МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 151 від 28.04.97 Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України18 червня 1997 року
vd970428 vn151 за N 223/2027
Про затвердження Інструкції про порядокпередачі в оренду вантажних вагонів
З метою забезпечення ефективного використання орендованих
вагонів відповідно до вимог Закону України "Про оренду державного
майна" ( 2269-12 ) Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Інструкцію про порядок передачі в оренду
вантажних вагонів (додається). 2. Головному управлінню координації та взаємодії видів
транспорту (Мельник М.В.) разом з Головним управлінням правового
забезпечення діяльності транспорту (Логінова Л.М.) в установленому
порядку зареєструвати зазначену Інструкцію в Міністерстві юстиції
України. 3. Довести до відома міністерств і відомств, Автономної
Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських
державних адміністрацій, залізниць і відділків залізниць цю
Інструкцію. 4. Вважати таким, що не набрав чинності, наказ Міністерства
транспорту України від 19.12.96 р. N 404 "Про затвердження
Інструкції про порядок передачі в оренду вантажних вагонів". 5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого
заступника Міністра транспорту України - генерального директора
Укрзалізниці А.В. Слободяна.
Міністр І.П.Данькевич
Затвердженонаказом Міністерства транспорту
України від 28.04.97 N 151
Інструкціяпро порядок передачі в оренду вантажних вагонів
I. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена відповідно до Закону України
"Про оренду державного майна" ( 2269-12 ). 1.2. Інструкція визначає порядок укладання, продовження та
розірвання договору оренди вантажних вагонів. 1.3. Орендодавцями є: залізниці та підприємства залізничного
транспорту загального користування за погодженням з
Укрзалізницею. 1.4. Орендарями є юридичні та фізичні особи - суб'єкти
підприємницької діяльності, що зареєстровані на території
України. 1.5. Передача в оренду вагонів провадиться для перевезень у
межах України. Вихід орендованих вагонів за межі України
дозволяється за згодою відповідних залізниць зарубіжних країн.
2. Порядок укладання договору оренди і оформленняпередачі вагонів в оренду
2.1. Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір
оренди вантажних вагонів, направляють заяву до Укрзалізниці у двох
примірниках, у якій вказують: - кількість вагонів, їх рід і спеціалізацію; - мету оренди та її термін; - найменування вантажу, який підлягає перевезенню або
зберіганню; - станції та залізниці відправлення, призначення та передачі
вагонів у оренду; - наявність та місткість власних або орендованих колій для
роботи з орендованими вагонами. 2.2. В Укрзалізниці заявки розглядаються головним комерційним
управлінням та управлінням перевезень, а при необхідності -
управлінням вагонного господарства та Укрспецвагоном. Про прийняте
рішення генеральний директор Укрзалізниці або його заступник у
десятиденний термін повідомляють начальника залізниці або
Укрспецвагон. 2.3. Отримавши дозвіл Укрзалізниці, начальник залізниці або
його перший заступник дає вказівку телеграфом начальникам відділку
залізниці*, станції та вагонного депо про підбір, пересилку та
передачу вагонів у оренду, а копію вказівки - начальникам служб
перевезень та вагонного господарства.
--------------- * Тут і далі по тексту під терміном "начальник відділку
залізниці" або "відділок залізниці" маються на увазі керівник
залізничного підприємства (підрозділу), до складу якого входить
станція, або саме підприємство.
--------------- * Тут і далі по тексту під терміном "начальник відділку
залізниці" або "відділок залізниці" маються на увазі керівник
залізничного підприємства (підрозділу), до складу якого входить
станція, або саме підприємство.
2.4. У випадку оренди вагонів Укрспецвагона орендар направляє
представника для укладення договору на оренду. Укрспецвагон при
необхідності передислокування вагонів до місця оренди дає заявку
Головному управлінню перевезень і повідомляє телеграфом начальника
станції оформлення оренди про відомості, зазначені у п.2.1 цієї
Інструкції. 2.5. Вилучення вагонів із робочого парку для передачі в
оренду і повернення їх до робочого парку оформлюється актами форми
ДУ-6. Акти підписуються керівниками станції, вагонного депо,
орендарем і завіряються печатками станції і орендаря. Акти
складаються у шести примірниках (по одному для орендаря, станції,
відділку залізниці, вагонного депо і 2 примірники для управління
залізниці). У випадку оренди вагонів Укрспецвагона акти складаються у
3-х примірниках (по одному для Укрспецвагону, орендаря і
начальника станції). Начальник станції протягом доби забезпечує відправлення актів
передачі у оренду вагонів або повернення їх з оренди зазначеним
посадовим особам. При оформленні договору оренди орендар направляє представника
до залізниці для укладення договору оренди вантажних вагонів. У
договорі вказується: об'єкт оренди; термін, на який укладається
договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок
використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого
майна та умови його повернення; виконання зобов'язань;
відповідальність сторін; страхування орендарем взятого ним в
оренду майна та інші умови, передбачені за угодою сторін. Договір
укладається у двох примірниках, підписується орендарем,
начальником залізниці і реєструється у фінансовій службі
залізниці. Копії договору у десятиденний термін направляються
Головному комерційному управлінню Укрзалізниці, фінансовій службі,
відділку залізниці та начальнику станції. 2.6. На переданих у оренду вагонах орендар наносить з двох
сторін трафарети: - "Орендований" із зазначенням найменування
підприємства-орендаря;- "Термінове повернення на станцію ___________ залізниці"; - "Термінове повернення на станцію ___________ залізниці"; - термін закінчення оренди. На орендованих вагонах для перевезення хімічних, небезпечних
та продовольчих вантажів мають бути нанесені трафарети і проведене
пофарбування згідно з Правилами перевезень вантажів. До нанесення
вказаних написів та трафаретів акт форми ДУ-6 на передачу вагонів
у оренду не підписується. Відповідальність за правильність
нанесення написів і трафаретів несуть особи, які підписали акт,
відповідно до чинного законодавства. 2.7. Контроль за виконанням орендарем умов договору
покладається на начальника станції.
3. Плата за оренду
3.1. Плата за оренду вагонів встановлюється згідно із Законом
України "Про оренду державного майна" ( 2269-12 ), Методикою
розрахунку і порядку використання плати за оренду державного
майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від
04.10.1995 р. N 786 ( 786-95-п ). Орендна плата сплачується у розмірі, вказаному у договорі на
оренду вагонів. 3.2. Строки внесення орендної плати визначаються у договорі. 3.3. У випадках несвоєчасного проведення платежів орендар
сплачує управлінню залізниці пеню в розмірі, що встановлюється за
угодою між сторонами.
4. Умови експлуатації орендованих вагонів
4.1. Орендарю забороняється змінювати конструкцію вагонів,
знімати борти, двері, незнімне обладнання вагонів та інші частини
та деталі, свердлити (пробивати, пропалювати) у деталях вагонів
отвори для закріплення вантажів, а також прикріплювати до них
вантажі за допомогою зварювання. У виключних випадках змінювати
конструкцію вагона дозволяється за згодою орендодавця у
встановленому порядку. Капітальний та деповський ремонти орендованих вагонів
провадяться орендодавцем. 4.2. При використанні орендованих вагонів для перевезення та
зберігання вантажів орендар повинен мати на під'їзних коліях
відповідні власні (орендовані) окремі фронти навантаження
(вивантаження) із залізничним підходом до них і достатньою
місткістю. При відсутності або недостатності таких фронтів на
під'їзних коліях можуть використовуватись за окремою угодою фронти
на місцях загального користування, якщо залізнична станція, за
якою будуть зараховані орендовані вагони, відкрита для проведення
відповідних операцій. 4.3. Орендар зобов'язаний забезпечити обробку вагонів у
терміни, передбачені у договорах на експлуатацію під'їзних колій,
договорах на подавання та забирання вагонів і Правилами
перевезення вантажів. 4.4. При супроводженні орендованих вагонів провідниками
орендаря останні повинні мати при собі завірену копію договору на
оренду вагонів і посвідчення форми ГУ-18, отримане у начальника
станції (Розділ 21 Правил перевезення вантажів). 4.5. Перевезення вантажів у орендованих вагонах та їх
повернення у порожньому стані провадяться за повними вантажними
документами з утриманням провізної плати. Приймання до перевезення
порожніх вагонів провадиться за їх пред'явленням. 4.6. При прямуванні орендованих вагонів у порожньому стані в
межах України залізниця має право використати їх для перевезення
вантажів у попутньому напрямі. При оренді на одне перевезення залізниця має право, за
наявності вантажу, завантажити цей вагон на станції призначення
або сусідніх станціях. Про це начальник станції навантаження
повідомляє станцію приписки орендованого вагона, і термін оренди
закінчується з часу подання цього повідомлення. Про припинення дії
договору начальник станції приписки повідомляє залізницю. 4.7. При нераціональному використанні вагонів, неправильній
їх експлуатації або використанні не за призначенням орендар
компенсує орендодавцю завдані у зв'язку з цим збитки. Порядок
відшкодування збитків визначається чинним законодавством.
5. Заміна загублених вагонів
5.1. Прийнятий залізницею до перевезення навантажений або
порожній вагон вважається загубленим, якщо він не зданий
вантажоотримувачу, зазначеному у залізничній накладній після 30
діб від дня закінчення терміну доставки. Залізниця на вимогу
орендаря зобов'язана згідно із Статутом залізниці надати йому
замість загубленого інший вагон. Втрата залізницею орендованого
вагона у межах залізниць України підтверджується пред'явленою
орендарем начальнику станції приписки вантажної квитанції
(дубліката накладної) з відміткою станції призначення про
неприбуття вагона. З часу пред'явлення орендарем квитанції до
отримання нового вагона орендна плата за загублений вагон не
утримується. 5.2. При втраті та пошкодженні орендованих вагонів та їх
частин за межами залізниць України питання щодо повернення або
заміни вагонів, їх ремонту, відшкодування пов'язаних з цим збитків
вирішуються орендарем безпосередньо з вантажовідправниками
(вантажоотримувачами) та органами транспорту держав, де сталися ці
випадки, без участі залізниць України.
6. Розірвання договору та повернення вагонів
6.1. Одностороння відмова від договору оренди не
допускається. 6.2. Договір оренди може бути розірвано за погодженням
сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути
достроково розірвано за рішенням суду, арбітражного суду у разі
невиконання сторонами своїх зобов'язань та з інших причин,
передбачених законодавчими актами України. 6.3. Після закінчення строку дії договору оренди вагонів
орендар повинен здати їх на станцію за актом форми ДУ-6. 6.4. Перед здаванням вагонів орендар повинен ретельно
почистити, промити їх, при необхідності знищити або зафарбувати
написи та трафарети про оренду. Якщо вагони використовувались для
перевезення радіоактивних, їдких та отруйних вантажів, то згідно з
Правилами перевезень вантажів орендар подає станції довідку
санітарних органів про очищення вагонів. 6.5. Факти пошкодження та нестачі частин вагона, а також
втрати вагона оформляються працівниками вагонного депо у
встановленому порядку для утримання з орендаря усіх збитків,
платежів та штрафів.
7**. Надання підприємствам обмінного парку вагонів
---------------------------------- ** Не відноситься до вагонів, що знаходяться на балансі
Укрспецвагона.
7.1. За заявкою підприємств і організацій їм, як виняток,
можуть бути виділені Укрзалізницею для перевезення вантажів
обмінні парки вагонів на умовах договору оренди. Для одержання цих
вагонів підприємствам необхідно звернутися до Укрзалізниці з
економічним обгрунтуванням доцільності надання вагонів до
обмінного парку. Укрзалізниця, розглянувши заявку підприємства, при
позитивному рішенні направляє вказівку начальнику залізниці про
виділення підприємству обмінного парку вагонів на правах оренди у
порядку, передбаченому цією Інструкцією. Одержавши вказівку, начальник залізниці укладає договір
оренди з підприємством на надання обмінного парку, де вказує
термін, кількість виділених вагонів до обмінного парку та суму
плати за їх використання. 7.2. Забороняється виділяти до обмінного парку рефрижераторні
вагони. 7.3. Плата за користування вагонами обмінного парку
стягується тільки за фактичну кількість вагонів за залишком їх на
18-у годину за накопичувальною карткою для додаткових зборів
(форма ФДУ-92). 7.4. Якщо залишок вагонів на 18-у годину перевищує норму
обмінного парку, то за різницю кількості вагонів за відомістю
безномерного обліку простою вагонів (форми ГУ-47) нараховується
штраф за кожний вагон у розмірі, передбаченому договором оренди.
"Офіційний вісник України" N 25, стор.159
Джерело:Офіційний портал ВРУ