ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
12.02.2004 N 46
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
27 лютого 2004 р.
за N 257/8856
Про затвердження Положення про організаціюготівкового обігу і ведення емісійно-касових
операцій у банківській системі в особливий період
{ Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національногобанку N 189 ( z0555-07 ) від 18.05.2007 }
Відповідно до статей 7, 33 Закону України "Про Національний
банк України" ( 679-14 ), на виконання вимог постанови Правління
Національного банку України від 18.06.2003 N 261 "Про схвалення
документів з питань функціонування банківської системи України в
умовах особливого періоду" та з метою безперебійного забезпечення
економіки готівковими коштами в умовах особливого періоду
Правління Національного банку України П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Затвердити Положення про організацію готівкового обігу і
ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в
особливий період (додається).
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на
заступника Голови В.Л.Кротюка.
3. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної
реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Голова С.Л.Тігіпко
ЗАТВЕРДЖЕНОПостанова Правління
Національного банку України
12.02.2004 N 46
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
27 лютого 2004 р.
про організацію готівкового обігу
і ведення емісійно-касових операцій у
банківській системі в особливий період
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено згідно з вимогами Конституції
України ( 254к/96-ВР ), Законів України "Про оборону України"
( 1932-12 ), "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
( 3543-12 ), "Про правовий режим воєнного стану" ( 1647-14 ), "Про
Національний банк України" ( 679-14 ), "Про банки і банківську
діяльність" ( 2121-14 ), Концепції особливостей функціонування
банківської системи України в особливий період,
нормативно-правових актів Національного банку України, які
регламентують роботу банків з організації готівкового обігу і
ведення емісійно-касових операцій у банківській системі і касових
операцій суб'єктів господарювання.
1.2. Метою розроблення цього Положення є забезпечення
стабільності роботи банківської системи України з готівкою в
умовах особливого періоду та безперебійного забезпечення
економіки, особливо Збройних Сил України, готівковими коштами.
1.3. Це Положення визначає основні вимоги до організації
роботи з готівкою територіальних управлінь Національного банку
України (далі - територіальні управління) та банків, залучених до
роботи в особливий період (далі - банки).
1.4. Для забезпечення зберігання відповідних обсягів
цінностей на час особливого періоду територіальні управління
завчасно визначають наявність у банків відповідного регіону
грошових сховищ з класом опору не нижче ніж IX за ДСТУ
4012.1-2001, у кількості та площею для можливого розміщення
цінностей під час дії особливого періоду.
1.5. Департаментом готівково-грошового обігу для зберігання
необхідних обсягів готівки під час дії особливого періоду
визначається перелік територіальних управлінь, у яких є
відповідні, належним чином обладнані, площі грошових сховищ. У разі неможливості розміщення усіх необхідних обсягів
готівки в грошових сховищах територіальних управлінь, як виняток,
дозволяється розміщення готівки в грошових сховищах банків,
визначених відповідно до пункту 1.4 цього Положення, за умови
забезпечення виконання чинних вимог щодо організації охорони
грошових сховищ Національного банку України.
1.6. Банки, які у зв'язку з введенням особливого періоду
зупинили або припинили свою діяльність, здійснюють вивезення в
повному обсязі готівки зі сховищ до визначених територіальних
управлінь у терміни і місця, визначені Національним банком
України. Вивезення готівки здійснюється службою перевезень цінностей
та організації інкасації Національного банку України або іншими
службами, визначеними згідно з чинним законодавством.
1.7. Територіальні управління завчасно визначають перелік
підприємств, на яких можливо здійснювати утилізацію непридатних до
обігу банкнот під час дії особливого періоду, та узгоджують його з
Національним банком України.
2. Забезпечення потреб економікиготівкою в національній валюті.
Формування резервних фондів
національної валюти та організація
емісійних операцій в особливий період
{ Назва глави 2 в редакції Постанови Національного банку N 189
( z0555-07 ) від 18.05.2007 }
2.1. В умовах особливого періоду для забезпечення потреб
економіки в готівкових коштах залучаються як резервні фонди
готівки в Центральному сховищі Національного банку України, так і
запаси готівки в грошових сховищах територіальних управлінь. Пункт 2.1 глави 2 в редакції Постанови Національного банку N 189
від 18.05.2007 }
2.2. Департамент готівково-грошового обігу в умовах
особливого періоду щомісяця перевіряє достатність резервних фондів
для забезпечення потреб економіки в готівці та в разі потреби
вносить пропозиції Правлінню Національного банку України щодо
обсягів друкування банкнот за кожним окремим номіналом на
Банкнотно-монетному дворі для поповнення резервних фондів. Пункт 2.2 глави 2 в редакції Постанови Національного банку N 189
від 18.05.2007 }
{ Пункт 2.3 глави 2 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 189 від 18.05.2007 }
{ Пункт 2.4 глави 2 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 189 від 18.05.2007 }
{ Пункт 2.5 глави 2 виключено на підставі Постанови
Національного банку N 189 від 18.05.2007 }
2.3. Територіальні управління в умовах особливого періоду
зобов'язані постійно аналізувати і контролювати запаси готівки в
грошових сховищах з метою забезпечення підвищених потреб регіону в
готівкових коштах та вчасно їх поповнювати. Відповідальність за
наявність у сховищах банкнот і монет у необхідних обсягах
покладається на керівників територіальних управлінь. Підкріплення
запасів готівки в грошових сховищах територіальних управлінь в
особливий період здійснюється з резервних фондів або з запасів
готівки інших територіальних управлінь на підставі емісійних
дозволів, наданих Департаментом готівково-грошового обігу. Пункт 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою
Національного банку N 189 ( z0555-07 ) від 18.05.2007 }
2.4. У разі прийняття рішення керівництвом Національного
банку України про припинення в особливий період діяльності
відповідного територіального управління або його евакуації готівка
перевозиться до іншого територіального управління або до
Центрального сховища Національного банку України на підставі
емісійних дозволів, наданих Департаментом готівково-грошового
обігу.
2.5. У разі неможливості подання заявок на підкріплення
готівкою та вивезення її надлишків і надання звітності засобами
автоматизованих систем обробки інформації виконання зазначених
функцій здійснюється за допомогою електронної пошти або інших
альтернативних засобів. Підготовка документів та облік операцій з
готівкою в банках здійснюється іншими альтернативними засобами або
в ручному режимі на паперових носіях.
3. Організація роботи з готівкою в територіальнихуправліннях та банках в особливий період
3.1. Касові операції в особливий період виконуються лише
територіальними управліннями та банками, які залучені в цей час до
роботи за відповідним рішенням Національного банку України.
3.2. Основними завданнями банків щодо організації готівкового
обігу і здійснення касових операцій в особливий період є: повне і своєчасне забезпечення потреб Збройних Сил України та
інших утворених відповідно до законів України військових
формувань, підприємств, організацій і населення в готівкових
коштах; виконання бюджетних доручень щодо безперебійної видачі
готівки військовим частинам; максимальне залучення до банків України готівкових коштів з
усіх можливих джерел, прискорення їх обігу; сприяння дотриманню суворого режиму економного використання
готівки і витрачанню за цільовим призначенням, зміцненню
фінансової та платіжної дисципліни; скорочення використання готівки в розрахунках за товари і
послуги шляхом розширення впровадження безготівкових розрахунків
та введення у разі потреби обмежень на здійснення розрахунків
готівкою; документальне оформлення руху готівки в операційній касі та
повне і своєчасне відображення касових операцій у бухгалтерському
обліку; створення безпечних умов роботи з готівкою та її зберігання.
3.3. Територіальні управління після введення особливого
періоду укладають з банками додаткові угоди до договорів про
розрахунково-касове обслуговування.
3.4. Касові операції в територіальних управліннях та банках
виконуються на підставі документів, оформлених засобами системи
автоматизації банку (далі - САБ). У разі неможливості використання
САБ оформлення касових документів та облікових регістрів
здійснюється вручну на паперових носіях.
3.5. Операції з готівкою у післяопераційний час, у вихідні та
святкові дні здійснюються з оформленням касових документів за
поточною датою здійснення операцій із зазначенням часу або напису
чи штампа "вечірня" або "післяопераційний час" та відображенням у
внутрішньому обліку.
3.6. Приймання та видача готівки інкасаторам здійснюється
територіальними управліннями за окремими графіками з урахуванням
оперативної ситуації та потреб у готівці в регіоні.
3.7. Банкам забороняється накопичувати готівку в грошових
сховищах. Перерозподіл банками готівки здійснюється лише за
погодженням з територіальними управліннями.
3.8. Організація технологічних процесів оброблення готівки в
особливий період має будуватися на базі наявних (на час оголошення
особливого періоду) виробничих потужностей з використанням ручних
та автоматизованих технологій з урахуванням умов щодо
енергопостачання.
3.9. За відсутності умов щодо забезпечення технічних засобів
оброблення готівки електроживленням оперативно мають бути вжиті
заходи щодо переходу на використання ручних технологій та
забезпечення консервації і зберігання наявних технічних засобів
оброблення готівки.
4. Особливості організації роботи з готівковогообігу банками та ведення касових операцій
суб'єктами господарювання та фізичними особами
в особливий період
4.1. У разі потреби Національний банк України може змінювати
критерії зношеності банкнот, зобов'язувати банки здавати готівку
до Національного банку та вводити обмеження на зняття готівки
суб'єктами господарювання, фізичними особами з поточних і вкладних
рахунків.
4.2. За підприємствами, які не подали обслуговуючому банку
заявку-розрахунок на встановлення ліміту залишку готівки в касі,
зазначений ліміт має вважатися нульовим, а не здана підприємством
на кінець робочого дня готівка - понадлімітною.
4.3. Готівкові кошти, що надходять до кас підприємств, мають
здаватися підприємствами в повному обсязі (крім пунктів 4.5 та
4.8) до банку в порядку і строки, що встановлені банком, і
зараховуватися на їх поточні рахунки не пізніше наступного
робочого дня. В особливий період банки переглядають порядок і строки
здавання виручки з метою максимального залучення готівки до своїх
кас.
4.4. Діючі банки, які залучені до касового обслуговування в
особливий період, для забезпечення максимального і своєчасного
здавання виручки та дотримання лімітів залишку готівки в касах
підприємств мають забезпечувати роботу в операційний та
післяопераційний час, вихідні та святкові дні. У разі надходження
виручки в операційний час вона має бути зарахована на поточні
рахунки клієнта у той самий день, а в післяопераційний час,
вихідні та святкові дні - не пізніше наступного робочого дня.
4.5. Підприємства не мають права накопичувати в своїх касах
готівку для здійснення майбутніх витрат (у тому числі на заробітну
плату, виплати соціального характеру і стипендії) до встановленого
строку їх виплати. Підприємства роздрібної торгівлі, громадського харчування,
надання послуг, а також інші підприємства, до каси яких постійно
надходить готівкова виручка, для запобігання зустрічному
переміщенню готівкових коштів можуть витрачати її за узгодженням з
обслуговуючими банками на оплату праці, виплату допомоги, пенсій,
стипендій своїм працівникам. Підприємства громадського харчування і споживчої кооперації
можуть за рахунок готівкової виручки здійснювати закупівлю
сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки у
населення. Банки ведуть систематичний облік підприємств, які мають
постійну готівкову виручку.
4.6. Банки видають суб'єктам господарських відносин готівку
на цілі, що не суперечать чинному законодавству. Отримана з банків
готівка має витрачатися за цільовим призначенням з наданням банку
(на його вимогу) відповідних підтвердних документів.
4.7. Для видачі готівки суб'єктам господарських відносин
банки, за потреби, мають право перевіряти їх відповідні документи,
що обґрунтовують згідно з чинним законодавством необхідність
одержання готівки.
4.8. Підприємства (підприємці), які відкрили поточні рахунки
в банках і зберігають на цих рахунках свої кошти на договірних
засадах, здійснюють розрахунки за своїми зобов'язаннями між собою
виключно в безготівковій формі (крім розрахунків з бюджетом та
цільовими фондами, які можуть здійснюватися готівкою за рахунок
коштів з банку або з виручки) у порядку, установленому
нормативно-правовими актами Національного банку України, а з
населенням - як безготівково, так і готівкою. Розрахунки готівкою підприємств та підприємців з фізичними
особами проводяться за рахунок коштів, одержаних з кас банків (у
разі закупівлі сільгосппродукції - і за рахунок виручки), через
касу підприємств з веденням касової книги встановленої форми, а
також через банки і підприємства поштового зв'язку шляхом переказу
готівки.
4.9. Банки зобов'язані сприяти державним органам, що
здійснюють контроль за дотриманням підприємствами, організаціями,
установами, підприємцями встановленого порядку ведення операцій з
готівкою.
Директор Департаменту
готівково-грошового обігу Н.В.Дорофєєва
Джерело:Офіційний портал ВРУ