МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
N 542 від 20.08.2001 Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
10 вересня 2001 р.
Наказ Міністерства
транспорту України
20.08.2001 N 542
( z0793-01 )
Правилаперевезення вантажів навалом і насипом
(ст. 37 Статуту)
( 457-98-п )
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерстватранспорту
N 334 ( z0565-02 ) від 28.05.2002 )
1. Загальні положення
1.1. Вантажі, які не потребують упакування, в залежності від
фракційного складу перевозяться навалом або насипом, без
підрахунку місць. У перевізних документах на ці вантажі у графі
"Кількість місць" проставляється: "Навалом" чи "Насипом". Вантажі,
які можуть перевозитись навалом і насипом, зазначені в додатку 1.
1.2. Вантажі, які потребують захисту від атмосферних опадів і
розпилення (цемент, вапно, мінеральні добрива тощо), перевозяться
у критих або спеціалізованих вагонах (хоперах-цементовозах,
мінераловозах тощо). Вантажі, які не потребують захисту від атмосферних опадів
(руда, вугілля, щебінка тощо), перевозяться у відкритому рухомому
складі та у спеціальних вагонах. У разі перевезення вантажів навалом або насипом у критих
вагонах застосовуються дверні загородження: дошки, обаполи, щити,
крафт-папір, а також затарені вантажі.
1.3. Промивання вагонів після вивантаження забруднювальних
вантажів здійснюється одержувачами у спеціально обладнаних місцях.
Перелік таких вантажів зазначено в додатку 2. Не промиваються
вагони після перевезення цих вантажів у тарі (упаковці), якщо не
було розсипання вантажу у вагоні. У разі відсутності в одержувача умов та можливостей для
промивання вагонів залізниця може виконувати ці роботи з оплатою
за договором, виходячи із ставок зборів за промивання вагонів,
затверджених відповідною залізницею.
1.4. На порожні цистерни після вивантаження цементу, вапна
або інших вантажів, що перевозились насипом, хопери-цементовози,
мінераловози, зерновози та інші спеціалізовані вагони парку
залізниць одержувач складає пересильні накладні форми ГУ-27-СП
(додаток 3). Порожні власні та орендовані спеціалізовані вагони
підприємств, установ та організацій перевозяться за перевізними
документами.
1.5. Одночасно з пересильною накладною одержувач заповнює
корінець пересильної накладної, яка залишається на станції
відправлення порожнього вагона.
1.6. Зворотний бік пересильної накладної заповнюється на
станції нового навантаження вагона. У разі виявлення на станції нового навантаження у вагоні
залишків вантажу, неочищення кузова працівником станції
оформляється акт загальної форми, який разом із пересильною
накладною надсилається залізниці вивантаження для стягнення з
одержувача штрафу за здавання неочищеного рухомого складу і плати
за користування вагоном згідно зі статтями 35 і 123 Статуту
( 457-98-п ) тільки за час його затримки під очищенням.
2. Перевезення хлібних та інших вантажів насипом
2.1. Хлібні вантажі, насіння олійних та бобових культур
пред'являються до перевезення із сертифікатами про відповідність,
виданими відповідними органами сертифікації, або з посвідченнями
про якість.
2.2. Жито, пшениця, овес, ячмінь, гречка, просо, кукурудза в
зерні, насіння олійних та бобових культур, рис нерушений, зернові
відходи та відходи переробки зерна, висівки, комбікорми
перевозяться насипом у спеціалізованих вагонах для зерна (далі -
вагони-зерновози), а також у критих вагонах з дверними
загородженнями (щитами). Перед завантаженням проса, насіння льняного та гірчичного,
сорго, чумизи відправник повинен обклеїти стіни критих вагонів та
щити папером або іншими матеріалами. Інші зернові вантажі, крупа та насіння каліброваної кукурудзи
перевозяться у тарі. Борошно перевозиться у тарі або у спеціалізованих
вагонах-борошновозах (власних чи орендованих).
2.3. Під навантаження хлібних вантажів подаються справні та
очищені, а в разі потреби промиті вагони. Відправник зобов'язаний перед навантаженням переконатися, що
вагони справні та придатні для перевезення (очищені, не заражені
шкідниками, не мають отворів та щілин, через які можливе
просипання вантажу).
2.4. Для перевезення хлібних вантажів насипом у критих
вагонах хлібні щити надаються і встановлюються у вагоні
відправником, а вивантажуються із вагона одержувачем.
2.5. Щити прибиваються до дверних стійок через отвори у
металевих рамках щитів з кожного боку двома цвяхами довжиною
100-110 мм. Люкові засуви хлібних щитів прибивати забороняється.
2.6. Поверхня зерна у міждверному просторі критого вагона має
бути на 10 см нижче верхньої кромки щита. Збільшення висоти
навантаження зерна у бік торцевих стін вагона допускається на
відстані не менше 150 см від краю щита. Просо та насіння льону завантажуються на 10 см нижче
верхнього краю щита без підйому до торцевих стін вагона. У разі завантаження вантажів насипом вище рівня бокових люків
критого вагона відправник повинен щільно зачинити ці люки і з
внутрішнього боку закрити їх тканиною або цупким папером у
декілька шарів.
2.7. Перед завантаженням вагона-зерновоза необхідно
перевірити щільність закриття розвантажувальних люків. Перевірку
слід провадити обертанням штурвала за годинниковою стрілкою, при
цьому важільна система механізму розвантаження повинна перейти
через "мертву точку". Штурвал приводу механізму закріплюється фіксатором. У разі завантаження вагона через один завантажувальний люк
необхідно відкрити кришку другого люка для виходу повітря з
вагона.
2.8. Вивантаження із вагона-зерновоза провадиться у такій
послідовності. Перед вивантаженням необхідно відкрити одну кришку
завантажувального люка, щоб запобігти розрідженню повітря у кузові
вагона, потім звільнити штурвал розвантажувального механізма від
фіксації, обертаючи його проти годинникової стрілки, відкрити
кришку розвантажувального люка. Вантаж, який завис на стінах вагона, необхідно видалити за
допомогою вібратора або спеціальними лопатами з подовженою ручкою. Встановлення вібраторів на вагоні-зерновозі провадиться на
спеціально обладнаних місцях. Включення вібраторів провадиться
періодично на 2-3 секунди до повного вивантаження. Після вивантаження необхідно видалити залишки вантажу з
розвантажувальних кришок та гумового ущільнювача, закрити кришки
люків обертанням штурвалів до переходу важільної системи за
"мертву точку" та зафіксувати штурвали. Момент переходу важелів за "мертву точку" характеризується
своєрідним полегшенням обертання штурвала наприкінці закривання. Для справного та правильно відрегульованого механізму зусилля
на штурвалі при відкриванні та закриванні кришок люків має бути у
межах до 25 кг.
2.9. Після виконання вантажних операцій завантажувальні та
розвантажувальні люки закриваються. Вагони-зерновози з відкритими
люками від одержувача (відправника) залізницею не приймаються. У разі необхідності допускається промивання
вагонів-зерновозів з обов'язковим сушінням їх та за умови
збереження при цьому гумових ущільнювачів.
2.10. Перевезення зерна вологістю до 16%, а проса - до 15%
включно провадиться на загальних підставах як у прямому
залізничному, так і в прямому змішаному сполученнях. Зерно вологістю понад 16% і просо вологістю понад 15% можуть
перевозитися на особливих умовах, погоджених відправником,
одержувачем і Укрзалізницею у порядку, встановленому статтею 63
Статуту залізниць України ( 457-98-п ).
2.11. Зерно, заражене шкідниками, рослинними хворобами або
бур'янами, може перевозитися на підприємства, призначені для
переробки такого зерна. Дезінсекція вагонів і хлібних щитів після
перевезення зараженого зерна провадиться засобами і за рахунок
одержувачів. Після проведення дезінсекції одержувач зобов'язаний надати
станції довідку про те, що вагони знезаражені.
Начальник Департаменту
транспортної політики Г.М.Легенький
Додаток 1до пункту 1.1 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом
ПЕРЕЛІК ВАНТАЖІВ,які допускаються до перевезення навалом (насипом), із
зазначенням номерів номенклатурних груп згідно з Єдиною
тарифно-статистичною номенклатурою вантажів
01 25, 26 ернові та зернобобові Матеріали та вироби
культури будівельні промисловоговиробництва 04 вочі, картопля, баштанні 28
культури, буряки свіжі Цемент
07 29 обрива органічні Флюси
08 30 ісоматерали круглі Вогнетриви, азбест, слюда
09 31, 32 родукція лісопильного та Метали чорні, прокат чорних
фанерного виробництва металів (дрібних фракцій,з яких неможливо зформувати 10 пакети, зв'язки) рова, деревина паливна для
технологічних потреб, 33
подрібнена Метали кольорові (дрібнихфракцій, з яких неможливо 11 зформувати пакети, зв'язки) нша продукція лісової
промисловості 41Вироби металеві 12 (позицій 1, 4) ироби та деталі з деревини
43 14 Добрива мінеральні, сировина уда залізна та марганцева гірничо-хімічна для
виробництва мінеральних 15 добрив ировина кольорових металів,
сировина сірчана 45Каучук, гума, вироби 16 гумово-технічні, вуглець угілля кам'яне технічний (сажа)
17 47 окс Продукція коксохімічної талісохімічної промисловості 18 орф та торфова продукція 53
Сіль, крім кухонної
19 54 ланці горючі Продукція комбікормовоїпромисловості 22 ітум і парафін тверді, 56
церезин Вантажі позиції 4 (кісткахарчова, ратиці, роги тощо) 23, 27, 34 атеріали мінерально- 68
будівельні природні. Попіл. Вантажі позиції 5,
Шлаки крім меблів
24 69 ировина мінеральна Вантажі позиції 2
промислова. Матеріали
формувальні, абразивні
Додаток 2до пункту 1.3 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом
ПЕРЕЛІК ВАНТАЖІВ,після вивантаження яких провадиться промивання вагонів
Алебастр молотий Концентрат нефеліновий
Азбест Крейда
Асфальт природний Крон
Барит (шпат важкий) Купорос мідний
Бій графітовий та цегляний Магнезит
Бітум кам'яновугільний Макулатура різна
Борошно вапнякове Мергель (порошок
Борошно деревне вогнетривкий)
Борошно доломітове Металовироби змащені
Борошно кормове різне Пегматит
Борошно хвойно-вітамінне Попіл різний
Брикети кам'яновугільні, Пил інертний
буровугільні, торф'яні Пил торф'яний
Вапно, вапняки Порошок асфальтовий
Вата мінеральна Порошок магнезитовий
Відходи азбестові, Порошок скляний
кольорових металів Порошок шамотовий
та вапняних порід Речовини землеудобрювальні
Вугілля деревне Руберойд
Вуглець технічний (сажа) Сировина тютюнова та махорка
Гажа (гіпсовий мергель) Сіль
Гіпс Сірка різна
Глина різна Смоли різні
Глинозем Сода кальцинована (натрій
Графіт вуглекислий)
Доломіт Сода кристалічна
Дріжджі кормові (гідролізні, Солідол жировий та
суль-фатні) синтетичний
Жмих картопляний та буряковий Стружка кольорових металів
Жужелиця різна та їх сплавів
Засоби мийні порошкові Сульфати різні
Земля різна Сульфовугілля
Каолін (глина фарфорова) Тальк молотий та в кусках
Картон азбестовий Тара скляна різна
Клінкер цементний Толь різний
Коагулянти різні Торф різний
Комбікорми різні Фарби сухі різні
Концентрат апатитовий Цегла різна
Концентрат кварцевий ШротЦемент у критих вагонах
( Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінтрансу N 334
( z0565-02 ) від 28.05.2002 )
Додаток 3до пункту 1.4 Правил перевезення
вантажів навалом та насипом
Форма ГУ-27-сп
----------- || ПЕРЕСИЛЬНА НАКЛАДНА ----------- | УЗ | 22 | || ПЕРЕСЫЛОЧНАЯ НАКЛАДНАЯ | УЗ | 22 | ----------- || АА 000000 ----------- КОРІНЕЦЬ ПЕРЕСИЛЬНОЇ || НАКЛАДНОЇ || На порожні цистерни для цементу, вапнякових КОРЕШОК ПЕРЕСЫЛОЧНОЙ ||та інших матеріалів, що перевозяться насипом, НАКЛАДНОЙ ||хопери-цементовози, мінераловози, зерновози, АА 000000 ||борошновози, апатитовози, котуновози, двоярусні ||платформи для перевезення легкових автомашин, На порожні цистерни||суцільнометалеві вантажні вагони (СМВВ), ля цементу, вапнякових||транспортери. а інших матеріалів, що|| На порожние цистерны для цемента, известковых еревозяться насипом,||и других материалов, перевозимых насыпью, опери-цементовози, ||хопперы-цементовозы, минераловозы, зерновозы, інераловози, зерновози,||муковозы, апатитовозы, окатышевозы, двухъярусные орошновози, апатитовози,||платформы для перевозки легковых автомобилей, отуновози, двоярусні||цельнометаллические грузовые вагоны (ЦМГВ), латформи для перевезення||транспортеры. егкових автомашин,||-------------------------------------------------- уцільнометалеві вантажні||| Номер вагона | Рід вагона | Код власника | агони (СМВВ),||| Номер вагона | Род вагона | Код собственника| ранспортери. |||--------------+---------------+-----------------| На порожние цистерны|||------------------------------------------------| ля цемента, извесковых и|||Станція і залізниця Коди | ругих материалов,|||відправлення порожнього Коды | еревозимых насыпью,|||вагона -----------------| опперы-цементовозы, |||Станция и дорога -----------------| инераловозы, зерновозы,|||отправления порожнего | уковозы, апатитовозы,|||вагона | катышевозы, двухъярусные|||------------------------------------------------| латформы для перевозки|||Станція і залізниця Коди | егковых автомобилей,|||призначення порожнього Коды | ельнометаллические |||вагона -----------------| рузовые вагоны (ЦМГВ),|||Станция и дорога -----------------| ранспортери. |||назначения порожнего | |||вагона | Форма ГУ-27-сп |||------------------------------------------------| |||Відправник (повне | вагона ________________|||найменування організації, | вагона |||яка вивантажувала вантаж) | |||Отправитель (полное | ід вагона ______________|||наименование организации, | од вагона |||которая выгружала груз) --------| |||------------------------------------------------| ісля вивантаження ______|||Назва вивантаженого вантажу _________________| осле выгрузки |||Наименование выгруженного груза | ________________________|||_____________________________________ прибував | вказати найменування ||| прибывшего| ивантаженого вантажу) |||____________________________________ р. | указать наименование ||| г. | ыгруженого груза) |||Вагон вивантажено повністю. Внутрішню і зовнішню| |||поверхні очищено від залишків вантажу Люки| ата заповнення |||закрито. Розвантажувальні пристрої працюють| ересильної накладної ___|||нормально. | ата заполнения |||Вагон выгружен полностью. Внутренняя и наружная| ересылочной накладной |||поверхности очищены от остатков груза.| |||Погрузочно-разгрузочные люки закрыты.| редставник одержувача |||Выгрузочные устройства работают нормально. | антажу _________________||| | редставитель получателя ||| Представник одержувача вантажу: | руза ||| Представитель получателя груза: | ||| Посада _________________________ | ---------------------||| Должность | |Штемпель одержувача|||| Підпис _________________________ | |Штемпель получателя|||| Подпись | ---------------------||| Число __________міс.____________ р.| ||| Число мес. г.| |||---------------------- | |||Печатка або штемпель| | |||одержувача вантажу | | |||Печать или штемпель | | |||грузополучателя | | |||---------------------+--------------------------| |||Календарний штемпель | | |||станції відправлення | | |||порожнього вагона | | |||Календарный штемпель | | |||станции отправления | | |||порожнего вагона | | |||------------------------------------------------| ||| Накладні заповнюються на друкарській| |||машинці або з використанням ПЕОМ, штемпелями чи| |||чорнилом; накладні з підчистками, виправленнями,| |||а також заповнені олівцем не приймаються. | ||| Накладные заполняются на пишущей машинке| |||или с использованием ПЭВМ, штемпелями или| |||чернилами; накладные с подчистками, помарками,| |||исправлениями, а также заполненные карандашом,| |||не принимаются. |
Продовження додатка 3
Зворотний бік пересильної накладної| | заповнюється працівником станції навантаження| | Оборотная сторона пересылочной накладной| | заполняется работником станции погрузки. | | | | Порожня цистерна для перевезення цементу,| | вапнякових і інших матеріалів, хопер-цементовоз,| | зерновоз, мінераловоз, борошновоз, апатитовоз,| | котуновози, двоярусна платформа для перевезення| | легкових автомашин, суцільнометалевий вантажний| | вагон (СМВВ), транспортер (потрібне підкреслити)| | Порожняя цистерна для перевозки цемента,| | известковых и других материалов,| | хоппер-цементовоз, зерновоз, минераловоз,| | муковоз, апатитовоз, окатышевоз, двухъярусная| | платформа для перевозки легковых автомобилей,| | цельнометалический грузовой вагон (ЦМГВ),| | транспортер (необходимое подчеркнуть) | | | | N _________ прибув (ла) на станцію __________ | | прибыл (ла) на станцию | | _____________________________________ залізниці | | ж.д. | | ___________ число _______ міс. ____________ р. | | число мес. г. | | | | Оглядом вагона встановлено: | | При осмотре вагона установлено: | | _______________________________________________ | | _______________________________________________ | | _______________________________________________ | | _______________________________________________ | | _______________________________________________ | | | | (повнота вивантаження, стан очищення кузова| | вагона, навантажувальних і вивантажувальних| | пристроїв, їх транспортний стан та придатність| | вагона під навантаження) | | (полнота выгрузки, состояние очистки кузова| | вагона, загрузочных и выгрузочных устройств, их| | траспортное положение и пригодность вагона под| | погрузку) | | | | Вагон простояв під очищенням _____________ годин| | Вагон простоял под очисткой (літерами) часов| | (прописью) | | | | Представник станції ___________________| | Представитель станции | | | | Представник вагонної служби __________________| | Представитель вагонной службы | | | | Представник відправника __________________| | Представитель отправителя | | | | | | Примітка. У разі виявлення неочищеного| | вагона, наявності залишків вантажу ця накладна| | разом з актом загальної форми надсилається| | станцією навантаження начальнику комерційної| | служби залізниці вивантаження для стягнення з| | одержувача штрафу за неочищення вагона і плати| | за користування вагоном згідно із статтями 35 і| | 123 Статуту залізниць України ( 457-98-п ). | | Примечание. При обнаружении неочищенного| | вагона, наличии остатков груза эта накладная| | вместе с актом общей формы направляется станцией| | погрузки начальнику коммерческой службы железной| | дороги выгрузки для взыскания с грузополучателя| | штрафа за неочистку вагона и платы за| | пользование вагоном согласно со статьями 35 и| | 123 Устава железных дорог Украины ( 457-98-п ). | |
Джерело:Офіційний портал ВРУ