1380
( 1380-2003-п ) "Про ліцензування освітніх послуг".
1.2. Ліцензійні умови визначають мінімальні нормативи
забезпечення навчальних закладів матеріально-технічною,
навчально-методичною та інформаційною базою, науково-педагогічними
та педагогічними кадрами.
2. Нормативи та вимоги
2.1. Нормативи для підготовки фахівців з вищою освітою
відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів (денна форма навчання)
------------------------------------------------------------------ | Назва показника | Значення показника (нормативу) за | | (нормативу) | освітньо-кваліфікаційними рівнями | | |--------------------------------------| | |молодший |бакалавр|спеціаліст|магістр| | |спеціаліст| | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |----------------------------------------------------------------| | 1. Загальні вимоги | |----------------------------------------------------------------| |1.1. Концепція діяльності| + | + | + | + | |за заявленим напрямом | | | | | |(спеціальністю), | | | | | |погоджена з Радою | | | | | |міністрів АРК, обласною, | | | | | |Київською, | | | | | |Севастопольською міською | | | | | |державною адміністрацією | | | | | |----------------------------------------------------------------| | 2. Кадрове забезпечення підготовки фахівців заявленої | | спеціальності | |----------------------------------------------------------------| |2.1. Частка | - | 75 | 85 | 95 | |науково-педагогічних | | | | | |працівників з науковими | | | | | |ступенями та вченими | | | | | |званнями, які | | | | | |забезпечують викладання | | | | | |лекційних годин | | | | | |соціально-гуманітарного | | | | | |циклу дисциплін | | | | | |навчального плану | | | | | |спеціальності (% від | | | | | |кількості годин) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 | |основі | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |2.2. Частка | - | 75 | 85 | 95 | |науково-педагогічних | | | | | |працівників з науковими | | | | | |ступенями та вченими | | | | | |званнями, які | | | | | |забезпечують викладання | | | | | |лекційних годин | | | | | |фундаментального циклу | | | | | |дисциплін навчального | | | | | |плану спеціальності (% | | | | | |від кількості годин) (за | | | | | |винятком військових | | | | | |навчальних дисциплін) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 | |основі | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |з них: | | 10 | 20 | 40 | |докторів наук або | | | | | |професорів (при | | | | | |розрахунку частки | | | | | |докторів наук, професорів| | | | | |дозволяється враховувати | | | | | |до 1/2 кандидатів наук, | | | | | |доцентів, які мають стаж | | | | | |безперервної роботи в | | | | | |даному навчальному | | | | | |закладі не менше 10 | | | | | |років, а також є авторами| | | | | |(співавторами) | | | | | |підручників або | | | | | |навчальних посібників з | | | | | |грифом Міністерства | | | | | |освіти і науки України) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |2.3. Частка | - | 75 | 85 | 95 | |науково-педагогічних | | | | | |працівників з науковими | | | | | |ступенями та вченими | | | | | |званнями, які | | | | | |забезпечують викладання | | | | | |лекційних годин фахових | | | | | |дисциплін навчального | | | | | |плану спеціальності (% | | | | | |від кількості годин) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 | |основі | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |з них: | | 10 | 20 | 40 | |докторів наук або | | | | | |професорів (при | | | | | |розрахунку частки | | | | | |докторів наук, професорів| | | | | |дозволяється враховувати | | | | | |до 1/2 кандидатів наук, | | | | | |доцентів, які мають стаж | | | | | |безперервної роботи в | | | | | |даному навчальному | | | | | |закладі не менше 10 | | | | | |років, а також є авторами| | | | | |(співавторами) | | | | | |підручників або | | | | | |навчальних посібників з | | | | | |грифом Міністерства | | | | | |освіти і науки України) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |2.4. Частка педагогічних | 25 | - | - | - | |працівників вищої | | | | | |категорії, які викладають| | | | | |лекційні години дисциплін| | | | | |навчального плану | | | | | |спеціальності (% від | | | | | |кількості годин) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |2.5. Наявність кафедри | + | + | + | + | |(циклової комісії) з | | | | | |фундаментальної | | | | | |підготовки | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |2.6. Наявність кафедри зі| - | + | + | + | |спеціальної (фахової) | | | | | |підготовки, яку очолює | | | | | |фахівець відповідної | | | | | |науково-педагогічної | | | | | |спеціальності: | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |доктор наук або професор | | | | + | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |кандидат наук, доцент | | | + | | |----------------------------------------------------------------| | 3. Матеріально-технічна база | |----------------------------------------------------------------| |3.1. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 | |лабораторіями, | | | | | |полігонами, обладнанням, | | | | | |устаткуванням, | | | | | |необхідними для | | | | | |виконання навчальних | | | | | |програм (у % від потреби)| | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.2. Забезпеченість | 70 | 70 | 70 | 70 | |студентів гуртожитком (у | | | | | |% від потреби) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.3. Кількість робочих | 6 | 12 | 12 | 12 | |комп'ютерних місць на 100| | | | | |студентів | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.4. Наявність пунктів | + | + | + | + | |харчування | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.5. Наявність | + | + | + | + | |спортивного залу | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.6. Наявність стадіону | + | + | + | + | |або спортивного | | | | | |майданчика | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |3.7. Наявність медичного | + | + | + | + | |пункту | | | | | |----------------------------------------------------------------| | 4. Навчально-методичне забезпечення | |----------------------------------------------------------------| |4.1. Наявність | + | + | + | + | |освітньо-кваліфікаційної | | | | | |характеристики фахівця (у| | | | | |т.ч. варіативної | | | | | |компоненти) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.2. Наявність | + | + | + | + | |освітньо-професійної | | | | | |програми підготовки | | | | | |фахівця (у т.ч. | | | | | |варіативної компоненти) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.3. Наявність | + | + | + | + | |навчального | | | | | |плану, затвердженого в | | | | | |установленому порядку | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.4. Наявність | 100 | 100 | 100 | 100 | |навчально-методичного | | | | | |забезпечення для кожної | | | | | |навчальної дисципліни | | | | | |навчального плану (%): | | | | | |4.4.1. Навчальних і | | | | | |робочих навчальних | | | | | |програм дисциплін | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.4.2. Планів | 100 | 100 | 100 | 100 | |семінарських, практичних | | | | | |занять, завдань для | | | | | |лабораторних робіт | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.4.3. Методичних | 100 | 100 | 100 | 100 | |вказівок і тематик | | | | | |контрольних, | | | | | |курсових робіт (проектів)| | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.5. Наявність пакетів | 100 | 100 | 100 | 100 | |контрольних завдань для | | | | | |перевірки знань з | | | | | |дисциплін | | | | | |соціально-гуманітарної, | | | | | |фундаментальної та | | | | | |фахової підготовки (%) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.6. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 | |програмами всіх видів | | | | | |практик (%) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.7. Наявність методичних| + | + | + | + | |указівок щодо виконання | | | | | |дипломних робіт | | | | | |(проектів), державних | | | | | |екзаменів | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.8. Дидактичне | 100 | 100 | 100 | 100 | |забезпечення самостійної | | | | | |роботи студентів (у т.ч. | | | | | |з використанням | | | | | |інформаційних | | | | | |технологій), % | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |4.9. Наявність критеріїв | + | + | + | + | |оцінювання знань і вмінь | | | | | |студентів | | | | | |----------------------------------------------------------------| | 5. Інформаційне забезпечення | |----------------------------------------------------------------| |5.1. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 | |студентів підручниками, | | | | | |навчальними посібниками, | | | | | |що містяться у власній | | | | | |бібліотеці (%) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |5.2. Співвідношення | 3 | 5 | 5 | 5 | |посадкових місць у | | | | | |власних читальних залах | | | | | |до загального контингенту| | | | | |студентів (%) | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |5.3. Забезпеченість | 2 | 3 | 3 | 4 | |читальних залів фаховими | | | | | |періодичними виданнями | | | | | |-------------------------+----------+--------+----------+-------| |5.4. Можливість доступу | | | | | |викладачів і студентів до| | | | | |Інтернет як джерела | | | | | |інформації: | | | | | |- наявність обладнаних | | | | | | лабораторій | + | + | + | + | |- наявність каналів | | | | | | доступу | + | + | + | + | ------------------------------------------------------------------
2.2. Вимоги 2.2.1. Забезпечення навчального закладу на час ліцензування
повинно бути достатнім для першого і другого навчальних років, а
надалі - на кожен навчальний рік, наступний за поточним. 2.2.2. Забезпечення навчальною літературою вважається 100%
при наявності одного підручника (посібника) за списком літератури,
рекомендованої робочою програмою дисципліни, на 3 студентів. 2.2.3. Наявні приміщення (навчальні, навчально-виробничі,
побутові, спортивні та інші) повинні відповідати санітарним нормам
і правилам, державним будівельним нормам України ДБН В2.2-3-97
"Будинки та споруди навчальних закладів", що затверджені наказом
Деркоммістобудування України від 27.06.1996 N 117. 2.2.4. Для вищих навчальних закладів III-IV рівнів
акредитації кількість лекційних годин на одного викладача не може
перевищувати 250 на рік при загальній кількості дисциплін не
більше 4. 2.2.5. Відповідність науково-педагогічної спеціальності
викладача визначається його спеціальністю за дипломом про освіту,
науковою спеціальністю, науковим ступенем, ученим званням або
проходженням науково-педагогічного стажування з відповідної
дисципліни. 2.2.6. Кваліфікаційні вимоги до педагогічних,
науково-педагогічних та керівних працівників визначаються Законами
України та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки
України, що зареєстровані Міністерством юстиції України. 2.2.7. За наявності в навчальному закладі заочної форми
навчання матеріально-технічне забезпечення розраховується з
коефіцієнтом 0,2 відносно нормативів для денної форми навчання.
Методичне забезпечення повинно бути 100% з розрахунку 1 комплект
методичних матеріалів з кожної дисципліни на 1 студента.
3. Інші вимоги
3.1. Додатковими вимогами до навчальних закладів, що
здійснюють навчання іноземців, є: наявність правової бази, що регламентує в'їзд іноземців в
Україну з метою навчання, їх перебування в Україні та виїзд на
батьківщину; наявність системи набору на навчання іноземців (офіційні
угоди з іноземними партнерами тощо); наявність паспортно-візової служби для обслуговування
іноземців (допускається обслуговування на підставі договорів); наявність системи медичного обслуговування іноземців,
страхування їх здоров'я; наявність облаштованих гуртожитків для проживання іноземців
та служби безпеки.
3.2. Для надання освітніх послуг з післядипломної освіти
забезпечення повинно бути не меншим, ніж для підготовки за
відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем, за винятком вимог до
кадрового забезпечення при наданні освітніх послуг з розширення
профілю (підвищення кваліфікації) та спеціалізації, де викладати
можуть провідні фахівці галузі, а також працівники державних
органів виконавчої влади.
3.3. Надання освітніх послуг з підготовки до вступу у вищі
навчальні заклади здійснюється згідно з Ліцензійними умовами
надання освітніх послуг у сфері загальної середньої (позашкільної)
освіти.
3.4. Навчальні заклади, що отримали ліцензію на надання
освітніх послуг, зобов'язані : забезпечувати дотримання вимог законів України та постанов
Кабінету Міністрів України в галузі освіти, нормативно-правових
документів Міністерства освіти і науки України, що зареєстровані
Міністерством юстиції України; виконувати ці Ліцензійні умови; провадити діяльність відповідно до заявлених під час
ліцензування навчальних планів і освітніх програм, установлених
обсягів прийому на навчання; надавати особам, які вступають до навчального закладу (у тому
числі шляхом реклами), достовірну інформацію про умови приймання,
плату за навчання, зміст і форму документів, що видаються після
його закінчення.
Начальник управління
ліцензування, акредитації
та нострифікації В.І.Домніч
Джерело:Офіційний портал ВРУ