У К А ЗПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Міністерство України з питаньнадзвичайних ситуацій та у справах захисту
населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
З метою вдосконалення управління Цивільною обороною України,
захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та
здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи п о с т а н о в л я ю:
1. На зміну абзацу третього пункту "а" статті 1 Указу
Президента України від 26 липня 1996 року N 596 ( 596/96 ) "Про
зміни в системі центральних органів виконавчої влади України"
утворити Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у
справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
на базі Міністерства України у справах захисту населення від
наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Штабу Цивільної оборони
України, що ліквідуються.
2. Затвердити Положення про Міністерство України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи (додається).
3. Кабінету Міністрів України привести у місячний строк свої
рішення у відповідність з цим Указом.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 28 жовтня 1996 рокуУказом Президента України
від 28 жовтня 1996 року N 1005/96
ПОЛОЖЕННЯпро Міністерство України з питань надзвичайних
ситуацій та у справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської катастрофи
1. Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у
справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
(МНС України) є центральним органом виконавчої влади, який
забезпечує проведення у життя державної політики у сфері цивільної
оборони, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій,
запобігання цим ситуаціям та реагування на них, ліквідації їх
наслідків та наслідків Чорнобильської катастрофи, здійснює
керівництво дорученою йому сферою управління, несе
відповідальність за стан і її розвиток.
2. МНС України у своїй діяльності керується Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), законами України, актами Президента
України і Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням. МНС України у встановленому порядку в межах своєї компетенції
вирішує питання, що випливають із загальновизнаних норм
міжнародного права та укладених Україною міжнародних договорів.
3. Основними завданнями МНС України є: 1) розроблення і реалізація заходів щодо захисту населення
від наслідків надзвичайних ситуацій та Чорнобильської катастрофи; 2) керівництво діяльністю органів управління, штабів, військ
цивільної оборони і підпорядкованих спеціалізованих формувань; 3) координація діяльності міністерств та інших центральних
органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ і
організацій усіх форм власності з розв'язання проблем захисту
населення і територій від надзвичайних ситуацій та ліквідації їх
наслідків; 4) визначення основних напрямів роботи у сфері захисту
населення і територій від надзвичайних ситуацій, соціального
захисту населення, реабілітації забруднених унаслідок
Чорнобильської катастрофи територій; 5) державний нагляд і контроль за станом цивільної оборони і
техногенної безпеки, готовністю дій у надзвичайних ситуаціях та
проведення заходів щодо запобігання їм; 6) організація та координація здійснення всіх заходів на
території зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового)
відселення, вирішення питань їх фінансування, охорони громадського
порядку і здоров'я персоналу, який працює на цій території,
захисту наукових і економічних інтересів України; 7) координація робіт, пов'язаних з формуванням і реалізацією
єдиної науково-технічної політики у сфері створення та
впровадження сучасних інформаційних технологій, банків даних з
проблем цивільної оборони, захисту населення і територій від
наслідків надзвичайних ситуацій та Чорнобильської катастрофи; 8) підготовка і перепідготовка кадрів цивільної оборони та з
питань захисту населення і територій від наслідків надзвичайних
ситуацій та Чорнобильської катастрофи, навчання населення дій у
надзвичайних ситуаціях.
4. МНС України відповідно до покладених на нього завдань: 1) організовує розроблення і здійснення заходів цивільної
оборони щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації та
заходів, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської
катастрофи і соціальним захистом громадян, які постраждали від
них; 2) розробляє проекти державних програм і прогнозів щодо
ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, цивільної оборони,
запобігання надзвичайним ситуаціям, соціального захисту громадян,
які від них постраждали, та контролює виконання затверджених
програм; 3) уживає заходів до зниження рівня опромінення та
забезпечення нормальної життєдіяльності населення на забруднених
унаслідок Чорнобильської катастрофи територіях; 4) подає в межах своїх повноважень пропозиції до проекту
Державного бюджету України, здійснює контроль за цільовим
використанням бюджетних коштів; 5) керує роботами, пов'язаними з ліквідацією наслідків
великих за масштабами аварій і катастроф техногенного характеру та
інших надзвичайних ситуацій і забезпечує готовність сил і штабів
цивільної оборони та сил з надзвичайних ситуацій до дій за
призначенням; 6) здійснює організаційно-методичне керівництво, координацію
і контроль за діяльністю центральних органів виконавчої влади,
Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних
адміністрацій, підприємств, установ і організацій усіх форм
власності з питань соціально-економічного, правового та медичного
захисту громадян, які постраждали від радіаційних аварій та
катастроф або брали учать у ліквідації їх наслідків, а також
реабілітації забруднених унаслідок Чорнобильської катастрофи
територій; 7) бере участь у розгляді та опрацюванні пропозицій щодо
будівництва, розширення та реконструкції господарських об'єктів на
забруднених унаслідок Чорнобильської катастрофи територіях та в
місцях компактного переселення з цих територій громадян; 8) здійснює державний нагляд і контроль за виконанням вимог
цивільної оборони і техногенної безпеки, заходів щодо запобігання
надзвичайним ситуаціям та їх ліквідації, станом готовності сил і
засобів цивільної оборони до проведення рятувальних та інших
невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайної ситуації; 9) контролює виконання центральними та місцевими органами
виконавчої влади, підприємствами, установами і організаціями
завдань щодо переселення громадян з радіоактивно забруднених
територій, створення для них необхідних соціально-побутових умов у
місцях компактного поселення, будівництва житла, об'єктів
соціальної та виробничої інфраструктури для громадян, які
проживають на радіоактивно забруднених територіях, забезпечення їх
екологічно чистими продуктами харчування і промисловими товарами
першої необхідності; 10) бере участь у проведенні державної експертизи
містобудівної документації та проектів будівництва техногенно
небезпечних об'єктів у частині додержання вимог цивільної оборони
і техногенної безпеки; 11) координує діяльність центральних органів виконавчої влади
щодо проведення пошуку і рятування людей, аварійно-рятувальних
робіт, ліквідації виливу нафтопродуктів, шкідливих хімічних та
радіоактивних речовин у довкілля; 12) оповіщує населення про загрозу і виникнення надзвичайної
ситуації, забезпечує належне функціонування територіальних і
локальних систем оповіщення; 13) прогнозує разом із заінтересованими організаціями
імовірність виникнення надзвичайних ситуацій природного і
техногенного характеру, моделює їх, районує території України за
наявністю потенційно небезпечних виробництв, об'єктів та загрози
стихійного лиха, визначає показники ризику на об'єктах народного
господарства і територіях; 14) організовує в установленому порядку надання допомоги
населенню України та інших держав, яке потерпіло внаслідок
надзвичайної ситуації; 15) визначає разом з центральними органами виконавчої влади,
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними
адміністраціями склад, місця розміщення та оснащення сил і
засобів, призначених для ліквідації наслідків надзвичайних
ситуацій, утворює навчальні та реабілітаційні центри; 16) організовує створення, підготовку і використання
аварійно-рятувальних спеціалізованих формувань у проведенні
першочергових робіт з локалізації та ліквідації наслідків
надзвичайних ситуацій; 17) забезпечує проведення науково-дослідних та
конструкторських робіт з проблем захисту населення і територій від
наслідків надзвичайних ситуацій та Чорнобильської катастрофи,
удосконалення існуючих і створення нових приладів контролю та
визначення ступеня впливу шкідливих хімічних речовин та
іонізуючого випромінювання, засобів захисту від їх дії й
аварійно-рятувальних засобів; 18) розпоряджається коштами Фонду для здійснення заходів щодо
ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і соціального
захисту населення, фінансує витрати міністерств та інших
центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної
Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади і органів
місцевого самоврядування на проведення робіт з ліквідації
наслідків Чорнобильської катастрофи і соціальний захист громадян,
які постраждали від них; 19) дає загальну оцінку радіаційної обстановки на забруднених
унаслідок Чорнобильської катастрофи територіях, здійснює
радіоекологічний моніторинг, методичне керівництво та координацію
робіт щодо визначення радіаційної обстановки на цих територіях; 20) подає Кабінету Міністрів України пропозиції щодо
встановлення меж зон забруднених унаслідок Чорнобильської
катастрофи територій, готує аналітичні матеріали про стан
ліквідації її наслідків і соціального захисту громадян, які
постраждали від неї, а також пропозиції щодо передачі іноземним
державам інформації про результати моніторингу і наукових
досліджень, пов'язаних із зазначеною катастрофою; 21) організовує та координує роботи в галузі поводження з
радіоактивними відходами; 22) забезпечує виконання дезактиваційних робіт у населених
пунктах та на територіях, забруднених унаслідок Чорнобильської
катастрофи; 23) керує всім комплексом робіт у зонах відчуження і
безумовного (обов'язкового) відселення, забезпечує єдність
концепцій господарської та природоохоронної діяльності, розробляє
і контролює виконання спеціальних правил і вимог щодо додержання
законодавства підприємствами і організаціями у цих зонах; 24) установлює та координує реалізацію науково-технічних
зв'язків з підприємствами, установами і організаціями країн
світового співтовариства з питань, що належать до його
компетенції; 25) організовує фінансове, матеріальне і технічне
забезпечення військ цивільної оборони, аварійно-рятувальних та
інших підпорядкованих спеціалізованих формувань; 26) забезпечує розроблення, погоджує або затверджує програми
підготовки спеціалістів, посадових осіб органів управління і сил
цивільної оборони до дій у надзвичайних ситуаціях, навчання
населення, організовує та проводить атестацію рятувальників і
аварійно-рятувальних формувань; 27) забезпечує безпеку осіб, які залучаються до роботи у
районах надзвичайних ситуацій, і збереження вантажів, що
доставляються у райони лиха; 28) налагоджує в установленому порядку міжнародне
співробітництво з питань, віднесених до його повноважень, вивчає,
узагальнює та поширює зарубіжний досвід, проводить
зовнішньоекономічну діяльність згідно з чинним законодавством,
бере участь у підготовці міжнародних договорів України, укладає
міжнародні договори міжвідомчого характеру; 29) забезпечує органи управління, сили цивільної оборони,
підприємства і організації, що входять до його системи,
висококваліфікованими спеціалістами, вирішує питання добору і
розстановки кадрів; 30) здійснює в межах повноважень, визначених законодавством,
функції з управління об'єктами державної власності, що належать до
сфери управління Міністерства; 31) утворює, реорганізовує і ліквідовує в установленому
порядку підприємства, установи, організації, військові з'єднання і
частини, навчальні заклади; 32) узагальнює практику застосування законодавства з питань,
що належать до сфери його управління, розробляє пропозиції про
вдосконалення законодавства та в установленому порядку вносить їх
на розгляд Президентові України, Кабінету Міністрів України; 33) організовує виконання актів законодавства, здійснює
систематичний контроль за їхньою реалізацією в межах і в порядку,
установлених законодавством; 34) забезпечує в межах своєї компетенції реалізацію державної
політики стосовно державної таємниці, установлює контроль за її
збереженням у центральному апараті Міністерства, на підприємствах,
в установах і організаціях, що належать до сфери його управління; 35) здійснює інші функції, що випливають з покладених на
нього завдань.
5. МНС України має право: 1) одержувати безоплатно від міністерств та інших центральних
органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки
Крим, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і
організацій усіх форм власності інформацію, документи і матеріали,
необхідні для виконання покладених на нього завдань; 2) заслуховувати інформацію керівників міністерств, інших
центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств,
установ, організацій усіх форм власності про хід виконання завдань
і заходів, передбачених рішеннями Верховної Ради України,
Президента України і Кабінету Міністрів України щодо ліквідації
наслідків надзвичайних ситуацій і Чорнобильської катастрофи та
захисту населення від їхнього впливу; 3) проводити перевірки стану цивільної оборони і готовності
до дій у надзвичайних ситуаціях міністерств та інших центральних і
місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і
організацій усіх форм власності; 4) залучати спеціалістів центральних та інших органів
виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (за
погодженням з керівниками) для розгляду питань, що належать до
його компетенції; 5) укладати в установленому порядку договори (контракти) з
виконавцями робіт, у тому числі з іноземними, з питань створення
сучасної аварійно-рятувальної техніки для проведення рятувальних
та інших невідкладних робіт і реабілітації територій, що потерпіли
внаслідок радіаційних та інших великих аварій і катастроф; 6) обмежувати, припиняти або забороняти проведення робіт на
радіоактивно забруднених територіях і у разі потреби надсилати до
відповідних органів матеріали про порушення законодавства; 7) організовувати для міністерств та інших центральних і
місцевих органів виконавчої влади підготовку та підвищення
кваліфікації фахівців з цивільної оборони та тих, які залучаються
для проведення робіт з ліквідації наслідків аварій та дезактивації
територій, а також навчання справи забезпечення радіаційної
безпеки працівників підприємств, установ і організацій; 8) приймати після погодження з міністерствами та іншими
центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної
Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади рішення про
залучення галузевих та територіальних сил і засобів цивільної
оборони до проведення робіт з ліквідації наслідків надзвичайних
ситуацій в інших регіонах; 9) представляти Кабінет Міністрів України за його дорученням
у міжнародних організаціях та під час укладання міжнародних
договорів України; 10) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції; 11) притягати до дисциплінарної відповідальності керівників
підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його
управління; 12) скасовувати в межах своїх повноважень акти управлінь,
штабів, що входять до складу місцевих державних адміністрацій,які
суперечать Конституції України ( 254к/96-ВР ), законодавству
України та рішенням Міністерства.
6. МНС України у процесі виконання покладених на нього
завдань взаємодіє з іншими центральними і місцевими органами
виконавчої влади, органами Автономної Республіки Крим, органами
місцевого самоврядування, а також з відповідними органами інших
держав.
7. МНС України в межах своїх повноважень на основі та на
виконання законодавства України видає накази, організовує і
контролює їх виконання. У випадках, передбачених законодавством, рішення МНС України
є обов'язковими для виконання центральними та місцевими органами
виконавчої влади, органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та
громадянами. Нормативно-правові акти МНС України підлягають державній
реєстрації у Міністерстві юстиції України в порядку, встановленому
законодавством. МНС України у разі потреби видає разом з іншими центральними
та місцевими органами виконавчої влади спільні акти.
8. МНС України очолює Міністр, якого призначає Президент
України. Міністр несе персональну відповідальність перед Президентом
України і Кабінетом Міністрів України за виконання Міністерством
покладених на нього завдань і здійснення ним своїх функцій.
9. Міністр має заступників, які призначаються відповідно до
законодавства. Міністр розподіляє обов'язки між заступниками та
визначає ступінь відповідальності керівників підрозділів
центрального апарату Міністерства. Заступники Міністра виконують за дорученням Міністра окремі
його функції та заміщують Міністра у разі його відсутності або
неможливості здійснення ним своїх повноважень.
10. Міністр: 1) здійснює керівництво Міністерством; 2) організовує роботу колегії Міністерства і головує на її
засіданнях; 3) є розпорядником коштів Міністерства; 4) затверджує штатний розпис центрального апарату
Міністерства; 5) затверджує положення про структурні підрозділи
центрального апарату Міністерства; 6) погоджує призначення на посади та звільнення з посад
керівників відповідних підрозділів місцевих державних
адміністрацій; 7) присвоює в установленому порядку працівникам центрального
апарату Міністерства ранги державних службовців; 8) представляє в установленому порядку працівників, які
особливо відзначилися в роботі, до нагородження державними
нагородами і президентськими відзнаками; 9) вносить у встановленому порядку на розгляд Кабінету
Міністрів України проекти законодавчих та інших актів з питань, що
належать до повноважень Міністерства; 10) здійснює інші повноваження, передбачені законодавством.
11. Для погодженого вирішення питань, що належать до
повноважень МНС України, обговорення найважливіших напрямів його
діяльності у Міністерстві утворюється колегія у складі Міністра,
заступників Міністра за посадою, а також інших керівних
працівників Міністерства. До складу колегії можуть входити керівники інших центральних
органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій, що
належать до сфери управління МНС України. Членів колегії затверджує та звільняє від обов'язків Кабінет
Міністрів України за поданням Міністра. Рішення колегії проводяться в життя наказами МНС України.
12. Для розгляду наукових рекомендацій з найважливіших
проблем у МНС України утворюється науково-технічна рада з учених і
висококваліфікованих фахівців. Склад науково-технічної ради і положення про неї затверджує
Міністр. У МНС України можуть утворюватись інші дорадчі та
консультаційні органи, склад яких і положення про них затверджує
Міністр.
13. Граничну чисельність і фонд оплати праці працівників
центрального апарату МНС України затверджує Кабінет Міністрів
України. Структуру центрального апарату МНС України затверджує
Перший віце-прем'єр-міністр України.
14. МНС України є юридичною особою, має самостійний баланс,
рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного
Герба України і своїм найменуванням.
15. Загальні засади діяльності, статус, умови оплати праці,
матеріальне і соціально-побутове забезпечення працівників
Міністерства визначаються законодавством України.
Глава Адміністрації
Президента України Д.ТАБАЧНИК
Джерело:Офіційний портал ВРУ