КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 7 квітня 2003 р. N 475
Київ
Про затвердження Програми розвитку системинаціональних рахунків на період до 2010 року
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Програму розвитку системи національних рахунків на
період до 2010 року (додається).
Першийвіце-прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 18
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 7 квітня 2003 р. N 475
ПРОГРАМАрозвитку системи національних рахунків
на період до 2010 року
I. Мета Програми
Метою Програми розвитку системи національних рахунків на
період до 2010 року (далі - Програма) є забезпечення належної
якості, повноти та оперативності макроекономічної інформації,
необхідної для здійснення моніторингу, прогнозування та
регулювання економіки, оцінки результатів державної економічної
політики, проведення економічних зіставлень між країнами
відповідно до вимог міжнародних економіко-статистичних стандартів
і рекомендацій.
Заходи, передбачені Програмою, визначаються відповідно до
Концепції розвитку системи національних рахунків, схваленої
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 липня 2002 р.
N 413 ( 413-2002-р ).
Терміни, що використовуються у Програмі, вживаються у
значенні, поданому в Системі національних рахунків, прийнятій у
1993 році Комісією Європейських співтовариств, Міжнародним
валютним фондом, Організацією економічного співробітництва і
розвитку, Організацією Об'єднаних Націй та Світовим банком.
II. Очікувані результати виконання Програми
У результаті виконання Програми передбачається насамперед
впровадити щорічне складання повномасштабного набору національних
рахунків виробництва, утворення, розподілу та використання доходу,
нагромадження і формування національного багатства країни в цілому
та інституційних секторів її економіки - нефінансових і фінансових
корпорацій, сектору загального державного управління, домашніх
господарств та некомерційних організацій, які їх обслуговують.
Найважливіші національні рахунки буде поглиблено до підсекторного
і регіонального рівня, а також запроваджено їх розроблення на
щоквартальній основі.
Планується досягти істотного удосконалення і деталізації
розрахунків головного макроекономічного показника - валового
внутрішнього продукту (далі - ВВП) за такими напрямами:
підвищення методичного рівня обліку показників економіки, яку
важко охопити статистичними спостереженнями (тіньової економічної
діяльності);
здійснення розрахунків реального ВВП поряд із порівнянними
цінами попереднього року також у постійних цінах, що
залишатимуться незмінними у середньостроковій перспективі;
розширення інформаційної бази для обґрунтування
індексів-дефляторів окремих складових виробництва та використання
ВВП, насамперед експорту та імпорту;
запровадження обчислень ВВП з виділенням сезонної компоненти
його динаміки;
поглиблення аналітичної деталізації складових ВВП на основі
застосування міжнародних класифікацій споживання і нагромадження;
здійснення ретроспективних розрахунків ВВП згідно з
Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) для забезпечення
порівнянності за старою і новою методологією;
запровадження щоквартальних прогнозних оцінок динаміки ВВП, у
тому числі на основі оцінки очікувань суб'єктів господарювання;
відновлення практики періодичного складання таблиць
"витрати-випуск" (міжгалузевих балансів) за розширеною програмою
починаючи з розрахунків за 2005 рік.
Розвиток національного рахівництва спиратиметься на постійне
удосконалення системи збирання інформації усіма іншими галузями
статистики.
III. Основні етапи виконання Програми
Виконання Програми передбачається здійснити у два етапи.
Виконання Програми передбачається здійснити у два етапи.
На першому етапі (2003-2006 роки) буде виконано основний
обсяг робіт, зокрема із впровадження міжнародних рекомендацій і
стандартів національного рахівництва у сферу розрахунків ВВП,
складання фінансового рахунку, забезпечення ув'язки обліку
фінансових потоків з потоками продукції та доходів, поглиблення
національних рахунків до підсекторного та регіонального рівня,
інтеграції рахунків результатів та факторів виробництва.
На другому етапі (2007-2010 роки) здійснюватиметься перехід
до складання національних рахунків з квартальною періодичністю,
розроблення таблиць "витрати-випуск" за розширеною програмою та
використання одержаних даних у макроекономічному прогнозуванні,
формування закінченої системи рахунків національного багатства,
побудова сателітних (допоміжних) рахунків пріоритетних сфер
діяльності.
IV. Замовник Програми
Державним замовником Програми визначається Держкомстат.
Державним замовником Програми визначається Держкомстат.
V. Фінансове забезпечення Програми
Виконання Програми здійснюватиметься за рахунок коштів
Державного бюджету України, а також інших джерел, не заборонених
законодавством.
VI. Звітність про виконання Програми
Звіт про результати виконання Програми подається
Держкомстатом Кабінетові Міністрів України у грудні кожного року.
VII. Заходи щодо виконання Програми
------------------------------------------------------------------ Найменування заходу |Строк |Відповідальні |вико- |виконавці |нання,| |роки | ------------------------------------------------------------------ I. Поглиблення розрахунків валовоговнутрішнього продукту
1. Удосконалення методики річної оцінки
окремих складових ВВП у зв'язку з
переглядом показників статистичних
спостережень та запровадженням нових
міжнародних класифікацій:
виробничим методом та методом 2004 Держкомстат доходів
методом кінцевого використання 2006 -"-
2. Забезпечення синхронізації річних
розрахунків ВВП з макроекономічним
прогнозуванням та бюджетним процесом:
перехід до чотириетапної схеми 2003 -"- актуалізації річних розрахунків ВВП
розширення та уточнення джерел даних 2004 Мінекономіки розрахунків ВВП і його складових для Мінфін розроблення макроекономічних Національний
прогнозів банкДержкомстат
3. Удосконалення підходів до обчислення
та відображення у національних рахунках
показників економіки, яку важко охопити
статистичними спостереженнями (тіньової
економічної діяльності) внаслідок:
ухилення підприємств від подання 2003 Держкомстат статистичної звітності з виробництва НДІ статистики товарів і послуг Держкомстату
викривлення підприємствами статистичної звітності з виробництва товарів і послуг:
прогнозів банкДержкомстат
3. Удосконалення підходів до обчислення
та відображення у національних рахунках
показників економіки, яку важко охопити
статистичними спостереженнями (тіньової
економічної діяльності) внаслідок:
ухилення підприємств від подання 2003 Держкомстат статистичної звітності з виробництва НДІ статистики товарів і послуг Держкомстату
викривлення підприємствами статистичної звітності з виробництва товарів і послуг:
- проведення вибіркового обстеження 2004 -"-
- здійснення розрахунків 2005 -"-
існування неформальних трудових
відносин та викривлення підприємствами статистичної звітності з використання робочої сили:
відносин та викривлення підприємствами статистичної звітності з використання робочої сили:
- удосконалення системи вимірювання -"- Держкомстатпоказників зайнятості
показників зайнятості
- здійснення розрахунків прихованої 2006 Держкомстатзайнятості та пов'язаних з нею обсягів виробництва товарів і послуг
4. Запровадження розрахунків річного ВВП
у постійних цінах 2001 року:
опрацювання методик 2003 -"-
зайнятості та пов'язаних з нею обсягів виробництва товарів і послуг
4. Запровадження розрахунків річного ВВП
у постійних цінах 2001 року:
опрацювання методик 2003 -"-
проведення обчислень починаючи з 2004 -"- підсумків за 2003 рік
5. Удосконалення методик розрахунку -"- -"-
індексів-дефляторів та індексів фізичного
обсягу ВВП і його складових з урахуванням
змін у підходах до обчислення індексів
цін виробників за видами економічної
діяльності, споживчих цін та індексів цін
у зовнішній торгівлі
6. Ретроспективний перегляд рахунків
виробництва і утворення доходу у зв'язку
із запровадженням КВЕД:
розроблення методики перегляду та 2003- Держкомстат здійснення розрахунків починаючи з 2004 НДІ статистики підсумків за 1996 рік ДержкомстатуІнститут
економічного
прогнозування
Національної
академії наук
здійснення розрахунків за 1990-1995 2005 Держкомстат роки
7. Розроблення методики ретроспективного 2010 Держкомстат
перегляду рахунків виробництва і НДІ статистики
утворення доходу у зв'язку із Держкомстату
запровадженням третьої версії КВЕД та Інститут
класифікації продукції за видами економічного
економічної діяльності прогнозуванняНаціональної
академії наук
8. Участь у Програмі міжнародних від- Держкомстат
зіставлень ВВП на основі розрахунків по-
паритету купівельної спроможності відно
національної валюти достро-
ків
про-
веде-
ння
зі-
став-
лень
між-
на-
род-
ними
орга-
ніза-
ціями
II. Розвиток річних національних рахунків
1. Удосконалення оцінювання національного 2004 Держкомстат
доходу та первинних доходів інституційних Національний
секторів національної економіки шляхом банк
досягнення повноти охоплення операцій з Мінфін
економікою інших країн світу та Державна
покращення координації національних податкова
рахунків з платіжним балансом адміністрація
2. Запровадження фінансового рахунку:
розроблення методики визначення 2003 Держкомстат фінансових потоків між інституційними Національний секторами економіки, а також між банк національною економікою та економікою Мінфін інших країн світу згідно з міжнародною класифікацією фінансових активів і зобов'язань
започаткування складання фінансового 2004 -"- рахунку для економіки в цілому та її інституційних секторів
3. Опрацювання методичних підходів до
побудови рахунків інших, крім операцій з
капіталом, змін в активах, зокрема:
рахунку інших змін в обсязі активів 2009 Держкомстат (унаслідок природних явищ, Мінфін
непередбачених економічних процесів Національний
та інших надзвичайних подій) рахунку банк та інших надзвичайних подій) рахунку банк переоцінки:
- запасів матеріальних оборотних 2004 Держкомстатзасобів Мінфін
- фінансових активів -"- ДержкомстатНаціональний
банк
засобів Мінфін
- фінансових активів -"- ДержкомстатНаціональний
банк
- основних засобів (фондів) і 2008 Держкомстатнематеріальних активів Мінфін
4. Складання балансу активів і
зобов'язань та розрахунок національного
багатства за елементами:
основні засоби (фонди) і -"- Держкомстат нематеріальні активи
матеріальні оборотні засоби 2009 -"-
фінансові активи та зобов'язання 2010 ДержкомстатНаціональний
банк
5. Удосконалення статистичних
спостережень згідно з класифікацією
інституційних секторів економіки:
визначення критеріїв віднесення 2004 Держкомстат інституційних одиниць до Національний інституційних секторів та підсекторів банкМінфін
Державна
податкова
адміністрація
введення до статистичного реєстру 2005 Держкомстат ознаки інституційної належності статистичних одиниць
нематеріальних активів Мінфін
4. Складання балансу активів і
зобов'язань та розрахунок національного
багатства за елементами:
основні засоби (фонди) і -"- Держкомстат нематеріальні активи
матеріальні оборотні засоби 2009 -"-
фінансові активи та зобов'язання 2010 ДержкомстатНаціональний
банк
5. Удосконалення статистичних
спостережень згідно з класифікацією
інституційних секторів економіки:
визначення критеріїв віднесення 2004 Держкомстат інституційних одиниць до Національний інституційних секторів та підсекторів банкМінфін
Державна
податкова
адміністрація
введення до статистичного реєстру 2005 Держкомстат ознаки інституційної належності статистичних одиниць
запровадження розроблення підсумків -"- -"- обстеження умов життя домогосподарств за підсекторами сектору домашніх господарств
6. Започаткування розроблення річних
національних рахунків на підсекторному
рівні:
нефінансових корпорацій (з виділенням 2006 -"- державних корпорацій, національних приватних корпорацій та корпорацій під іноземним контролем)
фінансових корпорацій (з виділенням 2005 Держкомстат центрального банку, інших депозитних Мінфін корпорацій, страхових корпорацій та Національний
пенсійних фондів) банк
сектору загального державного 2004 Держкомстат управління (з виділенням центральних, Мінфін місцевих органів державного управління та фондів соціального забезпечення)
домашніх господарств (з виділенням 2006 Держкомстат господарств роботодавців, Державна самозайнятих працівників, найманих податкова працівників, одержувачів доходів від адміністрація власності та трансфертів)
7. Удосконалення методики розрахунку 2005 Держкомстат
частки монопольного сектору економіки в Антимонопольний
показниках національних рахунків комітетМінекономіки
8. Опрацювання методичних підходів та
запровадження сателітних (допоміжних)
рахунків:
науки та досліджень 2005 НДІ статистикиДержкомстату
Держкомстат
еколого-економічних показників -"- ДержкомстатНДІ статистики
Держкомстату
Інститут
економіки
Національної
академії наук
Рада по
вивченню
продуктивних
сил
Національної
академії наук
агропромислового комплексу 2008 ДержкомстатНДІ статистики
Держкомстату
Інститут
економіки
Національної
академії наук
розподілу доходів та витрат домашніх 2009 Держкомстат господарств у соціальних процесах НДІ статистикиДержкомстату
9. Удосконалення методики та перегляд 2005 Держкомстат
розрахунків споживання та нагромадження
основного капіталу
пенсійних фондів) банк
сектору загального державного 2004 Держкомстат управління (з виділенням центральних, Мінфін місцевих органів державного управління та фондів соціального забезпечення)
домашніх господарств (з виділенням 2006 Держкомстат господарств роботодавців, Державна самозайнятих працівників, найманих податкова працівників, одержувачів доходів від адміністрація власності та трансфертів)
7. Удосконалення методики розрахунку 2005 Держкомстат
частки монопольного сектору економіки в Антимонопольний
показниках національних рахунків комітетМінекономіки
8. Опрацювання методичних підходів та
запровадження сателітних (допоміжних)
рахунків:
науки та досліджень 2005 НДІ статистикиДержкомстату
Держкомстат
еколого-економічних показників -"- ДержкомстатНДІ статистики
Держкомстату
Інститут
економіки
Національної
академії наук
Рада по
вивченню
продуктивних
сил
Національної
академії наук
агропромислового комплексу 2008 ДержкомстатНДІ статистики
Держкомстату
Інститут
економіки
Національної
академії наук
розподілу доходів та витрат домашніх 2009 Держкомстат господарств у соціальних процесах НДІ статистикиДержкомстату
9. Удосконалення методики та перегляд 2005 Держкомстат
розрахунків споживання та нагромадження
основного капіталу
III. Розширення короткостроковихнаціональних рахунків
1. Розроблення політики перегляду 2003 -"-
квартальних оцінок ВВП
2. Удосконалення методик квартальної
оцінки окремих складових ВВП у зв'язку із
переглядом показників статистичних
спостережень та запровадженням нових
міжнародних класифікацій:
виробничим методом 2004 -"-
методом доходів 2005 -"-
методом кінцевого використання 2006 -"-
3. Запровадження методу найменших 2008 Держкомстат
квадратів для узгодження квартальних і НДІ статистики
річних оцінок ВВП у міжрічному часовому Держкомстату
інтервалі
4. Запровадження методу товарних потоків
для узгодження показників виробництва і
використання товарів і послуг за видами
на щоквартальній основі:
розроблення методики 2005 -"-
здійснення розрахунків 2006 -"-
5. Запровадження квартальних показників
виробництва та використання ВВП у
постійних цінах 2001 року:
розроблення методики та здійснення 2003 -"- експериментальних розрахунків
започаткування розрахунків на 2004 Держкомстат постійній основі
6. Запровадження національних рахунків із
сезонним коригуванням показників:
обґрунтування моделі та методики 2003 ДержкомстатНДІ статистики
Держкомстату здійснення розрахунків для ВВП в 2004 Держкомстат цілому
здійснення розрахунків для окремих 2005 -"- складових ВВП
7. Започаткування прогнозів очікуваного
ВВП за кварталами:
формування синтетичних індикаторів 2004 НДІ статистики ділової активності суб'єктів Держкомстату господарювання за даними Держкомстат кон'юнктурних обстежень
здійснення розрахунків ВВП з 2005 -"- використанням прогнозних моделей
8. Запровадження квартальних розрахунків 2007 Держкомстат
валового національного доходу
9. Запровадження квартальних рахунків за
інституційними секторами економіки:
ВВП 2009 -"-
поточних операцій та операцій з 2010 Держкомстат капіталом
IV. Розширення таблиць "витрати-випуск"(міжгалузевих балансів)
1. Розроблення таблиці "витрати-випуск"
за 2005 рік за розширеною програмою:
формування переліку видів економічної 2004 Держкомстат діяльності з урахуванням пріоритетів Мінекономіки вітчизняної виробничої спеціалізації НДІ статистикиДержкомстату
Інститут
економічного
прогнозування
Національної
академії наук
організація і проведення обстеження 2005- Держкомстат витрат виробництва та продукції у 2006 НДІ статистики суб'єктів господарювання Держкомстату
опрацювання результатів обстеження 2007 Держкомстат
побудова таблиці "витрати-випуск" 2008 -"-
підготовка аналітичних матеріалів 2009 ДержкомстатМінекономіки
2. Поглиблення відображення ресурсного
потенціалу економіки в таблицях
"витрати-випуск":
включення показників зайнятості 2005 Держкомстат (затрат праці)
включення показників середньорічної 2007 Держкомстат вартості основних засобів (фондів) Інститутекономічного
прогнозування
Національної
академії наук
деталізація походження та 2008 Держкомстат використання товарів інвестиційного НДІ статистики призначення ДержкомстатуІнститут
економічного
прогнозування
Національної
академії наук
3. Побудова таблиць "витрати-випуск" у
порівнянних і постійних цінах:
опрацювання методичних підходів до 2004 Держкомстат групування індексів цін згідно з НДІ статистики прийнятим переліком видів економічної Держкомстату діяльності та вирішення інших методичних питань
здійснення розрахунків 2006 Держкомстат
4. Удосконалення методики і практики 2007 Мінекономіки
розроблення прогнозів і проектів програм
економічного та соціального розвитку з
використанням показників таблиць
"витрати-випуск"
V. Розвиток регіональних рахунків
1. Розроблення методики та проведення 2003 Держкомстат
попередніх розрахунків валової
регіональної доданої вартості за видами
економічної діяльності
2. Започаткування здійснення річних
розрахунків валового регіонального
продукту (ВРП) виробничим методом за
двоетапною схемою:
розроблення методики обчислення ВРП за остаточними даними:
- у фактичних цінах -"- ДержкомстатМінфін
Державна
податкова
адміністрація
- у порівнянних цінах 2004 Держкомстат
розроблення методики обчислення ВРП 2005 Держкомстат за попередніми даними НДІ статистикиДержкомстату
здійснення розрахунків ВРП у -"- Держкомстат фактичних та порівнянних цінах за попередніми та остаточними даними
3. Розроблення методики та запровадження -"- Держкомстат
здійснення розрахунків окремих складових Мінфін
ВРП методом доходів Державнаподаткова
адміністрація
4. Розроблення методики та запровадження
здійснення розрахунків окремих складових
ВРП методом кінцевого використання:
індивідуальних кінцевих споживчих 2003 Держкомстат витрат та фактичного індивідуального Мінфін кінцевого споживання
колективних кінцевих споживчих витрат 2005 -"- та фактичного колективного кінцевого споживання
валового нагромадження основного 2007 -"- капіталу
5. Розроблення методики та здійснення 2005 Держкомстат
піврічних розрахунків ВРП виробничим НДІ статистики
методом Держкомстату
6. Запровадження річних і квартальних 2003 Держкомстат
регіональних рахунків сектору домашніх Мінфін
господарств за двоетапною схемою Національний
(попередніх та остаточних) банкДержавна
податкова
адміністрація
VI. Розвиток системи класифікацій
1. Розроблення та впровадження
гармонізованих з міжнародними:
класифікації продукції за видами -"- НДІ статистики економічної діяльності ДержкомстатуДержкомстат
другої версії КВЕД -"- -"-
третьої версії КВЕД 2009 -"-
класифікації індивідуального 2003 -"- споживання за цілями
2. Гармонізація бюджетної класифікації з 2006 Мінфін
вимогами системи національних рахунків Держкомстат
3. Деталізація показників національних
рахунків:
індивідуального споживання за цілями 2003 Держкомстат
витрат органів загального державного 2005 -"- управління за функціями
витрат некомерційних організацій, що 2006 -"- обслуговують домашні господарства, за цілями
валового нагромадження основного 2006 Держкомстат капіталу за джерелами інвестування та функціональним призначенням
VII. Побудова цілісної системи даних,що використовуються у національному
рахівництві
1. Удосконалення методики збирання та
зведення даних відповідно до вимог
системи національних рахунків:
показників державного та місцевих 2004 Мінфін бюджетів (деталізація операцій із Держкомстат суб'єктами економічної діяльності за їх інституційною належністю)
показників грошово-кредитної і 2005 Національний
банківської статистики банкДержкомстат
банківської статистики банкДержкомстат
показників небанківських фінансових -"- Державна
установ комісія зрегулювання
ринків
фінансових
послуг
Мінфін
Національний
банк
регулювання
ринків
фінансових
послуг
Мінфін
Національний
банк
Держкомстат
показників фінансової статистики (з 2007 Мінфін урахуванням змін у національних Держкомстат стандартах бухгалтерського обліку)
2. Створення уніфікованої бази даних 2008 Держкомстат
статистики підприємств, яка передбачала Державна
б можливість їх приведення у податкова
відповідність до вимог національного адміністрація
рахівництва НДІ статистикиДержкомстату
VIII. Публікація національних рахунків*
1. Започаткування публікацій:
річних і квартальних регіональних 2003 Держкомстат рахунків доходів та витрат домашніх господарств
ВВП та його складових у фактичних, 2004 Держкомстат порівнянних і постійних цінах, індексів фізичного обсягу та індексів-дефляторів ВВП у формі довгострокових динамічних рядів
фінансового рахунку -"- -"-
матриць імпортованих товарів і -"- -"- послуг, розподілу податків та
субсидій на продукти, торговельно-транспортної націнки у складі таблиць "витрати-випуск" за основними цінами
субсидій на продукти, торговельно-транспортної націнки у складі таблиць "витрати-випуск" за основними цінами
річних національних рахунків інституційних секторів економіки на підсекторному рівні:
- загального державного управління -"- -"-
- фінансових корпорацій 2005 -"-
- домашніх господарств 2006 -"-
- нефінансових корпорацій -"- -"-
розрахунків ВРП 2005 -"-
2. Забезпечення поширення даних через
мережу Інтернет:
в обсязі, передбаченому Спеціальним 2003 -"- стандартом поширення даних МВФ
за розширеним переліком показників 2005 -"- національних рахунків з відповідними методологічними поясненнями
3. Оприлюднення методик розрахунку:
річного ВВП:
- виробничим методом і методом 2004 -"-доходів
доходів
- методом кінцевого використання 2006 -"-
квартального ВВП:
- виробничим методом 2004 -"-
- методом доходів 2005 -"-
- методом кінцевого використання 2006 -"-
4. Оприлюднення методик складання
національних рахунків для економіки в
цілому та її інституційних секторів:
рахунку виробництва 2005 Держкомстат
рахунку первинного розподілу доходу 2006 -"-
рахунку вторинного розподілу доходу 2007 -"-
рахунку перерозподілу доходу в -"- -"-
натуральній формі рахунку використання доходу -"- -"-
рахунку капіталу 2008 -"-
фінансового рахунку 2003 -"-
рахунку інших змін в активах 2010 -"-
5. Оприлюднення методик складання річних
національних рахунків за інституційними
секторами економіки на підсекторному
рівні:
натуральній формі рахунку використання доходу -"- -"-
рахунку капіталу 2008 -"-
фінансового рахунку 2003 -"-
рахунку інших змін в активах 2010 -"-
5. Оприлюднення методик складання річних
національних рахунків за інституційними
секторами економіки на підсекторному
рівні:
загального державного управління 2005 -"-
фінансових корпорацій 2006 -"-
домашніх господарств 2007 -"-
нефінансових корпорацій -"- -"-
6. Підготовка посібника з методики і 2010 Держкомстат
практики здійснення розрахунків ВВП та НДІ статистики
інших показників національних рахунків, Держкомстату
розрахованого на фахівців, науковців, Інститут
викладачів, студентів економічногопрогнозування
Національної
академії наук
_______________* У цьому розділі перелічено найбільш важливі нові публікації
національних рахунків. Публікація результатів усіх інших заходів
здійснюватиметься у строки, визначені у відповідних розділах.
Джерело:Офіційний портал ВРУ