КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 16 травня 2001 р. N 517
Київ
{ Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМN 704 ( 704-2011-п ) від 22.06.2011 }
Про затвердження Комплексної програми збереженнята відтворення історико-архітектурного
середовища м. Жовкви
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Комплексну програму збереження та відтворення
історико-архітектурного середовища м. Жовкви (далі - Програма), що
додається.
2. Міністерству економіки та Міністерству фінансів починаючи
з 2002 року передбачати під час розподілу державних
централізованих капітальних вкладень виділення Львівській обласній
державній адміністрації коштів для реалізації заходів Програми.
3. Рекомендувати Львівській обласній та Жовківській районній
державним адміністраціям передбачати починаючи з 2002 року під час
розроблення проектів відповідних місцевих бюджетів видатки на
реалізацію заходів Програми, а також залучати для цієї мети кошти
з інших джерел.
4. Рекомендувати Львівській обласній державній адміністрації
визначити єдиного замовника з реалізації заходів Програми.
Прем'єр-міністр України В.ЮЩЕНКО
Інд. 28
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 16 травня 2001 р. N 517
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМАзбереження та відтворення історико-архітектурного
середовища м. Жовкви
1. Загальна частина
Місто Жовква Львівської області є одним із найбільш
унікальних і самобутніх міст України. Місто, яке в 2003 році
відзначатиме 400-річчя надання йому Магдебурзького права, має дуже
багату історію, пов'язану з життям і діяльністю видатних
історичних осіб, у тому числі гетьмана України Богдана
Хмельницького, польського короля Яна III Собєського, російського
царя Петра I. У період свого найбільшого розквіту (друга половина
XVII - початок XVIII ст.) місто перебувало в центрі європейських
подій, вважалося одним із найкрасивіших приватних міст-резиденцій
Європи, було королівською резиденцією, осередком мистецтв,
книгодрукування та релігійного життя.
Місто побудовано в кінці XVI - на початку XVII століття.
Ренесансний містобудівний комплекс м. Жовкви є унікальним як єдине
добре збережене "ідеальне" місто-резиденція кінця XVI століття в
Україні, а також як надзвичайно рідкісний тип планування серед
близько 200 збережених "ідеальних" міст Європи. До його складу
входять дві пам'ятки містобудування ("місто в мурах" та Львівське
передмістя), на яких компактно розташовано 55 пам'яток архітектури
світового, державного та регіонального значення. Важливою рисою м.
Жовкви є те, що історичний центр міста зберіг функції
загальноміського центру.
Враховуючи наукову, мистецьку та історичну цінність міста, з
метою збереження та відновлення унікального комплексу його
пам'яток, в м. Жовкві створено Державний історико-архітектурний
заповідник. У 1998 році Національний комітет ICOMOS визначив
м. Жовкву одним із претендентів від України на включення до Списку
всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. В 1999 році жовківську синагогу
включено до переліку 100 світових пам'яток, які перебувають у
загрозливому стані.
Унікальна архітектурна спадщина м. Жовкви перебуває під
загрозою зруйнування. Протягом двох останніх століть місто зазнало
значних втрат. Залишається невідбудованою близько 70 відсотків
житлової забудови історичного центру міста, зруйнованої в часи
воєн. Відсутність капіталовкладень у розвиток інженерної
інфраструктури, а також коштів для підтримання належного
технічного стану міського господарства призводить до подальшої
деградації унікального міського середовища, нищення цінної
забудови і пам'яток. Окремі пам'ятки підтоплені та перезволожені,
стан деяких будівель аварійний. За оцінками вітчизняних і
зарубіжних експертів, унікальний комплекс пам'яток м. Жовкви
потребує здійснення невідкладних заходів, спрямованих на його
збереження.
Місто має вигідне географічне розташування на перспективних
міжнародних шляхах з Польщі та Прибалтики поблизу кордону і
великого економічного та культурного центру - м. Львова. Місто
Жовква не маючи навіть мінімальної туристичної інфраструктури,
вважається одним із головних туристичних центрів області, приймає
значні потоки туристів і гостей.
2. Мета та завдання Програми
Метою Програми є забезпечення державної підтримки та
координації комплексних робіт із збереження пам'яток та
відновлення цілісності унікального історичного містобудівного
комплексу м. Жовкви, розвиток соціальної і туристичної
інфраструктури, підвищення рівня життя населення, забезпечення
економічного та культурного розвитку міста, залучення значних
інвестицій.
Основними завданнями Програми є:
недопущення подальшого руйнування історичної забудови,
створення безпечних умов для проживання населення;
усунення аварійного стану інженерних мереж, їх реконструкція;
збереження, реставрація, раціональне пристосування та належне
утримання пам'яток архітектури;
відновлення первинної планувальної структури історичного
центру міста (історичні площі, вулиці, квартали і ділянки),
проведення комплексного впорядкування землекористування,
відновлення історичної забудови ділянок новим будівництвом з
дотриманням принципів реставрації містобудівних комплексів;
реконструкція ринкової та інших історичних площ і вулиць
центральної частини міста з пониженням їх рівня до історичних
відміток, влаштуванням відповідного покриття, впорядкуванням та
обладнанням громадських територій з дотриманням принципів
відтворення історико-архітектурного середовища;
відтворення важливих архітектурних домінант і оборонних
споруд міста;
відтворення історичних садово-паркових і ландшафтних
комплексів;
удосконалення транспортної інфраструктури міста;
залучення громадськості до розв'язання проблем збереження
культурної спадщини та соціально-економічного розвитку міста;
заохочення власників історичних будівель до їх реставрації,
стимулювання інвестицій у відбудову та реставрацію історичних
об'єктів, а також підприємницької діяльності.
3. Етапи реалізації Програми та її фінансове забезпечення
Програму передбачено реалізувати протягом 2001 - 2020 років у
два етапи.
На першому етапі (2001 - 2005 роки) передбачається:
виконати науково-дослідні роботи та підготувати містобудівну
і проектно-кошторисну документацію;
провести невідкладні ремонтно-будівні роботи на інженерних
об'єктах (водопостачання, каналізація), реконструювати АТС і
телефонні мережі;
виконати роботи з реконструкції ринкової площі, відновлення
площ Львівського та Глинського передмість, вулиць, інших
громадських територій;
провести захисні, протиаварійні та реставраційні роботи на
пам'ятках архітектури;
завершити будівництво школи на 1290 учнівських місць,
відселити дві школи з приміщень у пам'ятках архітектури;
розпочати відтворення історичної забудови житлових кварталів,
відбудувавши житлові будинки загальною площею 3 тис. кв. метрів;
відтворити ринковий квартал житлової забудови площею
7 тис. кв. метрів;
розпочати реконструкцію і модернізацію існуючої історичної
забудови, реалізувати пілотний проект комплексної реставрації та
модернізації невеликого житлового кварталу;
розпочати реконструкцію замкового парку та палацово-паркового
комплексу Винниківського двору;
розпочати роботи, пов'язані з усуненням дисгармонії у
забудові території пам'яток архітектури і садово-паркового
мистецтва, виносом виробництв за межі цієї території.
На другому етапі (2006 - 2020 роки) передбачається завершення
робіт з реставрації пам'яток архітектури, модернізації інженерної
і транспортної інфраструктури міста, впорядкування громадських
територій, продовження модернізації та регенерації житлової
забудови, усунення дисгармонії у забудові і винос виробництв,
відтворення історичних паркових ансамблів, ландшафтних комплексів,
архітектурних домінант і оборонних споруд міста.
Для фінансування Програми будуть залучені кошти з державного
та місцевих бюджетів, а також з інших джерел, зокрема:
кошти громадян, підприємств, установ, організацій, у тому
числі власників історичних будівель;
інвестиції та капіталовкладення обласних і районних
підприємств енергозабезпечення, водопостачання та каналізації,
зв'язку, транспорту і шляхів;
безповоротна матеріальна і фінансова допомога (гранти)
вітчизняних і міжнародних фондів та програм;
кредити, залучені органами місцевого самоврядування та
власниками житлових приміщень на реконструкцію та модернізацію
житлових будівель і кварталів.
Прогнозні джерела фінансування першого етапу Програми
додаються.
4. Організація управління реалізацією Програми
З метою забезпечення реалізації Програми передбачається
утворення Львівською облдержадміністрацією
координаційно-наглядової ради, до складу якої входитимуть
працівники Львівської обласної, Жовківської районної
держадміністрацій, виконавчого органу Жовківської міськради,
державного заповідника у м. Жовкві, Жовківського центру міського
розвитку, провідні науковці та реставратори.
Додатокдо Комплексної програми збереження та
відтворення історико-архітектурного
середовища м. Жовкви
ПРОГНОЗНІ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯпершого етапу Програми
------------------------------------------------------------------------------ Вид роботи |Розрахункова вартість за роками, тис. гривень| Джерело |---------------------------------------------|фінансування | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | Разом| | | | | | | | ------------------------------------------------------------------------------ Науково-дослідні 50 50 50 30 20 200 державний роботи бюджет(архітектурні,
археологічні, 160 160 20 10 10 360 місцеві
історичні, бюджети мистецькі
дослідження та 30 30 50 20 10 140 інші експертиза джерела історичних
об'єктів),
публікації
матеріалів
досліджень,
наукові видання
Підготовка 200 200 150 100 50 700 державний містобудівної бюджет документації,
робочої 400 300 100 800 місцеві документації з бюджети усунення
аварійного стану 140 90 60 60 50 400 інші та реставрації джерела пам'яток
архітектури і
садово-паркового
мистецтва,
реконструкції
інженерних мереж
Ліквідація 250 1 000 1 000 900 850 4 000 державний аварійного стану, бюджет реставрація
пам'яток 300 500 500 500 700 2 500 місцеві архітектури, які бюджети перебувають у
державній 1 000 2 000 2 000 2 000 1 000 8 000 інші власності (замок, джерела дві дерев'яні
церкви,
Домініканський
монастир,
синагога,
міські оборонні
споруди)
Ліквідація 200 200 200 200 200 1 000 інші аварійного стану джерела та реставрація
пам'яток
архітектури
(дерев'яна церква,
комплекси
Василіанського
монастиря,
друкарні Василіан,
парафіяльного
костьолу,
монастиря
Домініканок,
костьолу Святого
Лазаря, кінного
манежу)
Ліквідація 40 50 70 50 100 310 місцеві аварійного стану бюджети та реставрація
пам'яток 10 30 50 50 50 190 інші архітектури, які джерела перебувають у
комунальній
власності міста і
району (ратуша,
адміністративні та
житлові будинки)
Завершення 1 000 1 000 1 000 3 000 державний будівництва бюджет середньої школи на
1290 учнівських 1 400 1 700 2 300 2 600 8 000 місцеві місць бюджети
Невідкладні 500 300 800 державний протиаварійні бюджет роботи,
реконструкція 210 160 30 30 30 460 місцеві інженерної бюджети інфраструктури
центральної 40 100 200 800 800 1 940 інші частини міста джерелаісторичні, бюджети мистецькі
дослідження та 30 30 50 20 10 140 інші експертиза джерела історичних
об'єктів),
публікації
матеріалів
досліджень,
наукові видання
Підготовка 200 200 150 100 50 700 державний містобудівної бюджет документації,
робочої 400 300 100 800 місцеві документації з бюджети усунення
аварійного стану 140 90 60 60 50 400 інші та реставрації джерела пам'яток
архітектури і
садово-паркового
мистецтва,
реконструкції
інженерних мереж
Ліквідація 250 1 000 1 000 900 850 4 000 державний аварійного стану, бюджет реставрація
пам'яток 300 500 500 500 700 2 500 місцеві архітектури, які бюджети перебувають у
державній 1 000 2 000 2 000 2 000 1 000 8 000 інші власності (замок, джерела дві дерев'яні
церкви,
Домініканський
монастир,
синагога,
міські оборонні
споруди)
Ліквідація 200 200 200 200 200 1 000 інші аварійного стану джерела та реставрація
пам'яток
архітектури
(дерев'яна церква,
комплекси
Василіанського
монастиря,
друкарні Василіан,
парафіяльного
костьолу,
монастиря
Домініканок,
костьолу Святого
Лазаря, кінного
манежу)
Ліквідація 40 50 70 50 100 310 місцеві аварійного стану бюджети та реставрація
пам'яток 10 30 50 50 50 190 інші архітектури, які джерела перебувають у
комунальній
власності міста і
району (ратуша,
адміністративні та
житлові будинки)
Завершення 1 000 1 000 1 000 3 000 державний будівництва бюджет середньої школи на
1290 учнівських 1 400 1 700 2 300 2 600 8 000 місцеві місць бюджети
Невідкладні 500 300 800 державний протиаварійні бюджет роботи,
реконструкція 210 160 30 30 30 460 місцеві інженерної бюджети інфраструктури
центральної 40 100 200 800 800 1 940 інші частини міста джерела(мережі
водопроводу,
каналізації,
електропостачання,
зв'язку)
Модернізація та 50 60 150 260 місцеві реконструкція бюджети існуючої
історичної 40 100 200 400 500 1240 інші забудови (житлові джерела і торговельні
приміщення на 140
історичних
ділянках загальною
площею
40 тис.кв.метрів,
районний
адміністративний
центр)
Відтворення 200 8 300 10 500 3 000 1 000 23 000 інші історичної джерела забудови
Реконструкція 200 180 180 150 230 940 місцеві ринкової площі, бюджети вулиць,
влаштування 60 100 100 100 100 460 інші транспортної джерела інфраструктури,
благоустрій
територій
Винос виробництв 200 400 600 інші за межі території джерела пам'яток
архітектури
Відтворення 270 300 570 місцеві історичних бюджети паркових
ансамблів і 30 100 130 інші ландшафтних джерела комплексів
(замковий парк із
ставом, палацово-
паркові комплекси
Винниківського
двору і Гараю,
історичний
спортивний
комплекс "Сокіл") ----------------------------------------------------------------------------- Усього 5430 16 550 18 810 12 560 6 650 60 000
Джерело:Офіційний портал ВРУ