КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 11 серпня 1998 р. N 1251
Київ
Про стан і додаткові заходи щодо виплати пенсій, погашення заборгованості з обов'язкових платежів до державного та місцевих бюджетів, недоїмки до Пенсійного фонду і Фондудля здійснення заходів щодо ліквідації наслідків
Чорнобильської катастрофи та соціального захисту
населення
{ Про зняття дисциплінарного стягнення див. Постанову КМN 2096 ( 2096-98-п ) від 30.12.98 }
{ Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМN 229 ( 229-2007-п ) від 14.02.2007 }
Кабінет Міністрів України відзначає, що за січень - липень
1998 р. обсяги промислової продукції зросли на 0,4 відсотка проти
0,7 відсотка за перше півріччя, у липні порівняно з відповідним
періодом минулого року промислове виробництво скоротилося на
1,3 відсотка. Порівняно з показниками роботи у першому півріччі у
січні - липні погіршилися результати діяльності промислових
підприємств Хмельницької області, де відставання від минулорічного
рівня збільшилося з 9,8 відсотка до 14 відсотків, Донецької - з
5,9 до 6, Львівської -з 4 до 5,2 відсотка. У Кіровоградській
області приріст виробництва, досягнутий за 6 місяців, змінився на
відставання в розмірі 1,3 відсотка. Скоротився приріст
промислового виробництва у Волинській, Житомирській,
Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Луганській,
Сумській, Тернопільській, Чернівецькій областях.
Водночас в Автономній Республіці Крим, Миколаївській,
Одеській, Полтавській, Харківській областях досягнуто зростання
приросту промислового виробництва, а у Київській, Херсонській,
Черкаській, Чернівецькій областях - скорочення його спаду. В
м. Севастополі за 7 місяців обсяги промислової продукції
збільшилися на 20,1 відсотка порівняно із спадом на
4,2 відсотка у першому півріччі.
Вкрай негативних тенденцій набув стан справ з надходженням
обов'язкових платежів до державного і місцевих бюджетів,
Пенсійного фонду і Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації
наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту
населення. Це призвело до загострення проблеми своєчасної виплати
пенсій, інших соціальних виплат, до зростання заборгованості.
Заборгованість з виплати пенсій, грошової допомоги на
1 серпня 1998 р. становила 1829 млн. гривень, або 2,1 місячної
потреби в коштах на ці виплати. Найбільше її зростання в першому
півріччі допущено у Львівській (73,5 відсотка), Полтавській
(71,9), Закарпатській (68,5), Київській (67), Рівненській (63,6),
Вінницькій (60), Волинській (54,8) та Луганській (51,5) областях.
Заборгованість із соціальних виплат громадянам, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, збільшилася з
315,7 млн. гривень на початок року до 408,9 млн. гривень на
1 липня поточного року.
Ускладнилася ситуація з виплатою заробітної плати працівникам
бюджетної сфери, допомоги сім'ям з дітьми, стипендій та інших
соціальних виплат.
Основною причиною зростання заборгованості з виплати пенсій
та грошової допомоги, заробітної плати працівникам бюджетної
сфери, зокрема сфери освіти, є несплата підприємствами, установами
та організаціями збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування та обов'язкових платежів до бюджетів.
Станом на 1 липня 1998 р. 105,3 тис. платників своєчасно не
внесли до державного та місцевих бюджетів 5,9 млрд. гривень, що
дорівнює 59,3 відсотка суми надходжень податків та інших
обов'язкових платежів, передбачених на 1998 рік.
Заборгованість перед бюджетами з початку року зросла на
3,5 млрд. гривень, або у 2,5 раза.
Протягом першого півріччя 1998 р. недоїмка із збору на
обов'язкове державне пенсійне страхування збільшилася на 487 млн.
гривень і на 1 липня ц.р. становила 3,1 млрд. гривень.
Тільки у Дніпропетровській та Донецькій областях недоїмка до
Пенсійного фонду вже перевищила 1 млрд. гривень, а в Автономній
Республіці Крим, Запорізькій, Київській, Полтавській, Харківській,
Херсонській, Черкаській областях її суми становлять понад 100 млн.
гривень.
Найбільше зростання недоїмки до бюджетів має місце у
Харківській області - у 7,9 раза, Сумській - у 7, Львівській -
у 5, Миколаївській - у 4, Запорізькій - у 3,8, Рівненській - у
3,7, Луганській - у 3,4 раза.
У червні поточного року платники в 10 областях, містах Києві
та Севастополі зменшили суми недоїмки з платежів до бюджетів на
66 млн. гривень. Водночас у решті 15 областей вона збільшилась на
226 млн. гривень, внаслідок чого сума недоїмки протягом місяця в
цих областях зросла ще на 160 млн. гривень.
На 1 липня 1998 р. недоїмка в м. Києві становила 898,9 млн.
гривень або 15,3 відсотка її в Україні, тоді як питома вага
надходжень до бюджетів у м. Києві з початку року дорівнювала
17,9 відсотка; Дніпропетровській області - 678 млн. гривень, або
11,6 відсотка загальної недоїмки при 6,9 відсотка у сумі
надходжень; Харківській - 467,7 млн. гривень, або 8 відсотків
недоїмки при 8 відсотках у сумі надходжень;
Полтавській - 452,6 млн. гривень, або 7,7 відсотка недоїмки
при 5,4 відсотка у сумі надходжень; Луганській - 437,5 млн.
гривень, або 7,5 відсотка недоїмки при 3,6 відсотка у сумі
надходжень; Запорізькій - 425,3 млн. гривень, або 7,2 відсотка
недоїмки при 4,8 відсотка у сумі надходжень; Донецькій області -
404 млн. гривень, або 6,9 відсотка недоїмки при 10,2 відсотка у
сумі надходжень.
У трьох областях заборгованість перед бюджетами у першому
півріччі 1998 р. перевищила надходження до бюджетів: у Луганській
області - на 21 відсоток, Рівненській - на 9, Миколаївській - на
8 відсотків.
Найбільше заборгували акціонерні товариства відкритого типу,
створені на базі майна державних підприємств, де недоїмка дорівнює
майже 2,5 млрд. гривень, або 41,9 відсотка загальної її суми.
Тільки в червні ц. р. її сума збільшилася на 21,3 млн. гривень.
Підприємства м. Києва не сплатили - 681,6 млн. гривень, у
тому числі акціонерне товариство "Укргазпром" - 630,4 млн.;
Полтавської області - 337,1 млн., у тому числі державне
підприємство "Полтавагазпром" акціонерного товариства "Укргазпром"
- 240,8 млн., нафтогазовидобувне підприємство "Полтаванафтогаз"
акціонерного товариства "Укрнафта" - 39,4 млн.; Харківської
області - 253,5 млн., у тому числі відкрите акціонерне товариство
"Шебелинкагазпром" - 236,8 млн., підприємство "Харківтрансгаз"
акціонерного товариства "Укргазпром" - 97,9 млн.;
Дніпропетровської області - 262,8 млн., у тому числі відкрите
акціонерне товариство "Центральний гірничо-збагачувальний
комбінат" - 22 млн., відкрите акціонерне товариство "Дніпровський
металургійний комбінат імені Дзержинського" - 27,5 млн., відкрите
акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
- 12 млн. гривень.
Недоїмка підприємств, заснованих фізичними особами, порівняно
з травнем ц. р. зросла на 30,5 млн. гривень і становить 411 млн.
гривень, або 7 відсотків загальної її суми.
Приватні підприємства м. Києва заборгували 69,6 млн. гривень,
Дніпропетровської області - 65,4 млн., Луганської - 34,4 млн.,
Запорізької - 31,4 млн. гривень.
Заборгованість колективних підприємств становить 87,1 млн.
гривень, або 1,5 відсотка недоїмки, зокрема Донецької області
- 16,8 млн. гривень та Дніпропетровської - 14,9 млн. гривень.
Орендними підприємствами, створеними на базі майна державних
підприємств, не сплачено 46,5 млн. гривень, або 0,8 відсотка
недоїмки в Україні, яка в цілому зросла на 2,7 млн. гривень.
Підприємства Луганської області сплатили - 9,1 млн. гривень.
Запорізької - 7,5 млн., Автономної Республіки Крим - 5 млн.
гривень.
Серед підприємств, що належать до сфери управління органів
виконавчої влади, найбільші суми недоїмки мають підприємства
Міністерства енергетики - 583,7 млн. гривень, або 9,9 відсотка
недоїмки в Україні. Порівняно з травнем ц. р. недоїмка скоротилася
на 16,3 млн. гривень.
Найбільшу заборгованість мають підприємства Запорізької
області - 241,4 млн. гривень, у тому числі виробниче об'єднання
"Запорізька АЕС" - 227,3 млн., Дніпровська ГЕС - 7,2 млн.;
Миколаївської області - 122,3 млн., у тому числі виробниче
об'єднання "Південно - Українська АЕС" - 122 млн.; Рівненської
області - 85,7 млн., у тому числі Рівненська АЕС - 85,6 млн.
гривень.
Недоїмка підприємств Міністерства агропромислового комплексу
до бюджетів становить 516,7 млн. гривень, або 8,8 відсотка
недоїмки в Україні. Порівняно з травнем ц. р. вона зросла на
17,7 млн. гривень.
У цілому в агропромисловому комплексі недоїмка становить
1,4 млрд. гривень, або 45 відсотків загальної заборгованості.
Кількість підприємств-боржників Пенсійного фонду збільшилася на
884, а сума недоїмки - на 269 млн. гривень, або 24 відсотки.
Сільськогосподарські підприємства Кіровоградської області не
сплатили 49,3 млн. гривень, Сумської - 35,2 млн., Донецької - 34,6
млн., Дніпропетровської - 34,3 млн. гривень.
Недоїмка підприємств Міністерства промислової політики до
бюджетів становить 406 млн. гривень, або 6,9 відсотка загальної
суми не внесених до бюджетів платежів в Україні. Порівняно з
травнем ц. р. вона зросла на 14,6 млн. гривень.
Підприємства Дніпропетровської області заборгували -
116,8 млн. гривень, або 28,8 відсотка суми заборгованості по
Міністерству, з них виробниче об'єднання "Південний машинобудівний
завод" - 15,1 млн.; Луганської області - 90,7 млн. гривень, або
22,3 відсотка недоїмки, з них відкрите акціонерне товариство
"Алчевський металургійний комбінат" - 49,7 млн., Стахановський
коксохімзавод - 4,2 млн., хімзавод "Зоря" - 5 млн. гривень.
Кількість підприємств, що належать до сфери управління
Міністерства промислової політики і мають заборгованість перед
Пенсійним фондом, збільшилася на 128, недоїмка - на 89 млн.
гривень, або 20 відсотків, і становить 535 млн. гривень. На
Північному гірничо-збагачувальному комбінаті недоїмка перевищує
30 млн. гривень, на Макіївському металургійному комбінаті -
12 млн., у шахтоуправлінні "Центральне" Донецької області -
12 млн., на Алчевському металургійному комбінаті - 7 млн.,
Київському електровагоноремонтному заводі - 3 млн. гривень.
Недоїмка підприємств Міністерства вугільної промисловості
перед бюджетами становить 190,6 млн. гривень, або 3,2 відсотка
загальної її суми в Україні. Порівняно з травнем ц. р. вона зросла
на 9,3 млн. гривень.
Заборгованість до бюджетів вугільних підприємств Луганської
області дорівнює 102,1 млн. гривень, або 53,6 відсотка недоїмки по
Міністерству, в тому числі шахти "Київської" - 5,9 млн., шахти
імені Вахрушева - 5,5 млн., шахти імені Дзержинського - 5,5 млн.;
Донецької області - 41 млн. гривень, або 21,5 відсотка недоїмки по
Міністерству; Дніпропетровської області відповідно - 34,3 млн.
гривень, або 18 відсотків.
У вугільній промисловості кількість підприємств-боржників
Пенсійного фонду дещо зменшилася, але недоїмка зросла на 58 млн.
гривень і досягла 705 млн. гривень, що становить 22 відсотки її
загального обсягу.
Недоїмка до Пенсійного фонду громадян-підприємців збільшилася
на 37 відсотків, а питома вага осіб, які не сплачують збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування, - з 45 відсотків у 1997
році до 54 відсотків у першому півріччі 1998 року.
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади,
місцеві державні адміністрації не забезпечили належного виконання
рішень Кабінету Міністрів України, спрямованих на зменшення
недоїмки.
В Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській,
Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській областях не розпочато
роботу з погашення заборгованості до Пенсійного фонду через
векселі.
У Волинській, Закарпатській, Одеській, Рівненській, Сумській,
Тернопільській, Хмельницькій та Чернівецькій областях зволікається
заготівля сільськогосподарської продукції в рахунок збору на
обов'язкове державне пенсійне страхування.
Значний обсяг недоїмки зберігається через недостатню
ефективність позовної роботи. В арбітражних судах перебуває 2 тис.
нерозглянутих позовів Пенсійного фонду щодо погашення недоїмки
шляхом звернення стягнення на майно підприємств-боржників на
загальну суму 535 млн. гривень.
Надходження зборів до Фонду для здійснення заходів щодо
ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального
захисту населення за сім місяців поточного року фактично
становлять лише 881,3 млн. гривень, або 64,9 відсотка.
Найгірший стан надходжень зборів у Кіровоградській області -
38,5 відсотка. Порівняно з аналогічним періодом минулого року вони
знизилися на 50,6 відсотка.
Нижче середнього рівня надходження у Вінницькій
(52,9 відсотка), Житомирській (53,4), Чернівецькій (53,8),
Хмельницькій (54), Черкаській (55,8), Тернопільській (56,4),
Чернігівській (57,1), Закарпатській (57,6), Херсонській (58,9),
Харківській (61,1 відсотка) областях.
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Суворо попередити про персональну відповідальність
керівників Державної податкової адміністрації (Азарова М.Я.),
Пенсійного фонду (Зайчука Б.О.), міністерств, інших центральних
органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних
адміністрацій за забезпечення повного та своєчасного надходження
обов'язкових платежів до бюджетів, зборів до Пенсійного фонду і
Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків
Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення і
погашення до кінця поточного року заборгованості з цих платежів. Зажадати від цих керівників посилення вимогливості до
працівників органів, які вони очолюють, за виконання ними своїх
службових обов'язків.
2. Визнати незадовільною роботу із забезпечення своєчасності
й повноти внесення обов'язкових платежів до бюджетів, зборів до
Пенсійного фонду і Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації
наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту
населення Хмельницької (Гусельникова Є.Я.), Кіровоградської
(Громового М.П.), Закарпатської (Устича С.І.), Вінницької
(Чумака М.Ф.), Херсонської (Касьяненка А.І.), Черкаської
(Даниленка А.С.) та Житомирської (Лушкіна В.А.) обласних державних
адміністрацій.
3. Погодитися з пропозиціями керівників обласних державних
адміністрацій про необхідність звільнення із займаних посад за
недоліки в роботі голів районних державних адміністрацій:
Солонянської - Радчука А.О., Томашпільської - Ковальчука В.С.,
Любарської - Гнатишина В.В., Радомишльської - Іваненка О.М.,
Галицької - Крука В.Г., Калуської - Давидюка М.Ф., Долинської -
Джулая В.О., Старосамбірської - Литвина З.Л., Диканської -
Колотія С.М., Чортківської - Замрикота Я.А., Монастириської -
Дроня П.Я., Близнюківської - Недая С.В., Дергачівської -
Коваленка А.І., Звенигородської - Чорновола В.І., Сокирянської -
Руснака Г.П., Бахмацької - Федька І.В., Козелецької -
Безкровного В.Ф., Золотоніської - Павліченка В.В. Керівникам відповідних обласних державних адміністрацій
підготувати та подати Кабінетові Міністрів України у триденний
термін в установленому порядку матеріали щодо звільнення
зазначених голів районних державних адміністрацій.
4. Керівникам Ради міністрів Автономної Республіки Крим,
обласних, районних державних адміністрацій внести у десятиденний
термін на розгляд сесій відповідних рад пропозиції щодо
доцільності подальшого перебування на посадах міських, селищних,
сільських голів, які не забезпечили належного рівня організації
роботи з погашення підприємствами, установами та організаціями
заборгованості з обов'язкових платежів до державного та місцевих
бюджетів, недоїмки до Пенсійного фонду та Фонду для здійснення
заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та
соціального захисту населення. Про результати доповісти Кабінетові Міністрів України у
місячний термін.
5. Порушити питання про звільнення із займаних посад за
значні недоліки в роботі щодо зменшення недоїмки з обов'язкових
платежів до бюджетів у акціонерному товаристві "Укргазпром" голови
правління Клюка Б.О. та у відкритому акціонерному товаристві
"Укрнафта" голови правління Козака Я.І.
6. Відзначити незадовільний контроль за забезпеченням
своєчасних розрахунків з бюджетами, Пенсійним фондом і Фондом для
здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи та соціального захисту населення Міністра промислової
політики Гуреєва В.М., Міністра агропромислового комплексу
Супіханова Б.К., Міністра вугільної промисловості Тулуба С.Б. та
Міністра енергетики Шеберстова О.М. Зобов'язати зазначених керівників внести пропозиції щодо
відповідальності заступників міністрів та вирішити питання
стосовно відповідальності керівників структурних підрозділів, на
яких покладено обов'язки з контролю за станом розрахунків з
Пенсійним фондом та бюджетами, і попередити їх, що в разі
невиправлення становища буде порушене питання про відповідність їх
займаним посадам.
7. Порушити питання про звільнення із займаних посад за
значні недоліки в роботі щодо зменшення недоїмки з обов'язкових
платежів до бюджетів, Пенсійного фонду та Фонду для здійснення
заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та
соціального захисту населення: голови Хмельницької обласної державної адміністрації
Гусельникова Є.Я.; першого заступника Голови Фонду державного майна
Крюкова В.І.; голови правління відкритого акціонерного товариства
"Алчевський металургійний комбінат" Сахна В.А.; генерального директора державної холдингової компанії
"Антрацит" Блінохватова Ю.Д.; генерального директора державної холдингової компанії
"Добропіллявугілля" Бугайова І.В.; директора державного відкритого акціонерного товариства
"Шахта Моспінська" державної холдингової компанії "Донвугілля"
Кабанова В.І.; директора державного відкритого акціонерного товариства
"Шахта Княгининська" державної холдингової компанії
"Донбасантрацит" Воротченка М.І.; директора державного відкритого акціонерного товариства
"Шахта Ждановська" державної холдингової компанії
"Шахтарськантрацит" Чеквигіна С.В. Оголосити догану першому заступнику Міністра промислової
політики Мазуру В.Л.
8. Керівникам міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим,
обласних, Київської та Севастопольської міських державних
адміністрацій:
вирішити питання про розірвання в установленому порядку
контрактів з керівниками відкритих акціонерних товариств
"Керченський металургійний комбінат", шахти "Павлоградська",
радгоспу-комбінату "Голубівський" Дніпропетровської області,
шахтоуправління "Центральне" Донецької області, відкритих
акціонерних товариств "Житомирський завод хімічного волокна" та
"Енергодарбуд", колективного сільськогосподарського підприємства
"Росія" Кіровоградської області, акціонерного товариства
"Ліщинівка" Полтавської області, Тернопільського відкритого
акціонерного товариства "Текстерно", відкритого акціонерного
товариства "Берегометський лісокомбінат" Чернівецької області,
Криворізького державного залізорудного комбінату, державного
рудоуправління імені Кірова Дніпропетровської області, державного
промислово-виробничого підприємства "Кривбасвибухпром",
Нікопольського державного південнотрубного заводу, Трипільського
підприємства промислового залізничного транспорту,
радгоспу-комбінату "Калитянський" Київської області, відкритого
акціонерного товариства "Агромаш", відкритого акціонерного
товариства "Віра-Сервіс" Кіровоградської області, Стахановського
вагонобудівного заводу, заводу "Зоря" м. Рубіжного Луганської
області, відкритого акціонерного товариства "Сільмаш", державного
підприємства "Полімінерал" Львівської області, акціонерного
товариства "Оржівський деревообробний комбінат", відкритого
акціонерного товариства "Рівненський завод тракторних агрегатів",
акціонерного товариства "Чернівецький олійно-жировий комбінат",
Чернівецького державного лісогосподарського підприємства,
Чернівецького обласного радіотелевізійного передавального центру,
Чернівецького акціонерного товариства "Трикотажна фабрика
"Арніка", Чернівецького спиртового заводу, відкритого акціонерного
товариства нафтогазодобувного управління "Чернігівнафтогаз";
попередити керівників державних підприємств "Полтавагазпром"
(Артьомова В.І.) та "Шебелинкагазпром" (Горбенка Б.П.), відкритого
акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний
комбінат" (Коваленка І.А.), Львівського заводу телеграфної
апаратури (Новозенця Р.П.), заводу "Автонавантажувач"
(Клап'ячука Я.М.), відкритого акціонерного товариства "Кінескоп"
(Кузменського І.Д.) Львівської області, Хмельницької АЕС
(Дудченка М.П.), акціонерного товариства "Чернівецький
радіотехнічний завод" (Герека Я.М.), державного підприємства
легкого машинобудування "Чернівцілегмаш" (Фельдмаша М.Н.),
Хотинського держлісгоспу (Качана І.Г.), Київського заводу
"Генератор" (Тузова Д.М.), Макіївського металургійного комбінату
(Жукова В.В.), державного гірничо-металургійного комбінату
"Криворіжсталь" (Северенюка В.В.), відкритого акціонерного
товариства "Тернопільський комбайновий завод" (Калайджана О.С.),
Київського електровагоноремонтного заводу (Ейтутіса Г.Д.),
Рівненської АЕС (Коровкіна В.О.), Запорізької АЕС (Білея Д.В.),
Державного сільськогосподарського підприємства
"Суховерхівське" (Штефанича В.Г.), Словечанського держлісгоспу
об'єднання "Житомирліс" (Лісовця М.І.), Іванківського держлісгоспу
(Тупіка О.С.), відкритого акціонерного товариства "Холдингова
компанія "АвтоКрАЗ" Полтавської області (Шабалу А.Д.),
Краснолуцького машинобудівного заводу (Сергеєва А.Д.), що у разі
незабезпечення протягом серпня внесення платежів до бюджетів та
державних цільових фондів буде порушене питання про відповідність
їх займаним посадам.
9. Звернути увагу Голови Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, голів обласних державних адміністрацій на незадовільну
роботу з організації виконання постанов Кабінету Міністрів України
з питань погашення заборгованості перед бюджетами та Пенсійним
фондом і зобов'язати їх вжити заходів до підприємств, установ та
організацій, що мають таку заборгованість, для погашення ними в
серпні поточного року не менш як 30 відсотків сум цієї
заборгованості до Пенсійного фонду і по 5 відсотків до бюджетів та
у двотижневий термін разом з керівниками підприємств, установ та
організацій скласти графіки погашення заборгованості до кінця
1998 року.
10. За незадовільну роботу із справляння збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування в Чернівецькій області голові
правління Пенсійного фонду Зайчуку Б.О. звільнити з посади
начальника Чернівецького обласного управління Пенсійного фонду
Козацького Ж.В., а також вирішити питання про звільнення
начальників районних відділів: Андрушівського і Любарського
Житомирської області (Кручківського Г.Г., Косюк В.В.),
Перевальського Луганської області (Подройко Л.О.), Радехівського і
Сокальського Львівської області (Стефанюк Л.П., Скочко Л.І.),
Білгород-Дністровського Одеської області (Нестеренко Л.В.),
Костопільського Рівненської області (Озарчук Л.В.), Лисянського і
Смілянського Черкаської області (Деркач Н.П., Мікуляка В.Я.),
Сосницького Чернігівської області (Черняй В.Я.).
11. Державній податковій адміністрації разом з Пенсійним
фондом вжити невідкладних заходів для погашення заборгованості
підприємств перед бюджетами та Пенсійним фондом за рахунок майна,
що перебуває в податковій заставі.
12. Взяти до відома, що керівниками 1059 підприємств і
організацій, які мають заборгованість із сплати обов'язкових
платежів до бюджетів, зборів до Пенсійного фонду та Фонду для
здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи та соціального захисту населення, складено графіки
погашення заборгованості перед бюджетами та Пенсійним фондом на
суму відповідно 3 млрд. 27,6 млн. гривень і 615,2 млн. гривень з
терміном її погашення до кінця 1998 року. Державній податковій адміністрації та Пенсійному фонду
забезпечити у разі невиконання зазначеними суб'єктами
господарювання термінів погашення заборгованості, передбачених
відповідними графіками, вжиття заходів, визначених статтею 12
Указу Президента України від 4 березня 1998 р. N 167 ( 167/98 )
"Про заходи щодо підвищення відповідальності за розрахунки з
бюджетами та державними цільовими фондами".
13. Визнати вкрай незадовільною роботу міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій з виконання рішень, прийнятих на
розширеному засіданні Кабінету Міністрів України 5 серпня 1998 р.,
спрямованих на погашення заборгованості підприємств, установ та
організацій із платежів до Пенсійного фонду. Зобов'язати керівників цих органів забезпечити неухильне
додержання встановлених термінів погашення заборгованості, вжити
заходів для притягнення до передбаченої законодавством
відповідальності керівників підприємств, установ та організацій,
які порушують терміни виконання зобов'язань щодо погашення
заборгованості перед Пенсійним фондом, та попередити керівників
зазначених органів, що в разі порушення цих термінів буде
розглянуте питання про доцільність їх перебування на займаних
посадах.
14. Підрозділам податкової міліції, органам Міністерства
внутрішніх справ разом з органами Служби безпеки, органами
прокуратури та Пенсійного фонду терміново здійснити перевірки та
проаналізувати причини несплати збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування підприємствами, установами та організаціями,
керівники яких були запрошені на розширене засідання Кабінету
Міністрів України 5 серпня 1998 р., але не з'явилися на засідання
або не підписали зобов'язань щодо погашення заборгованості чи не
виконують цих зобов'язань. У разі виявлення під час цих перевірок
у діях керівників та інших посадових осіб зазначених підприємств,
установ та організацій ознак посадових та інших злочинів,
пов'язаних з ухиленням від сплати збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування, порушити питання про притягнення їх до
кримінальної відповідальності згідно із законодавством. Пенсійному фонду, Міністерству внутрішніх справ разом із
Службою безпеки, Генеральною прокуратурою оперативно інформувати
Кабінет Міністрів України про хід цієї роботи.
15. Покласти персональну відповідальність на Міністра
агропромислового комплексу Супіханова Б.К., голову Державної
акціонерної компанії "Хліб України" Омельяненка Г.Г., голову
правління Пенсійного фонду Зайчука Б.О., Голову Ради міністрів
Автономної Республіки Крим Куніцина С.В., голів обласних державних
адміністрацій за виконання постанови Кабінету Міністрів України
від 21 квітня 1998 р. N 525 ( 525-98-п ) "Про невідкладні заходи
щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати,
грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних
виплат на 1998 рік" у частині спрямування не менш як 15 відсотків
урожаю 1998 року в рахунок погашення заборгованості
сільськогосподарських товаровиробників перед Пенсійним фондом як
першочергового платежу до 1 вересня 1998 року.
16. Фонду державного майна і Державній податковій
адміністрації подати Кабінетові Міністрів України до 17 серпня
поточного року перелік приватизованих підприємств, які мають
найбільшу заборгованість перед бюджетами та Пенсійним фондом, та
до 1 вересня поточного року разом з Міністерством юстиції
опрацювати питання про можливість їх перетворення у підприємства
державної форми власності з наступною повторною приватизацією.
17. Пенсійному фонду в двотижневий термін внести пропозиції
щодо запровадження прямого фінансування з місцевих бюджетів виплат
допомоги сім'ям з дітьми без залучення до цього коштів Пенсійного
фонду.
18. Заборонити надання відстрочок сплати збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування.
19. Державній податковій адміністрації разом з Міністерством
фінансів та Національним банком розробити і затвердити порядок
погашення заборгованості з обов'язкових платежів до державного
бюджету, яким зокрема передбачити: погашення державними підприємствами за їх згодою частини
боргу з податку на додану вартість шляхом зарахування суми податку
на додану вартість, задекларованої такими підприємствами -
платниками до відшкодування з бюджету в період дії Закону України
"Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ), у рахунок
погашення недоїмки за платежами до державного бюджету, що виникла
у 1997 році; застосування для погашення податкової заборгованості в
установленому порядку органами державної податкової служби
примусового стягнення, включаючи списання коштів з рахунків
платоспроможних дебіторів.
20. Рекомендувати Національному банку здійснювати
рефінансування тих комерційних банків, які надали підприємствам
кредити для проведення розрахунків з бюджетами.
21. Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи,
Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації разом з
Міністерством юстиції: у зв'язку з прийняттям Указу Президента України від 18 червня
1998 р. N 656 ( 656/98 ) "Про встановлення ставки збору до Фонду
для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи та соціального захисту населення" розробити порядок
сплати з 1 вересня 1998 р. збору одночасно з виплатою заробітної
плати; разом з Головним контрольно-ревізійним управлінням
Міністерства фінансів організувати до кінця поточного року
перевірки платників збору до Фонду для здійснення заходів щодо
ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального
захисту населення, які мають заборгованість понад 40 тис. гривень.
Про результати проведених перевірок щокварталу доповідати
Кабінетові Міністрів України.
22. Міністерству фінансів, Національному агентству з питань
розвитку та європейської інтеграції, Державній податковій
адміністрації до кінця 1998 року вжити заходів до відшкодування
витрат державного бюджету, які виникли внаслідок невиконання
юридичними особами - позичальниками зобов'язань щодо погашення та
обслуговування наданих їм на умовах повернення кредитів, залучених
державою або наданих під державні гарантії.
23. З метою поповнення коштів Фонду для здійснення заходів
щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального
захисту населення: дозволити Міністерству фінансів, Державній податковій
адміністрації, Головному управлінню Державного казначейства,
Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту
населення від наслідків Чорнобильської катастрофи за погодженням з
Кабінетом Міністрів України проводити взаємозаліки в рахунок
недоїмки із збору до Фонду і заборгованості, що виникла на 1 січня
1998 р., понад обсяги фінансування видатків за окремими напрямами
в межах загального обсягу фінансування видатків, пов'язаних з
ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального
захисту населення, передбачених у Державному бюджеті України на
1998 рік; поширити проведення заліків із заборгованості до Фонду на
податкову заборгованість, реструктуризовану відповідно до Закону
України "Про списання та реструктуризацію податкової
заборгованості платників податку станом на 31 березня 1997 року"
( 314/97-ВР ); Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи,
Державній податковій адміністрації, Міністерству фінансів та
Міністерству юстиції в тижневий термін внести Кабінетові Міністрів
України пропозиції щодо порядку проведення заліку взаємної
заборгованості суб'єктів підприємницької діяльності, які
фінансуються з Фонду, шляхом оформлення її векселями.
{ Пункт 24 втратив чинність на підставі Постанови КМ N 229
( 229-2007-п ) від 14.02.2007 }
25. Пенсійному фонду в двомісячний термін: здійснити повну інвентаризацію заборгованості підприємств,
установ та організацій із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, створити і забезпечити функціонування автоматизованої
бази даних про платників такого збору, які мають заборгованість; провести суцільне оформлення векселями безнадійної
заборгованості платників збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, а також забезпечити залучення авансових платежів до
Фонду шляхом проведення вексельних розрахунків.
26. Установити, що: підприємства, установи та організації незалежно від форм
власності, які мають заборгованість із сплати збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування або здійснюють виплату заробітної
плати в натуральній формі, можуть за згодою Пенсійного фонду
передавати в рахунок погашення заборгованості або сплати збору
товари (послуги), інше майно та майнові права. При цьому передача
майна та майнових прав, що перебувають у податковій заставі,
здійснюється у випадках, передбачених Указом Президента України
від 4 березня 1998 р. N 167 ( 167/98 ) "Про заходи щодо підвищення
відповідальності за розрахунки з бюджетами та державними цільовими
фондами", за письмовою згодою органів державної податкової служби; заборгованість із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування та решта заборгованості погашаються за рахунок майна
та майнових прав, що перебувають у податковій заставі, у порядку,
визначеному законодавством, у пропорційних розмірах.
27. Пенсійному фонду: створити спеціалізоване державне підприємство, що
виконуватиме функції з реалізації товарів (послуг), майна,
майнових прав, переданих у рахунок збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування; разом з Міністерством фінансів, Міністерством економіки та
Державною податковою адміністрацією у двотижневий термін розробити
і затвердити порядок передачі та реалізації товарів (послуг),
майна і майнових прав, переданих у рахунок збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування, в тому числі через Державну
акціонерну компанію "Хліб України" та спеціалізоване державне
підприємство; разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
обласними, Київською та Севастопольською міськими державними
адміністраціями вжити заходів до передачі та реалізації товарів
(послуг), майна і майнових прав, переданих у рахунок збору на
обов'язкове державне пенсійне страхування; разом з Державною податковою адміністрацією забезпечити
додержання пропорційності розрахунків під час погашення
заборгованості із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування та інших обов'язкових платежів за рахунок майна та
майнових прав, що перебувають у податковій заставі.
28. Пенсійному фонду разом з Міністерством праці та
соціальної політики, Міністерством фінансів у місячний термін
розробити і затвердити порядок погашення заборгованості з виплати
пенсій шляхом видачі за бажанням пенсіонерів товарів (надання
послуг), переданих у рахунок збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним
адміністраціям у місячний термін: вивчити потреби пенсіонерів у товарах (послугах), які можуть
за їхнім бажанням видаватися у рахунок погашення заборгованості з
виплати пенсій, та подати органам Пенсійного фонду відповідні
заявки; визначити торгівельні організації, через які
здійснюватиметься реалізація товарів (надання послуг) у рахунок
погашення заборгованості з виплати пенсій; вжити заходів до забезпечення видачі товарів (надання
послуг), що передаються підприємствами, установами та
організаціями в рахунок збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, відповідно до поданих заявок у рахунок погашення
заборгованості з виплати пенсій.
29. Пенсійному фонду у двомісячний термін забезпечити подання
до арбітражних судів позовів про стягнення заборгованості із збору
на обов'язкове державне пенсійне страхування за рахунок майна
підприємств, установ та організацій - боржників, які ухиляються
від передачі товарів (послуг), майна і майнових прав у рахунок
зазначених платежів (крім випадків, коли платежі оформлено
векселями відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від
24 січня 1998 р. N 75), або подання заяви про порушення справ про
банкрутство зазначених підприємств, установ та організацій.
30. Просити Вищий арбітражний суд прискорити розгляд справ за
позовами органів Пенсійного фонду, Державної податкової
адміністрації, що перебувають у провадженні арбітражних судів.
31. Просити Генерального прокурора забезпечити подання
підпорядкованими йому прокурорами в інтересах органів Пенсійного
фонду позовів до арбітражних судів про стягнення заборгованості із
збору на обов'язкове державне пенсійне страхування за рахунок
майна підприємств, установ та організацій - боржників.
32. Міністерству юстиції разом з Пенсійним фондом, Державною
податковою адміністрацією, Радою міністрів Автономної Республіки
Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними
адміністраціями здійснити заходи щодо належного і своєчасного
виконання судових рішень про стягнення заборгованості з
обов'язкових платежів до бюджетів та Пенсійного фонду за рахунок
майна підприємств, установ та організацій - боржників, а також
щодо притягнення до відповідальності згідно із законодавством
посадових осіб, винних у зволіканні виконання зазначених рішень.
33. Міністерству інформації разом з Пенсійним фондом, Радою
міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та
Севастопольською міськими державними адміністраціями забезпечити
широке висвітлення у засобах масової інформації відомостей про
факти ухилення підприємств, установ та організацій від сплати
збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, внаслідок чого
не забезпечується своєчасна виплата пенсій.
34. Державній податковій адміністрації, Пенсійному фонду,
Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та
Севастопольській міським державним адміністраціям щоквартально
інформувати Кабінет Міністрів України про хід виконання цієї
постанови.
35. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на
Віце-прем'єр-міністра України Білоблоцького М.П.
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд. 26
{ ЗМІНИ І ДОПОВНЕННЯ, що вносяться до постанови Кабінету
Міністрів України від 24 січня 1998 р. N 75 ( 75-98-п ) втратили
чинність на підставі Постанови КМ N 229 ( 229-2007-п ) від
14.02.2007 }
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 24 січня 1998 р. N 75 ( 75-98-п )
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 11 серпня 1998 р. N 1251 ( 1251-98-п )
ПОРЯДОК
погашення заборгованості підприємств, установ та організацій
із збору на обов'язкове державне пенсійне страхування шляхом
оформлення її векселями та внесення авансових платежів із збору
на обов'язкове державне пенсійне страхування шляхом вексельнихрозрахунків
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм погашення заборгованості
підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності і
господарювання, виду діяльності, підпорядкованості та галузевої
належності із збору на обов'язкове державне пенсійне страхування
шляхом оформлення зазначеної заборгованості векселями та внесення
авансових платежів із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування шляхом вексельних розрахунків.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
заборгованість - прострочена більше одного місяця
заборгованість із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, включаючи суми пені, нарахованої за несвоєчасну
сплату збору;
боржник - юридична особа, яка має заборгованість;
вексель - простий або переказний вексель, яким оформлено
заборгованість або авансові платежі;
орган Пенсійного фонду - орган Пенсійного фонду, в якому
боржник (платник) перебуває на обліку;
уповноважений банк - установа банку, яка за дорученням органу
Пенсійного фонду здійснює операції, пов'язані з оплатою векселя;
аваль - вексельне поручительство банківської установи, за
яким вона бере на себе зобов'язання оплатити вексель у разі
неоплати його боржником (платником) у встановлений термін;
індосація векселя - переуступлення векселя органом Пенсійного
фонду уповноваженому банку (уповноваженому підприємству), а також
уповноваженим банком (уповноваженим підприємством) третім особам
шляхом здійснення на векселі передавального напису - індосаменту;
дисконт - різниця між номіналом векселя та сумою, фактично
одержаною за вексель, якщо ця сума менша від номіналу;
алонж - додатковий аркуш до векселя для передавальних
написів;
акцепт - згода боржника прийняти до оплати переказний
вексель;
платник - юридична особа, яка відповідно до законодавства
зареєстрована платником збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування в органі Пенсійного фонду;
безнадійна заборгованість - прострочена понад один рік
заборгованість із збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, яка і після вжиття передбачених законодавством
заходів безспірного стягнення не була стягнута;
авансовий платіж - сума збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування, що відповідно до законодавства підлягає
сплаті, термін внесення якої на момент оформлення векселем не
настав;
уповноважене підприємство - спеціалізоване державне
підприємство, що належить до сфери управління Пенсійного фонду,
яке відповідно до покладених на нього завдань у встановленому
порядку здійснює операції з векселями.
3. Векселями можуть бути оформлені заборгованість платників
або їх авансові платежі. Оформлення заборгованості відокремлених
підрозділів платників здійснюється векселями платників, у складі
яких вони перебувають.
4. Оформлення заборгованості (авансових платежів)
здійснюється простими авальованими або переказними векселями. Сума заборгованості визначається на підставі звітних даних
або акта перевірки боржника органом Пенсійного фонду. Сума
авансового платежу визначається на підставі акта перевірки
платника органом Пенсійного фонду та розрахунку, що здійснюється
органом Пенсійного фонду і платником. Векселями може бути оформлено всю заборгованість, що склалася
на день видачі векселя, або її частину. Сума авансового платежу,
яка може бути оформлена векселями, визначається органом Пенсійного
фонду. Оформлення заборгованості простими векселями та оформлення
авансових платежів простими векселями може здійснюватися лише за
умови авалювання цих векселів банківськими установами, перелік
яких визначається Пенсійним фондом та уповноваженим банком
(уповноваженим підприємством). Оформлення авансових платежів векселями здійснюється лише за
умови відсутності в платника заборгованості.
5. Термін оплати векселів, якими оформлено заборгованість, не
може перевищувати 90 днів, векселів, якими оформлено безнадійну
заборгованість, - 180 днів, переказних векселів, якими оформлено
авансові платежі, - 180 днів, простих векселів, якими оформлено
авансові платежі, - 360 днів з дня підписання простого
(акцептування переказного) векселя боржником.
6. Дисконт з векселів, якими оформлено заборгованість, не
може перевищувати 50 відсотків суми заборгованості, дисконт з
векселів, якими оформлено безнадійну заборгованість, не може
перевищувати 60 відсотків цієї заборгованості, дисконт з векселів,
якими оформлено авансові платежі, не може перевищувати
15 відсотків зазначених платежів.
7. Операції з векселями здійснюються уповноваженими банками
та уповноваженим підприємством відповідно до законодавства з
урахуванням вимог цього Порядку.
8. Органи Пенсійного фонду не виплачують уповноваженому банку
та уповноваженому підприємству винагороди за здійснення операцій з
векселями відповідно до цього Порядку.
9. Спірні питання між органами Пенсійного фонду та
уповноваженим банком (уповноваженим підприємством), пов'язані з
додержанням цього Порядку, вирішуються відповідно до
законодавства.
Оформлення заборгованості простими векселями
10. Оформлення заборгованості простими векселями здійснюється
за ініціативою боржника. Для цього боржник виписує в установленому
порядку один чи кілька простих векселів на всю суму заборгованості
або на її частину, здійснює авалювання цих векселів у банківській
установі та передає їх органові Пенсійного фонду, про що цей орган
складає відповідний акт у двох примірниках, один з яких
передається боржнику.
11. Протягом трьох робочих днів з дня одержання простих
авальованих векселів орган Пенсійного фонду укладає договір
інкасації з уповноваженим банком або договір про викуп векселя з
уповноваженим підприємством. Під час передачі простих векселів
уповноваженому банку орган Пенсійного фонду здійснює на них (на
алонжі) індосамент з написом-застереженням "на інкасо" (під час
передачі простих векселів уповноваженому підприємству здійснює
індосамент із застереженням про неможливість подальшого звернення
на органи Пенсійного фонду) і передає прості векселі
уповноваженому банку (уповноваженому підприємству) на умовах,
передбачених договором, про що складається відповідний акт у двох
примірниках.
Прості векселі, виписані боржником з порушенням вимог цього
Порядку, уповноваженим банком (уповноваженим підприємством) не
приймаються.
Уповноважений банк (уповноважене підприємство) протягом трьох
робочих днів з дня закінчення терміну оплати простих векселів
перераховує органу Пенсійного фонду суму, на яку було виписано
передані векселі. У разі порушення зазначених термінів
перерахування платежів за простими векселями, уповноважений банк
(уповноважене підприємство) сплачує органові Пенсійного фонду пеню
в розмірі, визначеному договором між уповноваженим банком
(уповноваженим підприємством) та Пенсійним фондом.
За погодженням з органом Пенсійного фонду уповноважений банк
на підставі договору про врахування простих векселів може оплатити
прості векселі достроково, в тому числі з дисконтом. При цьому
орган Пенсійного фонду здійснює на простому векселі (алонжі) напис
про скасування попереднього індосаменту про передачу на інкасо,
робить новий індосамент про передачу простого векселя
уповноваженому банку із застереженням про неможливість подальшого
звернення на органи Пенсійного фонду та передає їх уповноваженому
банку, а уповноважений банк зобов'язаний перерахувати органові
Пенсійного фонду платіж за простими векселями протягом трьох
робочих днів з дня одержання простих векселів.
Уповноважене підприємство може реалізувати простий вексель на
відкритих торгах, при цьому ціна, за якою реалізується простий
вексель, не може бути меншою від номіналу простого векселя з
урахуванням дисконту, визначеного пунктом 6 цього Порядку.
Реалізація простих векселів за результатами торгів здійснюється за
умови внесення повного попереднього платежу за простим векселем.
Уповноважене підприємство перераховує відповідному органу
Пенсійного фонду платіж за простими векселями за результатами
торгів протягом трьох робочих днів з дня одержання зазначених
коштів. За порушення встановлених термінів перерахування коштів
уповноважене підприємство сплачує органу Пенсійного фонду пеню в
розмірі, визначеному договором з Пенсійним фондом.
12. Прості авальовані векселі, передані уповноваженому банку
на інкасо (викуплені уповноваженим підприємством), пред'являються
ним до оплати боржнику або банку-авалісту після закінчення терміну
оплати векселів, при цьому боржник може оплатити простий вексель
до закінчення зазначеного терміну.
13. Усі витрати, пов'язані з оформленням простих векселів,
здійснюються за рахунок боржника.
Оформлення заборгованості переказними векселями
14. Оформлення заборгованості переказними векселями
здійснюється органом Пенсійного фонду лише за наявності згоди
уповноваженого банку (уповноваженого підприємства) на отримання
від органу Пенсійного фонду за індосаментом переказного векселя на
попередньо визначену органом Пенсійного фонду та уповноваженим
банком (уповноваженим підприємством) суму заборгованості певного
боржника та на попередньо визначених умовах оплати векселя (термін
оплати векселя, розмір дисконту).
За наявності згоди уповноваженого банку (уповноваженого
підприємства) між ним та органом Пенсійного фонду укладається
договір інкасації або договір про викуп переказного векселя,
відповідно до якого орган Пенсійного фонду доручає уповноваженому
банку (уповноваженому підприємству) здійснювати операції,
пов'язані з оплатою переказного векселя, а уповноважений банк
(уповноважене підприємство) зобов'язується внести органові
Пенсійного фонду після закінчення терміну оплати векселя платіж за
переказним векселем з урахуванням узгодженого сторонами дисконту.
Договір інкасації або договір про викуп переказного векселя
укладається окремо щодо кожного боржника.
На підставі договору між Пенсійним фондом та уповноваженим
підприємством переказні векселі можуть бути передані
уповноваженому підприємству без попередньо визначених умов оплати
переказних векселів, а уповноважене підприємство здійснює
реалізацію переказних векселів на відкритих торгах, при цьому
ціна, за якою реалізується переказний вексель, не може бути меншою
від номіналу цього векселя з урахуванням дисконту, визначеного
пунктом 6 цього Порядку. Реалізація векселів за результатами
торгів здійснюється за умови внесення повного попереднього платежу
за переказні векселі. Уповноважене підприємство перераховує
відповідному органові Пенсійного фонду одержаний платіж за
переказним векселем за результатами торгів протягом трьох робочих
днів з дня їх одержання. За порушення термінів перерахування
коштів уповноважене підприємство сплачує органу Пенсійного фонду
пеню в розмірі, визначеному договором з Пенсійним фондом.
15. Протягом трьох робочих днів з дня укладення з
уповноваженим банком договору інкасації або укладення з
уповноваженим підприємством договору про викуп переказного векселя
орган Пенсійного фонду відповідно до умов договору виписує в
установленому порядку та надсилає боржнику переказний вексель або
кілька векселів, які боржник зобов'язаний акцептувати та повернути
органові Пенсійного фонду протягом трьох робочих днів з дня
одержання векселя (векселів).
У разі неакцептування боржником переказного векселя у
зазначений термін або неприйняття боржником переказного векселя у
повній сумі орган Пенсійного фонду здійснює в установленому
порядку протест у неакцепті векселя.
16. Боржник може авалювати переказний вексель у банківській
установі протягом часу, що надається йому для акцептування
переказного векселя.
17. Протягом трьох робочих днів з дня одержання акцептованого
переказного векселя від боржника орган Пенсійного фонду здійснює
на векселі (алонжі) індосамент про передання векселя
уповноваженому банку на інкасо (у разі передання векселя
уповноваженому підприємству - індосамент про неможливість
подальшого звернення на органи Пенсійного фонду) та передає
вексель уповноваженому банку (уповноваженому підприємству), про що
складається відповідний акт у двох примірниках.
18. З метою забезпечення оплати переказних векселів,
одержаних від органу Пенсійного фонду на підставі договору
інкасації (договору про викуп переказного векселя), уповноважений
банк (уповноважене підприємство) в установленому порядку здійснює
необхідні не заборонені законодавством операції, а також протягом
трьох робочих днів з дня закінчення терміну оплати векселів
перераховує органові Пенсійного фонду передбачену договором
інкасації суму платежу за переказним векселем, при цьому
уповноважений банк (уповноважене підприємство) за рахунок власних
коштів несе ризик неоплати переказних векселів, одержаних від
органів Пенсійного фонду за договором інкасації (договором про
викуп переказного векселя).
У разі порушення уповноваженим банком (уповноваженим
підприємством) зазначених термінів перерахування відповідних сум
він сплачує органові Пенсійного фонду пеню в розмірі, визначеному
договором з Пенсійним фондом.
За погодженням з органом Пенсійного фонду уповноважений банк
може оплатити переказні векселі достроково на підставі договору
про врахування переказних векселів. При цьому орган Пенсійного
фонду здійснює на векселі (алонжі) напис про скасування
попереднього індосаменту "на інкасо", а також здійснює іменний
індосамент переказного векселя на уповноважений банк із
застереженням про неможливість подальшого звернення індосаменту на
органи Пенсійного фонду, а уповноважений банк зобов'язаний
перерахувати органові Пенсійного фонду платіж за переказним
векселем протягом трьох робочих днів з дня одержання переказного
векселя.
19. Органи Пенсійного фонду надають уповноваженому банку та
уповноваженому підприємству інформацію про боржників, суми їх
заборгованості тощо.
Оформлення векселями безнадійної заборгованості
20. Оформлення безнадійної заборгованості переказними
векселями здійснюється органами Пенсійного фонду за умови, що ця
заборгованість прострочена більш як на один рік від дати
виписування переказного векселя і що протягом цього терміну
вживалися передбачені законодавством заходи для безспірного
стягнення заборгованості і є відповідні підтвердження про
неможливість стягнення заборгованості.
21. За наявності безнадійної заборгованості орган Пенсійного
фонду складає акт перевірки боржника та розрахунок заборгованості,
виписує в установленому порядку та надсилає боржнику переказний
вексель або кілька векселів. Боржник зобов'язаний акцептувати
переказний вексель (векселі) і повернути його органові Пенсійного
фонду протягом трьох робочих днів з дня одержання.
У разі неакцептування боржником переказного векселя в
установлений термін або неприйняття боржником переказного векселя
для акцептування орган Пенсійного фонду здійснює в установленому
порядку протест у неакцепті переказного векселя.
Термін оплати переказного векселя визначається органом
Пенсійного фонду, але не може бути меншим 45 днів і перевищувати
термін, зазначений у пункті 5 цього Порядку.
22. Боржник може авалювати переказний вексель у банківській
установі протягом часу, що надається йому для акцептування
переказного векселя.
23. Протягом трьох робочих днів з дня одержання акцептованого
переказного векселя від боржника орган Пенсійного фонду здійснює
на цьому векселі (алонжі) індосамент про передачу переказного
векселя уповноваженому підприємству (уповноваженому банку - за
наявності його згоди прийняти переказний вексель) та передає
переказний вексель цьому підприємству або банку, про що
укладається відповідний договір.
24. Уповноважене підприємство (уповноважений банк) з метою
оплати переказного векселя протягом терміну його оплати
організовує для підприємств, установ та організацій незалежно від
форм власності відкриті торги і реалізує вексель за результатами
торгів. При цьому дисконт, з яким реалізується вексель, не може
перевищувати граничного розміру, визначеного у пункті 6 цього
Порядку. Реалізація переказного векселя здійснюється уповноваженим
підприємством (уповноваженим банком) у встановленому порядку за
умови внесення повного попереднього платежу за переказним
векселем.
25. Протягом трьох робочих днів з дня одержання платежу за
переказним векселем уповноважене підприємство (уповноважений банк)
перераховує ці кошти відповідному органові Пенсійного фонду. За затримку перерахування коштів уповноважене підприємство
(уповноважений банк) сплачує органу Пенсійного фонду пеню в
розмірі, визначеному договором з Пенсійним фондом.
26. У разі неможливості реалізації переказного векселя
протягом терміну його оплати уповноважене підприємство
(уповноважений банк) протягом трьох робочих днів після закінчення
зазначеного терміну повертає переказний вексель органу Пенсійного
фонду, про що складається відповідний акт. Орган Пенсійного фонду
протягом десяти робочих днів з дня одержання переказного векселя
порушує в установленому порядку справу про банкрутство боржника у
зв'язку з неоплатою переказного векселя.
Оформлення переказними векселями авансових платежів
27. Оформлення авансових платежів здійснюється переказними
векселями органів Пенсійного фонду за бажанням платника в межах
загальної граничної суми авансових платежів, яка визначається
Пенсійним фондом за погодженням з Мінфіном і доводиться до
відповідних органів Фонду. Переказним векселем оформляються авансові платежі, що
обчислюються виходячи з прогнозних сум збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування, що мали б бути сплачені платником у
період терміну оплати переказного векселя, але не менші від суми,
розрахованої виходячи із суми збору, нарахованої і сплаченої
платником за місяць, що передує місяцю виписування переказного
векселя.
28. Для оформлення авансових платежів платники подають до
органу Пенсійного фонду заяву, який розглядає її протягом десяти
робочих днів з дня надходження. У цей же період орган Пенсійного
фонду складає акт перевірки платника та розрахунок авансового
платежу. Оформлення переказними векселями авансових платежів
платників, які мають заборгованість, не здійснюється.
29. У разі задоволення заяви платника про оформлення
переказним векселем авансових платежів орган Пенсійного фонду
протягом трьох робочих днів виписує в установленому порядку
переказний вексель і передає його для акцептування платнику, про
що складається відповідний акт. Платник протягом трьох робочих днів з дня одержання векселя
від органу Пенсійного фонду зобов'язаний акцептувати його,
перерахувати органові Пенсійного фонду платіж за переказним
векселем та передати йому акцептований переказний вексель, про що
складається відповідний акт у двох примірниках. Платіж за
переказним векселем здійснюється платником з урахуванням поточного
розміру дисконту, який визначається Пенсійним фондом, і не може
перевищувати граничного розміру дисконту, визначеного у пункті 6
цього Порядку. Заяви платників про оформлення авансових платежів переказними
векселями розглядаються і задовольняються у порядку черговості їх
надходження. У разі неакцептування платником переказного векселя та
неперерахування ним у зазначений термін платежу за переказним
векселем переказний вексель вважається недійсним. Витрати, пов'язані з оформленням переказного векселя,
здійснюються платником.
30. Переказний вексель, яким оформлено авансовий платіж,
використовується виключно для розрахунків платника з Пенсійним
фондом і не може передаватися на будь-яких умовах третім особам. Протягом терміну оплати переказного векселя у межах його
номіналу (незалежно від розміру дисконту, з яким оплачено
переказний вексель) платник не вносить належної до сплати суми
збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Після закінчення терміну оплати переказного векселя орган
Пенсійного фонду робить помітку на переказному векселі про його
погашення і повертає переказний вексель платнику протягом трьох
робочих днів з дня закінчення терміну його оплати. При цьому
складається відповідний акт.
31. Якщо протягом терміну оплати переказного векселя фактична
сума збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що мала б
бути сплачена платником у цей період, виявиться меншою, ніж
авансовий платіж, оформлений переказним векселем (без урахування
розміру дисконту), відповідна різниця зараховується платнику в
рахунок майбутніх платежів цього збору. В разі коли зазначена сума
виявиться більшою, ніж сума авансового платежу, оформленого
переказним векселем, відповідна різниця сплачується платником на
загальних підставах.
Оформлення авансових платежів простими векселями
32. Оформлення авансових платежів простими векселями
здійснюється за ініціативою платника, за згодою органу Пенсійного
фонду і за умови авалювання простих векселів відповідно до цього
Порядку.
33. Сума авансових платежів, що оформляється простими
векселями, не може перевищувати 10 відсотків суми збору на
обов'язкове державне пенсійне страхування, яка б мала бути
сплачена платником протягом терміну оплати простого векселя,
розрахованої виходячи із суми збору, нарахованої та сплаченої
платником за місяць, що передує місяцю виписування простого
векселя. Оформлення авансових платежів простими векселями здійснюється
органами Пенсійного фонду в межах граничної суми, що може бути
оформлена простими векселями. Гранична сума визначається Пенсійним
фондом за погодженням з Мінфіном і доводиться до відповідних
органів Фонду. Прості векселі, виписані платниками, які мають
заборгованість, органами Пенсійного фонду не приймаються.
34. Платники, які виявляють бажання оформити авансові платежі
простими векселями, виписують у встановленому порядку простий
вексель, авалюють його в банківській установі і подають органу
Пенсійного фонду, про що складається акт у двох примірниках. Термін оплати векселя визначається платником за погодженням з
органом Пенсійного фонду. Прості векселі, оформлені з порушенням вимог цього Порядку,
органами Пенсійного фонду не приймаються. Витрати, пов'язані з оформленням простого векселя,
здійснюються за рахунок платника.
35. Орган Пенсійного фонду протягом 10 робочих днів з дня
одержання простого векселя здійснює його перевірку, складає акт
перевірки платника і за результатами перевірки надсилає платникові
повідомлення про прийняття простого векселя або разом з векселем -
повідомлення про відмову у прийнятті простого векселя.
36. Орган Пенсійного фонду протягом трьох робочих днів з дня
одержання простого векселя передає його уповноваженому
підприємству на підставі договору. Уповноважене підприємство зберігає простий вексель протягом
терміну його оплати, вивчає можливості реалізації простого
векселя, подає відповідні пропозиції до Пенсійного фонду і за
наявності згоди або вказівок Пенсійного фонду реалізує простий
вексель. Реалізація простого векселя здійснюється за умови
внесення повного попереднього платежу за простим векселем. Після закінчення терміну оплати простого векселя, якщо його
не реалізовано, уповноважене підприємство вживає заходів до
одержання коштів від банку, який авалював вексель. Простий вексель може бути оплачений з дисконтом, визначеним
уповноваженим підприємством за погодженням з Пенсійним фондом, при
цьому розмір дисконту не може перевищувати граничного розміру
дисконту, встановленого пунктом 6 цього Порядку. Уповноважене підприємство перераховує платіж за простим
векселем відповідному органові Пенсійного фонду протягом трьох
робочих днів з дня його одержання. За затримку перерахування коштів уповноважене підприємство
сплачує органові Пенсійного фонду пеню в розмірі, визначеному
договором з Пенсійним фондом.
37. Після одержання платежу за простим векселем орган
Пенсійного фонду відносить його у рахунок збору на обов'язкове
державне пенсійне страхування, про що надсилає повідомлення
платникові. Протягом терміну оплати простого векселя платник не вносить
належних до сплати сум збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування.
38. Якщо протягом терміну оплати простого векселя фактична
сума збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що мала б
бути сплачена платником у цей період, виявиться меншою, ніж
авансовий платіж, оформлений простим векселем (без урахування
розміру дисконту), відповідна різниця зараховується платнику в
рахунок майбутніх платежів цього збору. В разі коли зазначена сума
виявиться більшою, ніж сума авансового платежу, оформленого
простим векселем, відповідна різниця сплачується платником на
загальних підставах.
Погашення заборгованості, оформленої векселями
39. Орган Пенсійного фонду протягом трьох робочих днів з дня
одержання платежу за векселями здійснює списання заборгованості на
суму номіналу векселя незалежно від розміру дисконту, про що
надсилає боржнику письмове повідомлення.
40. Пеня за несвоєчасну сплату збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування нараховується боржникам на загальних
підставах до дня оплати векселів.
41. Після одержання платежу за векселем орган Пенсійного
фонду зобов'язаний, а боржник (на підставі письмового повідомлення
органу Пенсійного фонду) має право відкликати з банку, в якому він
обслуговується, платіжні доручення про списання сум
заборгованості, на яку був виписаний оплачений вексель.
Облік операцій, пов'язаних з оформленням заборгованостівекселями
42. Облік операцій, пов'язаних з оформленням заборгованості
векселями, ведеться боржниками, органами Пенсійного фонду,
уповноваженими банками та уповноваженим підприємством відповідно
до законодавства.
Прикінцеві положення
43. Контроль за виконанням та додержанням вимог цього Порядку
покладається на Пенсійний фонд.
Джерело:Офіційний портал ВРУ