МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 171 від 14.05.97 Зареєстровано в Міністерствім.Київ юстиції України
7 липня 1997 р.
vd970514 vn171 за N 244/2048
Про затвердження Положення про капітанаморського торговельного порту України
З метою здійснення державного нагляду по забезпеченню безпеки
мореплавства в морських торговельних портах України та відповідно
до Кодексу торговельного мореплавства України ( 176/95-ВР )
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про капітана морського торговельного
порту України, що додається. 2. Голові Державного департаменту морського і річкового
транспорту України Безрученку В.Т., начальнику Головного
управління правового забезпечення діяльності транспорту
Логіновій Л.М.: 2.1. Зареєструвати зазначене Положення в Міністерстві юстиції
України. 2.2. Організувати опублікування тексту Положення в засобах
масової інформації. 3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
В.о.Міністра Л.М.Костюченко
Затвердженонаказом Міністерства транспорту
України від 14.05.97 N 171
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
7 липня 1997 р.
про капітана морського торговельного порту України
1. Загальні положення
1.1. Положення про капітана морського торговельного порту
України (надалі - Положення) розроблено відповідно до Кодексу
торговельного мореплавства України ( 176/95-ВР ). 1.2. Капітан морського торговельного порту України (надалі -
капітан порту) - посадова особа, яка здійснює державний нагляд по
забезпеченню безпеки мореплавства у морському торговельному порту
України (надалі - порт). 1.3. Капітан порту у своїй діяльності керується Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), законами України, постановами Верховної
Ради України, указами і розпорядженнями Президента України,
декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів
України, нормативними актами Міністерства транспорту України, а
також цим Положенням. 1.4. Капітан порту призначається на посаду і звільняється
Міністерством транспорту України. 1.5. На посаду капітана порту призначаються особи з вищою
спеціальною освітою: а) до портів першого та другого розрядів - ті, які мають
диплом капітана далекого плавання та стаж роботи на посаді
капітана судна не менше 5 років; б) до портів третього розряду - ті, які мають диплом не нижче
капітана малого плавання та стаж роботи на посаді капітана судна
не менше 3 років. 1.6. Капітан порту очолює Інспекцію державного портового
нагляду (надалі - ІДПН). ІДПН діє відповідно до Положення про інспекцію державного
портового нагляду, що затверджується Міністерством транспорту
України. Капітан порту та ІДПН, яку він очолює, входять до складу
порту і утримуються за його рахунок. 1.7. Штатний розклад ІДПН затверджує капітан порту за
погодженням з начальником порту. 1.8. Капітан порту має гербову печатку і штамп із назвою
ІДПН. 1.9. Розпорядження капітана порту з питань забезпечення
безпеки мореплавства і порядку в порту, що входять до його
компетенції, обов'язкові для всіх суден, юридичних і фізичних
осіб, які перебувають на території та акваторії порту.
Розпорядження капітана порту може бути скасоване тільки
Міністерством транспорту України.
2. Обов'язки капітана порту
2.1. На капітана порту покладається здійснення таких функцій: 2.1.1. Нагляд за дотриманням чинного законодавства і правил
мореплавства, а також міжнародних договорів України щодо
мореплавства. 2.1.2. Оформлення приходу суден у порт і виходу з порту. 2.1.3. Реєстрація суден у Державному судновому реєстрі
України і видача суднових документів, якщо інше не передбачено
чинним законодавством України. 2.1.4. Перевірка суднових документів, а також дипломів і
кваліфікаційних свідоцтв. 2.1.5. Видача посвідчень моряка особам, які входять до складу
суднового екіпажу. 2.1.6. Видача дипломів, кваліфікаційних свідоцтв на звання
осіб командного складу морських суден. 2.1.7. Нагляд за дотриманням вимог щодо порядку заходження
суден у порт і виходу з порту. 2.1.8. Керівництво лоцманською службою і службою регулювання
руху суден, нагляд та контроль за ними. 2.1.9. Нагляд за дотриманням вимог щодо запобігання
забрудненню навколишнього природного середовища. 2.1.10. Контроль за виконанням правил щодо попередження
забруднення моря нафтою. 2.1.11. Контроль за очищенням акваторії порту, підхідних
каналів і фарватерів від забруднення нафтопродуктами, а також
плаваючими і затонулими предметами, які заважають судноплавству. 2.1.12. Контроль за належним технічним станом причалів,
швартових та відбійних обладнань. 2.1.13. Контроль за підтримкою необхідних глибин в порту і на
підхідних каналах та фарватерах. 2.1.14. Контроль за налагодженими діями засобів навігаційного
забезпечення в порту і на підходах до нього. 2.1.15. Організація сигнальної служби в порту. 2.1.16. Забезпечення капітанів суден навігаційною і
гідрометеорологічною інформацією, що знаходиться в розпорядженні
капітана порту. 2.1.17. Організація і нагляд за криговим проведенням суден на
підходах до порту та в межах його акваторії. 2.1.18. Видача дозволів на підняття майна, що затонуло в
морі, а також на проведення в межах території та акваторії порту
будівельних, гідротехнічних та інших робіт. 2.1.19. Організація рятувальних операцій щодо надання
допомоги людям та суднам, що зазнають лиха в порту і на підході до
нього. 2.1.20. Облік та розслідування аварійних морських подій. 2.1.21. Участь у розгляді проектів і прийнятті в експлуатацію
гідротехнічних споруд порту.
3. Права капітана порту
3.1. Капітан порту має право: 3.1.1. Забороняти вихід судна в море у випадках: а) непридатності судна до плавання, порушення вимог щодо його
завантаження, постачання, комплектування екіпажу та наявності
інших недоліків, що становлять загрозу безпеці плавання або
здоров'ю людей, які перебувають на судні, або загрозу заподіяння
шкоди навколишньому природному середовищу; б) порушення вимог відносно суднових документів; в) несплати встановлених зборів, штрафів та інших платежів; г) рішення уповноважених законодавством державних органів
(митних органів, санітарно-карантинної служби, Міністерства
охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки
України і прикордонних військ). Витрати, пов'язані зі здійсненням капітаном порту прав,
передбачених цим підпунктом, покладаються на судновласника. 3.1.2. Інспектувати всі судна, що знаходяться в порту, з
метою встановлення їх мореплавного стану. 3.1.3. Порушувати клопотання про притягнення до
відповідальності осіб, які порушили чинне законодавство щодо
безпеки мореплавства. 3.1.4. Накладати адміністративні стягнення відповідно до
чинного законодавства України за порушення чинного законодавства і
правил щодо безпеки мореплавства і порядку в порту. 3.1.5. У районах необов'язкового лоцманського проведення
встановлювати обов'язкове лоцманське проведення суден: а) якщо власне судна (ядерні та інші) або їх вантаж можуть
становити загрозу заподіяння шкоди навколишньому природному
середовищу. Категорії таких суден доводяться до загального відома
в обов'язковій постанові начальника морського порту; б) якщо судна мають серйозні пошкодження корпусу, механізмів
або обладнання, що може істотно вплинути на безпеку їх плавання в
порту. У цьому випадку капітану судна вручається нотис про те, що
його судно має слідувати під лоцманським проведенням. 3.1.6. Визначати час лоцманського проведення. 3.1.7. Забороняти проведення суден у разі, коли безпечному
проведенню суден перешкоджає стан погоди або моря (погана
видимість, шторм, землетрус тощо), а також за наявності інших
надзвичайних обставин, що створюють загрозу судноплавству. 3.1.8. Здійснювати у встановленому порядку проколи
контрольних талонів до дипломів та кваліфікаційних посвідчень осіб
командного складу українських суден незалежно від їх відомчої
належності та форми власності. 3.1.9. Затверджувати посадові інструкції працівників ІДПН. 3.1.10. Накладати на працівників ІДПН дисциплінарні стягнення
і вживати відносно них заходи заохочення у встановленому чинним
законодавством порядку.
4. Відповідальність капітана порту
4.1. Капітан порту, за невиконання або неналежне виконання
покладених на нього та ІДПН, яку він очолює, функціональних
обов'язків, несе відповідальність у встановленому чинним
законодавством порядку.
Джерело:Офіційний портал ВРУ