КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 25 грудня 2002 р. N 1958
Київ
Про утворення Державної інспекції з контролюза використанням і охороною земель
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМN 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
На виконання Указу Президента України від 19 серпня 2002 р.
N 720 ( 720/2002 ) "Про вдосконалення системи державного
управління земельними ресурсами та контролю за їх використанням і
охороною" Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Утворити в складі Державного комітету по земельних
ресурсах Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною
земель як урядовий орган державного управління.
2. Затвердити Положення про Державну інспекцію з контролю за
використанням і охороною земель (додається).
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 22
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 25 грудня 2002 р. N 1958
ПОЛОЖЕННЯпро Державну інспекцію з контролю
за використанням і охороною земель
1. Державна інспекція з контролю за використанням і охороною
земель (Держземінспекція) є урядовим органом державного
управління, який діє у складі Держкомзему і йому
підпорядковується.
2. Держземінспекція у своїй діяльності керується Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), Земельним кодексом ( 2768-14 ) та іншими
законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів
України, цим Положенням та наказами Держкомзему.
3. Основними завданнями Держземінспекції є:
участь у межах своєї компетенції в реалізації державної
політики у сфері земельних відносин;
організація та здійснення державного контролю за
використанням і охороною земель;
узагальнення практики застосування законодавства з питань, що
належать до її компетенції, розроблення пропозицій щодо його
вдосконалення.
4. Держземінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
1) організує і здійснює державний контроль за:
дотриманням органами державної влади, органами місцевого
самоврядування, підприємствами, установами, організаціями
незалежно від форми власності, громадянами України, іноземцями,
особами без громадянства, а також іноземними юридичними особами
земельного законодавства;
дотриманням встановленого порядку набуття і реалізації права
на землю, в тому числі на землі водного і лісового фонду;
використанням земельних ділянок відповідно до цільового
призначення;
дотриманням законодавства у процесі укладання
цивільно-правових угод, надання у користування, передачі у
власність, вилучення (викупу) земельних ділянок;
веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю
інформації про наявність та використання земель;
розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням у дію
об'єктів, які негативно впливають або можуть вплинути на стан
земель; ( Абзац сьомий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови
КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
виконанням комплексу необхідних заходів щодо захисту земель
від водної і вітрової ерозії, їх псування, забруднення хімічними
та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення
промисловими, побутовими та іншими відходами, недопущення
заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям, селів,
підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування,
ущільнення та інших процесів, що ведуть до погіршення стану
земель;
дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово
зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо
приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;
( Абзац дев'ятий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови КМ
N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
виконанням умов зняття, збереження і використання родючого
шару ґрунту під час проведення гірничодобувних,
геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з
порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення
рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом
рекультивації земель; ( Абзац десятий підпункту 1 пункту 4 в
редакції Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
дотриманням правил, установленого режиму експлуатації
протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних
насаджень і межових знаків; ( Абзац одинадцятий підпункту 1 пункту
4 в редакції Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
дотриманням порядку відшкодування втрат
сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;
проведенням державної землевпорядної експертизи містобудівної
і землевпорядної документації;
дотриманням строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття
і реалізації прав на землю; ( Підпункт 1 пункту 4 доповнено
абзацом згідно з Постановою КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від
26.11.2003 )
2) вживає в межах своєї компетенції заходів до усунення
порушень земельного законодавства, в тому числі щодо повернення
самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або
користувачам; ( Підпункт 2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з
Постановою КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
3) видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення
ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів,
затверджених в установленому законом порядку; ( Підпункт 3 пункту
4 в редакції Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
4) бере участь у розробленні проектів нормативно-правових
актів з питань державного контролю за використанням та охороною
земель;
5) подає пропозиції Держкомзему щодо анулювання ліцензій на
проведення землевпорядних та землеоціночних робіт;
6) бере у разі потреби участь у роботі комісій з приймання
меліорованих, рекультивованих та інших земель, а також у
визначенні земельних ділянок для розміщення об'єктів будівництва
та у вирішенні інших питань, пов'язаних з вилученням (викупом)
земель;
7) вносить в установленому порядку до органів виконавчої
влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:
приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними
рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та
охорони земель;
обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі
розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення
геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог
земельного законодавства;
припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі
порушення вимог земельного законодавства до повного усунення
виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;
припинення права користування земельною ділянкою відповідно
до закону; Підпункт 7 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829
( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
8) надає методичну допомогу і рекомендації органам виконавчої
влади, органам місцевого самоврядування, власникам землі,
землекористувачам з питань використання і охорони земель;
9) вивчає і впроваджує у практику досягнення вітчизняної та
зарубіжної науки і техніки для здійснення державного контролю за
використанням і охороною земель;
10) взаємодіє з засобами масової інформації з питань
висвітлення актуальних проблем здійснення державного контролю за
використанням і охороною земель;
11) розробляє узгоджені з державними органами по земельних
ресурсах плани заходів та організовує роботу своїх територіальних
органів, громадських інспекторів, надає їм методичну та практичну
допомогу, контролює їх діяльність, вживає заходів до усунення
виявлених недоліків і порушень;
12) здійснює заходи щодо професійної підготовки та
перепідготовки кадрів;
13) організовує збирання, зведення та аналіз інформації щодо
використання та охорони земель;
14) подає до Держкомзему, його територіальних органів, інших
органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування
пропозиції щодо фінансування заходів з охорони земель. ( Підпункт
14 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від
26.11.2003 )
5. Держземінспекція та державні інспектори з контролю за
використанням і охороною земель в межах своїх повноважень мають
право:
складати акти перевірок, протоколи про адміністративні
правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання
вимог земельного законодавства та розглядати відповідно до
законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також
подавати в установленому законодавством порядку до відповідних
органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до
відповідальності;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань
використання та охорони земель і дотримання вимог земельного
законодавства;
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством
порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та
користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо
використання та охорони земель і дотримання вимог земельного
законодавства;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника
земельного законодавства на місці вчинення правопорушення
доставляти його до органів внутрішніх справ чи місцевих органів
виконавчої влади для складання протоколу про адміністративне
правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для
отримання від них усних або письмових пояснень з питань,
пов'язаних з порушенням земельного законодавства;
передавати до органів прокуратури, органів дізнання та
досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в
яких вбачаються ознаки злочину;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування,
звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для
запобігання порушенням земельного законодавства;
звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання
позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і
лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи
тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими
закінчився;
залучати спеціалістів органів виконавчої влади, підприємств,
установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для
розгляду питань, що належать до її компетенції;
отримувати в установленому законодавством порядку від
центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів
Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності
і господарювання документи, матеріали та іншу інформацію,
необхідну для виконання покладених на неї завдань;
скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до її компетенції.
Держземінспекція та державні інспектори з контролю за
використанням і охороною земель мають інші права, передбачені
Законом України "Про державний контроль за використанням та
охороною земель" ( 963-15 ) та іншими законами. Пункт 5 в редакції Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від
26.11.2003 )
6. Держземінспекція видає накази організаційно-розпорядчого
характеру.
7. Держземінспекцію очолює начальник, який призначається на
посаду і звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за
поданням Голови Держкомзему.
Начальник Держземінспекції за посадою є заступником Головного
державного інспектора України з контролю за використанням і
охороною земель та членом колегії Держкомзему.
8. Начальник Держземінспекції:
здійснює керівництво діяльністю Держземінспекції, несе
персональну відповідальність перед Кабінетом Міністрів України і
Головою Держкомзему за виконання покладених на Інспекцію завдань;
призначає на посаду і звільняє з посади керівників
структурних підрозділів та інших працівників Держземінспекції
(крім своїх заступників);
визначає ступінь відповідальності заступників начальника
Держземінспекції та керівників її структурних підрозділів;
притягає до дисциплінарної відповідальності керівників
структурних підрозділів та інших працівників Держземінспекції,
крім заступників начальника Держземінспекції;
підписує видані в межах компетенції Держземінспекції накази,
організовує перевірку їх виконання;
затверджує положення про структурні підрозділи
Держземінспекції;
здійснює інші повноваження, передбачені законодавством та цим
Положенням.
9. Начальник Держземінспекції має двох заступників, у тому
числі одного першого, які призначаються на посаду і звільняються з
посади Кабінетом Міністрів України за поданням Голови Держкомзему,
погодженим з начальником Держземінспекції.
Розподіл обов'язків між заступниками здійснює начальник
Держземінспекції.
Заступники начальника, а також керівники структурних
підрозділів Держземінспекції, на яких покладено здійснення
державного контролю за використанням та охороною земель, є
одночасно старшими державними інспекторами з контролю за
використанням та охороною земель. ( Абзац пункту 9 в редакції
Постанови КМ N 1829 ( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
Головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють
державний контроль за використанням та охороною земель, є
одночасно державними інспекторами з контролю за використанням та
охороною земель. ( Абзац пункту 9 в редакції Постанови КМ N 1829
( 1829-2003-п ) від 26.11.2003 )
10. Держземінспекція має територіальні органи в Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, які
становлять єдину систему органів державного контролю за
використанням і охороною земель.
Призначення на посаду і звільнення з посади керівників цих
органів та затвердження положень про територіальні органи
здійснюється начальником Держземінспекції.
11. Для узгодженого вирішення питань, що належать до
компетенції Держземінспекції, обговорення найважливіших напрямів
її діяльності в Інспекції може утворюватися колегія у складі
начальника (голова колегії), його заступників та керівників
структурних підрозділів Держземінспекції;
Персональний склад колегії затверджується Головою
Держкомзему.
Рішення колегії втілюються в життя наказами Держземінспекції.
12. Граничну чисельність працівників Держземінспекції в межах
граничної чисельності працівників Держкомзему, визначеної
Кабінетом Міністрів України, за поданням начальника
Держземінспекції затверджує Голова Держкомзему.
13. Структуру Держземінспекції затверджує її начальник за
погодженням з Головою Держкомзему.
Штатний розпис і кошторис Держземінспекції затверджує її
начальник за погодженням з Головою Держкомзему і Мінфіном.
14. Держземінспекція утримується за рахунок державного
бюджету у межах коштів, передбачених на утримання Держкомзему.
15. Держземінспекція є юридичною особою, має самостійний
баланс, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства,
печатку із зображенням Державного Герба України та своїм
найменуванням.
Джерело:Офіційний портал ВРУ