КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 18 липня 1996 р. N 881
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМN 280 ( 280-97-п ) від 28.03.97 )
Про результати перевірки стану справу вугільній промисловості Донецької та
Луганської областей і додаткові заходи
щодо поліпшення роботи цієї галузі
Незважаючи на те, що останнім часом Президент України та
Кабінет Міністрів України прийняли ряд рішень, спрямованих на
поліпшення роботи вугільної промисловості, істотних змін в цій
галузі не відбулося. Створені розпорядженням Кабінету Міністрів України від
30 травня 1996 р. N 370 ( 370-96-р ) робочі групи перевірили стан
справ у вугільній промисловості Донецької та Луганської областей,
детально проаналізували хід виконання указів Президента України і
рішень Кабінету Міністрів України про структурну перебудову
вугільної промисловості та стабілізацію її роботи, вивчили
соціально-економічну ситуацію у вугільних регіонах. Головною причиною ситуації, що склалася, є падіння обсягів
вуглевидобутку (порівняно з 1990 роком більше, ніж на 50
відсотків) при незначному зниженні чисельності працюючих (менше,
ніж на 10 відсотків). Невиконання встановлених обсягів виробництва і пов'язане з
ним недоодержання коштів внаслідок зменшення реалізації вугілля
поряд з іншими причинами вкрай негативно відбилися на фінансовому
становищі вугільних підприємств, яке оцінюється як критичне. Таке становище ще більше ускладнюється порушеннями фінансової
дисципліни, розбазарюванням коштів, зловживаннями, що мають
масовий характер і нерідко ознаки злочину. Все це призвело до тривалого затримання з виплатою заробітної
плати і соціальних виплат. Заборгованість по заробітній платі
працюючим у вугільній галузі на 17 липня 1996 р. досягла майже
37,5 трлн. карбованців. Наслідком цього є різке загострення
соціальної напруженості та страйки, які ще більше ускладнюють
становище в галузі та вугільних регіонах, негативно впливають на
функціонування народногосподарського комплексу країни,
соціально-економічну і політичну ситуацію у державі. Аналіз роботи вугільних підприємств, їх техніко-економічних
показників, детальна перевірка проходження коштів на рахунках,
відстеження процесів, які відбуваються у фінансово-господарському
циклі вугільних підприємств, показали, що головними причинами
існуючого стану є: безвідповідальність колишнього керівництва вугільної галузі
та багатьох виробничих вугільних об'єднань, зловживання керівників
різного рівня, недостатність контролю з боку Міністерства
фінансів, Міністерства економіки, Антимонопольного комітету,
Міністерства праці, Міністерства статистики, місцевих державних
адміністрацій за додержанням чинного законодавства; штучне створення окремими керівниками вугільних підприємств і
виробничих вугільних об'єднань, галузевими робітничими комітетами,
незалежними профспілками ситуації соціально-політичної
напруженості, що спонукає трудові колективи до протиправних дій,
викликає невдоволення діяльністю державних органів; тотальне погіршення виробничої та трудової дисципліни від
керівника до рядового шахтаря, яке не знаходить відповідного
реагування з боку Міністерства вугільної промисловості, керівників
виробничих вугільних об'єднань та місцевих державних
адміністрацій; недосконалість законодавства, що створює можливості для
зловживань з боку окремих керівників підприємств; перебільшення керівниками окремих міністерств і відомств,
зокрема Міністерства економіки, Міністерства фінансів, уваги до
монетарних регуляторів макроекономіки, внаслідок чого галузеві
міністерства залишилися віч-на-віч з проблемами, що
нагромаджувалися роками у мікроекономіці, затягувалося вирішення
питань, пов'язаних з державною підтримкою вугільної галузі, її
реструктуризацією, банкрутством вугільних підприємств, прихованим
безробіттям та захистом власного товаровиробника; відсутність чітких правил економічної поведінки суб'єктів
господарювання з обов'язковою суворою відповідальністю
керівників за їх додержання; приписки обсягу видобутку вугілля і заробітної плати. Перевірки виробничих вугільних об'єднань, шахт, вуглезбутових
організацій виявили цілий ряд порушень, від нерозпорядності і
невміння впроваджувати в життя прийняті рішення до порушень
кримінального характеру. Так, встановлено, що у виробничому об'єднанні
"Краснодонвугілля" за п'ять місяців ц.р. відвантажено вугілля на
суму 4,6 трлн. крб., а отримано за нього лише 669 млрд. крб.,
3,36 трлн. крб. пройшло так званим взаємозаліком, у тому числі за
участю комерційних структур. Заробітна плата виплачувалась
виключно за рахунок надходжень з державного бюджету, які за п'ять
місяців 1996 року становили 1,73 трлн. карбованців. Загальна
заборгованість по заробітній платі станом на 1 червня 1996 р.
становила 2,5 трлн. карбованців. Такі факти непоодинокі. У вугільній галузі та вугільних регіонах у цілому позитивно
сприйнято Указ Президента України від 7 лютого 1996 р.
N 116 ( 116/96 ) "Про структурну перебудову вугільної
промисловості" та прийняті на його виконання постанови Кабінету
Міністрів України від 16 травня 1996 р. N 521 ( 521-96-п ) і від
3 червня 1996 р. N 609 ( 609-96-п ), у яких враховано значну
частину пропозицій вугільних регіонів, керівників і спеціалістів
вугільних підприємств щодо реформування галузі. Однак робота з організації виконання цих рішень як
Міністерством вугільної промисловості, так і місцевими державними
адміністраціями проводиться недостатньо. Шахтарські колективи
Донецької області неповною мірою інформуються про прийняті
Президентом України і Кабінетом Міністрів України рішення. Незважаючи на те, що в цьому році на 15 липня з державного
бюджету на підтримку шахт перераховано 62,1 трлн. крб., закуплено
вугілля на 8 трлн. крб., під гарантію Кабінету Міністрів України
надано 10 трлн. крб. технічного кредиту для обладнання нових лав,
окремі керівники вугільних підприємств та профспілок, маніпулюючи
невдоволенням людей з приводу невиплати заробітної плати,
підбурюють шахтарів на страйки. Перекладення вирішення питань на
вищі державні структури стало звичним для деяких керівників
підприємств, місцевих державних адміністрацій, виконкомів місцевих
Рад. Це дає змогу їм прикривати страйками власні прорахунки,
бездіяльність. На фоні соціально-економічних проблем загострюється і
криміногенна обстановка. Фінансові зловживання, розкрадання,
протиправні валютні операції, неконтрольоване вивезення
матеріальних цінностей за межі України завдали у 1996 році
державному сектору економіки Донецької області збитків на
47,8 трлн. карбованців. Питома вага корисливих злочинів
збільшується. Масовим явищем стали ухилення від сплати податків,
приховування валютної виручки, корупція, хабарництво. У цьому році
на підприємствах вугільної промисловості області виявлено понад
900 злочинів, вчинених у корисливих цілях, з них 81 розкрадання, в
тому числі 54 - у великих і особливо великих розмірах, 12 фактів
хабарництва, до кримінальної відповідальності притягнено 119 чол.,
з них 35 керівних працівників.
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Вказати колегії Міністерства вугільної промисловості та
Луганській обласній державній адміністрації на серйозні недоліки в
організації виконання указів Президента України і рішень Кабінету
Міністрів України про структурну перебудову вугільної
промисловості та стабілізацію її роботи.
2. Звернутися до Президента України з проханням про
звільнення Щербаня В.П. з посади голови Донецької обласної
державної адміністрації за серйозні недоліки в забезпеченні
стабільного соціально-економічного становища в області.
3. Міністерству вугільної промисловості, Донецькій та
Луганській обласним державним адміністраціям вжити вичерпних
заходів до забезпечення виконання указів Президента України та
рішень Кабінету Міністрів України про структурну перебудову
вугільної промисловості, стабілізації соціально-економічного
становища в галузі та вугільних регіонах.
4. Міністерству економіки терміново підготувати проект
рішення Кабінету Міністрів України, згідно з яким Міністерство
вугільної промисловості під час укладання вугледобувними та
вуглепереробними підприємствами, що входять до сфери його
управління, нових та виконання чинних договорів (контрактів) на
поставку вугілля та вугільної продукції повинно забезпечити
починаючи з липня ц. р. проведення розрахунків у грошовій формі в
розмірі не менш як 50 відсотків вартості продукції, реалізованої у
звітному місяці.
5. Міністерству вугільної промисловості: переглянути схему реалізації вугілля, встановивши порядок,
відповідно до якого з основними споживачами (теплоелектростанції,
коксохімзаводи) укладаються договори (контракти) на пряму його
поставку. Розглянути питання реалізації вугілля іншим споживачам
через існуючі товарні біржі та доцільність створення
спеціалізованої вугільної товарної біржі; ввести до 27 липня 1996 р. порядок, згідно з яким
вуглевидобувні підприємства в бухгалтерському обліку відображають
суми дебіторської заборгованості споживачів вугілля на підставі
щомісячно складених двосторонніх актів звірок про наявність такої
заборгованості; встановити, що в разі відсутності зазначених
актів державна підтримка не надається; провести інвентаризацію заборгованості на підприємствах
галузі та аналіз руху коштів. Разом з Міністерством економіки,
Міністерством фінансів внести пропозиції щодо можливості списання
безнадійної до стягнення заборгованості підприємств галузі з
визначенням джерел її покриття; для підвищення відповідальності за достовірність
бухгалтерської звітності в місячний термін ввести порядок
призначення на посади головних бухгалтерів підприємств галузі
виключно наказами Міністерства.
6. Міністерству фінансів, Головній державній податковій
інспекції, Головному управлінню Державного казначейства,
Міністерству вугільної промисловості, обласним державним
адміністраціям здійснювати відшкодування вугледобувним
підприємствам сум податку на добавлену вартість, сплачених ними за
поставлену їм продукцію (виконані роботи, надані послуги), що
підлягають поверненню в п'ятиденний термін з дня подання
декларації, а у разі наявності заборгованості цих підприємств по
платежах до державного і місцевих бюджетів проводити відповідні
взаємні розрахунки. Контроль за додержанням цього порядку покласти на Головну
державну податкову інспекцію та обласні державні адміністрації.
7. Міністерству вугільної промисловості, Міністерству
економіки, Міністерству фінансів до 12 серпня 1996 р. здійснити
звірення фактично виконаних в поточному році шахтобудівельними
організаціями робіт для вугільних підприємств, розробити графік
погашення в найближчі два місяці існуючої заборгованості по оплаті
цих робіт.
8. Міністерству фінансів, Міністерству вугільної
промисловості за участю обласних державних адміністрацій
підготувати проект рішення Кабінету Міністрів України щодо
проведення заліку заборгованості по платежах до державного бюджету
та заборгованості місцевих бюджетів паливопостачальницьким
підприємствам за вугілля і вугільну продукцію, що реалізуються
населенню, в частині витрат на покриття різниці в цінах з
подальшим віднесенням цих витрат на взаєморозрахунки між державним
бюджетом та бюджетами Автономної Республіки Крим, обласними
бюджетами і бюджетом м. Севастополя в рахунок погашення
заборгованості державного бюджету по дотаціях місцевим бюджетам.
9. Звернути увагу заступника Міністра вугільної промисловості
Герасимчука Д.А. на повільне здійснення заходів щодо закриття
збиткових і неперспективних шахт. Міністерству фінансів, Головному управлінню Державного
казначейства, Міністерству вугільної промисловості з метою
забезпечення цільового використання коштів, що виділяються з
державного бюджету на закриття шахт, фінансування зазначених
витрат здійснювати через спеціальний рахунок компанії
"Укрвуглереструктуризація".
10. Міністерству вугільної промисловості, Міністерству
економіки, Міністерству фінансів до 20 серпня 1996 р. підготувати
необхідні матеріали та провести переговори із Світовим банком про
залучення в 1996 році кредитних ресурсів на реструктуризацію
вугільної промисловості.
11. Звернути увагу заступника Міністра вугільної
промисловості Ковальова О.М. на недостатню організацію роботи із
залучення технічних кредитів для обладнання лав згідно з
постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 1996 р.
N 521 ( 521-96-п ). Міністерству вугільної промисловості за участю Національного
банку розробити заходи щодо забезпечення ефективного використання
коштів, отриманих від комерційних банків для закупівлі
гірничошахтного обладнання та матеріалів для оснащення лав,
встановивши жорсткий контроль за їх використанням.
12. Міністерству вугільної промисловості, Міністерству
економіки в місячний термін встановити порядок зарахування коштів,
що надходять від реалізації вугілля, безпосередньо на розрахункові
рахунки шахт та здійснення контролю за їх надходженням.
13. Міністерству економіки, Міністерству фінансів,
Міністерству статистики у двотижневий термін подати Кабінетові
Міністрів України пропозиції щодо зміни існуючого порядку
визначення дати реалізації вугілля та вугільної продукції,
пов'язавши її з фактом їх оплати.
14. Міністерству фінансів підготувати пропозиції про
приведення розміру пені за несвоєчасне перерахування
прибуткового податку із заробітної плати громадян у відповідність
з розміром пені, яка передбачена для більшості податків та
неподаткових платежів.
15. Міністерству праці разом з Міністерством вугільної
промисловості, Міністерством фінансів, Міністерством юстиції
розглянути питання про доцільність і у разі необхідності подати
пропозиції про внесення змін до статті 14 Закону України "Про
пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ) стосовно права працівників,
що вивільняються у зв'язку із закриттям шахт, на достроковий вихід
на пенсію.
16. Міністерству внутрішніх справ разом з Генеральною
прокуратурою за фактами зловживань, виявлених робочими групами в
ході перевірки, провести необхідні слідчі дії, про результати яких
поінформувати Кабінет Міністрів України. Головній державній податковій інспекції, Державному митному
комітетові, Міністерству внутрішніх справ за результатами
перевірок подати Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і
торгівлі пропозиції про застосування до відповідних юридичних осіб
санкцій, передбачених статтею 37 Закону про зовнішньоекономічну
діяльність ( 959-12 ).
17. Міністерству транспорту забезпечити подання в
установленому порядку позовів про відшкодування збитків, завданих
блокуванням залізниць страйкуючими шахтарями.
18. Звернути увагу Міністра енергетики та електрифікації
Бочкарьова Ю.Г., виконуючого обов'язки Міністра промисловості
Мазура В.Л., керівників Ради міністрів Автономної Республіки Крим,
обласних, Київської та Севастопольської міських державних
адміністрацій на незадовільну роботу із забезпечення розрахунків
за відвантажене вугілля.
19. Міністерству промисловості в тижневий термін розробити
графік погашення підприємствами галузі заборгованості за коксівне
вугілля з терміном повернення коштів у III кварталі поточного
року.
20. Міністерству енергетики та електрифікації разом з
Міністерством вугільної промисловості в тижневий термін прийняти
узгоджені рішення щодо погашення підприємствами галузей взаємної
заборгованості.
21. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним,
Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям
ліквідувати до 1 вересня ц.р. існуючу заборгованість за
відвантажене їм вугілля та вугільну продукцію.
22. Міністерству юстиції, Міністерству праці, Міністерству
економіки, Міністерству фінансів до 1 вересня ц.р. подати
Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про
профспілки" та пропозиції про внесення змін і доповнень до Кодексу
законів про працю України ( 322-08 ), передбачивши в них заходи
щодо впорядкування діяльності профспілок на підприємствах, в
установах та організаціях.
23. Продовжити роботу робочих груп в Донецькій та Луганській
областях до 1 вересня 1996 р., зміцнивши їх склад працівниками
правоохоронних органів. Керівникам робочих груп звернути особливу увагу на
необхідність проведення перевірки вугільних підприємств, які
допустили найбільше зниження обсягів виробництва, збільшення
заборгованості по виплаті заробітної плати, а також на яких
виявлено факти порушення законодавства, зловживання та
розбазарювання коштів.
24. Головній державній податковій інспекції, Головному
контрольно-ревізійному управлінню за участю Міністерства
внутрішніх справ додатково створити комісії для проведення
всебічної перевірки фінансово-господарської діяльності кожного
виробничого вугільного об'єднання Донецької області. Відповідальність за проведення цієї роботи покласти на
Ільїна В.Н. і Тахтая В.Є.
25. Міністерству вугільної промисловості, разом з
Міністерством економіки Міністерством промисловості, Міністерством
машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії у
двомісячний термін розробити міжгалузеву програму
матеріально-технічного забезпечення вугільної промисловості,
насамперед продукцією вітчизняного виробництва.
26. Міністерству юстиції, Міністерству внутрішніх справ разом
із Службою безпеки в місячний термін розробити та подати
Кабінетові Міністрів України проект законодавчого акта про
внесення змін до Закону України "Про об'єднання громадян"
( 2460-12 ) у зв'язку із прийняттям Конституції України
( 254к/96-ВР ).
27. Державному комітетові телебачення і радіомовлення,
Міністерству у справах преси та інформації, Українському
національному інформаційному агентству забезпечити всебічне
висвітлення заходів, які вживаються Президентом України, Кабінетом
Міністрів України, міністерствами і відомствами для поліпшення
стану справ у вугільній галузі та стабілізації
соціально-економічної ситуації у вугільних регіонах.
28. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого
віце-прем'єр-міністра України Дурдинця В.В.
Прем'єр-міністр України П.ЛАЗАРЕНКО
Перший заступник
Джерело:Офіційний портал ВРУ