У К А ЗПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про скасування постановиКабінету Міністрів України
від 18 січня 2003 року N 46
Кабінет Міністрів України 18 січня 2003 року прийняв
постанову N 46 ( 46-2003-п ) "Питання Національної акціонерної
компанії "Нафтогаз України", якою передав Міністерству палива та
енергетики України повноваження з управління державними
корпоративними правами Національної акціонерної компанії "Нафтогаз
України", а також вніс відповідні зміни до статуту цієї Компанії.
Як зазначено у постанові, таке рішення прийнято з метою
вдосконалення управління діяльністю Національної акціонерної
компанії "Нафтогаз України".
Однак результати господарської діяльності відкритих
акціонерних товариств, переданих в управління Міністерству палива
та енергетики України, свідчать про погіршення в 2001-2002 роках
їх фінансово-економічного становища. Продовжують зростати
прострочені дебіторська та кредиторська заборгованості цих
товариств, у тому числі перед бюджетом та із заробітної плати, не
забезпечено стовідсоткових розрахунків споживачів за поставлені їм
енергоносії.
Сума загального збитку від результатів діяльності обласних
енергопостачальних компаній, контрольні пакети акцій яких передано
в управління Міністерству палива та енергетики України, сягнула
майже 217 млн. гривень.
В управлінні Міністерства перебувають активи підприємств
електроенергетичного комплексу на загальну суму 8,6 млрд. гривень.
Сума ж державних корпоративних прав таких підприємств, переданих в
управління Міністерству, становить понад 1 млрд. гривень. При
цьому зазначені підприємства виплатили у 2002 році дивіденди на
державні пакети акцій лише на суму 900 тис. гривень.
Співвідношення суми виплачених дивідендів до вартості
переданих в управління Міністерству палива та енергетики України
державних корпоративних прав є одним із найнижчих серед органів
виконавчої влади, які здійснюють управління державними
корпоративними правами.
Міністерством палива та енергетики України не вжито належних
заходів до запобігання банкрутству відкритого акціонерного
товариства "Донбасенерго", наслідком якого стало відчуження трьох
теплових електростанцій, що входили до складу зазначеного
товариства. В заставі перебувають активи інших енергогенеруючих
компаній, державні корпоративні права яких передано в управління
Міністерству, на суму близько 840 млн. гривень, що створює загрозу
втрати цього майна.
У період 1996-2002 років Міністерство палива та енергетики
України не забезпечило завершення структурної реформи у вугільній
промисловості, передбаченої Указом Президента України від 7 лютого
1996 року N 116 ( 116/96 ) "Про структурну перебудову вугільної
промисловості", приведення у відповідність із вимогами чинного
законодавства принципів роботи державних холдингових компаній і
державних відкритих акціонерних товариств, поліпшення рівня
керованості ними. Наслідком цього стала глибока
виробничо-фінансова криза в галузі та загострення соціальної
напруги в шахтарських колективах і вугільних регіонах держави.
Причинами такої ситуації стали, зокрема, низька якість
управління державними корпоративними правами та неналежне
виконання контрольних функцій Міністерством палива та енергетики
України, керівники якого згідно з покладеними на них
повноваженнями повинні організовувати реалізацію державної
політики у паливно-енергетичному комплексі, забезпечувати
енергетичну безпеку держави, розв'язувати проблеми розрахунків в
енергетичному секторі.
За цих умов передача Міністерству палива та енергетики
України повноважень з управління державними корпоративними правами
Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" призведе до
порушення Указу Президента України від 29 грудня 1999 року N 1626
( 1626/99 ) у частині забезпечення Кабінетом Міністрів України
здійснення ефективного управління державними корпоративними
правами і може спричинити погіршення результатів
фінансово-господарської діяльності цієї Компанії, яка протягом
2001-2002 років нарощувала видобуток вуглеводної сировини,
працювала прибутково. Це, в свою чергу, може призвести до
посилення залежності України від імпорту нафти та газу і, як
наслідок, - до створення загрози економічній безпеці держави.
Отже, таким чином, зазначене рішення Кабінету Міністрів
України не відповідає статті 17 Конституції України
( 254к/96-ВР ), за якою забезпечення економічної безпеки, в тому
числі її енергетичної складової, визнано однією з найважливіших
функцій держави, і порушує статтю 19 Основного Закону України, яка
зобов'язує органи виконавчої влади діяти лише на підставі
Конституції України.
До того ж згідно з Указом Президента України від 25 лютого
1998 року N 151 ( 151/98 ) "Про реформування нафтогазового
комплексу України", враховуючи необхідність підвищення рівня
енергетичної безпеки держави, Президент України покладав створення
Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та здійснення
функцій з управління цим об'єктом державної власності на Кабінет
Міністрів України - орган, що здійснює конституційні повноваження
із забезпечення економічної самостійності та національної безпеки
держави, управління об'єктами державної власності. Отже, зазначена
постанова Кабінету Міністрів України не відповідає й цьому Указу
Президента України.
Виходячи з наведеного та відповідно до пункту 16 частини
першої статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР )
п о с т а н о в л я ю:
1. Скасувати постанову Кабінету Міністрів України від
18 січня 2003 року N 46 ( 46-2003-п ) "Питання Національної
акціонерної компанії "Нафтогаз України".
2. Кабінету Міністрів України у двомісячний строк:
подати пропозиції щодо здійснення структурної реформи та
дальшої оптимізації системи управління паливно-енергетичним
комплексом;
забезпечити перегляд складу спостережних рад, правлінь та
ревізійних комісій відкритих акціонерних товариств
паливно-енергетичного комплексу, а також установити персональну
відповідальність представників держави в цих органах за результати
фінансово-господарської діяльності підприємств та ефективність
управління державним майном.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 28 лютого 2003 рокуN 178/2003
Джерело:Офіційний портал ВРУ