Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, № 9, ст. 68)
{Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 747-IV від 15.05.2003, ВВР, 2003, № 29, ст.236
№ 1874-VI від 11.02.2010, ВВР, 2010, № 20, ст.198
№ 5316-VI від 02.10.2012, ВВР, 2013, № 38, ст.502
№ 5460-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 2-3, ст.41
№ 1983-VIII від 23.03.2017, ВВР, 2017, № 25, ст.289
№ 107-IX від 18.09.2019, ВВР, 2019, № 40, ст.220
№ 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295
№ 2755-IX від 16.11.2022
№ 4017-IX від 10.10.2024}
{У тексті Закону слова "або його територіальний орган" та "чи його територіальним органом" у всіх відмінках виключено згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012}
{У тексті Закону слова "норми, правила і стандарти" у всіх відмінках замінено словами "норми та правила" у відповідному відмінку згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019}
Цей Закон визначає правові та організаційні засади дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії, а також загальні положення регулювання суспільних відносин, що виникають під час її провадження, як виняток із загальних положень, установлених Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
{Абзац перший преамбули із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Дозвільна діяльність у сфері використання ядерної енергії спрямована на захист інтересів національної безпеки, забезпечення захисту людини та довкілля від впливу іонізуючого випромінювання, дотримання принципів радіаційного захисту, а також дотримання вимог режиму нерозповсюдження ядерної зброї.
{Абзац другий преамбули із змінами, внесеними згідно із Законами № 1874-VI від 11.02.2010, № 2755-IX від 16.11.2022}
Стаття 1. Основні терміни та визначення
У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:
1) використання джерел іонізуючого випромінювання - один з окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, що включає такі види робіт з джерелами іонізуючого випромінювання: експлуатація, технічне обслуговування, зарядження-перезарядження, перетарювання, ремонт, налагоджування, проведення випробовувань з метою визначення технічних характеристик та перевірки на герметичність; введення та виведення з експлуатації установок, що містять джерела іонізуючого випромінювання; монтаж та демонтаж, зберігання (крім транзитного зберігання під час перевезення), отримання (придбання) та передача (збут), у тому числі з метою постачання;
2) державна реєстрація джерел іонізуючого випромінювання - внесення до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання та індивідуальних доз опромінення інформації про джерела іонізуючого випромінювання, вироблені на території України або ввезені чи вивезені через державний кордон України, а також про власників таких джерел, фізичних і юридичних осіб, за якими вони закріплені на правах господарського відання або оперативного управління чи перебувають у їх володінні або користуванні на інших підставах;
{Підпункт 2 статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
3) діяльність у сфері використання ядерної енергії - діяльність, у процесі якої використовуються додаткові джерела іонізуючого випромінювання, дія зазначеного випромінювання поширюється на додаткові групи людей або змінюється система напрямів випромінювання від існуючих джерел, у зв’язку з чим підвищується доза чи ймовірність опромінювання людей або кількість людей, які опромінюються;
4) документи дозвільного характеру - ліцензії, дозволи, у тому числі окремі дозволи, сертифікати про затвердження у разі перевезення радіоактивних матеріалів;
5) експлуатуюча організація (оператор) - призначена державою юридична особа, яка провадить діяльність, пов’язану з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, введенням в експлуатацію, експлуатацією, зняттям з експлуатації ядерної установки або вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям сховища для захоронення радіоактивних відходів; забезпечує ядерну та радіаційну безпеку, фізичний захист ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів на всіх етапах їх життєвого циклу і несе відповідальність за ядерну шкоду;
6) етапи життєвого циклу сховища для захоронення радіоактивних відходів - вибір майданчика, проектування, будівництво, експлуатація, закриття;
7) етапи життєвого циклу ядерної установки - вибір майданчика, проектування, будівництво, введення в експлуатацію, експлуатація, зняття з експлуатації;
8) життєвий цикл ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів - сукупність взаємопов’язаних процесів поступових змін стану ядерної установки або сховища починаючи з вибору майданчика для їх розміщення і закінчуючи поверненням майданчика до загальногосподарського використання;
9) ліцензіат - суб’єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії, якому в установленому законодавством порядку видано ліцензію на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії;
10) ліцензія на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії - документ дозвільного характеру, виданий уповноваженим органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що засвідчує право ліцензіата на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії за умови забезпечення ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання;
11) ліцензування - видача, внесення змін, зупинення дії, відновлення дії та припинення дії ліцензій, видача дублікатів ліцензій; ведення ліцензійних справ, контроль за додержанням ліцензіатами умов провадження ліцензованої діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки і фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання; видача розпоряджень про усунення порушень умов провадження ліцензованої діяльності;
{Підпункт 11 статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2755-IX від 16.11.2022, № 4017-IX від 10.10.2024}
{Підпункт 12 статті 1 виключено на підставі Закону № 5460-VI від 16.10.2012}
{Підпункт 13 статті 1 виключено на підставі Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
14) радіоактивні матеріали - будь-які матеріали, що містять радіонукліди, в яких питома активність, а також сумарна активність у разі їх перевезення перевищують межі, встановлені нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки;
15) реакторна установка - установка та пов’язані з нею системи, важливі для безпеки, під час експлуатації яких відбувається керована ланцюгова ядерна реакція поділу для отримання кінцевого продукту (потоку нейтронів, електроенергії, радіоактивних ізотопів);
16) сертифікат про затвердження у разі перевезення радіоактивних матеріалів - документ, що підтверджує відповідність організаційних заходів та технічних засобів, важливих для забезпечення ядерної та радіаційної безпеки під час перевезення радіоактивних матеріалів, вимогам норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки;
17) суб’єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії (далі - суб’єкт діяльності) - зареєстрована в установленому законом порядку юридична особа або фізична особа - підприємець, яка провадить чи заявила про намір провадити діяльність у сфері використання ядерної енергії, щодо якої цим Законом установлені вимоги обов’язкового ліцензування, сертифікації або реєстрації.
{Підпункт 17 статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
{Стаття 1 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Основними завданнями цього Закону є:
правове регулювання відносин під час провадження дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії;
{Абзац другий статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
встановлення правового режиму дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у зв’язку з провадженням дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії, у тому числі в разі використання ядерної енергії військовими формуваннями та установами в цілях, не пов’язаних з провадженням військової діяльності.
{Частина перша статті 3 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Об’єктом дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є діяльність, на яку поширюється дія державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, припинення дії адміністративних актів у сфері використання ядерної енергії регулюються Законом України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
{Статтю 3 доповнено частиною згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
Стаття 4. Мета дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії
Метою дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є:
забезпечення використання тільки тих ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, уранових об’єктів, рівень ядерної та радіаційної безпеки яких визнано таким, що відповідає міжнародно визнаним вимогам на основі всебічної оцінки усіх факторів, які впливають на безпеку, включаючи забезпечення фізичного захисту;
{Абзац другий статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
забезпечення провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії тільки тими фізичними та юридичними особами, які можуть гарантувати виконання вимог законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту ядерних матеріалів, ядерних установок, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання.
{Абзац третій статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 5. Основні принципи дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії
Основними принципами дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є:
пріоритетність забезпечення ядерної та радіаційної безпеки над іншими інтересами;
диференційований підхід до різних видів діяльності та джерел іонізуючого випромінювання з урахуванням потенційної ядерної та радіаційної небезпеки, пов’язаної з ними;
об’єктивність органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки при оцінці рівня безпеки та прийнятті рішень;
{Абзац четвертий статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1874-VI від 11.02.2010, № 5460-VI від 16.10.2012}
обгрунтованість установлених критеріїв, вимог та умов забезпечення безпеки у сфері використання ядерної енергії з урахуванням усього комплексу екологічних, економічних та соціальних чинників;
відповідальність органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за дотримання встановлених процедур дозвільної діяльності і достатність визначених ними умов і обмежень провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії;
{Абзац шостий статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1874-VI від 11.02.2010, № 5460-VI від 16.10.2012}
неприпустимість втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об’єднань у вирішення питань, що належать до повноважень органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, крім передбачених законом випадків;
{Статтю 5 доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
забезпечення органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки відкритості і гласності провадження дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії.
{Статтю 5 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Розділ II. ЗДІЙСНЕННЯ ДОЗВІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТі У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ
Стаття 6. Особливості провадження дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії
Особливості провадження дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії визначаються пріоритетністю забезпечення ядерної та радіаційної безпеки і пов’язані з необхідністю всебічної оцінки безпеки у разі прийняття рішення про видачу або відмову у видачі документів дозвільного характеру.
Дозвільна діяльність є складовою частиною державного регулювання у сфері використання ядерної енергії і передбачає:
ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії;
ліцензування діяльності експлуатуючої організації на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів та видачу такій організації окремих дозволів на виконання певних видів робіт чи операцій на окремих етапах життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
ліцензування діяльності, пов’язаної із здійсненням персоналом безпосереднього управління реакторною установкою, та діяльності посадових осіб експлуатуючої організації, до службових обов’язків яких належить здійснення організаційно-розпорядчих функцій, пов’язаних із забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки;
{Абзац статті 6 в частині ліцензування діяльності посадових осіб експлуатуючої організації набирає чинності 27.08.2010 - див. пункт 1 розділу II Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
видачу сертифікатів про затвердження у разі перевезення радіоактивних матеріалів;
державну реєстрацію джерел іонізуючого випромінювання;
видачу дозволів на перевезення радіоактивних матеріалів.
Спроможність забезпечення фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, обліку та контролю ядерних матеріалів є обов’язковою умовою для видачі суб’єктам господарювання документів дозвільного характеру на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Видані уповноваженими органами іноземних держав ліцензії на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, щодо якої цим Законом установлені вимоги обов’язкового ліцензування, визнаються в Україні відповідно до міжнародних договорів України про взаємне визнання відповідних ліцензій.
Вимоги та умови безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії затверджуються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина п’ята статті 6 в редакції Закону № 5460-VI від 16.10.2012}
{Стаття 6 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 7. Окремі види діяльності у сфері використання ядерної енергії, що підлягають ліцензуванню
У сфері використання ядерної енергії обов’язковому ліцензуванню підлягають такі види діяльності:
{Абзац другий частини першої статті 7 виключено на підставі Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
видобування, переробка уранових руд;
{Абзац третій частини першої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 107-IX від 18.09.2019}
перевезення радіоактивних матеріалів;
переробка, зберігання радіоактивних відходів;
{Абзац п’ятий частини першої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
виробництво джерел іонізуючого випромінювання;
{Абзац шостий частини першої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
використання джерел іонізуючого випромінювання;
підготовка персоналу для експлуатації ядерної установки (за переліком посад та спеціальностей, який визначається Кабінетом Міністрів України);
підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації спеціалістів з фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання.
{Абзац дев’ятий частини першої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 747-IV від 15.05.2003; в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Ліцензування зазначених видів діяльності здійснюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки відповідно до законодавства.
{Частина друга статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012}
Від ліцензування звільняється діяльність, пов’язана з використанням джерел іонізуючого випромінювання, які відповідають критеріям, встановленим Кабінетом Міністрів України.
{Частина третя статті 7 в редакції Закону № 107-IX від 18.09.2019}
{Частину четверту статті 7 виключено на підставі Закону № 107-IX від 18.09.2019}
Стаття 71. Інформування про намір провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання
Суб’єкт господарювання, який має намір провадити діяльність з використання джерел іонізуючого випромінювання, повинен письмово в довільній формі поінформувати орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про свій намір та надати повну і достовірну інформацію про вид робіт та тип джерел іонізуючого випромінювання.
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки протягом 10 календарних днів з дня реєстрації повідомлення письмово інформує відповідного суб’єкта діяльності про можливості провадження діяльності:
без ліцензії та без державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання;
без ліцензії - за умови здійснення державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання в установленому законодавством порядку;
після подання заяви та отримання ліцензії - за умови здійснення державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання в установленому законодавством порядку.
До отримання відповіді від органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на повідомлення суб’єкт діяльності утримується від провадження будь-якої діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання.
{Закон доповнено статтею 71 згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Стаття 8. Ліцензування діяльності експлуатуючої організації на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки видає експлуатуючій організації ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, що подала відповідну заяву, на підставі всебічної оцінки безпеки ядерної установки або сховища та оцінки спроможності зазначеної експлуатуючої організації виконувати усі заходи щодо забезпечення безпеки ліцензію на провадження діяльності, пов’язаної з конкретним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, а саме:
{Абзац перший частини першої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
на будівництво та введення в експлуатацію ядерної установки;
на будівництво сховища для захоронення радіоактивних відходів;
{Абзаци другий - четвертий частини першої статті 8 замінено абзацами другим і третім згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
на експлуатацію ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
на зняття з експлуатації ядерної установки;
на закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів.
Отримання експлуатуючою організацією ліцензії є підставою для початку провадження діяльності на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, включаючи усі об’єкти, що знаходяться на майданчику даної ядерної установки або сховища і технологічно з ними пов’язані. Ліцензією встановлюються умови та обмеження провадження такої діяльності, здійснення робіт та операцій, обумовлюється технологічний комплекс і межі майданчика, на які поширюється дія цієї ліцензії. Одна ліцензія може бути видана на комплекс із декількох ядерних установок або сховищ для захоронення радіоактивних відходів, розташованих у межах одного майданчика.
{Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Умовами ліцензії на провадження діяльності на окремому етапі життєвого циклу, яку отримує експлуатуюча організація, визначаються види робіт або операції, здійснення яких на етапах будівництва, введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки та на етапах експлуатації і закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів можливе тільки за наявності окремого письмового дозволу, що видається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки. Умови та порядок видачі таких дозволів визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина третя статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 9. Ліцензування діяльності персоналу та посадових осіб експлуатуючої організації
Перелік посад персоналу, який безпосередньо здійснює управління реакторною установкою і діяльність якого може здійснюватися лише на підставі ліцензії, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Перелік посад осіб, до службових обов’язків яких належить здійснення організаційно-розпорядчих функцій, пов’язаних із забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки, а також діяльність яких може здійснюватися лише на підставі ліцензії, визначається в ліцензії на провадження діяльності експлуатуючої організації на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів.
{Частина друга статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
До цього переліку включаються посади осіб, до службових обов’язків яких віднесено:
{Абзац перший частини третьої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
прийняття рішень про режим роботи ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
прийняття рішень про впровадження планів протиаварійного реагування;
прийняття рішень про впровадження модернізації та модифікації систем, важливих для безпеки;
допуск персоналу до безпосереднього управління реакторною установкою атомної електростанції;
контроль за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (внутрішній нагляд).
Умови та порядок видачі ліцензій на провадження діяльності персоналу та посадових осіб експлуатуючої організації визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Стаття 9 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
{Статтю 10 виключено на підставі Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 11. Державна реєстрація джерел іонізуючого випромінювання
{Назва статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Джерела іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких підлягає державному регулюванню ядерної та радіаційної безпеки, підлягають державній реєстрації, порядок здійснення якої визначається Кабінетом Міністрів України.
{Частина перша статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
{Стаття 11 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 111. Видача дозволів на перевезення радіоактивних матеріалів
Дозволи на перевезення радіоактивних матеріалів видаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у разі міжнародних перевезень радіоактивних матеріалів. Порядок видачі дозволів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
{Розділ II доповнено статтею 111 згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 112. Видача сертифікатів про затвердження у разі перевезення радіоактивних матеріалів
Сертифікати про затвердження у разі перевезення радіоактивних матеріалів видаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у випадках та порядку, передбачених законодавством з ядерної та радіаційної безпеки.
{Розділ II доповнено статтею 112 згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Розділ III. ПОРЯДОК ЛІЦЕНЗУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ
{Назва розділу III в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 12. Порядок видачі ліцензій на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії
Ліцензування діяльності у сфері використання ядерної енергії, що підлягає ліцензуванню відповідно до цього Закону, здійснюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Для отримання ліцензії на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії суб’єкт діяльності (заявник) подає заяву в електронній або паперовій формі до органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина друга статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
Заява реєструється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки в день її надходження.
{Статтю 12 доповнено новою частиною згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
До заяви додаються копії засвідчених в установленому законодавством порядку установчих документів, документи, що засвідчують рівень безпеки ядерної установки об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, джерела іонізуючого випромінювання та уранових об’єктів, а також документи, що підтверджують спроможність заявника дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, встановлених нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Перелік документів, що подаються для отримання ліцензії, а також вимоги щодо їх оформлення та змісту встановлюються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки для окремого етапу життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів та окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
У заяві на отримання ліцензії зазначаються межі майданчика, на якому розміщено (планується розмістити) ядерну установку або сховище для захоронення радіоактивних відходів, місце або територія провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, спосіб доведення до відома інформації про прийняте рішення за заявою та спосіб отримання ліцензії.
{Частина шоста статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
У разі наявності у заявника філій, інших відокремлених підрозділів, що провадитимуть діяльність на підставі виданої ліцензії, у заяві зазначається їх місцезнаходження.
Розмір плати за проведення дозвільних процедур у сфері використання ядерної енергії та порядок її справляння встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки здійснює попередній розгляд заяви та поданих разом з нею документів з метою оцінки їх форми та змісту і у разі наявності підстав повідомляє заявника письмово або засобами телекомунікаційного зв’язку про залишення заяви без руху або приймає рішення про залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду.
{Частина статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Підставами для залишення заяви на отримання ліцензії без розгляду є:
подання заяви на право провадження діяльності, що не підлягає ліцензуванню;
подання заяви з порушенням строків, передбачених частиною тринадцятою цієї статті;
відсутність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про заявника (суб’єкта діяльності) або наявність відомостей про державну реєстрацію його припинення;
наявність інформації про здійснення контролю за діяльністю суб’єкта діяльності у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України".
{Статтю 12 доповнено новою частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Підставами для залишення заяви без руху є:
подання не в повному обсязі документів, що додаються до заяви на отримання ліцензії;
підписання заяви або хоча б одного з документів, що додається до заяви на отримання ліцензії, особою, яка не має на це повноважень, або оформлення із порушенням вимог, складення не за встановленою формою або якщо такі заява або документ не містять даних, що обов’язково вносяться до них.
{Статтю 12 доповнено новою частиною згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
Про результати попереднього розгляду орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки повідомляє заявнику:
{Абзац перший частини статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012}
протягом 30 робочих днів з дня надходження заяви та поданих разом з нею документів для отримання ліцензії на провадження діяльності на окремих етапах життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви та поданих разом з нею документів для отримання ліцензії на провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Перевірка повноти і достовірності відомостей, що містяться в поданих документах, може здійснюватися органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки шляхом проведення державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки та інспекційного обстеження заявника. Інспекційне обстеження заявника є обов’язковим у разі провадження ним діяльності на етапах будівництва та введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки, а також на етапах експлуатації та закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів.
Порядок проведення державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки поданих документів та порядок проведення інспекційного обстеження заявника встановлюються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки відповідно до норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.
Строки проведення перевірки повноти і достовірності відомостей, що містяться в поданих документах, та їх оцінки, включаючи державну експертизу зазначених документів та інспекційне обстеження заявника, а також прийняття рішення за заявою, не повинні перевищувати:
{Абзац перший частини п'ятнадцятої статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
двох років з дня надходження заяви на отримання ліцензії на провадження діяльності на окремих етапах життєвого циклу ядерної установки. Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки в разі виникнення обставин, що зумовлюють необхідність проведення додаткової перевірки документів, що засвідчують рівень безпеки ядерної установки, підтверджують спроможність заявника дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, проведення повторної державної експертизи, може встановлювати інший строк, який не повинен перевищувати трьох років, про що повідомляє заявнику;
{Абзац другий частини статті 12 в редакції Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
одного року з дня надходження заяви на отримання ліцензії на провадження діяльності на окремих етапах життєвого циклу сховища для захоронення радіоактивних відходів. Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки в разі виникнення обставин, що зумовлюють необхідність проведення додаткової перевірки документів, що засвідчують рівень безпеки сховища для захоронення радіоактивних відходів, підтверджують спроможність заявника дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, проведення повторної державної експертизи, може встановлювати інший строк, який не повинен перевищувати двох років, про що повідомляє заявнику;
{Абзац третій частини статті 12 в редакції Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
чотирьох місяців з дня надходження заяви на отримання ліцензії на провадження видів діяльності з переробки та/або зберігання радіоактивних відходів, виробництва джерел іонізуючого випромінювання та видобування, переробки уранових руд;
{Абзац частини статті 12 в редакції Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
двох місяців з дня надходження заяви на отримання ліцензії на провадження інших видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
{Абзац частини статті 12 в редакції Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
Рішення про видачу ліцензії набирає чинності з дня доведення його до відома заявника.
{Статтю 12 доповнено новою частиною згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024}
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки доводить до відома інформацію про прийняте рішення та видає заявникові ліцензію у спосіб, зазначений ним у заяві, невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів з дня прийняття рішення.
{Частина статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки веде єдиний реєстр виданих ліцензій у встановленому законодавством порядку.
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки формує ліцензійну справу щодо кожного ліцензіата, в якій зберігаються документи, подані ліцензіатом для видачі ліцензії, внесення до неї змін, видачі дубліката ліцензії, зупинення дії та відновлення дії ліцензії, а також копії рішень про видачу, припинення дії та видачу дубліката ліцензії, внесення до неї змін, розпорядження про усунення порушень умов ліцензії.
{Частина статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5460-VI від 16.10.2012, № 2755-IX від 16.11.2022; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Вилучення документів з ліцензійних справ здійснюється в порядку, передбаченому законом.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки зобов’язаний зробити копії (фотокопії) документів, що вилучаються з ліцензійної справи, пронумерувати, прошити та завірити їх печаткою.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
До ліцензійної справи долучаються документи, визначені законом, на підставі яких було вилучено документи з ліцензійної справи.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Витребування документів з ліцензійних справ здійснюється на підставі судового рішення.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки зобов’язаний зробити копії (фотокопії) документів, що витребовуються з ліцензійної справи, пронумерувати, прошити та завірити їх печаткою.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
До ліцензійної справи долучаються судове рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, та копія (фотокопія) опису витребуваних документів.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Оригінали витребуваних документів надсилаються поштовим відправленням з описом вкладення до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Вилучення документів з ліцензійної справи не є підставою для відмови органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у здійсненні передбачених цим Законом дій, крім випадку одержання органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки судового рішення про заборону їх вчинення.
{Статтю 12 доповнено частиною згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
{Стаття 12 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 13. Відмова у видачі ліцензії
Заявникові може бути відмовлено у видачі ліцензії органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у разі:
виявлення неспроможності заявника забезпечити дотримання умов провадження заявленого виду діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки;
наявності в документах, поданих заявником, недостовірної або перекрученої інформації;
неусунення виявлених недоліків у поданій заяві, доданих до заяви документах протягом строку, зазначеного в повідомленні про залишення заяви без руху.
Рішення про відмову у видачі ліцензії приймається, за умови забезпечення права особи на участь в адміністративному провадженні відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру".
Рішення про відмову у видачі ліцензії може бути оскаржено в адміністративному порядку відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або до адміністративного суду. Скарга в порядку адміністративного оскарження подається протягом 30 календарних днів з дня доведення рішення до відома заявника.
{Стаття 13 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1874-VI від 11.02.2010, № 2755-IX від 16.11.2022; текст статті 13 в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Стаття 14. Зміст ліцензії та порядок внесення до неї змін
Ліцензії у сфері використання ядерної енергії видаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на бланках спеціального зразка, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
{Частина перша статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5316-VI від 02.10.2012}
Замовлення на виготовлення бланків ліцензій у сфері використання ядерної енергії здійснюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Порядок обліку, зберігання бланків ліцензій у сфері використання ядерної енергії та ведення відповідної звітності встановлюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
найменування органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки , що видав ліцензію;
найменування і місцезнаходження заявника - юридичної особи або прізвище ім’я та по батькові, місце проживання заявника - фізичної особи, якому видається ліцензія. У разі якщо вид діяльності, який підлягає ліцензуванню, провадиться філіями, іншими відокремленими підрозділами заявника, в ліцензії зазначається їх місцезнаходження;
ідентифікаційний код юридичної особи або ідентифікаційний номер фізичної особи - платника податків та інших обов’язкових платежів;
етап життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів чи окремий вид діяльності, на право провадження якої видається ліцензія;
межі майданчика, на якому розміщено ядерну установку або сховище для захоронення радіоактивних відходів, місце або територія провадження окремого виду діяльності у сфері використання ядерної енергії;
перелік основних об’єктів та будівель, що належать до технологічного комплексу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів (у ліцензії експлуатуючої організації на провадження діяльності на окремому етапі життєвого циклу зазначених установки або сховища);
перелік об’єктів, будівель, установок та процесів, що належать до технологічного комплексу з переробки та зберігання радіоактивних відходів (у ліцензії на переробку, зберігання радіоактивних відходів);
технологічні процеси або види господарської діяльності, в яких використовуються джерела іонізуючого випромінювання (у ліцензії на провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії);
перелік документів, на підставі яких прийнято рішення про видачу ліцензії;
перелік посад осіб, до службових обов’язків яких належить здійснення організаційно-розпорядчих функцій, пов’язаних із забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки;
{Абзац одинадцятий частини четвертої статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
перелік видів робіт чи операцій на етапах будівництва та введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки, а також на етапах експлуатації та закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів, виконання яких здійснюється після видачі окремих дозволів органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки;
дата видачі, строк дії та номер ліцензії.
Ліцензія підписується керівником або іншою уповноваженою посадовою особою органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки і скріплюється печаткою.
Строк дії ліцензії встановлюється:
на провадження діяльності на окремих етапах життєвого циклу ядерних установок та сховищ для захоронення радіоактивних відходів - на етап життєвого циклу зазначених установки або сховища;
{Абзац другий частини шостої статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
на провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії на строк, не менший ніж три роки;
на провадження діяльності персоналу та посадових осіб експлуатуючої організації - на строк не менше двох років.
{Частину шосту статті 14 доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Протягом строку дії ліцензії орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки може вносити до неї зміни.
{Частина сьома статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5460-VI від 16.10.2012, № 2755-IX від 16.11.2022}
Підставами для внесення змін до ліцензії є:
зміна найменування або місцезнаходження ліцензіата - юридичної особи або прізвища, імені та по батькові, місця проживання ліцензіата - фізичної особи - підприємця (без зміни місця провадження діяльності), крім зміни найменування у зв’язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство. У такому разі товариство має право на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії на підставі виданої раніше такому товариству ліцензії;
зміна місця або території провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії;
реорганізація ліцензіата, крім перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство;
намір ліцензіата поширити дію ліцензії на додаткові ядерні установки, об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, уранові об’єкти, будівлі чи об’єкти, додаткові джерела іонізуючого випромінювання, а також розширити межі майданчика, на якому розміщено ядерну установку або об’єкт, призначений для поводження з радіоактивними відходами;
намір ліцензіата продовжити строк дії ліцензії;
внесення змін до чинних, набрання чинності новими нормативно-правовими актами з ядерної та радіаційної безпеки;
виявлення у процесі провадження діяльності або під час здійснення державного нагляду за виконанням умов ліцензії обставин, що потребують перегляду і зміни умов ліцензії.
{Частина восьма статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1983-VIII від 23.03.2017; в редакції Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
{Частину дев'яту статті 14 виключено на підставі Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
{Частину десяту статті 14 виключено на підставі Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
{Частину одинадцяту статті 14 виключено на підставі Закону № 2755-IX від 16.11.2022}
Розгляд заяви про внесення змін до ліцензії здійснюється у порядку, встановленому для видачі ліцензії. Заява про внесення змін до ліцензії у зв’язку з продовженням строку її дії подається ліцензіатом до закінчення строку дії ліцензії не пізніше ніж у строки, встановлені статтею 12 цього Закону для розгляду заяви органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки. Подання заяви про внесення змін до ліцензії у зв’язку з продовженням строку її дії з порушенням строків, передбачених статтею 12 цього Закону, є підставою для залишення відповідної заяви без розгляду.
{Частина дванадцята статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022}
Рішення про відмову у внесенні змін до ліцензії може бути оскаржено ліцензіатом в адміністративному порядку відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або до адміністративного суду. Скарга в порядку адміністративного оскарження подається ліцензіатом протягом 30 календарних днів з дня доведення рішення до відома ліцензіата.
{Частина тринадцята статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2755-IX від 16.11.2022; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
{Стаття 14 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 15. Нагляд за дотриманням умов ліцензії
Нагляд за дотриманням умов ліцензії здійснює орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки шляхом проведення оцінки рівня ядерної та радіаційної безпеки, стану фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання за результатами аналізу звітної документації, що подається ліцензіатом, а також шляхом проведення інспекційних перевірок ліцензіата.
{Частина перша статті 15 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Порядок проведення інспекційних перевірок ліцензіата та їх періодичність визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина друга статті 15 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Порядок подання ліцензіатами звітної документації встановлюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Статтю 15 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Засоби та методи перевірок не повинні перешкоджати діяльності ліцензіата, який перевіряється.
{Частина четверта статті 15 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 16. Зупинення дії, відновлення дії та припинення дії ліцензії
Дія ліцензії на провадження діяльності на окремих етапах життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів та ліцензії на провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії може бути зупинена, а дія ліцензії на провадження діяльності на етапах будівництва та введення в експлуатацію ядерної установки (до завантаження ядерних матеріалів у ядерну установку) або будівництва сховища для захоронення радіоактивних відходів та дія ліцензії на провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії можуть бути припинені органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що їх видав, у разі:
подання ліцензіатом відповідної заяви;
ліквідації ліцензіата - юридичної особи або припинення підприємницької діяльності ліцензіатом - фізичною особою;
порушення ліцензіатом умов ліцензії, ліцензійних умов, норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки;
неспроможності ліцензіата дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки;
припинення дії документів, на підставі яких зроблено висновок про спроможність заявника дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки, або невиконання вимог безпеки, визначених такими документами.
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки приймає рішення про відновлення дії ліцензії, щодо якої прийнято рішення про зупинення дії, після перевірки усунення ліцензіатом порушень, що стали підставою для зупинення дії ліцензії, та відновлення ліцензіатом спроможності дотримуватися умов провадження заявленого виду діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки. Строк проведення перевірки не повинен перевищувати шість місяців з дня надходження заяви із зазначенням обґрунтованих підстав для відновлення дії ліцензії.
Рішення про відновлення дії ліцензії набирає чинності з дня його прийняття, про що орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки невідкладно повідомляє ліцензіата.
Заява ліцензіата про відновлення дії ліцензії не є підставою для прийняття органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки рішення про відновлення дії ліцензії, якщо додані до заяви документи не підтверджують усунення підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії.
Дія ліцензії на провадження діяльності на етапах будівництва та введення в експлуатацію (після завантаження ядерних матеріалів у ядерну установку), експлуатації або зняття з експлуатації ядерної установки та на етапі експлуатації або закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів може бути припинена лише після повного вилучення з них ядерних матеріалів і радіоактивних відходів чи після видачі ліцензії на провадження діяльності на такій установці або сховищі іншому ліцензіату.
Неусунення виявлених порушень у встановлений строк у разі провадження діяльності на етапах будівництва та введення в експлуатацію ядерної установки (до завантаження ядерних матеріалів у ядерну установку) або будівництва сховища для захоронення радіоактивних відходів та в разі провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії тягне за собою припинення дії ліцензії.
У разі прийняття органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки рішення про зупинення дії чи припинення дії ліцензії ліцензіат зобов’язаний негайно припинити провадження раніше дозволеної діяльності, повідомити про це зазначений орган і вжити заходів для збереження умов, необхідних для забезпечення безпеки праці, здоров’я персоналу, охорони навколишнього природного середовища, а в разі прийняття рішення про припинення дії ліцензії - протягом 10 днів з дня його надходження надіслати оригінал ліцензії органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, який її видав.
Про припинення дії ліцензії орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки повідомляє протягом п’яти днів органам державного управління у сфері використання ядерної енергії та поводження з радіоактивними відходами.
Рішення про зупинення дії або припинення дії ліцензії набирає чинності з дня доведення його до відома ліцензіата.
Рішення про зупинення дії або припинення дії ліцензії може бути оскаржено ліцензіатом у порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або до адміністративного суду. Скарга в порядку адміністративного оскарження подається ліцензіатом протягом 30 календарних днів з дня доведення рішення до відома ліцензіата.
Оскарження рішення про зупинення дії або припинення дії ліцензії не зупиняє дію рішення.
{Стаття 16 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010; із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012; в редакції Закону № 4017-IX від 10.10.2024}
Стаття 161. Видача дубліката ліцензії
У разі втрати або пошкодження ліцензії органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки може бути виданий дублікат ліцензії.
Підставою для видачі дубліката ліцензії є звернення ліцензіата до органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки з відповідною заявою, до якої додається документ, що підтверджує внесення плати за видачу дубліката ліцензії.
Непридатний для користування внаслідок пошкодження бланк ліцензії подається ліцензіатом органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки разом з документами, зазначеними у частині другій цієї статті.
Строк дії дубліката ліцензії не може перевищувати строку, зазначеного у втраченій або пошкодженій ліцензії.
Ліцензіат, який подав заяву та документи, необхідні для видачі дубліката ліцензії, може провадити діяльність на підставі довідки про подання заяви про видачу дубліката ліцензії на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки зобов’язаний протягом трьох робочих днів з дня надходження заяви про видачу дубліката ліцензії видати заявникові зазначений дублікат.
У разі видачі дубліката ліцензії орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки приймає рішення про визнання недійсною ліцензії, яка була втрачена або пошкоджена, із внесенням не пізніше наступного робочого дня відповідних змін до єдиного реєстру обліку виданих ліцензій.
{Розділ III доповнено статтею 161 згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Розділ IV. ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ СУБ’ЄКТІВ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ
Стаття 17. Права та обов’язки суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії
Суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії мають право:
одержувати інформацію про стан та результати розгляду поданих документів;
надавати органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки та організаціям, які беруть участь у розгляді поданих документів, додаткові письмові чи усні пояснення, зауваження, рекомендації по суті питань, що розглядаються;
{Абзац третій частини першої статті 17 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
порушувати клопотання перед органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про зміни в переліку експертних організацій, які беруть участь у розгляді поданих документів;
оскаржувати у встановленому порядку неправомірні дії окремих посадових осіб органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у разі порушення ними встановленого порядку розгляду заяви та поданих документів, прийняття необгрунтованого чи необ’єктивного рішення.
{Абзац п’ятий частини першої статті 17 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії зобов’язані:
заявляти про намір провадити діяльність, що потребує видачі документа дозвільного характеру на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії;
подавати органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки та експертним організаціям, які беруть участь у розгляді поданих документів, документи в обсязі, необхідному для проведення всебічного, об’єктивного аналізу та оцінки дотримання вимог норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки, а також для прийняття рішення щодо діяльності суб’єкта у сфері використання ядерної енергії;
сприяти зазначеному органу та організаціям у виконанні їх обов’язків;
{Абзац четвертий частини другої статті 17 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012}
надавати в установлений законодавством строк органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки інформацію щодо дотримання умов провадження дозволеної діяльності, встановлених нормами і правилами з ядерної та радіаційної безпеки;
повідомляти органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про зміну умов провадження діяльності;
вносити плату за проведення дозвільних процедур у сфері використання ядерної енергії відповідно до законодавства;
звітувати перед органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про результати провадження дозволеної діяльності у встановленому органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки порядку;
інформувати громадськість про рівень безпеки під час діяльності, на провадження якої видано документ дозвільного характеру. Перелік відомостей, що підлягають оприлюдненню, а також порядок їх оприлюднення встановлюються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
{Частина друга статті 17 в редакції Закону № 1874-VI від 11.02.2010}
Стаття 171. Відповідальність за порушення вимог цього Закону
Суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії несуть відповідальність за:
провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, щодо якої цим Законом встановлені вимоги обов’язкового отримання ліцензії та/або іншого документа дозвільного характеру і реєстрації, без одержання таких документів або реєстрації - штраф у розмірі від п’ятисот до п’ятдесяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
невиконання чи неналежне виконання умов ліцензії та/або іншого документа дозвільного характеру - штраф у розмірі від однієї до ста тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Рішення про накладення штрафів, передбачених частиною першою цієї статті, приймається головним державним інспектором з ядерної та радіаційної безпеки України або його заступниками від імені органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на підставі протоколу про порушення вимог цього Закону, складеного державним інспектором органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Оскарження рішень головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України або його заступників щодо накладення штрафів здійснюється в судовому порядку.
Кошти, отримані внаслідок стягнення штрафів, зараховуються до Державного бюджету України.
{Розділ IV доповнено статтею 171 згідно із Законом № 1874-VI від 11.02.2010}
Розділ V. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
2. Дозволи на діяльність у сфері використання ядерної енергії, які діяли на території України до прийняття цього Закону, втрачають свою чинність не пізніш як через три роки після набрання чинності цим Законом. Протягом зазначеного періоду юридичні та фізичні особи, що здійснюють діяльність у сфері використання ядерної енергії, зобов’язані переоформити дозволи відповідно до вимог цього Закону.
3. До приведення інших законодавчих актів у відповідність з нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
4. Кабінету Міністрів України протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом:
підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до законів України, що випливають із цього Закону;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом;
відповідно до своїх повноважень забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом;
забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.
5. Статтю 33 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 12, ст. 81) викласти в такій редакції:
"Стаття 33. Експлуатуюча організація (оператор)
Експлуатуюча організація (оператор) - це призначена державою юридична особа, яка здійснює діяльність, пов’язану з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, введенням в експлуатацію, експлуатацією, зняттям з експлуатації ядерної установки або вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям сховища для захоронення радіоактивних відходів, забезпечує ядерну та радіаційну безпеку і несе відповідальність за ядерну шкоду.
Експлуатуюча організація (оператор):
отримує ліцензію згідно з законодавством на здійснення діяльності на окремих етапах життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
розробляє та здійснює заходи щодо підвищення безпеки ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
має право страхування зайнятості робочих місць, важливих для забезпечення безпеки ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;
забезпечує радіаційний захист персоналу, населення та навколишнього природного середовища;
несе відповідальність за фізичний захист ядерних матеріалів та радіоактивних відходів;
у встановленому порядку подає своєчасно і в повному обсязі інформацію про випадки порушень у роботі ядерних установок або сховищ для захоронення радіоактивних відходів;
забезпечує фінансове покриття відповідальності за ядерну шкоду у розмірі та на умовах, що визначаються законодавством України;
відраховує кошти у фонд зняття з експлуатації ядерної установки;
несе відповідальність за збитки, завдані персоналу під час виконання ним службових обов’язків, згідно з законодавством України.
Експлуатуюча організація (оператор) зобов’язана періодично, відповідно до норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки, здійснювати переоцінку безпеки ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів і подавати звіти за її результатами органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Переоцінка безпеки також здійснюється на вимогу органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки у разі істотних змін конструкції установки або сховища, а також коли досвід експлуатації свідчить про недоліки попередньої оцінки.
Експлуатуюча організація (оператор) не може вдаватися до дій або демонстрації намірів, які можуть спонукати персонал до порушення вимог цього Закону, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.
Експлуатуюча організація (оператор) включає у собівартість виробництва електроенергії затрати на:
реалізацію програм підвищення безпеки роботи ядерних установок;
забезпечення зберігання відпрацьованого ядерного палива, переробки і захоронення радіоактивних відходів;
науково-технічний і конструкторсько-технологічний супровід експлуатації ядерних установок;
комплектування, підготовку і перепідготовку персоналу;
страхування персоналу і населення на випадок ядерної шкоди;
зняття з експлуатації та консервацію ядерних установок;
соціально-економічний розвиток територій, на яких розташовані ядерні установки та об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами".