open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Попередня
                             
                             
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А

від 29 листопада 2001 р. N 1601

Київ
{ З пункту 1 змін,

що вносяться до постанов

Кабінету Міністрів України,

затверджених цією постановою,

знято позначку "Не для друку"

Розпорядженням КМ N 1632-р

( 1632-2010-р ) від 04.08.2010 }
Про затвердження положень з питань державної

таємниці та внесення змін до деяких постанов

Кабінету Міністрів України

Відповідно до Закону України "Про державну таємницю"
( 3855-12 ) Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити такі, що додаються:
Положення про порядок і механізм формування та опублікування
Зводу відомостей, що становлять державну таємницю;
Положення про порядок надання, переоформлення, зупинення дії
або скасування дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з
державною таємницею;
Положення про порядок надання, скасування та переоформлення
допуску громадян до державної таємниці.
2. Внести зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що
додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету
Міністрів України згідно з переліком, що додається.

Прем'єр-міністр України А.КІНАХ
Інд. 29

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 листопада 2001 р. N 1601
ПОЛОЖЕННЯ

про порядок і механізм формування та опублікування

Зводу відомостей, що становлять державну таємницю

1. Це Положення визначає відповідно до Закону України "Про
державну таємницю" ( 3855-12 ) порядок і механізм формування та
опублікування Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, а
також зразки форм рішень (висновків) державних експертів з питань
таємниць.
2. Звід відомостей, що становлять державну таємницю, - це
акт, в якому зведено переліки відомостей, що згідно з рішеннями
державних експертів з питань таємниць (далі - державні експерти)
становлять державну таємницю у сферах, визначених Законом України
"Про державну таємницю".
3. Державні експерти відповідно до Закону України "Про
державну таємницю" не пізніше одного місяця з дня одержання
звернення органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації чи громадянина приймають
рішення про віднесення категорії відомостей або окремих відомостей
до державної таємниці з установленням ступеня секретності
інформації, що містить державну таємницю, шляхом обгрунтування та
визначення можливої шкоди національній безпеці України у разі її
розголошення.
4. Рішення про віднесення відомостей до державної таємниці,
оформлене за зразком згідно з додатком 1, разом з матеріалами, на
підставі яких прийнято таке рішення, державний експерт подає СБУ
не пізніше ніж через 10 днів з моменту його підписання.
5. СБУ в установленому порядку реєструє подане державним
експертом рішення, проводить із залученням у разі потреби інших
державних експертів додатковий аналіз матеріалів, на підставі яких
відомості віднесені до державної таємниці, а також правильності
визначення ступеня секретності.
6. На підставі рішення державного експерта відомості, що
містять секретну інформацію, включаються СБУ до Зводу відомостей,
що становлять державну таємницю.
7. Звід відомостей, що становлять державну таємницю,
формується СБУ з урахуванням категорій, до яких вони належать
згідно із статтею 8 Закону України "Про державну таємницю".
8. У Зводі відомостей, що становлять державну таємницю,
зазначається реєстраційний номер рішення державного експерта,
стислий зміст відомостей, ступінь секретності інформації, що
міститься у цих відомостях, а також термін дії рішення державного
експерта про віднесення цих відомостей до державної таємниці.
9. Звід відомостей, що становлять державну таємницю, підлягає
державній реєстрації Мін'юстом у встановленому порядку і
публікується в офіційних виданнях.
10. Інформація вважається державною таємницею з часу
опублікування Зводу відомостей, що становлять державну таємницю,
до якого вона включена.
11. У разі прийняття рішення про зміну ступеня секретності
інформації, що становить державну таємницю, або скасування рішення
про віднесення її до державної таємниці чи про продовження терміну
дії рішення, державний експерт подає СБУ відповідне рішення або
висновок, оформлені за зразком згідно з додатками 2, 3 і 4, та
матеріали, на підставі яких ним прийнято таке рішення або зроблено
висновок.
12. На підставі рішення або висновку державного експерта СБУ
вносить відповідні зміни до Зводу відомостей, що становлять
державну таємницю.
Зміни до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю,
вносяться СБУ також на підставі рішення суду, прийнятого за
зверненнями громадян та юридичних осіб, у разі включення до нього
відомостей, які не відповідають категоріям і вимогам, передбаченим
статтею 8 Закону України "Про державну таємницю", або порушення
встановленого зазначеним Законом порядку віднесення інформації до
державної таємниці.
13. Зміни до Зводу відомостей, що становлять державну
таємницю, публікуються не пізніше ніж протягом трьох місяців з дня
одержання СБУ відповідного рішення або висновку державного
експерта.

Зразок Додаток 1

до Положення про порядок і механізм

формування та опублікування Зводу

відомостей, що становлять державну

таємницю

Реєстраційний штамп СБУ ____________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _______

РІШЕННЯ

державного експерта з питань таємниць

про віднесення відомостей до державної таємниці
від "_____" ___________________ 200___ р. N ______

(за журналом реєстрації рішень)

Державний експерт з питань таємниць _________________________

(прізвище, ім'я,
__________________________________________________________________

по батькові та посада)
відповідно до Закону України "Про державну таємницю" розглянув
пропозицію, подану _______________________________________________

(найменування органу державної влади, органу
__________________________________________________________________
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації
__________________________________________________________________

або прізвище, ім'я та по батькові громадянина, від яких
_________________________________________________________________,

надійшла пропозиція)
щодо віднесення до державної таємниці ____________________________

(стислий зміст інформації,
__________________________________________________________________

яку пропонується віднести до державної таємниці)
__________________________________________________________________
і установив, що зазначена інформація належить до сфери ___________

(оборони,
__________________________________________________________________

економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин,
_________________________________________________________________,

державної безпеки та охорони правопорядку)
визначеної статтею 8 Закону України "Про державну таємницю".
Розголошення цієї інформації може завдати шкоди національній
безпеці України, оскільки ________________________________________

(обгрунтування шкоди)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Відповідно до Закону України "Про державну таємницю" вирішив:
1. Віднести відомості про ___________________________________

(стислий зміст відомостей)
__________________________________________________________________
до державної таємниці у сфері ____________________________________
2. Установити, що інформація, яка становить державну
таємницю, має ступінь секретності ________________________________

("особливої важливості",
__________________________________________________________________

"цілком таємно", "таємно")
3. Для охорони цієї інформації необхідно здійснити заходи,
обсяг фінансування яких становитиме ______________________________
4. Право визначати коло суб'єктів, які матимуть доступ до
цієї інформації, надати __________________________________________

(найменування органу (органів)
__________________________________________________________________

державної влади)
5. Це рішення діє протягом __________________________________
з дати опублікування відповідних доповнень до Зводу відомостей, що
становлять державну таємницю.
Інформація, що згідно з цим рішенням віднесена до державної
таємниці, підлягає розсекреченню через __________ років.

Державний експерт
з питань таємниць ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

Зареєстровано у Зводі відомостей, що становлять державну
таємницю, "____" ___________ 200___ р. N _______

Посадова особа
органу СБУ ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

" " ____________ 200___ р.

Зразок Додаток 2

до Положення про порядок і механізм

формування та опублікування Зводу

відомостей, що становлять державну

таємницю

Реєстраційний штамп СБУ ____________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _______

ВИСНОВОК

державного експерта з питань таємниць про скасування

рішення про віднесення відомостей до державної таємниці
від "_____" _____________________ 200____ р. N ______

(за журналом реєстрації рішень)

Державний експерт з питань таємниць ______________________

(прізвище, ім'я,
__________________________________________________________________

по батькові та посада)
відповідно до Закону України "Про державну таємницю" розглянув
пропозицію, подану _______________________________________________

(найменування органу державної влади,
__________________________________________________________________

органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
__________________________________________________________________
організації або прізвище, ім'я та по батькові громадянина,
_________________________________________________________________,

від яких надійшла пропозиція)
щодо скасування рішення державного експерта з питань таємниць
від "_____" ________________ 200___ р. N _______ про віднесення до
державної таємниці таких відомостей ______________________________

(стислий зміст відомостей,
__________________________________________________________________

які згідно з рішенням державного експерта з питань
_________________________________________________________________,

таємниць були віднесені до державної таємниці)
і установив, що ці відомості були віднесені до сфери _____________

(оборони,
__________________________________________________________________

економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин,
_________________________________________________________________,

державної безпеки та охорони правопорядку)
визначеної статтею 8 Закону України "Про державну таємницю", із
ступенем секретності _____________________________________________
У зв'язку з тим, що _________________________________________

(підстави для скасування рішення)
_________________________________________________________________,
їх розголошення не може завдати шкоди національній безпеці
України, оскільки ________________________________________________

(обгрунтування необхідності
__________________________________________________________________

скасування рішення)
З огляду на викладене _______________________________________

(стислий зміст розглянутої інформації)
__________________________________________________________________
не становить державну таємницю.
Відповідно до Закону України "Про державну таємницю" рішення
державного експерта з питань таємниць від " " _____________
200___ року N ______ скасувати.

Державний експерт
з питань таємниць ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

Внесено зміни до Зводу відомостей, що становлять державну
таємницю, "____" ___________ 200___ р. N _______

Посадова особа
органу СБУ ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

" " ____________ 200___ р.

Зразок Додаток 3

до Положення про порядок і механізм

формування та опублікування Зводу

відомостей, що становлять державну

таємницю

Реєстраційний штамп СБУ ____________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _______

ВИСНОВОК

державного експерта з питань таємниць про

зміну ступеня секретності інформації
від "_____" _________________ 200___ р. N _____

(за журналом реєстрації рішень)

Державний експерт з питань таємниць _________________________

(прізвище, ім'я,
__________________________________________________________________

по батькові та посада)
__________________________________________________________________
відповідно до Закону України "Про державну таємницю" розглянув
пропозицію _______________________________________________________

(найменування органу державної влади,
__________________________________________________________________

органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
__________________________________________________________________
організації або прізвище, ім'я та по батькові громадянина,
__________________________________________________________________

від яких надійшла пропозиція)
щодо зміни ступеня секретності інформації, встановленого рішенням
державного експерта з питань таємниць від "___" ________ 200___ р.
N _____ про віднесення до державної таємниці _____________________

(стислий зміст
__________________________________________________________________

відомостей, які згідно з рішенням державного експерта
__________________________________________________________________

з питань таємниць були віднесені до державної таємниці)
__________________________________________________________________
і установив, що зазначені відомості належать до сфери
__________________________________________________________________
(оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин,
_________________________________________________________________,

державної безпеки та охорони правопорядку)
визначеної статтею 8 Закону України "Про державну таємницю", із
ступенем секретності _____________________________________________
У зв'язку з тим, що _________________________________________

(підстави для зміни ступеня
__________________________________________________________________

секретності інформації)
необхідно підвищити (знизити) ступінь секретності інформації про
__________________________________________________________________

(зміст розглянутої інформації)
__________________________________________________________________
Враховуючи викладене та відповідно до Закону України "Про
державну таємницю" встановити, що ця інформація має ступінь
секретності ______________________________________________________
Рішення державного експерта з питань таємниць від " " ______
200__ року N ______ діє протягом __________.
Інформація, що згідно з цим рішенням віднесена до державної
таємниці, підлягає розсекреченню через __________ років з дати
опублікування відповідних змін до Зводу відомостей, що становлять
державну таємницю.

Державний експерт
з питань таємниць ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

Внесено зміни до Зводу відомостей, що становлять державну
таємницю, "____" ___________ 200___ р. N _______

Посадова особа
органу СБУ ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

" " ____________ 200___ р.

Зразок Додаток 4

до Положення про порядок і механізм

формування та опублікування Зводу

відомостей, що становлять державну

таємницю

Реєстраційний штамп СБУ ____________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _______

РІШЕННЯ

державного експерта з питань таємниць про

продовження терміну дії рішення про віднесення

відомостей до державної таємниці
від "_____" ___________________ 200___ р. N ______

(за журналом реєстрації рішень)

Державний експерт з питань таємниць _________________________

(прізвище, ім'я,
__________________________________________________________________

по батькові та посада)
відповідно до Закону України "Про державну таємницю" розглянув
пропозицію, подану _______________________________________________

(найменування органу державної влади,
__________________________________________________________________

органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
__________________________________________________________________
організації або прізвище, ім'я та по батькові громадянина,
_________________________________________________________________,

від яких надійшла пропозиція)
щодо продовження терміну дії рішення державного експерта з питань
таємниць від "____" ____________ 200___ р. N ______ про віднесення
до державної таємниці ____________________________________________

(стислий зміст відомостей, які згідно
__________________________________________________________________

з рішенням державного експерта з питань таємниць
__________________________________________________________________

були віднесені до державної таємниці)
і установив, що зазначені відомості належать до сфери ___________,

(оборони,
__________________________________________________________________

економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин,
_________________________________________________________________,

державної безпеки та охорони правопорядку)
визначеної статтею 8 Закону України "Про державну таємницю", із
ступенем секретності _____________________________________________
У зв'язку з тим, що _________________________________________

(підстави для продовження
__________________________________________________________________

терміну дії рішення)
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________,
та відповідно до Закону України "Про державну таємницю" вирішив
продовжити до "____" __________ 200___ р. термін дії рішення
державного експерта з питань таємниць від "____" _________
200___ р. N _________

Державний експерт
з питань таємниць ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

Внесено зміни до Зводу відомостей, що становлять державну
таємницю, "____" ___________ 200___ р. N _______

Посадова особа
органу СБУ ______________ ________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

" " ____________ 200___ р.

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 листопада 2001 р. N 1601
ПОЛОЖЕННЯ

про порядок надання, переоформлення,

зупинення дії або скасування дозволу на провадження

діяльності, пов'язаної з державною таємницею

1. Це Положення відповідно до Закону України "Про державну
таємницю" ( 3855-12 ) визначає порядок надання, переоформлення,
зупинення дії або скасування дозволу на провадження діяльності,
пов'язаної з державною таємницею, органам законодавчої, виконавчої
та судової влади, органам прокуратури, іншим органам державної
влади, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів
Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування,
підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності,
об'єднанням громадян та утвореним відповідно до закону військовим
формуванням (далі - органи державної влади, органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації), форму акта
спеціальної експертизи щодо наявності умов для провадження
діяльності, пов'язаної з державною таємницею, форму дозволу на
провадження такої діяльності та категорії режиму секретності.
2. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації мають право провадити
діяльність, пов'язану з державною таємницею, за умови надання їм
відповідно до цього Положення спеціального дозволу на провадження
такої діяльності (далі - дозвіл).
3. Дозвіл надається органами СБУ за наявності умов,
визначених статтею 20 Закону України "Про державну таємницю", а
саме, якщо органи державної влади, органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації:
беруть участь у діяльності, пов'язаній з державною таємницею,
відповідно до своєї компетенції, державних завдань, програм,
замовлень або договорів (контрактів);
мають приміщення для виконання робіт, пов'язаних з державною
таємницею, сховища для зберігання документів та інших матеріальних
носіїв секретної інформації, які відповідають вимогам щодо
забезпечення режиму секретності зазначених робіт, виключають
можливість доступу до них сторонніх осіб (особи, які не мають
доступу до конкретних матеріальних носіїв секретної інформації, що
надається відповідно до законодавства) та гарантують збереження
цих матеріальних носіїв;
дотримуються передбачених законодавством вимог щодо
забезпечення режиму секретності під час виконання робіт і
здійснення заходів, пов'язаних з використанням секретної
інформації, а також порядку допуску осіб до державної таємниці,
прийому іноземних громадян і делегацій, використання державних
шифрів, криптографічних засобів тощо;
мають режимно-секретний орган (далі - РСО) або режим
секретності забезпечується їх керівником чи працівником,
спеціально призначеним наказом керівника органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації.
4. Органам державної влади, органам місцевого самоврядування,
підприємствам, установам, організаціям, які провадять діяльність,
пов'язану з державною таємницею, відповідно до цього Положення за
результатами спеціальної експертизи органом СБУ встановлюється
категорія режиму секретності, яка зазначається у дозволі.
5. Для отримання дозволу орган державної влади, орган
місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація
подає органу СБУ заявку згідно з додатком 1.
6. До заявки додається акт перевірки забезпечення режиму
секретності в органі державної влади, органі місцевого
самоврядування, на підприємстві, в установі, організації, що
складається комісією, утвореною з цією метою наказом керівника.
До складу зазначеної комісії включаються працівники РСО та
представники інших структурних підрозділів органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації, які мають допуск до державної таємниці.
Комісія перевіряє забезпечення режиму секретності у
відповідному органі державної влади, органі місцевого
самоврядування, на підприємстві, в установі, організації, визначає
наявність умов, необхідних для провадження діяльності, пов'язаної
з державною таємницею, передбачених пунктом 3 цього Положення, про
що складається акт перевірки забезпечення режиму секретності.
7. Акт перевірки забезпечення режиму секретності повинен
містити відомості про:
1) діяльність, пов'язану з державною таємницею, яку провадить
чи провадитиме орган державної влади, орган місцевого
самоврядування, підприємство, установа, організація,
характеристику та обсяги відомостей, що становлять державну
таємницю, які зосереджені або будуть зосереджені в органі
державної влади, органі місцевого самоврядування, підприємстві,
установі, організації у зв'язку з провадженням цієї діяльності,
стан режиму секретності, його відповідність вимогам законодавства
у сфері охорони державної таємниці;
2) структуру РСО, його підпорядкованість, штатну чисельність
працівників та їх функціональні обов'язки;
3) наявність спеціально обладнаних приміщень для виконання
робіт, пов'язаних з державною таємницею, необхідної кількості
сховищ для зберігання документів та інших матеріальних носіїв
секретної інформації, їх відповідність вимогам щодо забезпечення
режиму секретності;
4) номенклатуру посад працівників органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації, які підлягають оформленню на допуск до державної
таємниці, кількість передбачених нею посад і фактичну чисельність
працівників, яким надано допуск до державної таємниці;
5) організацію і стан пропускного та внутрішньооб'єктового
режиму, перелік інженерно-технічних засобів охорони, в тому числі
замикальних пристроїв, із зазначенням їх відповідності державним
стандартам і спеціальним вимогам щодо забезпечення категорії
режиму секретності;
6) здійснювані чи заплановані заходи щодо забезпечення режиму
секретності під час прийому іноземних громадян і делегацій та
налагодження міжнародних зв'язків;
7) наявність спеціальних засобів зв'язку та шифрувального
органу, використання державних шифрів і криптографічних засобів,
стан їх обліку та контролю;
8) пропозиції щодо надання органу державної влади, органу
місцевого самоврядування, підприємству, установі, організації
відповідного дозволу.
8. Акт перевірки забезпечення режиму секретності підписується
членами комісії та затверджується керівником відповідного органу
державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,
установи, організації.
9. У разі коли органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємству, установі, організації дозвіл
надається вперше, заявка і акт перевірки забезпечення режиму
секретності оформляються та подаються органу СБУ відповідним
органом державної влади, органом місцевого самоврядування,
підприємством, установою, організацією, якому він
підпорядковується або до сфери управління якого належить, а якщо
такого немає - органом державної влади, органом місцевого
самоврядування, підприємством, установою, організацією, які є
замовником робіт, пов'язаних з державною таємницею.
10. Після отримання зазначених документів орган СБУ призначає
спеціальну експертизу з метою визначення наявності в органі
державної влади, органі місцевого самоврядування, на підприємстві,
в установі, організації умов, необхідних для провадження
діяльності, пов'язаної з державною таємницею, та встановлення
категорії режиму секретності.
11. Для проведення спеціальної експертизи орган СБУ утворює
спеціальну експертну комісію. У разі потреби до складу цієї
комісії можуть бути включені фахівці інших органів державної
влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ,
організацій за погодженням з їх керівниками.
12. Результати спеціальної експертизи оформляються актом
згідно з додатком 2, який складається у двох примірниках,
підписується членами спеціальної експертної комісії та подається
на розгляд керівникові органу СБУ для прийняття відповідного
рішення.
13. На підставі поданих документів і акта спеціальної
експертизи орган СБУ приймає рішення щодо надання органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємству, установі,
організації дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з
державною таємницею, та встановлення категорії режиму секретності.
Питання про надання органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємству, установі, організації дозволу
розглядається органом СБУ протягом місяця.
14. Залежно від важливості інформації, обсягів відомостей, що
становлять державну таємницю, які зосереджені в органі державної
влади, органі місцевого самоврядування, на підприємстві, в
установі, організації, наявних умов для Їх зберігання органом СБУ
встановлюються такі категорії режиму секретності:
перша - для органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій, які
виготовляють, обробляють та зберігають матеріальні носії секретної
інформації, що мають гриф секретності "особливої важливості";
друга - для органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій, які
виготовляють, обробляють та зберігають матеріальні носії секретної
інформації, що мають гриф секретності "цілком таємно";
третя - для органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій, які
виготовляють, обробляють або зберігають матеріальні носії
секретної інформації, що мають гриф секретності "таємно".
15. Дозвіл оформляється на бланку органу СБУ згідно з
додатком 3 та реєструється у відповідному журналі.
Форма та порядок ведення журналу обліку спеціальних дозволів,
наданих органам державної влади, органам місцевого самоврядування,
підприємствам, установам, організаціям на провадження діяльності,
пов'язаної з державною таємницею, визначається СБУ.
16. Термін дії дозволу встановлюється органом СБУ залежно від
обсягу робіт, пов'язаних з державною таємницею, що виконуються
відповідним органом державної влади, органом місцевого
самоврядування, підприємством, установою, організацією, ступеня
секретності та обсягу пов'язаних з цими роботами (діяльністю)
відомостей, що становлять державну таємницю, а також категорії
режиму секретності. Цей термін не може перевищувати 5 років.
Для органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій, яким
встановлено першу категорію режиму секретності, як правило, дозвіл
надається терміном до 3 років, а яким встановлено другу
категорію, - до 4 років.
17. У разі прийняття органом СБУ рішення про відмову в
наданні дозволу в акті спеціальної експертизи зазначаються дані
про відсутність умов, необхідних для провадження діяльності,
пов'язаної з державною таємницею, з посиланням на конкретні норми
актів законодавства у сфері охорони державної таємниці.
Повідомлення про відмову в наданні дозволу орган СБУ надсилає
у письмовій формі органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємству, установі, організації, які подали
заявку. В повідомленні мають бути зазначені вимоги щодо
недопущення розголошення державної таємниці та втрати матеріальних
носіїв секретної інформації.
18. Наявність дозволу є обов'язковою умовою для укладення
органом державної влади, органом місцевого самоврядування,
підприємством, установою, організацією договорів з Державною
фельд'єгерською службою та Державним підприємством спеціального
зв'язку про доставку секретної кореспонденції.
19. Переоформлення дозволу здійснюються органом СБУ
відповідно до цього Положення у разі:
закінчення терміну дії раніше наданого дозволу;
реорганізації органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації або зміни
форми власності підприємства, установи та організації; їх
найменування або місцезнаходження приміщень, в яких зберігаються
матеріальні носії секретної інформації в неробочий час чи
провадиться діяльність, пов'язана з державною таємницею.
Для переоформлення дозволу до акта перевірки забезпечення
режиму секретності, крім зазначених у пункті 7 цього Положення,
вносяться відомості про організацію контролю за станом режиму
секретності (коли і ким проводилася остання перевірка, її
результати, яких заходів було вжито для усунення виявлених
недоліків, виконання рекомендацій тощо).
20. Органом СБУ може бути прийнято рішення про скасування або
зупинення дії раніше наданого дозволу на підставі акта, складеного
за результатами проведеної ним перевірки стану охорони державної
таємниці, в якому зазначаються порушення законодавства у сфері
охорони державної таємниці, в тому числі умов, необхідних для
провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, або
письмового повідомлення органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації про припинення
діяльності, пов'язаної з державною таємницею.
21. У разі скасування дозволу або зупинення його дії наданий
раніше дозвіл підлягає вилученню.
На зворотному боці цього дозволу та в журналі обліку органом
СБУ робляться записи такого змісту:
"Спеціальний дозвіл скасовано на підставі ___________________
від "____" _____________ 200___ р. N ______";
"Дію спеціального дозволу зупинено до "____" ____________
200___ р. на підставі ____________________________________________
від "____" _____________ 200___ р. N ______";
"Спеціальний дозвіл скасовано на підставі письмового
повідомлення _____________________________________________________
від "____" __________ 200___ р. N _____ про припинення діяльності,
пов'язаної з державною таємницею".
Записи засвідчуються підписом керівника та скріплюються
печаткою відповідного органу СБУ.
22. Про скасування або зупинення дії дозволу орган СБУ
інформує Державну фельд'єгерську службу та Державне підприємство
спеціального зв'язку.
23. Орган СБУ може на підставі акта спеціальної експертної
комісії, складеного за результатами проведеної перевірки стану
охорони державної таємниці, змінити або скасувати категорію режиму
секретності, встановлену органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємству, установі, організації.
Категорія режиму секретності може бути змінена або скасована
на підставі письмового звернення органу державної влади, органу
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, в
якому обгрунтовується причина такої зміни або скасування.
24. Порядок розгляду органами СБУ заявок органів державної
влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ,
організацій про надання, переоформлення та скасування дозволу,
встановлення категорії режиму секретності та з інших питань
охорони державної таємниці визначається відповідними
нормативно-правовими актами СБУ.

Зразок Додаток 1

до Положення про порядок надання,

переоформлення, зупинення дії або

скасування дозволу на провадження

діяльності, пов'язаної з державною

таємницею

________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _____
_________________________

(найменування органу СБУ)

ЗАЯВКА

Відповідно до Закону України "Про державну таємницю" прошу
надати спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов'язаної з
державною таємницею, _____________________________________________

(найменування органу державної влади, органу
______________________________________________________________, що
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації)
підпорядковується (належить до сфери управління) _________________
Форма власності _____________________________________________
Юридична адреса _____________________________________________
Умови, необхідні для провадження цієї діяльності, створено.
Спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов'язаної з
державною таємницею, необхідний для виконання ____________________

(державних замовлень,
__________________________________________________________________

програм, завдань, договорів, контрактів тощо)

Додаток: акт перевірки стану забезпечення режиму секретності

від ____ ________ 200___ р. N ______ (гриф обмеження

доступу) на _____ арк.

Керівник органу державної влади,
органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи,
організації ________ ______________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

" " ________ 200___ р.

Зразок Додаток 2

до Положення про порядок надання,

переоформлення, зупинення дії або

скасування дозволу на провадження

діяльності, пов'язаної з державною

таємницею

________________________

(гриф обмеження доступу)
Прим. N _____
_________________________

(найменування органу СБУ)

АКТ

спеціальної експертизи щодо наявності умов,

необхідних для провадження діяльності,

пов'язаної з державною таємницею, в (на)
_____________________________________________

(найменування органу державної влади,
_____________________________________________

органу місцевого самоврядування,
_____________________________________________

підприємства, установи, організації)

Спеціальна експертна комісія Служби безпеки України у складі:
голови комісії ___________________________________________________
членів комісії ___________________________________________________
__________________________________________________________________
на підставі заявки щодо надання дозволу на провадження діяльності,
пов'язаної з державною таємницею, ________________________________

(найменування органу державної
__________________________________________________________________

влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,
__________________________________________________________________

установи, організації)
від "____" ________ 200___ року провела спеціальну експертизу щодо
наявності умов, необхідних для провадження такої діяльності,
в (на) ___________________________________________________________

(найменування органу державної влади, органу
_________________________________________________________________,
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації)
що підпорядковується (належить до сфери управління) ______________
Юридична адреса _____________________________________________
Форма власності _____________________________________________
В результаті проведеної спеціальної експертизи встановлено:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Комісія пропонує: ___________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

Голова комісії ____________ __________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)
Члени комісії ____________ __________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)
____________ __________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)
____________ __________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

З актом спеціальної експертизи
щодо наявності умов, необхідних
для провадження діяльності,
пов'язаної з державною
таємницею, ознайомився ________ ________________________________

(підпис) (прізвище, ініціали та посада)

"____" ___________ 200___ року

Зразок Додаток 3

до Положення про порядок надання,

переоформлення, зупинення дії або

скасування дозволу на провадження

діяльності, пов'язаної з державною

таємницею

СПЕЦІАЛЬНИЙ ДОЗВІЛ
на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею
від ____ _____________ 200___ року N _____

(за журналом обліку)

Наданий _____________________________________________________

(найменування органу державної влади, органу
__________________________________________________________________
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації)
на підставі заявки від "____" ___________ 200___ року та акта
спеціальної експертизи щодо наявності умов, необхідних для
провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, від
"____" ____________ 200___ року в (на)
__________________________________________________________________

(найменування органу державної влади, органу місцевого
_________________________________________________________________,

самоврядування, підприємства, установи, організації)
що підпорядковується (належить до сфери управління) ______________
__________________________________________________________________
Юридична адреса _____________________________________________
Форма власності _____________________________________________
Категорія режиму секретності ____________________
Дійсний до "____" _____________ 200___ року.

Керівник органу
Служби безпеки України ____________ __________________________

(підпис) (прізвище та ініціали)

МП

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 листопада 2001 р. N 1601
ПОЛОЖЕННЯ

про порядок надання, переоформлення та скасування

громадянам допуску до державної таємниці

1. Це Положення відповідно до Закону України "Про державну
таємницю" ( 3855-12 ) визначає порядок надання, переоформлення та
скасування громадянам допуску до державної таємниці в органах
законодавчої, виконавчої та судової влади, Верховній Раді
Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки
Крим, органах прокуратури, інших органах державної влади, органах
місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах,
організаціях усіх форм власності, об'єднаннях громадян (далі -
органи державної влади, органи місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації).
Допуск до державної таємниці - це оформлення відповідно до
Закону України "Про державну таємницю" та цього Положення права
громадян на доступ до секретної інформації.
2. Допуск до державної таємниці надається дієздатним
громадянам України віком від 18 років, які потребують його за
умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної
діяльності або навчання, за формою, яка необхідна для виконання
ними службових чи виробничих обов'язків, що потребують доступу до
державної таємниці.
В окремих випадках, які визначаються міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади, за погодженням із СБУ
громадянам України віком від 16 років може надаватися допуск до
державної таємниці із ступенями секретності "цілком таємно" та
"таємно" (відповідно за формами 2 і 3), віком від 17 років - також
до державної таємниці із ступенем секретності "особливої
важливості" (за формою 1).
3. Залежно від ступеня секретності інформації встановлюються
такі форми допуску громадян до державної таємниці:
форма 1 - для роботи з інформацією, що має ступені
секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно";
форма 2 - для роботи з інформацією, що має ступені
секретності "цілком таємно" та "таємно";
форма 3 - для роботи з інформацією, що має ступінь
секретності "таємно",
а також такі терміни дії допусків:
для форми 1 - 5 років;
для форми 2 - 10 років;
для форми 3 - 15 років.
4. Допуск до державної таємниці не надається у разі:
1) відсутності у громадянина обгрунтованої потреби в роботі
із секретною інформацією;
2) сприяння громадянином діяльності іноземної держави,
іноземної організації чи їх представників, а також окремих
іноземців чи осіб без громадянства, що завдає шкоди інтересам
національної безпеки України, або участі його в діяльності
політичних партій та громадських організацій, діяльність яких
заборонена у порядку, встановленому законом;
3) відмови громадянина взяти на себе письмове зобов'язання
щодо збереження державної таємниці, яка буде йому довірена, а
також за відсутності його письмової згоди на передбачені законом
обмеження прав у зв'язку з допуском до державної таємниці;
4) наявності у громадянина судимості за тяжкі злочини, не
погашеної чи не знятої в установленому порядку;
5) наявності у громадянина психічних захворювань, які можуть
завдати шкоди охороні державної таємниці, відповідно до переліку,
затвердженого МОЗ і СБУ.
5. У наданні допуску до державної таємниці може бути
відмовлено також у разі:
1) повідомлення громадянином під час оформлення йому допуску
недостовірних відомостей про себе;
2) постійного проживання громадянина за кордоном або
оформлення ним документів на виїзд для постійного проживання за
кордоном;
3) невиконання громадянином обов'язків щодо збереження
державної таємниці, яка йому довірена або довірялася раніше.
6. Громадянин, якому надано допуск до державної таємниці,
зобов'язаний:
не допускати розголошення будь-яким способом державної
таємниці, яка йому довірена або стала відомою у зв'язку з
виконанням службових обов'язків;
не брати участі у діяльності політичних партій та громадських
організацій, діяльність яких заборонена в порядку, встановленому
законом;
не сприяти іноземним державам, іноземним організаціям чи їх
представникам, а також окремим іноземцям чи особам без
громадянства у провадженні діяльності, що завдає шкоди інтересам
національної безпеки України;
виконувати вимоги режиму секретності;
повідомляти посадових осіб, які надали йому допуск до
державної таємниці, та відповідні режимно-секретні органи про
виникнення обставин, що перешкоджають збереженню довіреної йому
державної таємниці, а також про свій виїзд з України;
дотримуватися інших вимог законодавства про державну
таємницю.
7. Необхідність роботи із секретною інформацією та форма
допуску громадянина до державної таємниці визначаються керівником
органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації за місцем роботи, служби чи
навчання громадянина згідно з номенклатурою посад працівників
відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації, які
підлягають оформленню на допуск до державної таємниці (далі -
номенклатура посад).
8. Номенклатура посад складається працівниками
режимно-секретних органів (далі - РСО) або спеціально призначеним
наказом керівника працівником, який здійснює облік, зберігання
секретних документів і заходи щодо забезпечення режиму
секретності, разом з керівниками структурних підрозділів
відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації виходячи із
штатного розпису, посадових інструкцій та інших документів, що
визначають характер виконуваної працівниками роботи, а також з
урахуванням положень Зводу відомостей, що становлять державну
таємницю, та розгорнутих переліків таких відомостей.
Номенклатура посад складається терміном на п'ять років за
формою згідно з додатком.
До номенклатури посад включаються лише посади працівників,
умови службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної
діяльності яких потребують доступу до державної таємниці.
Кількість посад працівників, що включаються до номенклатури посад,
повинна бути мінімально необхідною для забезпечення роботи органу
державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,
установи, організації з інформацією, яка становить державну
таємницю.
Проект номенклатури посад у двох примірниках подається на
погодження до органу СБУ, який протягом місяця перевіряє
обгрунтованість включення до зазначеної номенклатури кожної посади
працівників відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації та визначення
форми допуску їх до державної таємниці.
Після погодження з органом СБУ номенклатура посад
затверджується керівником відповідного органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації і один її примірник надсилається до органу СБУ, з яким
вона була попередньо погоджена.
9. Зміни чи доповнення до номенклатури посад вносяться у
порядку, згідно з яким вона складається, і обов'язково
погоджуються з органом СБУ. Додаткові посади включаються до
зазначеної номенклатури за порядковими номерами, що продовжують
перелік, а у разі зміни назви посад працівників або форми допуску
їх до державної таємниці вносяться зміни до відповідної назви
посад працівників чи форми допуску до державної таємниці.
10. Призначення працівників на посади, включені до
номенклатури посад, здійснюється лише після надання їм у
встановленому порядку допуску до державної таємниці.
11. Студентам, аспірантам, докторантам допуск до державної
таємниці оформляється відповідно до цього Положення після
зарахування їх до навчальних закладів, наукових установ і
організацій у разі, коли доступ до державної таємниці передбачено
навчальними планами, планами підготовки дипломних робіт,
дисертацій тощо або планами проходження практики в органах
державної влади, органах місцевого самоврядування, на
підприємствах, в установах, організаціях.
12. Оформлення документів на допуск до державної таємниці
призовників, які проходитимуть службу у військових частинах
Збройних Сил або інших утворених відповідно до закону військових
формуваннях, діяльність яких пов'язана з державною таємницею,
здійснюється згідно з цим Положенням, а форма допуску визначається
Міноборони.
13. Якщо потреба громадянина у доступі до відомостей, що
становлять державну таємницю, не пов'язана з місцем його роботи,
служби або навчання, питання про надання допуску до державної
таємниці за його письмовою обгрунтованою заявою та відповідним
поданням з місця роботи, служби чи навчання розглядається
керівником відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації за місцем
провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, який
згідно із Законом України "Про державну таємницю" та цим
Положенням визначає потребу громадянина в роботі з секретною
інформацією та форму допуску до державної таємниці.
Документи щодо надання громадянинові допуску до державної
таємниці оформляються і подаються до органу СБУ відповідно до
цього Положення органом державної влади, органом місцевого
самоврядування, підприємством, установою, організацією за місцем
провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею. У таких
випадках громадянинові може бути надано допуск до державної
таємниці за формами 2 та 3 і лише на період проведення цих робіт,
але в межах термінів дії допуску для відповідної форми,
установлених Законом України "Про державну таємницю" та цим
Положенням.
14. У разі прийняття громадянина на роботу до органу
державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,
установи, організації за строковим трудовим договором або за
сумісництвом питання про оформлення документів щодо надання йому
допуску до державної таємниці попередньо погоджується з органом
СБУ і вирішується відповідно до цього Положення.
Громадянинові, який працює в органі державної влади, органі
місцевого самоврядування, на підприємстві, в установі, організації
за строковим трудовим договором або за сумісництвом, допуск до
державної таємниці може бути наданий лише за формами 2 і 3.
15. Для надання допуску до державної таємниці громадянин
заповнює анкету за відповідною формою, подає дві фотокартки
розміром 4,5 x 6 сантиметрів, письмове зобов'язання щодо
збереження державної таємниці, яка буде йому довірена, письмову
згоду на передбачені законом обмеження прав у зв'язку з його
допуском до державної таємниці та підтвердження того, що він
ознайомлений з мірою відповідальності за порушення законодавства
про державну таємницю.
Анкета заповнюється громадянином власноручно, засвідчується
підписом керівників РСО та підрозділу кадрів органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації, де працює громадянин, і скріплюється печаткою РСО.
16. Працівники РСО разом з працівниками підрозділу кадрів
відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи чи організації звіряють
зазначені в анкеті біографічні дані громадянина з відповідними
документами, проводять з ним співбесіду з метою попереднього
з'ясування відсутності чи наявності обставин, визначених у Законі
України "Про державну таємницю", за яких може бути відмовлено у
наданні допуску до державної таємниці.
Наявність чи відсутність у громадянина психічних захворювань,
що можуть завдати шкоди охороні державної таємниці, перелік яких
затверджується МОЗ і СБУ, з'ясовується органом державної влади,
органом місцевого самоврядування, підприємством, установою,
організацією, що оформляє громадянину допуск до державної
таємниці.
Порядок надання відповідної інформації стосовно наявності
таких захворювань у громадянина, щодо якого розглядається питання
про надання допуску до державної таємниці, визначається МОЗ.
У разі отримання органом державної влади, органом місцевого
самоврядування, підприємством, установою, організацією достовірних
відомостей про наявність у громадянина психічних захворювань
відповідно до переліку, затвердженого МОЗ і СБУ, документи щодо
надання йому допуску до державної таємниці до органу СБУ не
подаються.
17. Стосовно кожного громадянина, щодо якого розглядається
питання про надання допуску до державної таємниці, РСО органу
державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,
установи, організації подає органу СБУ:
1) підписаний керівником органу державної влади, органу
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації
мотивований запит, у якому:
обгрунтовується необхідність надання громадянинові допуску до
державної таємниці з посиланням на відповідну номенклатуру посад
із зазначенням порядкового номера посади та форми допуску, а також
зазначається кількість працівників, яким за цим порядковим номером
посади вже надано допуск до державної таємниці;
викладається отримана під час співбесіди з громадянином
попередня інформація, яка може мати значення для прийняття рішення
про надання допуску до державної таємниці;
повідомляються відомості, що підтверджують відсутність у
громадянина, щодо якого розглядається питання про надання допуску
до державної таємниці, психічних захворювань, які можуть завдавати
шкоди охороні державної таємниці;
2) заповнену і завірену в установленому порядку анкету з
фотокарткою громадянина, щодо якого розглядається питання про
надання допуску до державної таємниці, розміром 4,5 x 6
сантиметрів;
3) один примірник облікової картки з фотокарткою громадянина,
щодо якого розглядається питання про надання допуску до державної
таємниці, розміром 4,5 x 6 сантиметрів, засвідченої підписом
керівника РСО та скріпленої печаткою цього органу.
Обліковій картці з дати її заповнення надається гриф
обмеження доступу "Для службового користування", вона підлягає
реєстрації в журналі обліку таких карток;
4) один примірник картки, в якій зазначаються результати
перевірки громадянина у зв'язку з допуском до державної таємниці;
5) по одному примірнику карток з анкетними даними на
громадянина, щодо якого розглядається питання про надання допуску
до державної таємниці, та на кожного з його близьких родичів:
батька, матір, рідних братів, сестер, дітей віком понад 16 років,
а також на дружину (чоловіка).
18. Форми та зразки документів, зазначених у пунктах 15 і 17
цього Положення, та порядок їх заповнення визначаються СБУ.
19. Перевірка громадянина у зв'язку з його допуском до
державної таємниці проводиться органом СБУ в місячний термін з дня
отримання документів, передбачених пунктом 17 цього Положення, в
порядку, встановленому Законами України "Про державну таємницю"
( 3855-12 ) та "Про оперативно-розшукову діяльність" ( 2135-12 ).
У ході перевірки з'ясовуються наявність чи відсутність
обставин, передбачених Законом України "Про державну таємницю", а
саме:
сприяння громадянином діяльності іноземної держави, іноземної
організації чи їх представників, а також окремих іноземців чи осіб
без громадянства, що завдає шкоди інтересам національної безпеки
України, або участі його в діяльності політичних партій та
громадських організацій, діяльність яких заборонена у порядку,
встановленому законом;
наявність у громадянина судимості за тяжкі злочини, не
погашеної чи не знятої в установленому порядку;
повідомлення громадянином під час оформлення допуску до
державної таємниці недостовірних відомостей про себе;
постійне проживання громадянина за кордоном або оформлення
ним документів на виїзд для постійного проживання за кордоном;
невиконання громадянином обов'язків щодо збереження державної
таємниці, яка йому довірена або довірялася раніше.
20. За результатами перевірки громадянина орган СБУ, який
проводив перевірку, виносить мотивований висновок (далі -
висновок) щодо надання йому допуску до державної таємниці чи
відмови у наданні такого допуску.
Висновок органу СБУ, який провів перевірку громадянина, щодо
якого розглядається питання про надання допуску до державної
таємниці, повинен грунтуватися на достовірних, об'єктивних і
перевірених відомостях.
21. Якщо в результаті перевірки орган СБУ дійшов висновку про
відсутність підстав для відмови у наданні громадянинові допуску до
державної таємниці, в обліковій картці робиться такий запис: "У
результаті перевірки не виявлено обставин, які перешкоджають
наданню (зазначається прізвище, ім'я та по батькові громадянина)
допуску до державної таємниці за формою (зазначається форма
допуску)".
Висновок в обліковій картці підписується керівником органу
СБУ, що провів перевірку, із зазначенням дати і скріплюється
печаткою. Заповнена таким чином облікова картка повертається до
органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації, що оформляє громадянину
допуск до державної таємниці.
22. У разі коли за результатами перевірки зроблено висновок
про неможливість надання громадянинові допуску до державної
таємниці, орган СБУ з посиланням на конкретні статті Закону
України "Про державну таємницю" письмово повідомляє орган
державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство,
установу, організацію, які подали документи, про причини та
підстави, внаслідок яких надання громадянинові допуску неможливо.
Висновок підписується керівником органу СБУ і надсилається разом з
незаповненою обліковою карткою. Такий висновок не повинен містити
відомостей, що становлять державну таємницю.
23. Висновок про неможливість надання громадянинові допуску
до державної таємниці є обов'язковим для виконання посадовими
особами органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ та організацій, уповноваженими приймати
рішення про надання такого допуску.
24. Матеріали перевірок громадян, на підставі яких орган СБУ
дійшов висновку про неможливість надання їм допуску до державної
таємниці, зберігаються у відповідному органі СБУ протягом
10 років.
25. Висновок органу СБУ про неможливість надання
громадянинові допуску до державної таємниці не виключає повторного
подання документів з цього питання, якщо змінилися обставини, за
яких надання такого допуску було визнане неможливим.
26. Рішення про надання громадянинові допуску до державної
таємниці приймається керівником відповідного органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації не пізніше ніж через 5 днів після отримання
позитивного висновку органу СБУ та облікової картки, заповненої
відповідно до пункту 21 цього Положення.
Рішення про надання громадянинові допуску до державної
таємниці оформляється у формі наказу або письмового розпорядження.
Допуск до державної таємниці призовникам та іншим особам,
документи на допуск яким подані військкоматами, оформляється
наказами військових комісарів.
В обліковій картці робиться відповідний запис із зазначенням
форми допуску до державної таємниці, дати та номера наказу чи
письмового розпорядження про його надання. Цей запис засвідчується
підписом керівника РСО та скріплюється печаткою РСО.
27. Наказом чи письмовим розпорядженням про надання допуску
до державної таємниці громадянинові одночасно може надаватися
доступ до конкретної інформації, що становить державну таємницю.
28. Президентові України, Голові Верховної Ради України,
Прем'єр-міністрові України, Голові Верховного Суду України, Голові
Конституційного Суду України, Генеральному прокуророві України,
Голові Служби безпеки України доступ до державної таємниці усіх
ступенів секретності надається за посадою після підписання ними
письмового зобов'язання щодо збереження державної таємниці.
29. Рішення про надання допуску до державної таємниці
керівникові органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації оформляється
наказом чи письмовим розпорядженням посадової особи, яка
уповноважена приймати рішення про призначення його на посаду.
У разі коли орган державної влади, орган місцевого
самоврядування, підприємство, установа, організація не
підпорядковані іншому органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, підприємству, установі, організації або не
належать до сфери їх управління, допуск до державної таємниці
керівникові оформляється наказом чи письмовим розпорядженням
керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації, що є замовниками робіт,
пов'язаних з державною таємницею. Документи щодо оформлення
допуску до державної таємниці цьому керівникові подаються до
органу СБУ за місцем його проживання.
Після прийняття рішення про надання зазначеному керівникові
допуску до державної таємниці до РСО органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації, де він працює, надсилається копія наказу чи
письмового розпорядження про надання йому допуску до державної
таємниці та заповнена облікова картка.
30. У разі отримання органом державної влади, органом
місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією
висновку органу СБУ про неможливість надання громадянинові допуску
до державної таємниці керівник відповідного органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації протягом 5 днів повідомляє у письмовій формі
громадянина про причини та підстави відмови у наданні допуску.
Копія такого письмового повідомлення надсилається до органу СБУ,
що здійснив перевірку.
Громадянин має право оскаржити відмову у наданні допуску до
державної таємниці в порядку підлеглості посадовій особі вищого
рівня або до суду.
31. Облікові картки зберігаються у картотеці, складеній в
алфавітному порядку, в РСО органу державної влади, органу
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, де
працюють, проходять службу або навчаються громадяни, які провадять
діяльність, пов'язану з державною таємницею.
32. У разі коли громадянин змінює місце роботи, служби чи
навчання, облікова картка за письмовим запитом пересилається до
РСО органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації, де громадянин продовжуватиме
діяльність, пов'язану з державною таємницею.
Наказ чи письмове розпорядження про надання громадянинові
допуску до державної таємниці за новим місцем роботи, служби чи
навчання видається керівником відповідного органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації не пізніше ніж через 5 днів після надходження
облікової картки без проведення органом СБУ додаткової перевірки,
за винятком випадків, коли допуск до державної таємниці підлягає
переоформленню. У таких випадках громадянин повторно бере на себе
письмове зобов'язання щодо збереження державної таємниці, яка буде
йому довірена, разом із письмовою згодою на передбачені законом
обмеження прав у зв'язку з допуском до державної таємниці.
33. Допуск до державної таємниці громадянам, які працюють,
проходять службу або навчаються у відокремлених підрозділах
органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ, організацій, розташованих окремо в інших
населених пунктах, може оформлятися РСО чи філіалами РСО
відповідних підрозділів і надаватися наказами чи письмовим
розпорядженням керівників цих підрозділів. Документи у таких
випадках подаються до органу СБУ за місцем розташування
відокремлених підрозділів.
34. Переоформлення допуску до державної таємниці здійснюється
у разі:
закінчення терміну дії допуску громадянина до державної
таємниці, якщо є потреба у подальшій його роботі із секретною
інформацією;
необхідності підвищення громадянинові форми допуску, якщо є
потреба у його роботі із секретною інформацією вищого ступеня
секретності;
необхідності проведення додаткової перевірки, пов'язаної з
можливим виникненням обставин, передбачених підпунктами 2 і 4
пункту 4 та пунктом 5 цього Положення.
Рішення щодо подання документів до органу СБУ для проведення
додаткової перевірки в таких випадках приймає керівник
відповідного органу державної влади, органу місцевого
самоврядування, установи, підприємства, організації на підставі
отриманої інформації про виникнення зазначених обставин.
У разі письмового звернення органу СБУ про необхідність
переоформлення громадянинові допуску до державної таємниці орган
державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство,
установа, організація не пізніше ніж за 10 днів подає до
відповідного органу СБУ в установленому порядку документи,
передбачені пунктом 17 цього Положення.
35. Переоформлення громадянинові допуску до державної
таємниці здійснюється в порядку, передбаченому для його надання
(при цьому нова облікова картка може не заводитися).
36. У разі коли громадянина, якому надано допуск до державної
таємниці, переведено на іншу посаду в тому ж самому органі
державної влади, органі місцевого самоврядування, підприємстві,
установі, організації, де він працює, допуск до державної таємниці
йому не переоформляється за умови, що форма допуску до державної
таємниці, яка надана працівникові, відповідає формі допуску,
передбаченій для цієї посади номенклатурою посад.
37. Форма раніше наданого громадянинові допуску до державної
таємниці може бути змінена, якщо його службова, виробнича, наукова
чи науково-дослідна діяльність або навчання викликає необхідність
роботи з інформацією іншого ступеня секретності.
У разі зміни форми допуску до державної таємниці відповідно
до пункту 3 цього Положення змінюється термін дії такого допуску.
38. Зміна форми допуску до державної таємниці оформляється
наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації. В обліковій картці зазначаються дата і номер такого
наказу чи письмового розпорядження, нова форма допуску, цей запис
засвідчується підписом керівника РСО та скріплюється печаткою.
39. Підрозділи кадрів органу державної влади, органу
місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації
зобов'язані своєчасно інформувати РСО про зміни в анкетних даних
громадян, яким надано допуск до державної таємниці.
40. У разі зміни прізвища громадянина або імені чи по
батькові в облікову картку на підставі документів вносяться
відповідні виправлення. Цей запис засвідчується підписом керівника
РСО із зазначенням дати та скріплюється печаткою.
41. Допуск громадянина до державної таємниці підлягає
скасуванню протягом 5 днів у разі письмового подання органу СБУ
про наявність обставин, передбачених підпунктами 2 і 4 пункту 4 та
пунктом 5 цього Положення. Такі письмові подання не повинні
містити секретної інформації.
Допуск до державної таємниці може бути скасований, якщо
органом державної влади, органом місцевого самоврядування,
підприємством, установою, організацією отримано достовірні
документальні відомості про наявність обставин для скасування
наданого громадянинові допуску. Про факти та підстави для
скасування допуску до державної таємниці у таких випадках письмово
інформується орган СБУ, який проводив перевірку цього громадянина.
Допуск громадянина до державної таємниці скасовується у разі
втрати ним громадянства України або визнання його в установленому
порядку недієздатним.
Допуск до державної таємниці скасовується також на письмове
клопотання громадянина протягом 3 днів з моменту його звернення з
цього питання.
42. Після припинення громадянином діяльності, пов'язаної з
державною таємницею, допуск за формами 1 та 2 скасовується через 1
рік, допуск за формою 3 за рішенням керівника органу державної
влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації - через 2 роки.
43. Рішення про скасування допуску громадянина до державної
таємниці приймається посадовими особами, уповноваженими приймати
рішення про надання такого допуску, у формі наказу чи письмового
розпорядження.
44. Про скасування допуску до державної таємниці в обліковій
картці громадянина робиться відповідний запис із зазначенням дати
і номера наказу чи письмового розпорядження про скасування такого
допуску. Цей запис також засвідчується підписом керівника РСО та
скріплюється печаткою РСО відповідного органу державної влади,
органу місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації.
45. Про скасування допуску громадянина до державної таємниці
орган державної влади, орган місцевого самоврядування,
підприємство, установа, організація протягом 5 днів письмово
повідомляє громадянина із зазначенням причини та підстави
скасування та інформує про це відповідний орган СБУ.
46. Облікові картки та інші документи громадян, допуск яких
до державної таємниці скасовано, зберігаються в РСО відповідного
органу державної влади, органу місцевого самоврядування,
підприємства, установи, організації протягом 5 років з моменту
видання наказу чи письмового розпорядження про скасування допуску,
після чого зазначені облікові картки та документи підлягають
знищенню в установленому порядку.
47. Рішення про скасування допуску до державної таємниці може
бути оскаржене громадянином посадовій особі вищого рівня у порядку
підлеглості або до суду.
48. У разі коли виконання громадянином, допуск якого до
державної таємниці скасовано, виробничих чи службових обов'язків
вимагає доступу до державної таємниці, а переміщення його на інше
робоче місце чи іншу посаду неможливе, він може бути в порядку,
передбаченому законодавством, переведений на іншу роботу чи
службу, не пов'язану з державною таємницею, або звільнений.
49. Військовослужбовцям, інженерно-технічним працівникам,
робітникам і службовцям Збройних Сил, інших утворених відповідно
до закону України військових формувань допуск до державної
таємниці надається, переоформляється, скасовується, змінюється
його форма відповідно до вимог цього Положення.
Міноборони, МНС, МВС, Держкомкордон, Управління державної
охорони, інші центральні органи виконавчої влади можуть розробляти
відповідно до цього Положення та затверджувати погоджені з СБУ
відомчі інструкції із зазначених питань.
50. Порядок розгляду в органах СБУ питань, пов'язаних з
наданням, переоформленням, скасуванням допуску громадян до
державної таємниці та зміною його форми, визначається відповідно
до Закону України "Про державну таємницю", цього Положення та
інших актів законодавства нормативно-правовими актами СБУ.

Зразок Додаток

до Положення про порядок

надання, переоформлення та

скасування громадянам допуску

до державної таємниці

____________________________

(гриф обмеження доступу)
ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
_____________________________ _____________________________

(посада, прізвище (посада, прізвище та підпис
_____________________________ _____________________________

та підпис посадової керівника органу державної
_____________________________ _____________________________

особи органу Служби влади, органу місцевого
_____________________________ _____________________________

безпеки України) самоврядування, підприємства,
_____________________________ _____________________________

установи або організації)
"___" _____________ 200___ р. "___" _____________ 200___ р.
МП МП

НОМЕНКЛАТУРА
посад працівників ______________________________

(найменування органу державної
________________________________________________

влади, органу місцевого самоврядування,
________________________________________________

підприємства, установи, організації)
які підлягають оформленню на допуск

до державної таємниці

На "____" ________ 200___ року загальна кількість працівників
згідно із штатним розписом становить _________ чоловік.
-------------------------------------------------------------------------- N | Назва |Загаль-|Посада | Обгрун-| Кількість | Кількість |Приміт- п/п| струк-| на кі-|праців-|тування | працівників, | працівників, | ка |турного|лькість| ників |необхід-|які підлягають| яким надано | |підроз-|праців-|струк- | ності |оформленню на | допуск до | | ділу | ників |турного|надання | допуск до | державної | | | струк-|підроз-|допуску | державної | таємниці | | |турного| ділу |до дер- | таємниці | | | |підроз-| | жавної |--------------+--------------| | | ділу | |таємниці| за | за | за | за | за | за | | | | | |фор-|фор-|фор-|фор-|фор-|фор-| | | | | |мою |мою |мою |мою |мою |мою | | | | | | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | ---+-------+-------+-------+--------+----+----+----+----+----+----+------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 --------------------------------------------------------------------------
Примітки: 1. У графі 4 посади працівників зазначаються окремо за

кожним структурним підрозділом органу державної

влади, органу місцевого самоврядування, підприємства,

установи, організації з підбиттям підсумку.
2. У графі 5 у стислій формі для кожної посади

працівника зазначається характер виконуваної роботи,

пов'язаної з державною таємницею, ступінь секретності

інформації, що використовується у роботі, з

посиланням на відповідні пункти Зводу відомостей, що

становлять державну таємницю, та розгорнутих

переліків таких відомостей.
3. У кінці граф 6 - 11 підбивається підсумок.

{ З пункту 1 змін,

що вносяться до постанов

Кабінету Міністрів України,

затверджених цією постановою,

знято позначку "Не для друку"

Розпорядженням КМ N 1632-р

( 1632-2010-р ) від 04.08.2010 }
ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 листопада 2001 р. N 1601
ЗМІНИ,

що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України

1. У Положенні про види, розміри і порядок надання
компенсації громадянам у зв'язку з роботою, яка передбачає доступ
до державної таємниці, затвердженому постановою Кабінету Міністрів
України від 15 червня 1994 р. N 414 ( 414-94-п ):
1) у пункті 1 слова "державних органів, підприємств, установ
і організацій, а також військовослужбовцям та особам рядового і
начальницького складу органів внутрішніх справ" замінити словами
"органів законодавчої, виконавчої та судової влади, органів
прокуратури, інших органів державної влади, Верховної Ради
Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ,
організацій";
2) пункт 6 викласти у такій редакції:
"6. Персональний склад осіб, які працюють в умовах режимних
обмежень, та розмір надбавки визначаються керівником відповідного
органу законодавчої, виконавчої та судової влади, органу
прокуратури, інших органів державної влади, Верховної Ради
Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи та
організації, де працюють ці особи.
Надбавка до посадових окладів (тарифних ставок) виплачується
лише за наявності дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з
державною таємницею, наданого відповідно до законодавства про
державну таємницю".
2. Не для друку. ( Пункт 2 вносить зміни до Постанови КМ
N 558 ( 558-96-п ) від 22.05.96 )
3. В Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання
документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації,
які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави,
затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від
27 листопада 1998 р. N 1893 ( 1893-98-п ) (Офіційний вісник
України, 1998 р., N 48, ст. 1764):
1) пункт 31 доповнити абзацом такого змісту:
"Якщо члени експертної комісії за результатами перегляду
наявних у справі документів дійдуть висновку, що вони за
сукупністю містять відомості, які становлять державну таємницю,
про це складається відповідний акт. Цій справі надається гриф
обмеження доступу згідно із законодавством про державну таємницю.
Зберігання її здійснюється відповідно до вимог секретного
діловодства";
2) пункт 36 викласти у такій редакції:
"36. Передача конфіденційної інформації, що є власністю
держави, каналами зв'язку здійснюється лише з використанням
засобів технічного та (або) криптографічного захисту інформації".

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 29 листопада 2001 р. N 1601
ПЕРЕЛІК

постанов Кабінету Міністрів України,

що втратили чинність

1. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 1994 р.
N 278 ( 278-94-п ) "Про затвердження Положення про порядок і
механізм формування та опублікування Зводу відомостей, що
становлять державну таємницю" (ЗП України, 1994 р., N 8, ст. 211).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 20 травня 1994 р.
N 426 ( 426-94-п ) "Про затвердження Положення про порядок і умови
надання органам державної виконавчої влади, підприємствам,
установам і організаціям дозволу на здійснення діяльності,
пов'язаної з державною таємницею, та про особливий режим цієї
діяльності".
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 липня 1996 р.
N 878 ( 878-96-п ) "Про затвердження Положення про порядок
надання, скасування та переоформлення допуску громадян України до
державної таємниці".
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 червня 1997 р.
N 607 ( 607-97-п ) "Про внесення змін до пункту 38 Положення про
порядок надання, скасування та переоформлення допуску громадян
України до державної таємниці" (Офіційний вісник України, 1997 р.,
число 26, с. 25).
5. Пункт 8 змін, затверджених постановою Кабінету Міністрів
України від 18 жовтня 1999 р. N 1919 ( 1919-99-п ) "Про внесення
змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов
Кабінету Міністрів України" (Офіційний вісник України, 1999 р.,
N 42, ст. 2096).

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: