У К А ЗПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Питання Державної службиекспортного контролю України
( Із змінами, внесеними згідно з Указом ПрезидентаN 1207/2002 ( 1207/2002 ) від 24.12.2002 )
1. Затвердити Положення про Державну службу експортного
контролю України (додається).
2. Установити, що Державна служба експортного контролю
України є правонаступником прав і обов'язків Державної служби
експортного контролю - урядового органу державного управління,
який діяв у складі Міністерства економіки та з питань європейської
інтеграції України.
3. Кабінету Міністрів України привести у тримісячний строк
свої рішення у відповідність із цим Указом.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 17 квітня 2002 рокуУказом Президента України
від 17 квітня 2002 року N 342/2002
ПОЛОЖЕННЯпро Державну службу експортного
контролю України
1. Державна служба експортного контролю України
(Держекспортконтроль України) є центральним органом виконавчої
влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і
координується Кабінетом Міністрів України.
Держекспортконтроль України вносить у встановленому порядку
пропозиції щодо формування державної політики у сфері державного
експортного контролю і забезпечує її реалізацію, здійснює
управління у цій сфері, а також міжгалузеву координацію та
функціональне регулювання з питань, віднесених до його відання.
2. Держекспортконтроль України у своїй діяльності керується
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, актами Президента
України, Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням.
Держекспортконтроль України узагальнює практику застосування
законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє
пропозиції щодо вдосконалення цього законодавства та в
установленому порядку вносить їх на розгляд Президентові України і
Кабінету Міністрів України. У межах своїх повноважень
Держекспортконтроль України організовує виконання актів
законодавства та здійснює систематичний контроль за їх
реалізацією.
3. Основними завданнями Держекспортконтролю України є:
участь у формуванні та забезпечення реалізації державної
політики у сфері державного експортного контролю щодо забезпечення
захисту інтересів національної безпеки, виконання міжнародних
зобов'язань України, пов'язаних з нерозповсюдженням зброї масового
знищення, засобів її доставки та обмеженням передач звичайних
видів озброєння, зміцнення міжнародного авторитету України;
реалізація заходів, спрямованих на встановлення та
забезпечення державного контролю за здійсненням міжнародних
передач товарів військового призначення та подвійного використання
(далі - товари, що підлягають державному експортному контролю),
контролю за використанням цих товарів у заявлених цілях, у тому
числі щодо недопущення використання товарів, що підлягають
державному експортному контролю, у терористичних та інших
протиправних цілях;
участь у розробленні проектів законодавчих та інших
нормативно-правових актів, пов'язаних з регулюванням діяльності у
сфері державного експортного контролю;
здійснення в межах своєї компетенції заходів щодо розвитку
співробітництва з відповідними органами іноземних держав та
організаціями міжнародних режимів експортного контролю.
4. Держекспортконтроль України відповідно до покладених на
нього завдань:
1) готує пропозиції щодо формування державної політики у
сфері державного експортного контролю та забезпечує її реалізацію;
2) бере участь у розробленні проектів Державного бюджету
України, Державної програми економічного і соціального розвитку
України;
3) розробляє разом з відповідними міністерствами та іншими
центральними органами виконавчої влади основні напрями розвитку
системи державного експортного контролю, пропозиції щодо
вдосконалення цієї системи та вносить їх у встановленому порядку
на розгляд Президентові України і Кабінету Міністрів України;
4) розробляє та здійснює відповідно до законодавства України
заходи із забезпечення захисту інтересів держави під час
здійснення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності України та
іноземними суб'єктами господарської діяльності міжнародних передач
товарів, що підлягають державному експортному контролю, а також
заходи щодо недопущення використання таких товарів у терористичних
та інших протиправних цілях;
5) розробляє і подає в установленому порядку на розгляд
Кабінету Міністрів України проекти законів та інших
нормативно-правових актів, що регулюють діяльність у сфері
експортного контролю, готує разом із заінтересованими
міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади
Списки товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному
експортному контролю, вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів
України та забезпечує перегляд цих Списків у встановленому
порядку;
6) проводить експертизу документів, що подаються суб'єктами
зовнішньоекономічної діяльності України, іноземними суб'єктами
господарської діяльності для одержання висновків щодо можливості
проведення переговорів, пов'язаних з укладанням
зовнішньоекономічних договорів (контрактів) про здійснення
міжнародних передач товарів військового призначення та подвійного
використання, дозволів (висновків) на право здійснення міжнародних
передач товарів, що підлягають державному експортному контролю, та
приймає за результатами такої експертизи відповідні рішення, в
тому числі з урахуванням рішень Комітету з політики
військово-технічного співробітництва та експортного контролю при
Президентові України;
7) у встановленому порядку видає суб'єктам
зовнішньоекономічної діяльності України, іноземним суб'єктам
господарської діяльності дозволи (висновки) на право здійснення
міжнародних передач товарів, що підлягають державному експортному
контролю, та проведення переговорів, пов'язаних з укладанням
зовнішньоекономічних договорів (контрактів) про здійснення
міжнародних передач зазначених товарів, вирішує питання щодо
скасування, тимчасового припинення, продовження дії цих дозволів
(висновків);
8) відповідно до законодавства видає після проведення
експертизи у сфері державного експортного контролю міжнародні
імпортні сертифікати та інші документи, які містять державні
гарантії щодо використання товарів у заявлених цілях, вирішує
питання про відкликання таких гарантій;
9) реєструє відповідно до законодавства юридичних та фізичних
осіб, діяльність яких пов'язана з міжнародними передачами товарів,
що підлягають державному експортному контролю;
10) здійснює заходи щодо запобігання порушенням у сфері
експортного контролю, в тому числі контролює використання у
заявлених цілях товарів, що підлягають державному експортному
контролю, веде облік юридичних осіб, громадян України та їх
іноземних партнерів, які під час здійснення міжнародних передач
товарів, що підлягають державному експортному контролю, порушили
законодавство України, міжнародні договори України;
11) контролює додержання вимог законодавства України про
державний експортний контроль, виконання міжнародних зобов'язань
України під час здійснення міжнародних передач товарів, що
підлягають державному експортному контролю;
12) бере участь у розробленні механізмів проведення
розслідувань, запобігання несанкціонованому здійсненню міжнародних
передач товарів, що підлягають державному експортному контролю;
13) готує та подає до Міністерства закордонних справ України
та Адміністрації Президента України передбачену міжнародними
зобов'язаннями України інформацію про міжнародні передачі товарів,
що підлягають державному експортному контролю, а також здійснює в
установленому порядку обмін іншою інформацією у сфері державного
експортного контролю з відповідними органами іноземних держав та
міжнародними організаціями в межах міжнародних договорів України,
які набрали чинності в установленому порядку; ( Підпункт 13 пункту
4 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента N 1207/2002
( 1207/2002 ) від 24.12.2002 )
14) бере участь у створенні та забезпеченні функціонування і
вдосконалення автоматизованої системи державного експортного
контролю та створює відповідну базу даних для проведення
аналітичної роботи;
15) організовує підготовку і підвищення кваліфікації
спеціалістів з експортного контролю, їх стажування у відповідних
організаціях та установах іноземних держав;
16) бере участь у встановленому порядку у розвитку
співробітництва у сфері державного експортного контролю з
відповідними органами іноземних держав, а також у роботі
міжнародних організацій та міжурядових органів (комісій, комітетів
тощо), конференцій, конгресів, симпозіумів та семінарів із цих
питань;
17) готує та узгоджує в установленому порядку пропозиції щодо
надання суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності України
повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів
військового призначення та товарів, які містять відомості, що
становлять державну таємницю, веде облік суб'єктів
зовнішньоекономічної діяльності України, яким надано такі
повноваження, видає їм відповідні підтверджуючі документи,
забезпечує контроль за використанням наданих повноважень та готує
пропозиції щодо їх зупинення, скасування;
18) готує та подає в установленому порядку матеріали про
надання дозволів на передачу іншій державі інформації, що
становить державну таємницю, та матеріальних носіїв цієї
інформації, надає такі дозволи;
19) здійснює в межах своєї компетенції контроль за виконанням
порядку оформлення дозволів на передачу іншій державі інформації,
що становить державну таємницю, та матеріальних носіїв такої
інформації;
20) сприяє в межах своєї компетенції залученню в Україну
технічної, фінансової та інших видів допомоги від іноземних держав
і міжнародних організацій;
21) реалізовує в межах повноважень, визначених
законодавством, державну політику у сфері охорони державної
таємниці, здійснює в установленому порядку контроль за її
збереженням;
22) готує відповідно до законодавства пропозиції з укладання,
денонсації міжнародних договорів України, в межах своєї
компетенції укладає міжнародні договори України міжвідомчого
характеру, забезпечує виконання зобов'язань України за
міжнародними договорами;
22-1) подає щоквартально до 15 числа першого місяця
наступного кварталу та щорічно до 1 березня наступного року
Президентові України, Кабінету Міністрів України та Раді
національної безпеки і оборони України звіти за встановленою
формою про свою діяльність за відповідний період, а також
пропозиції щодо дальшого вдосконалення експортного контролю;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 22-1 пункту 4 із змінами, внесеними
згідно з Указом Президента N 1207/2002 ( 1207/2002 ) від
24.12.2002 )
23) виконує інші функції, що випливають з покладених на нього
завдань.
5. Держекспортконтроль України має право:
1) залучати спеціалістів центральних і місцевих органів
виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (за
погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до
його компетенції;
2) представляти Кабінет Міністрів України за його дорученням
у міжнародних організаціях та під час укладання міжнародних
договорів України;
3) утворювати в разі потреби за погодженням з іншими
заінтересованими центральними органами виконавчої влади комісії,
ради та експертні групи;
4) одержувати в установленому законодавством порядку від
центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств,
установ та організацій інформацію, документи і матеріали,
необхідні для виконання покладених на нього завдань;
5) користуватися в установленому порядку базами даних, що
створюються та ведуться органами виконавчої влади;
6) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції.
6. Держекспортконтроль України під час виконання покладених
на нього завдань взаємодіє з іншими центральними і місцевими
органами виконавчої влади, Комітетом з політики
військово-технічного співробітництва та експортного контролю при
Президентові України, органами місцевого самоврядування, а також з
відповідними органами та організаціями іноземних держав,
міжнародними організаціями.
7. Держекспортконтроль України в межах своїх повноважень на
основі та на виконання актів законодавства України видає накази,
організовує і контролює їх виконання.
Держекспортконтроль України в разі потреби видає разом з
іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади спільні
акти.
Нормативно-правові акти Держекспортконтролю України
підлягають реєстрації в установленому законодавством порядку.
У випадках, передбачених законодавством, рішення
Держекспортконтролю України, прийняті в межах його компетенції, є
обов'язковими для виконання центральними та місцевими органами
виконавчої влади, органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та
громадянами.
8. Держекспортконтроль України очолює Голова, якого призначає
на посаду та звільняє з посади Президент України в установленому
законодавством порядку.
Голова несе персональну відповідальність перед Президентом
України і Кабінетом Міністрів України за виконання покладених на
Держекспортконтроль України завдань та здійснення ним своїх
функцій.
Голова має заступників, які призначаються на посаду та
звільняються з посади відповідно до законодавства.
Голова здійснює керівництво Держекспортконтролем України,
розподіляє обов'язки між заступниками, визначає ступінь
відповідальності заступників Голови та керівників структурних
підрозділів Держекспортконтролю України.
9. Для погодженого вирішення питань, що належать до
компетенції Держекспортконтролю України, обговорення найважливіших
напрямів його діяльності в Держекспортконтролі України утворюється
колегія у складі Голови (голова колегії), заступників Голови (за
посадою), керівників утворених у складі Держекспортконтролю
України департаментів (служб), урядових органів державного
управління, а також керівних працівників структурних підрозділів
Держекспортконтролю України.
До складу колегії можуть входити керівники інших центральних
органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій.
Члени колегії затверджуються та увільняються від виконання
обов'язків Кабінетом Міністрів України за поданням Голови
Держекспортконтролю України.
Рішення колегії проводяться в життя наказами
Держекспортконтролю України.
10. У складі Держекспортконтролю України Кабінетом Міністрів
України можуть бути утворені урядові органи державного управління
(департаменти, служби, інспекції).
11. Для розгляду наукових рекомендацій, пропозицій щодо
розвитку системи державного експортного контролю, обговорення
найважливіших програм та інших питань у Держекспортконтролі
України можуть утворюватися науково-технічна рада, інші дорадчі та
консультативні органи.
Склад цих органів і положення про них затверджує Голова
Держекспортконтролю України.
12. Гранична чисельність працівників Держекспортконтролю
України затверджується Кабінетом Міністрів України.
Структуру Держекспортконтролю України та положення про його
структурні підрозділи затверджує Голова Держекспортконтролю
України.
Штатний розпис, кошторис видатків Держекспортконтролю України
затверджує його Голова за погодженням з Міністерством фінансів
України.
13. Держекспортконтроль України є юридичною особою, має
печатку із зображенням Державного Герба України і своїм
найменуванням.
Глава Адміністрації
Президента України В.ЛИТВИН
Джерело:Офіційний портал ВРУ