КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 21 жовтня 1999 р. N 1943
Київ
Про стан забезпечення пожежної безпекита заходи щодо її поліпшення
Кабінет Міністрів України відзначає, що його рішення з питань
пожежної безпеки виконуються не в повному обсязі.
За останні п'ять років в Україні виникло понад 230,3 тис.
пожеж, на яких загинуло 10804 особи, знищено 55964 будівлі та 6189
одиниць техніки. Пожежами завдано прямих збитків на загальну суму
238,3 млн. гривень. За 9 місяців поточного року зареєстровано 28,9
тис. пожеж, у тому числі 582 пожежі на об'єктах з масовим
перебуванням людей. Найбільша кількість таких пожеж сталася в
Дніпропетровській, Донецькій, Львівській областях та в м. Києві.
Пожежами знищено 4,1 тис. гектарів лісових насаджень.
Щодоби в державі виникає в середньому 144 пожежі, у вогні
гине 6 та отримує травми 4 особи, знищується 31 будівля, 4 одиниці
техніки. Підрозділи пожежної охорони виїжджають за сигналом
тривоги в середньому 576 разів.
Недостатньо вирішуються питання протипожежного захисту
об'єктів, що належать до сфери управління Міністерства освіти.
Міністерство агропромислового комплексу незадовільно
організовує роботу щодо протипожежного захисту
сільськогосподарських підприємств. На 7,2 тис. об'єктах
експлуатується несправне електроустаткування, 15,8 тис. будівель
не забезпечено достатньою кількістю засобів пожежогасіння.
Основними причинами такого становища є несвоєчасне вжиття
міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади,
місцевими державними адміністраціями запобіжних і
пожежопрофілактичних заходів, зниження відповідальності посадових
осіб, які ігнорують встановлені законодавством вимоги щодо
пожежної безпеки.
Відсутній контроль за ввезенням в Україну пожежонебезпечних
будівельних матеріалів, електронних і електротехнічних виробів та
обладнання.
У підрозділах Державної пожежної охорони не вистачає 2,5 тис.
одиниць пожежної техніки різного призначення. Повністю відсутні
запасні частини, необхідні для ремонту пожежної техніки.
Для першочергового забезпечення життєдіяльності пожежних
підрозділів потрібно майже 4 тис. протигазів, понад 10 тис. касок,
25 тис. комплектів спеціального одягу, 1,7 тис. комплектів
теплозахисного одягу, 1,7 млн. метрів пожежних рукавів, близько
1,5 тис. тонн піноутворювача та 200 тонн хімічного поглинача.
Значно ускладнює протипожежну роботу недостатнє фінансове та
матеріально-технічне забезпечення органів державної пожежної
охорони.
З метою посилення пожежної безпеки Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Вважати недостатнім стан реалізації міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади, місцевими державними
адміністраціями вимог законодавства з питань пожежної безпеки.
2. Суворо попередити міністрів, інших керівників центральних
органів виконавчої влади, Голову Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської
міських, районних державних адміністрацій про персональну
відповідальність за виконання установлених законодавством вимог
щодо пожежної безпеки.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади,
Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним
адміністраціям проаналізувати причини невиконання
нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки та до кінця
поточного року розробити додаткові заходи, спрямовані на
виправлення становища, що склалося.
4. Міністерству внутрішніх справ:
1) забезпечити здійснення державного нагляду за станом
пожежної безпеки в населених пунктах і на об'єктах усіх форм
власності з використанням сучасних технологій;
2) подати Кабінетові Міністрів України пропозиції:
у місячний термін - щодо організації проведення комплексних
перевірок діяльності місцевих державних адміністрацій з питань
пожежної безпеки;
у першому півріччі 2000 р. - щодо удосконалення Закону
України "Про пожежну безпеку";
3) разом з Національною академією наук, Міністерством
фінансів, Міністерством економіки, Міністерством транспорту,
іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та
місцевими державними адміністраціями розробити та до 1 березня
2000 р. подати Кабінетові Міністрів України проект Програми
забезпечення пожежної безпеки на 2001 - 2010 роки;
4) разом з Комітетом з питань стандартизації, метрології та
сертифікації розробити протягом 2000 - 2001 років систему контролю
за продукцією на відповідність вимогам пожежної безпеки;
5) за участю заінтересованих центральних органів виконавчої
влади визначити та подати Кабінетові Міністрів України до 1 квітня
2000 р. перелік особливо вибухопожежонебезпечних об'єктів, які в
обов'язковому порядку повинні охоронятися підрозділами Державної
пожежної охорони.
5. Міністерству агропромислового комплексу, Міністерству
вугільної промисловості, Міністерству культури і мистецтв,
Міністерству охорони здоров'я та Міністерству транспорту
відповідно до статті 4 Закону України "Про пожежну безпеку"
( 3745-12 ) утворити до кінця поточного року в центральному
апараті службу пожежної безпеки.
6. Міністерству енергетики разом з іншими заінтересованими
центральними органами виконавчої влади розробити протягом 2001
року нормативно-правові акти та нормативно-технічні документи з
питань пожежної безпеки для енергетичних ядерних реакторів, які
виводяться з експлуатації, об'єкта "Укриття" та дослідницьких
ядерних реакторів.
7. Комітетові з питань стандартизації, метрології та
сертифікації і Міністерству внутрішніх справ запровадити протягом
2000 - 2001 років обов'язкову сертифікацію всіх видів продукції
протипожежного призначення, в тому числі тієї, що завозиться з-за
кордону.
8. Міністерству внутрішніх справ разом з Міністерством
енергетики і Державним комітетом будівництва, архітектури та
житлової політики створити на пожежно-випробному полігоні
Міністерства внутрішніх справ базу для проведення випробувань
кабельної продукції та будівельних конструкцій на вогнестійкість.
9. Міністерству освіти, Міністерству внутрішніх справ,
Державному комітетові у справах сім'ї та молоді, Державному
комітетові з фізичної культури та спорту розробити до 1 квітня
2000 р. за погодженням з Добровільним пожежним товариством
комплекс заходів, спрямованих на запобігання пожежам, спричиненим
дитячими пустощами з вогнем, і виховання у дітей бережливого
ставлення до національного багатства.
10. Рекомендувати органам місцевого самоврядування протягом
2000 року розглянути питання щодо утворення за рахунок місцевих
бюджетів підрозділів пожежної охорони в сільських населених
пунктах, у яких відсутні підрозділи Державної пожежної охорони.
11. Міністерству промислової політики, Національному
космічному агентству та іншим центральним органам виконавчої влади
вирішити до кінця 1999 року питання про погашення заборгованості
за забезпечення Державною пожежною охороною пожежної безпеки
підприємств, що належать до сфери їх управління.
12. Дозволити Міністерству фінансів проводити бездисконтні
вексельні розрахунки для погашення заборгованості перед Державною
пожежною охороною з грошового забезпечення та соціальних виплат,
для придбання пожежної техніки, обладнання, засобів зв'язку та
пожежогасіння, утримання матеріально-технічної бази.
13. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним,
Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям
вишукати можливість для додаткового фінансування установ, закладів
та підрозділів Державної пожежної охорони, будівництва та
капітального ремонту будівель пожежних депо, оплати комунальних
послуг та інших експлуатаційних витрат за рахунок коштів місцевих
бюджетів, інших джерел фінансування.
14. Внести до деяких постанов Кабінету Міністрів України
зміни і доповнення, що додаються.
15. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого
віце-прем'єр-міністра України Кінаха А.К. і Міністра внутрішніх
справ Кравченка Ю.Ф.
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд. 39
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 21 жовтня 1999 р. N 1943
ЗМІНИ І ДОПОВНЕННЯ,що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
1. У постанові Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994
р. N 508 ( 508-94-п ) "Про заходи щодо виконання Закону України
"Про пожежну безпеку" (ЗП України, 1994 р., N 11, ст. 270; 1996
р., N 13, ст. 353; Офіційний вісник України, 1998 р., N 38, ст.
1399; 1999 р., N 16, ст. 651, N 34, ст. 1772):
1) у Положенні про Державну пожежну охорону, затвердженому
зазначеною постановою:
пункт 5 доповнити підпунктом такого змісту:
"32) здійснює в установленому порядку обов'язкову
сертифікацію всіх видів продукції протипожежного призначення, в
тому числі тієї, що завозиться із-за кордону";
пункт 6 після слова "відділи" доповнити словами "та
підрозділи";
підпункт 5 пункту 9 після слова "документації" доповнити
словами "а також стану пожежної безпеки об'єктів";
абзац третій пункту 12 викласти у такій редакції:
"Контроль за виконанням правил пожежної безпеки на об'єктах
Міноборони, МНС, Національної гвардії, Служби безпеки,
Держкомкордону та Державного департаменту з питань виконання
покарань здійснюється їх службами пожежної безпеки";
пункт 15 після слів "та їх заступникам" доповнити словами
"державним інспекторам з пожежного нагляду центрального і
територіальних органів державного пожежного нагляду";
2) Правила обліку пожеж, затверджені зазначеною постановою,
викласти у новій редакції (додаються);
3) додаток 1 до зазначеної постанови викласти у новій
редакції (додається).
2. У постанові Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1998
р. N 174 ( 174-98-п ) "Про Державну комісію з питань
техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій", із
змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 24
вересня 1999 р. N 1763 ( 1763-99-п ) (Офіційний вісник України,
1998 р., N 7, ст. 258):
1) у Положенні про Державну комісію з питань
техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій,
затвердженому зазначеною постановою:
абзац другий пункту 3 після слова "аварії" доповнити словом
"пожежі";
абзац третій підпункту "а" пункту 4 після слова
"благополуччя" доповнити словами "пожежної безпеки";
2) доповнити загальний склад Державної комісії з питань
техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій,
затверджений зазначеною постановою, після слів "Голова
центрального комітету Товариства Червоного Хреста України (за
згодою)" посадою начальника Головного управління Державної
пожежної охорони МВС.
3. Абзац третій пункту 3 додатка 1 до постанови Кабінету
Міністрів України від 30 квітня 1999 р. N 746 ( 746-99-п ) "Про
розподіл функціональних повноважень між Прем'єр-міністром України,
Першим віце-прем'єр-міністром України, віце-прем'єр-міністрами
України та Міністром Кабінету Міністрів України" (Офіційний вісник
України, 1999 р., N 18, ст.792, N 35, ст. 1791) після слова
"ядерної" доповнити словом "пожежної".
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 26 липня 1994 р. N 508 ( 508-94-п )
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 21 жовтня 1999 р. N 1943)
ПРАВИЛАобліку пожеж та їх наслідків
Загальні положення
1. Ці Правила визначають організацію та порядок ведення
обліку пожеж та їх наслідків (далі - облік пожеж) і є
обов'язковими для виконання міністерствами, іншими центральними і
місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого
самоврядування, а також підприємствами, установами та
організаціями.
2. Облік пожеж запроваджено з метою аналізу причин та умов їх
виникнення, оцінки стану пожежної безпеки, прогнозування ситуацій
і розроблення запобіжних заходів для захисту життя і здоров'я
громадян, майна приватної, колективної та державної форми
власності від пожеж, підтримання належного рівня пожежної безпеки
на об'єктах і в населених пунктах та створення умов для гасіння
пожеж.
3. Документом, який засвідчує факт пожежі, є акт, що
складається комісією за фактом пожежі чи загоряння відповідно до
встановленої форми.
4. У цих Правилах поняття вживаються у такому значенні:
пожежа - неконтрольоване горіння, що супроводжується
знищенням матеріальних цінностей та (або) створює загрозу життю і
здоров'ю людей;
загоряння - неконтрольоване горіння поза межами спеціально
визначеного місця, що не призвело до знищення матеріальних
цінностей та (або) травмування чи загибелі людей;
втрати від пожежі - грошове вираження соціальних втрат,
вартості знищених та пошкоджених матеріальних цінностей, витрат на
гасіння, ліквідацію наслідків пожежі та відновлення об'єкта;
прямі збитки від пожежі - матеріальні цінності, знищені або
пошкоджені внаслідок пожежі, вартість вогнегасних речовин, витрати
на вжиття заходів для рятування людей і матеріальних цінностей;
побічні збитки від пожежі - пов'язані з ліквідацією пожежі та
її наслідків соціальні, економічні та екологічні витрати, оцінені
в грошовому вираженні, у тому числі на відновлення об'єкта,
зумовлені простоєм виробництва, перервою в роботі, зміною графіка
руху транспортних засобів;
знищені матеріальні цінності - матеріальні цінності, які
повністю втратили свої властивості та не можуть використовуватися
за призначенням і шляхом ремонту не можуть бути приведені в стан,
придатний для подальшого використання;
пошкоджені матеріальні цінності - матеріальні цінності, які
шляхом ремонту можуть бути приведені в стан, придатний для
подальшого використання;
тілесне ушкодження - порушення анатомічної цілісності або
фізіологічних функцій органів та тканин людини;
небезпечні фактори пожежі - полум'я та іскри, підвищена
температура навколишнього природного середовища, токсичні продукти
горіння та термічного розпаду, дим, знижена концентрація кисню;
вторинні прояви небезпечних факторів пожежі - осколки, уламки
зруйнованих апаратів, агрегатів, установок, конструкцій,
радіоактивні та токсичні речовини і матеріали, що виділилися із
зруйнованих апаратів, установок, електричний струм, що виник
внаслідок винесення напруги на струмопровідні частини конструкцій,
апаратів, агрегатів, небезпечні фактори вибуху, що стався
внаслідок пожежі, вогнегасні речовини.
5. Загиблою на пожежі вважається особа, смерть якої має
прямий причинний зв'язок з пожежею (від тілесних пошкоджень,
одержаних унаслідок впливу небезпечних факторів пожежі, а також
вторинних проявів небезпечних факторів пожежі), встановлений на
підставі висновку судово-медичної експертизи або результатів
лікарського дослідження.
6. Травмованою на пожежі вважається особа, яка зазнала
тілесних або інших ушкоджень унаслідок впливу вторинних проявів
небезпечних факторів пожежі.
Порядок обліку пожеж та загорянь
7. Обліку підлягають усі пожежі та загоряння незалежно від
місця їх виникнення та наслідків.
8. Не підлягають обліку:
вибухи, спалахи та розряди в електроенергетиці без подальшого
поширення горіння;
факти самогубства шляхом самоспалювання, якщо це не призвело
до поширення горіння, загибелі або травмування інших людей;
пожежі, що сталися на об'єктах права власності міжнародних
організацій, іноземних юридичних осіб і громадян, а також на
об'єктах, що не перебувають в юрисдикції України, якщо це не
призвело до загибелі або травмування громадян України та не
завдало збитків юридичним та (або) фізичним особам України, або не
призвело до інших наслідків для юридичних та (або) фізичних осіб
України.
9. Облік пожеж та загорянь в Україні веде Головне управління
Державної пожежної охорони МВС.
10. Первинний облік пожеж та загорянь ведуть центральні
органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації на
об'єктах і транспортних засобах, що належать до сфери їх
управління.
11. Облік пожеж та загорянь на транспортних засобах (за
винятком зазначених у пункті 9 цих Правил), що перебувають у
дорозі, здійснюється органами державного пожежного нагляду за
місцем їх виникнення.
12. Центральні органи виконавчої влади, підприємства,
установи та організації, що здійснюють первинний облік пожеж та
загорянь, зобов'язані щомісяця до 10 числа, що настає за звітним,
подавати до Головного управління Державної пожежної охорони МВС
інформацію про пожежі та їх наслідки на об'єктах і транспортних
засобах, що належать до сфери їх управління, за формами,
затвердженими Держкомстатом.
13. Страхові організації усіх форм власності зобов'язані у
5-денний термін письмово повідомляти органи Державної пожежної
охорони МВС про звернення до них юридичних та фізичних осіб із
заявою про страховий випадок, спричинений пожежею.
14. Виявлені незареєстровані пожежі обліковуються відповідно
до цих Правил.
Облік втрат унаслідок пожежі
15. Втрати внаслідок пожежі визначаються сумою прямих і
побічних збитків за цінами, що діють на час виникнення пожежі.
16. Облік прямих і побічних збитків ведеться окремо.
17. Облік збитків, завданих пожежами, ведеться на підставі
довідок про завдані збитки, складених відповідно до документів
бухгалтерського обліку, а також відомостей страхових організацій,
витягів з рішень судових органів, документів чи письмових заяв
власників особистого майна.
Відповідальність за достовірність відомостей про збитки
несуть особи, що подали відповідні документи.
18. Прямі матеріальні збитки, завдані внаслідок знищення
пожежею основних фондів, визначаються за залишковою вартістю з
урахуванням останньої переоцінки, за винятком вартості залишків.
Прямі матеріальні збитки, завдані внаслідок знищення пожежею
основних фондів на стадіях незавершеного капітального будівництва
та капітального ремонту, визначають виходячи з обсягу виконаних
робіт.
19. Побічні матеріальні збитки визначаються за довідками,
поданими юридичними та фізичними особами, а в разі їх відсутності
за існуючою методикою Головним управлінням Державної пожежної
охорони МВС з урахуванням відомостей страхових організацій,
витягів з рішень судових органів тощо.
20. Збитки від знищення (пошкодження) пожежею обігових коштів
визначаються шляхом виключення з вартості матеріальних цінностей,
які перебувають на обліку за цінами на момент виникнення пожежі,
вартості матеріальних цінностей, що залишилися.
21. Вартість продукції власного виробництва, в тому числі
того, що перебуває на стадії незавершеного виробництва,
визначається виходячи з її первісної вартості та витрат на
обробку, проведену до моменту виникнення пожежі.
Вартість готової продукції, сировини та інших матеріальних
цінностей (включаючи малоцінні та швидкозношувані речі), які
перебувають на складах (базах), визначається за оптовими чи
закупівельними цінами з урахуванням транспортних,
заготівельно-складських накладних витрат та норм природних збитків
на момент виникнення пожежі, а в роздрібній торгівлі - за
роздрібними цінами.
22. У разі знищення внаслідок пожежі цінних паперів і
грошових знаків матеріальні збитки вважаються такими, що
дорівнюють їх номінальній вартості, крім цінних паперів (грошових
знаків), що перебувають у стадії виготовлення, матеріальні збитки
за якими визначаються відповідно до собівартості їх виготовлення.
23. Якщо пожежа спричинила збитки, що були визначені в
іноземній валюті, вона перераховується в гривні за курсом
Національного банку на момент виникнення пожежі.
24. У разі знищення (пошкодження) продукції інтелектуальної
та творчої діяльності збитки визначаються на підставі договірних
та інших документів чи експертизи.
Облік загиблих і травмованих
25. Обліку підлягають загиблі на пожежах (що підтверджено
висновками судово-медичної експертизи або результатами лікарського
дослідження причини смерті) та травмовані на пожежах, крім осіб,
що загинули або були травмовані внаслідок спроби вчинити
самогубство шляхом самоспалювання.
26. Медичні заклади усіх форм власності зобов'язані негайно
повідомляти органи Державної пожежної охорони МВС про звернення
або доставлення до них для надання медичної допомоги осіб з
тілесними ушкодженнями чи отруєнням, одержаними під час пожежі,
або померлих від травм і впливу небезпечних факторів пожежі та
надавати висновки про причину смерті зазначених осіб.
Відповідальність за ведення обліку
27. Відповідальність за ведення обліку, а також за
достовірність даних та інформації про загоряння, пожежі та їх
наслідки, своєчасність їх подання згідно із законодавством несуть
керівники органів виконавчої влади, юридичні особи, які ведуть цей
облік, надають інформацію та звітність.
Контроль за веденням обліку пожеж
28. Контроль за веденням обліку пожеж здійснюється Головним
управлінням Державної пожежної охорони МВС, а також
міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади та
юридичними особами, які ведуть облік пожеж.
29. Органи державного пожежного нагляду мають право
здійснювати перевірку ведення обліку пожеж та втрат у
міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади та
юридичних осіб, що ведуть цей облік.
Додаток 1до постанови Кабінету Міністрів України
від 26 липня 1994 р. N 508 ( 508-94-п )
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 21 жовтня 1999 р. N 1943)
ПЕРЕЛІКміністерств, інших центральних органів виконавчої
влади, компаній та корпорацій, на об'єктах яких
утворюються підрозділи відомчої пожежної
(пожежно-сторожової) охорони
МНС Міноборони Мінтранс (об'єкти залізничного, авіаційного, морського,
річкового транспорту) Держкомкордон Держкомлісгосп Держкомрезерв Державний департамент з питань виконання покарань ДАК "Хліб України" Укрметротунельбуд СБУ Національна гвардія
Джерело:Офіційний портал ВРУ